GMGF 2033 DASAR & ANALISIS FISKAL
SISTEM PERCUKAIAN CUKAI
PENDAPATAN INDIVIDU DI NEGARA MEXICO
1.0
PRINSIP
PERCUKAIAN
Ahli ekonomi dan ahli falsafah abad
ke-18, Adam Smith berusaha untuk mengubah peraturan yang harus bagi memerintah
sistem cukai yang sesuai. Dalam Buku Kekayaan Negara (Buku V, Bab 2), beliau
menyatakan empat keperluan umum[1]:
I.
Subjek setiap negeri
sepatutnya menyumbang kepada sokongan kerajaan, seberapa hampir yang mungkin,
mengikut kemampuan masing-masing; iaitu, mengikut kadar hasil yang mereka
nikmati di bawah perlindungan negara .
II.
Setiap cukai sepatutnya
dibikin untuk kedua-duanya untuk mengambil dan menjauhkan dari orang-orang
poket sekecil mungkin ke atas dan ke atas apa yang dibawa ke dalam
perbendaharaan awam negeri.
III.
Setiap cukai sepatutnya
dikenakan pada masa itu, atau dengan cara, di mana ia kemungkinan besar menjadi
mudah untuk penyumbang untuk membayar .
IV.
Cukai yang setiap
individu terikat untuk membayar pasti, dan tidak sewenang-wenangnya. Masa
pembayaran, cara pembayaran, kuantiti yang akan dibayar, sepatutnya semua jelas
dan jelas kepada penyumbang, dan kepada setiap orang lain .
Walaupun ia perlu ditakrifkan semula
dari semasa ke semasa, prinsip-prinsip ini mengekalkan perkaitan yang luar
biasa. Dari yang pertama dapat diperolehi beberapa pandangan utama tentang apa
yang adil dalam pengagihan beban cukai di kalangan pembayar cukai.
Ini
adalah:
(1)
kepercayaan bahawa cukai harus
berdasarkan keupayaan individu untuk membayar, dikenali sebagai prinsip
keupayaan membayar, dan
(2) prinsip manfaat,
idea yang harus ada kesaksamaan antara apa yang individu membayar dan faedah
yang dia terima dari kegiatan kerajaan. Tafsiran
Smith dapat ditafsirkan untuk mendasari penekanan banyak ahli ekonomi pada
sistem cukai yang tidak mengganggu pengambilan keputusan pasaran, serta semakin
jelas perlu untuk menghindari kerumitan dan korupsi.
Prinsip keupayaan
membayar
Prinsip keupayaan membayar memerlukan
jumlah beban cukai akan diagihkan di kalangan individu mengikut kemampuan
mereka untuk menanggungnya, dengan mengambil kira semua ciri peribadi yang
relevan. Cukai yang paling sesuai dari sudut pandangan ini adalah levi peribadi
(pendapatan, nilai bersih, penggunaan, dan cukai warisan). Secara bersejarah
terdapat persetujuan yang sama bahawa pendapatan merupakan petunjuk terbaik
keupayaan untuk membayar.
Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan
pendapat daripada pandangan ini, termasuk ahli falsafah Inggeris abad ke-17,
John Locke dan Thomas Hobbes dan beberapa pakar cukai hari ini. Para
pembangkang awal percaya bahawa ekuiti harus diukur dengan apa yang
dibelanjakan (iaitu, penggunaan) daripada apa yang diperoleh (yaitu,
pendapatan); penasihat moden cukai berasaskan penggunaan menekankan berkecuali
cukai berasaskan penggunaan terhadap penjimatan (cukai pendapatan
mendiskriminasikan simpanan), kesederhanaan cukai berasaskan penggunaan, dan
keunggulan penggunaan sebagai ukuran keupayaan individu untuk membayar seumur
hidup . Sesetengah ahli teori percaya bahawa kekayaan menyediakan kemampuan
yang baik untuk membayar kerana aset menyiratkan beberapa tahap kepuasan
(kuasa) dan keupayaan cukai, walaupun (seperti dalam kes pengumpulan seni)
mereka tidak menghasilkan pendapatan yang nyata. Prinsip keupayaan membayar
juga biasanya ditafsirkan sebagai menghendaki bahawa cukai peribadi langsung
mempunyai struktur kadar progresif, walaupun tidak ada cara untuk menunjukkan
bahawa tahap kemajuan tertentu adalah yang tepat. Oleh kerana sebahagian besar
penduduk tidak membayar cukai langsung tertentu seperti pendapatan atau cukai
warisan-beberapa ahli teori cukai percaya bahawa pengagihan semula yang
memuaskan hanya dapat dicapai apabila cukai tersebut ditambah dengan pemindahan
pendapatan langsung atau cukai pendapatan negatif (atau kredit dikembalikan ).
