GMGA 3033 OPERASI DASAR AWAM UUM

 

 

GMGA 3033

OPERASI DASAR AWAM

 

TUGASAN  INDIVIDU : SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOAL (SDGS)

1.0          PENDAHULUAN

Pandemik COVID-19 menawarkan pelbagai perspektif yang boleh diperihalkan dalam konteks dasar awam. Salah satu langkah untuk mengurangkan bahaya berkaitan wabak ialah Dasar Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Selain itu, esei ini juga membincangkan langkah-langkah penguatkuasaan undang-undang oleh Kerajaan semasa PKP dilaksanakan. Penggunaan dasar awam PKP di Malaysia semasa wabak COVID-19. Telah disahkan bahawa novel β-coronavirus, juga dikenali sebagai COVID-19 atau 2019-nCoV, akan mewujudkan wabak di ratusan negara pada 2020. Sebelum Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengisytiharkan wabak pada 23 April 2020, terdapat 175,694 kematian dan dianggarkan 225 negara terlibat dalam penyebaran penyakit itu (WHO, 2020). Contoh pertama wabak penyakit ini yang disahkan berlaku pada akhir November 2019 di Wuhan, Wilayah Hubei, Republik China (Giovanetti et al. 2020). Oleh sebab itu, sebahagian besar negara yang menghadapi pandemik COVID-19 telah melaksanakan langkah-langkah untuk menghentikan penularan virus, seperti mengehadkan perjalanan di dalam dan di antara kawasan, menasihati orang ramai untuk mengelakkan jarak dekat, dan menggalakkan penggunaan topeng mulut dan hidung. Wabak  COVID-19  mulai  dikesan  pada  Disember  2019  di wilayah Hubei  China  (Zhu  et  al., 2020). Pada 25 Januari 2020, tiga warga China yang melakukan perjalanan dari Singapura ke Malaysia melalui negeri Johor pada 23 Januari 2020, dilaporkan dijangkiti COVID-19 buat kali pertama (Anuar, 2020). Apabila peningkatan harian kes positif COVID-19 diperhatikan, keadaan itu semakin membimbangkan (Mamat, 2020). kerana jangkitan COVID-19 dan kadar kematian meningkat di seluruh dunia. Oleh itu, ia telah diisytiharkan sebagai pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Mac 2020 (Pertubuhan Kesihatan Sedunia, 2020).

 

 

2.0          PERBINCANGAN

Kronologi Dasar PKP

Tan Sri Muhyiddin Yassin, mantan Perdana Menteri, mengeluarkan perutusan khas pada 16 Mac 2020, mengumumkan pelaksanaan PKP fasa 1 di seluruh negara mulai 18 Mac 2020 hingga 31 Mac 2020, dalam usaha membendung wabak COVID-19. PKP mengharamkan semua bentuk mesyuarat dan pengangkutan di seluruh negara, termasuk acara keagamaan, sosial dan kebudayaan. Perdana Menteri melanjutkan tempoh PKP fasa 2 dari 1 April 2020 hingga 14 April 2020, melalui perutusan khas yang dihantarnya pada 25 Mac 2020. Ini menandakan permulaan fasa 2. Perniagaan menjual makanan, bahan api dan keperluan lain diberitahu untuk beroperasi hanya antara 8:00 pagi hingga 8:00 malam dalam fasa kedua, yang bermula pada 1 April 2020, dan berakhir pada 14 April, mengikut arahan kerajaan. Selain itu, dalam fasa kedua ini, arah had perjalanan ditetapkan dalam radius tidak lebih daripada 10 kilometer (km) dari kediaman bagi mereka yang meninggalkan rumah semasa tempoh PKP untuk aktiviti yang dibenarkan. Menurut Sinar Harian (10 April 2020), mantan Perdana Menteri Malaysia berkata pada 10 April 2020 bahawa PKP akan dilanjutkan selama dua minggu tambahan, dari 15 April 2020 hingga 28 April 2020, dan sesi persekolahan akan ditangguhkan sehingga tamat tempoh. keadaan bertambah baik, mengikut arahan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.

