BMHR5103 HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
1.0
PENGENALAN
ORGANISASI
Berdasarkan
Perlembagaan Persekutuan perkara 106 dan Perkara 107 serta Akta Audit 1957
menyatakan Ketua Audit Negara ditugaskan untuk mengaudit pengurusan kewangan,
penyata kewangan, aktiviti sesuatu Kemeterian/Jabatan/Agensi serta pengurusan
Syarikat/Agensu Mikil kerajaan Persekutuan dan juga Negeri. Ketua Audit Negara
perlu menyerahkan Laporan Pengauditan tersebut kepada Yang Mulia, Seri Paduka
Baginda Yang di-Pertuan Agong serta atas persetujuannya ia untuk dibentangkan
di Parlimen. Untuk memenuhi tanggungjawab tersebut, Ketua Audit Negara melalui
Jabatan Audit Negara telah membuat 4 jenis auditan setiap tahun seperti berikut
[1]: -
Ø Audit Pengesahan
dilakukan untuk memberikan pendapat atau panmdagan mengenai sesuatu penyata
kewangan Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri untuk sesuatu tahun berkenaan
adalah benar, tepat, betul, adil dan rekod perakaunan disimpan dengan baik.
Ø Audit Pematuhan
- untuk menilai sama ada pengurusan kewangan Badan
Berkanun Persekutuan atau Negeri adalah mengikuti peraturan kewangan dan undang-undang
yang ada
Ø Audit Prestasi
- untuk menilai sama ada aktiviti Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri telah
dilaksanakan dengan ekonomi,berkesan, cekap,
dan mencapainya objektif yang dinyatakan; dan
Ø Pengurusan Audit
Syarikat Kerajaan - untuk menilai sama
ada syarikat subsidiari Syarikat Milik Kerajaan Negeri atau Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri telah
diuruskan dengan betul dan cekap.
Senarai Sejarah Ketua
Audit Negara Malaysia sebelum kemerdekaan sehingga selepas kemerdekaan.
Pada masa sekarang,
YBhg. Dato' Nik Azman Nik Abdul Majid merupakan Ketua Audit Negara Malaysia. Beliau
mengemudi salah sebuah jabatan atau institusi yang amat penting di Malaysia
dimana Jabatan Audit Negara bertanggungjawab secara langsung dalam mengaudit
kewangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Kerajaan
Persekutuan, Kerajaan Negeri, dan Syarikat-syarikat atau Badan Berkanun
Persekutuan atau Negeri di Malaysia. Bagaimana sesebuah jabatan kerajaan sama
ada Persekutuan ataupun negeri menguruskan pengurusan kewangan mereka maka ia
akan diaudit oleh Jabatan Audit Negara
Malaysia bagi memastikan check and balance[3].
Ketua Audit Negara
Malaysia yang telah diamanahkan dan diturunkan kuasa melalui Perlembagaan
Malaysia dan Akta Audit 1957 untuk melaksanakan pengauditan bagi pihak
Kerajaan. Jabatan Audit Negara telah dipertanggungjawabkan bagi membantu Ketua
Audit Negara menjalankan tugas pengauditan ini dan melaporkan kepada Parlimen
yang dikenali sebagai Laporan Ketua
Audit Negara.
Bagi tujuan latihan dan
kursus kepada staf, Jabatan Audit Negara Malaysia mempunyai pusat latihan
sendiri yang bukan sahaja menawarkan kursus dan latihan kepada kakitangan
Jabatan Audit Negara sendiri bahkan kepada semua kakitangan kerajaan dibawah
perkhidmatan Persekutuan mahupun negeri. Malah apa yang menarik kursus kepada
Juruaudit dari luar Negara juga disediakan. Akademi
Audit Negara adalah Institut Latihan Awam di bawah Jabatan Audit Negara yang
mula beroperasi sepenuhnya pada bulan September 2005. Akademi Audit Negara
bertanggungjawab melaksanakan latihan kepada juruaudit sektor awam dalam bidang
IT, pengauditan, perakaunan dan pengurusan. Pembinaannya telah mula dijalankan
pada 15 Ogos 2002 dan siap dibina sekitar Jun 2005. YBhg. Tan Sri Samsudin bin
Osman, Bekas Ketua Setiausaha Negara telah merasmikan akademi ini pada 24 November 2005. Pembinaan Akademi Audit Negara
(AAN) telah telah melibatkan kawasan tapak seluas 20 ekar yang dibangunkan di
Bandar Enstek, Nilai, Negeri Sembilan dengan kos berjumlah RM42.42 juta.
