GMGM 3013 HUBUNGAN MANUSIA DALAM PENTADBIRAN
PENGURUSAN KONFLIK DAN
TEKANAN DI SYARIKAT PENERBANGAN MALAYSIA (MAS AIRLINES)
1.0
Pengenalan
Organisasi
Malaysia Airlines adalah syarikat penerbangan
bendera Malaysia dan anggota perikatan syarikat penerbangan oneworld. Syarikat
itu, Malaysia Airlines Berhad (MAB) memulakan operasi sebagai syarikat
penerbangan nasional pada 1 September 2015 apabila Sistem Penerbangan Malaysia
(MAS) dibubarkan dari Bursa Malaysia pada tahun 2014 dan kemubeliaunnya
berhenti beroperasi pada 31 Ogos 2015.
Syarikat
penerbangan ini bermula sebagai Malayan Airways Limited, dan melakukan
penerbangan komersial pertama pada tahun 1947. Kemubeliaun dinamakan semula
sebagai Malaysian Airways setelah penubuhan Persekutuan Malaysia pada tahun
1963. Pada tahun 1966, syarikat penerbangan itu dinamakan semula sebagai
Malaysia Singapore Airlines (MSA) dan di 1972 Sistem Penerbangan Malaysia
(MAS).
Malaysia
Airlines mempunyai sejarah yang panjang dan membanggakan mengenai produk dan
jenama yang sinonim dengan layanan mesra yang luar biasa. Syarikat penerbangan
bendera nasional telah memenangi banyak anugerah dari industri penerbangan,
dinobatkan sebagai 'The 5-Star Airline' di Dunia oleh Skytrax beberapa kali
(2009, 2012 dan 2013) dan pengiktirafan dari World Travel Awards sebagai
'Asia's Leading Airline' (2010, 2011 dan 2013).
Ini
memiliki jejak prestasi yang sangat baik untuk menyumbang kepada pembangunan
nasional dan telah menjadi kilang bakat untuk pekerja yang mahir, terutama
jurutera, juruterbang dan kru kabinnya. Syarikat penerbangan ini telah
berfungsi sebagai penyokong penting untuk menghubungkan Malaysia dengan dunia,
dan pada masa yang sama mengintegrasikan negara. Sebagai rangkaian global, ia
menawarkan cara terbaik untuk terbang ke, dari dan sekitar Malaysia. Melayan
lebih dari 50 destinasi di seluruh dunia dan mengendalikan lebih dari 300
penerbangan sehari, Malaysia Airlines adalah sebahagian daripada Malaysia
Aviation Group (MAG).
Sebagai ahli oneworld, Malaysia Airlines menawarkan
hubungan terbaik dengan perjalanan lancar ke lebih daripada 1000 destinasi di
150 negara plus dan akses ke lebih daripada 650 ruang rehat lapangan terbang di
seluruh dunia Malaysia Airlines mengendalikan penerbangan dari pangkalan
asalnya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, dan menawarkan hubungan ke
seluruh dunia, termasuk Eropah, Timur Tengah, Australasia, Asia Utara dan
Selatan, dan Asia Tenggara[1].
2.0 Konflik
Dan Tekanan Yang Dihadapi Oleh Mas Airlines
Pada 9 Mac 2020 yang lalu timbul berita mengenai Bayaran
Pengurusan Kanan Malaysia Airlines dipotong 10% dan Tiada Elaun lain. Malaysia
Airlines Bhd (MAS) memotong gaji pengurusan kanannya sebanyak 10% mulai bulan
ini (Mac 2020),mengikut kata Ketua
Pegawai Eksekutif kumpulannya, Kapten Izham Ismail, dan menambah bahawa mereka
tidak akan menerima elaun lagi. Izham
mengatakan, pemotongan itu adalah sebahagian dari langkah-langkah untuk
mengatasi penurunan permintaan yang jatuh teruk di tengah wabak coronavirus
(Covid-19).
