PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA
DEFINISI
PENGURUSAN KEWANGAN
Pengurusan
Kewangan adalah proses yang melibatkan jentera pentadbiran dan kaedah-kaedah di
mana dana untuk membiayai perbelanjaan awam diperolehi, dibelanja dan
diperakaunkan. Termasuklah proses-proses yang melibatkan perancangan,
pembentukan dan pelaksanaan dasar-dasar mengenai pencukaian, belanjawan,
perbelanjaan, perolehan, perakaunan dan lain-lain yang berkaitan dengannya.
AKTIVITI
UTAMA PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR AWAM
a) Menetapkan skop dan kandungan polisi fiskal
-menentukan program-program dan memperuntukkan
sumber-sumber yang perlu bagi melaksanakan program-program.
-mempertimbang dan menyelesaikan isu-isu pengangguran,
inflasi, pinjaman, percukaian dan perolehan hasil.
b)
Mewujudkan garis-garis panduan dan standard-standard
umum bagi memastikan wang dibelanja secara bertanggungjawab bagi mencapai
objektif-objektif yang telah ditentukan.
c) Menyediakan sistem kawalan dalaman dan struktur
organisasi yang sesuai untuk melaksanakan tugas-tugas dan tanggungjawab dengan
berkesan.
KENAPA PENTINGNYA
PENGURUSAN KEWANGAN
i)
Sumber-sumber (manusia,
wang, bahan-bahan dan masa) adalah terhad;
ii)
Permintaan terhadap
sumber-sumber tersebut tidak terhad;
iii)
Terdapat alternatif
dalam memperolehi dan menggunakan sumber-sumber tersebut;
iv)
Pengurusan kewangan
adalah nadi bagi sesuatu organisasi;
v)
Sumber-sumber ekonomi
tidak dapat digerakkan tanpa pengurusan kewangan yang teratur.
PENGENALAN SISTEM KEWANGAN DI MALAYSIA
Sistem kewangan di Malaysia terbahagi kepada dua bahagian iaitu sistem
perbankan dan sistem bukan perbankan. Sistem perbankan terdiri daripada bank,
syarikat kewangan dan syarikat diskaun. Bank adalah seperti Bank Negara
Malaysia dan Bank Perdagangan. Sistem bukan perbankan pula terdiri
daripada institusi yang berkaitan pembangunan kewangan seperti IMDF,
institusi tabungan seperti Bank Simpanan Nasional, Tabung Haji dan Bank Rakyat.
Institusi bukan perbankan lain ialah KWSP, Insurans dan Takaful, Institusi
Kredit Perumahan dan Institusi Amanah seperti ASB, ASN dan sebagainya.
UNDANG–UNDANG
& PERATURAN MENGENAI PENGURUSAN KEWANGAN AWAM
( PERSEKUTUAN)
I)
Perlembagaan
Persekutuan;
II)
Akta Acara Kewangan
1957;
III)
Arahan Perbendaharaan;
IV)
Pekeliling
Perbendaharaan;
V)
Surat Pekeliling
Perbendaharaan; dan
VI)
Akta Audit 1957.
SIAPA
BERTANGGUNGJAWAB MENGENAI PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR AWAM?
Menteri Kewangan adalah bertanggungjawab secara keseluruhan
ke atas Pengurusan Kewangan Kerajaan Persekutuan. Seksyen 6(1), Akta Acara
Kewangan 1957 (dipinda 1972) menyatakan :
“ Pengurusan
Kumpulan Wang Disatukan dan kawalan dan arahan bagi semua perkara berhubung dengan hal ehwal Kewangan Persekutuan
terletak hak pada Menteri.”
Mengikut Seksyen 15(A)1, Akta Acara Kewangan - Menteri
Kewangan dibenarkan untuk menurunkan
kuasanya kepada Pegawai Pengawalyang
juga menjadi Ketua Pegawai Perakaunan bagi agensi-agensi di bawah kawalannya
untuk melaksanakan tugas pengurusan
kewangan di Agensi masing-masing.[1]
Pegawai Pengawal pula secara
bertulis boleh melantik
pegawai-pegawai di bawah jagaannya untuk melaksanakan tugas dan
tanggungjawab tersebut. Namun, Pegawai Pengawal tidak boleh melepaskan diri
dari tanggungjawab tersebut. Pegawai yang dilantik oleh Menteri Kewangan atau
Menteri Besar di bawah Sek.15A(1) ATK 1957 yang bertanggungjawab dalam pengurusan wang awam dan juga sebagai Ketua Pegawai Perakaunan bagi agensi
di bawah kawalannya.
