GMGM 3013 HUBUNGAN MANUSIA DALAM PENTADBIRAN UUM
1.0
Pengenalan Isu, Masalah Atau Punca Masalah
Penyelidikan semasa
memilih 160 pekerja dalam sektor perbankan di Lahore Pakistan yang bekerja di
jawatan pengurusan. Responden dipilih dengan bantuan kaedah persampelan rawak
mudah. Penyelidikan semasa menggunakan skala empat item latihan pekerja,
pemerkasaan pekerja, kerja berpasukan dan kepuasan kerja. Skala ini diguna
pakai daripada pengkaji terdahulu (Jun, et al., 2006). Kadar tindak balas
diukur pada skala jenis Likert lima mata daripada sangat tidak setuju kepada
sangat setuju.
Menurut Jun et al.
(2006), terdapat korelasi yang menggalakkan antara kepuasan pekerja dan faktor
termasuk sistem penilaian, pampasan, kerja berpasukan, latihan, dan pemerkasaan
pekerja. Matlamat menyeluruh kajian
semasa adalah untuk menentukan sama ada terdapat korelasi antara kepuasan kerja
dan faktor termasuk latihan, pemerkasaan dan kerja berpasukan. Pembolehubah
bersandar ialah kebahagiaan kerja, manakala faktor bebas ialah pemerkasaan
pekerja, latihan, dan kerja berpasukan. Kebahagiaan pekerjaan adalah fokus
utama penyelidikan ini. Dua faktor perlu bagi pekerja untuk gembira dalam
pekerjaan mereka: pertama, bahawa tuntutan kognitif mereka dipenuhi dengan cara
yang mereka inginkan, dan kedua, bahawa mereka mengalami keadaan emosi yang
diperlukan untuk mencapai pemenuhan itu. (Dawis, 2004).
Kepuasan kerja
ditakrifkan sebagai "pengalaman subjektif seseorang individu berkenaan
dengan kerjanya dan semua faktor lain yang berkaitan" (Wen et al., 2019).
Kepuasan kerja, yang disifatkannya sebagai "perasaan dalaman dan situasi
pekerja," boleh dipertingkatkan melalui penilaian prestasi yang dinilai
baik. Wen et al. (2019) hanyalah salah satu daripada ramai ahli akademik yang
telah memecahkan kebahagiaan pekerjaan kepada elemen komponennya untuk lebih
memahami bagaimana pelbagai aspek tempat kerja dan tugas khusus menyumbang
kepada keseronokan keseluruhan. Pelbagai ciri penggunaannya boleh dicirikan
(Bektaş, 2017). Menurut Paolisso et al. (2019), kepuasan kerja merupakan faktor
utama untuk meningkatkan produktiviti organisasi.
Kira-kira 77% pekerja
Amerika tidak berpuas hati dengan jawatan semasa mereka, dan ketidakpuasan hati
adalah punca utama pusing ganti pekerja, menurut penyelidikan oleh DeConinck
& DeConinck (2017) dan Caputo & Evangelista (2019). Ketidakpuasan hati
terhadap pekerjaan seseorang adalah meluas di kalangan pekerja, menurut
penyelidikan yang dijalankan di negara-negara Eropah (Caputo & Evangelista,
2019). Ini adalah benar terutamanya dalam kalangan pekerja pada tahun pertama
mereka bekerja, di mana peratusannya berkisar antara 26.1% hingga 45.9%.
Insiden kegagalan kerja pekerja di Amerika Syarikat telah meningkat kepada
65.9%, menurut Nazim dan Mahmood (2018). Pekerja yang berpendapatan rendah,
mereka yang lebih muda, mereka yang terpinggir, dan, khususnya, mereka yang
bekerja sambilan lebih berkemungkinan tidak berpuas hati dengan pekerjaan
mereka (DeConinck, & DeConinck, 2017; LaCasse, 2019). Ketidakpuasan kerja adalah isu yang paling mendesak untuk ditangani
oleh organisasi dalam kehidupan ekonomi dan organisasi hari ini.
Semua ini menunjukkan tanggapan bahawa ketidakpuasan hati
dengan pekerjaan seseorang adalah isu utama bagi perniagaan. Kesan sistem penilaian, pampasan pekerja, kerja berpasukan, pemerkasaan
pekerja, dan latihan terhadap kepuasan pekerja ditunjukkan oleh Jun et al.
(2006). Pembolehubah lain seperti pemerkasaan pekerja, kerja berpasukan dan
latihan sebagai pembolehubah bebas untuk menangani isu ini dalam kajian semasa.
