Assigment 4 Orang ( Kena Pesanan Khidmat Awam Buat Pasal COVID19)
Definisi berita palsu bersertakan contoh-contoh penyebaran berita
palsu mengenai Covid-19 sepanjang tempoh PKP di Malaysia.
Berita palsu
mengikut kamus daripada Cambridge ialah cerita palsu yang kelihatannya berita,
tersebar di internet atau menggunakan media lain, biasanya dibuat untuk
mempengaruhi pandangan politik atau sebagai jenaka.
Contoh-contoh
penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 sepanjang tempoh PKP di Malaysia :
Ø Seorang lelaki ditangkap di Bangi pada hari
Selasa (28 Jan) kerana menyebarkan maklumat palsu mengenai novel coronavirus,
juga dikenal sebagai virus Wuhan. Lelaki itu didakwa berkongsi nota di media
sosial dengan maklumat yang salah. Seorang lelaki berusia 34 tahun yang tidak
dikenali ditangkap di Bangi, Selangor, dalam catatan yang dia kongsi pada hari
Ahad (26 Jan).
Ø Jabatan Kesihatan Perak menafikan tuduhan
bahawa lelaki Indonesia meninggal dunia kerana COVID-19. Seorang lelaki mati di
sebuah rumah di Kampung Safe, Setiawan kerana radang otak atau meningitis.
Ø Dalam pernyataan serupa, Majlis Bandaraya
Johor Bahru (MBJB) menafikan bahawa sebelum ini telah melantik individu untuk
memohon sumbangan wang kepada Dana COVID-19 MBJB [2].
Ø Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
telah menafikan dakwaan bahawa lawatan Menteri Pengajian Tinggi ke universiti
itu melibatkan kehadiran dan persembahan yang banyak oleh lebih daripada 20
orang pelajar [3].
Ø Berita palsu mengenai peruncit di Dungun yang
didakwa menyokong positif Covid-19 masih dalam perburuan.
Ø Berikut adalah senarai penolakan berita
terkenal di media sosial oleh agensi yang bertanggungjawab melalui kenyataan
media Pasukan Tindakan Pantas Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKM) malam
ini.
Ø Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan
Malaysia (CIDB) Malaysia telah menolak penerbitan dokumen bertajuk
"Cadangan SOP & Garis Panduan untuk Operasi yang Dibolehkan untuk
Projek Pembinaan Semasa PKP" dan "Garis Panduan Pencegahan Industri
Pembinaan COVID-19".
Ø Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) membantah
pekeliling bertarikh 7 April 2020 yang dikeluarkan oleh Pejabat Setiausaha
Negara (KSN), yang terkenal di media sosial, memerintahkan pemotongan lima
peratus Elaun Hiburan untuk Perkhidmatan Awam Pegawai Gred 44 ke atas. Siaran
akhbar dari Pejabat KSN bertarikh 9 April 2020 menjelaskan bahawa Pegawai
Perkhidmatan Awam Kumpulan Pengurusan Tertinggi bersetuju untuk mengurangkan
Imbuhan Tetap (ITK) kepada Ibu Pejabat Sektor Awam (JUSA) dengan tujuan
menyumbang kepada Dana COVID-19 [4].
Tanggungjawab pengamal media dalam
menyebarkan berita mengenai Covid-19
Yang pertama
pelaporan yang teliti dalam setiap berita oleh pengama media dapat menelusuri
bagaimana skala pandemik ini dapat dikurangkan melalui berbagai pilihan oleh
Kerajaan Malaysia dan bagaimana ia boleh menyelamatkan nyawa manusia disamping
untuk memperkuat ekonomi Negara.
Yang kedua
ialah editor akhbar atau berita televisyen pada saat ini harus untuk belajar
dan mengubah cara kita mengatur dan menyebarkan pengetahuan, dan kita
memerlukan editor yang berwibawa yang mampu menerajui dunia akademik,
penyelidikan, kewartawanan, dan sains untuk membantu kita mengubah idea kita ,
menerjemahkannya ke dalam penyelesaian dan tindakan terhadap pandemic ini dan
menyampaikannya kepada nasyarakat di Malaysia dan juga dunia.
