GMGA 3033 OPERASI DASAR AWAM UUM
GMGA 3033
OPERASI DASAR AWAM
TUGASAN INDIVIDU : SUSTAINABLE DEVELOPMENT
GOAL (SDGS)
1.0
PENDAHULUAN
Pandemik COVID-19 menawarkan pelbagai perspektif yang
boleh diperihalkan dalam konteks dasar awam. Salah satu langkah untuk
mengurangkan bahaya berkaitan wabak ialah Dasar Pelaksanaan Perintah Kawalan
Pergerakan (PKP). Selain itu, esei ini juga membincangkan langkah-langkah
penguatkuasaan undang-undang oleh Kerajaan semasa PKP dilaksanakan. Penggunaan
dasar awam PKP di Malaysia semasa wabak COVID-19. Telah disahkan bahawa novel β-coronavirus, juga
dikenali sebagai COVID-19 atau 2019-nCoV, akan mewujudkan wabak di ratusan
negara pada 2020. Sebelum Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengisytiharkan wabak
pada 23 April 2020, terdapat 175,694 kematian dan dianggarkan 225 negara
terlibat dalam penyebaran penyakit itu (WHO, 2020). Contoh pertama wabak
penyakit ini yang disahkan berlaku pada akhir November 2019 di Wuhan, Wilayah
Hubei, Republik China (Giovanetti et al. 2020). Oleh sebab itu, sebahagian
besar negara yang menghadapi pandemik COVID-19 telah melaksanakan
langkah-langkah untuk menghentikan penularan virus, seperti mengehadkan
perjalanan di dalam dan di antara kawasan, menasihati orang ramai untuk
mengelakkan jarak dekat, dan menggalakkan penggunaan topeng mulut dan hidung. Wabak COVID-19
mulai dikesan pada
Disember 2019 di wilayah Hubei China
(Zhu et al., 2020). Pada 25 Januari 2020, tiga warga
China yang melakukan perjalanan dari Singapura ke Malaysia melalui negeri Johor
pada 23 Januari 2020, dilaporkan dijangkiti COVID-19 buat kali pertama (Anuar,
2020). Apabila peningkatan harian kes positif COVID-19 diperhatikan, keadaan
itu semakin membimbangkan (Mamat, 2020). kerana jangkitan COVID-19 dan kadar
kematian meningkat di seluruh dunia. Oleh itu, ia telah diisytiharkan sebagai
pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Mac 2020 (Pertubuhan
Kesihatan Sedunia, 2020).
2.0
PERBINCANGAN
Kronologi Dasar PKP
Tan
Sri Muhyiddin Yassin, mantan Perdana Menteri, mengeluarkan perutusan khas pada
16 Mac 2020, mengumumkan pelaksanaan PKP fasa 1 di seluruh negara mulai 18 Mac
2020 hingga 31 Mac 2020, dalam usaha membendung wabak COVID-19. PKP
mengharamkan semua bentuk mesyuarat dan pengangkutan di seluruh negara,
termasuk acara keagamaan, sosial dan kebudayaan. Perdana Menteri melanjutkan
tempoh PKP fasa 2 dari 1 April 2020 hingga 14 April 2020, melalui perutusan
khas yang dihantarnya pada 25 Mac 2020. Ini menandakan permulaan fasa 2.
Perniagaan menjual makanan, bahan api dan keperluan lain diberitahu untuk
beroperasi hanya antara 8:00 pagi hingga 8:00 malam dalam fasa kedua, yang
bermula pada 1 April 2020, dan berakhir pada 14 April, mengikut arahan
kerajaan. Selain itu, dalam fasa kedua ini, arah had perjalanan ditetapkan
dalam radius tidak lebih daripada 10 kilometer (km) dari kediaman bagi mereka
yang meninggalkan rumah semasa tempoh PKP untuk aktiviti yang dibenarkan.
Menurut Sinar Harian (10 April 2020), mantan Perdana Menteri Malaysia berkata
pada 10 April 2020 bahawa PKP akan dilanjutkan selama dua minggu tambahan, dari
15 April 2020 hingga 28 April 2020, dan sesi persekolahan akan ditangguhkan
sehingga tamat tempoh. keadaan bertambah baik, mengikut arahan daripada
Kementerian Kesihatan Malaysia.