Kajian ini menambah literatur sedia ada dengan menyiasat hubungan antara
kepuasan kerja, kerja berpasukan, dan pemerkasaan dan latihan pekerja dalam
sektor perbankan di bandar Lahore Pakistan.
2.0
Penemuan Daripada Artikel Tersebut
Analisis regresi pembolehubah didalam kajian ini mendapati bahawa Nilai R2
ialah 35.9 yang sangat baik untuk perhubungan ini. SEMUA nilai t adalah
signifikan. Nilai p bagi hubungan latihan pekerja dengan kepuasan kerja ialah
0.000<0.01. Ini menunjukkan bahawa lebih daripada 99% peluang tentang
penerimaan hipotesis. β adalah sama dengan 0.274. Ini bermakna perubahan satu unit dalam latihan pekerja membawa
perubahan dalam kepuasan kerja bersamaan 27.4%.
Nilai p bagi hubungan pemerkasaan pekerja dengan kepuasan kerja ialah
0.000<0.01. Ini menunjukkan bahawa lebih daripada 99% peluang tentang
penerimaan hipotesis. β adalah sama dengan 0.282. Ini bermakna perubahan satu unit dalam pemerkasaan pekerja membawa
perubahan dalam kepuasan kerja bersamaan 28.2%.
Nilai p bagi hubungan kerja berpasukan dengan kepuasan kerja ialah
0.000<0.01. Ini menunjukkan bahawa lebih daripada 99% peluang tentang
penerimaan hipotesis. β adalah sama dengan 0.383. Ini bermakna perubahan satu unit dalam pemerkasaan pekerja membawa
perubahan dalam kepuasan kerja bersamaan 38.3%. Semua keputusan adalah
mengikut trend yang sama kajian penyelidikan terdahulu (Jun, et al., 2006).
Latihan pekerja, pemerkasaan pekerja, dan kerjasama adalah fokus kajian
semasa yang bertujuan untuk menentukan kesannya terhadap kepuasan kerja. Keputusan menunjukkan bahawa terdapat
korelasi yang baik antara kepuasan kerja dan faktor-faktor seperti pemerkasaan
pekerja, latihan, dan kerja berpasukan. Ia juga telah diperhatikan bahawa
pemerkasaan pekerja adalah peramal kedua yang baik untuk kepuasan kerja, dan
kerja berpasukan menjadi peramal yang lebih kuat. Pekerja dalam industri
kewangan pada asasnya bekerjasama dalam skala besar-besaran. Selagi mereka
terus bekerjasama, mereka percaya mereka boleh berjaya dalam profesion
perbankan.
3.0
SATU (1) Penyelesaian Kepada Masalah Tersebut
Bagi mempemgaruhi
kepuasan bekerja, saya mencadangankan supaya organisasi mengamalkan amalan
kerja berpasukan dalam organisasi. Dengan mewujudkan ruang yang selamat untuk ahli belajar antara satu sama
lain, talian komunikasi yang terbuka, semangat setiakawan yang kuat dan saling
mempercayai, pembinaan pasukan membantu pasukan berprestasi lebih baik. Eddy et al. (2019) mendapati bahawa pasukan
dapat memperoleh kelebihan daya saing dalam pasaran yang sangat kompetitif. Di
tempat kerja moden, kerjasama telah muncul sebagai kaedah operasi yang dominan
(Nichollson et al., 2019).
Menurut Glambek et al. (2020), pengurus harus memikirkan kerja berpasukan
sebagai satu cara untuk meningkatkan kemahiran komunikasi dan interpersonal.
Menurut Graber et al. (2018), penyelidik juga menyatakan bahawa pasukan harus
bertanggungjawab atas kejayaan dan kegagalan mereka dan harus diberi ganjaran
berdasarkan pencapaian tertentu. Menurut Pierce (2020), pekerja melaporkan
tahap kepuasan kerja yang lebih tinggi apabila mereka menggunakan strategi yang
berkesan untuk menubuhkan pasukan. Oleh
sebab itu, DiMeglio (2005) juga menyatakan bahawa bekerja dalam pasukan
menyumbang kepada tahap kecekapan dan kebahagiaan kerjaya yang lebih tinggi.
4.0 Kesimpulan Keseluruhan (Kekuatan &
Kelemahan) Terhadap Jurnal Artikel
Tersebut
Latihan pekerja,
pemerkasaan pekerja, dan kerjasama adalah fokus kajian semasa yang bertujuan
untuk menentukan kesannya terhadap kepuasan kerja. Pembolehubah bersandar ialah
kebahagiaan kerja, manakala faktor bebas ialah pemerkasaan pekerja, latihan,
dan kerja berpasukan. Secara keseluruhan,
160 pekerja bank yang memegang jawatan pengurusan dipilih secara rawak.
