GMGA2033 ETIKA PENTADBIR AWAM
KAJIAN
TAHAP INTEGRITI DI KALANGAN PENJAWAT AWAM DI KOTA KINABALU, SABAH
1.0
PENGENALAN
Etika
bermaksud tanggungjawab dan akibat tingkah laku seseorang atau profesion
terhadap masyarakat. Seseorang anggota perkhidmatan awam berkewajipan memahami
tanggungjawab terhadap peranan dan perilaku seseorang pekerja dalam kerajaan.(
Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan Awam-INTAN, 1991)[1]. Etika merupakan
prinsip moral atau nilai akhlak atau tingkah laku yang menjadi pegangan
seseorang individu atau sesuatu kumpulan. Prinsip moral dan kesedaran akhlak
ini tidak boleh dicapai oleh seseorang tanpa menjalin perhubungan sosial dengan
orang lain.( Shukri Ahmad & Razali Mat Zin, 2001-Adab & Etika Kerja
dalam Organisasi)[2].
Definisi
Konsep Etika dan Integriti dalam Perkhidmatan Umumnya, etika dianggap sebagai the science of conduct ataupun ilmu adab
kelakuan (Johnson, 1984). Dari segi istilah, etika bermaksud prinsip moral
(akhlak) atau nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan individu atau kumpulan
individu dalam sesebuah masyarakat. Manakala
integriti pula ditakrifkan sebagai kejujuran atau amanah (Kamus Dewan, 2010)
semasa menjalankan tugas. Etika kerja pula mewakili sejumlah nilai, kepercayaan,
keinginan dan matlamat yang dibawa oleh seseorang ke tempat kerja (Clarke,
1983). Bagi pihak kerajaan, integriti membawa maksud sifat individu dan
organisasi yang sempurna, memiliki teras nilai-nilai murni seperti jujur,
benar, amanah, adil, bertanggungjawab, telus, cekap dan bijaksana (MAMPU,
2012)[3].
Integriti dan Etika Dalam Konteks
Perkhidmatan atau Pekerjaan Dalam konteks pekerjaan atau perkhidmatan,
integriti merangkumi sifat-sifat menyeluruh seseorang individu atau sesebuah
organisasi berdasarkan nilainilai murni sejagat termasuk aspek akauntabiliti
(MAMPU, 2012). Maka dengan ini, sifat amanah, telus, bertanggungjawab dan
berkhidmat demi kepentingan awam merupakan intipati istilah etika dan
integriti. Justeru itu, etika dan integriti dalam pekerjaan bukan sekadar
penglibatan diri individu untuk menyediakan keperluan diri, sebaliknya ia
membawa sejumlah nilai bagi menonjolkan kerja sebagai tindakan suci yang
akhirnya mempunyai hubungkait erat dengan ajaran agama para pekerja (Shukri &
Razali, 2001).
2.0
PENYATAAN
MASALAH
Kes salah laku yang dikaitkan
dengan penjawat awam semakin membimbangkan. Sehingga tahun 2016 seramai 31, 230
orang penjawat awam telah dikenakan tindakan tatatertib, manakala seramai 5,778
orang penjawat awam telah dibuang kerja. Berdasarkan Laporan Tahunan Jabatan
Perkhidmatan Awam 2018 menyatakan pada tahun 2018 (setakat suku tahun ke-3),
seramai 3,060 orang pegawai awam telah dikenakan tindakan
Tatatertib
seperti di Jadual 1[4] :-
JADUAL
1 : STATISTIK TINDAKAN TATATERTIB TERHADAP PEGAWAI AWAM BAGI TAHUN 2018
(sumber
: Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam 2018)
JADUAL
2 : STATISTIK TANGKAPAN OLEH SPRM TAHUN 2019
BULAN |
BIL
KES PENJAWAT AWAM |
BILANGAN
KES ORANG AWAM |
JANUARI |
49 |
105 |
FEBRUARI |
34 |
40 |
MAC |
61 |
73 |
APRIL |
138 |
159 |
MEI |
17 |
21 |
JUN |
35 |
22 |
JULAI |
31 |
34 |
OGOS |
77 |
22 |
SEPTEMBER |
28 |
47 |
OKTOBER |
36 |
19 |
NOVEMBER |
12 |
20 |
DISEMBER |
14 |
5 |
JUMLAH
KES |
532 |
567 |
JUMLAH
BESAR |
1,099 |
Berdasarkan
pada Statistik Tangkapan Tahun 2019 oleh
SPRM sepanjang Januari 2019 sehingga Disember 2019 di Jadual 2 pula dapat saya rumuskan seperti bagi tahun 2019
seramai 532 orang atau (48.41%) Penjawat Awam yang telah ditangkap oleh SPRM
kerana terlibat dalam kes rasuah.
Manakala seramai 567 orang atau (51.59%) awam yang juga ditangkap kerana
terlibat dengan kes rasuah. Sebanyak 1,099 orang telah ditangkap oleh SPRM pada
bulan Januari hingga Disember 2019. Kes
tangkapan penjawat awam dan orang awam yang terlibat dengan rasuah bagi tahun
2019 telah kami ringkaskan seperti di Garf Palang 1 di bawah.
