1.0 Definisi Analisis kerja merupakan suatu proses teratur untuk menentukan tugas-tugas yang terlibat dalam sesuatu kerja serta jenis kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk melakukan kerja tersebut. ( June M.L. Poon, 1994 ) Analisis kerja ialah satu proses pemerhatian yang teliti terhadap kerja yang di lakukan dan pencatatan maklumat untuk digunakan oleh pihak pengurusan ( Rozhan Othman, 1991 ) Analisis kerja ialah satu teknik mengkaji suatu kerja untuk mengenalpasti kemahiran, pengetahuan, pemgalaman dan keperluan-keperluan lain yang penting untuk melaksanakan sesuatu tugas. ( Maimunah Aminuddin, 1994 ) Daripada kenyataan di atas dapatlah di buat rumusan bahawa analisis kerja ialah suatu proses pemerhatian yang teliti dan teratur terhadap sesuatu kerja untuk mengenalpasti tugas-tugas yang terlibat, jenis kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk menjana sesebuah organisasi. 2.0 Kegunaan Analisis Kerja Setiap organisasi perlu membuat analisis kerja. Ini keran...
Comments