Iatelah beroperasi sepenuhnya pada pada 24 September 2005.
Visi Akademi Audit
Negara
Audit
Negara adalah ingin menjadi sebuah institusi
latihan terkenal di Pengauditan Sektor Awam di Malaysia dan juga Luar Negara.
Misi AAN adalah untuk mengembangkan kompetensi dan kemampuan dalam Pengauditan
Sektor Awam sementara objektif dalam mendukung misi ini meliputi:
Ø Menyediakan
program latihan yang sistematik dan berkualiti tinggi
Ø Memperluas
pendekatan pembelajaran untuk e-Pembelajaran,
Ø Menyediakan
persekitaran yang kondusif,
Ø Menjalinkan
perkongsian atau kerjasama yang pintar,dengan institusi latihan awam / Badan
Profesional/ Organisasi Antarabangsa yang lain
Ø Mempromosikan
Akademi Audit Negara sebagai pengauditan terkenal institusi latihan.
Ø Melengkapkan
juruaudit dengan kemampuan dalam pengauditan, pengetahuan, kemahiran dan bidang
lain yang berkaitan,
Untuk
menangani cabaran untuk mencapai visi, misi di atas dan objektif, Pelan
Strategik kami disokong oleh 5 perkara utama teras yang merangkumi:
Ø Membangun
dan meningkatkan kecekapan audirtor,
Ø Meningkatkan
kualiti pembelajaran dan pengajaran
Ø Memperbaiki
infrastruktur NAA,
Ø Menjalin
jaringan dan kerjasama dengan pihak ketiga,
Ø Meningkatkan
kedudukan NAA sebagai institusi latihan utama dalam pengauditan
Hubungi Agensi
Alamat:
Persiaran Timur 3, Bandar Enstek, Bandar Nilai Utama, 71760 Negeri Sembilan
Telefon
Pejabat/Bimbit: 06-7822000
Faks:
06-7822082
E-mel:
academy@audit.gov.my
Fasiliti yang
disediakan di Akademi Audit Negara
Ø Makmal
Komputer Bilik Unix – 3
Ø Dewan
Syarahan – 1
Ø Bilik
Tanjung – 1
Ø Bilik
Anggerik – 1
Ø Bilik
Seroja – 1
Ø Auditorium
Ahmad Nordin – 1
Ø Bilik
Eksekutif – 1
Ø Bilik
Biasa – 5
Ø Gelanggang
Futsal/Bola Jaring/Tenis – 1
Ø Bilik
Sindiket Bourgenvilla – 1
Ø Makmal
Komputer Bilik Novell – 1
Ø Gelanggang
Bola Tampar – 1
Ø Gelanggang
Sepak Takraw – 1
Ø Gimnasium
Tertutup - 1
2.0 Teori Pembelajaran Dewasa - Andragogi
Teori Pembelajaran
Dewasa - Andragogi
Seorang
pendidik Amerika yang terkenal dengan penggunaan istilah Andragogi sebagai
sinonim dengan pendidikan orang dewasa telah diperkenalkan iaitu oleh Malcolm
Shepherd Knowles (1913 - 1997). Andragogy
menurut Malcolm Knowles merupakan sebuah seni dan sains pembelajaran orang
dewasa, oleh itu andragogi merujuk kepada sebarang bentuk pembelajaran orang
dewasa. (Kearsley, 2010)[4].
Istilah
andragogi boleh dikatakan setara dengan istilah pedagogi. Andragogi dalam bahasa Yunani bermaksud memimpin manusia berbanding
dengan pedagogi, yang dalam bahasa Yunani bermaksud memimpin anak. Namun, harus
diperhatikan bahawa istilah pedagogi telah digunakan sejak zaman Yunani Kuno,
sementara Alexander Kapp, seorang pendidik Jerman, pertama kali menggunakan
istilah andragogi pada tahun 1833[5].