Orang lain berpendapat bahawa pemindahan pendapatan dan cukai pendapatan
negatif mewujudkan insentif negatif; Sebaliknya, mereka memihak kepada
perbelanjaan awam (misalnya, mengenai kesihatan atau pendidikan) yang
disasarkan kepada keluarga berpendapatan rendah sebagai cara yang lebih baik
untuk mencapai objektif pengedaran.
Cukai tidak langsung seperti VAT,
eksais, jualan, atau cukai perolehan boleh disesuaikan dengan kriteria
kemampuan untuk membayar, tetapi hanya untuk tahap tertentu-contohnya, dengan
pengecualian keperluan seperti makanan atau dengan membezakan kadar cukai
mengikut "urgensi keperluan. " Dasar sedemikian secara amnya tidak
begitu berkesan; Lebih-lebih lagi, mereka mengganggu corak pembelian pengguna,
dan kerumitan mereka sering membuat mereka sukar untuk memulakan. Sepanjang
abad ke-20, pendapat yang lazim berpendapat bahawa pengagihan beban cukai di
kalangan individu harus mengurangkan perbezaan pendapatan yang secara semula jadi
akibat ekonomi pasaran; pandangan ini adalah bertentangan sepenuhnya dari
pandangan liberal abad ke-19 bahawa pengagihan pendapatan sepatutnya dibiarkan
bersendirian. Namun, pada akhir abad ke-20, banyak kerajaan mengakui bahawa
percubaan untuk menggunakan dasar cukai untuk mengurangkan ketidaksamaan dapat
membuat penyelewengan yang mahal, mendorong pulangan separa kepada pandangan
bahwa cukai tidak boleh digunakan untuk tujuan redistributif.
Ekuiti mendatar
Prinsip ekuiti mendatar
mengandaikan bahawa orang dalam kedudukan yang sama atau yang serupa (setakat
tujuan cukai berkenaan) akan dikenakan liabiliti cukai yang sama. Dalam
praktik, prinsip kesaksamaan ini sering diabaikan, secara sengaja dan tidak
sengaja. Pelanggaran yang disengajakan biasanya didorong lebih banyak oleh
politik daripada dengan dasar ekonomi yang baik. Kelebihan cukai yang diberikan
kepada petani, pemilik rumah, atau anggota kelas menengah pada umumnya,
pengecualian kepentingan pada sekuriti pemerintah). Perbahasan mengenai pembaharuan
cukai sering berpusat pada sama ada penyimpangan dari "rawatan yang setara
dengan sama" adalah wajar.
Pengagihan beban cukai
Pelbagai
prinsip, tekanan politik, dan matlamat boleh mengarahkan dasar cukai kerajaan.
Apa yang berikut adalah perbincangan mengenai beberapa prinsip utama yang boleh
membentuk keputusan mengenai cukai.
2.0
ANALISIS
PRINSIP PERCUKAIAN YANG CEKAP
2.1
Definisi
Dan Tujuan Cukai
Hasil cukai ialah hasil yang dibayar oleh rakyat
kepada kerajaan untuk perbelanjaan negara. Ia dikutip atas harta atau
pendapatan individu, perbadanan, perkongsian dan syarikat berasaskan
perundangan yang diluluskan oleh Parlimen (Nor Asiah Mohamad, 2013)[2].
Sebagai contoh termasuk cukai tanah, cukai taksiran atau cukai pintu, premium,
cukai setem, cukai pendapatan dan sebagainya. Hasil cukai diklasifikasikan
kepada cukai langsung dan cukai tidak langsung.
Antara tanggungjawab kerajaan yang memerlukan
pendapatan dari cukai ialah membina sekolah sebagai tempat untuk mendidik
kanak-kanak. Cuba kita bayangkan di manakah
kita sekarang, jika kerajaan mengabaikan tanggungjawab ini? Selain daripada itu, kerajaan juga memperuntukkan dana
untuk menyediakan infrastruktur asas seperti membina jalan yang menghubungkan
kampung, pekan dan bandar dengan kawasan sekitarnya, dan membolehkan aktiviti
perdagangan berlaku antara kawasan-kawasan tersebut.
