BPMM 1013 PENGANTAR PEMASARAN
Bahagian 1: Campuran dan Lini Produk (20%)
Sejarah Nestle
Pada tahun 1866, Henri
Nestle sedang membangunkan Kilang susu pekat pertama di Eropah bersama Anglo-Swiss
Condensed Milk Co. Usaha beliau adalah mengembangkan bijirin bayinya yang
diberi nama "Lactous Farina Nestle yang dilancarkan pada tahun 1867. Kedua
syarikat tersebut bergabung pada tahun 1905 untuk menjadi "Susu pekat
Nestle dan Syarikat Anglo-Swiss ”. Henri
Nestle telah mencapai tahap antarabangsa sehingga mendapat pujian kerana penghasilan
produk yang luar biasa memandangkan kadar kematian bayi yang tinggi terutamanya
disebabkan kerana kekurangan susu ibu yang sesuai sebagai pengganti, oleh itu
produk bijirin bayinya telah memenuhi keperluan sebenar.
Pengasas Nestle Logo Nestle
Namanya
dan simbol sarang (Nestlé bermaksud "Sarang kecil" dalam bahasa
Jerman) adalah jaminan dari kualiti produknya yang konsisten, hasil dari penyelidikan
saintifik yang sukar. Kemudian
datanglah kenalan kepelbagaian produk dengan syarikat terkemuka lain yang mempunyai idea inovatif menerajui kepada pemerolehan dan kepelbagaian.
Syarikat berkembang pada tahun 1929
melalui pemerolehan Cailler, Syarikat
coklat Peter dan Kohler, mengikuti pada
tahun 1947 oleh kumpulan Maggi dan produk masakannya. Oleh itu, Nestlé menjadi pewaris penemuan seperti Coklat susu Daniel
Peter (1875) dan Julius Maggi sup berasaskan sayur-sayuran (1884) dan kiub stok
(1908). Pengetahuan terkumpul
Nestlé, dan juga ketabahan dan
kecekapan saintis seperti Max Morgenthaler,
membuat kejayaan besar pelancaran
Nescafé pada tahun 1938.
Pemerolehan seterusnya
membuka pintu kepada yang baru kawasan,
seperti pengawet (Crosse & Blackwell, 1960), makanan sejuk beku (Findus, 1962), air mineral (Vittel, 1969) dan penjagaan haiwan kesayangan
(Carnation, 1985) yang mengukuhkan kedudukan
syarikat menjadi lebih teguh, misalnya, Masakan
Itali (Buitoni, 1988), coklat dan manisan
(Rowntree, 1988) atau makanan persembahan
(PowerBar, 2000).
Pada
masa yang sama, penyelidikan di Nestlé menghasilkan pengembangan produk baru
seperti Milo (1934), Nestea (1944), Nesquik (1948), NAN (1962), Ya (1979), Nespresso
(1986), LC1 (1994) dan Nestlé Pure Life (1998). Produk sedia ada seperti Nescafé,
Maggi, produk masakan atau pelbagai
produk tenusu yang ada sentiasa
diperbaiki dan disesuaikan dengan arus gaya
hidup pengguna. Hari ini dan esok
syarikat yang mengambil berat pengguna
di seluruh dunia Hari ini, Nestlé adalah
syarikat makanan terkemuka di dunia. Rangkaian Penyelidikan dan Pembangunan (R&D)
menyokong produk buatan 479 kilang
di 81 negara. Menjadi syarikat didedikasikan
dari awal untuk makanan, Nestlé kekal peka
terhadap masakan dan tabiat makan, dan bertindak balas untuk masalah pemakanan tertentu, sementara juga menetapkan dan sepadan dengan trend baru seperti
penggunaan.berkembang di luar rumah[1].