Graf
Palang 1 : Bilangan Kes Tangkapan Rasuah Penjawat Awam dan Orang Awam oleh SPRM
bagi tahun 2019
Berdasarkan
Graf Palang 1 diatas, bilangan tangkapan orang awam lebih tinggi sedikit
berbanding bilangan tangkapan penjawat awam dengan beza sebanyak 35 orang.
Bulan April merupakan jumlah tangkapan yang paling banyak bagi tahun 2019
melibatkan sebanyak 138 orang penjawat awam dan 159 orang orang awam[5].
Perbandingan kes rasuah
Negara Lain berbanding Malaysia
Malaysia berada di tangga 61 daripada 180 buah negara dalam Indeks
Persepsi Rasuah (CPI) tahunan pada
2018, berbanding kedudukan ke-62 pada 2017. Presiden Transparency
International Malaysia (TI-M), Datuk Seri Akhbar Satar, berkata berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Transparency
International (TI), negara berjaya mengekalkan skor 47 daripada
100 dalam tinjauan CPI pada tahun
lalu dan 2017. Katanya, skor dalam CPI ditentukan mengikut tahap persepsi rasuah dalam sektor awam
negara berdasarkan skala sifar (dianggap paling
rasuah) kepada 100 (paling bersih).
Beliau menyatakan daripada 180 negara , Denmark berada di
tempat pertama dengan 88 mata, diikuti New Zealand (87), Finland (85), Sweden
(85) dan Norway (84). Manakala Somalia,
Sudan Selatan dan Syria menduduki tangga terbawah. Laporan itu menyatakan dalam
kalangan negara Asean, Singapura mendapat 85 mata. Brunei, Indonesia dan
Thailand juga menunjukkan peningkatan, manakala Vietnam, Myanmar dan Kemboja
merosot. Menurut Datuk Seri Akhbar berdasarkan keadaan semasa, jika kerajaan Pakatan
Harapan (kerjaan terdahulu sebelum Kerajaan perikatan Nasional ditubuhkan) benar-benar mahu membuktikan
mereka menolak amalan rasuah, jalan untuk itu sedang terbuka. Namun katanya
matlamat itu tidak dapat dicapai dengan
hanya menyerahkan tugas memerangi rasuah kepada agensi seperti Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)
semata-mata. Ahli politik juga mesti memainkan peranan masing-masing.
Usaha kerajaan PH memerangi rasuah,
memperkasakan tadbir urus dan integriti masyarakat secara tegas serta menyeluruh pada 2018, menampakkan
hasil memberangsangkan kata beliau[6].
(sumber : https://www.transparency.org/country/MYS)
Manakala penghujung
Januari lalu, Transparency International (TI) mengumumkan Indeks Persepsi Rasuah
(CPI) Malaysia meningkat kepada 53 mata pada 2019 berbanding 47 mata pada 2018,
sekali gus menduduki tangga ke-51 daripada 61 pada 2019. Kejayaan ini membuktikan beberapa inisiatif dan tindakan segera
kerajaan dalam memerangi rasuah yang diselaras secara sistematik di bawah
penubuhan Pusat Governan, Integriti dan Antirasuah (GIACC) di bawah Tan Sri Abu
Kassim Mohammad, mula menampakkan hasil. GIACC ditubuhkan untuk menyelaras dan
memantau semua aktiviti berkaitan tadbir urus, integriti dan gerakan antirasuah
negara. Ia juga bertanggungjawab merancang, merumus strategi dan menilai dasar
dalam memastikan semua urusan kerajaan mematuhi prinsip tadbir urus yang baik,
berintegriti dan toleransi sifar terhadap rasuah. Rujukan dan panduan utama
dalam usaha memerangi rasuah ini turut disediakan kerajaan seperti terkandung
dalam Pelan Antirasuah Nasional 2019-2023 (NACP) yang dilancarkan oleh Mantan Perdana
Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, pada 29 Januari 2019[7].
Contoh kes Laporan Penglibatan Rasuah dikalangan Anggota dan
Pegawai PDRM (2017).
Mei
2017:
Dua
ketua polis daerah (OCPD) dari Melaka Tengah dan Jasin, serta seorang pegawai
PDRM kontinjen negeri (IPK) Melaka telah direman untuk siasatan rasuah
membabitkan kegiatan mengutip wang daripada pengusaha pusat judi haram dan
rumah urut di beberapa lokasi sekitar Melaka. Ketiga-tiga suspek berusia antara
46 hingga 54 tahun, dan disiasat mengikut seksyen 16 (a)(B) dan 17(a) Akta SPRM
2009 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan
dan Hasil Aktiviti Haram (AMLA) 2001 (Ismail, 2017a). Di samping itu, SPRM
turut merampas wang tunai kira-kira RM800,000 di rumah seorang anggota PDRM
berpangkat Koperal yang ditahan membabitkan kegiatan mengutip wang daripada
pengusaha pusat judi dan rumah urut di beberapa lokasi di Melaka. Wang tunai
berkenaan ditemui di dalam stor di rumah anggota PDRM berkenaan yang terletak
di kuarters IPK Melaka ketika serbuan dibuat pada 17 Mei 2017.
