BMIT5103 INFORMATION TECHNOLOGY FOR MANAGERS
1.0 Pengenalan
Latar belakang
Michael E. Porter, dari Harvard Business School, memperkenalkan konsep
rantai nilai dalam bukunya "Competitive Advantage: Creating and Sustaining
Superior Performance" (Free Press, 1998). "Kelebihan persaingan tidak
dapat difahami dengan melihat syarikat secara keseluruhan," tulis Porter.
"Ini berpunca dari banyak kegiatan diskrit yang dilakukan firma dalam
merancang, menghasilkan, memasarkan, menyampaikan, dan mendukung
produknya." Dengan kata lain, penting untuk memaksimumkan nilai pada
setiap titik tertentu dalam proses syarikat.
Rantai nilai adalah model perniagaan yang menerangkan pelbagai aktiviti
yang diperlukan untuk membuat produk atau perkhidmatan. Bagi syarikat yang
menghasilkan barang, rantai nilai merangkumi langkah-langkah yang melibatkan
membawa produk dari konsepsi ke pengedaran, dan segala sesuatu di antaranya —
seperti mendapatkan bahan mentah, fungsi pembuatan, dan kegiatan pemasaran.
Sebuah syarikat melakukan analisis rantaian nilai dengan menilai prosedur
terperinci yang terlibat dalam setiap langkah perniagaannya. Tujuan analisis
rantai nilai adalah untuk meningkatkan kecekapan pengeluaran sehingga syarikat
dapat memberikan nilai maksimum dengan biaya yang paling mungkin.
Rantaian nilai adalah model perniagaan langkah demi langkah untuk mengubah
produk atau perkhidmatan dari idea menjadi kenyataan. Rantai nilai membantu
meningkatkan kecekapan perniagaan sehingga perniagaan dapat memberikan nilai
yang paling banyak dengan kos yang paling rendah. Matlamat akhir rantaian nilai
adalah untuk mewujudkan kelebihan daya saing bagi syarikat dengan meningkatkan
produktiviti sambil mengekalkan kos yang berpatutan. Teori rantai nilai
menganalisis lima aktiviti utama syarikat dan empat aktiviti sokongan.
Memahami Rantaian
Nilai
Kerana persaingan yang semakin meningkat untuk harga yang tak terkalahkan,
produk luar biasa, dan kesetiaan pelanggan, syarikat mesti terus menerus
memeriksa nilai yang mereka hasilkan untuk mengekalkan kelebihan daya saing
mereka. Rantaian nilai dapat membantu syarikat untuk mengetahui bidang
perniagaannya yang tidak cekap, kemudian melaksanakan strategi yang akan
mengoptimumkan prosedurnya untuk kecekapan dan keuntungan maksimum. Selain
memastikan bahawa mekanik pengeluaran lancar dan cekap, penting bagi perniagaan
agar pelanggan merasa yakin dan cukup aman untuk tetap setia. Analisis rantaian
nilai juga dapat membantu[1].
Komponen Rantaian
Nilai
Dalam konsepnya mengenai rantaian nilai, Porter membahagikan aktiviti
perniagaan kepada dua kategori, "utama" dan "sokongan,"
yang contoh aktiviti kami senaraikan di bawah. Aktiviti tertentu dalam setiap
kategori akan berbeza mengikut industri.
Aktiviti Utama
Ø
Aktiviti utama terdiri daripada lima
komponen, dan semuanya penting untuk menambah nilai dan mencipta kelebihan daya
saing:
Ø
Logistik masuk merangkumi fungsi seperti
penerimaan, pergudangan, dan pengurusan inventori.
Ø
Operasi merangkumi prosedur untuk menukar
bahan mentah menjadi produk siap.
Ø
Logistik keluar merangkumi aktiviti
untuk mengedarkan produk akhir kepada pengguna.
Ø
Pemasaran dan penjualan merangkumi
strategi untuk meningkatkan keterlihatan dan menargetkan pelanggan yang sesuai
— seperti iklan, promosi, dan harga.
