SESI 2020/2021 SCCA 1023 TEORI KOMUNIKASI (TUGASAN KUMPULAN (20%) ) ANALISIS ARTIKEL JURNAL
Tajuk: Analisis
Artikel Jurnal
i. Isu
yang dibincangkan bagi setiap artikel. [3 markah]
Jurnal 1
: Hubungan Komunikasi Keorganisasian Dengan Perancangan Strategik Modal Insan
Universiti Kebangsaan Malaysia
Jurnal ini membincangkan isu ketelusan penyebaran maklumat yang tepat, betul dan berguna dilihat
sebagai salah satu isu penting dalam
sesebuah organisasi. Artikel ini menangani masalah kebertanggungjawaban
dalam penyaluran maklumat yang boleh dipercayai, betul dan berharga, yang
dianggap sebagai salah satu masalah paling kritikal bagi organisasi. Saluran
komunikasi yang jelas, kedekatan hubungan antara anggota organisasi dan
persekitaran kerja yang baik adalah antara faktor yang dapat menjadikan
komunikasi organisasi itu sendiri berjaya.
Jurnal 2:
Hubungan Komunikasi Budaya Organisasi dengan Kualiti Pekerja Pelaksana di
Sektor Awam.
Kajian ini dilakukan di Putrajaya dengan sebanyak
200 responden yang terdiri daripada kakitangan eksekutif di Kementerian Dalam
Negeri (KDN), Pejabat Perdana Menteri (JPM), dan Kementerian Kesihatan (KKM).untuk menentukan hubungan antara
budaya organisasi dan prestasi kerja di antara kumpulan eksekutif di sektor
awam. Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara organisasi budaya.
Jurnal 3
: Kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja Staf Sokongan Di
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM)
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan
komunikasi terhadap kepuasan kerja di organisasi pekerja Universiti Teknikal
Malaysia Melaka. Jenis komunikasi
apakah yang diamalkan dalam sesuatu
organisasi boleh mempengaruhi kepuasan
kerja staf sokongan.
Jurnal 4
: Faktor-Faktor Yang
Mempengaruhi Prestasi Kerja Dalam Kalangan Penjawat
Awam: Satu Kajian Teoritikal
Secara keseluruhan, Berita Harian (2010)
mencatatkan 6,133 kes penjawat awam yang mengalami
kemurungan dan berprestasi rendah. Bagi rakyat Malaysia, berita itu sangat
mengejutkan. Oleh kerana kerajaan telah bekerja keras untuk membuat banyak
pembaharuan sektor awam. Menurut Datuk Seri Abu Bakar Abdullah, mantan Ketua
Pengarah Perkhidmatan Awam, walaupun
jumlah masalahnya masih rendah, ia meninggalkan kesan negatif. Masalah seperti ini akan menimbulkan
kebimbangan mengenai kecekapan pekerjaan penjawat awam dan mempengaruhi
reputasi perkhidmatan awam dan bagaimana mereka dapat melaksanakan
tanggungjawab mereka dengan cekap dan berkesan.
ii.
Dapatan atau hasil kajian bagi setiap artikel tersebut. [5 markah]
Jurnal 1
: Hubungan Komunikasi Keorganisasian Dengan Perancangan Strategik Modal Insan
Universiti Kebangsaan Malaysia.
Berdasarkan hasil kajian, didapati bahawa rata-rata responden setuju bahawa komponen
perancangan strategik sangat penting dalam meningkatkan struktur pengurusan
organisasi, dan optimis. Sebilangan besar responden percaya bahawa pemboleh
ubah sikap, persiapan berkesan, pendekatan misi, pengaturan dalam pengendalian
aktiviti, adalah bijak dalam penilaian hasil
Hasil
kajian menunjukkan bahawa responden sangat setuju bahawa pengurusan dan
perancangan strategik berkait rapat dengan kepemimpinan yang berkualiti. Oleh
itu, pengurusan atasan perlu mengambil tindakan yang berkesan dan betul,
terutama dalam merumuskan objektif, dasar organisasi dan apa sahaja tindakan
untuk menyelesaikan masalah organisasi dan konkrit.
Hasil
kajian juga menunjukkan bahawa kebanyakan responden bersetuju bahawa dimensi
hubungan organisasi ini dilakukan berkaitan dengan
budaya korporat yang dianggap sebagai rujukan dan rujukan kepada pengurusan dan
pentadbiran serta bagaimana pekerja berkomunikasi dan berhubung dengan orang
luar.
Jurnal 2
: Hubungan Pengkomunikasian Budaya Organisasi Dengan Prestasi Kerja Kakitangan
Pelaksana Sektor Awam.