Kerajaan juga bertanggungjawab untuk membina
kemudahan awam seperti pasar untuk memberi ruang kepada rakyat untuk berniaga
dan menjalankan kegiatan ekonomi mereka. Peniaga
tempatan akan mendapat keuntungan apabila barangan import dikenakan cukai ini
kerana ia akan menggalakkan pengguna
untuk memilih barangan tempatan yang lebih murah. Ini adalah satu strategi
perdagangan yang penting yang digunakan oleh negara-negara di seluruh dunia
dalam menjaga kepentingan rakyat tempatan.
2.2
Klasifikasi
cukai (teknik percukaian, kadar dan struktur cukai)
Cukai ini boleh di kelaskan kepada Cukai Langsung
dan Cukai Tak Langsung. Cukai Langsung merupakan Cukai yang kita sebagai Rakyat membayar terus
atau langsung kepada pihak Kerajaan. Sekiranya kita layak di kenakan Cukai
Pendapatan, Cukai Pendapatan merupakan Cukai yang dikenakan terhadap pendapatan
yang kita perolehi. Lebih banyak pendapatan yang kita peroleh, lebih banyak lah
Cukai Pendapatan yang kita kena bayar.
Cukai Tak Langsung pula adalah Cukai yang tidak di
bayar terus atau langsung kepada Pihak Kerajaan. Cukai Tak Langsung ini kita
bayar kepada sesebuah kedai atau entiti perniagaan dan entiti perniagaan ini
kemudiannya akan membayar cukai ini kepada pihak Kerajaan.
Contoh Cukai Tak Langsung adalah seperti Cukai Perkhidmatan dan juga Cukai
Jualan.
Sekiranya kita layak di kenakan Cukai Pendapatan,
Cukai Pendapatan merupakan Cukai yang dikenakan terhadap pendapatan yang kita
perolehi. Lebih banyak pendapatan yang kita peroleh, lebih banyak lah Cukai
Pendapatan yang kita kena bayar. Cukai Tak Langsung pula adalah Cukai yang
tidak di bayar terus atau langsung kepada Pihak Kerajaan. Cukai Tak Langsung
ini kita bayar kepada sesebuah kedai atau entiti perniagaan dan entiti
perniagaan ini kemudiannya akan membayar cukai ini kepada pihak Kerajaan.
Kadar Cukai Pendapatan Individu Di
Negara Mexico
Cukai
ke atas pendapatan peribadi ditakrifkan sebagai cukai yang dikenakan ke atas
pendapatan bersih (pendapatan kasar dikurangkan daripada pelepasan cukai yang
dibenarkan) dan keuntungan modal individu. Penunjuk ini berkaitan dengan
kerajaan secara keseluruhan (semua peringkat kerajaan) dan diukur dalam
peratusan kedua-dua KDNK dan jumlah cukai.
Cukai
Pendapatan Individu biasanya dikira secara progresif dimana semakin tinggi
pendapatan seseorang individu itu maka semakin banyak cukai pendapatan individu
yang perlu dibayar kepada Kerajaan. Biasanya cukai pendapatan individu
mempunyai insentif atau pelepasan bagi mengurangkan jumlah cukai yang terpaksa
dibayar oleh pembayar cukai. Contohnya di Malaysia pelepasan ke atas diri
sendiri sebanyak RM 8,000.00, isteri RM 5,000.00, anak RM 1,000.00, pelepsan ke
atas pembelian buku-buku maksimum RM 500.00 setahun dan pembelian computer
terhad kepada RM 3,000.00 dalam tempoh 3 tahun cukai.