Beliau memberi amaran bahawa lebih banyak langkah
pemotongan biaya akan diperkenalkan dalam beberapa hari mendatang."Anda
telah mendengar selama beberapa minggu terakhir bagaimana syarikat penerbangan
di seluruh dunia dari Emirates ke Cathay Pacific, Singapore Airlines (SIA) dan
Malindo Air terpaksa mengambil langkah keras untuk mengekalkan aliran tunai.
Pasukan kepimpinan kanan dan saya juga melakukan percambahan idea untuk
melakukan perkara yang sama untuk MAG (Malaysia Aviation Group) dan kami akan
memutuskan tindakan segera dan jangka panjang dalam beberapa hari lagi,
"katanya.
"Saya akan
menghubungi anda semua (pekerja) lebih banyak pada hari-hari dan minggu-minggu
berikutnya apa yang perlu kita lakukan. (Setakat ini,) kami telah
memperkenalkan pengurangan kapasiti yang besar. Pada suku pertama 2020 sahaja,
kami telah menghapus 7.1% kapasiti (penerbangan) kami. Setakat ini, kami telah membatalkan lebih dari 1.600 penerbangan
dan jumlahnya semakin meningkat, "tambahnya.
Izham menyatakan bahawa
MAS telah menurunkan kapasitinya ke China sebanyak 53% dan ke Korea Selatan dan
Jepun sebanyak 23%. "Pada tahap dan momentum krisis ini, lebih banyak
penerbangan harus dibatalkan kerana permintaan hanya ada di pasar."
"Kesan (dari Covid-19) ke pasar sangat luar biasa. Orang tidak melakukan
perjalanan. Perniagaan tidak beroperasi seperti dulu dan landskap penerbangan
telah berubah dengan sangat hebat. MAG tidak terlepas dari semua ini,"
katanya. Menurut laporan, SIA memotong gaji pengurusan kanan sebanyak 10-15% mulai 1 Mac dan menawarkan skim cuti tanpa
gaji sukarela kepada pekerja, sementara Malindo Air akan mengenakan pemotongan
gaji 50% kepada kakitangannya selain dua minggu cuti tanpa gaji untuk mengatasi
kesan Covid-19.
Video itu juga membahas
prestasi MAS pada tahun 2019, dengan pendapatan syarikat penerbangan setiap
kilometer tempat duduk (RASK) mencatatkan kenaikan 3% tahun ke tahun (yoy)
sementara hasil meningkat 5% yoy di belakang pertumbuhan 5% yoy dalam kapasiti.
"Kami mencapai keputusan RASK yang memecahkan rekod pada 2Q hingga 4Q
2019, dengan RASK tertinggi yang pernah dicatatkan dalam tiga tahun," kata
Izham.
Beliau juga menyatakan
bahawa pada tahun pertama melaksanakan rancangan perniagaan jangka panjang
(LTBP) barunya, MAG - syarikat induk MAS - mencapai prestasi "pendapatan
bersih selepas cukai (NIAT) kumpulan keseluruhan yang lebih baik berbanding
tahun 2018, iaitu 18 % lebih awal daripada belanjawan. " "(MAG)
pendapatan kumpulan meningkat 7% y-o-y pada tahun 2019. Peningkatan prestasi
NIAT dari tahun ke tahun adalah walaupun harga bahan bakar lebih tinggi
sebanyak US $ 3 setong, kenaikan 3% dolar AS berbanding dengan ringgit dan
impak MFRS16," kata Izham. Namun, beliau tidak mendedahkan NIAT dan angka
pendapatan, maupun angka kerugian MAS untuk 2019. Kerugian bersih MAS untuk
TK18 menyempit menjadi RM791.71 juta daripada RM812.11 juta pada TK17, kerana
pendapatan meningkat sedikit sebanyak 0.8% yoy hingga RM8.74 bilion.
MAS 'LTBP akan melihat
syarikat penerbangan nasional mencapai impak kewangan menjelang 2022 dan
menjana pendapatan yang mencukupi untuk menampung kos modal untuk operasinya
dua tahun kemubeliaun. Masih menempatkan MAS sebagai syarikat penerbangan
premium, LTBP terdiri dari empat tiang, yang terdiri dari ukuran kapal terbang
yang tepat, memberikan pengalaman pelanggan premium, memiliki strategi
perkongsian dan mempelbagaikan pendapatan syarikat penerbangan.