Suspek yang berusia 52 tahun itu bertugas di Bahagian
Siasatan Jenayah Maksiat, Judi dan Kongsi Gelap (D7), IPK Melaka, dan
dipercayai memainkan peranan untuk mengutip serta mengumpulkan wang daripada
pengusaha pusat judi dan rumah urut di beberapa lokasi di Melaka (Annuar,
2017a). Rentetan dari kes yang sama, seorang pegawai kanan, berpangkat Deputi
Superitendan, dari IPD Melaka Tengah telah direman tujuh hari bagi membantu
siasatan kegiatan mengutip wang perlindungan daripada pengusaha pusat judi
haram dan rumah urut di Melaka. Suspek yang berusia berusia 49 tahun merupakan
individu ke-12 direman bagi membantu siasatan mengikut seksyen 16(a)(B) dan
17(a) Akta SPRM 2009 dan Akta AMLA 2001 (Annuar, 2017b). Individu ke-13 yang
ditahan bagi kes yang sama ialah seorang pegawai kanan PDRM berusia 51 tahun
yang ditahan di Melaka pada 24 Mei 2017. Dengan penahanan tersebut, ia
menjadikan sembilan pegawai dan anggota PDRM telah ditahan, masing-masing
berpangkat Asisten Komisioner, Deputi Superintendan, Asisten Superintendan dan
Koperal (Annuar, 2017c; Annuar, 2017d; Ismail, 2017b)[8].
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
Kajian ini bertujuan untuk menilai sejauh mana
tahap integriti di kalangan penjawat awam di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini juga bertujuan menilai sejauh mana
sikap penjawat awam di Kota Kinabalu terhadap
penerimaan rasuah apabila disogok. Selain itu, kajian ini dilaksanakan bagi
menilai sejauh mana tahap kesedaran intigriti di kalangan penjawat awam di Kota
Kinabalu dan sama ada mereka pernah mendapat kurusus atau latihan atau ceramah
kesedaran mengenai rasuah sepanjang perkhidmatan mereka.
4.0 METODOLOGI KAJIAN
Kajian dijalankan secara soal selidik yang
telah kami pilih sebanyak 20 jabatan termasuk persekutuan dan negeri di Negeri
Sabah. Kami telah menyediakan sebanyak 200 borang soal selidik yang telah kami
edarkan 10 set soal selidik kepada
setiap jabatan daripada 20 jabatan terpilih di negeri Sabah. Kesemua responden
ini terdiri dari kalangan penjawat awam daripada pelbagai agensi kerajaan persekutuan
mahupun negeri yang bekerja di kawasan Kota Kinabalu, Sabah sahaja. 20 Jabatan
Persekutuan dan Negeri yang telah kami pilih sebagai sampel adalah seperti
berikut : -
1. Jabatan Alam
Sekitar Negeri Sabah
2. Jabatan
Kesihatan Negeri Sabah
3. Jabatan Air
Negeri Sabah
4. Jabatan Bomba
dan Penyelamat Negeri Sabah
5. Jabatan Cetak
Kerajaan Negeri Sabah
6. Jabatan Laut
Negeri Sabah
7. Jabatan
Imegresen Negeri Sabah
8. Jabatan
Penerbangan Awam (DCA) Negeri Sabah
9. Jabatan Kerja
Raya (JKR) Negeri Sabah
10. Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Sabah
11. Ikatan Relawan
Rakyat (RELA) Malaysia Negeri Sabah
12. Markas Wilayah
Laut (MAWILLA 2) Kota Kinabalu
13. TLDM Sepanggar
14. Pejabat
Perbendaharaan Negeri Sabah
15. PDRM Negeri
Sabah
16. Jabatan
Penjara Sabah
17. JAKIM Sabah
18. Majlis
Keselamatan Negeri (MKN) Sabah
19. Majlis Ugama
Islam Sabah (MUIS)
20. Pejabat Setiausaha
Kerajaan Persekutuan Negeri Sabah (PSUPS)
Contoh borang soal selidik seperti di bawah: -
Borang Soal Selidik |
Apakah borang soal
selidik ?
Ia merupakan borang yang berisi soalan serta
ruangan untuk jawapan di mana satu sampel borang digunakan untuk semua
responden. Borang soal selidik hanya boleh dibentuk berdasarkan objektif
penyelidikan untuk mengumpul data kajian.
Apakah faedah menggunakan
soal selidik ?
a) Setiap responden disoal dengan soalan yang
sama oleh itu penyelidik boleh membuat perbandingan antara seorang responden
dengan respnden yang lain. Justeru itu data yang dikumpul mudah diproses dengan
komputer.
b) Ia mempercepatkan kerja mengumpul data dan
memastikan mutu data yang dikumpul.
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
Pusat Pengajian Jarak Jauh (PJJ)
KAJIAN TAHAP INTEGRITI
DI KALANGAN PENJAWAT AWAM DI KOTA KINABALU, SABAH
Nama Penyelidik : MOHD
NIZAM BIN NIJIR MUHAMMAD No.
Matrik : 252283
BAHAGIAN A : LATAR
BELAKANG RESPONDEN
Bulatkan jawapan yang
sesuai.