Yang Ketiga
pengamal media perlu sertakan konteks. Sekiranya sesuai, bantu pembaca memahami
bagaimana sistem penjagaan kesihatan berfungsi, bagaimana sains berfungsi, bagaimana
penerbitan saintifik berfungsi, bagaimana sistem imun berfungsi, bagaimana
virus berfungsi. Ini adalah saat yang boleh dicapai dimana orang yang biasanya
tidak memahaminya akan menarik minat mereka untuk membaca dan mengambil berat
akan nasihat yang telah disampaikan oleh pengamal media.
Implikasi negatif penyebaran berita
palsu mengenai Covid-19 terhadap masyarakat.
Impak
pertama ialah berita palsu sukar bagi sesetengah orang untuk mengenal pasti dan
boleh menimbulkan kekeliruan tentang apa yang benar, keraguan mengenai maklumat
yang tepat, bergantung pada kepalsuan, dan terus dikongsi di kalangan orang
ramai tanpa disedari (Jang & Kim, 2018; Rapp & Salovich, 2018) . Dengan
penyebaran berita palsu yang cepat melalui media sosial, pengguna dihujani
maklumat palsu secara berkala. Sebilangan besar maklumat palsu ini berdasarkan
agenda liputan berita kepartian (Vargo et al., 2017). Biasanya, apabila
pengguna mempelajari maklumat melalui berita palsu bahawa maklumat itu
berterusan dan tahan lama (Jeong-woo et al., 2019). Ini mempunyai lebih banyak
kesan kepada pengguna daripada maklumat dari sumber berita sukar, mungkin
kerana sifat sensasional dan nilai kejutannya (Wright et al.)[5].
Yang kedua
pertambahan jumlah berita palsu di media sosial mengenai Covid-19 menyusahkan
pihak berkuasa yang kini bertungkus-lumus mahu mengekang penularan wabak.
Kesannya pelbagai pasukan ditubuhkan pihak berkuasa termasuk Pasukan Respon
Pantas Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) bagi menangani perkara
terbabit. Pasukan Respon Pantas SKMM terpaksa mengeluarkan kenyataan media
setiap hari untuk menafikan berita palsu. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia
(SKMM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga terpaksa membuat siasatan bagi
mengenalpasti pesalah atau suspek dalam setiap kes penyebaran berita palsu
mengenai Covid-19 di Malaysia.
Impak ketiga
ialah penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 di Malaysia boleh menejaskan
perniagaan sesebuah syarikat serta mencalar imej. Orang ramai tidak akan lagi
megunjungi sesebuah pasaraya yang dikaitakn dengan jangkitan kes Covid-19.
Contohnya penyebaran berita palsu di pasaraya Tescoyang tular pada bualn Mac
2020. Berdasarkan kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh pihak Tesco Malaysia,
tiada sebarang kes positif COVID-19 yang dilaporkan di mana-mana cawangan Tesco
di Malaysia. Dakwaan bahawa wabak COVID-19 telah dikenalpasti di Tesco Tanjung
Pinang dan Tesco Bukit Beruntung (atau lebih dikenali sebagai Tesco Bukit
Sentosa), kedua-duanya adalah tidak benar[6]. Hasil semakan dan penelitian
pihak MCMC mendapati bahawa klip video yang mendakwa bahawa terdapat dua
individu yang dijangkiti COVID-19 dari pasaraya Tesco adalah palsu.
Impak ke
empat ialah berita palsu hanya akan menyebabkan panik dan boleh mengugat
keselamatan Negara. Contohnya penyebaran berita palsu bahawa sepanjang tempoh
Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), semua rakyat tidak dibenarkan keluar untuk
membeli barang dapur dan semua pasaraya akan ditutup. Ini menimbulkan keresahan
dalam masyarakat dan menyebabkan panic
buying yang boleh meningkatkan lagi risiko jangkitan covid-19 kerana ramai
orang berpusu-pusu ke pasaraya.
Tindakan kerajaan dalam menangani
masalah penularan berita palsu mengenai COVID-19.
Yang pertama
Majlis Keselamatan Negara, Jabatan Perdana Menteri Malaysia telah mempergiatkan
pendidikan mengenai kesedaran berita palsu. MKN telah menasihatkan kepada semua
rakyat Maslaysia supaya sama-sama mneingkatkan kesedaran dengan hanya
menyebarkan info, maklumat dan yang sahih sahaja dan benar. Jangan sesekali kita sebagai rakyat malaysia
yang bermaruah menyebarkan berita palsu
atau info yang tidak tepat.
