GMGF 2033 DASAR DAN ANALISIS FISKAL
(BAHAGIAN A)
Pengenalan
Dalam
kalangan negara persekutuan, hubungan fiskal berlaku melalui proses pembuatan keputusan
kewangan antara peringkat kerajaan. Keputusan ini dibuat untuk mengurus
dua perkara utama iatu mengurus peruntukan daripada kerajaan pusat kepada
kerajaan Negeri dan mengagihkan peruntukan tersebut kepada kerajaan-kerajaan
negeri. Terdapat peruntukan tertentu dibawah di bawah Perlembagaan Malaysia bahawa
Kerajaan Pusat perlu menyediakan peruntukan-peruntukan dan sumbangan tertentu
kepada kerajaan-kerajaan Negeri seperti berikut : -
(a) Pemberian Penyenggaraan Jalan Negeri
(b) Pemberian Khas Tahunan
(c) Pemberian Pertambahan Hasil
(d) Geran Tahunan Kepada Pihak Berkuasa
Tempatan
(e) Bayaran Perkhidmatan bagi Neger-
Negeri
(f)
Pemberian
Dibawah Senarai Bersama
(g) Pemberian Bil Lampu Jalan dan lampu
isyarat PBT
(h) Pemberian Berdarkan Tahap Pembangunan
Ekonomi, Infsratruktur dan kemajuan Hidup
(i)
Pemberian
Kekurangan Akaun mengurus
(j)
Pemberian
kepada Perpustakaan Negeri
(k) Pemberian kepada Muzium Negeri
(l)
Bayaran
Pemansuhan Duti Import dan Eksais atas Barangan Petroleum kepada Kerajaan
Negeri Sabah dan Sarawak
Secara teori dan praktiknya
jenis sistem persekutuan yang diamalkan mempengaruhi hubungan fiskal dan jenis
ketidakseimbangan fiskal yang berlaku. Pemberian
kepada kerajaan negeri atau wilayah yang menjadi anggota persekutuan merupakan
alat dasar fiskal utama yang lazimnya diamalkan oleh negaranegara persekutuan
bagi mengurus ketidakcukupan hasil kerajaan negeri walau pun faktor sebenar
yang menyebabkan berlakunya ketidakcukupan ini berbeza antara sebuah negara
persekutuan dengan sebuah negara persekutuan lain sama ada tulin atau separa tulin.
Keputusan
dasar pemberian dibuat di peringkat kerajaan persekutuan. Keputusan operasi pemberian pula dibuat di peringkat kerajaan negeri
dan ianya dibuat oleh pegawai di peringkat jabatan-jabatan negeri dan pegawai-pegawai
khas jabatan di peringkat kerajaan pusat. Kemampuan fiskal bermaksud
keupayaan kerajaan negeri yang menjadi anggota persekutuan untuk mendapatkan
hasil bagi membiayai tanggungjawab perbelanjaan yang diperuntukkan. Kemampuan
ini amat bergantung kepada sumber hasil dan bidang kuasa kewangan yang
diperuntukkan kepada kerajaan negeri. Ketidakseimbangan fiskal pula bermaksud
ketidakcukupan kewangan atau hasil untuk membiayai perbelanjaan yang perlu
ditunaikan oleh kerajaan berbanding dengan kemampuan sumber hasil yang ada dan
dapat dijana. Lazimnya, dalam sebuah negara persekutuan, kemampuan fiskal kerajaan
persekutuan adalah lebih tinggi berbanding dengan kemampuan fiskal kerajaan negeri.
Lanjutan dari itu berlaku dua jenis
ketidakcukupan kewangan iaitu ketidakcukupan kewangan antara kerajaan negeri
dengan kerajaan pusat dan ketidakcukupan kewangan antara kerajaan-kerajaan negeri.
Ketidakcukupan kewangan pertama dikenali sebagai ketidakseimbangan fiskal
menegak. Ketidakcukupan kewangan kedua pula dikenali sebagai ketidakseimbangan
mendatar. Di Malaysia secara khusus, masalah
ketidakseimbangan fiskal yang berlaku
adalah sesuatu yang dijangkakan kerana
sebagai sebuah negara persekutuan separa
tulin, kerajaan pusat dan kerajaan negeri
diperuntukkan dengan bidang kuasa kewangan
yang amat tidak seimbang. Kerajaan pusat
diperuntukkan dengan bidang kuasa
kewangan
yang utama dan mampu menjana hasil yang tinggi berbanding dengan bidang kuasa
kewangan yang diperuntukkan kepada kerajaan negeri.