Knowles
membuat lima andaian mengenai ciri-ciri pelajar dewasa yang unik berbanding
dengan ciri-ciri pembelajaran kanak-kanak (juga dikenali sebagai pedagogi) [6]:
Konsep Kendiri
- Orang dewasa lebih bebas daripada kanak-kanak, dapat mengarahkan tingkah laku
mereka sendiri ke arah model kawalan dan tanggungjawab kendiri. Bagaimana ini
dapat diterapkan pada e-Pembelajaran? Karakteristik ini paling baik disokong
dengan memberikan arahan mengganggu minimum dan panduan dan sokongan maksimum. Dalam persekitaran e-Pembelajaran,
pengarang kursus dapat membimbing pelajar dan memberikan sumber yang banyak
sambil tetap membiarkan mereka agak mandiri untuk 'menemui' banyak maklumat dan
memasukkannya mengikut keperluan mereka, dalam keperluan pembelajaran mereka.
Pengalaman Pelajar
Dewasa - Orang dewasa mempunyai kumpulan
pengalaman dan ingatan yang harus dilukis semasa proses pembelajaran. Mempunyai
pengetahuan yang kuat tentang pelajar dan pengalaman sebenar mereka dan
keperluan berterusan sebelum merancang kursus e-Pembelajaran adalah mustahak. Oleh kerana pembelajaran orang dewasa
cenderung lebih berorientasikan tujuan daripada pembelajaran anak, memanfaatkan
pengalaman khusus untuk menunjukkan bagaimana maklumat itu relevan dengan
pelajar adalah kunci untuk penggunaan mereka dalam kursus. Semua prinsip
andragogi termasuk dalam andaian ini.
Kesediaan untuk Belajar
- Seorang dewasa lebih bersedia dan dapat mempelajari bahan khusus tugas kerana
berkaitan dengan perkembangannya secara sosial dan profesional.
Bagaimana ini berlaku untuk e-Pembelajaran? Menciptakan persekitaran untuk
belajar, dalam kursus e-Pembelajaran, yang relevan dengan perkembangan sosial
dan profesional pelajar akan meningkatkan keinginan mereka untuk turut serta.
Sekiranya pelajar melihat faedah sosial untuk pembelajaran, mereka cenderung
untuk terlibat. Pembelajaran khusus matlamat bukan hanya untuk mempelajari
tugas baru tetapi juga dapat menggabungkan perkara seperti rangkaian sosial,
pembelajaran kumpulan, ulasan rakan sebaya dan banyak lagi.
Orientasi untuk Belajar
- Perspektif orang dewasa terhadap pembelajaran berbeza kerana ia difokuskan
pada keperluan segera untuk pengetahuan, berbanding aplikasi jangka panjang.
Keperluan pembelajaran orang dewasa lebih tertumpu kepada masalah daripada
mempelajari keseluruhan perkara. Contohnya? Seorang kanak-kanak belajar
algebra; orang dewasa mungkin mempelajari penerapan persamaan tertentu untuk menangani
masalah kewangan. Aplikasi dalam e-Pembelajaran? Memastikan pelajar jelas dari
awal bagaimana modul e-Pembelajaran akan digunakan untuk mereka dan situasi
mereka menjamin pembelian mereka. Contoh dunia nyata yang khusus untuk mereka
atau organisasi yang mereka kerjakan adalah yang paling nyata dan berkesan.
Motivasi untuk Belajar
- Walaupun kebanyakan kanak-kanak
mempunyai motivator luaran untuk belajar (guru, ibu bapa, dll.), Orang dewasa
kebanyakannya bermotivasi diri. Bagaimana ini berlaku untuk e-Pembelajaran?
Sekiranya pelajar mengetahui mengapa mereka melakukan modul e-Pembelajaran dan
bila mereka dapat mengaplikasikan
pengetahuan yang diterima, motivasi dalaman mereka akan dapat dilakukan dengan
mudah. Jika tidak, mudah dan kemungkinan mereka akan mempersoalkan mengapa
penyertaan mereka diperlukan.
