BMHR5103 HUMAN RESOURCE MANAGEMENT

 

1.0              PENGENALAN ORGANISASI

 

Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan perkara 106 dan Perkara 107 serta Akta Audit 1957 menyatakan Ketua Audit Negara ditugaskan untuk mengaudit pengurusan kewangan, penyata kewangan, aktiviti sesuatu Kemeterian/Jabatan/Agensi serta pengurusan Syarikat/Agensu Mikil kerajaan Persekutuan dan juga Negeri. Ketua Audit Negara perlu menyerahkan Laporan Pengauditan tersebut kepada Yang Mulia, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong serta atas persetujuannya ia untuk dibentangkan di Parlimen. Untuk memenuhi tanggungjawab tersebut, Ketua Audit Negara melalui Jabatan Audit Negara telah membuat 4 jenis auditan setiap tahun seperti berikut [1]: -

 

Ø  Audit Pengesahan dilakukan untuk memberikan pendapat atau panmdagan mengenai sesuatu penyata kewangan Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri untuk sesuatu tahun berkenaan adalah benar, tepat, betul, adil dan rekod perakaunan disimpan dengan baik.

 

Ø  Audit Pematuhan - untuk menilai sama ada pengurusan kewangan Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri adalah mengikuti peraturan kewangan dan undang-undang yang ada

 

 

Ø  Audit Prestasi - untuk menilai sama ada aktiviti Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri telah dilaksanakan dengan ekonomi,berkesan, cekap,   dan mencapainya objektif yang dinyatakan; dan

 

Ø  Pengurusan Audit Syarikat Kerajaan - untuk menilai sama ada syarikat subsidiari Syarikat Milik Kerajaan Negeri  atau Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri telah diuruskan dengan betul dan cekap.

 

Senarai Sejarah Ketua Audit Negara Malaysia sebelum kemerdekaan sehingga selepas kemerdekaan.


Pada masa sekarang, YBhg. Dato' Nik Azman Nik Abdul Majid merupakan Ketua Audit Negara Malaysia. Beliau mengemudi salah sebuah jabatan atau institusi yang amat penting di Malaysia dimana Jabatan Audit Negara bertanggungjawab secara langsung dalam mengaudit kewangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT),  Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, dan Syarikat-syarikat atau Badan Berkanun Persekutuan atau Negeri di Malaysia. Bagaimana sesebuah jabatan kerajaan sama ada Persekutuan ataupun negeri menguruskan pengurusan kewangan mereka maka ia akan diaudit oleh Jabatan Audit Negara Malaysia bagi memastikan check and balance[3].

 

Ketua Audit Negara Malaysia yang telah diamanahkan dan diturunkan kuasa melalui Perlembagaan Malaysia dan Akta Audit 1957 untuk melaksanakan pengauditan bagi pihak Kerajaan. Jabatan Audit Negara telah dipertanggungjawabkan bagi membantu Ketua Audit Negara menjalankan tugas pengauditan ini dan melaporkan kepada Parlimen yang dikenali sebagai Laporan Ketua Audit Negara.

 

Bagi tujuan latihan dan kursus kepada staf, Jabatan Audit Negara Malaysia mempunyai pusat latihan sendiri yang bukan sahaja menawarkan kursus dan latihan kepada kakitangan Jabatan Audit Negara sendiri bahkan kepada semua kakitangan kerajaan dibawah perkhidmatan Persekutuan mahupun negeri. Malah apa yang menarik kursus kepada Juruaudit dari luar Negara juga disediakan. Akademi Audit Negara adalah Institut Latihan Awam di bawah Jabatan Audit Negara yang mula beroperasi sepenuhnya pada bulan September 2005. Akademi Audit Negara bertanggungjawab melaksanakan latihan kepada juruaudit sektor awam dalam bidang IT, pengauditan, perakaunan dan pengurusan. Pembinaannya telah mula dijalankan pada 15 Ogos 2002 dan siap dibina sekitar Jun 2005. YBhg. Tan Sri Samsudin bin Osman, Bekas Ketua Setiausaha Negara telah merasmikan akademi ini  pada 24 November 2005. Pembinaan Akademi Audit Negara (AAN) telah telah melibatkan kawasan tapak seluas 20 ekar yang dibangunkan di Bandar Enstek, Nilai, Negeri Sembilan dengan kos berjumlah RM42.42 juta. Iatelah beroperasi sepenuhnya pada pada 24 September 2005.