Sejarah dan pencapaian
Kumpulan Nestle dan Nestle Malaysia dapat saya ringkaskan seperti berikut [2] :
-
Kumpulan Nestlé |
Nestlé Malaysia |
Ø
Diasaskan pada tahun 1866
oleh Henri Nestlé. Ø
Pengeluar makanan
terbesar di dunia, beribu pejabat di Vevey, Switzerland. Ø
Beroperasi di lebih
daripada 150 negara. Ø
465 buah kilang di 86
negara. Ø
Mempunyai lebih daripada
333,000 warga kerja di seluruh dunia. Ø
Lebih daripada 1 bilion
produk dijual setiap hari yang mewakili lebih daripada 2,000 jenama global
dan tempatan. Ø
Mencatatkan perolehan
sebanyak CHF92.2 bilion bagi tahun 2013. Ø
Pusat penyelidikan
pemakanan swasta terbesar di dunia, bertempat di Switzerland. Ø
34 Pusat-pusat
Penyelidikan & Pembangunan, dan Teknologi di seluruh dunia. Ø
Pelaburan global tahunan
sebanyak RM5.1 bilion dalam Penyelidikan & Pembangunan. |
Ø
Beroperasi
secara komersial di Malaysia sejak tahun 1912. Ø
Pengeluar
makanan Halal terbesar dalam Kumpulan Nestlé dan merupakan Pusat
Kecemerlangan Halal bagi Kumpulan Nestlé.. Ø
Ibu
Pejabat terletak di Mutiara Damansara, Selangor. Ø
Memiliki
7 kilang dan 1 pusat pengedaran nasional. Ø
Mempunyai
lebih daripada Ø
5,800
warga kerja. Ø
Menghasilkan
lebih daripada 500 produk Halal, dengan jenama isi rumah terkenal seperti
MILO, MAGGI dan NESCAFÉ. Ø
Mencatat
perolehan sebanyak RM4.8 bilion bagi tahun 2013. Ø
Disenaraikan
di Bursa Malaysia sejak tahun 1989. |
Kategori
Produk di Malaysia
• Minuman • Makanan • Tenusu • Minuman Cecair • Pemakanan
Bayi dan Ibu Mengandung
• Pemakanan Prestasi • Pemakanan Penjagaan Kesihatan •
Bijirin Sarapan • Tenusu Dingin
• Ais Krim • Konfeksi • Nestlé Professional
Campuran
Pemasaran Adalah Terdiri Daripada 4p [Product, Price, Promotion Dan Place]
1.Produk
Ø
Makanan
dan minuman berfokus.
Ø
Makanan
dan minuman di semua peringkat.
Ø
Contoh:
Milo untuk seisi keluarga, Susu dan sos bahan memasak, Cocoa Crunch, Honey
Stars, Cookie Crisp, Cocoa Crunch Double untuk sarapan kanak-kanak, makanan
bayi, ais krim untuk semua kelas.
Ø
Tekankan
nutrien yang terdapat dalam produk, seperti mengurangkan kandungan garam, gula
dan lemak.
Ø
Semua
barang yang dikeluarkan oleh Nestle adalah halal.
Ø
Barang
yang dihasilkan ditujukan untuk kegunaan domestik dan eksport.
2. Harga
Ø
Nestle’
Continuing Excellence Initiatives (NCEI) menjadikan Harga masih rendah / tidak
meningkat untuk memastikan bahawa bahagian pasaran domestik dan asing Nestle
akan mencapai dan mendominasi.
3. Promosi
Ø
Nestle
'memperkenalkan' Good Food, Good Life sebagai slogan untuk menggunakan barang
yang dijual untuk menarik pelanggan.
Ø
Strategi
pemasaran media dalam talian seperti laman web, forum, televisyen, radio dan
media cetak seperti jurnal, majalah dan risalah;
Ø
Promosi
produk minuman Milo ke seluruh dunia, khususnya di karnival sekolah atau
kejohanan sukan.
4
. Pengedaran
Ø Produk Nestle ini boleh
didapati di seluruh Malaysia di pasar raya seperti Tesco dan Giant, dan juga di
kedai runcit.
Ø Nestle 'mempunyai 22 van
milo sebagai pengangkutan dan promosi di seluruh wilayah.
Ø Nestle tersebar di pasaran
nasional dan antarabangsa.
Barisan produk Nestle yang dijual di Malaysia ketika ini.