Manakala Pegawai
Perakaunan pula ialah pegawai yang ditugaskan berkenaan dengan apa-apa
wang atau barang-barang awam. Mengikut Akta Acara Kewangan 1957 : “Pegawai
Perakaunan” termasuklah tiap-tiap
pegawai awam yang dipertanggungjawabkan dengan
tugas-tugas berikut :
a) Memungut, menerima atau mengakaun wang awam;
b)Membayar atau membelanjakan wang awam; dan
c)menerima, menyimpan atau melupus barang-barang
awam.
KEMENTERIAN KEWANGAN
MALAYSIA/PERBENDAHARAAN
Fungsi
:
- Menggubal
dan melaksanakan dasar fiskal kewangan dan ekonomi bagi mempertingkat
pengagihan serta pengurusan sumber kewangan dilaksanakan dengan cekap dan
berkesan.
- Menggubal
dan menyediakan prosedur, prinsip dan tatacara sistem pengurusan kewangan
dan perakaunan untuk dilaksanakan oleh semua Jabatan/Agensi Kerajaan.
- Menyediakan
belanjawan tahunan.
- Memantau
pelaksanaan belanjawan tahunan.
- Mendapatkan
pinjaman bagi pihak Kerajaan dan memberi pinjaman kepada agensi-agensi
Kerajaan, sektor swasta bagi projek-projek penswastaan dan kakitangan
Kerajaan.
- Menubuh
dan menyusun semula syarikat-syarikat milik Menteri Kewangan Diperbadankan
(MKD).
- Memantau
syarikat-syarikat Kerajaan yang ditubuhkan di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan
diurus dengan berkesan.
- Memberi
kelulusan kepada perolehan Kerajaan yang besar nilainya dan menyertai
dalam proses perolehan di agensi-agensi Kerajaan lain.[2]
- Menggubal
dasar-dasar dan menguruskan pinjaman perumahan bagi kakitangan sektor
awam.
HASIL
KERAJAAN PERSEKUTUAN
Hasil
yang dikutip oleh Kerajaan Persekutuan seperti mana diperuntukkan di Bahagian
7, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan dapat dibahagikan kepada empat
kategori iaitu:
a)
Hasil Cukai
Terdiri
daripada dua jenis kutipan hasil iaitu hasil daripada cukai langsung dan cukai
tidak langsung. Hasil daripada cukai langsung adalah seperti cukai pendapatan
(perseorangan, syarikat, petroleum, sewa filem, harta pusaka, duti setem dan
cukai keuntungan harta). Hasil daripada cukai tidak langsung seperti cukai
perkhidmatan, duti eksais, duti import, levi kenderaan barang-barang, duti
kastam dan lain-lain.
b)
Hasil Bukan Cukai
Hasil
bukan cukai adalah hasil yang dikutip daripada perkhidmatan yang disediakan
oleh Kerajaan untuk rakyat di mana orang ramai akan dikenakan bayaran apabila
menggunakan perkhidmatan tersebut. Kadar bayaran yang dikenakan berasaskan
kepada peruntukan akta-akta mengenainya yang diluluskan oleh Parlimen.
Pendapatan daripada hasil bukan cukai adalah seperti bayaran lesen dan permit,
bayaran perkhidmatan, jualan barang-barang, sewaan, faedah dan perolehan dari
pelaburan, denda dan hukuman dan bayaran ganti dari luar negara dan tempatan.
c)
Terimaan Bukan Hasil
Juga
dikenali sebagai pendapatan daripada Pelbagai Terimaan. Terimaan bukan hasil
merupakan kutipan-kutipan yang bukan berasaskan mana-mana Akta atau
Perundangan. Contoh pendapatan daripada terimaan bukan hasil adalah seperti pulangan
perbelanjaan dan terimaan daripada agensi-agensi kerajaan.
d) Hasil Wilayah Persekutuan
Hasil yang dikutip di
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya. Contohnya premium dan
cukai tanah.
Hasil Kerajaan Negeri
Hasil yang dikutip
oleh Kerajaan Negeri adalah seperti yang dinyatakan di dalam Bahagian 3, Jadual
10 Perlembagaan Persekutuan. Bagi Sabah dan Sarawak, Bahagian 5 jadual yang
sama selain hasil
yang dinyatakan di
Bahagian 3 jadual tersebut. Contoh hasil Kerajaan Negeri adalah seperti hasil
cukai tanah, bayaran permit pembalakan, royalti, lesen pembalakan dan lain-lain.