Ø
Perkhidmatan merangkumi program untuk
mengekalkan produk dan meningkatkan pengalaman pengguna seperti layanan
pelanggan, penyelenggaraan, pembaikan, pengembalian dana, dan pertukaran.
Aktiviti Sokongan
Peranan aktiviti sokongan adalah untuk membantu menjadikan aktiviti utama
lebih efisien. Apabila anda meningkatkan kecekapan salah satu daripada empat
aktiviti sokongan, ia akan menguntungkan sekurang-kurangnya satu daripada lima
aktiviti utama. Aktiviti sokongan ini secara amnya dilambangkan sebagai kos
overhead pada penyata pendapatan syarikat:
Ø
Perolehan berkaitan dengan bagaimana
syarikat memperoleh bahan mentah.
Ø
Pembangunan teknologi digunakan pada
tahap penelitian dan pengembangan (R&D) firma — seperti merancang dan
mengembangkan teknik pembuatan dan proses automatik.
Ø
Pengurusan sumber manusia (HR)
melibatkan pengambilan dan pengambilan pekerja yang akan memenuhi strategi
perniagaan firma dan membantu merancang, memasarkan, dan menjual produk.
Ø
Infrastruktur merangkumi sistem syarikat
dan komposisi pasukan pengurusannya - seperti perancangan, perakaunan,
kewangan, dan kawalan kualiti.
2.0 ISI
Saya telah memilih untuk
membincangkan mengenai industri kereta di Eropah. Bagaimanakah kemudahan
teknologi telah memberikan kesan kepada industri pembuatan kereta di eropah. Industri
automotif Eropah amat baik dalam 40 tahun terakhir walaupun berkembang persaingan
dari pasaran global yang semakin meningkat persaigannya. Dalam dua dekad akan datang, bagaimanapun, industri automotif dalam pembangunan
utamawilayah seperti Eropah, Amerika Utaradan Jepun, akan menyaksikan
peningkatan persaingan dari negara kos rendah yang sekarang membina industri
automotif yang hebat pasaran pengeluaran dan penggunaan. Sama peristiwa
telah berlaku pada masa lalu di lain-industri, mulai dari pembinaan kapal dan pengeluaran
keluli ke PC dan pengguna industri elektronik - sekurang-kurangnya dalam perkakasan
segmen pengeluaran.
Bagaimana automotif Eropah industri
mengekalkan kedudukan semasa yang kuat dan maju dalam persaingan yang semakin
meningkat industri automotif global kerana maklumat dan teknologi komunikasi
(ICT) yang memainkan peranan penting dan EU mengekalkana kepimpinan dalam
kebanyakan segmen ICT automotif.
Tinjauan Ekonomi
Automotif Industri
Industri automotif adalah salah
satu yang terbesar industri di Eropah dan memberikan yang signifikan faedah
ekonomi dari segi pekerjaan, nilai eksport dan di segmen lain. Jadual 2
meringkaskan trend utama dalam automotif EU industri berbanding industri utama
lain wilayah.
Jadual 1 di bawah menunjukkan angka
penjualan kereta dimana pengukuran ini
(penggunaan kenderaan) berdasarkan mengenai pendaftaran kereta baru di wilayah.
Ini penjualan kereta baru dapat dihasilkan di mana-mana wilayah dan dieksport
ke mana-mana wilayah. Penjualan kereta global adalah diunjurkan menurun kepada
63 juta unit pada tahun 2009, tetapi dijangka mencapai 94 juta unit teratas
pada tahun 2020. The Bahagian EU penjualan kereta global akan menurun pada
tahun 2004 dekad berikutnya apabila negara membangun memperoleh lebih banyak
kereta.
Jadual 2 menunjukkan angka untuk p Metrik ini diukur
sebagai output pembuatan, dan mengalami penurunan yang lebih tinggi daripada
penjualan pada tahun 2009, disebabkan oleh pengeluaran kenderaan yang
berlebihan di beberapa wilayah pada tahun 2008, seperti kebanyakan automotif
pengeluar tidak dapat menurunkan pengeluaran secepat penjualan menurun.
Pengeluaran automotif diunjurkan meningkat dengan stabil kadar pada dekad akan
datang dan diramalkan akan melepasi 95.6 juta unit pada tahun 2020.