Yang kedua
ialah MKN menyeru kepada semua rakyat Malaysia supaya mendapatkan maklumat yang
sahih mengenai Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan situasi terkini Covid-19
hanya di Telegram Rasmi MKN, Twitter Rasmi MKN, Instagram Rasmi MKn dan
Facebook Rasmi MKN sahaja.
Yang ketiga
pihak SKMM dan Polis Diaraja Malaysia juga memantau semua kandungan whatssap,
facebook dan juga twitter yang melibatkan penyebaran dan perkongsian maklumat
mengenai Covid-19 di media sosial.
Yang
keempat dalam isu Covid-19 khususnya,
SKMM akan berkongsi semua kandungan sama ada dalam bentuk berita, pengumuman,
kesedaran, peringatan, mahupun soalan lazim yang sudah ditentusahkan oleh KKM
sama ada melalui akaun media sosial rasmi mereka mahupun melalui Crisis
Preparedness and Response Centre (CPRC) KKM yang dipetik daripada pautan
berkenaan.
Bagaimana masyarakat dapat
mengelakkan diri mereka daripada terjebak dalam penyebaran berita palsu mengenai
Covid-19.
Yang pertama
kita kena mengenalpasti informasi atau maklumat tersebut datang nya daripada
sumber mana, Sekiranya anda dapat mencari rujukan atau pautan ke penyelidikan
asal dalam cerita yang anda baca, itu mungkin petanda baik bahawa orang yang
menulisnya benar-benar memahami atau telah mempersoalkan karya asalnya.
Bergantung pada sifat tuntutan, anda harus memeriksa sama ada ia juga
dilaporkan di media lain. Kemungkinannya adalah jika itu benar-benar penemuan
palsu maka banyak pihak lain akan melaporkan perkara yang sama. Sekiranya itu
adalah satu-satunya pesanan WhatsApp dengan tuntutan tertentu tanpa bukti, anda
harus berfikir dua kali sebelum mempercayai dan menyebarkan berita tersebut.
Yang kedua
usaha untuk menangani berita palsu tidak boleh hanya datang dari pihak berkuasa
sahaja tetapi kita sebagai pengguna sendiri pun wajar memainkan peranan penting
dalam hal ini. Langkah terbaik yang boleh kita ambi adalah untuk meningkatkan
tahap kesedaran diri terhadap bahaya setiap berita palsu. Jika maklumat atau
mesej yang diterima nampak meragukan, maka amatlah wajar kita meyemak terlebih
dahulu dengan sumber-sumber rasmi yang sah bagi mendapatkan kepastian. Kita hanya boleh meruskan perkongsian sesuatu info
atau berita di media sosial hanya selepas kita mendapat pengesahan,.
Hanya kerana
seorang sahabat anda berkongsi seuatu maklumat tersebut, janganlah kita juga
terikut-ikut dan berkongsi sama maklumat yang belum ditentusahkan. Bayangkan
apakah natijah atau kesan jika maklumat yang kita kongsikan itu adalah palsu?
Dalam situasi ini, “common sense” sesoerang seharusnya menjadi pertimbangan
utama sebelum bekongsi sesuatu maklumat. Sekiranya maklumat salah yang disebar
itu telah tular kita boleh melaporkan kepada SKMM supaya penularan berita palsu
cepat-cepat dapat dibendung.
Yang keempat
ialah Siapa yang menyokong tuntutan itu? Sebaik-baiknya, laporan penyelidikan
ilmiah baru harus merangkumi komen dari penulis kajian dan juga komen bebas
dari seseorang dalam disiplin yang berkaitan yang tidak terlibat dalam
pekerjaan. Itu tidak selalu berlaku, dan hanya kerana seseorang adalah saintis
tidak bermaksud bahawa mereka layak untuk memberi komen mengenai karya tersebut
kerana mereka mungkin tidak mempunyai latihan atau pengalaman dalam bidang
topik tertentu. Selama pandemik COVID-19 ini muncul ramai virologi atau ahli
epidemiologi tetapi mereka seharusnya
berhati-hati mengeluarkan kenyataan yang bukan dalam pengetahuan atau
pengalaman mereka. Pertanyaan lain untuk ditanyakan kepada diri sendiri ialah apakah
sumber yang dikutip tersebut mempunyai konflik kepentingan atau bermaksud
mendapat keuntungan dari apa yang mereka katakan.