Sehubungan
dengan itu juga Perlembagaan
Persekutan sejak awal telah memperuntukkan pemberian sebagai alat
dasar fiskal utamabagi mengurusketidakseimbangan fiskal sejak awal penubuhan persekutuan
Malaysia. Penulisan ini bertujuan
berkongsi pengalaman Malaysia sebagai salah sebuah Negara persekutuan melaksanakan
pemberian kepada kerajaan negeri sebagai alat dasar fiskal bagi mengurus
ketidakcukupan hasil kerajaan negeri bagi menjelaskan fenomena
ketidakseimbangan fiskal. Perbincangan dibuat berpandukan kepada kerangka
pembuatan keputusan operasi pemberian yang bertujuan untuk melaksana keputusan
dasar pemberian. Saya telah memilih skop
kajian bagi tahun 2018 sahaja. Saya membincangkan dan membuat analisis mengenai
pemberian Kerajaan Pusat kepada kerajaan negeri bagi tahun 2018 sahaja yang
telah diperuntukkan dibawah peruntukan Perbendaharaan Malaysia. Saya juga
membincangkan mengenai jumlah pemberian bantuan kewangan kepada golongan yang
miskin di Malaysia bagi tahun 2018.
Isi
Di Malaysia, Pejabat Belanjawan Negara (NBO) merupakan
agensi dibawah Kementerian Kewangan yang bertanggungjawab menyediakan
peruntukan dan mengagihkan peruntukan daripada Kerajaan Pusat kepada kerjaan
Negeri dan selainnya.
VISI
Mewujudkan satu sistem belanjawan yang cekap dan berkesan bagi memenuhi
keperluan ekonomi negara.
MISI
Menentukan agensi-agensi Kerajaan diberi peruntukan kewangan yang sewajarnya
melalui pemeriksaan perbelanjaan mengurus dan pembangunan selaras dengan dasar
negara.
OBJEKTIF
Memastikan pengagihan dan penggunaan peruntukan kewangan kepada semua agensi
secara teratur, cekap dan berkesan selaras dengan dasar-dasar Negara.
FUNGSI
1.
Menentukan
pengagihan sumber kewangan Kerajaan dibuat dengan sewajarnya selaras dengan
dasar dan objektif negara.
2.
Mengawal
peruntukan supaya ia dibelanjakan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi untuk tujuan
yang ditentukan dengan cekap dan berkesan; dan
3. Menguruskan pemberian kepada Kerajaan Negeri
dan Kerajaan-Kerajaan Tempatan selaras dengan apa yang ditentukan oleh
Perlembangaan Persekutuan, keputusan-keputusan Majlis Kewangan Negara (MKN) dan
Kabinet[1].
FUNGSI PERUNTUKAN
Ø
Dalam
aspek ini, kerajaan pusat dan kerajaan negeri (atau tempatan) boleh menjalankan
tanggungjawab masing-masing dengan cekap.
Ø
Kerajaan
pusat hendaklah menyediakan barang dan perkhidmatan yang memberi faedah kepada
setiap penduduk dalam negara
Ø
kerajaan
negeri menyediakan barang dan perkhidmatan awam yang faedahnya terhad kepada
sekumpulan penduduk dalam kawasan tertentu.
Ø
Contohnya,
projek pertahanan negara, penyelidikan atom, taman teknologi, pembersihan alam
sekitar, dan kawalan penggunaan dadah patut diusahakan oleh kerajaan pusat •
projek empangan air, kawalan banjir, lampu jalan raya, dan bekalan
hidroelektrik patut diusahakan oleh kerajaan negeri atau tempatan.
Ø
Mengikut
teori peruntukan sektor awam, barang dan perkhidmatan awam mesti disediakan
oleh unit-unit pentadbiran tertentu mengikut saiz kawasan faedah barang itu,
dan kos penyediannya dibiayai bersama oleh para pengguna di kawasan yang
menerima faedah itu. • Ini bererti jika faedah itu bersifat "tingkat
tinggi", maka penyediaannya mesti ditugaskan kepada peringkat pentadbiran
yang tinggi, begitu juga jika sebaliknya.