Walau bagaimanapun, ada kemelesetan serantau atau global akan mengurangkan
kedua-duanya Penjualan dan pengeluaran kereta. Sebilangan besar orang Eropah pengeluar
automotif menjual kereta mereka di luar Eropah dan kejayaan mereka di luar
negara akan menjadi semakin penting sebagai sejumlah besar pertumbuhan masa
depan akan datang dari wilayah bukan EU.
Industri automotif global dan
Eropah mempunyai masalah kapasiti berlebihan dan dapat menghasilkan lebih
banyak kereta daripada yang boleh dijual. Kapasiti
berlebihan ini masalah telah berlaku dengan industri selama beberapa dekad dan
tidak akan hilang dalam masa terdekat. Ciri-ciri ini semakin berdasarkan pada kereta
Keupayaan ICT dan trend ini akan bertambah kuat dalam dekad berikutnya.
Terdapat persetujuan umum dalam industri automotif bahawa sistem elektronik
ditakrifkan oleh perisian tertanam telah menjadi kunci, jika bukan kunci,
teknologi untuk automotif industri.
Industri
automotif Eropah kukuh kerana produk ICT automotif dan ringkasan Jadual 4 mengapa
perkara ini berlaku. Kunci Eropah yang kuat pembekal adalah bahawa kebanyakan
produk ICT pertama kali muncul di kenderaan mewah. Eropah mempunyai tiga kemewahan utama pengeluar automotif, BMW,
Mercedes-Benz dan Audi. Pembekal jenama mewah ini perlu inovatif dalam produk
ICT mereka pembangunan, dan banyak yang menjadi dunia peneraju dalam segmen ICT
automotif.
Pertama, Pengeluar kereta di Eropah
telah mendapat keuntungan dari kemewahan inovasi kereta, dan telah berhijrah
maju ICT ke segmen pasaran pertengahan sebagai harga telah menurun dengan
pengeluaran jumlah dan kemajuan teknologi. Perniagaan ICT dari pengeluar automotif
bukan EU biasanya mengikuti banyak perkembangan jenama terkemuka dalam sektor
pembekal ICT EU.
Kedua, pembekal automotif Eropah
mempunyai biasanya tidak sesuai dengan mana-mana automotif pengeluar, dan ini
menjadikan mereka sangat baik berdaya saing dan perniagaan berbanding dengan pembekal
utama di Amerika Syarikat dan Jepun. Sebagai contoh, Delphi
adalah anak syarikat GM sehingga tahun 1999, bagaimanapun peralihan untuk
menjadi entiti bebas mewujudkan masalah besar bagi syarikat ini dan baru sahaja
keluar dari kebangkrutan selama empat tahun prosedur. Begitu juga, Visteon
adalah anak syarikat Ford sehingga tahun 2000 dan juga mengalami masalah besar
di menjadi syarikat bebas. Visteon difailkan untuk penyusunan semula kebankrapan
pada bulan Mei 2009. Denso, bagaimanapun, adalah pembekal tertawan kepada
Toyota di Jepun, tetapi jauh lebih menguntungkan sebuah syarikat pembekal
automotif bebas, daripada sama ada Delphi atau Visteon[2].
EU mempunyai dua pembekal ICT yang
menjadi pemimpin dalam pelbagai segmen ICT dan keseluruhan global pemimpin ICT
automotif: Bosch dan Continental. Beberapa pembekal EU yang lebih kecil
difokuskan untuk menjadi pemimpin dalam segmen ICT terpilih: mis. Autoliv,
Hella dan Valeo. Eropah mempunyai banyak kecil tetapi
sangat berpengaruh syarikat perisian
automotif. Sebahagian besar daripada ini
diasaskan sebagai pembekal automotif tertentu pengeluar, namun banyak yang berkembang dan kini membekalkan ke pelbagai EU dan bukan Pengilang automotif EU. Tidak ada pembekal perisian tertanam yang dominan di Eropahatau kawasan
lain; pasaran bercirikan oleh banyak
syarikat kecil yang memberi tumpuan kepada yang terpilih segmen perisian dan / atau automotif tertentu pengeluar. Bahagian
terakhir rantaian nilai pembekal ICT dalah rangkaian syarikat semikonduktor
yang sediakan cip mikro, sensor dan lain-lain komponen elektronik ke sektor
automotif. EU mempunyai dua syarikat teratas, Infineon dan ST Microelectronics,
yang menyediakan pelbagai pelbagai komponen semikonduktor automotif. NXP
dan syarikat semikonduktor lain adalah kuat
dalam segmen komponen tertentu.