Hasil Kerajaan
Tempatan
Kerajaan Tempatan
ditubuhkan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171), Ordinan Kerajaan
Tempatan 1961 (Sabah), Ordinan Kuasa Tempatan 1996 (Sarawak) dan undang-undang
lain yang berkuatkuasa dengannya. Kategori Kerajaan Tempatan adalah terdiri
daripada Majlis/Dewan Bandaraya, Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah. Hasil
yang dikutip oleh Kerajaan Tempatan adalah seperti cukai pintu/cukai taksiran,
bayaran permit penjaja dan lain-lain.
Hasil Majlis Agama
Islam
Hasil Majlis Agama
Islam adalah terdiri daripada pengurusan zakat dan fitrah, Baitulmal, harta
wakaf dan apa-apa yang dibenarkan di bawah undang-undang negeri masing-masing
atau Akta 505.
Hasil Badan Berkanun
Persekutuan
Hasil Badan Berkanun
Persekutuan adalah meliputi pendapatan dan keuntungan daripada operasi seperti
keuntungan pelaburan, dividen, faedah dan apa-apa yang dibenarkan di bawah Akta
Tubuh agensi berkenaan.[3]
PERBELANJAAN KERAJAAN
Kerajaan membuat
perbelanjaan pada umumnya untuk membolehkan ia melaksanakan program serta
aktivitinya untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Pengurusan perbelanjaan
meliputi aktiviti membuat perolehan, memproses bayaran serta mengakaunkannya. Perbelanjaan
dibuat melalui sama ada peruntukan tanggungan, mengurus dan juga pembangunan.
Langkah kawalan perbelanjaan yang sempurna menjamin wang awam dibelanjakan
dengan cekap dan berhemah selaras dengan undang-undang dan peraturan yang telah
ditetapkan. Pengurusan perbelanjaan yang berhemah, cekap dan berkesan dapat mengelakkan
pembaziran, penyelewengan dan kerugian kepada Kerajaan.
Perbelanjaan Mengurus
Perbelanjaan mengurus
adalah perbelanjaan operasi bagi aktiviti harian yang berulang dan berterusan. Bagi
Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, perbelanjaan mengurus dapat
dibahagikan kepada dua jenis iaitu perbelanjaan tanggungan dan perbelanjaan perbekalan.
a) Perbelanjaan
Tanggungan
Perbelanjaan
tanggungan ialah perbelanjaan yang ditanggung terus kepada Kumpulan Wang Yang
Disatukan tanpa perlu mendapat kelulusan Parlimen selaras dengan Artikel 98,
Perlembagaan Persekutuan. Antara perbelanjaan tanggungan termasuklah peruntukan
bagi elaun diraja, gaji Ketua Hakim Negara dan hakimhakim, perbelanjaan
Suruhanjaya, bayaran pencen, elaun bersara dan ganjaran.
b) Perbelanjaan
Perbekalan
Perbelanjaan
perbekalan ialah semua jenis perbelanjaan bagi membiayai kegiatan harian
Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan untuk menyampaikan perkhidmatan. Perbelanjaan
perbekalan tidak boleh dipertanggungkan terus kepada Kumpulan Wang Yang
Disatukan tanpa kelulusan Parlimen melalui Rang Undangundang Perbekalan
terlebih dahulu.
Perbelanjaan
Pembangunan
Perbelanjaan
pembangunan ialah perbelanjaan modal dalam tempoh jangka masa pendek atau
sederhana dan memberi pulangan dalam jangka masa panjang. Perancangan perbelanjaan
pembangunan berasaskan rancangan pembangunan lima tahun. Ia mengandungi ciri
berikut:
a) Memerlukan jumlah
modal yang besar
b) Aliran wang keluar
masuk bagi sesuatu tempoh yang panjang
c) Dibiayai dengan
dana dalaman
d) Melibatkan kos
penyenggaraan dan pembaikan pada masa hadapan
e) Memberi kesan
terhadap matlamat pembangunan Negara
PROSES
BELANJAWAN
PROSES
PENYEDIAAN BAJET
Sumber :
Perbendaharaan Malaysia (www.treasury.gov.my)
PENGURUSAN
BELANJAWAN
DEFINASI :
“Belanjawan
merupakan satu pernyataan hasil dan perbelanjaan bagi masa hadapan yang
digunakan sebagai alat perancangan sumber ekonomi bagi memenuhi keperluan
negara/ rakyat”.[3]
SEJARAH SISTEM BELANJAWAN DI MALAYSIA
i)
SISTEM
BELANJAWAN TRADISIONAL (Sebelum merdeka sehingga 1968)
ii) SISTEM BELANJAWAN PROGRAM DAN PRESTASI (Pekeliling Perbendaharaan Bil.