(sumber
: www.nestle.com)
SEJARAH KELUARAN PRODUK NESTLE
(sumber
: Laporan Pengurusan Nestle pada tahun 2000)
Saya telah memilih 3 barisan produk keluaran Syarikat
Nestle seperti kategori berikut : -
1. Kopi - Nescafe
2. Minuman - Milo,
3. Produk Tenusu - Bliss
1.
Nescafe
Penjualan Nescafé semakin
meningkat sejak tahun 1938 ketika Nestlé melancarkan larut pertama yang berjaya
secara komersial kopi. Nescafé, yang hari ini merangkumi varieti siap minum,
adalah jauh dari dunia jenama kopi yang paling popular. Kumpulan memasarkan
kopi panggang tradisional di beberapa negara Eropah, serta kopi espresso dalam
kapsul melalui Nespresso. Campuran khas
NESCAFÉ dibuat dari biji kopi Arabica dan Robusta. Proses unik ini
menghasilkan kekuatan rasa dan aroma setiap biji kopi untuk mengekalkan aroma
dan rasa istimewa kopi nescafe.
Nescafe menggunakan Kopi
yang ditanam di lebih dari 50 negara di kawasan yang mempunyai kombinasi
ketinggian, tanah dan cuaca yang sesuai. Biji kopi Arabica adalah salah satu jenis yang
paling popular dan dipercayai sebagai salah satu spesies kopi pertama yang
ditanam dengan akar yang berasal dari 1.000 SM. Dikenal dengan rasa yang rancak
dan kompleks, kacang ini disukai oleh para penikmat kopi kerana rasanya yang
halus dan kurang berasid. Biji kopi Robusta pula umumnya tumbuh di Afrika dan
Indonesia, biji kopi Robusta memiliki kandungan kafein yang lebih tinggi dan
dengan demikian, menawarkan rasa yang jauh lebih dalam dan kuat daripada
varietas Arabica. Ini adalah pilihan yang popular untuk espresso kerana rasa
dan lapisan crema yang kaya dan juga banyak digunakan dalam kopi segera[3].
2. Milo
Pada tahun 1934 semasa The
Great Depression di mana banyak kanak-kanak menderita diet dan kekurangan zat
makanan, ia memberi inspirasi kepada saintis makanan Nestlé daripada Australia
iaitu Thomas Mayne untuk mengembangkan
minuman malt coklat serbuk yang dirancang untuk membantu membina tenaga mereka.
Dan dalam semangat Milo, muncul jenama dan minuman yang akhirnya terkenal di
dunia.
Hari
ini, MILO dibuat di lebih dari 24 kilang di seluruh dunia dan dijual di lebih
daripada 40 negara dan rasa choco-malty yang unik sangat digemari oleh rakyat
Malaysia muda dan tua.
MILO adalah keakraban yang anda cari pada waktu pagi, atau bahkan ketika
bergaul dengan rakan-rakan di mamak menonton pertandingan bola sepak[4].
Tetapi bagaimana Nestle
memastikan kebaikan dan rasa lazat setiap hidangan MILO? Nestle mulakan dengan
mendapatkan sumber dan hanya menggunakan bahan semula jadi untuk pemakanan yang
sihat dan seimbang. Nestle juga
mengekalkan kawalan kualiti tinggi terhadap proses pembuatan untuk memastikan
MILO yang masuk ke dalam cawan kita hanya diisi dengan barang-barang yang baik.
SEJARAH KELUARAN PRODUK NESTLE BAGI MILO
(sumber : www.milo.com)
3.
Bliss
Yogurt
adalah salah satu makanan kegemaran Malaysia. Rakyat Malaysia yang aktif masih
berminat untuk mengekalkan tubuh yang selamat walaupun mereka kecil. Inilah
faktor pendorong permintaan pengguna terhadap produk berkhasiat. Ini dibuktikan
dengan peningkatan ketersediaan produk kesihatan seperti jus segar, salad bar,
kedai dan gim untuk makanan tambahan kesihatan. Namun pencinta yoghurt adalah
antara mereka yang masih kelihatan. Bahan
penting untuk proses pencernaan adalah inulin (prebiotik), yang diperoleh dari
akar chicory. Prebiotik adalah sejenis makanan yang memberikan kesegaran umum. Selain Inulin, BLISS juga diperkaya dengan nutrien dari komuniti
hidup, sejenis prebiotik yang terdiri daripada Lactobacillus Acidophilus,
Streptococcus Thermophilus dan, yang paling penting, Bifidobacterium Lactis,
yang membantu mencerna makanan untuk penyerapan umum[5].
