BMOM5203 ORGANISATION AND BUSINESS MANAGEMENT
Bahagian
A:
Berdasarkan perkara di atas, anda
diminta untuk menjawab yang berikut:
1. Bincangkan kemahiran dan
peranan pengurus ketika menghadapi krisis.
Peranan
Pemimpin / Pengurus dalam Pengurusan Krisis
Kejadian yang tiba-tiba, tidak
dirancang dan tidak dijangka yang menyebabkan ketidakstabilan dalam organisasi
dan masalah yang besar di kalangan individu disebut sebagai krisis. Krisis
biasanya timbul dalam masa yang singkat dan menyebabkan gangguan besar di
tempat kerja atau kepada organisasi.
Pemimpin dan pengurus memainkan
peranan yang sangat penting semasa krisis.
Ø
Seseorang harus memimpin dari
depan. Tunjukkan
keyakinan dan ketabahan. Mengawal keadaan sepenuhnya.
Ø
Pengurus harus mempunyai kawalan
penuh terhadap pekerja.
Mereka harus tahu apa yang berlaku di sekitar. Segala masalah yang diabaikan
pada peringkat awal mungkin menjadi perhatian utama nanti. Masalah mesti
diatasi dengan segera. Seseorang tidak boleh mengabaikan masalah kecil atau
menunggu orang lain mengambil inisiatif. Sebarang masalah yang tidak dijaga
boleh menyebabkan krisis dan masalah besar kemudian.
Ø
Seseorang
harus berjaga-jaga di tempat kerja. Seorang
pemimpin harus dapat merasakan tanda-tanda awal krisis dan memberi amaran
kepada pekerja mengenai akibat negatif yang sama. Adalah menjadi tugasnya
untuk mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan keadaan darurat. Seorang pemimpin harus dapat meramalkan
krisis. Tahap seperti itu juga disebut sebagai Pengesanan Isyarat.
Ø
Pemimpin
mesti berusaha sebaik mungkin untuk mengelakkan krisis. Galakkan komunikasi yang berkesan di tempat kerja. Biarkan pekerja
membincangkan masalah sesama mereka dan datang ke alternatif terbaik untuk
mengatasi krisis.
Ø
Minta pekerja untuk tidak panik
pada masa krisis.
Galakkan mereka untuk menghadapi saat-saat sukar dengan keberanian, tekad dan
senyuman. Jadikan mereka berfungsi sebagai satu unit. Menjadi tugas pemimpin
untuk memberi arahan kepada pekerja.
Ø
Pemimpin harus lebih kerap
berinteraksi dengan pekerja.
Biarkan mereka merasakan bahawa anda ada untuk mereka. Melancarkan latihan
pengurusan krisis yang diperlukan kepada pekerja.
Ø
Perancangan adalah mustahak untuk
mengelakkan situasi kecemasan.
Belajar mengambil keputusan cepat. Pastikan semua orang di tempat kerja
mendapat maklumat yang baik mengenai keadaan kecemasan.
Ø
Kenal pasti proses dan sistem
penting yang harus terus berfungsi untuk kelancaran organisasi. Kembangkan rancangan alternatif
dengan maklumat yang betul dan tepat.
Ø
Jangan
biarkan negatif dalam organisasi. Memotivasikan
pekerja untuk mempercayai diri mereka sendiri dan organisasi. Adalah
mustahak untuk saling mempercayai dalam situasi seperti ini. Ambil tindakan tegas terhadap mereka yang
menyebarkan khabar angin dan cuba merosakkan imej organisasi.
Ø
Jangan mengelakkan pihak
berkepentingan, pihak luar dan yang paling penting media. Keluar, temui mereka dan
jelaskan keseluruhan keadaan. Mengabaikan orang menjadikan keadaan lebih buruk.
Kembangkan perkongsian yang kuat dengan pihak luar dan minta pertolongan.
Ø
Tidak pernah putus harapan. Jadilah tonggak sokongan yang
kuat untuk ahli pasukan anda. Mereka semestinya boleh jatuh cinta pada anda.
Ø
Pemimpin
harus berusaha bersungguh-sungguh untuk keluar dari masa-masa sukar secepat
mungkin. Belajar untuk mengambil risiko. Jelaskan peranan dan tanggungjawab
individu selama ini.
Ø
Setelah
organisasi keluar dari krisis, adalah tugas pemimpin untuk menyampaikan
pelajaran yang dipelajari agar pekerja tidak melakukan kesalahan yang sama
lagi. Bekerja keras dan hidupkan semula
imej organisasi anda. Bersesuaian dengan perubahan dan keadaan baru
2. Pada pendapat anda, apakah
keputusan yang mereka buat itu sesuai untuk semua orang dalam organisasi?
Bagaimana anda akan menjalankan proses membuat keputusan pada masa yang sukar
ini?
Pada
pendapat saya, keputusan CEO MAS Airlines iaitu Captain Izham Ismail memotong
elaun kakitangan senior sebanyak 10 peratus dan memberhentikan banyak lagi
elaun-elaun adalah wajar bagi menyelamatkan syarikat. Ia bgi membaiki aliran tunai dan
kewangan syarikat. Bukan MAS Airlines sahaj yang terjejas semasa PKP ini tetapi
syarikat penerbangan antarabangsa yang lain seperti Emirates, Cathay Pacific,
Singapore Airlines (SIA) dan Malindo Air juga berhadapan dengan masalah
kewangan dan memtong gaji kakitangan mereka malah ada yang terpaksa membuang pekerja.