5/1968)
iii) SISTEM BELANJAWAN DIUBAHSUAI (Pekeliling Perbendaharaan Bil. 1 / 1990)
OBJEKTIF SISTEM
BELANJAWAN DIUBAHSUAI
a) mengukuhkan lagi ekonomi
negara melalui agihan
sumber yang lebih baik dan teratur.
b) mencapai
perbelanjaan seimbang (balanced budget)
c) meningkatkan
kemajuan pelaksanaan SBPP.
d) membantu pengurus
program meningkatkan prestasi.
e) meningkatkan
akauntabiliti para pengurus.
PRINSIP PENTING
MODIFIED BUDGETING SYSTEM (MBS)
“Let Managers Manage” iaitu kuasa membuat keputusan perlulah
diberikan
seberapa praktikal yang boleh kepada peringkat bawahan dan
kuasa membuat keputusan perlulah bersesuaian dengan peringkat akauntabiliti.
Komponen dalam MBS ialah Dasar Sedia
Ada, Dasar Baru dan peruntukan One – Off.[4]
AKAUNTABILITI
KEWANGAN
Tanggungjawab dan ketelusan
seseorang yang diberi kuasa/amanah terhadap sesuatu sumber awam untuk
melaporkan mengenai pengurusan atau pentadbiran sumber-sumber tersebut. Tanggungjawab
pegawai/kakitangan melaksanakan tugas mengikut undang-undang, peraturan,
prosedur dan arahan-arahan Akaun yang diselenggarakan boleh dipercayai dan
semua urusniaga dilakukan dengan teratur serta mematuhi undang-undang dan
peraturan-peraturan kewangan:-
a) Jumlah perbelanjaan tidak
melebihi peruntukan
b) Hasil dikutip mengikut kadar
yang betul
c) rekod kewangan dan lain-lain
rekod diselenggara dengan betul dan kemaskini
d) penyata kewangan dan laporan
kewangan dikemukakan dengan lengkap
e) peraturan dan tatacara kerja
dipatuhi semasa menguruskan perolehan
SISTEM PENGURUSAN
KEWANGAN & PERAKAUNAN KERAJAAN PERSEKUTUAN (GFMAS)
Sistem GFMAS telah memasuki tahun keempat (4) semenjak ianya
mula dilancarkan pada tahun 2006. Sepanjang tahun 2009, GFMAS telah mengalami
banyak proses penambahbaikan dan pembaharuan supaya ianya sentiasa dapat
memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan dengan mengambil kira keperluan
semasa Perakaunan Kerajaan Persekutuan. Sejajar dengan perkembangan
dan kemajuan dalam bidang infrastruktur dan teknologi, adalah
amat penting bagi GFMAS untuk terus ditambah nilai agar ianya pada setiap masa
dapat memenuhi kehendak semua pelanggan di samping tidak mengabaikan aspek
keselamatan serta selari dengan kehendak prosedur perakaunan kerajaan. GFMAS dibangunkan untuk memantapkan lagi proses pembayaran kerajaan dan
juga mengakaunkan kutipan hasil kerajaan dengan cepat dan cekap selaras dengan
tag line JANM “ Excellent
Accounting @ Your Service ”.[5]
Keupayaan GFMAS
Sumber :
Jabatan Akauntan Negara (www.anm.gov.my)
GFMAS merupakan
sistem bersepadu yang berupaya memudahkan perancangan kewangan, kawalan bajet
dan perakaunan kerajaan. Ia menggabungkan semua fungsi perakaunan yang meliputi
pembayaran, penerimaan, pengurusan gaji, Wang Tak Dituntut, pinjaman kerajaan,
pinjaman dan pendahuluan kepada kakitangan awam, pelaburan dan penyediaan Akaun
Awam ke dalam satu platform bersepadu.