Keputusan menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang baik antara kepuasan kerja
dan faktor-faktor seperti pemerkasaan pekerja, latihan, dan kerja berpasukan.
Ia juga telah diperhatikan bahawa pemerkasaan pekerja adalah peramal kedua yang
baik untuk kepuasan kerja, dan kerja berpasukan menjadi peramal yang lebih
kuat. Jenis industri lain, seperti hospitaliti, telekomunikasi, dan sektor
akademik, juga akan menjadi subjek kajian sedemikian pada masa hadapan. Imbuhan
pekerja dan semakan prestasi adalah dua kemungkinan tambahan penentu kepuasan
kerja yang akan diperiksa dalam kajian akan datang. Demi generalisasi, adalah
lebih baik untuk menggabungkan beberapa hasil yang unggul, seperti kesetiaan
kakitangan dan produktiviti. Penyelidik
berharap pengurus akan menggunakan penemuan untuk meningkatkan latihan,
pemerkasaan pekerja dan kerja berpasukan, yang semuanya akan menjadikan pekerja
lebih gembira dalam pekerjaan mereka. Organisasi berjuang untuk kebahagiaan
pekerjaan dalam suasana yang sangat kompetitif ini, yang merupakan akibat yang
diinginkan pada akhirnya.
Kekuatan jurnal kajian
ini ialah ia menggunakan kaedah analisis regrasi terhadap beberapa pembolehubah
kajian. Satu cara untuk mengkaji hubungan antara
pembolehubah dalam pemodelan statistik adalah melalui analisis regresi. Selagi
tumpuan diberikan kepada pembolehubah bersandar dan hubungannya dengan satu
atau lebih pembolehubah tidak bersandar, kaedah matematik ini merangkumi
pelbagai metodologi untuk memodelkan dan menganalisis banyak pembolehubah.
Khususnya, dengan mengekalkan kedua-dua pembolehubah bebas tetap, analisis
regresi mendedahkan bagaimana perubahan dalam salah satu daripadanya mempengaruhi
nilai normal pembolehubah bersandar.
Kelemahan dalam jurnal
kajian ini ialah ia masih boleh ditambah baik pada masa hadapan. Dalam
penyelidikan akan datang, penyelidikan seperti ini akan turut dijalankan dalam
jenis industri lain seperti industri perhotelan, sektor telekomunikasi dan
sektor pendidikan. Dalam penyelidikan masa depan beberapa
peramal berpotensi lain untuk kepuasan kerja seperti pampasan pekerja,
penilaian pekerja juga akan disertakan. Adalah lebih baik untuk memasukkan
beberapa hasil yang lebih baik seperti kesetiaan pekerja dan produktiviti
pekerja untuk generalisasi.
5.0 Rujukan
Bektaş,
Ç. (2017). Explanation of intrinsic and extrinsic job satisfaction via mirror
model.
Business & management studies:
An international journal, 5(3), 627-639.
Caputo,
F., & Evangelista, F. (2019). Information sharing and cognitive involvement
for
sustainable
workplaces. In Corporate Social Responsibility: Concepts, Methodologies, Tools,
and (pp. 1403-1420). IGI Global.
DeConinck,
J., & DeConinck, M. B. (2017). The relationship between servant leadership,
perceived
organizational support, performance, and turnover among business to business
salespeople. Archives of Business Research, 5(10).
Glambek,
M., Einarsen, S. V., & Notelaers, G. (2020). Workplace bullying as
predicted by
non- prototypicality, group
identification and norms: a self-categorisation perspective. Work & Stress,
1-21.
LaCasse,
M. (2019). Is the Relationship Between Work-related Training and Work-related
Self-efficacy
Different in Men and Women among the Millennial Population? (Doctoral
dissertation, Azusa Pacific University).
Nazim,
F., & Mahmood, A. (2018). A study of relationship between leadership style
and job
satisfaction. Journal of Research in
Social Sciences, 6(1), 165-181.
Paolisso,
M., Prell, C., Johnson, K. J., Needelman, B., Khan, I. M., & Hubacek, K.
(2019).
Enhancing
socio- ecological resilience in coastal regions through collaborative science,
knowledge exchange and social networks: A case study of the Deal Island Peninsula,
USA. Socio-Ecological Practice Research, 1(2), 109-123.
Comments