Tetapi jika saya selaku ketua
atau pemimpin saya akan membuat keputusan pada masa krisis ini dengan
berkomunikasi dengan cermerlang. Mengapa Organisasi Perlu Berkomunikasi Dengan Berkesan
Semasa Krisis? Ramai orang berpendapat bahawa komunikasi korporat adalah
mengenai persidangan akhbar mewah di hotel mewah dan menjamu makan kakitangan
media dan pihak berkepentingan yang berkaitan. Namun, ada lebih banyak komunikasi korporat daripada membuat laporan
tahunan yang berkilau atau siaran akhbar yang memalukan. Sebagai contoh, kejayaan sebenar pasukan
komunikasi korporat diuji setiap kali organisasi menghadapi krisis dan cara
mesin jentera yang berfungsi dengan baik dari bahagian atau fungsi komunikasi
korporat bertindak balas terhadap keperluan mendesak untuk komunikasi sering
menentukan seberapa baik media dan masyarakat juga sebagai agensi kerajaan
melihat usaha organisasi dalam mengurangkan krisis dan langkah-langkah yang
diambil untuk menangani krisis tersebut.
Mari kita ambil contoh di sini.
Katakan organisasi multinasional atau transnasional yang terkenal didapati
melanggar penggunaan tanah atau perjanjian penggunaan air yang dimilikinya
dengan pihak berkuasa tempatan dan nasional. Bayangkan bagaimana reaksi media
setelah skandal atau krisis meletus dan meletakkan diri anda dalam kedudukan
organisasi ketika berhadapan dengan orang ramai yang marah dan pihak
berkepentingan yang lain. Dalam senario
ini, aspek yang paling penting adalah kepantasan dan juga kredibiliti tindak
balas. Dengan kata lain, organisasi
harus terlebih dahulu menilai di mana ia berdiri dan kemudian segera memberikan
respons yang dapat dipercayai dan berwibawa untuk mengelakkan "mencetuskan
kebakaran" dari masalah yang sedang berlangsung.
Ini telah berlaku dengan banyak
organisasi seperti kumpulan TATA dan raksasa cola Amerika ketika mereka
menghadapi tuduhan melanggar penggunaan tanah dan perjanjian penggunaan air
yang mereka ada dengan pihak berkepentingan tempatan dan nasional. Dalam kedua
kes ini, tanggapan itu sangat kredibel dan berwibawa dan menunjukkan
langkah-langkah yang telah diambil oleh organisasi masing-masing untuk
meredakan krisis dan juga perlunya semua pihak berkepentingan untuk bersabar
dan tidak menggunakan jalan keluar dan "percubaan oleh media ”.
Ungkapan terakhir sangat penting
kerana, dalam budaya penyiaran berita 24/7, sering kali media yang mencari
berita sensasi seterusnya tidak peduli untuk memeriksa fakta atau bahkan
menghubungi pihak berkepentingan yang berkenaan dan sebaliknya menyiarkan
kandungannya sebagaimana adanya. Di
sinilah pasukan komunikasi korporat dalam organisasi dapat menjadi gambaran
kerana para anggota kanan pasukan harus memastikan mereka bercakap dengan
kepemimpinan organisasi, memastikan apa yang perlu dilakukan, menyusun respons
yang secara tepat mewakili pendirian mereka mengenai isu ini dan kemudian
siarkan pernyataan itu kepada media.
Sudah tentu, seperti yang akan
kita bincangkan kemudian, ini tidak semudah yang didengar kerana ini memerlukan
koordinasi dengan pelbagai pihak yang berkepentingan dalam organisasi dan juga
agensi luar atau luar seperti rumah media dan pihak berkuasa sebelum pernyataan
dapat dikeluarkan. Contohnya, setiap
kali krisis meletus, seringkali pemimpin organisasi itu sendiri tidak bersiap
sedia atau "terperangkap" oleh kepantasan yang meletus dan reaksi
media dan masyarakat yang hiruk pikuk. Oleh
itu, tugas untuk memastikan fakta-fakta terletak pada kepemimpinan kerana
selalunya, masalah yang timbul tidak selalu mencapai kepemimpinan tertinggi. Sebagai
contoh lain, ketika bencana industri terburuk dalam sejarah, insiden Kebocoran
Gas Bhopal terjadi, itu adalah masalah bahawa tidak ada komunikasi yang jelas
baik dari atas ke bawah mahupun dari bawah ke atas yang membawa kepada segala
macam tindak balas yang membingungkan dan bertentangan yang muncul di sejurus
kejadian.
Sama dengan kes MH370, ketika
penerbangan Malaysia Airlines MH370 hilang, selama beberapa jam, hampir semua
pihak berkepentingan seperti "orang buta dan gajah" yang meneka dan
berspekulasi daripada tiba pada sambutan yang koheren dan kohesif kepada orang
ramai. Maksudnya di sini adalah bahawa
di zaman Twitter dan Media Sosial ini, orang awam tanpa nama yang sering
membongkar cerita serta menambah butiran dan sedang mencari kemas kini.
Oleh itu, tidak seperti era sebelumnya, pasukan komunikasi korporat tidak mampu
hanya "menguruskan media" yang dengan istilah lain bermaksud media
cetak dan visual.
Oleh
itu, bukan sahaja pasukan komunikasi korporat semasa krisis harus berkoordinasi
secara dalaman, tetapi mereka juga harus memastikan bahawa mengawasi berita
dari media sosial sehingga mereka dapat bertindak balas dengan sewajarnya.