Virus
baharu yang sangat agresif dikenali sebagai COVID-19 telah mendatangkan
malapetaka kepada individu di seluruh dunia, seperti yang dinyatakan sebelum
ini. Akibatnya, PKP adalah salah satu langkah pencegahan yang boleh
menghentikan wabak itu di landasannya. Fasa 1 PKP bermula pada 18 Mac 2020, dan
tamat pada 31 Mac 2020, seperti yang digariskan dalam Akta Pencegahan Penyakit
Berjangkit 1988. Fasa 2 dan Fasa 3
berakhir pada 28 April 2020, seperti yang digariskan dalam perbuatan
yang sama. Polis Diraja Malaysia, dengan bantuan agensi penguatkuasaan lain,
bertanggungjawab sepenuhnya untuk memastikan PKP berfungsi dengan jayanya,
sebab itu ia juga tertakluk kepada Akta Polis 1967. Polis Diraja Malaysia
(PDRM) akan dibantu dalam melaksanakan PKP oleh seramai 7,500 anggota Angkatan
Tentera Malaysia (ATM) di seluruh negara (Sinar Harian, 10 April 2020).
Kerajaan telah berusaha keras untuk menyebarkan maklumat mengenai PKP melalui
pelbagai saluran agar setiap rakyat sedar betapa pentingnya mematuhi arahan
PKP.
Demi kesihatan dan
keselamatan awam, kerajaan Malaysia melaksanakan strategi PKP untuk membendung
penularan virus COVID-19 di negara ini. Memandangkan virus itu
terus berkembang secara global, menjadikannya lebih sukar untuk dibendung,
semakin banyak kerajaan memilih untuk melaksanakan langkah ketat untuk berbuat
demikian, menurut BBC News Research (2020). Berjuta-juta individu di lebih
seratus negara akan terjejas oleh penutupan global yang akan berlangsung
sehingga akhir Mac 2020. Akhirnya, beberapa negara telah mencadangkan
mengehadkan perjalanan untuk penduduk mereka. Dipercayai bahawa wilayah yang
baru-baru ini mengesahkan kes koronavirus pertama belajar daripada rakan
sejawatannya di Asia dan Eropah yang melaporkan kes pertama COVID-19.
Memandangkan banyak negara Afrika menghadapi krisis sistem penjagaan kesihatan,
kerajaan benua itu bergerak pantas dan tegas untuk menghentikan penyebaran
coronavirus (BBC News Research, 2020). Tingkah laku sedemikian telah dilaporkan
di laman web berita dan media sosial sejak pemasangan penutupan di beberapa
negara. Setiap usaha manusia telah dipengaruhi oleh perintah penutupan ini.
Punca di sebalik ini adalah kebimbangan yang meluas di seluruh masyarakat
mengenai kemungkinan konflik tercetus di pusat membeli-belah mengenai kecurian
makanan dan bekalan perubatan untuk rakyat di pelbagai negara.
Salah
satu kaedah pencegahan kesihatan awam yang bertujuan untuk mengasingkan orang
yang mempunyai simptom daripada masyarakat yang lain adalah mematuhi jarak
sosial (Pearce, 2020). Memandangkan keadaan semasa usaha PKP, nampaknya ia
telah berkesan dalam membendung wabak COVID-19 di Malaysia (Rajah 2). Kes COVID-19 telah semakin berkurangan sejak
PKP dilaksanakan, seperti yang dilihat dalam Rajah 2.
Penguatkuasaan Undang-Undang semasa PKP
Dengan melaksanakan PKP di
seluruh negeri melalui Warta Kerajaan Persekutuan P.U. (A) 87/2020 yang bermula
dari 18 Mac 2020 hingga 31 Mac 2020, kerajaan Malaysia melalui Kementerian
Kesihatan Malaysia, mengambil langkah proaktif untuk menghentikan penularan
wabak ini. Selain itu, COVID-19 telah diwartakan sebagai Penyakit
Koronavirus 2019 (COVID-19) (Perintah Pencegahan dan Kawalan Penyakit
Berjangkit (Pindaan Jadual Pertama), 2020 pada 9 Jun 2020 oleh P.U. (A)
179/2020. Ini membolehkannya untuk dimasukkan dalam Jadual Pertama, Bahagian I.