1) Nama responden :
2) Pekerjaan :
3) Alamat Pejabat:
4) Jantina :
1-
Lelaki
2- Perempuan
5) Bangsa :
1- Melayu
2- Cina
3-
India
4- Lain –
lain (kadazan,dusun,bajau,dll)
6) Umur :
1- 20
tahun ke bawah
2- 21- 39 tahun
3- 40 - 60 tahun
BAHAGIAN B : KAJIAN
TAHAP INTEGRITI
Bulatkan jawapan yang
sesuai.
7) Berapa lamakah anda
telah bekerja di jabatan ini?
1-
satu tahun ke bawah 4- 6 - 9 tahun
2- 1-3 tahun 5- 9 tahun ke atas
3- 3 - 6 tahun
8) Bagaimana
hubungan anda dengan bos anda?
1- Sangat Baik 4- Kurang Baik
2- Baik 5-
Lain - lain ( sila nyatakan )
3- Sederhana ______________
9) Adakah anda
selalu datang awal atau menepati waktu ke pejabat?
1- Ya 2- Tidak
10) Adakah anda memahami
maksud integriti?
1- Ya 2- Tidak
11) Adakah anda yakin
Ketua Jabatan anda seorang yang berintegriti?
1-Ya 2-Tidak
12) Adakah bos anda
pernah terlibat dengan kes rasuah?
1-Ya 2-Tidak
13) Adakah anda tahu
maksud rasuah?
1-Ya 2-Tidak
Bulatkan bagi jawapan yang sesuai.
14) Adakah anda akan
terima rasuah?
1-Ya 2-Tidak
Jika tidak sila nyatakan sebab
--------------------------------------------------------------------------------------------
15) Adakah anda fikir anda seorang penjawat awam
yang berintegriti tinggi?
1- Ya 2-
Tidak
Jika TIDAK, sila beri ulasan anda?
_______________________________________________________________
16) Adakah anda
mempunyai masalah kewangan?
1- Ya 2-
Tidak
17) Adakah anda pernah
berfikir untuk menerima rasuah apabila mempunyai masalah kewangan?
1- Ya 2-
Tidak
18) Adakah anda sentiasa menerima pendedahan
mengenai rasuah oleh Ketua Jabatan?
1- Ya 2-
Tidak
19) Adakah anda pernah menghadiri mana-mana
kursus mengenai integriti atau rasuah sepanjang perkhidmatan?
1- Ya 2-
Tidak
TERIMA
KASIH DI ATAS KERJASAMA ANDA
Reconstructed by Nizam
5.0 ANALISIS
KAJIAN
Pihak kami telah mengagihkan 200 borang soal selidik kepada 20 jabatan
persekutuan dan negeri di sekitar Kota Kinabalu, Sabah. Maklum balas daripada
boring soal selidik dapat kami
ringkaskan seperti Jadual 3.
JADUAL
3 : MAKLUM BALAS SOAL SELIDIK
BIL. |
PERIHAL |
KATEGORI |
JUMLAH RESPONDEN (Orang) |
PERATUS (%) |
1. |
Umur |
20 tahun ke bawah |
39 |
19.5 |
21- 39 tahun |
98 |
49 |
||
40 – 60 tahun |
63 |
31.5 |
||
2. |
Pengalaman Kerja Di
Jabatan tersebut |
1 tahun ke bawah |
2 |
1 |
1-3 tahun |
23 |
11.5 |
||
3 - 6 tahun |
55 |
27.5 |
||
6 - 9 tahun |
45 |
22.5 |
||
9 tahun ke atas |
75 |
37.5 |
||
3. |
Adakah anda selalu datang awal atau menepati waktu ke
pejabat? |
Ya |
159 |
79.5 |
Tidak |
41 |
20.5 |
||
4. |
Memahami Maksud Integriti? |
Ya |
189 |
94.50 |
Tidak |
11 |
5.5 |
||
5. |
Anda Tahu Maksud Rasuah? |
Ya |
175 |
87.50 |
Tidak |
25 |
12.5 |
||
6. |
Adakah anda akan terima rasuah? |
Ya |
7 |
3.5 |
Tidak |
193 |
96.5 |
||
7. |
Adakah anda mempunyai masalah kewangan? |
Ya |
30 |
15 |
Tidak |
170 |
85 |
||
8. |
Pernah Berfikir Untuk Menerima Rasuah Apabila
Mempunyai Masalah Kewangan? |
Ya |
25 |
12.5 |
Tidak |
175 |
87.5 |
||
9. |
Sentiasa Menerima Pendedahan Mengenai Rasuah
Oleh Ketua Jabatan? |
Ya |
190 |
95 |
Tidak |
10 |
5 |
||
10. |
Pernah menghadiri mana-mana kursus mengenai
integriti atau rasuah sepanjang perkhidmatan? |
Ya |
174 |
87 |
Tidak |
26 |
13 |
(Sumber:
Borang Soal Selidik Kajian Tahap Integriti Di Kalangan Penjawat Awam Di Kota
Kinabalu, Sabah)
Graf
palang 2 : Maklum Balas Soal Selidik
Berdasarkan Jadual 3 dan Graf Palang 2 seperti di atas, didapati
responden yang paling ramai menjawab borang soal selidik Kajian Tahap Integriti
Di Kalangan Penjawat Awam Di Kota Kinabalu, Sabah adalah yang berumur antara
21-39 tahun iaitu sebanyak 98 orang (49%). Bilangan responden yang
mempunyai paling banyak pengalaman kerja
adalah selama 9 tahun ke atas dengan bilangan sebanyak 75 orang (37.5%)
responden atau pekerja. Daripada seoal
selidik terdapat seramai 159 orang responden (79.5%) yang selalu datang awal
atau menepati waktu ke pejabat. Majoriti sebanyak 189 orang responden ( 94.50%)
memahami maksud integriti dan 175 orang responden (87.50%) mengetahui maksud
rasuah.