Aspek penting lain dari
komunikasi krisis timbul setiap kali ada kematian atau kematian dan kecederaan
pada orang. Sebagai contoh, setiap kali ada serangan teroris, korporat sering
kali mengeluarkan pernyataan yang memberi jaminan dan jaminan kepada pihak
berkepentingan mengenai keselamatan atau pekerjanya serta dalam kes kematian
yang tidak disengajakan, dengan cepat muncul tanggapan yang menjelaskan
langkah-langkah yang mereka ambil. Memang, pada masa inilah pasukan komunikasi
korporat dan model komunikasi krisis diuji untuk aspek kemanusiaannya serta
kepemimpinan organisasi yang menjadi tumpuan untuk komitmennya terhadap
kebajikan pekerjanya.
Dengan mempertimbangkan semua
aspek ini, penting untuk diperhatikan bahawa
komunikasi yang berkesan semasa krisis sering menentukan bagaimana organisasi
itu dirasakan. Oleh kerana kesan dan persepsi dalam budaya digital
"selalu aktif" kita terbentuk seketika, keperluan kepantasan,
ketepatan dan kemanusiaan adalah yang penting semasa komunikasi krisis.
3. Oleh kerana semua pekerja akan
terjejas oleh krisis, adakah anda fikir bahawa membuat keputusan kumpulan
adalah keputusan terbaik untuk syarikat anda. Bincangkan.
Saya
berpendapat bahawa membuat keputusan kumpulan adalah keputusan terbaik untuk
syarikat MAS Airlines. Pasukan Pengurusan Krisis MAS Airlines harus ditubuhkan.
Kejadian tidak
diingini secara tiba-tiba yang membawa kepada gangguan besar di tempat kerja
disebut krisis. Krisis timbul dalam masa yang singkat dan mencetuskan perasaan
takut dan tidak yakin pada pekerja. Adalah
mustahak bagi pihak atasan untuk merasakan tanda-tanda awal krisis dan memberi
amaran kepada pekerja agar tidak berlaku perkara yang sama. Setelah krisis dikesan, pekerja harus cepat bertindak dan mengambil
keputusan cepat.
Pasukan
Pengurusan Krisis dibentuk untuk melindungi organisasi daripada kesan buruk
dari krisis.
Pasukan Pengurusan Krisis menyiapkan organisasi untuk ancaman yang tidak dapat
dielakkan. Organisasi membentuk
pasukan pengurusan krisis untuk memutuskan tindakan yang akan datang dan
merangka strategi untuk membantu organisasi keluar dari masa-masa sukar secepat
mungkin. Pasukan Pengurusan Krisis
dibentuk untuk segera bertindak balas terhadap isyarat amaran krisis dan
melaksanakan rancangan yang relevan untuk mengatasi situasi kecemasan.
Pasukan
Pengurusan Krisis terutamanya memberi tumpuan kepada:
Ø
Mengesan tanda-tanda awal krisis.
Ø
Mengenal pasti kawasan masalah
Ø
Duduk dengan pegawai secara
berhadapan dan berbincang mengenai bidang-bidang keprihatinan yang telah
dikenal pasti
Ø
Sediakan rancangan pengurusan
krisis yang paling berkesan semasa menghadapi situasi kecemasan
Ø
Galakkan pekerja untuk menghadapi
masalah dengan keberanian, tekad dan senyuman. Memotivasi mereka untuk tidak
kehilangan harapan dan memberikan tahap yang terbaik.
Ø
Bantu organisasi keluar dari
masa-masa sukar dan juga mempersiapkannya untuk masa depan.
Pasukan Pengurusan Krisis
merangkumi:
Ø
Ketua
jabatan
Ø
Ketua
pegawai eksekutif dan orang-orang yang rapat dengannya
Ø
Lembaga
Pengarah
Ø
Penasihat
Media
Ø
Perwakilan
Sumber Manusia
Peranan
Pasukan Pengurusan Krisis adalah untuk menganalisis situasi dan merumuskan
rancangan pengurusan krisis untuk menyelamatkan reputasi dan kedudukan
organisasi dalam industri.
Seorang Ketua Pasukan dilantik untuk mengendalikan keadaan dengan segera dan
mendorong para pekerja untuk bekerja sebagai satu unit.
Langkah
pertama adalah memahami bidang utama yang menjadi perhatian semasa menghadapi
situasi kecemasan.Pasukan Pengurusan Krisis kemudian menyelesaikan pelbagai
masalah dan kekurangan yang menyebabkan berlakunya krisis di tempat kerja. Anggota pasukan mesti memahami
di mana keadaan menjadi salah dan bagaimana proses semasa dapat ditingkatkan
dan dibuat lebih baik untuk kelancaran fungsi organisasi. Penting untuk
mengutamakan masalah. Ratakan masalah sesuai kesannya kepada pekerja dan juga
organisasi. Ketahui masalah mana yang mesti diselesaikan dengan segera dan yang
mana semuanya dapat diselesaikan sebentar lagi.
CEO
atau Ketua tidak boleh mengambil semua keputusan sahaja. Pasukan Pengurusan Krisis harus duduk bersama pegawai yang lain di
platform bersama, membincangkan isu-isu yang berlaku, saling memberi cadangan
dan menjangkau rancangan yang dapat diterima oleh semua. Salah satu peranan
utama pasukan pengurusan Krisis adalah untuk terus berhubungan dengan pelanggan
luaran dan juga media. Pasukan mesti menangani situasi kritikal dengan baik. Kembangkan
rancangan dan strategi alternatif untuk masa-masa sukar. Pastikan anda
mempunyai maklumat yang tepat. Periksa semula maklumat anda sebelum
menyelesaikan rancangan. Laksanakan
rancangan dengan segera untuk mendapatkan hasil. Maklum balas yang betul mesti
diambil dari semasa ke semasa. Pasukan
Pengurusan Krisis membantu organisasi untuk mengambil langkah yang betul pada
masa yang tepat dan membantu organisasi mengatasi situasi kritikal.