Visi Akademi Audit Negara

Audit Negara adalah ingin  menjadi sebuah institusi latihan terkenal di Pengauditan Sektor Awam di Malaysia dan juga Luar Negara. Misi AAN adalah untuk mengembangkan kompetensi dan kemampuan dalam Pengauditan Sektor Awam sementara objektif dalam mendukung misi ini meliputi:

Ø  Menyediakan program latihan yang sistematik dan berkualiti tinggi

Ø  Memperluas pendekatan pembelajaran untuk e-Pembelajaran,

Ø  Menyediakan persekitaran yang kondusif,

Ø  Menjalinkan perkongsian atau kerjasama yang pintar,dengan institusi latihan awam / Badan Profesional/ Organisasi Antarabangsa yang lain

Ø  Mempromosikan Akademi Audit Negara sebagai pengauditan terkenal institusi latihan.

Ø  Melengkapkan juruaudit dengan kemampuan dalam pengauditan, pengetahuan, kemahiran dan bidang lain yang berkaitan,

 

 

Untuk menangani cabaran untuk mencapai visi, misi di atas dan objektif, Pelan Strategik kami disokong oleh 5 perkara utama teras yang merangkumi:

Ø  Membangun dan meningkatkan kecekapan audirtor,

Ø  Meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran

Ø  Memperbaiki infrastruktur NAA,

Ø  Menjalin jaringan dan kerjasama dengan pihak ketiga,

Ø  Meningkatkan kedudukan NAA sebagai institusi latihan utama dalam pengauditan

 

Hubungi Agensi

Alamat: Persiaran Timur 3, Bandar Enstek, Bandar Nilai Utama, 71760 Negeri Sembilan

Telefon Pejabat/Bimbit: 06-7822000

Faks: 06-7822082

E-mel: academy@audit.gov.my

 

 

Fasiliti yang disediakan di Akademi Audit Negara

Ø  Makmal Komputer Bilik Unix – 3

Ø  Dewan Syarahan – 1

Ø  Bilik Tanjung – 1

Ø  Bilik Anggerik – 1

Ø  Bilik Seroja – 1

Ø  Auditorium Ahmad Nordin – 1

Ø  Bilik Eksekutif – 1

Ø  Bilik Biasa – 5

Ø  Gelanggang Futsal/Bola Jaring/Tenis – 1

Ø  Bilik Sindiket Bourgenvilla – 1

Ø  Makmal Komputer Bilik Novell – 1

Ø  Gelanggang Bola Tampar – 1

Ø  Gelanggang Sepak Takraw – 1

Ø  Gimnasium Tertutup - 1


 

2.0       Teori Pembelajaran Dewasa - Andragogi

Teori Pembelajaran Dewasa - Andragogi

Seorang pendidik Amerika yang terkenal dengan penggunaan istilah Andragogi sebagai sinonim dengan pendidikan orang dewasa telah diperkenalkan  iaitu oleh Malcolm Shepherd Knowles (1913 - 1997). Andragogy menurut Malcolm Knowles merupakan sebuah seni dan sains pembelajaran orang dewasa, oleh itu andragogi merujuk kepada sebarang bentuk pembelajaran orang dewasa. (Kearsley, 2010)[4].

 

Istilah andragogi boleh dikatakan setara dengan istilah pedagogi. Andragogi dalam bahasa Yunani bermaksud memimpin manusia berbanding dengan pedagogi, yang dalam bahasa Yunani bermaksud memimpin anak. Namun, harus diperhatikan bahawa istilah pedagogi telah digunakan sejak zaman Yunani Kuno, sementara Alexander Kapp, seorang pendidik Jerman, pertama kali menggunakan istilah andragogi pada tahun 1833[5].

 

Knowles membuat lima andaian mengenai ciri-ciri pelajar dewasa yang unik berbanding dengan ciri-ciri pembelajaran kanak-kanak (juga dikenali sebagai pedagogi) [6]:

Konsep Kendiri - Orang dewasa lebih bebas daripada kanak-kanak, dapat mengarahkan tingkah laku mereka sendiri ke arah model kawalan dan tanggungjawab kendiri. Bagaimana ini dapat diterapkan pada e-Pembelajaran? Karakteristik ini paling baik disokong dengan memberikan arahan mengganggu minimum dan panduan dan sokongan maksimum. Dalam persekitaran e-Pembelajaran, pengarang kursus dapat membimbing pelajar dan memberikan sumber yang banyak sambil tetap membiarkan mereka agak mandiri untuk 'menemui' banyak maklumat dan memasukkannya mengikut keperluan mereka, dalam keperluan pembelajaran mereka.

 

Pengalaman Pelajar Dewasa - Orang dewasa mempunyai kumpulan pengalaman dan ingatan yang harus dilukis semasa proses pembelajaran. Mempunyai pengetahuan yang kuat tentang pelajar dan pengalaman sebenar mereka dan keperluan berterusan sebelum merancang kursus e-Pembelajaran adalah mustahak. Oleh kerana pembelajaran orang dewasa cenderung lebih berorientasikan tujuan daripada pembelajaran anak, memanfaatkan pengalaman khusus untuk menunjukkan bagaimana maklumat itu relevan dengan pelajar adalah kunci untuk penggunaan mereka dalam kursus. Semua prinsip andragogi termasuk dalam andaian ini.