"(Ke depan,) apa
yang perlu kita lakukan dengan lebih baik adalah dengan menurunkan kos.
Walaupun kita sudah kompetitif dibandingkan dengan syarikat penerbangan
sejawat, masih ada ruang untuk peningkatan, terutama dalam mengurangi
pembaziran.
"Sayangnya,
Covid-19 telah menghambat momentum kami. Sudah sembilan minggu (sejak wabak
virus) dan aliran tunai (kekurangan) tidak hanya mempengaruhi MAG tetapi
industri secara keseluruhan," kata Izham[2].
3.0 Teori
Pengurusan Konflik & Tekanan
Pengurusan
konflik adalah proses mengehadkan aspek negatif konflik sementara meningkatkan
aspek positif konflik. Konflik adalah hubungan yang normal dan sihat. Lagipun dua orang tidak dijangka bersetuju setiap masa. Sejak
hubungan konflik tidak dapat dielakkan, belajar untuk menangani kesihatan
minimum yang penting. Apabila konflik beliautur secara salah, ia dapat
membahayakan hubungan. Tetapi apabila ditangani dengan penuh hormat cara
positif, konflik memberi peluang untuk pertumbuhan, akhirnya mengukuhkan ikatan
antara dua orang. Memperoleh kemahiran memerlukan penyelesaian konflik yang berjaya, hubungan peribadi dan profesional
yang kuat dan berkembang.
Konflik
juga berpunca dari perbezaan individu,
persepsi dan harga diri. Ia berlaku setiap kali
orang tidak bersetuju nilai, motivasi, persepsi, idea, atau keinginan.
Kadang-kadang perbezaan ini kelihatan remeh, tetapi ketika konflik mencetuskan
perasaan yang kuat, mendalam keperluan peribadi dan hubungan adalah teras utama
masalah iaitu keperluan untuk merasa aman dan selamat, keperluan untuk merasa
dihormati dan dihargai, atau keperluan untuk lebih besar dan keakraban.
Jenis-Jenis Konflik
Proses menyelesaikan konflik dipengaruhi
sejauh mana keadaan di mana konflik berlaku, misalnya, dalam konteks
organisasi. Tiga jenis kemungkinan
konflik dalam organisasi adalah intrapersonal, interpersonal, dan antara
kumpulan.
Konflik
Intrapersonal: Pengalaman yang memerlukan tempat dalam diri seseorang individu.
Ia berlaku berkaitan dengan godaan untuk
menghentikan diet dan juga utama keputusan untuk mendapatkan bentuk fizikal
yang lebih baik untuk dapatkan laporan penilaian yang baik. Seorang individu
mengalami rasa bersalah akibatnya konflik dalaman sering menjadi tertekan,
mudah marah, dan gelisah. Walau
bagaimanapun, mengenal pasti sumber sebenar konflik dan membezakan antara apa
yang ingin dilakukan dan yang sepatutnya yang dilakukan adalah dua langkah
dalam menguruskan konflik dalamanberjaya. Keinginan membawa kepada impian
hari dan berlanjutan konflik, sementara menginginkan petunjuk yang sahih secara
langsung kepada tingkah laku tertentu. Oleh itu, apabila ada kelakuan susulan,
seseorang merasakan lebih kuat dan lebih yakin; beliau telah meningkat menjadi
cabaran peribadi dan membawa positif perubahan peribadi.
Konflik
Interpersonal: Konflik antara individu dalam organisasi yang sama. Ia wujud
setiap kali orang berinteraksi dengan cara tertentu untuk menghasilkan hasil
atau mencapai matlamat. Kerana mereka berbeza, namun, dalam banyak cara; sikap, keperibabeliaun, nilai, matlamat, latar belakang,
pengalaman dan lain-lain konflik
yang dihasilkan menjadikan pencapaian matlamat
agak sukar. Oleh itu, belajar membuat
penyesuaian yang betul adalah faktor penting dalam menguruskan konflik
interpersonal.