Ø
Penglibatan
kerajaan negeri atau tempatan untuk menyediakan barang dan perkhidmatan awam
"tempatan" memang penting untuk mencapai kecekapan peruntukan. Ini
kerana kerajaan negeri boleh menyediakan berbagai-bagai jenis dan tingkat
output barang awam "tempatan" mengikut cita rasa dan keutamaan
masyarakat yang berbeza, dan kos penyediaan barang tersebut akan dibiayai oleh
masyarakat yang menikmati faedahnya. Misalnya, masyarakat yang mengutamakan
taman rekreasi akan sanggup membiayai kos atau cukai untuk menikmati barang
itu. Masyarakat lain yang mengutamakan bangunan sekolah atau klinik di kawasan
mereka akan sanggup membayar kos atau cukai untuk mendapat barang tersebut.
Dengan cara ini, kecekapan peruntukan lebih mudah dicapai oleh kerajaan negeri
berbanding dengan kerajaan pusat.
DEFINISI PENGAGIHAN
Ø
Bagaimana
pendapatan dan kekayaan negara diagihkan di antara pelbagai faktor pengeluaran
yang memberi sumbangan untuk mendapatkan kekayaan tersebut (pengagihan
faktor/pengagihan fungsian)
Ø
Bagaimana
pendapatan dan kekayaan negara dapat diagihkan di antara faktor pengeluaran
(agihan pendapatan fungsian) dan juga bukan faktor pengeluaran (agihan
pendapatan perseorang)
KEPENTINGAN PENGAGIHAN
Ø
Aspek
pengagihan pendapatan fungsian dalam ekonomi konvensional adalah penting kerana
ia memberi kesan kepada banyak aspek ekonomi kebajikan seperti pendapatan isi rumah,
agihan penggunaan sumber-sumber ekonomi dan insentif kepada penglibatan
faktor-faktor pengeluaran.
Ø
Pendapatan
yang diperolehi oleh faktor-faktor pengeluaran tersebut menentukan kedudukan
agihan pendapatan perseorangan dalam sesebuah negara.
Merujuk kepada Lampiran E,
Pemberian Sebenar Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Tahun 2018
(dibawah Peruntukan Perbendaharaan) (RM) sehingga 31 Disember 2018, dapat saya
buat analisis seperti di bawah [2]: -
Jadual
1 : Pemberian Sebenar Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Tahun 2018
BIL |
NEGERI |
JUMLAH |
1. |
Johor |
871,463,308 |
2. |
Kedah |
413,202,305 |
3. |
Kelantan |
375,549,511 |
4. |
Melaka |
188,021,135 |
5. |
Negeri Sembilan |
333,688,116 |
6. |
Pahang |
424,231,602 |
7. |
Perak |
715,511,875 |
8. |
Perlis |
155,181,335 |
9. |
Pulau Pinang |
239,037,822 |
10. |
Selangor |
844,230,089 |
11. |
Terengganu |
339,650,252 |
12. |
Sabah |
1,140,996,818 |
13. |
Sarawak |
1,300,580,560 |
Jumlah |
7,338,344,728 |
Berdasarkan Jadual 1 dan
Carta Palang 1 seperti diatas, dapat saya rumuskan bahawa : -
Ø
Negeri
Sarawak merupakan negeri yang paling banyak menerima pemberian sebenar oleh
Kerajaan Persekutuan pada tahun 2018 dengan nilai sebanyak RM 1,300,580,560 Juta.
Ø
Manakala
Sabah merupakan negeri kedua tertinggi yang menerima pemberian sebenar
persekutuan berjumlah RM 1,140,996,818
Juta.
Ø
Negeri
Johor merupakan negeri ketiga yang paling banyak menerima pemberian sebenar
daripada kerajaan pusat iaitu sebanyak RM
871,463,308 Juta.
Ø
Manakala
negeri Perlis merupakan negeri yang paling sedikit menerima pemberian sebanar
daripada kerajaan pusat dengan nilai sebanyak RM 155,181,335 Juta.
Ø
Negeri
Melaka merupakan negeri kedua paling sedikit menerima pemberian sebnar Kerajaan
yang berjumlah RM 188,021,135 Juta pada tahun 2018.