Pemacu Perubahan dalam
Automotif Sektor
Teknologi automotif telah berubah
sejak dua dekad yang lalu dan banyak lagi lebih banyak perubahan sedang dalam
perjalanan. Ini
memberi tumpuan menerangkan trend yang memberi kesan kepada ICT dan teknologi
elektronik yang digunakan dalam kereta. Kedua-dua luaran dan kekuatan
dalaman mempengaruhi automotif sistem elektronik. Jadual 4 merangkum kunci trend yang menjadi daya tarikan ICT automotif
produk.
Ø Isu persekitaran:
Masalah persekitaran kebanyakannya didorong oleh peraturan yang bertujuan untuk
mengurangkan pengeluaran dan penggunaan bahan bakar. Ini adalah memberi kesan
yang besar terhadap automotif industri. Mengurangkan pelepasan dan meningkatkan
kecekapan bahan bakar bergantung pada pengurangan berat badan, mengoptimumkan
aerodinamik dan juga untuk meningkatkan kekuatan tenaga, dan memberi nasihat pemandu
pada pemanduan dioptimumkan atau laluan ke ikuti, terutamanya dengan bantuan
elektronik dan aplikasi terbenam yang berkaitan Sistem elektronik ini
meningkatkan kecekapan enjin pembakaran dalaman (ICE) dan merupakan kunci
kepada pengembangan sistem kuasa berasaskan motor elektrik.
Ø Penghindaran dan pengurangan
kemalangan: Kemalangan penghindaran dan pengurangan
dapat ditingkatkan dengan penggunaan elektronik dan perisian yang lebih besar sistem
dalam bentuk bantuan pemandu dan ADAS produk yang 'membetulkan' banyak
kesalahan dibuat oleh pemandu manusia.
Ø Kesambungan:
Kini ramai pengguna digunakan untuk kemudahan dunia yang terhubung melalui PC
dan telefon bimbit mereka peranti. Pemandu dan penumpang sekarang mahu
disambungkan di dalam kereta, dan juga untuk menghubungkan kereta mereka. Ini
adalah terutamanya keadaan generasi baru pengguna yang telah digunakan ke akses
Internet dan telefon bimbit perkhidmatan. Pengilang automotif juga memerlukan
sambungan untuk menguji, mendiagnosis dan mengemas kini banyak sistem
elektronik di dalam kereta kerana penjimatan kos yang ketara dan peningkatan kebolehpercayaan.
Jadual 6 memberikan lebih banyak maklumat mengenai kunci kesan trend di atas
oleh automotif domain.
Ø Powertrain:
Trend persekitaran adalah memberi kesan yang luar biasa pada Powertrain sistem.
Enjin petrol dan diesel akan lihat peningkatan besar dalam dekad akan datang kerana
mereka dicabar oleh kenderaan elektrik. Ciri-ciri elektronik akan menyediakan
banyak diperlukan peningkatan kecekapan bahan bakar danpelepasan. Motor
elektrik boleh mendapatkan elektrik dari pelbagai sumber termasuk bateri, enjin
sebagai penjana, dan hidrogen. Di dalam dekad berikutnya kebanyakan kenderaan
elektrik (EV) akan gunakan bateri dan mesin penjana kecil untuk memperluaskan
jarak pemanduan kenderaan. Teknologi motor elektrik akan bertambah baik dalam
prestasi dan kos dan akhirnya kenderaan elektrik akan menjadi arus perdana
teknologi. Walaupun masa sebenar ini tidak pasti, kemungkinan berlaku antara 2020
dan 2030.