Virus baharu yang sangat agresif dikenali sebagai COVID-19 telah mendatangkan malapetaka kepada individu di seluruh dunia, seperti yang dinyatakan sebelum ini. Akibatnya, PKP adalah salah satu langkah pencegahan yang boleh menghentikan wabak itu di landasannya. Fasa 1 PKP bermula pada 18 Mac 2020, dan tamat pada 31 Mac 2020, seperti yang digariskan dalam Akta Pencegahan Penyakit Berjangkit 1988. Fasa 2 dan Fasa 3  berakhir pada 28 April 2020, seperti yang digariskan dalam perbuatan yang sama. Polis Diraja Malaysia, dengan bantuan agensi penguatkuasaan lain, bertanggungjawab sepenuhnya untuk memastikan PKP berfungsi dengan jayanya, sebab itu ia juga tertakluk kepada Akta Polis 1967. Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan dibantu dalam melaksanakan PKP oleh seramai 7,500 anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di seluruh negara (Sinar Harian, 10 April 2020). Kerajaan telah berusaha keras untuk menyebarkan maklumat mengenai PKP melalui pelbagai saluran agar setiap rakyat sedar betapa pentingnya mematuhi arahan PKP.


Demi kesihatan dan keselamatan awam, kerajaan Malaysia melaksanakan strategi PKP untuk membendung penularan virus COVID-19 di negara ini. Memandangkan virus itu terus berkembang secara global, menjadikannya lebih sukar untuk dibendung, semakin banyak kerajaan memilih untuk melaksanakan langkah ketat untuk berbuat demikian, menurut BBC News Research (2020). Berjuta-juta individu di lebih seratus negara akan terjejas oleh penutupan global yang akan berlangsung sehingga akhir Mac 2020. Akhirnya, beberapa negara telah mencadangkan mengehadkan perjalanan untuk penduduk mereka. Dipercayai bahawa wilayah yang baru-baru ini mengesahkan kes koronavirus pertama belajar daripada rakan sejawatannya di Asia dan Eropah yang melaporkan kes pertama COVID-19. Memandangkan banyak negara Afrika menghadapi krisis sistem penjagaan kesihatan, kerajaan benua itu bergerak pantas dan tegas untuk menghentikan penyebaran coronavirus (BBC News Research, 2020). Tingkah laku sedemikian telah dilaporkan di laman web berita dan media sosial sejak pemasangan penutupan di beberapa negara. Setiap usaha manusia telah dipengaruhi oleh perintah penutupan ini. Punca di sebalik ini adalah kebimbangan yang meluas di seluruh masyarakat mengenai kemungkinan konflik tercetus di pusat membeli-belah mengenai kecurian makanan dan bekalan perubatan untuk rakyat di pelbagai negara.

Salah satu kaedah pencegahan kesihatan awam yang bertujuan untuk mengasingkan orang yang mempunyai simptom daripada masyarakat yang lain adalah mematuhi jarak sosial (Pearce, 2020). Memandangkan keadaan semasa usaha PKP, nampaknya ia telah berkesan dalam membendung wabak COVID-19 di Malaysia (Rajah 2). Kes COVID-19 telah semakin berkurangan sejak PKP dilaksanakan, seperti yang dilihat dalam Rajah 2.


Penguatkuasaan Undang-Undang semasa PKP

Dengan melaksanakan PKP di seluruh negeri melalui Warta Kerajaan Persekutuan P.U. (A) 87/2020 yang bermula dari 18 Mac 2020 hingga 31 Mac 2020, kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kesihatan Malaysia, mengambil langkah proaktif untuk menghentikan penularan wabak ini. Selain itu, COVID-19 telah diwartakan sebagai Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) (Perintah Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan Jadual Pertama), 2020 pada 9 Jun 2020 oleh P.U. (A) 179/2020. Ini membolehkannya untuk dimasukkan dalam Jadual Pertama, Bahagian I. P.U. (A) 91/2020 (Peraturan untuk Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di Kawasan Tempatan Berjangkit), 2020) mengawal pergerakan dan perhimpunan, membenarkan pembukaan sektor perkhidmatan penting tertentu, dan mengawal aspek pematuhan lain terhadap PKP ini. Kegagalan mematuhi peraturan boleh mengakibatkan denda sehingga satu ribu Ringgit Malaysia, hukuman penjara maksimum enam bulan, atau kedua-duanya.