2.3
Tren
sejarah cukai yang dikenakan
KADAR CUKAI PENDAPATAN
INDIVIDU OLEH NEGARA MEXICO (%) |
KADAR PURATA CUKAI
PENDAPATAN INDIVIDU NEGARA-NEGARA DIBAWAH OECD (%) |
|
2010 |
18.265 |
22.296 |
2011 |
18.821 |
23.028 |
2012 |
19.877 |
23.366 |
2013 |
19.655 |
23.56 |
2014 |
21.477 |
23.729 |
2015 |
20.633 |
24.028 |
2016 |
20.392 |
23.456 |
2017 |
21.38 |
23.859 |
(Sumber : https://data.oecd.org/tax/tax-on-goods-and
services.htm#indicator-chart)
Pada tahun 2010-2011, Kerajaan Mexico
telah mengenakan cukai Pendapatan Individu dengan kadar sebanyak 18 peratus % dan
ia dikira masih rendah jika dibandingkan
dengan kadar purata cukai yang dikenakan oleh kebanyakan Negara-negara di bawah
OECD pada tahun 2010-2011 iaitu sebanyak 22-23 peratus.
Pada tahun 2012-2013, kadar cukai pendapatan
individu yang dikenakan oleh negara Mexico adalah pada kadar 19 peratus. Ia masih
amat rendah berbanding dengan kadar purata kadar GST yang dikenakan oleh
Negara-negara dibawah OECD iaitu sebanyak 23 peratus pada tahun 2012-2013. Bagi
tahun 2014 – 2017, Negara Mexico telah mengenakan kadar cukai pendapatan
individu pada kadar 20-21 peratus.
Dalam
tempoh 8 tahun dapat saya rumuskan bahawa kadar Cukai Pendapatan Individu di
Negara Mexico memperlihatkan tren peningkatan kadar cukai bagi tahun 2010 – 2018 daripada
kadar 18 peratus kepada kadar 21 peratus tetapi bagaimanapun ia masih rendah berbanding
dengan kadar Cukai Pendapatan Individu yang dikenakan oleh Negara-negara
dibawah OECD. Kedudukan tren kadar cukai Pendapatan Individu dalam tempoh 8
tahun di Negara Mexico dapat saya ringkaskan seperti Carta
seperti dibawah[3] : -
2.4
Pencapaian
prinsip percukaian sama ada dari segi kesaksamaan, kecekapan ekonomi atau
keberkesanan pentadbiran cukai.
Kesaksamaan
Dari segi kesaksamaan pendapatan rakyat Mexico atau taraf hidup mereka kita boleh gunakan
kaedah Koefisien Gini. Indeks Gini
mengukur kawasan antara keluk Lorenz dan garis hipotesis kesamaan mutlak,
dinyatakan sebagai peratusan kawasan maksimum di bawah garis. Keluk Lorenz
mempamerkan peratusan kumulatif jumlah pendapatan yang diterima daripada
bilangan penerima kumulatif, bermula dengan individu termiskin. Oleh itu,
indeks Gini 0 mewakili kesamaan yang sempurna, manakala indeks 100 menunjukkan
ketidaksamaan yang sempurna. Indeks Gini memberikan ukuran ringkasan mudah
tahap ketidaksamaan. Pada tahun 2016, Negara Mexico telah menduduki ranking ke
– 19 dunia dengan skor 48.30 yang dianalisis oleh Bank Dunia[4] seperti di
Jadual 1.
Jadual
1 : Indeks GINI (anggaran Bank Dunia) - Kedudukan Negara
Nilai untuk indeks GINI
(anggaran Bank Dunia) di Mexico adalah 48.30 pada 2016. Seperti yang
ditunjukkan di bawah ini, sepanjang 27 tahun yang lalu penunjuk ini mencapai
nilai maksimum 54.80 pada tahun 1996 dan nilai minimum 47.20 pada tahun 2010.
Pentadbiran
Cukai
Daripada carta di atas,
beban cukai rakyat Mexico daripada tahun 1995 – 2000 menunjukkan beban cukai
amat tinggi berbanding kadar purata dunia. Manakala bagi tahun 2002 – 2003,
beban cukai Negara mexico sedikit menurun berbanding kadar purata cukai dunia.
Beban cukai yang tertinggi ialah pada tahun 2007 dengan jumlah peratusan 83.4
%. Tahun 2016-2019 pula menunjukkan beban cukai mereka rendah berbanding purata
beban cukai dunia[5]. Kadar cukai pendapatan individu teratas adalah 35
peratus, dan kadar cukai korporat ialah 30 peratus. Cukai lain termasuk cukai
tambah nilai. Beban cukai keseluruhan adalah sama dengan 17.2 peratus daripada
jumlah pendapatan dalam negeri. Sepanjang tiga tahun yang lalu, perbelanjaan
kerajaan berjumlah 26.9 peratus daripada keluaran negara (KDNK), dan defisit
bajet rata-rata 2.6 peratus daripada KDNK. Hutang awam bersamaan dengan 54.2
peratus daripada KDNK.