Bagaimana undang-undang siber
khususnya Akta Komunikasi dan Multimedia (1997) berupaya mengawal penularan
berita palsu mengenai Covid-19 semasa tempoh PKP di Malaysia
Yang pertama
sekali ialah Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia Malaysia (SKMM) akan membuka kertas siasatan terhadap penyebaran
berita palsu mengenai Covid-19 di Malaysia . Setakat 22 April 2020. PDRRM dan
SKMM telah membuka 237 kertas siasatan berkaitan berita palsu koronavirus
(Covid-19) dimana sebanyak 229 kertas siasatan telah pun dibuka dan daripada
jumlah tersebut, sebanyak 169 masih dalam siasatan manakala 24 kes telah didakwa
di mahkamah dan 13 telah mengaku salah. Selain itu, sebanyak 11 notis amaran
juga telah diberikan[7].
Yang kedua
ialah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan
menguatkuasakan undang-undang komunikasi yang sedia ada. Sesiapa pun atau individu
yang telah menyebarkan maklumat yang tidak sahih atau berita palsu adalah
menjadi suatu kesalahan di bawah Seksyen 211 dan 233 Akta Komunikasi dan
Multimedia 1998 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM50,000 atau
dipenjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali jika didapati bersalah.
Yang ketiga
Seksyen 505 (b) iaitu kenyataan yang mendatangkan khianat awam dengan niat
hendak menyebabkan ketakutan atau kegentaran awam dan Seksyen 233 Akta
Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian
atau perkhidmatan juga digunakan bagi memberi hukuman kepada pesalah yangh
menyebarkan berita palsu.
Contoh kes
penyebaran berita palsu yang telah diambil tindakan oleh pihak berkuasa ialah
melibatkan seorang Pesara yang didenda
kerana menyebarkan berita palsu Covid-19. Aliuudin Amit, 67 meeorang pesara
Jabatan Keretapi Negeri Sabah telah didenda RM5,000 atau 10 bulan penjara jika
gagal membayar denda itu bagi kesalahan menyebarkan berita palsu berhubung
jangkitan koronavirus baharu (Covid-19). Hukuman tersebut telah dijatuhkan oleh
Majistret Suhailla Selag ke atas Aliuudin Amit, 67, selepas dia mengaku
bersalah atas pertuduhan secara sedar mengedarkan satu kenyataan dalam aplikasi
WhatsApp mengatakan seorang banduan meninggal dunia kerana Covid-19 di Penjara
Sandakan.
Kesalahan
itu dilakukan bertarikh 23 Januari lalu pada
jam 9.34 malam di Lot 70, Jalan Selunsung, Taman Sempelang, Kota
Kinabalu. Pada 10.46 pagi, 24 Januari lalu, edaran kenyataan telah dibaca oleh
pegawai di Pejabat Timbalan Penguasa Jabatan Penjara Sandakan. Aliuudin didakwa
berdasarkan Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara
maksimum 2 tahun atau boleh dikenakan denda atau kedua-duanya sekali jika
didapati bersalah. Ketika sesi rayuan, Aliuudin, yang tidak diwakili oleh
mana-mana peguam, berjanji tidak akan mengulangi kesalahan itu dan bertegas dia
tidak berniat untuk mengaibkan sesiapa atas perbuatannya itu. Franklin Ganggan
yang merupakan Timbalan Pendakwa Raya Bennet memberitahu mahkamah rayuan itu ia
bukan faktor utama untuk pertimbangan hukuman ringan kepada pesalah tetapi
sebaliknya mahkamah perlu mengutamakan kepentingan awam berikutan kesalahan itu
adalah serius dan boleh menyebabkan ketakutan dan kegusaran dalam kalangan
masyarakat. Aliuudin membayar denda itu[8].
Rujukan
[1] Sidang
Akhbar Pasukan Respon Pantas KKMM 14 April 2020 9:30 pagi
[2] Sidang
Akhbar Pasukan Respon Pantas KKMM 14 April 2020 9:30 pagi
[3] https://www.sinarharian.com.my/article/77529/KHAS/Koronavirus/Covid-19-Senarai-berita-palsu-tular
[4] Sidang
Akhbar Pasukan Respon Pantas KKMM 12 April 2020
[5] Jang, S. M., & Kim, J. K.
(2018). Third person effects of fake news: Fake news regulation and media
literacy interventions. Computers in Human Behavior, 80, 295-302.
doi:10.1016/j.chb.2017.11.034.
[6] Facebook Rasmi Tesco Malaysia
[8] https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/02/543765/pesara-didenda-sebar-berita-palsu-covid-19
Comments