4. Ketika krisis berlaku, para
pemimpin diharapkan dapat mengambil tindakan dan keputusan segera untuk
meminimumkan kesan krisis tersebut. Terdapat beberapa halangan untuk membuat
keputusan yang berkesan yang harus dipertimbangkan oleh seseorang pada saat
genting ini. Bincangkan halangan ini, dan jelaskan kunci untuk membuat
keputusan yang berkesan.
[Jumlah: 40 Markah]
Halangan
Semasa Krisis
Salah
satu ialah krisis komunikasi.
Komunikasi Krisis merujuk kepada sayap
khas yang berkaitan dengan reputasi individu dan juga organisasi. Komunikasi
krisis adalah inisiatif yang bertujuan melindungi reputasi organisasi dan
menjaga imej masyarakatnya. Pelbagai faktor seperti serangan jenayah,
penyiasatan pemerintah, siasatan media dapat mencemarkan imej organisasi. Pakar
Komunikasi Krisis menentang beberapa cabaran yang cenderung merosakkan reputasi
dan imej organisasi. Krisis boleh
memberi kesan negatif terhadap imej jenama. Pakar Komunikasi Krisis digunakan
untuk menyelamatkan reputasi organisasi daripada pelbagai ancaman dan cabaran
yang tidak diingini. Identiti jenama adalah salah satu aset paling berharga
bagi organisasi. Tujuan utama pasukan Komunikasi Krisis adalah untuk melindungi
identiti jenama dan mengekalkan kedudukan organisasi yang tegas dalam industri.
Pakar Komunikasi Krisis berusaha bersungguh-sungguh untuk mengatasi situasi
sukar dan membantu organisasi keluar dari situasi sukar dengan cara terbaik dan
cepat. Organisasi mengupah pakar komunikasi krisis untuk mengatasi masa sukar
serta menjaga reputasi dan kedudukan mereka di pasaran[1].
Proses
Komunikasi Krisis
Ø
Pekerja tidak boleh mengabaikan
mana-mana pihak luar dan pelanggan penting. Keluarlah, temui mereka dan bincangkan masalah
dengan mereka. Tidak ada yang memalukan. Sekiranya diperlukan, dapatkan bantuan
mereka. Media tidak boleh diabaikan. Jawab soalan mereka. Mengelakkan media
menjadikan keadaan menjadi lebih teruk.
Ø
Jangan mengkritik individu. Tunjukkan perasaan prihatin dan
prihatin terhadap mereka. Berkongsi perasaan mereka dan dorong mereka untuk
tidak kehilangan harapan. Galakkan mereka untuk memberikan tahap yang terbaik.
Letakkan diri anda di tempat mereka. Hormati mereka dan elakkan bermain
permainan menyalahkan.
Ø
Komunikasi yang berkesan mesti
didorong di tempat kerja semasa keadaan kecemasan. Pekerja harus mempunyai akses
mudah ke kabin atasan untuk membincangkan masalah kritikal dengan mereka dan
mencari jalan penyelesaian yang boleh diterima bersama.
Ø
Maklumat mesti mengalir ke semua
jabatan dalam bentuk yang diinginkan.
Seseorang tidak boleh bergantung pada hanya tekaan atau andaian semasa krisis.
Pastikan maklumat yang anda miliki tepat.
Ø
Pakar komunikasi krisis mesti
belajar mengambil keputusan dengan cepat. Ingat bahawa seseorang perlu bertindak balas dengan
cepat dan berkesan semasa situasi tidak stabil. Fikirkan di luar kotak dan buat
rancangan alternatif untuk kelancaran fungsi organisasi.
Ø
Pastikan maklumat dirahsiakan. Tindakan serius harus diambil
terhadap pekerja yang berkongsi maklumat dan data dengan pihak luar.
Perkara-perkara seperti itu dianggap sangat tidak profesional dan tidak
beretika dan merosakkan reputasi organisasi.
Ø
Pegawai atasan mesti menilai
prestasi pekerja secara berkala.
Minta maklum balas dan laporan untuk mengetahui apa yang mereka buat. Lakukan
audit kejutan untuk mengesan prestasi pekerja.
Kunci
Untuk Membuat Keputusan Yang Berkesan.
Biasanya,
apabila kita membuat keputusan, kemungkinan hasilnya positif atau negatif.
Jadi, untuk membuat keputusan yang berkesan, seseorang mesti mempertimbangkan
positif dan negatif setiap pilihan, dan mempertimbangkan semua alternatif.