Bahagian 2: Analisis Produk (30 markah)
a.
Mengenal pasti jenis-jenis
penjenamaan bagi produk-produk di bawah lini produk Nestle Malaysia yang
dipilih .
Berdasarkan Laporan
Pengurusan Nestle pada tahun 2000, kekuatan jenama Nestlé telah memberi
syarikat kedudukan yang tiada tandingannya di asas global dalam pelbagai
kategori produk. Enam syarikat korporat
di seluruh dunia jenama, Nestlé, Nescafé, Nestea, Maggi, Buitoni dan Friskies
menyumbang sekitar 70% daripada jumlah jualan kumpulan, dengan jenama Nestlé
sendiri menyumbang 40%. Jenama-jenama ini adalah pilihan pertama pengguna
di seluruh dunia, sama ada sebagai jenama yang berdiri sendiri atau digabungkan
dengan jenama produk seperti KitKat dan LC1.
Definisi Lini
Produk ialah satu kumpulan produk yang mempunyai ciri-ciri, kegunaan dan
pengguna yang sama dan diedarkan melalui kedai yang sama. Kelebaran produk Nestle ialah bilangan barisan atau lini
produk yang ditawarkan oleh Nestle kepada pengguna. Bilangan barisan atau lini
produk yang ditawarkan oleh Nestle kepada pengguna dimana Nestle menawarkan
pelbagai jenis produk seperti:
1.Minuman
2.Bijirin bayi
3.Aiskrim
4.Sos
5.Makanan untuk sarapan
Kedalaman atau kepanjangan produk Nestle ialah Kepelbagaian
atau bilangan item produk dalam satu lini/barisan produk. seperti contoh:
1.Aiskrim- Mat Kool, Nestle Drumstick, Le Cremaria
2.Sos-tiram, cili, tomato
3.Makanan untuk sarapan- mengeluarkan Koko Crunch, Honey
Stars, Cookie Crisp, Koko Crunch Duo.
4.Minuman-Milo, susu.
1. Nescafe
Ada 4 jenis nescafe yang ditawarkan
iaitu Classic,Gold, dan Mixes On-The-Go
seperti di bawah : -
2.
Milo
Bil. |
|
Jenis Produk Milo |
Keterangan |
|
1. |
Milo
Serbuk |
Minuman coklat malt ini
bukan sahaja enak, malah memberi anda tenaga untuk melangkah lebih jauh. Campurkan
serbuk milo pada secawan pada waktu pagi untuk sarapan pagi atau untuk
bila-bila masa. |
||
2. |
Milo dengan Campuran Cereal
Gandum |
Resipi baru kami memberi anda bijirin tambahan untuk
sarapan yang ringan di perut tetapi memuaskan! Tinggi serat. |
||
3. |
Milo 3
–in-1 |
MILO 3-in-1 menawarkan
rasa MILO®yang hebat dalam format yang lebih mudah. Cukup tambahkan air panas
untuk menikmati rasa MILO yang anda gemari, cepat dan mudah! |
||
4 |
Milo Kosong |
Nikmati serbuk MILO yang sedap dan enak dari timah,
sekarang dalam pek tongkat yang sesuai. Jadikan MILO anda di mana sahaja dan
bila-bila masa anda menginginkannya. |
||
5. |
Milo
Kurang Gula |
Nikmati minuman coklat malt kegemaran anda, sekarang
dengan kurang 25% gula. Anda akan mendapat tahap manis sesuai dengan keinginan
anda, namun masih mempunyai rasa MILO yang dapat dibezakan. Ia tinggi kalsium
dan sumber protein. |
||
6 |
MILO CAN |
Terlalu sibuk membuat cawan minuman
malt coklat kegemaran anda? Nikmati di mana sahaja sebaliknya dengan tin MILO
yang mudah digunakan! |
||
7 |
MILO
NUTRI UP |
Diperkaya dengan kalsium
tinggi dan sumber protein, MILO Nutri Up menghadirkan rasa MILO hebat yang
disukai oleh rakyat Malaysia. Sesuai untuk mereka yang dalam perjalanan dan