Dengan
mengambil kira lima anggapan ini, Knowles kemudian mengemukakan empat prinsip
andragogi - prinsip yang lebih kurang penting untuk memahami apa yang
diperlukan untuk berjaya mengembangkan peluang pembelajaran orang dewasa,
termasuk e-Pembelajaran :
Ø Orang
dewasa perlu terlibat dalam perancangan pengajaran mereka dan rancangan
pendidikan keseluruhan.
Ø Pengalaman
sebenarnya perlu dimanfaatkan sebagai asas untuk aktiviti pembelajaran. Ini
merangkumi kesilapan dan juga kejayaan.
Ø Agar
berkesan, modul pembelajaran harus segera relevan dengan pekerjaan atau
kehidupan pelajar.
Ø Bahan
yang diajar perlu difokuskan pada isu tertentu dan bukannya topik umum.
Ø Teori
pembelajaran orang dewasa Knowles adalah penting kerana jelas menggariskan
perbezaan ciri pembelajaran antara kanak-kanak dan orang dewasa dan nampaknya
cenderung berguna untuk pengarang modul e-Pembelajaran.
3.0 Pengenalpastian dan perbincangan prinsip
latihan untuk merancang latihan untuk pelajar dewasa yang terdapat dalam
Jabatan Audit Negara.
Setakat
ini Jabatan Audit Negara melalui pusat latihan mereka sendiri iaitu Akademi
Audit Negara telah menganjurkan kursus Dalaman, Kursus kepada Agensi Luar dan
juga Kursus Antarabangsa bagi peserta
Kursus Dalaman
Bagi
kakitangan Jabatan Audit Negara sendiri, setiap tahun Akademi Audit Negara akan
menjalankan kursus-kursus mengikut jadual yang ditetapkan seperti di Lampiran A iaitu Kalendar Latihan Akademi
Audit Negara Tahun 2020. Terdapat 15 kursus di bawah Porgram Pengauditan, 13
kursus di bawah Program Pengauditan IT, 13 kursus di bawah Program Perakaunan,
13 kursus di bawah Program Pengurusan dan 2 kursus dibawah Program
Antarabangsa.
Kursus Agensi Luar
Akademi
Audit Negara turut menyediakan kepakaran latihan kepada agensi luar yang
berminat mengikuti kursus-kursus yang dianjurkan oleh pihak Akademi selain
mengadakan kursus untuk pegawai Audit mereka sendiri. Penganjuran kursus kepada
agensi luar merupakan sebahagian daripada khidmat advoccy yang ditawarkan oleh
Akademi bertujuan untuk membantu meningkatkan tahap pengurusan kewangan agensi
Kerajaaan.
Objektif
Ø Bagi
membantu meningkatkan tahap pengurusan kewangan agensi AAN menyediakan khidmat
advocacy pengurusan kewangan.
Ø Akademi
Audit Negara dan sektor awam serta badan profesional yang lain. berkejasama untuk
mewujudkan jaringan kerjasama yang jitu.
Kursus Yang Ditawarkan
Dalam
Kalendar Latihan Tahunan Akademi Audit Negara menawarkan Kursus-kursus kepada
agensi luar amnya adalah seperti yang dicadangkan iaitu meliputi bidang perakaunan,
teknologi maklumat, pengauditan, dan pengurusan khusus berkaitan dengan
pengurusan kewangan dalam sektor awam. Bagaimanapun, Akademi Negara juga menyediakan
kursus-kursus yang disesuaikan dengan keperluan khusus oleh agensiluar[7].