Sistem Perakaunan
Berkomputer Standard Kerajaan Negeri (SPEKS)
Sistem Perakaunan Berkomputer Standard Kerajaan Negeri
(SPEKS) adalah sistem perakaunan bersepadu yang dibangunkan untuk
Kerajaan-Kerajaan Negeri di Semenanjung Malaysia. Sejak tahun 2003 sistem ini
telah beroperasi di semua negeri yang terlibat. Pembangunan SPEKS masih
memantau dan menambah baik sistem dari masa ke semasa yang bertujuan untuk
menambah kecekapan pengurusan kewangan dan menyediakan kerajaan negeri ke era
Kerajaan Elektronik.
SISTEM e-PEROLEHAN
Sistem
perolehan elektronik itu yang lebih dikenali sebagai ePerolehan, akan memudahkan aktiviti
perolehan kerajaan dan meningkatkan kualiti perkhidmatan-perkhidmatan yang
disediakan. ePerolehan dijangka akan menukarkan proses perolehan tradisional
(secara manual) di dalam jentera kerajaan kepada perolehan elektronik menerusi
Internet. ePerolehan membolehkan para pembekal mempamerkan produk mereka di
dalam jaringan web sedunia, menerima, mengurus dan memproses pesanan pembelian
serta menerima bayaran daripada agensi-agensi kerajaan menerusi Internet.
Katalog produk para pembekal akan ditukarkan ke bentuk katalog elektronik atau
eCatalogue, yang boleh dilihat dari mana-mana desktop menggunakan perisian
pelayar web. Pembekal juga berupaya menghantar sebutharga, mendapatkan
dokumen tender dan menghantar tawaran tender menerusi ePerolehan.
ePerolehan
membolehkan para pembekal mendaftar atau memperbaharui pendaftaran mereka
dengan Kementerian Kewangan menerusi Internet. Para pembekal akan dapat
menghantar permohonan, memeriksa status permohonan dan membayar bayaran
pendaftaran melalui ePerolehan. Dengan berdaftar di ePerolehan, para pembekal
akan dapat mengambil bahagian di dalam sistem perolehan kerajaan. Apabila
sistem ePerolehan dilaksanakan sepenuhnya nanti, kesemua empat jenis perolehan
iaitu Kontrak Pusat, Pembelian Terus, Sebutharga dan Tender akan dapat
digunakan. Pelaksanaan sistem ePerolehan dilakukan secara fasa demi fasa. Komponen GFMAS yang merangkumi pelbagai modul perakaunan
telah mengalami proses pembaharuan dan penambahbaikan yang ketara sejak ianya
mula diperkenalkan.[6]
Bank Negara Malaysia
Ordinan Bank Pusat Malaya 1958
memberikan kuasa kepada Bank Negara Malaysia menerbitkan mata wang, mengurus
mata wang dan mengawal bank-bank perdagangan melalui syarat-syarat tertentu. Di
samping itu, Bank Negara Malaysia boleh menjalankan beberapa banyak jenis
urusan lain yang berkaitan dengan urusan bank pusat. Termasuk menerbitkan,
mengurus dan memasarkan pinjaman kerajaan, mentadbirkan hal penjelasan cek
serta melaksanakan Ordinan Kawalan Pertukaran. Bank Negara Malaysia juga
dikehendaki menyimpan cadangan aset luar begeri yang tidak kurang daripada 35%
liability depositnya.
Objektif penubuhan Bank Negara
Malaysia adalah menggalakkan kestabilan monetari dan struktur kewangan negara
yang kukuh, bertindak sebagai jurubank dan penasihat kewangan kepada Kerajaan,
menerbitkan mata wang dan menyimpan rizab bagi menjaga nilai mata wang tersebut
dan mempengaruhi kedudukan kredit bagi kepentingan negara ini.
Matlamat dan Fungsi Utama Bank Negara
Bank Negara hendaklah terus kekal
turun-temurun dan mempunyai suatu meterai perbadanan dan boleh membawa guaman
dan dibawah guaman terhadapnya atas namanya sendiri. Bank Negara mempunyai Ibu
Pejabat di Kuala Lumpur dan membuka cawangan dan melantik ejen dan koresponden
di dalam atau di luar Malaysia.
Matlamat Bank Negara adalah umtuk
menggalakkan kestabilan monetari dan kestabilan kewangan yang kondusif kepada
pertubuhan ekonomi Malaysia yang mampan. Fungsi utama Bank negara adalah
merumuskan dan mengendalikan dasar monetari di Malaysia, mengeluarkan mata wang
di Malaysia, mengawal selia dan menyelia institusi kewangan yang tertakluk
kepada undang-undang yang dikuatkuasakan oleh Bank, mengadakan pengawasan ke
atas pesaran wang dan pasaran pertukaran asing dan menjalankan pengawasan ke
atas sistem pembayaran.