Ø
Selain
itu negeri Perak menerima sebanyak RM 715,511,875 Juta, Kedah RM 413,202,305
Juta, Kelantan RM 375,549,511 Juta, Negeri Sembilan RM 333,688,116 Juta, Pahang
RM 424,231,602, Puau Pinang RM 239,037,822 Juta, Selangor RM 844,230,089 Juta
dan diikuti oleh Terengganu yang menerima pemberian sebenar daripada kerajaan
pusat sebanyak RM 229,650,252 Juta pada tahun 2018.
Ø
Jumlah
pemberian sebanar kerajaan pusat kepada kerajaan-kerajaan Negeri bagi tahun
2018 dibawah peruntukan Perbendaharaan Malaysia ada sebanyak RM 7,338,344,728 Juta.
Jadual 1 : Statistik Kemiskinan Setiap
Negeri Bagi Tahun 2018
(sumber
: Jabatan Perangkaan Malaysia)
Berdasarkan Jadual 1 seperti diatas, dapat saya
rumuskan bahawa : -
Ø
Negeri
Sarawak mempunyai bilangan kemiskinan Ketua Isi Rumah dan Ahli Isi Rumah yang
paling tinggi di Malaysia bagi tahun 2018 iaitu sebanyak 254,970 orang.
Ø
Negeri
Kelantan pulan merupakan negeri kedua tertinggi di Malaysia yang mempunyai
Ketua Isi Rumah dan Ahli Isi Rumah yang miskin iaitu seramai 184,869 orang.
Ø
Negeri
Paling rendah yang mempunyai bilangan kemiskinanan ialah negeri Melaka dengan
jumlah 3,547 orang.
Ø
Manakala
di peringkat Wilayah Persekutuan, Putrajaya pula merupakan Wilayah Persekutuan
yang mempunyai jumlah kemiskinan paling rendah dengan seramai 84 orang dan
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur merupakan wilayah persekutuan yang mempunyai
paling ramai orang yang miskin dengan jumlah seramai 16,064 orang[3].
Jadual 3 : Bantuan Kewangan Mengikut Negeri, 2016-2018
(sumber
: Laporan Tahunan 2018, Jabatan Kebajikan Masyarakat)
Berdasarkan Laporan Tahunan
2018 yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat seperti diatas, dapat
saya rumuskan bahawa : -
Ø
Negeri
Sarawak merupakan negeri yang paling banyak menerima bantuan kewangan daripada
Jabatan Kebajikan Masyarakat dengan jumlah seramai 57,513 orang yang melibatkan
peruntukan sebanyak RM 207,295.5.
Ø
Negeri
Johor merupakan penerima kedua terbesar bagi bantuan kewangan oleh JKM yang
mebibatkan sebanyak 43,932 orang penerima dan peruntukan sebanyak RM 170,071.1.
Ø
Manakala
Negeri terendah yang menerima bantuan kewangan daripada JKM ialah negeri Perlis
dengan jumlah seramai 9,867 orang yang melibatkan peruntukan kerajaan pusat
melalui JKM RM 29,225.8.
Ø
Bagi
peringkat wilayah persekutuan pula, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur merupakan
penerima terbesar bantuan kewangan oleh JKM yang melibatkan seramai 11,336
orang penerima yang berjumlah RM 43,168.
Kesimpulan
Kemiskinan tidak boleh
dihapuskan tetapi ia boleh dikurangkan. Dengan pembangunan ekonomi yang mapan
mampu menyediakan peluang pekerja dan semua orang boleh mempunyai pendapatan.
Mereka boleh keluar daripada kemiskinan dengan usaha yang ada untuk bekerja
disamping bantuan kewangan oleh Kerajaan. Bantuan kewangan oleh kerajaan kepada
rakyat yang tergolong dalam kemiskinan amat wajar bagi meringankan beban mereka
buat sementara waktu sahaja tetapi rakyat sendiri harus berusaha untuk keluar
daripada kemiskinan.
Pemberian wajib daripada
Kerajaan Pusat kepada Negeri amat penting bagi membantu kewangan kerajaan
negeri kerana sumber hasil mereka amat terhad kepada hasil-hasil hutan seperti
balak dan perlombongan mineral seperti emas. Lama kelamaan hasil ini akan habis
jika tidak dikawal dengan baik. Kerjasama yang jitu antara Pusat dengan Negeri
harus diperkukuhkan supaya pembangunan ekonomi dan peningkatan kesejahteraan
rakyat berterusan. Konflik politik anatara pusat dengan negeri hanya merugikan
semua pihak kerana akan wujud penindasan oleh pusat kepada kerjaan negeri dari
segi pengagihan peruntukan dan pembangunan ekonomi rakyat.