Konflik
antara kumpulan: konflik antara kumpulan dalam organisasi. Ia berlaku setiap
kali di sana adalah hubungan atau interaksi antara kumpulan. Tiga
sumber konflik antara kumpulan adalah:
Kohesi-
"Melekat bersama" dalam kumpulan sering menyebabkan permusuhan di
luar kumpulan; jenis struktur kepimpinan dan status individu dalam satu
kumpulan adalah faktor yang meningkatkan konflik; pengambilan kuasa tindakan
yang mempengaruhi orang lain dan dengan sengaja mempengaruhi kesejahteraan orang
lain menghasilkan konflik dengan kumpulan yang kurang kuat. Pihak yang terlibat
dalam konflik, dengan berusaha mencari jalan penyelesaian yang boleh diterima semua,
dapat mengurangkan dengan aspek tidak berfungsi dari konflik[3].
Sebab-sebab Konflik
Organisasi
i.
Persaingan untuk kekurangan sumber
ii.
Konflik yang melekat
iii.
Hubungan Talian-Kakitangan
iv.
Perbezaan matlamat dan nilai
v.
Kepincangan organisasi
Peranan Tekanan dalam
Pengurusan Konflik
Walaupun
tekanan di tempat kerja adalah perkara biasa, tekanan berlebihan boleh
mengganggu anda produktiviti dan kesan fizikal anda dan kesihatan emosi.
Dan kemampuan anda untuk menghadapinya boleh
bermaksud perbezaan antara kejayaan dan kegagalan.
Seseorang tidak dapat mengawal semua pekerjaan anda persekitaran, tetapi itu tidak bermakna anda tidak berdaya atau tidak dapat mengawal tekanan untuk konflik yang anda maksudkan, walaupun
anda tersekat dalam keadaan sukar.
Tahap tekanan berbeza berdasarkan
situasi dan jenis konflik diuruskan
oleh pengurus konflik atau penyelia.
Peranan tekanan selain dari keadaan
biasa pengurusan konflik. Mencari kaedah
mengurus tekanan di tempat kerja bukan mengenai membuat perubahan besar atau
memikirkan semula cita-cita kerjaya, tetapi lebih kepada memberi tumpuan kepada
satu perkara yang selalu ada di dalamnya kawalan anda dengan mengimbangkan
tahap tekanan. Walaupun bimbingan
dan bimbingan membimbing pekerja di cara
yang betul, latihan yang agak berkesan juga
penting untuk mengelakkan konflik.
4.0 Bagaimana hubungan manusia yang baik
dapat mengatasi masalah konflik dan tekanan yang dihadapi oleh MAS Airlines.
Saya berpendapat bahawa membuat
keputusan kumpulan adalah keputusan terbaik untuk syarikat MAS Airlines.
Pasukan Pengurusan Krisis MAS Airlines harus ditubuhkan. Kejadian tidak
diingini secara tiba-tiba yang membawa kepada gangguan besar di tempat kerja
disebut krisis. Krisis timbul dalam masa yang singkat dan mencetuskan perasaan
takut dan tidak yakin pada pekerja. Adalah
mustahak bagi pihak atasan untuk merasakan tanda-tanda awal krisis dan memberi
amaran kepada pekerja agar tidak berlaku perkara yang sama. Setelah krisis dikesan, pekerja harus cepat bertindak dan mengambil
keputusan cepat.
Pasukan
Pengurusan Krisis dibentuk untuk melindungi organisasi daripada kesan buruk
dari krisis.
Pasukan Pengurusan Krisis menyiapkan organisasi untuk ancaman yang tidak dapat
dielakkan. Organisasi membentuk
pasukan pengurusan krisis untuk memutuskan tindakan yang akan datang dan
merangka strategi untuk membantu organisasi keluar dari masa-masa sukar secepat
mungkin. Pasukan Pengurusan Krisis
dibentuk untuk segera bertindak balas terhadap isyarat amaran krisis dan
melaksanakan rancangan yang relevan untuk mengatasi situasi kecemasan.