Manakala sebanyak 173 responden (96.5%)
menjawab tidak akan menerima rasuah. Selain itu, 30 orang responden (15%)
mengaku mempunyai masalah kewangan dan hanya 25 orang responden (12.5%) mengaku
untuk menerima rasuah apabila mempunyai masalah kewangan. 190 orang responden
(95%) mengaku bahawa mereka sering diberi pendedahan mengenai rasuah oleh Ketua
Jabatan mereka dan 174 orang responden (87%) pernah menghadiri mana-mana kursus
mengenai integriti atau rasuah sepanjang perkhidmatan mereka. Daripada soal
selidik hanya 26 (13%) orang responden menjawab tidak pernah menghadiri
mana-mana kursus mengenai integriti atau rasuah sepanjang perkhidmatan.
Daripada analisis di atas, dapat kami rumuskan
bahawa Kajian kami iaitu Kajian Tahap
Integriti Di Kalangan Penjawat Awam Di Kota Kinabalu, Sabah menunjukan tahap
integriti yang tinggi di mana majoriti sebanyak 189 orang responden (
94.50%) memahami maksud integriti dan 175 orang responden (87.50%) mengetahui
maksud rasuah. Manakala sebanyak 173 responden (96.5%) menjawab tidak akan
menerima rasuah. Manakala 190 orang responden (95%) mengaku bahawa mereka
sering diberi pendedahan mengenai rasuah oleh Ketua Jabatan mereka dan 174 orang
responden (87%) pernah menghadiri mana-mana kursus mengenai integriti atau
rasuah sepanjang perkhidmatan mereka. Hasil soal selidik melalui kajian ini
bagi kami amat meberangsangkan, namun Pihak Kerajaan harus memberi penekanan
terhadap risiko dimana penjawat awam yang mempunyai masalah kewangan sebanyak
25 orang responden (12.5%) pernah berfikir untuk menerima rasuah. Oleh itu
penjawat awam di Kota Kinablu seharusnya menjaga gaji dan pengurusan kewangan
mereka berada dalam keadaan baik dan tidak berada dalam keterhutangan serius
kerana risko merka untuk mengambil rasuah amat tinggi.
6.0 FAKTOR
ATAU PUNCA BERLAKUNYA MASALAH ETIKA DIKALANGAN PENJAWAT AWAM
Mengapakah
tindakan tidak beretika dan salah laku dalam perkhidmatan masih terus berlaku?
(i) Ciri-ciri peribadi
individu perlakuan egoistik dan individualistik adakalanya mengatasi prosidur
dalaman, struktur dan sistem organisasi
(ii) Bentuk struktur organisasi Organisasi
perlu menyediakan diskripsi kerja, kod etika dan peraturan yang jelas tingkah
laku beretika dan berintegriti yang konsisten boleh dipupuk dalam kalangan
pekerja. Dalam hal ini, pengaruh kepimpinan (ketua jabatan) sangat besar ke
atas perlakuan beretika atau tidak para staf.
(iii) Budaya organisasi
Budaya organisasi adalah sejumlah pengetahuan, pola perlakuan, sikap,
kepercayaan dan andaian asas yang dikongsi bersama dan disebarkan kepada ahli
organisasi (Rosazman & Dayang Suria, 2002). Budaya organisasi yang
berlandaskan standard etika yang tinggi boleh menjadi penggerak dan pengaruh
positif kepada amalan tingkah laku beretika dalam kalangan pekerja (Mohd.
Janib, 2012).
(iii) Tahap kritikal
sesuatu isu etika tersebut penerimaan ahli organisasi terhadap salah laku yang
berlaku. Sekiranya sesuatu tindakan yang dilakukan salah dan boleh menyebabkan
kemaudaratan terhadap pihak lain, ini menunjukkan isu tersebut penting dan
perlu diberi perhatian serius (Mohd. Janib, 2012).
Pendapatan
kakitangan awam yang rendah pada ketika ini menjadi punca perbuatan rasuah
dalam kalangan pekerja dalam sektor tersebut terus berlaku.
Selain itu menurut Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam
(Ceupacs), Datuk Azih Muda, perlu mengambil inisiatif meningkatkan kadar gaji
dan upah kakitangan awam ke tahap yang lebih tinggi atau sesuai dengan kadar
semasa.
SPRM mendedahkan kegiatan rasuah
dalam kalangan kakitangan awam di tahap membimbangkan apabila sejumlah 46.3
peratus daripada 4,860 individu yang ditahan kerana kesalahan rasuah
membabitkan golongan itu. Berdasarkan angka tersebut, 53.4 peratus individu
yang ditahan kerana kesalahan rasuah adalah golongan muda yang berusia 40 tahun
ke bawah. Jumlah itu melibatkan tangkapan yang dibuat SPRM sejak 2014 hingga
Jun tahun ini.