BAHAGIAN B
Pengiraan Cukai
bagi Dr. Falah bagi tahun 2013
adalah seperti berikut :
PENDAPATAN
BERKANUN DAN JUMLAH PENDAPATAN |
|
Gaji (RM 8,500 Sebulan
X 12 Bulan) |
102,000 |
Elaun (RM 2500 Sebulan X
12 Bulan) = RM 30,000 |
31,500 |
Manfaat Perubatan Dan
Pergigian Keluarga RM 1,000 Setiap Tahun |
1,000 |
JUMLAH PENDAPATAN AGREGAT: |
134,500 |
(-) Tolak
derma/hadiah/sumbangan yang diluluskan : RM 6,500 (Derma kepada Persatuan
Diabetes Malaysia)
|
6,500 |
JUMLAH PENDAPATAN |
128,000 |
PELEPASAN |
|
Diri Sendiri |
9,000 |
Bapa Dr. Falah |
1,500 |
Perbelanjaan rawatan
perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa (keadaan kesihatan
disahkan oleh pengamal perubatan) Terhad
RM 5,000 (I)
Bil rawatan bapa RM 2,500 (II)
Kerusi Roda untuk bapa RM 499 |
2,999 |
Yuran pengajian
(Sendiri) RM 8,250 (HANYA 60% DITAJA KERAJAAN) RM 8,250 – RM 4,950 = RM 3,300 |
3,300 |
Gaya hidup -
Perbelanjaan untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami/isteri atau
anak (I)
Beli Telefon Pintar RM 1,300 (II)
Beli Buku RM 500 (III)
Langganan jalur Lebar RM1,200 (IV)
Peralatan sukan RM 360 (V)
Yuran PIBG RM 300 Jumlah RM 3,360 Tetapi
Terhad RM 2,500 Sahaja |
2,500
|
Yuran penghantaran anak
6 tahun dan ke bawah ke taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar (Terhad 1,000) (i)
Yuran Faidh (RM 3,600) |
1,000 |
Tabungan bersih dalam
Skim Simpanan Pendidikan Nasional (jumlah simpanan dalam
tahun 2015 tolak jumlah pengeluaran dalam tahun 2015) (I)
Baki Bawa Hadapan RM6,500 (II)
Simpanan semasa RM 2,000 – RM 500 = RM 1,500
Terhad 8,000 |
8,000 |
ANAK-ANAK DR. FALAH
Maklumat tambahan: (a) Dr. Falah mempunyai empat (4) orang anak yang belum
berkahwin seperti berikut :
- Anak pertama Faiha
(autism) sekolah Sekolah Seri Puteri Cyberjaya (1 X RM 6,000) = RM6,000 - Anak kedua Fahin SMK
Cyberjaya (1 X RM 2,000) = RM 2,000) - Anak ketiga Farha SK
Cyberjaya (1 X RM 2,000) = RM ,000) -Anak bongsu Faidh
(autism) Little Caliph Kindergarten Cyberjaya (1 X RM 6,000) = RM6,000
Isteri menuntut
pelepasan semua anak |
16,000 |
Insurans pendidikan dan
perubatan (TERHAD RM 3,000) (I)
Insurans Pendidikan RM 1,800 (II)
Insurans Perubatan RM 2,400 |
3,000.00 |
JUMLAH PELEPASAN CUKAI |
47,299 |
RUMUSAN CUKAI |
|
JUMLAH PENDAPATAN |
128,000 |
(-) JUMLAH PELEPASAN |
47,299 |
PENDAPATAN BERCUKAI |
80,701 |
|
9,218.24 |
(- ) Jumlah Rebat (i) zakat dan fitrah = RM 3,300 |
3,300
|
JUMLAH CUKAI YANG DIKENAKAN |
5,918.24 |
(-)Ansuran / Potongan Cukai Bulanan (PCB) |
3,800 |
BAKI CUKAI KENA BAYAR |
2,118.24 |
LEBIHAN BAYARAN TAHUN TAKSIRAN 2013 |
TIADA |