Kajian
menunjukkan bahawa kesan positif dapat berfungsi sebagai petunjuk pengambilan
bahan positif dalam ingatan, mempengaruhi apa yang terlintas di fikiran dan
seterusnya mempengaruhi pembuatan keputusan atau penilaian [2]. Namun, diakui bahawa dalam
banyak situasi kehidupan nyata model keputusan ini tidak sesuai; mereka adalah
hasil maklumat yang tidak mencukupi, kemampuan pengurusan yang terhad, atau
kekangan risiko yang melampau [3]. Pengambilan keputusan merangkumi teknik
pengoptimuman untuk masalah tanpa ketidakpastian [4]. Proses membuat keputusan
yang sebenarnya melibatkan banyak orang, dan keseluruhan strukturnya penuh
dengan maklum balas dan sesiapa sahaja yang pernah mengambil keputusan yang
rumit mengetahui perkara ini. Persoalan bagaimana keputusan harus dibuat adalah
pertumbuhan semula jadi dari aspek deskriptifnya; persoalan bagaimana keputusan
dibuat [5]. Membuat pilihan yang tepat
memerlukan keputusan berdasarkan pengetahuan, perbincangan, dan pengalaman yang
dapat dilihat. Keputusan dapat membawa perubahan yang lengkap, tetapi
perubahan ini memerlukan keyakinan diri untuk menerimanya. Penyelesaian masalah
dan pembuatan keputusan didominasi oleh ketidakpastian substantif, strategik,
dan institusi [6]. Ini sederhana dan tidak sepadan dengan peluang atau sumber
daya manusia yang ada untuk memanfaatkannya [7]. Berat keputusan umumnya lebih
rendah daripada kebarangkalian yang sepadan, kecuali dalam julat kebarangkalian
rendah [8].
Jadi, bagaimana seharusnya orang
membuat keputusan positif? Biasanya, ketika waktu terbukti memuji seseorang
yang menguruskan perniagaan, kebanyakan mereka mulai merasa sombong dan unggul
dalam membuat keputusan untuk perniagaan mereka. Maksudnya di sini adalah,
apabila anda harus mengambil keputusan dan masa anda berjalan lancar, anda
tidak perlu menunjukkan kehalusan, ketidaksempurnaan mengenai keputusan yang
akan dibuat. Anda harus bertekad dengan
keputusannya. Oleh itu, anda harus
menjalankan tugas anda seperti seorang pegawai yang berpengalaman, bijaksana,
dan setia, seperti seorang pegawai yang mematuhi pemerintahnya, menjaga kepentingannya,
dan menjaga dirinya dengan baik mengenai urusan Negara. Jangan bertindak
dengan cara yang mungkin pada masa depan anda merasa menyesal atas tindakan
anda dan mungkin perlu memberikan alasan dan permintaan maaf.
Biasanya, ketika kita membuat
keputusan, kemungkinan hasilnya positif atau negatif. Oleh itu, untuk
menghilangkan keadaan kebingungan ini, pilihan
terbaik adalah membuat kajian kes mengenai isu tersebut dan mencari tahu atau
meramalkan kesan yang akan dicapai setelah membuat keputusan. Pemikiran
yang mendalam mengembangkan visi yang jelas terhadap kes yang membawa kepada
peningkatan kecekapan dan keberkesanan dalam keputusan yang secara konklusif
menghasilkan hasil yang bermanfaat. Selanjutnya,
peramalan dalam membuat keputusan juga diperlukan karena ia mengira margin
positif atau negatif dalam membuat keputusan untuk memilih tindakan terbaik
yang harus dilakukan.
Menjelang akhir sekali, pembuatan
keputusan penting untuk pengurusan dan kepemimpinan. Setiap kali kita
menghadapi dilema, kita perlu memahami
masalahnya dengan memeriksanya secara terperinci dan membincangkannya dengan
orang yang berpengalaman; ini juga merupakan kunci untuk hasil yang berkesan.
Dengan melakukan ini, seseorang dapat mengembangkan pemikiran yang jelas
terhadap masalah tersebut dan, pasti, akan membuat keputusan yang betul. Dengan kata lain, pengambilan keputusan
yang betul adalah proses memilih alternatif terbaik untuk menyelesaikan segala
masalah. Alternatif menetapkan bagaimana keputusan yang tepat dibuat.
Bahagian
B
Nama
Jurnal : ISSN: 2249-7196 IJMRR/May 2018/
Volume 8/Issue 5/Article No-2/8-23 Peter Ugochukwu Anuforo et. al., /
International Journal of Management Research & Review (THE EXTENT OF
CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY REPORTING AMONG MALAYSIAN FIRMS: EVIDENCE FROM
PAST STUDIES)
Pengenalan
Objektif Jurnal : Pelaporan
Tanggunjawab Sosial Korporat Di Kalangan Syarikat Di Malaysia Berdasarkan Bukti
Daripada Kajian-Kajian Yang Lepas. Domain
artikel atau bidang topik bagi jurnal ini ialah etika dalam perniagaan yang
mnwajibkan pelaporan Tanggunjawab Sosial Koporat kepada Suruhanjaya sekuriti
Malaysia. Dalam usaha untuk menanamkan budaya CSR ke dalam perniagaan yang
bermula dari tahun 2007 di Malaysia, Kerajaan telah mewajibkan semua
perusahaan tersenarai awam (PLC) untuk melaporkan CSR aktiviti dalam laporan
tahunan mereka kepada Suruhanjaya Sekuriti (SC). Dasar baru ini melibatkan lebih
daripada 1,000 syarikat Malaysia. Baru-baru ini, Bursa Malaysia menerbitkan
laporan rangka kerja untuk PLC, yang menggariskan potensi inisiatif CSR dalam kategori
persekitaran, komuniti dan tempat kerja. Garis panduan yang dimaksudkan adalah fleksibel
dan hanya memerlukan pendedahan minimum yang bertujuan untuk memastikan sama
ada a yarikat menjalankan aktiviti CSR atau sebaliknya. Lebih-lebih lagi, sebab utama untuk pihak berkuasa pengawalseliaan
adalah untuk meningkatkan kesedaran mengenai CSR dan mendorong PLC untuk
mengintegrasikan amalan CSR sebagai sebahagian daripada cara mereka bekerja dan
berfikir.