Selain
itu, SPRM mendapati kebanyakan kesalahan rasuah yang berlaku membabitkan
kakitangan dalam sektor perolehan. Sementara itu, dalam satu kajian yang dibuat
oleh suruhanjaya tersebut mendapati 22.1 peratus daripada responden penjawat
awam mengatakan mereka sanggup terima rasuah sekiranya mereka ada kuasa[8].
7.0 CADANGAN
PENYELESAIAN
Yang
pertama sekali kami mencadangkan hukuman yang lebih berat dikenakan kepada
pesalah rasuah di Malaysia. Bagi kami hukuman terhadap kesalahan rasuah di
Malaysia masih amat rendah dan tidak berpatutan. Ia tidak memberikan rasa takut
kepada rakyat negara indan terus melakukan jenayah rasuah. Kami bandingkan
contoh hukuman bagi kes rasuah di malaysia dan di Negara China.Di bawah Seksyen
23 (1) Akta SPRM 2009, mereka yang didapati bersalah akan dikenakan hukuman
penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda
nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana-mana lebih tinggi. Bagi Seksyen 165
Kanun Keseksaan pula, mereka yang didapati bersalah boleh dikenakan hukuman
penjara tidak melebihi 2 tahun atau denda atau kedua-duanya sekali[9].
Perbandingan Jenis
Hukuman kes Rasuah Negara lain Berbanding Malaysia.
Akta Kesalahan Rasuah
di Malaysia :
Akta SPRM 2009
memperuntukkan kesalahan rasuah :
1. Meminta atau menerima suapan di bawah
Seksyen 16 dan 17 (a) Akta SPRM 2009;
2. Menawar atau memberi suapan di bawah
Seksyen 17 (b) Akta SPRM 2009;
3. Mengemukakan tuntutan palsu di bawah
Seksyen 18 Akta SPRM 2009;
4. Menggunakan jawatan atau kedudukan
untuk suapan pegawai badan awam di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009.
Di Malaysia Sabit kesalahan hanya boleh dikenakan penjara tidak lebih 20 tahun
dan denda tidak kurang daripada 5 kali ganda jumlah atau nilai suapanatau
RM10,000 mengikut mana-mana yang lebih tinggi di bawah Seksyen 24 Akta SPRM
2009. Akan tetapi di China, perasuah dihukum tembak, menunjukkan betapa rasuah
adalah jenayah paling berat di republik itu. Di Indonesia, Nadathul Ulama
keluar fatwa melarang ahli-ahlinya sembahyang jenazah para perasuah sebagai
hukuman sosial. Di Malaysia, Khir Toyo cuma dihukum setahun penjara. Kami bagi
contoh perbezaan Hukuman antara kes rasuah di maysia dengan Negara China
seperti gambar dibawah : -
(sumber
: chinadaily.com(2007)
(sumber : Malaysiakini.com)
Pada pandangan kami, jenis hukuman pesalah
rasuah diMalaysia terlalu ringan berbanding negara China yang mengenakan
hukuman tembak mati kerana Malaysia hanya mengenakan hukuman penjara tidak
lebih 20 tahun dan denda tidak kurang daripada 5 kali ganda jumlah atau nilai
suapan atau RM10,000 mengikut mana-mana yang lebih tinggi di bawah Seksyen 24
Akta SPRM 2009. Walaupun pada tahun 2018 Bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM iaitu
Datuk Syukri Abdul pernah menyokong Malaysia menggunakan pendekatan kaedah
tembak mati bagi kes rasuah di Malaysia namun ia dilihat agak mustahil untuk
dilaksanakan kerana pada ketika itu Malaysia sedang memansuhkan Akta Hukuman
Mati. Jemaah menteri memutuskan hukuman mati bagi 33 kesalahan di bawah 8 akta
dimansuhkan, termasuk Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Menteri di Jabatan Perdana
Menteri, Datuk Liew Vui Keong berkata keputusan yang dicapai secara kolektif
pada 10 Oktober 2018, turut merangkumi Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat
1971), Akta Senjata 1960, Akta Penculikan 1961, Akta Angkatan Tentera 1972[10].
Cadangan kedua kami ialah Kerajaan meneliti program atau tindakan negara lain
bagi meningkatkan etika penjawat awam. Kami memilih Negara contoh yang terdekat
seperti Singapura bagaimana mereka melaksanakan program atau membuat tindakan
bagi meningkatkan etika penjawat awam di Negara masing-masing. Secara
keseluruhan, Singapura menggunakan sekitar 145,000 penjawat awam daripada saiz
3.7 juta tenaga kerja di singapura dan 5.6 Juta rakyat singapura. Jadi jumlah
penjawat awam di Singapura hanyalah 3.92% daripada jumlah tenaga kerja di
Singapura dan 2.59% daripada keseluruhan rakyat Singapura[11]. Jumlah penjawat
awam di negara jiran kita Singapura sangat lah kecil jika dibandingkan dengan
jumlah perkhidmatan awam di Malaysia namun mereka juga mempunyai
keistimewaannya yang tersendiri. Secara fakta, bukan sahaja presiden Singapura
menerima gaji tertinggi di Dunia namun penjawat awam mereka juga turut menikmati
kesitimewaan tersebut. Pekerja asing dan rakyat tempatan singapura sendiri
menilai perkhidmatan awam Singapura sangat tinggi, dan masyarakat dunia termasuk
malaysia melihat perkhidmatan awam Singapura sebagai salah satu yang terbaik di
dunia. Bahagian Perkhidmatan Awam Singapura (JPA) menyelia dan menggunakan
kakitangan awam dan penjawat awam negara. Pekerja dalam kedua-dua perkhidmatan
dibayar dengan baik, menikmati keselamatan kerja dan faedah penting.