Pasukan
Pengurusan Krisis terutamanya memberi tumpuan kepada:
Ø Mengesan
tanda-tanda awal krisis.
Ø Mengenal
pasti kawasan masalah
Ø Duduk
dengan pegawai secara berhadapan dan berbincang mengenai bidang-bidang
keprihatinan yang telah dikenal pasti
Ø Sediakan
rancangan pengurusan krisis yang paling berkesan semasa menghadapi situasi
kecemasan
Ø Galakkan
pekerja untuk menghadapi masalah dengan keberanian, tekad dan senyuman.
Memotivasi mereka untuk tidak kehilangan harapan dan memberikan tahap yang
terbaik.
Ø Bantu
organisasi keluar dari masa-masa sukar dan juga mempersiapkannya untuk masa
depan.
Pasukan
Pengurusan Krisis merangkumi:
Ø Ketua jabatan
Ø Ketua pegawai
eksekutif dan orang-orang yang rapat dengannya
Ø Lembaga Pengarah
Ø Penasihat Media
Ø Perwakilan Sumber
Manusia
Peranan Pasukan Pengurusan Krisis adalah untuk
menganalisis situasi dan merumuskan rancangan pengurusan krisis untuk
menyelamatkan reputasi dan kedudukan organisasi dalam industri. Seorang Ketua Pasukan
dilantik untuk mengendalikan keadaan dengan segera dan mendorong para pekerja
untuk bekerja sebagai satu unit.
Langkah pertama adalah memahami bidang utama yang
menjadi perhatian semasa menghadapi situasi kecemasan.Pasukan Pengurusan Krisis
kemudian menyelesaikan pelbagai masalah dan kekurangan yang menyebabkan
berlakunya krisis di tempat kerja. Anggota pasukan mesti memahami di mana keadaan
menjadi salah dan bagaimana proses semasa dapat ditingkatkan dan dibuat lebih
baik untuk kelancaran fungsi organisasi. Penting untuk mengutamakan masalah.
Ratakan masalah sesuai kesannya kepada pekerja dan juga organisasi. Ketahui
masalah mana yang mesti diselesaikan dengan segera dan yang mana semuanya dapat
diselesaikan sebentar lagi.
CEO atau Ketua tidak boleh mengambil semua keputusan
sahaja.
Pasukan Pengurusan Krisis harus duduk
bersama pegawai yang lain di platform bersama, membincangkan isu-isu yang
berlaku, saling memberi cadangan dan menjangkau rancangan yang dapat diterima
oleh semua. Salah satu peranan utama pasukan pengurusan Krisis adalah untuk
terus berhubungan dengan pelanggan luaran dan juga media. Pasukan mesti
menangani situasi kritikal dengan baik. Kembangkan rancangan dan strategi
alternatif untuk masa-masa sukar. Pastikan anda mempunyai maklumat yang tepat.
Periksa semula maklumat anda sebelum menyelesaikan rancangan. Laksanakan rancangan dengan segera
untuk mendapatkan hasil. Maklum balas yang betul mesti diambil dari semasa ke
semasa. Pasukan Pengurusan Krisis
membantu organisasi untuk mengambil langkah yang betul pada masa yang tepat dan
membantu organisasi mengatasi situasi kritikal[4].
5.0 Apakah penambahbaikan yang perlu
dilakukan agar isu atau masalah tersebut mencapai matlamat sebenar.
Ø Untuk
mengelakkan berat sebelah, pengurusan peringkat atasan harus merancang strategi
untuk mengatasi bias individu dan budaya.
Ø Untuk
mengatasi konflik kerja, beban kerja harus didelegasikan kepada yang sesuai kepadav
pekerja dengan mengejar kemampuan mereka dan sumber yang ada. Paling penting
untuk diberikan masa yang mencukupi untuk pekerja menyelesaikan kerja mereka
dengan cara yang berkesan.
Ø Tahap
tekanan pengurus konflik adalah lebih banyak semasa antara peribadi dan antara
kumpulan konflik, ia dapat dielakkan dengan betul kaunseling untuk pekerja dari
peringkat awal serta kemudahan yang betul (kaunseling, bimbingan) semestinya disediakan
untuk pengurus konflik untuk diatasi tekanan dalam organisasi.