Ringkasan
Ringkas
Pelaporan Tanggungjawab Sosial
Korporat (CSR) menunjukkan spektrum masalah yang signifikan mulai dari tadbir
urus korporat, Inisiatif Pelaporan Global (GRI), kod dan peraturan, etika
perniagaan, ciri syarikat, Pelaburan Bertanggungjawab Sosial, (SRI) dan kelestarian
alam sekitar dan pelaburan masyarakat. Kajian
menunjukkan bahawa amalan pelaporan CSR amat menggalakkan di negara-negara
membangun khususnya di Malaysia. Ini menunjukkan kenyataan bahawa pelaporan
CSR telah dilihat sebagai bahagian penting dan tidak dapat dielakkan dari strategi
perniagaan yang meningkatkan kelestarian syarikat. Walau bagaimanapun, terdapat
beberapa kawasan di pendedahan yang masih ketinggalan dan memerlukan perhatian
daripada pihak yang berkepentingan seperti syarikat dan badan pengawalseliaan
untuk penambahbaikan. Objektif utama
kajian ini adalah dalam memberikan pandangan sejauh mana pelaporan CSR di kalangan
syarikat Malaysia dengan tumpuan khusus pada faktor-faktor yang menjadi kelewatan
pendedahan. Oleh itu, berlanjutan isu-isu yang merupakan kelewatan pendedahan
CSR termasuk; ciri tadbir urus korporat, ciri syarikat, CSR melaporkan
kesedaran dan persepsi di kalangan syarikat Malaysia. Empat bidang utama di
mana semua Syarikat Orang Awam Malaysia iaitu syarikat tersenarai (PLC) diminta untuk melaporkan dan menerbitkan
aktiviti CSR di pasaran, tempat
kerja, komuniti dan persekitaran.
Hasil
/ Penemuan
Hasil kajian menunjukkan bahawa
yang tertinggi dan paling sedikit kawasan pendedahan adalah komuniti dan pasar
masing-masing, dan keempat yang disebutkan dimensi mempunyai hubungan yang
signifikan dengan pelaporan CSR sementara jenis industri adalah tidak dikaitkan
secara signifikan dengan pendedahan CSR. Secara amnya,
beberapa kajian menunjukkan bahawa amalan pendedahan CSR di Asia masih
ketinggalan ketinggalan berbanding dengan negara-negara barat (KPMG, 2005).
Beberapa kajian menumpukan
perhatian meneliti amalan pendedahan
CSR di negara-negara Asia. Contohnya, kajian di Malaysia, Bangladesh, Jordan, Indonesia dan Singapura telah dilakukan oleh
beberapa penyelidik (Tsang, 1998;
Abu-Baker & Naser, 2000; Imam, 2000; Belal, 2001; Aditya, Praptapa, &
Setyorini, 2015) antara lain. Sebaliknya, kajian empirikal yang signifikan
mengenai pendedahan CSR, terutamanya
kajian mengenai kandungan pendedahan CSR dalam laporan tahunan telah banyak dijalankan di negara maju seperti
A.S., UK, Kanada, Australia dan Barat Eropah
(Guthrie & Parker, 1990; Roberts, 1992). Menurut Abdulrazak dan Ahmad (2014) mereka mendapati bahawa sejauh
mana pendedahan di kalangan Syarikat 100 teratas di semua sektor agak rendah.
Tahap pendedahan untuk setiap tahun adalah di bawah 30% sejak beberapa tahun
kebelakangan ini. Kajian mereka juga menunjukkan bahawa sejauh mana CSR pelaporan
kini semakin meningkat disebabkan oleh faktor-faktor tertentu seperti kumpulan
tekanan peningkatan permintaan untuk tindakan bertanggungjawab sosial dan
pelabur yang beretika, penguatkuasaan undang-undang, penghargaan untuk amalan
CSR yang baik oleh syarikat, peningkatan aktiviti CSR dan kemasyarakatan kesedaran.
Kajian
yang dilakukan oleh Chan, dan Hawkins, (2010), mengenai pelaporan web CSR oleh
117 papan kedua syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia mendedahkan bahawa
tumpuan lebih kepada masyarakat daripada kawasan lain seperti pasar. Walau
bagaimanapun, penemuan ini tidak selaras dengan hasil di negara membangun lain
mungkin disebabkan oleh faktor kontekstual di negara maju negara.
Kajian
terbaru dari 100 syarikat teratas Malaysia yang disenaraikan oleh Rosli, Fauzib,
Mohd, Azamicand Saide (2016), mereka mengenal pasti empat faktor seperti saiz
syarikat, keuntungan, pulangan saham, dan industri yang menentukan pendedahan
CSR. Walau bagaimanapun kebanyakan kawasan pendedahan yang lebih tinggi dan
paling rendah adalah komuniti dan pasaran masing-masing. Walaupun, mereka lebih jauh
menjelaskan bahawa keempat dimensi yang disebutkan itu signifikan hubungan dengan pelaporan CSR kecuali
dua hasil yang melampau.
Analisis
Kajian
empirikal sebelumnya telah
mengenal pasti bahawa di antara empat dimensi CSR yang melaporkan pendedahan
tertinggi dan paling sedikit adalah komuniti dan pasaran masing-masing, dan
keempat-empatnya faktor yang disebutkan (persekitaran, pasar masyarakat, dan
tempat kerja) mempunyai signifikan hubungan dengan pendedahan CSR (Chan et al.