Ø Bantuan pemandu dan ADAS:
Elakkan kemalangandan mitigasi adalah pendorong di belakangsistem keselamatan
seperti beg udara, antilock brek, kawalan kestabilan elektronik dan banyak
sistem bantuan pemandu. Bantuan pemandu produk adalah sistem amaran yang boleh
menurunkan kadar kemalangan. Aplikasi ADAS bertambahciri yang dapat
mengurangkan kesan kemalangandengan mengira bahawa kemalangan akan berlakudan
kemudian melakukan tindakan yang lebih baikmelindungi pemandu dan penumpang.
ADAS adalahjuga menambah fungsi yang membetulkan pemacu kesilapan dan
mengelakkan kemalangan.
Ø Kereta bersambung:
Kereta bersambung dijangka mempunyai lebih daripada satu pautan komunikasi.
Pada masa ini, kedua-dua GM OnStar dan BMW menggunakan selular tertanam modem
untuk beberapa aplikasi dan juga menghubungkan sistem automotif dengan pemandu telefon
bimbit untuk aplikasi lain. Sekurang-kurangnya dua lagi sambungan sedang dalam
perjalanan.
Ø Komunikasi selular ke tertanam
Penghala WiFi yang menghubungkan mana-mana peranti kereta itu,
Sistem komunikasi V2V-V2I. Ini sambungan akan digunakan oleh telematik, navigasi,
sistem kawalan kereta dan sistem hiburan. Laporan ini mendakwa bahawa orang
Eropah industri automotif ketinggalan di Amerika Syarikat penggunaan telematik.
Peraturan eCall boleh menolong EU untuk mengejar ketinggalan seperti yang
disertakan fungsi asas sistem telematik, dan kebanyakan pengeluar automotif
akan merangkumi lebih banyak fungsi kereta bersambung.
Ø Infotainment:
Infotainment adalah gabungannya sistem hiburan dan maklumat di kereta. Hiburan
kereta terutamanya muzik, yang telah menyaksikan perubahan besar dalam dekad
terakhir. Seperti kebanyakan kandungan muzik beralih ke format digital, sistem
kereta akan perlu menampung format muzik digital; termasuk pemain muzik digital
mudah alih dan teknologi radio digital. Infotainment sistem juga merangkumi
tertanam dan mudah alih sistem navigasi, sistem telematik dan sistem video yang
digunakan oleh penumpang atau semasa kereta diparkir. Sistem infotainment semakin
menggunakan komunikasi pautan dan merupakan bahagian dari kereta yang
bersambung. Sistem hiburan kereta mengikuti rumah produk hiburan ke era
digital. Penerima radio digital muncul pada masa ini terdapat banyak digital
yang bersaing format. Radio satelit terdapat di beberapa tempat wilayah, dengan
AS sebagai pemimpin yang jelas. Sistem audio kereta menambah antara muka yang sambungkan
ke pemain muzik digital melalui USB sambungan,
streaming Bluetooth tanpa wayar atau antara muka khusus untuk Apple iPod. The langkah
seterusnya ialah radio Internet melalui tahap tinggi pautan komunikasi lebar
jalur.
Pertumbuhan produk ICT automotif
telah mengetatkan kapasiti industri automotif EU merancang, membangun,
menghasilkan, menguji dan menyelenggara begitu banyak sistem berasaskan
komputer yang berbeza - terutamanya pertumbuhan luar biasa yang melekat
perisian yang menjalankan komputer mikro ini. Perkara
seterusnya dua bahagian, tertumpu pada perkakasan terbenam dan perisian
masing-masing, jelaskan apa yang sedang berlaku dilakukan untuk mengurus dan
menggunakan bilangan yang bertambah produk ICT berasaskan perisian.
Produk ICT automotif telah menjadi
penting untuk memajukan industri automotif sepanjang dekad yang lalu dan akan
menjadi lebih banyak lagi penting dalam dekad akan datang dan seterusnya. Hari
ini sebuah kereta mewah mempunyai sehingga 100 komputer berasaskan komputer
sistem yang mengawal hampir semua aspek operasi kereta.