Antara kursus yang
dilaksanakan bagi membantu agensi luar adalah:
Ø Kursus
pengauditan untuk juruaudit Jabatan Mineral dan Geosains. (JMG)
Ø Kursus
Pengurusan Kewangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
Ø Kursus
Pengauditan Pengurusan Kewangan bagi Perbadanan tabung Pendidikan Tinggi
Nasional (PTPTN)
KURSUS
ANTARABANGSA MTCP IT AUDIT
Pada
7 September 1980 melalui Mesyuarat Ketua-ketua Negara Commonwealth di New
Delhi, India, Program Kerjasama Teknikal Malaysia (PKTM) atau lebih dikenali
sebagai MTCP mula dilancarkan secara rasmi. Tujuan utama program ini ialah di
mana Malaysia mempunyai kepakaran dan pengalaman untuk memberi pertolongan kepada
Negara-negara membangun dalam bidang teknikal. Program ini membuktikan komitmen
Kerajaan Malaysia kepada kerjasama dengan Negara-negara Selatan. Pada setiap
tahun mulai tahun 2007 di bawah program ini, AAN telah melaksanakan kursus
jangka pendek dan peserta adalah dipilih daripada Negara membangun yang
disenaraikan di bawah program MTCP ini. Kerajaan Malaysia menanggung segala
perbelanjaan untuk menghadiri kursus tersebut. Kursus ini bertujuan mewujudkan
kesedaran dan pemahaman mengenai prinsip asas dan prosedur pemeriksaan,
pelaporan pelan strategik IT & dokumen yang berkaitan dengan auditi,
memberi pengetahuan dan meningkatkan pemahaman mengenai sistem audit dan dapat
mengkaji semula kawalan sistem dan berkongsi kemahiran dan pengalaman mengenai
subjek dan membentuk rangkaian profesional di kalangan peserta.
Kurikulum Kursus bagi
kursus Antarabangsa MTCP IT AUDIT : -
Ø IT
& The IT Audit Process
Ø The
IT Controls Model
Ø Planning
an IT Control Review
Ø IT
Operations
Ø Change
Management
Ø End
User Computing
Ø Physical
& Environmental Control
Ø Organization
& Management
Ø Documenting
an IT System
Ø Business
Continuity Plan
Ø Logical
Access Control
Ø Third
Party Service Provider
Ø Input,
Process & Output Control
Ø Master
File & Standing Data Control
Ø Introduction
to Application Control
Ø Application
Security
Ø The
Role of Auditors in System Development
Ø Computer
Assisted Audit Tools & Techniques (CAATT’s )
Di
akhir kursus ini antara manfaat Kursus peserta akan dapat memahami pengauditan
IT dengan lebih optimum melalui pertukaran idea, amalam terbaik dan pengalaman
antara peserta pelbagai negara.
KURSUS ANTARABANGSA
MTCP PENGAUDITAN PRESTASI
Pada
7 September 1980 melalui Mesyuarat Ketua-ketua Negara Commonwealth di New
Delhi, India, Program Kerjasama Teknikal Malaysia (PKTM) atau lebih dikenali
sebagai MTCP mula dilancarkan secara rasmi. Tujuan utama program ini ialah di
mana Malaysia mempunyai kepakaran dan pengalaman untuk memberi pertolongan
kepada Negara-negara membangun dalam bidang teknikal. Program ini membuktikan
komitmen Kerajaan Malaysia kepada kerjasama dengan Negara-negara Selatan. Pada
setiap tahun mulai tahun 2007 di bawah program ini, AAN telah melaksanakan
kursus jangka pendek dan peserta adalah dipilih daripada Negara membangun yang
disenaraikan di bawah program MTCP ini. Kerajaan Malaysia menanggung segala kos
perbelanjaan untuk menghadiri kursus tersebut. Program Latihan Pengauditan
Prestasi adalah bertujuan untuk memberi pendedahan mengenai konsep, prinsip,
kaedah dan proses pendauditan prestasi yang mencakupi perancangan,
perlaksanaan, pelaporan dan tindakan susulan. Selain itu, beberapa sesi
perkongsian ilmu yang disampaikan juga diadakan tentang pengauditan prestasi
khusus seperti pengauditan air dan alam sekitar, pengauditan pengurusan projek,
pengauditan teknologi maklumat dan tajuk-tajuk yang berkaitan dengan
Pengauditan Prestasi[8].