Pengiraan Cukai
bagi Dr. Falah bagi tahun 2015
adalah seperti berikut :
PENDAPATAN BERKANUN DAN JUMLAH PENDAPATAN |
|
Gaji (RM 8,500 Sebulan X 12 Bulan) |
102,000 |
Elaun (RM 2500 Sebulan X 12 Bulan) = RM 30,000 |
31,500 |
Manfaat Perubatan Dan Pergigian Keluarga RM 1,000
Setiap Tahun |
1,000 |
JUMLAH PENDAPATAN
AGREGAT: |
134,500 |
(-) Tolak derma/hadiah/sumbangan yang diluluskan
: RM 6,500 (Derma kepada Persatuan Diabetes Malaysia)
|
6,500 |
JUMLAH
PENDAPATAN |
128,000 |
PELEPASAN |
|
Diri Sendiri |
9,000 |
Bapa Dr. Falah |
1,500 |
Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas
dan penjaga untuk ibu bapa (keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal
perubatan) Terhad RM 5,000 (III)
Bil rawatan bapa RM 2,500 (IV)
Kerusi Roda untuk bapa RM 499 |
2,999 |
Yuran pengajian (Sendiri) RM 8,250 (HANYA 60%
DITAJA KERAJAAN) RM 8,250 – RM 4,950 = RM 3,300 |
3,300 |
Gaya hidup - Perbelanjaan untuk kegunaan /
manfaat diri sendiri, suami/isteri atau anak
(VI)
Beli Telefon Pintar RM 1,300 (VII) Beli Buku RM 500 (VIII) Langganan jalur Lebar RM1,200 (IX)
Peralatan sukan RM 360 (X)
Yuran PIBG RM 300
Jumlah RM 3,360 Tetapi Terhad RM 2,500 Sahaja |
2,500
|
Yuran penghantaran anak 6 tahun dan ke bawah ke
taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar (Terhad 1,000) (ii)
Yuran Faidh (RM 3,600) |
1,000 |
Tabungan bersih dalam Skim Simpanan Pendidikan
Nasional (jumlah simpanan dalam tahun 2015 tolak jumlah
pengeluaran dalam tahun 2015) (III)
Baki Bawa Hadapan RM6,500 (IV)
Simpanan semasa RM 2,000 – RM 500 = RM 1,500 Terhad
8,000 |
8,000 |
ANAK-ANAK DR. FALAH
Maklumat tambahan: (a) Dr. Falah
mempunyai empat (4) orang anak yang belum berkahwin seperti berikut :
- Anak pertama Faiha (autism) sekolah Sekolah
Seri Puteri Cyberjaya (1 X RM 6,000) =
RM6,000 - Anak kedua Fahin SMK Cyberjaya (1 X RM 2,000) =
RM 2,000) - Anak ketiga Farha SK Cyberjaya (1 X RM 2,000) = RM ,000) -Anak bongsu Faidh (autism) Little Caliph
Kindergarten Cyberjaya (1 X RM 6,000) = RM6,000
Isteri menuntut pelepasan semua anak |
16,000 |
Insurans pendidikan dan perubatan (TERHAD RM
3,000) (III)
Insurans Pendidikan RM 1,800 (IV)
Insurans Perubatan RM 2,400 |
3,000.00 |
JUMLAH
PELEPASAN CUKAI |
47,299 |
RUMUSAN CUKAI |
|
JUMLAH PENDAPATAN |
128,000 |
(-) JUMLAH PELEPASAN |
47,299 |
PENDAPATAN
BERCUKAI |
80,701 |
|
7,847.21 |
(- ) Jumlah Rebat (i) zakat dan fitrah = RM 3,300 |
3,300
|
JUMLAH CUKAI YANG DIKENAKAN |
4,547.21 |
(-)Ansuran / Potongan Cukai Bulanan (PCB) |
3,800 |
BAKI CUKAI KENA BAYAR |
747.21 |
LEBIHAN BAYARAN TAHUN TAKSIRAN 2015 |
TIADA |