Hasil kajian menunjukkan bahawa pekerja di sektor awam lebih tertumpu pada nilai-nilai
yang diikuti dalam syarikat kerana nilai-nilai ini dapat memberi kelebihan
kepada syarikat bukan hanya dari segi kesatuan organisasi tetapi juga dari segi
kecekapan antara pekerja.
Tambahan pula, para pekerja sangat setuju bahawa
teori organisasi merupakan perkara penting untuk mempengaruhi tindakan dan
interaksi mereka untuk berkomunikasi dalam organisasi. Secara keseluruhannya, aspek perbezaan budaya menjadi penyumbang
utama yang mempengaruhi pemboleh ubah bersandar, iaitu kecekapan pekerjaan,
diikuti oleh aspek nilai dan kemudian aspek teori organisasi. Oleh itu,
aspek kepercayaan, budaya korporat dan variasi budaya menunjukkan nilai VIF dan
nilai Toleransi> 0.2 masing-masing.
Jurnal 3
: Kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja Staf Sokongan Di
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM)
Hasil
kajian menunjukkan bahawa hubungan oral adalah hubungan yang biasa digunakan
oleh kaedah interpersonal dalam organisasi (62 peratus). Komunikasi
adalah komunikasi bertulis yang memberi kepuasan kerja kepada responden.
Jurnal 4
: Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Kerja Dalam Kalangan Penjawat Awam:
Satu Kajian Teoritikal
Data kajian dikumpulkan merangkumi sembilan jenis keluhan masyarakat, termasuk penyalahgunaan
sewenang, penundaan dalam tindakan, tidak ada tindakan, kegagalan untuk
mematuhi, konsistensi layanan kaunter dan telefon, ketidakpatuhan terhadap
peraturan, tidak bertanggung jawab, tindakan yang tidak setara dan kurangnya
masyarakat kemudahan. Statistik juga
menunjukkan bahawa jumlah aduan yang diterima masyarakat setiap empat tahun
semakin meningkat. Secara amnya, kajian
ini menunjukkan bahawa prestasi kerja pekerja individu dapat diperkukuhkan
sekiranya gabungan anteseden yang disarankan dalam keadaan baik.
iii.
Apakah persamaan dan perbezaan bagi setiap artikel. [5 markah]
1.
Dari segi
Tujuan kajian
Ø
Jurnal 2 dan 4 mempunyai tujuan
kajian yang sama iaitu mengkaji pengaruh komunikasi yang berkesan kepada
prestasi kerja.
Ø
Jurnal 1 bertujuan mengkaji Hubungan
organisasi dengan perancangan strategik sumber manusia.
Ø
Jurnal 3 pula mengkaji kesan
Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja.
2.
Isu Yang
dibincangkan
Ø
Jurnal 1 membincangkan masalah
konsistensi dalam penyaluran maklumat yang boleh dipercayai, betul dan berharga
dianggap sebagai salah satu kebimbangan utama organisasi.
Ø
Jurnal 2 Mengenal pasti hubungan
antara organisasi budaya dengan prestasi kerja di kalangan kakitangan eksekutif
dari aspek falsafah organisasi, aspek nilai dan aspek perbezaan budaya.
Ø
Jurnal 3 pula membincangkan kesan
komunikasi terhadap organisasi terhadap Kepuasan kerja staf sokongan
Ø
Jurnal 4 pula merungkai isu jumlah
aduan yang diterima oleh orang ramai dalam masa empat tahun terhadap
perkhidmatan awam semakin meningkat.
3.
Sampel
kajian
Ø
Jurnal 1 mengambil seramai 318 responden
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berdasarkan beberapa elemen penting dalam
komunikasi organisasi.
Ø
Jurnal 2 mengambil 200 responden
yang antara lain kakitangan eksekutif di Kementerian Dalam Negeri (KDN),
Pejabat Perdana Menteri (JPM).
Ø
Jurnal 3 melibatkan Seramai 94
orang responden yang terdiri daripada 54 responden lelaki dan 40 responden
perempuan telah dipilih secara rawak
sebagai sampel di Universiti
Teknikal Malaysia Melaka.
Ø
Jurnal 4 mengguna data Pengaduan
awam penjawat awam berdasarkan rekod-rekod pengaduan yang diterima agensi dari
tahun 2008 – 2011
4.
Dapatan
Kajian
Ø
Bagi Jurnal 1 rata-rata responden
percaya dan optimis bahawa dalam memperbaiki struktur pengurusan organisasi
elemen perancangan strategik sangat penting.
Ø
Hasil kajian Jurnal 2 menunjukkan
bahawa pekerja di sektor awam lebih tertumpu pada nilai-nilai yang diikuti
dalam syarikat kerana nilai-nilai ini dapat memberi kelebihan kepada syarikat
bukan hanya dari segi kesatuan organisasi tetapi juga dari segi kecekapan
antara pekerja.