paling sejuk. |
||
8 |
MILO UHT |
Mudah dan senang dipasangkan dengan
semua makanan, MILO UHT membantu ibu bapa yang tertekan masa memastikan
anak-anak mereka menggunakan tenaga yang mencukupi untuk menjalani hari
mereka. MILO UHT terdapat dalam pek servis tunggal 125ml dan 200ml yang mudah
didapati dan boleh didapati di semua kedai, pasar mini, pasar raya dan pasar
raya. Berikan tenaga anda kepada anak-anak anda sepanjang hari dan bungkus
MILO UHT ke sekolah! Produk ini diperakui Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia (JAKIM). Maklumat lebih lanjut: https://www.nestle.com.my/aboutus/our-halal-commitment/ |
||
9 |
MILO PROTEIN U |
Temui pasangan coklat baru
anda agar kekal cergas: MILO PROTEIN UP Kuasa penuh dengan 13g protein yang setara
dengan protein dalam 2 telur *, beri tenaga pada setiap teguk apabila anda
mengambil sebotol hari ini! |
||
10. |
MILO NUTRI PLUZ |
MILO Nutri Pluz mempunyai kalsium 2x
lebih banyak berbanding MILO UHT dan kurang manis. Ia juga merupakan sumber
protein yang baik untuk anak anda menjadi luar biasa. Cubalah hari ini!
Produk ini diperakui Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
Maklumat lebih lanjut: https://www.nestle.com.my/aboutus/our-halal-commitment/ |
||
3.
Bliss
Ciri-ciri produk NESTLÉ
BLISS Yogurt Drink:
Ø Budaya Hidup
Ø Lemak Rendah / 0% Lemak
Ø Dibuat dengan Jus Buah
Sebenar
Ø Tanpa Pewarna Buatan
Ø Terdapat dalam 700g dan
200g
Minuman Yogurt Rendah Lemak
NESTLÉ BLISS:
Ø Strawberi
Ø Buah Tropika & Campuran
Minuman Yogurt Lemak NESTLÉ
BLISS 0%:
Ø Beri Campuran
Ø Kiwi epal
Ø Mangga Peach
Memahami fenomena ini,
Nestle BLISS kini hadir dengan variasi produk premium terbaru berkualiti tinggi
yang disebut BLISS PLUS. Produk BLISS PLUS ini kaya dengan nutrien, baik untuk
usus dan banyak faedah lain. Seperti yang kita ketahui kebanyakan rakyat
Malaysia menjalani gaya hidup aktif hari ini. Di mana sahaja mereka berusaha
membahagikan masa antara kerja dan aktiviti peribadi tanpa membahayakan
kesejahteraan mereka. BLISS PLUS adalah minuman yogurt
pertama di Malaysia dengan campuran kultur hidup (probiotik) dan inulin
(prebiotik) untuk kebaikan usus serta pelbagai nutrien buah yang kaya dengan
nutrien (Super Fruits).
Yogurt-bliss original Yogurt Bliss Plus
(sumber : http://www.nestle.com.my/brands/chilled_dairy)
b.
Menjelaskan jenis-jenis
pelabelan bagi produk-produk di bawah lini produk Nestle Malaysia yang dipilih.
Sertakan sekurang-kurangnya 1 GAMBAR yang mempamerkan butiran pelabelan produk
Nestle Malaysia yang dijelaskan.
Nestle
membuat pelabelan produk mereka di Malaysia mengikut standard atau pertauran
yang telah ditetapkan oleh Bahagian Keselamatan Dan Kualiti Makanan Kementerian
Kesihatan Malaysia. Khidmat
Nasihat Pelabelan diperkenalkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
supaya pihak industri dapat mengetahui dengan lebih terperinci tentang
peruntukan pelabelan makanan di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985 yang
perlu dipatuhi pada label produk makanan.