2009; Rosli, et al. 2016; Abdulrazak, & Ahmad, 2014; Senawi et al. 2016;
Yam, 2013; Yusoff, & Adamu, 2016)[9].
Ciri
syarikat merangkumi; saiz syarikat, keuntungan, pulangan saham dan jenis
industri (Rosli, et al. 2016) juga mempengaruhi tahap pendedahan CSR. Hassan,
(2010) pendedahan dan Haniffa dan Cooke (2005) telah mendedahkan bahawa
organisasi yang lebih besar cenderung kepada beberapa organisasi pemeriksaan
oleh pelbagai pihak berkepentingan, kerana mereka menghadapi tekanan yang lebih
kuat untuk mendedahkan aktiviti sosial mereka terutamanya dari segi
tanggungjawab undang-undang dan sosial. Oleh itu, syarikat ukuran telah terbukti berkaitan
positif dengan pelaporan CSR kerana fakta bahawa ia lebih cenderung kepada
tinjauan umum (Thompson & Zakaria 2004; Amran & Devi 2008; dan Hassan
2010). Juga, dari segi hubungan antara keuntungan atau prestasi kewangan
korporat dan pendedahan CSR, penemuan menunjukkan bahawa mereka saling
berkaitan dan saling mempengaruhi secara positif lain kerana syarikat yang
melaporkan aktiviti CSRnya cenderung menarik lebih banyak pelanggan ke syarikat
yang sentiasa meningkatkan pendapatan (Rosli et al., 2015; Smith et al., 2007; Kartadjumena,
et al., 2011; Zhu 2011; Choi, et al., 2010)[10].
Begitu
juga, kajian terdahulu menunjukkan bahawa hubungan yang wujud antara
pengembalian saham dan Pendedahan CSR bergantung pada pendapatan sesaham syarikat
(EPS) dan sejauh mana firma ketelusan sementara kajian lain menganggap hubungan
itu fleksibel dan tidak ada positif atau negatif (Frankel & Lee, 1999;
Ioannou & Serafeim 2011; Dhaliwal et al. 2011; Fiori, Donato & Izzo
2009). Oleh itu,
hubungan ini banyak bergantung pada kehendak firma untuk memulakan aktiviti CSR berkenaan dengan pulangan
sahamnya. Dari segi jenis industri,
hubungan antara pendedahan CSR dan jenis industri bergantung pada jenis firma,
oleh itu hampir dalam semua kes masyarakat menunjukkan yang tertinggi kesan
(Rosli et al. 2015; Hassan et al. 2012). Faktor kedua yang mempunyai pengaruh
terhadap pendedahan CSR firma Malaysia adalah korporat tadbir urus terutama
dari segi lembaga pengarah. BOD merangkumi komposisi dewan, kebebasan lembaga, dan kepelbagaian
dewan yang dibebani dengan tanggungjawab menyelaraskan keperluan kewangan dan sosial dalam mewujudkan dan mencapai
objektif syarikat (Janggu, Darus,
Zain, & Sawani, 2014). Hasil dari kajian terdahulu menunjukkan bahawa
terdapat hubungan positif antara pendedahan CSR Malaysia dan CG (Janggu et al.
2014; Zubaidah et al., 2009; Buniamin et al., 2011; Salehuddin & Fadzil
2014; Htay et al. 2014Paino et al., 2011; Ibrahim & Hanefah, 2014). Sebabnya
memerlukan CG yang baik firma bertanggungjawab secara sosial dengan melaporkan
aktiviti CSRnya. Juga, komposisi papan seperti itu sebagai jantina lembaga,
terutama dari segi wanita, beberapa kajian menunjukkan bahawa ia mempunyai pengaruh
yang signifikan terhadap pendedahan CSR kerana kepercayaan bahawa wanita
cenderung lebih banyak prihatin terhadap kesan aktiviti syarikat dalam
masyarakat (Bear et al. 2010; Ismail et al, 2013)[11].
Faktor
ketiga yang mempengaruhi pendedahan CSR di kalangan syarikat Malaysia adalah
pelaporan CSR kesedaran dan persepsi. Walaupun, terdapat kajian yang terhad
mengenai aspek ini, tetapi kajian oleh Abdulrazak, dan Ahmad, (2014) menawarkan
cadangan yang boleh diterima pakai oleh firma Malaysia pendekatan ‘nilai
bersama’ pelaporan CSR kerana ini akhirnya akan membolehkan syarikat untuk lebih
fokus pada peningkatan dan peningkatan kelebihan daya saing mereka, sambil
positif menyumbang kepada masyarakat dan alam sekitar. Kajian berkaitan juga dilakukan oleh (Hooghiemstra 2000)[12].
Faktor
lain yang mempengaruhi pendedahan CSR di kalangan syarikat Malaysia, adalah
penggunaan CSR, yang masih dianggap sukarela kerana masih belum ada yang ketat
ketentuan untuk syarikat memulakan untuk mendedahkan aktiviti CSR mereka tetapi
hanya beberapa (Kruger 2009).
Menurut Abdulrazak, dan Ahmad, (2014), penemuan, sejauh mana pendedahan CSR antara
100 syarikat Malaysia yang tersenarai di semua sektor berada di bawah 30%.
Lebih-lebih lagi, serupa hasilnya ditemui dalam kajian terbaru yang dilakukan
oleh Mohammad (2016). Teori legitimasi juga terbukti memberi kesan yang
signifikan terhadap pendedahan CSR firma kerana ia menerangkan motif yang sah
di sebalik pelaksanaan CSR dalam organisasi (Olagoke, Ilesanmi 2015)[13].