Ø Mempromosikan
iklim kerja "keusahawanan" yang memberi pekerja lebih banyak kawalan kerja
mereka daripada masalah.
Ø Syarikat
menawarkan lain –lain insentif yang menarik seperti peluang pengejkalan kerja,
peluang naik pangkat dan bonus apabila keadaan kewangan syarikat sudah pulih
supaya semasa konflik dapat diatasi semasa zaman cabaran kegawatan ekonomi
akibat Covid-19.
6.0 Nyatakan pendirian anda tentang isu
tersebut dengan membuat kupasan yang
sewajarnya.
Pada pendapat saya, keputusan CEO
MAS Airlines iaitu Captain Izham Ismail memotong elaun kakitangan senior
sebanyak 10 peratus dan memberhentikan banyak lagi elaun-elaun adalah wajar
bagi menyelamatkan syarikat. Ia bagi membaiki aliran tunai dan kewangan
syarikat. Bukan MAS Airlines sahaj yang terjejas semasa PKP ini tetapi syarikat
penerbangan antarabangsa yang lain seperti Emirates, Cathay Pacific,
Singapore Airlines (SIA) dan Malindo Air juga berhadapan dengan masalah
kewangan dan memtong gaji kakitangan mereka malah ada yang terpaksa membuang pekerja.
Tetapi jika saya selaku ketua
atau pemimpin saya akan membuat keputusan pada masa krisis ini dengan
berkomunikasi dengan cermerlang. Mengapa Organisasi Perlu Berkomunikasi Dengan
Berkesan Semasa Krisis? Ramai orang berpendapat bahawa komunikasi korporat
adalah mengenai persidangan akhbar mewah di hotel mewah dan menjamu makan
kakitangan media dan pihak berkepentingan yang berkaitan. Namun, ada lebih banyak komunikasi korporat daripada membuat laporan
tahunan yang berkilau atau siaran akhbar yang memalukan. Sebagai contoh, kejayaan sebenar pasukan
komunikasi korporat diuji setiap kali organisasi menghadapi krisis dan cara
mesin jentera yang berfungsi dengan baik dari bahagian atau fungsi komunikasi
korporat bertindak balas terhadap keperluan mendesak untuk komunikasi sering
menentukan seberapa baik media dan masyarakat juga sebagai agensi kerajaan
melihat usaha organisasi dalam mengurangkan krisis dan langkah-langkah yang
diambil untuk menangani krisis tersebut.
Sudah
tentu, seperti yang akan kita bincangkan kemudian, ini tidak semudah yang
didengar kerana ini memerlukan koordinasi dengan pelbagai pihak yang
berkepentingan dalam organisasi dan juga agensi luar atau luar seperti rumah
media dan pihak berkuasa sebelum pernyataan dapat dikeluarkan. Contohnya, setiap kali krisis meletus,
seringkali pemimpin organisasi itu sendiri tidak bersiap sedia atau
"terperangkap" oleh kepantasan yang meletus dan reaksi media dan
masyarakat yang hiruk pikuk. Oleh
itu, tugas untuk memastikan fakta-fakta terletak pada kepemimpinan kerana
selalunya, masalah yang timbul tidak selalu mencapai kepemimpinan tertinggi. Sebagai
contoh lain, ketika bencana industri terburuk dalam sejarah, insiden Kebocoran
Gas Bhopal terjadi, itu adalah masalah bahawa tidak ada komunikasi yang jelas
baik dari atas ke bawah mahupun dari bawah ke atas yang membawa kepada segala
macam tindak balas yang membingungkan dan bertentangan yang muncul di sejurus
kejadian.