Sistem
komputer mikro ini dipanggil Unit Kawalan Elektronik (ECU). ECU disematkan sistem
komputer kerana ia adalah sebahagian daripada sistem elektronik dan / atau
mekanikal yang lebih besar. The ECU adalah blok asas untuk automotif Sistem
ICT. Banyak ECU mempunyai gandaan komputer mikro (MCU). Dalam dua dekad yang lalu, ECU telah menggantikan hampir semua
mekanikal dan sistem elektromekanikal secara purata kereta seperti berikut : -
Ø Powertrain:
Domain Powertrain merangkumi semua ECU
dan komputer mikro yang mengawal enjin, transmisi dan yang berkaitan sistem. Untuk
kenderaan elektrik, Powertrain termasuk MCU yang mengawal bateri, motor
elektrik dan elektronik kuasa sistem yang mengubah kuasa DC bateri ke voltan
tinggi AC-power yang menjalankan motor elektrik.
Ø Casis:
Domain casis merangkumi semua ECU dan
MCU yang mengawal arah kereta, kelajuan, stereng, brek, pecutan dan
penggantungan. Beberapa sistem canggih yang meningkatkan pemacu kemahiran telah
muncul, termasuk anti-kunci brek (ABS) dan kawalan kestabilan elektronik (ESC).
Beberapa sistem casis sedang digunakan disambungkan ke sistem keselamatan
seperti beg udara sistem kawalan dan bantuan pemandu.
Daya saing industri EU ini adalah berdasarkan
dua faktor utama:
Ø Kekuatan automotif berasaskan EU
pengeluar dan pembekal mereka – dari komponen untuk sistem ICT dan Kepimpinan
teknologi terkini mereka dan pelaburan yang mereka buat pada masa akan datang
teknologi agar kekal kukuh kedudukan dalam teknologi seperti di Jadual 6.
Eropah kini berada dalam kedudukan
yang kuat di pasaran automotif global kerana yang terkemuka kedudukan dalam
pembangunan dan pengeluaran kereta mewah. Syarikat seperti BMW adalah sangat penting
dalam inovasi ciri dan dalam memalsukan
standardisasi perisian yang akan memberikan banyak kelebihan masa depan. Mercedes-Benz, Bosch dan Continental juga
menjadi pemacu penting dalam kemajuan Perkembangan EU. Volkswagen juga
menambah berat badan sebagai peneraju kelantangan dan sebagai peneraju ketiga jenama
mewah dengan Audi. Walaupun industri
EU pada umumnya berada di kedudukan pasaran yang kukuh, terdapat beberapa
perkara penting kelemahan, terutamanya dalam perisian infotainment dan
penggerak generasi seterusnya. Inovasi
teknologi yang akan datang dan gangguan teknologi akan menjadi kekuatan utama
yang akan membenarkan EU mengekalkan kehadirannya yang kuat di pasaran
automotif untuk 20 tahun akan datang. Banyak automotif ‘berteknologi
tinggi’ teknologi yang dikembangkan
pada dekad yang lalu akan semakin
dikurangkan menjadi ‘status komoditi’, dan
akan semakin ditentukan, dirancang dan
dihasilkan di sebilangan wilayah kos rendah bukan EU. Hasil daripada komoditi
ini teknologi semasa; automotif baru teknologi mesti dicipta, dipelopori
dan dikerahkan untuk menjaga sektor
automotif EU dalam kedudukan
kepimpinan.
Pada
masa ini inovasi ICT dalam automotif sektor adalah kecekapan utama di Eropah,
dengan sangat sedikit inovasi ICT dari luar EU memperoleh daya tarikan dengan syarikat
automotif EU semasa. A faedah utama industri ICT automotif yang kuat adalah asas
pekerjaan yang besar dan berharga yang dihasilkan. Tetapi penyelenggaraan
pekerjaan ICT automotif pada masa akan datang di EU hanya boleh dilakukan
sekiranya tahap tinggi inovasi produk berterusan di Eropah. Nasib baik, terdapat
beberapa teknologi dan trend pasaran yang memberikan peluang yang besar untuk
perisian tertanam automotif Eropah dan industri sistem.