Kurikulum Kursus Kursus
Antarabangsa Mtcp Pengauditan Prestasi :
-
Ø Defining
Performance Audit-Mandate, Auditing Standard and Guidlines
Ø Selecting
Audit Topics and Planning Stage
Ø Identifing
Key areas
Ø Defining
Audit Objectives & Scopes
Ø Setting
Audit Criteria
Ø Audit
Evidence
Ø Identifing
Data Analysis Technique
Ø Preparing
Audit Matrix
Ø Deriving
Audit Conclusion
Ø Formulating
Audit Recommendation
Ø Assessing
and Reporting on Follow-Up Activity
Manfaat
Kursus Kursus ini akan membantu peserta memahami asas-asas penting dalam
pengauditan prestasi seperti perancangan, pelaksanaan, pelaporan dan susulan
bagi membolehkan peserta mengaplikasi pengetahuan dalam pengauditan dan
seterusnya meningkatkan kualiti pengauditan.
Selain
itu Jabatan Audit Negara juga ada
menganjunrkan Kursus E-Pembelajaran EPSA. Terdapat lapan (8) Modul Kursus Audit
yang telah dibangunkan oleh Jabatan Audit Negara menggunakan portal
E-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA), Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN). Model
kursus yang dimuat naik ke dalam portal EPSA adalah seperti berikut:
Jadual
1 : Kursus Audit yang telah dibangunkan oleh Jabatan Audit Negara menggunakan
portal E-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA), Institut Tadbiran Awam Negara
(INTAN).
(sumber : Jabatan Audit
Negara)
SWOT
Analisis bagi mengenalpasti kekuatan, kelemahan, halangan dan peluang bagi
Jabatan Audit Negara di Malaysia dalam menganjurkan kurusus dan latihan adalah
seperti berikut : -
STRENGTH
(KEKUATAN) Ø
Ketua Audit Negara
dan Jabatan Audit Negara Malaysia wujud sebelum merdeka lagi dan penuh dengan
pengalaman dalam bidang pengauditan pengurusan kewangan Jabatan - jabatan Kerajaan di Malaysia. Ø
Akademi Audit Negara
amat aktif dalam menganjurkan kursus-kursus bertaraf antarabangsa kepada
semua juruaudit dari dalam mahupun luar Negara. |
WEAKNESESS
(KELEMAHAN) Ø
Jabatan Audit Negara
seharusnya diletakkan terus dibawah Parlimen Malaysia dan bukannya di bawah
Jabatan Perdana Menteri seperti sekarang. Campur tangan oleh kuasa eksekutif
seperti Perdana Menteri boleh menggangu tugas pengauditan Jabatan Audit
Negara. Ø
Kursus atau Latihan
secara E-Learning atau Online masih kurang diparktikkan oleh Jabatan Audit
Negara. Hanya ada 8 sahaja kursus yang dibangun secara online menggunakan
portal E-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA) bersama Institut Tadbiran Awam
Negara (INTAN). |
OPPORTUNITIES
(PELUANG) Ø
Jabatan Audit Negara
sentiasa menggalakkan kakitangan melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih
tinggi contohnya di dalam bidang perakauanan seperti ACCA. Ø
Kakitangan jabatan
Audit Negara yang memiliki ACCA berpeluang cerah naik pangkat berbanding
kelayakan Ijazah lain-lain bidang. Ø
Jabatan Audit Negara
memiliki pusat latihan sendiri iaitu Akademi Audit Negara yang lengkap dengan prasana |
THREAT (HALANGAN) Ø
Halangan bajet atau peruntukan
bagi mana-mana Jabatan Audit Negara negeri atau Bahagian Audit Daslam di
mana-mana kementerian menyebabkan rancangan pengauditan dan latihan atau
kursus terjejas. Ø
Kekosongan jawatan
baru bagi mengisi kakitangan juruaudit yang pencen tidak lagi diisi oleh JPA
kerana kekangan peruntukan. Ø
Kekurangan kenderaan
jabatan menyebabkan kakitangan menggunakan kenderaan sendiri bagi menjalankan
tugas pengauditan di luar kawasan menyebabkan risiko apabila berlaku