Pelabelan Maklumat pemakanan bagi Milo Serbuk
Dalam
label produk milo ini, Nestle Malaysian
telah menjelaskan bagi setiap 30g saiz hidangan, kandungan tenaga ada
sebanyak 124 kcal, melak 3 gram, protein 3,5 gram dan pelbagai jenis vitamin
yang terkandung.
Begitu juga dengan produk minuman Nescafe dan Bliss. Semua sudah dinyatakan
dalam produk mengenai bahan apa yang digunakan dan kandungan gula, lemak,
vitamin atau lain-lain bagi setiap 100 gram hidangan atau 30 gram hidangan. Ini
penting bagi memberitahu pengguna supaya
mereka jelas dan prihatin dengan
maklumat pengambilan makanan mereka[6].
Pelabelan Maklumat pemakanan bagi Milo Can
Pelabelan Maklumat pemakanan bagi Minuman Bliss
NESTLE BLISS RENDAH LEMAK (200 GM)
Kalori : 94 kcal
Lemak : 0.8 g
Kolesterol : 4 mg
Protien : 1.2 g
Karbohidrat : 20 g (Gula: 18 g)
Natrium / Sodium: 74 mg
Kalori dari minuman ini
banyak disumbangkan oleh karbohidrat. Namun, jika diperhatikan 18 g dari 20 g
karbohidrat adalah gula (sukros, fruktos dan laktos). Untuk makluman, 1
pertukaran karbohidrat adalah bersamaan dengan 15 g karbohidrat.
c. Membincangkan
TIGA ciri-ciri kepuasan fizikal atau psikologi pengguna terhadap produk Nestle
Malaysia yang dipilih..
Ø Nestlé juga mempunyai
jenama serantau dan nasional yang merupakan pelanggan jangka panjang dan hampir
pasti tidak asing lagi. Semua barang buatan Nestle adalah halal.
Ø Jenama ini membantu
pengguna untuk menyatakan keperibadian mereka dan menghargai nilai mereka
sambil menyukai kualiti produk Nestlé dan dengan itu merupakan bahagian penting
dalam portfolio produk Nestlé. Jenama dan produk Nestlé adalah fokus inovasi
dan penambahbaikan yang berterusan
Ø “Good Food, Good Life” diperkenalkan
oleh Nestle sebagai slogan untuk menarik pengguna menggunakan barang yang
ditawarkan. Tekankan nutrien yang terdapat dalam produk, seperti mengurangkan
kandungan garam, gula dan lemak.
Bahagian 3: Analisis Harga (20 markah)
a.
Membincangkan
DUA (2) kaedah penentuan harga bagi produk Nestle Malaysia yang dipilih.
Syarikat Nestlé
Malaysia menetapkan harga produk berdasarkan tiga sasaran strategiknya yang
bertujuan meningkatkan pendapatan, meneruskan perniagaan dan menjadi peneraju
pasaran. Harga tinggi Syarikat Nestlé
Malaysia adalah untuk mengoptimumkan keuntungannya. Menurut pemerhatian
penyiasat, produk kopi Nestlé "Nescafe Gold Blend" dijual dengan
harga yang agak tinggi untuk meningkatkan keuntungan syarikat.
Harga rendah dan berpatutan produk Nestlé bertujuan untuk
meningkatkan perniagaan Nestlé Malaysia dan mendorong peningkatan permintaan
pasaran untuk produk Nestlé. Kajian juga mendapati bahawa produk minuman Bliss Nestlé
berharga oleh jenama lain dengan harga yang agak rendah berbanding dengan harga
produk minuman yogurt yang lain.
b. Menghuraikan
DUA (2) strategi penyesuaian harga bagi produk Nestle Malaysia yang dipilih.
Ø Syarikat makanan dan
minuman terbesar Malaysia, Nestle (Malaysia) Bhd komited untuk menawarkan harga
paling berpatutan untuk produknya walaunpun kos komoditi meningkat dan ringgit
semakin susut.