Terdapat satu penjawat awam Singapura untuk setiap 66.8 orang di negara itu.
Itu lebih banyak kakitangan awam berbanding United Kingdom (118) dan Indonesia
(110) tetapi kurang daripada Malaysia (19.4) dan Jepun (28)[12].
Tidak dapat dinafikan bahawa
faktor gaji dan upahan bukanlah penentu seseorang itu tidak menerima rasuah
tetapi lumrah manusia biasanya orang yang mendapat gaji besar dan tinggi
biasanya tidak terdorong untuk mengambil atau menerima rasuah kerana kehidpuan
mereka sudah mewah daripada gaji yang besar dan mewah. Di Amerika dan Singapura contohnya, gaji polis dibayar tinggi untuk
mengelak mereka terdorong melakukan rasuah. Denda yang sangat teruk dengan
banyak hak akan dilucutkan kalau didapati mereka terlibat dengan rasuah kerana
dianggap menggadaikan kepercayaan kerajaan.
Sumber :
Kerajaan Singapura dan Bank Dunia..
Sebelum ini, kelayakan kakitangan
awam lebih penting untuk perkembangan kerjaya daripada prestasi mereka. Di
sektor swasta, sebaliknya sering berlaku. Ia mungkin sebahagiannya menjelaskan
mengapa kerajaan terpaksa menawarkan gaji tinggi dan faedah lain kepada
penjawat awam untuk memotivasi mereka. Singapura mempunyai dasar gaji yang
tinggi untuk penjawat awam Secara teori, kakitangan awam yang dibayar dengan
baik tidak mungkin terlibat dalam amalan rasuah. Membayar penjawat awam dengan
baik adalah konsep yang dimulakan oleh Singapura sejak awal lagi. Kajian JPA
dan perubahan gaji secara tetap untuk memastikan mereka bersaing. Walaupun ini
menjamin bahawa kerjaya dalam perkhidmatan awam atau awam adalah sesuatu yang
menarik, ini bermakna harga upah di sektor swasta dan awam kekal tinggi.
Penjawat awam juga menerima bonus berkaitan dengan prestasi ekonomi negara.
Contohnya, semua 84,000 penjawat awam menerima 50% tambahan gaji sebulan tahun
ini manakala bonus tahun lepas adalah 45%, di samping bonus "13 bulan"
standard[13]. Hal yang sama juga diakui
oleh Pengarah Eksekutif NGO North South Initiative (NSI), Adrian
Pereira apabila mengaitkan faktor gaji diterima anggota pihak berkuasa
dengan gejala memeras wang daripada migran[14].
Source: Vulcan
Post
Yang
ketiga kami cadangkan kepada kerajaan supaya
memilih Negara Jepun bagaimana mereka menerapkan Konsep 'KAIZEN' sebagai budaya kerja masyarakat dan penjawat awam di
Jepun. Masyarakat Jepun dikenali sebagai masyarakat yang gigih dalam
membangunkan negara dan ekonomi mereka. Jepun
merupakan antara negara Asia yang maju dan setanding dengan negara Barat. Atas
pegangan etika yang kukuh telah membentuk kesepakatan yang baik dalam
menjalankan tugas dan tanggungjawab ketika bekerja. Menurut wakil daripada Green Grass Japan Sdn Bhd, Isan
Nagamine, masyarakat Jepun berpegang kepada empat prinsip asas dalam
meningkatkan kualiti kerja serta sebagai garis panduan ke arah etika kerja yang
berkualiti seperti di bawah :-
Terdapat 4 prinsip asas
a) Sesiapa sahaja yang berupaya melakukan
tugasannya dianggap bijak dan dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti
tugasannya.
b) Berilah peluang kepada pekerja untuk meningkatkan
kualiti kerja mereka.
c) Ahli-ahli dalam satu koperasi membentuk
satu keluarga besar
d) Kumpulan kerja itu lebih mustahak daripada
individu pekerja[15].
Pembentukan
ke arah gaya kerja yang inovatif, konsep ‘kaizen’ dilaksanakan bagi melahirkan
semangat berterusan para pekerja untuk membaiki hasil kerja mereka. Selain
daripada itu, konsep ‘MOTTAINAI’
merupakan konsep paling penting dalam masyarakat Jepun. “Konsep ini bermaksud setiap manusia sebagai pentadbir dan menguruskan
harta-harta yang dipinjamkan tersebut dengan efektif tanpa pembaziran. Jika membazir ia dianggap satu kesalahan
besar[16].