Selain itu, menggalakkan sistem
kewangan yang kukuh, progesif dan merangkumi semua, memegang dan menguruskan
rizab luar negara Malaysia untuk menggalakkan rejim kadar pertukaran asing yang
selaras dengan asas ekonomi dan bertindak sebagai penasihat kewangan, jurubank
dan ejen kewangan Kerajaan. Bank Negara hendaklah mempunyai segala kuasa yang
perlu, bersampingan atau berkaitan untuk melaksanakan matlamatnya dan
menjalankan fungsinya. Bank Negara dalam melaksanakan matlamatnya dan
menjalankan fungsinya dibawah Akta Bank Negara Malaysia 2009 hendaklah
mengambul kira kepentingan negara.[7]
LEMBAGA HASIL DALAM
NEGERI MALAYSIA (LHDNM)
Lembaga Hasil Dalam
Negeri Malaysia (LHDNM) adalah salah satu agensi utama memungut Hasil di bawah
Kementerian Kewangan. Jabatan Hasil Dalam Negeri Malaysia diperbadankan pada
1hb Mac 1996 dan dikenali sebagai Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia . Lembaga
Hasil Dalam Negeri ditubuhkan di bawah Akta Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia
1995 untuk memperolehi lebih kuasa terutamanya dalam bidang kewangan dan
pengurusan kakitangan bagi meningkatkan kualiti pentadbiran percukaian.[8]
Fungsi Lembaga
a.
Untuk bertindak sebagai ejen Kerajaan dan memberi perkhidmatan
dalam pentadbiran, penaksiran, pemungutan dan penguatkuasaan pembayaran cukai
pendapatan, cukai pendapatan petroleum, cukai keuntungan harta tanah, duti
harta pusaka, duti setem dan apa apa cukai lain sebagaimana yang dipersetujui
antara Kerajaan dengan Lembaga,
b. Untuk menasihati Kerajaan
mengenai perkara-perkara yang berhubungan dengan percukaian dan menghubungi
Kementerian dan badan berkanun yang sewajarnya mengenai perkara-perkara
tersebut,
c. Untuk turut serta di dalam atau di luar Malaysia
berkenaan dengan perkara-perkara yang berhubungan dengan percukaian,
d. Untuk melaksanakan apa-apa fungsi lain yang
diberi kepada Lembaga oleh mana-mana undang-undang bertulis lain
PENGURUSAN ASET DAN
INVENTORI KERAJAAN
Pengurusan aset
merupakan antara aspek penting dalam pengurusan kewangan Kerajaan dan wajar
diberi keutamaan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan. Aset bermaksud harta
benda atau milikan atau di bawah kawalan Kerajaan yang dibeli atau disewa
dengan wang Kerajaan, yang diterima melalui sumbangan atau hadiah atau yang
diperolehi melalui proses perundangan yang boleh dipindahkan dari satu tempat
ke satu tempat yang lain termasuk asset yang dibekalkan atau dipasang bersekali
dengan bangunan.
Aset alih bermaksud
aset yang boleh dipindahkan dari satu tempat ke satu tempat yang lain termasuk
aset yang dibekalkan atau dipasang dengan bangunan. Aset alih ini seterusnya
terbahagi kepada dua kumpulan iaitu harta modal dan inventori. Bagi harta modal
dan inventori masing-masingnya mempunyai ciri-ciri khas yang membezakan antara
satu dengan yang lain sebagaimana berikut:
1.1 Harta Modal
Harta Modal merujuk
kepada aset alih seperti loji, jentera berat, kenderaan, peralatan,
telekomunikasi, penyiaran, perubatan, pejabat, makmal, dapur, bengkel, sukan, kelengkapan
ICT dan barang-barang stor berdasarkan kepada ciri-ciri berikut:
a) Harga perolehan
asalnya RM1,000 dan ke atas setiap satu atau
b) Tanpa mengira
harga perolehan asal seperti di (a) tetapi memerlukan penyenggaraan secara
berjadual. Penyenggaraan secara berjadual merujuk kepada penyenggaraan seperti
yang telah disyaratkan di dalam manual/buku panduan pengguna.