Sama
dengan kes MH370, ketika penerbangan Malaysia Airlines MH370 hilang, selama
beberapa jam, hampir semua pihak berkepentingan seperti "orang buta dan
gajah" yang meneka dan berspekulasi daripada tiba pada sambutan yang
koheren dan kohesif kepada orang ramai. Maksudnya
di sini adalah bahawa di zaman Twitter dan Media Sosial ini, orang awam tanpa
nama yang sering membongkar cerita serta menambah butiran dan sedang mencari
kemas kini. Oleh itu, tidak seperti era sebelumnya, pasukan komunikasi
korporat tidak mampu hanya "menguruskan media" yang dengan istilah
lain bermaksud media cetak dan visual.
Oleh itu, bukan sahaja pasukan
komunikasi korporat semasa krisis harus berkoordinasi secara dalaman, tetapi
mereka juga harus memastikan bahawa mengawasi berita dari media sosial sehingga
mereka dapat bertindak balas dengan sewajarnya. Aspek penting lain dari
komunikasi krisis timbul setiap kali ada kematian atau kematian dan kecederaan
pada orang. Sebagai contoh, setiap kali ada serangan teroris, korporat sering
kali mengeluarkan pernyataan yang memberi jaminan dan jaminan kepada pihak
berkepentingan mengenai keselamatan atau pekerjanya serta dalam kes kematian
yang tidak disengajakan, dengan cepat muncul tanggapan yang menjelaskan
langkah-langkah yang mereka ambil. Memang, pada masa inilah pasukan komunikasi
korporat dan model komunikasi krisis diuji untuk aspek kemanusiaannya serta
kepemimpinan organisasi yang menjadi tumpuan untuk komitmennya terhadap
kebajikan pekerjanya.
Dengan
mempertimbangkan semua aspek ini, penting untuk diperhatikan bahawa komunikasi yang berkesan semasa
krisis sering menentukan bagaimana organisasi itu dirasakan. Oleh kerana
kesan dan persepsi dalam budaya digital "selalu aktif" kita terbentuk
seketika, keperluan kepantasan, ketepatan dan kemanusiaan adalah yang penting
semasa komunikasi krisis.
7.0 Kesimpulan
Gaya konflik biasanya
dilihat sebagai tindak balas terhadap situasi tertentu. Sebaliknya, kami
berpendapat bahawa gaya konflik individu boleh membentuk pekerja persekitaran
sosial, mempengaruhi tahap berterusan konflik dan dengan itu mengalami tekanan.
Konflik boleh menjadi sihat jika diatasi dengan berkesan. Pengurusan konflik
memerlukan a gabungan kemahiran analitikal dan manusia. Setiap peserta projek
harus belajar menyelesaikan projek konflik dengan berkesan. Pengurus konflik
yang baik bekerja pada sumber konflik. Untuk
menyelesaikannya secara kekal, mereka mesti mengatasi punca konflik dan bukan hanya gejala daripadanya. Mereka kemungkinan
berlaku pertembungan sebelum "hubungan" sebenarnya dibuat dan
kemudian siapkan rancangan tindakan mereka untuk dikendalikan masalah yang
berpotensi. Mereka harus menumpukan perhatian untuk membangun suasana yang
dirancang untuk mengurangkan konflik yang merosakkan dan menangani geseran
rutin dan perbezaan kecil sebelum menjadi tidak terkawal. Mereka yang menggunakan
menguasai atau menghindari gaya akan menghadapi lebih banyak tekanan dalam
organisasi untuk menyelesaikan konflik, dan mereka yang berada berpengalaman
dengan tahap konflik tugas yang lebih tinggi terjejas dengan tahap tekanan atau
stress yang kurang dan itu juga membawa kepada peningkatan hubungan antara pekerja.
Dalam beberapa kes, ia menjadi tugas yang mudah untuk pengurus konflik.
8.0 Rujukan
[1] https://www.malaysiaairlines.com/hq/en/about-us/our-story.html
[2] TheEdgeMarkets.com
(2020)
[3] A Study on
Stress Factors Influencing Conflict Management (2014).K.Tirumalaiah, *V.Sreecharan
& W.R.Sony,
[4] “Prachi
Juneja” and Reviewed By Management Study Guide Content Team.
(https://www.managementstudyguide.com/role-of-leaders-in-crisis-management.htm)
Comments