kemalangan kerugian harta benda termasuk nyawa juga ditanggung sendiri bukan
kerajaan. |
4.0 Cadangan saya bagi meningkatkan prinsip
latihan untuk merancang latihan untuk pelajar dewasa di organisasi Jabatan
Audit Negara Malaysia adalah seperti berikut : -
Yang
pertama bagi konsep kendiri orang dewasa sudah mahir dengan keperluan dan
kehendak diri sendiri. Staf Jabatan
Audit Negara boleh menjalankan latihan melalui kaedah lain seperti pembelajaran
secara E-Learning atau Online. Ia lebih menjimatkan kos daripada menjalankan
kursus atau latihan secara bersemuka di Akademi Audit Negara yang terletak di
Bandar Baru Enstek, Nilai, Negeri Sembilan. Biasanya bagi kursus atau
latihan yang diadakan di Akademi Audit Negara ia menelan kos yang amat tinggi
seperti perbelanjaan tambang kapal terbang, bayaran tuntutan perjalanan,
bayaran makan dan sebagainya. Kos tersebut boleh dijimatkan apabila kursus atau
latihan kepada semua staf Jabatan Audit Negara dibuat secara online. Contohnya
pada tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) baru-baru ini, Akademi Audit
Negara telah pun melaksanakan kursus secara Online di mana setiap Jabatan Audit
Negara di negeri-negeri menggunakan kemudahan aplikasi online seperti Webex dan
Skype for Business bagi melengkapkan diri dengan kursus atau latihan secara
alam maya. Orang dewasa perlu terlibat dalam perancangan pengajaran mereka dan
rancangan pendidikan keseluruhan.
Prinsip
kedua iaitu pengalaman orang dewasa amat penting bagi staf di Jabatan Auidit
Negara menyampaikan ilmu pengauditan mereka kepada kakitangan baru atau staf
mereka yang masih baru bekerja. Bak kata pepatah Ingeris “Old is Gold”. Orang
dewasa mempunyai pengalaman lebih dalam bidang kerja mereka dan seharusnya
menjadi pakar atau tempat untuk orang muda merujuk. Jadi saya cadangkan setiap bulan, diadakan kursus atau latihan secara
dalaman dimana penceramah yang dilantik ialah dari kalangan kakitangan dewasa.
Mereka boleh menyampaikan ilmu dan pengalamanan mereka bersama tenaga kerja
muda di Jabatan Audit Negara dimana “sharing is caring”. Pengalaman sebenarnya perlu dimanfaatkan
sebagai asas untuk aktiviti pembelajaran. Ini merangkumi kesilapan dan juga
kejayaan.
Prinsip ketiga iaitu
bagi kesediaan untuk Belajar , Seorang dewasa sebenarnya lebih bersedia dan
dapat mempelajari bahan khusus tugas kerana berkaitan dengan perkembangannya
secara sosial dan profesional. Saya
cadangankan Jabatan Audit Negara menciptakan persekitaran untuk belajar
termasuk dalam kursus e-Pembelajaran, yang relevan dengan perkembangan sosial
dan profesional pelajar yang akan meningkatkan keinginan mereka untuk turut
serta.
Prinsip
ke empat iaitu bagi Orientasi untuk Belajar, Perspektif orang dewasa terhadap
pembelajaran berbeza kerana ia difokuskan pada keperluan segera untuk
pengetahuan, berbanding aplikasi jangka panjang. Keperluan pembelajaran orang
dewasa lebih tertumpu kepada masalah daripada mempelajari keseluruhan perkara. Saya cadangkan supaya Jabatan Audit Negara
supaya lebih banyak menganjurkan kursus atau latihan yang bersifat berfikiran
di luar kotak atau “thinking otside of the box” dan kaedah penyelesaian
masalah. Kumpulan focus kepada masalah kerja perlu diutamakan. Contohnya
dalam bidang pengauditan, mereka perlu mengenal pasti terlebih dahulu kenapa
sesuatu masalah itu berlaku. Root of cause harus dikenalpasti terlebih dahulu
sebelum kaedah penyelesesaian di cadangkan.