Kecekapan
Ekonomi Mexico
Negara
Mexico mempunyai penduduk seramai 123.5 juta orang dengan pencapaian KDNK
bernilai $ 2.5 trilion. Mexico mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 2.0 %
pada tahun 2019 dan pendapatan per kapita $ 19,903. Jumlah pengangguran pula
berada pada kadar 3.4 % namun inflasi agak tinggi dengan kadar 6.0 %. Manakala
jumlah kemasukan pelaburan asing bagi tahun 2019 pula berjumlah sebanyak $ 29.7
bilion.
Skor
kebebasan ekonomi Mexico adalah 64.7, menjadikan ekonominya bebas ke-66 dalam
Indeks 2019. Skor keseluruhannya telah menurun sebanyak 0.1 mata, dengan
penurunan keberkesanan kehakiman, kebebasan perdagangan, kebebasan kewangan,
dan kebebasan buruh mengatasi skor yang lebih tinggi untuk kesihatan fiskal.
Mexico menduduki tempat ke-12 di kalangan 32 negara di rantau Amerika, dan skor
keseluruhannya melebihi purata serantau dan dunia.
GDP
Mexico $ 2 trilion mencerminkan faedah perdagangan serantau, jadi perjanjian
A.S.-Mexico-Canada yang ditandatangani pada 2018 adalah penting. Kerajaan baru
mungkin akan meneruskan pembaharuan dalam sektor tenaga, kewangan, fiskal dan
telekomunikasi dengan matlamat jangka panjang untuk meningkatkan daya saing dan
pertumbuhan ekonomi merentasi ekonomi. Pertumbuhan pada 2019 perlu dibantu oleh
harga minyak yang lebih tinggi, tetapi ekonomi masih dikekang oleh produktiviti
yang rendah, sektor informal yang masih besar yang menggunakan lebih separuh
daripada tenaga kerja, peraturan undang-undang yang lemah, dan rasuah[6].
3.0 Rumusan
Jika kita lihat daripada rumusan di atas, kadar
kutipan cukai Pendapatan Individu yang dikenakan oleh Negara Mexico terhadap rakyat mereka bagi tahun 2010
sehingga 2017 adalah sedikit rendah berbanding
dengan purata kadar cukai GST yang dikenakan oleh kebanyakan Negara yang
bekerjasama di bawah Organisasi untuk Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).
Jumlah
pengangguran sedikit tinggi dengan kadar 6 %. Oleh itu Kerajaan Mexico harus
memberikan bantuan kepada penganggur dinegara mereka yang masih mencari
pekerjaan. Bantuan tersebut mampu meringkan kehidupan rakyat mereka yang belum
mempunyai pendapatan bagi menyara kehidupan. Kebajikan rakyat harus lah dijaga
dan buka sahaja omongan kosong semasa memancing undi semata-mata.
Sudah
pastinya tanggungjawab untuk membayar cukai adalah satu satu kewajipan
seseoarang rakyat kepada negaranya kerana ia amat penting bagi pembangunan
Negara yang berterusan. Tugas untuk membayar cukai kepada Negara harus
ditunaikan apabila kita mempunyai pendapatan yang boleh dikenakan cukai.
Tindakan pelarian cukai amatlah tidak bagus kerana ia boleh menjejaskan
pendapatan sesebuah Negara dan ini sekaligus mengurangkan hasil Negara bagi
menyediakan perkhidmatan ekonomi serta sosial untuk rakyat tercinta juga.
4.0 Rujukan
[1] Adam Smith, Kekayaan Negara (Buku V, Bab 2.
[2]
Nor Asiah Mohamad (2013), Kedudukan Tanah Dan Sumber Hasil Menurut
Perlembagaan
Persekutuan Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa
Malaysia.
[3]
https://data.oecd.org/tax/tax-on-personal-income.htm#indicator-chart
[4] https://www.indexmundi.com/facts/indicators/SI.POV.GINI/rankings
[5] https://www.heritage.org/index/visualize?cnts=mexico&type=4
[6]
https://www.heritage.org/index/country/mexico
Comments