Yang
keempat bagi mempertingktkan tahap integrity dan etika penjawat awam Jabatan
Perkhidmatan Awam harus melaksanakan program – program tersebut : -
i. Program Latihan
dan Taklimat
Bengkel, kursus dan ceramah tatatertib
anjuran JPA/Kementerian/Jabatan telah adakan dari masa ke semasa bagi
memantapkan pemahaman berkaitan peraturan-peraturan tatatertib.
ii. Perkhidmatan
Kaunseling;
Jawatan kaunselor telah diwujudkan di semua kementerian/jabatan.
Dalam hubungan ini Kaunselor bertindak sebagai pemudah cara dalam menangani
isu-isu yang dihadapi oleh kakitangan yang bermasalah sebelum tindakan
tatatertib diambil ke atas pegawai.
iii. Penguatkuasaan
Peraturan-peraturan Tatakelakuan
Peraturan-peraturan yang ada telah
diperkemaskan dari semasa ke semasa bagi memastikan ianya mudah difahami oleh
penjawat awam. Ketua Jabatan turut diingatkan supaya memastikan pegawai dan anggota
di bawah kawalannya sentiasa mematuhi peraturan peraturan yang berkuatkuasa; beserta
amaran di mana sekiranya berlaku pelanggaran tatatertib tindakan tegas akan
diambil.
8.0 KESIMPULAN
Dapat
saya rumuskan disini bahawa Etika dan Integriti didalam kalangan penjawat awam
di Malaysia amat penting. Etika dan integriti dalam perkhidmatan perlu
diperlihatkan oleh penjawat awam melalui perlaksanaan amanah dan kuasa yang
dipertanggungjawabkan ke atas mereka demi kepentingan umum. Sekiranya perbuatan
tidak beretika dan tidak berintegriti dibiarkan berterusan tanpa usaha
menanganinya, ia berupaya menghilangkan kepercayaan masyarakat dan menjejaskan
imej pekerja dan melumpuhkan entiti korporat yang kukuh Maka, etika dan
integriti dalam kalangan penjawat awam amat penting untuk dipupuk demi
melahirkan bangsa Malaysia yang berdaya saing dan maju di masa kini dan
selamanya. Oleh itu, pengiktirafan, penghargaan dan hubungan silaturahim ialah aspek
yang sangat dituntut dalam pengurusan Islam. Dengan sebab itulah, “soft
infrastucture” yang berkaitan sikap, cara pemikiran dan peribadi positif perlu
diberi keutamaan. Dalam masa yang sama, pecah amanah dan penyelewengan perlu
ditangani dengan tegas dan pantas.
Perancangan
ke arah perkhidmatan berkualiti juga antara faktor penentu kejayaan pelaksanaan
nilai dan etika sesebuah organisasi. Dengan tumpuan Islam kepada kaedah syura,
jamaah, muwafaqah dan integriti Islam, dapat membantu merealisasikan
perancangan secara strategik. Perkara ini adalah sebahagian
daripada “quality control circle” yang juga diperkenalkan. Merancang juga perlu
mengambil kira aspek mengurus konflik dalam organisasi. Kejayaan sesebuah
organisasi bukan bererti bebas daripada sebarang konflik dalaman dan luaran.
Jepun dan
Singapura merupakan antara negara Asia yang maju dan setanding dengan negara
barat. Apa yang penting ialah kegigihan masyarakat Jepun dan Singapura
membangunkan negara dan ekonomi mereka perlu dijadikan contoh kepada negara Asia
yang lain termasuk negara kita Malaysia. Ini selari dengan apa yang digariskan
oleh Al-Quran iaitu “Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum
sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri”. Oleh itu
Negara kita Malaysia juga boleh mengambil inisiatif tersebut bagi memajukan
lagi sector perkhidmatan awam Negara. Apabila
Negara dapat menghasilkan tenaga kerja penjawat awam yang berkualiti tinggi dan
menawarkan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat maka pastinya rakyat amat
berpuas hati dan Negara semakin maju.
9.0 RUJUKAN
[1]
www.intan.gov.my
[2] Shukri Ahmad &
Razali Mat Zin, 2001-Adab & Etika Kerja dalam Organisasi)
[3] www.mampu.gov.my
[4]
Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam 2018
[5]https://www.sprm.gov.my/penguatkuasaan/statistik-operasi/statistik
tangkapan?id=3521
[6]https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/01/525383/malaysia-di-tangga ke-61-indeks-persepsi-rasuah-2018
[7] https://www.bharian.com.my/kolumnis/2020/02/654241/indeks-persepsi-rasuah-bukti-inisiatif-berhasil
Isnin, 10 Februari 2020 11:00 am
[8]https://www.sprm.gov.my/index.php/component/tags/tag/69-rasuah
[10]Volume: 3 Issues:
13[December, 2018] pp.218-235] International Journal of Law, Government and
Communication
[11] World Bank
[12]https://www.aseantoday.com/2017/10/are-singapores-civil-servants-overpaid-and-overprotected/
[13] Global Government
Forum, The Irrawaddy, New Straits Times, OECD
[14] https://malaysiadateline.com/banteras-rasuah-elak-terus-tindas-pekerja-migran/(2016)
[15] Arifin Bey, Japan
and Europe: A Cultural view from Southeast asia, Japan : Echo 1992
10.0 LAMPIRAN KES KESALAHAN ETIKA PENJAWAT AWAM
Comments