Bagi
prinsip kelima, orang dewasa mempunyai motivasi diri sendiri untuk belajar,
berkursus dan menerima latihan. Sebagai orang yang lama dan berpengalaman,
motivasi diri sudah wujud dan kuat untuk menambah ilmu. Saya mencadangkan agar di Jan Audit Negara supaya memberikan kemudahan
latihan dan kursus kepada semua kakitangan termasuk orang lama kerana
sebenarnya tiada istilah mereka tidak mahu belajar ilmu ketika berumur atau
bila perkhidmatan mereka memasuki fasa persaraan. Sebenarnya Juruaudit dan
Penolong Juruaudit di Jabatan Audit Negara merupakan tenaga kerja yang dilantik
dari kalangan professional dan berbakat. Semua kakitangan sebenarnya memiliki kelayakan
akademik yang baik sehingga ada yang
Ijazah kedoktoran (PHD), Ijazah Sarjana (Master), Ijazah Sarjana Muda
dan Diploma dalam sebarang bidang. Apa yang
penting ialah kandungan kursus atau latihan sentiasa dikemas kini supaya mereka
tidak bosan dengan ilmu yang sama.
5.0 Rumusan
Kakitangan di Jabatan Audit Negara merupakan
kakitangan yang berkelulusan tinggi yang dilantik ke perkhidmatan awam. Bagi
jawatan Juruaudit W41 sekurang-kurangnya memiliki segulung Ijazah manakala bagi
jawatan Penolong Juruaudit W29 pula harus memilioki sekurang-kurangya Diploma.
Mereka adalah kakitangan yang terlatih dan Professional dalam bidang
pengauditan sektor awam kerana selalu dilatih dan diberi kursus oleh pusat
latihan mereka sendiri iaitu Akademi Audit Negara (AAN). AAN bukan sahaja
menganjurkan kursus kepada staf mereka sahaja malah kepada kakitangan di semua
kementerian serta pserta daripada Negara luar. Kemudahan pusat latihan ini
perlu digunakan sewajarnya oleh Jabatan Audit Negara bagi menganjurkan
Kursus-kursus dan Latihan yang betul-betul berkualiti supaya peserta atau
pelajar mendapat manfaat yang optimum.
Andragogi
selari dengan Teori Pembelajaran Dewasa iaitu yang diasaskan oleh Malcolm
Shepherd Knowles (1913 - 1997), merupakan sebagai suatu seni dan
sains pembelajaran orang dewasa, 5 prinsip Andragogi yang disyorkan iaitu
Konsep Kendiri, Pengalaman Orang Dewasa, Kesediaan untuk belajar, Oroientasi
untuk belajar dan motivasi untuk belajar perlu digunakan oleh Jabatan Audit
Negara untuk melaksanakan Kurus dan latihan yang bersesuaian dengan organisasi
mereka dan menghasilkan tenaga kerja yang berkelas dunia. Sesungguhnya Jabatan
Audit Negara merupakan salah satu jabatan yang amat penting di Negara kita
kerana mereka lah yangakan mengaudit semua akaun dan kewangan Jabatan-jabatan
kerajaan setiap tahun sama ada
pengurusan kewangan mantap atau tidak dan mengelakkan sebarang unsur
penyelewengan, keberosan dan ketirisan wang rakyat.
(3,388
patah perkataan)
6.0 Rujukan
[1]
Auditor General Report Series 2 2015
[2]
https://www.audit.gov.my/index.php/ketua-audit-negara/profil.
[3]
https://www.audit.gov.my/index.php/en/maklumat-korporat/visi-misi
[4]
Knowles, M. S. (1950) Informal Adult Education, New York: Association Press.
Guide for educators based on the writer’s experience as a programme organizer
in the YMCA.
[5]
Knowles, M. S. (1962) A History of the Adult Education Movement in the USA, New
York: Krieger. A revised edition was published in 1977.
[6] https://www.ispringsolutions.com/blog/what-does-malcolm-knowles-know-about-adult-learning-theory
[7]
http://www.akademi.audit.gov.my/index.php/maklumat-korporat/kursus
[8]http://www.akademi.audit.gov.my/images/PDF/modul_program/Sinopsis%20Program%20Antarabangsa.pdf
Comments