1.2 Inventori
Inventori ialah
item-item yang mempunyai ciri-ciri berikut:
a) Aset alih yang
harga perolehan asalnya kurang daripada RM1,000 setiap satu dan tidak
memerlukan penyenggaraan berjadual seperti peralatan, telekomunikasi, penyiaran,
perubatan, pejabat, makmal, dapur, bengkel, sukan, kelengkapan ICT dan barang-barang
stor; atau
b) Tanpa mengira
harga perolehan asal, aset alih yang tidak memerlukan penyenggaraan berjadual
seperti perabot, hamparan, hiasan, langsir dan pinggan mangkuk.
Lapan aspek utama
yang perlu diberi perhatian terhadap pengurusan aset dan inventori adalah
seperti berikut:
3.1 Pengurusan Umum
3.2 Penerimaan
3.3 Pendaftaran
3.4 Penggunaan,
Penyimpanan dan Pemeriksaan
3.5 Penggunaan
Kenderaan Jabatan
3.6 Penyenggaraan
3.7 Pelupusan
3.8
Kehilangan dan Hapus Kira
Untuk memastikan
penerimaan, penyimpanan, penggunaan, penyenggaraan dan pelupusan aset,
inventori dan barang-barang stor adalah dibuat dengan teratur dan kemas kini
bagi mengelak daripada berlakunya salah guna, pembaziran, penyelewengan dan
pemborosan.[9]
JABATAN AUDIT NEGARA
Mandat audit
diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan dan diperincikan melalui Akta
Audit 1957. Perkara 106 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Audit 1957
menggariskan tanggungjawab Ketua Audit Negara untuk mengaudit Akaun Kerajaan
Persekutuan dan Negeri, Agensi Kerajaan, Pihak Berkuasa Awam Lain dan
Badan-badan yang ditentukan dengan perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan
Agong.
Ketua Audit Negara berkuasa penuh untuk mendapatkan segala maklumat dan
keterangan serta penjelasan dalam menjalankan kewajipannya. Beliau berhak
memeriksa semua dokumen dan boleh meminta individu tertentu memberi keterangan
secara bersumpah serta memberi kuasa kepada mana-mana individu menjalankan
penyiasatan dan pemeriksaan bagi pihak beliau. Di samping itu, Ketua Audit
Negara juga boleh mendapatkan khidmat nasihat perundangan bagi menjalankan
tugasnya. Segala keterangan dan maklumat yang didapati oleh Ketua Audit Negara
berkaitan dengan kewajipannya adalah rahsia.
Pengauditan boleh
ditakrifkan sebagai suatu pemeriksaan, analisa dan nilaian yang berterusan dan
sistematik ke atas penyata kewangan, rekod, operasi dan pentadbiran sesuatu
organisasi bagi menentukan samada prinsip-prinsip am perakaunan, polisi-polisi
pengurusan, peraturan dan prosedur dipatuhi. Pengauditan
Penyata Kewangan - untuk mengesahkan penyata kewangan tahunan yang dikemukakan
oleh Kerajaan Persekutuan/Negeri/Agensi Kerajaan bagi memenuhi keperluan
undang-undang dan standard perakaunan. Melalui pengauditan ini Ketua Audit
Negara akan memberi pendapat sama ada penyata yang disediakan menggambarkan
kedudukan kewangan yang benar dan saksama serta rekod-rekod perakaunan
mengenainya telah diselenggarakan dengan teratur dan dikemas kini.[10]
JENIS LAPORAN YANG DIKELUARKAN OLEH KETUA AUDIT NEGARA :
(i) Penyata Akaun Awam dan
Pengurusan Kewangan Kementerian/Jabatan Kerajaan Persekutuan
(ii) Aktiviti
Kementerian/Jabatan dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Persekutuan
(iii) Penyata Kewangan
Kerajaan Negeri dan Pengurusan Kewangan Jabatan/Agensi Negeri
(iv) Aktiviti dan Kajian Khas
Jabatan/Agensi Kerajaan Negeri
(v) Pengurusan Kewangan dan
Aktiviti Badan Berkanun Persekutu
KESIMPULAN
Pengurusan Kewangan
Negara melibatkan pelbagai agensi kerajaan di mana ia bermula daripada kutipan
hasil sehinggalah kepada proses perancangan, perbelanjaan, pembayaran,
pelaporan dan pemantauan atau “check and balance” oleh Jabatan Audit
Negara/Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara. Tugas mengendalikan pengurusan
kewangan Negara dengan cekap dan berkesan adalah merupakan satu amanah besar
bagi setiap pegawai Kerajaan. Pencapaian dan kejayaan organisasi diukur melalui
pengurusan kewangan yang teratur dan berhemah. Ini hanya boleh dicapai
sekiranya prinsip integriti dan akauntabiliti diamalkan dalam mengurus dana
awam.