P.U. (A) 91/2020 (Peraturan untuk Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit
(Langkah-Langkah di Kawasan Tempatan Berjangkit), 2020) mengawal pergerakan dan
perhimpunan, membenarkan pembukaan sektor perkhidmatan penting tertentu, dan
mengawal aspek pematuhan lain terhadap PKP ini. Kegagalan mematuhi peraturan boleh mengakibatkan denda sehingga satu
ribu Ringgit Malaysia, hukuman penjara maksimum enam bulan, atau kedua-duanya.
Akta 342 juga menetapkan
kompaun bagi sesiapa yang disabitkan kesalahan melanggar peraturan yang
ditetapkan. Ketua Pengarah atau pegawai awam yang dilantik secara bertulis
boleh mengenakan kompaun seribu Ringgit Malaysia ke atas sesiapa yang ingkar
peraturan yang ditetapkan bagi apa-apa kesalahan yang dinyatakan dalam seksyen
25 Akta ini. Walau bagaimanapun, disebabkan kurangnya
pengetahuan masyarakat Malaysia dengan peraturan yang ditetapkan, nilai kompaun
ini kemudiannya dipinda kepada lima puluh ribu Ringgit Malaysia melalui P.U.
(A) 102/2021 (Peraturan untuk Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit
(Bayaran Ujian untuk Pengesanan Penyakit Koronavirus 2019) (Covid-19))
(Pindaan), 2021. Bagaimanapun, P.U. (A) 444/2021 (Peraturan untuk Pencegahan
dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Bayaran Ujian untuk Pengesanan Penyakit
Koronavirus 2019) (COVID-19)) (Pindaan), 2021, telah memulihkan status quo asal
(nilai asal) untuk penguatkuasaan peruntukan kompaun ini.
Seksyen 14 Akta 342
mewajibkan semasa pandemik COVID-19, individu yang dijangkiti mesti diasingkan
atau diangkut ke stesen kuarantin untuk rawatan. Mereka tidak boleh dilepaskan
sehingga mereka disahkan negatif COVID-19. Bagaimanapun, melalui Warta Kerajaan P.U.,
orang yang dijangkiti mesti mengasingkan diri di rumah selagi ia dianggap
selamat atau sehingga mereka tidak menunjukkan gejala yang boleh membahayakan
orang lain, menurut (A) 83/2022 (Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit
Berjangkit (Langkah-langkah di Kawasan Jangkitan Tempatan). ) (Pelan Pemulihan
Tempatan Berjangkit) (Fasa Peralihan kepada Endemik), 2022).
Bagi mereka yang meninggal
dunia akibat jangkitan wabak ini, Seksyen 17 Akta 342 menyatakan bahawa
prosedur pengebumian atau pembakaran mayat hanya boleh dilakukan oleh kakitangan
yang diberi kuasa. Akta Polis, 1967, yang menangani ciri-ciri organisasi, kuasa
dan tanggungjawab untuk menjamin pelaksanaan PKP yang lancar dan teratur,
memberikan Polis Diraja Malaysia (PDRM) kuasa yang diperlukan untuk bertindak
sebagai badan pelaksana. Seksyen 3 Akta 342 juga telah memberikan kuasa kepada
pegawai PDRM yang ditetapkan untuk menguatkuasakan Akta Polis 1967 [Akta 344]
dari segi penguatkuasaan undang-undang.
Tambahan pula, seperti yang
termaktub dalam Seksyen 26 Akta 344, PDRM diberi kuasa untuk membuat sekatan
jalan raya. Selain itu, seperti yang termaktub dalam
Seksyen 31 Akta 344, PDRM diberi kuasa untuk menahan sesiapa sahaja yang berada
di luar kediaman mereka semasa PKP dilaksanakan bagi melindungi mana-mana
bahagian kepentingan atau keselamatan awam. Bagi mengelak daripada didakwa
dengan kesalahan kompaun kerana mengingkari pelaksanaan PKP, orang itu mesti
mengemukakan permit berdokumen yang dikeluarkan oleh PDRM (Mohamad Amin, 2020).