Ø
Hasil kajian Jurnal 3 menunjukkan
bahawa hubungan oral adalah hubungan yang biasa digunakan oleh kaedah
interpersonal dalam organisasi (62 peratus). Komunikasi adalah komunikasi
bertulis yang memberi kepuasan kerja kepada responden.
Ø
Penyelidikan melalui Jurnal 4
menunjukkan bahawa output pekerjaan individu pekerja dapat ditingkatkan jika
kombinasi anteseden yang disarankan dalam keadaan baik.
iv.
Kritikan anda secara keseluruhan ke atas teori berdasarkan analisis artikel
yang telah dilakukan. [5 markah]
Berapa banyak pendekatan kritikal dalam komunikasi
organisasi yang berkuasa di antaranya:
1.
Pandangan Moden
Dari sudut pandangan konvensional, kawalan dilihat
sebagai sesuatu yang mesti diatur oleh organisasi dan serupa dengan struktur
dan hierarki organisasi di mana ini akan
mempengaruhi mekanisme penyelarasan syarikat itu sendiri.
2. Tanda
Simbol
Melalui konteks ini, kawalan dilihat sebagai produk
dari fasa pertukaran hubungan yang berlaku di dalam organisasi.
3.
Pandangan Ilmiah Radikal
Pandangan radikal kritikal itu sendiri berbeza
dengan sifat "struktur permukaan" dan "struktur teras" yang
memberi kesan kepada pembahagian kuasa dalam organisasi. Sudut pandang ini juga
menjelaskan bagaimana dimensi kekuatan, budaya, dan bahkan komunikasi
komunikasi dibentuk
4. Gender
Gender adalah sebahagian daripada pendekatan kritis
dalam komunikasi organisasi, di mana jantina adalah sumber kekuatan. Dalam
pendekatan strategik, diakui bahawa ada kepentingan korporat yang dapat
mempengaruhi tindakan syarikat itu sendiri, yang mana banyak juga dapat dilihat
dalam topik gender.
5. Ucapan
pertuturan atau organisasi
Berbanding dengan banyak pengkritik, pembentukan
kekuatan mungkin berasal sama ada dari organisasi atau melalui hubungan
organisasi itu sendiri. Keberadaan peraturan dalam organisasi dianggap sebagai
alat untuk kekuatan pelbagai jenis kegiatan organisasi yang dijalankan. Dari
sinilah dominasi dapat diciptakan.
6.
Ideologi & Hegemoni
Ideologi dan hegemoni kumpulan dominan mesti
dielakkan dalam pendekatan kritis. Ini kerana ia akan mempengaruhi kitaran
kerjasama interpersonal yang berlaku untuk memungkinkan ketidakseimbangan
sosial muncul. Dapat difahami dari komen di atas bahawa pendekatan kritis
berusaha untuk membuka atau menjawab sifat kekuatan yang telah dibentuk[5].
Kritikan
ke atas Kajian oleh Jurnal-jurnal artikel : -
Ø
Sama ada majikan atau pengurus ingin
mengekalkan hubungan yang konsisten, kedekatan hubungan antara anggota syarikat
dan suasana kerja yang sihat adalah faktor yang dapat menjadikan hubungan
syarikat itu sendiri berjaya.
Ø
Soalan umum yang dihadapi
organisasi adalah bagaimana memotivasi pekerja untuk bekerja lebih produktif
dan meningkatkan kepuasan kerja.
Ø
Keluhan dari Komuniti mengenai
tatatertib penjawat awam, termasuk penyalahgunaan harta benda kerajaan yang
tidak masuk akal, perlakuan di kaunter dan tindak balas terhadap panggilan telefon
yang lambat, serta ketidakpatuhan terhadap peraturan.
v.
Rumusan. [2 markah]
Komunikasi adalah komponen pengurusan penting bagi
organisasi mana pun. Sama ada tujuannya adalah untuk memperbarui pekerja
mengenai kebijakan baru, untuk mempersiapkan bencana cuaca, untuk memastikan
keselamatan di seluruh organisasi atau untuk mendengarkan sikap pekerja,
komunikasi yang berkesan adalah masalah yang tidak dapat dipisahkan dalam
pengurusan yang berkesan.
Untuk berjaya, organisasi harus mempunyai dasar dan
strategi yang komprehensif untuk berkomunikasi dengan konstituen, pekerja dan
pihak berkepentingan mereka serta dengan masyarakat luas. Akhirnya, dapat
disimpulkan bahawa mekanisme hubungan
yang dikomunikasikan ke atas, bawah, dan komunikasi mendatar adalah salah
satu aspek asas psikologi yang relevan dengan penyelidikan kerana mempunyai kaitan
rapat dengan tingkah laku individu organisasi.