Walau
bagaimanapun, terdapat juga ancaman yang semakin meningkat yang mesti dipertimbangkan
dan menangkis. Jadual 7 merangkum arah
aliran utama dan perspektif bagaimana syarikat Eropah dapat mengekalkan
kedudukan mereka dalam dekad yang akan datang.
Empat
contoh berikut adalah kunci kemajuan teknologi yang akan memerlukan
pelaburan
R&D yang berterusan dari perkakasan dan pengeluar perisian di dalam
automotif sektor, dan pemaju infrastruktur di luar sektor:
Ø Kepimpinan
EU dalam AUTOSAR akan berterusan kerana fungsinya terus maju melalui peningkatan
biasa. Tetapi peningkatan aplikasi inovasi perisian akan diperlukan kerana
beberapa Perisian AUTOSAR menjadi komoditi produk.
Ø Perisian
tertanam kenderaan elektrik (EV) hampir tidak bermula dan ada inovasi peluang
dalam seni bina sistem bateri. Ini boleh menjadi cara bagi EU untuk mendapatkan
plumbum walaupun komponen bateri dibuat di negara kos rendah.
Ø Sistem
Bantuan Pemandu Lanjutan (ADAS) dan ADAS bersepadu memerlukan perisian sistem.
EU memimpin dalam ADAS dan berterusan inovasi perisian akan mengekalkan
kedudukan ini.
Ø EU mempunyai Kenderaan-ke-Kenderaan yang
sangat baik. Projek R&D. Kepimpinan dalam menyebarkan V2X sistem akan
memerlukan perisian yang inovatif pembangunan. Gabungan ADAS dan sistem V2X
akan menjadi asas masa depan sistem pemanduan autonomi, yang akan Selain itu,
EU mempunyai kedudukan yang kuat dalam sistem infotainment semasa.
3. Rumusan
Rantaian
nilai dapat membantu syarikat untuk mengetahui bidang perniagaannya yang tidak
cekap, kemudian melaksanakan strategi yang akan mengoptimumkan prosedurnya
untuk kecekapan dan keuntungan maksimum. Selain memastikan bahawa mekanik
pengeluaran lancar dan cekap, penting bagi perniagaan agar pelanggan merasa
yakin dan cukup aman untuk tetap setia. Analisis rantaian nilai juga dapat
membantu. Peranan aktiviti sokongan adalah untuk membantu menjadikan aktiviti
utama lebih efisien. Aktiviti sokongan ini secara amnya dilambangkan sebagai
kos overhead pada penyata pendapatan syarikat seperti Perolehan berkaitan
dengan bagaimana syarikat memperoleh bahan mentah, Pembangunan teknologi
digunakan pada tahap penelitian dan pengembangan (R&D) firma seperti
merancang dan mengembangkan teknik pembuatan dan proses automatik, Pengurusan
sumber manusia (HR) melibatkan pengambilan dan pengambilan pekerja yang akan
memenuhi strategi perniagaan firma dan membantu merancang, memasarkan, dan menjual
produk dan Infrastruktur merangkumi sistem syarikat dan komposisi pasukan
pengurusannya – seperti perancangan, perakaunan, kewangan, dan kawalan kualiti.
Dengan
menggunakan bantuan Kemajuan teknologi maka sesuatu syarikat dapat
mempermudahkan lagi urusan mereka dalam rantaian nilai. Ledakan tekonologi pada
hari ini juga memberikesan kepada industri automotif dunia. Pembuatan kereta lebih menggunakan
teknologi canggih yang boleh memberikan kebaikan kepada pengguna dari segi
keselamatan kereta, keselamatan pemandu, sistem keomunikasi kenderaan semasa
memandu dan juga penumpang serta keselesaan ketika memandu seperti banyak
teknologi di dalam kenderaan yang saya bincangkan mengenai kemajuan industri
kereta Eropah seperti dia atas.
(3,210 Patah Perkataan)
4.0 Rujukan
[1]
https://www.investopedia.com/terms/v/valuechain.asp
[2]
Is Europe in the Driver's Seat? The Competitiveness of the European Automotive Embedded Systems Industry
(2010). Authors Egil Juliussen and
Richard Robinson
Comments