3.0
PENUTUP
Mengikut Chandler (1983)
Dasar Awam dapat dikelaskan kepada empat jenis iaitu Dasar berbentuk peraturan,
Dasar agihan semula, Dasar agihan dan Dasar keselamatan. Bentuk dasar dalam isu
PKP ini ialah Dasar keselamatan (security policy). Akhir sekali, kita boleh
mengatakan bahawa apa-apa tindakan atau keputusan yang dibuat oleh kerajaan,
sama ada untuk melakukan apa-apa atau tidak, adalah dasar awam.
Untuk sebahagian besar, kerajaan membuat keputusan dengan mengambil kira
matlamat, sebab dan objektif untuk membantu sesebuah negara mengatasi
isu-isunya. Kesimpulannya, objektif polisi yang dinyatakan harus menangani
sebahagian besar isu yang dihadapi oleh benefisiari yang dimaksudkan oleh
polisi. Di antara banyak dasar awam Malaysia ialah yang berkaitan dengan
ekonomi, pembangunan, wanita, pendidikan, perbadanan, dan penswastaan, antara
lain.
Sama ada sesuatu dasar itu
adalah inisiatif kerajaan atau tidak, kejayaannya bergantung pada sejauh mana
ia dilaksanakan oleh aktor-aktor dasar seperti Perdana menteri, pentadbir,
penjawat awam, birokrat dan juga Parlimen. Bukan sahaja iklim
politik dan ekonomi domestik tetapi juga antarabangsa memainkan peranan. Jika
pegawai utama kerajaan di peringkat yang berbeza memahami dan menghargai dasar
negara, maka dasar ini akan dilaksanakan sepenuhnya. Menekankan ciri-ciri ini
adalah perlu kerana penggubal dasar akan lebih komited untuk menerima pakai
dasar untuk mencapai kesan yang diharapkan jika orang ramai memahaminya dengan
tepat seperti pelaksanaan PKPK semasa wabak pandemik di Malaysia.
4.0
RUJUKAN
Anuar, R.
(2020). Tiga warga China
sah kes pertama
positif koronavirus Di
Malaysia. Bernama
News.
BBC
News. 2020. Coronavirus: The world in lockdown in maps and charts.
https://www.bbc.com/news/
world-521037474. Retrieved 2 Februari 2024.
Epstein,
J. 2006. Generative Social Science. Studies in Agent-Based Computational
Modeling.
Princeton-New York: Princeton
University Press.
Giovanetti,
M., Benvenuto, D., Angeletti, S., Ciccozzi, M. 2020. The first two cases of
2019-nCoV
in Italy: Where they come from?
Journal of Medical Virology 92(5): 518-521
Pearce,
K. 2020. What is social distancing and how can it slow the spread of
covid-19?.
https://hub.jhu.
edu/2020/03/13/what-is-social-distancing/. Retreived 28 Mei 2024.
Mamat,
S. B. (2020). Kronologi Covid-19 di Malaysia sehingga 16 Mac 2020. Bernama
News, 2019, 1–10.
Mahaiyadin, M.
H., & Samori,
Z. (2020). Kawalan
Penularan Wabak Merbahaya
Menurut Perspektif
Siasah
Syar’iiyyah. Journal of Fatwa Management and Research, 26–48. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol22no1.322.
Mohamad
Amin, N. S. (2020). Ulasan Perundangan Perintah Kawalan Pergerakan Dan
Akta-Akta
Berkaitan. Kanun Jurnal
Undang-Undang Malaysia, 341–350
Vansteenkiste,
M., Nathalie, A., Gert-Jan, D. M., LeenHaerens, Erika, P., & Johnmarshall,
R.
2018.
Fostering Personal Meaning and Self-relevance: A Self-Determination Theory
Perspective on Internalization. The Journal of Experimental Education 86(1),
30-49.
World
Health Organisation. 2020. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak situation.
Comments