Adalah sangat penting bahawa organisasi melihat proses komunikasi yang sesuai untuk diberi perhatian untuk meningkatkan
lagi kepuasan kerja, prestasi kerja dan tahap penglibatan pekerja dengan
organisasi. Penyelidikan ini juga akan membentuk organisasi untuk mengenali masalah dan memahami
hubungan manusia dan organisasi, yang sebenarnya akan membantu syarikat
atau sesebuah organisasi menjalinkan hubungan yang bermakna dengan pekerja
untuk meningkatkan produktiviti dan kesejahteraan bagi pekerja.
Sebilangan
besar profesional Sumber Manusia dan pemimpin organisasi bersetuju bahawa
menghubungkan komunikasi korporat dengan strategi perniagaan sangat penting
untuk operasi perniagaan yang berkesan dan konsisten. Dengan
strategi komunikasi formal dan komprehensif, organisasi dapat memastikan bahawa
mereka:
Ø Sampaikan
mesej yang konsisten.
Ø Menubuhkan
jenama pekerjaan yang dikenali.
Ø Sampaikan
mesej dari pihak atasan yang sesuai dengan misi, visi dan budaya organisasi.
Ø Kesan
komunikasi berkesan
Komunikasi
yang berkesan dapat menyumbang kepada kejayaan organisasi dalam pelbagai cara.
Ia boleh:
Ø Membina
semangat, kepuasan dan penglibatan pekerja.
Ø Membantu
pekerja memahami terma dan syarat pekerjaan mereka dan mendorong komitmen dan
kesetiaan mereka.
Ø Mendidik
pekerja mengenai kebajikan kekal bebas dari kesatuan (jika itu adalah matlamat
organisasi).
Ø Memberi
suara kepada pekerja - komponen yang semakin bermakna untuk meningkatkan
kepuasan pekerja terhadap majikan mereka.
Ø Membantu
mengurangkan peluang salah faham dan berpotensi mengurangkan rungutan dan
tuntutan mahkamah.
Ø Meningkatkan
proses dan prosedur dan akhirnya menghasilkan kecekapan yang lebih besar dan
mengurangkan kos.
Komunikasi
yang tidak berkesan dapat meningkatkan peluang untuk salah faham, merosakkan
hubungan, memutuskan kepercayaan, dan meningkatkan kemarahan dan permusuhan.
Komunikasi yang tidak berkesan mungkin berpunca dari strategi yang tidak
selaras, kegagalan untuk melaksanakan strategi, penggunaan kendaraan komunikasi
yang salah, waktu yang buruk, dan bahkan seperti pilihan kata atau nada suara.
Profesional Sumber Manusia pada mulanya mungkin
memikirkan komunikasi terutama dalam konteks menyampaikan mesej kepada pekerja
mengenai masalah perniagaan, polisi dan prosedur, tetapi komunikasi dua hala
memainkan peranan penting dalam strategi komunikasi yang komprehensif. Mendengarkan masalah dan kebimbangan
pekerja membina kesetiaan dan mendorong peningkatan produktiviti. Pemimpin
organisasi dapat belajar melalui mendengar tentang masalah atau masalah sebelum
mereka menjadi rungutan atau tuntutan undang-undang. Mereka juga dapat
mengetahui masalah hubungan pekerja yang berpotensi dan belajar tentang sikap
terhadap terma dan syarat pekerjaan.
Vi.
Rujukan
[1] Hubungan Komunikasi Keorganisasian Dengan
Perancangan Strategik Modal Insan Universiti Kebangsaan Malaysia (2015). Wan
Idros Wan Sulaiman & Maizatul Haizan Mahbob (Universiti Kebangsaan
Malaysia)
[2] Hubungan Pengkomunikasian Budaya Organisasi
Dengan Prestasi Kerja Kakitangan Pelaksana Sektor Awam (2017). Wan Idros Wan
Sulaiman, Nur Farhah Othman & Maizatul Haizan Mahbob.
[3] Kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas
Kepuasan Kerja Staf Sokongan Di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)
(2011). Ahmad Jawahir Tugimin, Rosli Saadan, & Kalthom Husain.
[4] Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Kerja
Dalam Kalangan Penjawat Awam: Satu Kajian Teoritikal (2017). Che Mohd
Syaharuddin Che Cob, Bahyah Abdul Halim, & Aziz Amin3
[5] https://pakarkomunikasi.com/pendekatan-kritik-dalam-komunikasi-organisasi-2
Comments