Pengiraan Cukai
bagi Dr. Falah bagi tahun 2016
adalah seperti berikut :
PENDAPATAN BERKANUN DAN JUMLAH PENDAPATAN |
|
Gaji (RM 8,500 Sebulan X 12 Bulan) |
102,000 |
Elaun (RM 2500 Sebulan X 12 Bulan) = RM 30,000 |
31,500 |
Manfaat Perubatan Dan Pergigian Keluarga RM 1,000
Setiap Tahun |
1,000 |
JUMLAH PENDAPATAN
AGREGAT: |
134,500 |
(-) Tolak derma/hadiah/sumbangan yang diluluskan
: RM 6,500 (Derma kepada Persatuan Diabetes Malaysia)
|
6,500 |
JUMLAH
PENDAPATAN |
128,000 |
PELEPASAN |
|
Diri Sendiri |
9,000 |
Bapa Dr. Falah |
1,500 |
Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas
dan penjaga untuk ibu bapa (keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal
perubatan) Terhad RM 5,000 (V)
Bil rawatan bapa RM 2,500 (VI)
Kerusi Roda untuk bapa RM 499 |
2,999 |
Yuran pengajian (Sendiri) RM 8,250 (HANYA 60%
DITAJA KERAJAAN) RM 8,250 – RM 4,950 = RM 3,300 |
3,300 |
Gaya hidup - Perbelanjaan untuk kegunaan /
manfaat diri sendiri, suami/isteri atau anak
(XI)
Beli Telefon Pintar RM 1,300 (XII) Beli Buku RM 500 (XIII) Langganan jalur Lebar RM1,200 (XIV) Peralatan sukan RM 360 (XV) Yuran PIBG RM 300
Jumlah RM 3,360 Tetapi Terhad RM 2,500 Sahaja |
2,500
|
Yuran penghantaran anak 6 tahun dan ke bawah ke
taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar (Terhad 1,000) (iii)
Yuran Faidh (RM 3,600) |
1,000 |
Tabungan bersih dalam Skim Simpanan Pendidikan
Nasional (jumlah simpanan dalam tahun 2015 tolak jumlah
pengeluaran dalam tahun 2015) (V)
Baki Bawa Hadapan RM6,500 (VI)
Simpanan semasa RM 2,000 – RM 500 = RM 1,500
Terhad
8,000 |
8,000 |
ANAK-ANAK DR. FALAH
Maklumat tambahan: (a) Dr. Falah
mempunyai empat (4) orang anak yang belum berkahwin seperti berikut :
- Anak pertama Faiha (autism) sekolah Sekolah
Seri Puteri Cyberjaya (1 X RM 6,000) =
RM6,000 - Anak kedua Fahin SMK Cyberjaya (1 X RM 2,000) =
RM 2,000) - Anak ketiga Farha SK Cyberjaya (1 X RM 2,000) = RM ,000) -Anak bongsu Faidh (autism) Little Caliph
Kindergarten Cyberjaya (1 X RM 6,000) = RM6,000
Isteri menuntut pelepasan semua anak |
16,000 |
Insurans pendidikan dan perubatan (TERHAD RM
3,000) (V)
Insurans Pendidikan RM 1,800 (VI)
Insurans Perubatan RM 2,400 |
3,000.00 |
JUMLAH
PELEPASAN CUKAI |
47,299 |
RUMUSAN CUKAI |
|
JUMLAH PENDAPATAN |
128,000 |
(-) JUMLAH PELEPASAN |
47,299 |
PENDAPATAN
BERCUKAI |
80,701 |
|
7,847.21 |
(- ) Jumlah Rebat (i) zakat dan fitrah = RM 3,300 |
3,300
|
JUMLAH CUKAI YANG DIKENAKAN |
4,547.21 |
(-)Ansuran / Potongan Cukai Bulanan (PCB) |
3,800 |
BAKI CUKAI KENA BAYAR |
747.21 |
LEBIHAN BAYARAN TAHUN TAKSIRAN 2016 |
TIADA |
1.