Ø Harga produk NESTLE bagi
Milo, Nescafe dan Bliss stabil kerana
Nestle sentiasa berusaha meningkatkan kecekapan dalaman serta mengelak
pembaziran bagi memastikan Nestle menghasilkan produk secara paling jimat
kos serta cekap mengikut kata Pengarah
Urusan, Alois Hofbauer kepada Bernama dalam satu temu bual baru-baru
ini. Hofbauer berkata, Kumpulan Nestle membuat
pembelian secara pukal dan mempunyai keupayaan untuk mengurus harga bahan
mentah dan kewangan melalui lindung nilai[7].
Bahagian 4: Analisis Promosi (30 markah)
a. Mengenal pasti DUA (2) strategi promosi bagi produk
Nestle Malaysia yang dipilih.
i. Pengiklanan Memberitahu
Syarikat
Nestlé menggunanakan objektif ini untuk memberitahu pembeli atau pengguna setia
Nestlé mengetahui tentang keluaran produk baharu yang telah dilancarkan dalam
pasaran. Contohnya seperti Nestle BLISS kini hadir
dengan variasi produk premium terbaru berkualiti tinggi yang disebut “BLISS PLUS.”. Sewaktu majlis Nestle BLISS PLUS diadakan, ramai-rakan
blogger dan media yang turut hadir untuk membuat liputan. Menggunakan kekuatan
Media dan blogger sewaktu majlis pelancaran produk terbaru sebagai platform
untuk membuat promosi susulan. Dengan
berbuat demikian sudah tentu satu Malaysia akan mengetahui kewujudan produk
baru BLISS PLUS ini. Begitu juga dengan produk baru keluaran MILO dan Nescafe.
Apa-apa produk baru Nestle pasti akan mempromosikan kepada media bagi
membertitahu akan kewujudan produk baru mereka.
ii. Pengiklanan Memujuk
Pengiklanan
memujuk ini digunakan secara meluas apabila sesuatu produk semakin hebat di
pasaran. Iklan
berbentuk memujuk ini juga membentuk keyakinan kepada pengguna. Di samping itu, iklan ini bertujuan untuk
menerangkan kelebihan jenama, perbandingan
dengan jenama lain. Iklan ini juga
menjadi iklan bertanding. Syarikat
Nestlé melaksanakan kaedah ini bagi memujuk pengguna untuk membeli
produknya. Ini kerana terdapat beberapa
Syarikat lain yang mengeluarkan produk yang sama seperti yang dikeluarkan oleh
Syarikat Nestlé. Contohnya seperti
“Dutchlady” yang mengeluarkan produk susu tenusu yang sama seperti produk
Nestlé. Disebabkan produk yang sama
berlaku persaingan antara kedua-dua produk ini.
Oleh itu Syarikat Nestlé memujuk pengguna untuk membeli produk
keluarannya. Contohnya pengiklanan produk seperti Milo dan Nescafe sentiasa
disiarkan di kacxa televisven bagi memujuk pengguna bahawa produk mereka ini
adalah yang terbaik dan berkualiti. Iklan- iklan ini juga banyak disiarkan
dalam media sosial seperti facebook dan youtube.
b. Menghuraikan
DUA (2) kelebihan dan DUA (2) kelemahan strategi promosi bagi produk Nestle
Malaysia yang dipilih.
2 kelebihan strategi promosi melalui televisyen, blog
atau media :
Ø
Jaringan
komunikasi bagi promosi produk lebih meluas dimana audiens atau penonton lebih
ramai
Ø
Menggunakan
kelebihan platform medial sosial seperti iklan- iklan ini juga banyak disiarkan
dalam media sosial seperti facebook dan youtube mampu menarik lebih ramai
sasaran pembeli.
2 kelemahan strategi promosi melalui televisyen, blog
atau media :
Ø
Kos
pengiklanan yang tinggi dan mahal.
Ø
Pengiklanan
yang kerap semasz iklan menonton tv boleh menganggu mood pengguna untuk
menonton siaran televisyen.
Rujukan
[1] Laporan Pengurusan Nestle Tahun 2000
[2] Nestle NDM 2013
[3] www.nescafe.com
[5] http://www.nestle.com.my/brands/chilled_dairy)
[6] http://fsq.moh.gov.my/v6/xs/page.php?id=248.
[7] https://www.mstar.com.my/niaga/2016/11/20/nestle
Comments