Akta 342 juga menetapkan kompaun bagi sesiapa yang disabitkan kesalahan melanggar peraturan yang ditetapkan. Ketua Pengarah atau pegawai awam yang dilantik secara bertulis boleh mengenakan kompaun seribu Ringgit Malaysia ke atas sesiapa yang ingkar peraturan yang ditetapkan bagi apa-apa kesalahan yang dinyatakan dalam seksyen 25 Akta ini. Walau bagaimanapun, disebabkan kurangnya pengetahuan masyarakat Malaysia dengan peraturan yang ditetapkan, nilai kompaun ini kemudiannya dipinda kepada lima puluh ribu Ringgit Malaysia melalui P.U. (A) 102/2021 (Peraturan untuk Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Bayaran Ujian untuk Pengesanan Penyakit Koronavirus 2019) (Covid-19)) (Pindaan), 2021. Bagaimanapun, P.U. (A) 444/2021 (Peraturan untuk Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Bayaran Ujian untuk Pengesanan Penyakit Koronavirus 2019) (COVID-19)) (Pindaan), 2021, telah memulihkan status quo asal (nilai asal) untuk penguatkuasaan peruntukan kompaun ini.

Seksyen 14 Akta 342 mewajibkan semasa pandemik COVID-19, individu yang dijangkiti mesti diasingkan atau diangkut ke stesen kuarantin untuk rawatan. Mereka tidak boleh dilepaskan sehingga mereka disahkan negatif COVID-19.    Bagaimanapun, melalui Warta Kerajaan P.U., orang yang dijangkiti mesti mengasingkan diri di rumah selagi ia dianggap selamat atau sehingga mereka tidak menunjukkan gejala yang boleh membahayakan orang lain, menurut (A) 83/2022 (Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah di Kawasan Jangkitan Tempatan). ) (Pelan Pemulihan Tempatan Berjangkit) (Fasa Peralihan kepada Endemik), 2022). 

Bagi mereka yang meninggal dunia akibat jangkitan wabak ini, Seksyen 17 Akta 342 menyatakan bahawa prosedur pengebumian atau pembakaran mayat hanya boleh dilakukan oleh kakitangan yang diberi kuasa. Akta Polis, 1967, yang menangani ciri-ciri organisasi, kuasa dan tanggungjawab untuk menjamin pelaksanaan PKP yang lancar dan teratur, memberikan Polis Diraja Malaysia (PDRM) kuasa yang diperlukan untuk bertindak sebagai badan pelaksana. Seksyen 3 Akta 342 juga telah memberikan kuasa kepada pegawai PDRM yang ditetapkan untuk menguatkuasakan Akta Polis 1967 [Akta 344] dari segi penguatkuasaan undang-undang.

Tambahan pula, seperti yang termaktub dalam Seksyen 26 Akta 344, PDRM diberi kuasa untuk membuat sekatan jalan raya. Selain itu, seperti yang termaktub dalam Seksyen 31 Akta 344, PDRM diberi kuasa untuk menahan sesiapa sahaja yang berada di luar kediaman mereka semasa PKP dilaksanakan bagi melindungi mana-mana bahagian kepentingan atau keselamatan awam. Bagi mengelak daripada didakwa dengan kesalahan kompaun kerana mengingkari pelaksanaan PKP, orang itu mesti mengemukakan permit berdokumen yang dikeluarkan oleh PDRM (Mohamad Amin, 2020).