Oleh
itu, beberapa kajian menunjukkan bahawa teori legitimact telah berlaku hubungan
positif dengan pendedahan CSR (O’Dwyer 2002; Deegan dan Rankin, 1997; Brown dan
Deegan, 1998; Wilmshurst dan Frost, 2000). Selain itu, teori ini juga membantu tidak menyelaraskan
tindakan dan prestasi operasi syarikat dengan cara mesra kepada tuan rumah masyarakat
dengan sengaja mempertimbangkan pertumbuhan masyarakat (Wilmshurst & Frost
2000)[14].
Sumbangan
Jurnal
ini difokuskan untuk memberikan pandangan dan pemahaman mengenai faktor-faktor
yang menentukan sejauh mana pelaporan CSR di kalangan syarikat Malaysia. CSR
telah didefinisikan sebagai terbuka dan amalan perniagaan yang telus yang
mempunyai asas yang berasal dari nilai etika dan rasa hormat untuk komuniti,
pekerja, persekitaran, pemegang saham dan pemegang kepentingan lain (Bursa
Malaysia, 2006). Oleh
itu, makalah ini berusaha untuk mengenal pasti isu-isu utama yang bertanggungjawab untuk bilangan firma
yang tidak signifikan yang terlibat dalam pelaporan CSR dan sejauh mana pendedahan tersebut. Isu utama ini merangkumi; ciri
tadbir urus korporat, ciri syarikat,
CSR melaporkan kesedaran dan persepsi di kalangan syarikat Malaysia, sebagai serta praktik teori kesahan.
Kajian
ini mengesahkan penemuan pelbagai kajian terdahulu yang menunjukkan bahawa
keempat-empatnya dimensi pendedahan CSR (iaitu persekitaran, komuniti, pasar
dan tempat kerja) di antara syarikat
Malaysia mempunyai hubungan yang signifikan dengan pelaporan CSR sementara
jenis industri tidak dikaitkan dengan pelaporan CSR. Secara khusus, penemuan
selanjutnya mendedahkan bahawa kawasan pendedahan yang paling tinggi dan paling
rendah adalah komuniti dan pasar. Selain
itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa sejauh mana pelaporan CSR di kalangan syarikat
Malaysia adalah masih kurang seperti negara-negara membangun yang setanding
dengan dunia barat (mis. Amerika,
UK, Australia, dll.). Dari
mempelajari pelbagai aliran literatur yang ada, disarankan agar semakin banyak
syarikat yang masuk Malaysia
memulakan pelaporan CSR, semakin tinggi prestasi masing-masing dan semakin
tinggi mereka menjadi tanggungjawab
sosial dan diterima oleh masyarakat di mana mereka beroperasi, semua perkara sama. Oleh itu, pelaporan CSR telah
dilihat sebagai bahagian penting dan tidak dapat dielakkan dari strategi perniagaan yang meningkatkan
kelestarian syarikat.
-4,500 patah perkataan -
Rujukan
[1]“Prachi Juneja” and Reviewed By Management
Study Guide Content Team. (https://www.managementstudyguide.com/role-of-leaders-in-crisis-management.htm)
[2] Isen, Alice M., et al.
"Beberapa faktor yang mempengaruhi strategi membuat keputusan dan pengambilan
risiko." Kesan dan kognisi: Simposium Carnegie Mellon tahunan ke-17
mengenai kognisi. 1982.
[3] Norton, G. A. "Analisis
pembuatan keputusan dalam perlindungan tanaman." Agro-ekosistem (1976):
27-44.
[4] Albright, S. C. W. C., Wayne
Winston, dan Christopher Zappe. Analisis data dan membuat keputusan.
Pembelajaran Cengage, 2010.
[5] Zeleny, Milan. Membuat
keputusan pelbagai kriteria. Ed. James L. Cochrane. Jilid 25. New York: McGraw-Hill,
1982.
[6] Koppenjan, Johannes
Franciscus Maria, dan Erik-Hans Klijn. Menguruskan ketidakpastian dalam rangkaian:
pendekatan rangkaian untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Akhbar Psikologi,
2004.
[7] Simon, Herbert A., et al.
"Membuat keputusan dan menyelesaikan masalah." Antara muka 17.5 (1987):
11-31.
[8] Kahneman, Daniel, dan Amos
Tversky. "Teori prospek: Analisis keputusan yang berisiko." Econometrica:
Jurnal Persatuan Ekonomi (1979): 263-291.
[9] Chan ES, Hawkins R. Attitude
towards EMSs in an international hotel: An exploratory case study.
International Journal of Hospitality Management 2010; 29(4): 641-651.
[10] Rosli MH, Fauzib NA, Mohd
MFA, Azamic FM, Saide J. Company Characteristics and Corporate Social
Responsibility Disclosure of Malaysian Listed Companies. 2016;
[11] Bear S, Rahman N, Post C.
The impact of board diversity and gender composition on corporate social
responsibility and firm reputation. Journal of Business Ethics 2010; 97(2): 207-221.
[12] Hooghiemstra R. Corporate
communication and impression management–new perspectives why companies engage
in corporate social reporting. Journal of business ethics, 2000; 27(1-2):
55-68.
[13] Olagoke I. Corporate social
responsibility and firm performance of local and multinational firms in Penang
Malaysia (Doctoral dissertation, Universiti Utara Malaysia), 2015.
Comments