Pada tahun 2005,
Jabatan Audit Negara telah memperkenalkan Indeks Akauntabiliti bagi menilai
prestasi pengurusan kewangan di semua Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan.
Kelemahan dalam pengurusan kewangan, terutamanya isu berhubung pembaziran,
pemborosan dan penyelewengan dana awam dapat dikawal dan satu budaya pengurusan
kewangan yang cemerlang diwujudkan di sektor awam. Pengurusan kewangan
merupakan satu aktiviti penting untuk mencapai objektif Kementerian/
Jabatan/Agensi Kerajaan. Setiap Pegawai Pengawal/Ketua Agensi perlu memastikan
pengurusan kewangan dikendalikan dengan teratur, cekap dan berkesan. Pengurusan
kewangan yang lemah akan memberi ruang kepada isu negatif seperti
penyelewengan, pemborosan dan pembaziran. Oleh itu, semua pegawai yang terlibat
dalam pengurusan kewangan perlu merancang dan menilai tindakan yang dapat
menyelesaikan masalah dan mengatasi kelemahan yang dikenal pasti. Slogan ‘membetulkan
yang biasa dan membiasakan yang betul’ dalam pengurusan kewangan perlu
dihayati dan dibudayakan.[11]
Comments
Adakah anda memerlukan pinjaman sebenar ?. Lupakan penipuan, masih terdapat banyak firma-firma kewangan yang tulen. Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana institusi, bank-bank kewangan dan syarikat-syarikat kewangan yang lain? Jika ya, bimbang tidak lagi kerana @ JESSICABROWNFINANCEFIRM kami adalah sebuah syarikat kewangan berpengalaman dan berpengalaman yang menyediakan pinjaman mudah percuma kepada individu dan badan-badan korporat yang serius, sama ada syarikat, syarikat dan kepada orang ramai, pada kadar faedah yang sangat rendah kurang daripada 5%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan wang tunai untuk diberikan kepada kecil dan firma skala sederhana dan individu-individu yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan, tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kebajikan dan keselesaan anda sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com ........ Untuk tindak balas yang cepat dan pantas
KITA PERLU BERIKUT DARI ANDA,
1. Nama
2. Negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Kerja
6. Jawatan di tempat kerja
7. pendapatan bulanan
8. Jumlah yang diperlukan
9. Tempoh Pinjaman
10. Agama
11. Adakah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
12. Nyatakan sebab ..........................................
.................................................. .........
.................................................. ..........
.................................................. .........
.................................................. .........
Kami mahu membantu anda
Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan
Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar
Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda
untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com
Hubungi syarikat pinjaman dengan rekod prestasi pengeluaran pinjaman dan senarai penyokong pinjaman global di seluruh dunia, di syarikat pinjaman rossa stanley kestabilan kewangan anda adalah matlamat kami, kami memberikan pinjaman kepada
1) Individu
2) Badan korporat
3) Syarikat berhad.
4) Pinjaman peribadi.
5) Pinjaman pelaburan.
6) Pinjaman Pembinaan.
7) Pinjaman Gadai Janji.
Hubungi kami sekarang melalui media berikut,
E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com atau support@rossastanleyloan.org
Pengurus Operasi Telefon / whatsapp / telegram (+1) 213-315-.3118
Instagram rasmi: rossastanleyloan
Twitter rasmi: Rossastanlyloan
Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor
Memohon secara dalam talian di www.rossastanleyloan.org
ATAU
Isi borang permohonan di bawah dan kami akan membalas anda dengan segera, Kami ada 24 jam setiap hari.
DATA PEMOHON
1) Nama Penuh:
2) Tarikh lahir:
3) Alamat:
4) Nombor keselamatan sosial:
5) Nombor Whatsapp:
6) Pekerjaan:
7) Nombor Telefon:
8) Jawatan di tempat kerja:
9) Pendapatan Bulanan:
10) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan:
11) Tempoh Pinjaman:
12) Nama Facebook:
13) Status Perkahwinan:
14) Agama:
15) Negara:
16) Jantina:
17) Nombor Jaminan Sosial [SSN]
18 Adakah anda pernah memohon pinjaman sebelum ini ?, Jika ya sila sebutkan nama syarikat pinjaman
TERHADAP,
PuanRossa Stanley.