3.0          PENUTUP

Mengikut Chandler (1983) Dasar Awam dapat dikelaskan kepada empat jenis iaitu Dasar berbentuk peraturan, Dasar agihan semula, Dasar agihan dan Dasar keselamatan. Bentuk dasar dalam isu PKP ini ialah Dasar keselamatan (security policy). Akhir sekali, kita boleh mengatakan bahawa apa-apa tindakan atau keputusan yang dibuat oleh kerajaan, sama ada untuk melakukan apa-apa atau tidak, adalah dasar awam. Untuk sebahagian besar, kerajaan membuat keputusan dengan mengambil kira matlamat, sebab dan objektif untuk membantu sesebuah negara mengatasi isu-isunya. Kesimpulannya, objektif polisi yang dinyatakan harus menangani sebahagian besar isu yang dihadapi oleh benefisiari yang dimaksudkan oleh polisi. Di antara banyak dasar awam Malaysia ialah yang berkaitan dengan ekonomi, pembangunan, wanita, pendidikan, perbadanan, dan penswastaan, antara lain.

Sama ada sesuatu dasar itu adalah inisiatif kerajaan atau tidak, kejayaannya bergantung pada sejauh mana ia dilaksanakan oleh aktor-aktor dasar seperti Perdana menteri, pentadbir, penjawat awam, birokrat dan juga Parlimen. Bukan sahaja iklim politik dan ekonomi domestik tetapi juga antarabangsa memainkan peranan. Jika pegawai utama kerajaan di peringkat yang berbeza memahami dan menghargai dasar negara, maka dasar ini akan dilaksanakan sepenuhnya. Menekankan ciri-ciri ini adalah perlu kerana penggubal dasar akan lebih komited untuk menerima pakai dasar untuk mencapai kesan yang diharapkan jika orang ramai memahaminya dengan tepat seperti pelaksanaan PKPK semasa wabak pandemik di Malaysia.

 

 

4.0          RUJUKAN

Anuar,  R.  (2020). Tiga  warga  China  sah  kes  pertama  positif  koronavirus  Di  Malaysia. Bernama

            News.

 

BBC News. 2020. Coronavirus: The world in lockdown in maps and charts.

 

https://www.bbc.com/news/ world-521037474. Retrieved 2 Februari 2024.

 

Epstein, J. 2006. Generative Social Science. Studies in Agent-Based Computational Modeling. 

            Princeton-New York: Princeton University Press.

 

Giovanetti, M., Benvenuto, D., Angeletti, S., Ciccozzi, M. 2020. The first two cases of 2019-nCoV

            in Italy: Where they come from? Journal of Medical Virology 92(5): 518-521

 

Pearce, K. 2020. What is social distancing and how can it slow the spread of covid-19?. 

            https://hub.jhu. edu/2020/03/13/what-is-social-distancing/. Retreived 28 Mei 2024.

 

Mamat, S. B. (2020). Kronologi Covid-19 di Malaysia sehingga 16 Mac 2020. Bernama News, 2019, 1–10.

 

Mahaiyadin,  M.  H.,  &  Samori,  Z.  (2020).  Kawalan  Penularan  Wabak  Merbahaya  Menurut Perspektif

Siasah Syar’iiyyah. Journal of Fatwa Management and Research, 26–48. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol22no1.322.

 

Mohamad Amin, N. S. (2020). Ulasan Perundangan Perintah Kawalan Pergerakan Dan Akta-Akta

            Berkaitan. Kanun Jurnal Undang-Undang Malaysia, 341–350

 

Vansteenkiste, M., Nathalie, A., Gert-Jan, D. M., LeenHaerens, Erika, P., & Johnmarshall, R. 

2018. Fostering Personal Meaning and Self-relevance: A Self-Determination Theory Perspective on Internalization. The Journal of Experimental Education 86(1), 30-49.

 

World Health Organisation. 2020. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak situation.

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

ANALISA PEKERJAAN