Berdasarkan
maklumat pendapatan dan perbelanjaan Dr Falah, pelepasan dan kadar cukai di
laman sesawang LHDN, nyatakan jumlah berikut:
|
2013 |
2015 |
2016 |
(a)
Pendapatan Agregat |
RM 134,500.00 |
RM 134,500.00 |
RM 134,500.00 |
(b) Jumlah Pendapatan |
RM
128,000.00 |
RM
128,000.00 |
RM
128,000.00 |
(c)
Pelepasan |
RM 47,299.00 |
RM 47,299.00 |
RM 47,299.00 |
(d)
Pendapatan Bercukai |
RM
80,701.00 |
RM
80,701.00 |
RM
80,701.00 |
(e) Cukai
Pendapatan |
RM 9,218.24 |
RM 7,847.21 |
RM 7,847.21 |
(f) Kadar
Cukai Purata (KCP) |
cukai
yang perlu dibayar / jumlah pendapatan RM
5,918.24 / RM 128,000.00 =
4.62 % |
cukai yang perlu dibayar
/ jumlah pendapatan RM 4,547.21 / RM 128,000.00 = 3.5
% |
cukai yang perlu dibayar
/ jumlah pendapatan RM 4,547.21 / RM 128,000.00 = 3.5 % |
(g) Kadar
Cukai Sut (KCS) |
Pertambahan jumlah cukai yang perlu
dibayar / pertambahan saiz asas cukai. Setiap pertambahan cukai sebanyak RM
1,000 akan menyebabkan pertambahan
kadar cukai sut
|
Pertambahan jumlah cukai yang perlu
dibayar / pertambahan saiz asas cukai. Setiap pertambahan cukai sebanyak RM
1,000 akan menyebabkan pertambahan
kadar cukai sut |
Pertambahan jumlah cukai yang perlu
dibayar / pertambahan saiz asas cukai. Setiap pertambahan cukai sebanyak RM
1,000 akan menyebabkan pertambahan
kadar cukai sut |
(h) Cukai
Kena Dibayar |
RM
5,918.24 |
RM
4,547.21 |
RM
4,547.21 |
(i)
Lebihan Bayaran |
TIADA |
TIADA |
TIADA |
BAKI CUKAI KENA BAYAR |
2,118.24 |
RM 747.21 |
RM 747.21 |
2. Tentukan titik permulaan
cukai, titik minimaks dan kadar cukai sut maksimum bagi TIGA (3) tahun taksiran
tersebut dan lakarkan dalam rajah yang sesuai.
|
2013 |
2015 |
2016 |
(a) Titik Permulaan Cukai |
Titik permulaan cukai Cukai atas 70,000 pertama 24% = RM 6,650 ialah pada Y1. |
Titik permulaan cukai |
Titik permulaan cukai Cukai atas 70,000 pertama 21% = RM 5,600 |
(b) Titik Minimaks |
Y3 adalah titik paling minimaks |
Y3 adalah titik paling minimaks |
Y3 adalah titik paling minimaks |
(c) Kadar Cukai Sut Maksimum |
10,701 berikutnya 24 % = RM 2,568.24 |
10,701 berikutnya 21 % = RM 2,247.21 |
10,701 berikutnya 21 % = RM 2,247.21 |
2.
Tahun
taksiran manakah yang mempunyai sistem pencukaian paling berkesan sebagai
fungsi pengagihan semula pendapatan? Jelaskan alasan bagi jawapan anda.
Tahun 2015 dan 2016 kerana baki cukai
yang kena bayar adalah kurang berbanding tahun 2013. Baki cukai kena bayar bagi
tahun 2015 dan 2016 hanyalah sebanyak RM 747.21 sahaja berbanding 2013 sebanyak
RM 2,118.24 wa;aupun jumlah pendapatan adalah sama. Ini menjadikan tahun 2015
dan 2016 pendapatan boleh guna rakyat semakin tinggi selepas tolakan bebanan
membayar cukai.
3.
Apakah
perubahan pencukaian yang dilakukan oleh Lembaga Hasil dalam Negeri dalam
tempoh TIGA (3) tahun taksiran tersebut? Berdasarkan perubahan tersebut,
Berdasarkan perubahan tersebut, apakah kesannya ke atas beban cukai Dr Falah
dan kewangan Kerajaan Pusat?
Dari segi kewangan pusat mengutip lebih banyak hasil bagi
tahun 2103 namun ia berkurangan pada tahun 2015 dan 2016 apabila kadar cukai
pendapatan individu dikurangkan daripada 24 % kepada 21 %.
Pada tahun 2013 LHDN mengenakan kadar
cukai pendapatan individu sebanyak 24% tetapi bagi tahun 2015 dan 2016 bebanan
cukai Dr. Falah untuk membayar cukai semakin kurang apabila LHDN mengurangkan
kadar cukai sebanyak 3% kepada hanya 21 % bagi tahun 2015 dan 2016.
Rujukan
[1] https://www1.treasury.gov.my/index.php/profilkementerian/bahagian-unit/nbo.html
[2]
Lampiran E, Pemberian Sebenar Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Tahun
2018 sehinga 31 Disember 2018
[4]
Laporan Tahunan 2018, Jabatan Kebajikan Masyarakat)
Comments