 

Kesediaan untuk Belajar - Seorang dewasa lebih bersedia dan dapat mempelajari bahan khusus tugas kerana berkaitan dengan perkembangannya secara sosial dan profesional. Bagaimana ini berlaku untuk e-Pembelajaran? Menciptakan persekitaran untuk belajar, dalam kursus e-Pembelajaran, yang relevan dengan perkembangan sosial dan profesional pelajar akan meningkatkan keinginan mereka untuk turut serta. Sekiranya pelajar melihat faedah sosial untuk pembelajaran, mereka cenderung untuk terlibat. Pembelajaran khusus matlamat bukan hanya untuk mempelajari tugas baru tetapi juga dapat menggabungkan perkara seperti rangkaian sosial, pembelajaran kumpulan, ulasan rakan sebaya dan banyak lagi.

 

Orientasi untuk Belajar - Perspektif orang dewasa terhadap pembelajaran berbeza kerana ia difokuskan pada keperluan segera untuk pengetahuan, berbanding aplikasi jangka panjang. Keperluan pembelajaran orang dewasa lebih tertumpu kepada masalah daripada mempelajari keseluruhan perkara. Contohnya? Seorang kanak-kanak belajar algebra; orang dewasa mungkin mempelajari penerapan persamaan tertentu untuk menangani masalah kewangan. Aplikasi dalam e-Pembelajaran? Memastikan pelajar jelas dari awal bagaimana modul e-Pembelajaran akan digunakan untuk mereka dan situasi mereka menjamin pembelian mereka. Contoh dunia nyata yang khusus untuk mereka atau organisasi yang mereka kerjakan adalah yang paling nyata dan berkesan.

 

Motivasi untuk Belajar - Walaupun kebanyakan kanak-kanak mempunyai motivator luaran untuk belajar (guru, ibu bapa, dll.), Orang dewasa kebanyakannya bermotivasi diri. Bagaimana ini berlaku untuk e-Pembelajaran? Sekiranya pelajar mengetahui mengapa mereka melakukan modul e-Pembelajaran dan bila  mereka dapat mengaplikasikan pengetahuan yang diterima, motivasi dalaman mereka akan dapat dilakukan dengan mudah. Jika tidak, mudah dan kemungkinan mereka akan mempersoalkan mengapa penyertaan mereka diperlukan.

 

Dengan mengambil kira lima anggapan ini, Knowles kemudian mengemukakan empat prinsip andragogi - prinsip yang lebih kurang penting untuk memahami apa yang diperlukan untuk berjaya mengembangkan peluang pembelajaran orang dewasa, termasuk e-Pembelajaran :

Ø  Orang dewasa perlu terlibat dalam perancangan pengajaran mereka dan rancangan pendidikan keseluruhan.

 

Ø  Pengalaman sebenarnya perlu dimanfaatkan sebagai asas untuk aktiviti pembelajaran. Ini merangkumi kesilapan dan juga kejayaan.

 

 

Ø  Agar berkesan, modul pembelajaran harus segera relevan dengan pekerjaan atau kehidupan pelajar.

 

Ø  Bahan yang diajar perlu difokuskan pada isu tertentu dan bukannya topik umum.

 

Ø  Teori pembelajaran orang dewasa Knowles adalah penting kerana jelas menggariskan perbezaan ciri pembelajaran antara kanak-kanak dan orang dewasa dan nampaknya cenderung berguna untuk pengarang modul e-Pembelajaran.

 

3.0       Pengenalpastian dan perbincangan prinsip latihan untuk merancang latihan untuk pelajar dewasa yang terdapat dalam Jabatan Audit Negara.

 

Setakat ini Jabatan Audit Negara melalui pusat latihan mereka sendiri iaitu Akademi Audit Negara telah menganjurkan kursus Dalaman, Kursus kepada Agensi Luar dan juga Kursus Antarabangsa bagi peserta

Kursus Dalaman

Bagi kakitangan Jabatan Audit Negara sendiri, setiap tahun Akademi Audit Negara akan menjalankan kursus-kursus mengikut jadual yang ditetapkan seperti di Lampiran A iaitu Kalendar Latihan Akademi Audit Negara Tahun 2020. Terdapat 15 kursus di bawah Porgram Pengauditan, 13 kursus di bawah Program Pengauditan IT, 13 kursus di bawah Program Perakaunan, 13 kursus di bawah Program Pengurusan dan 2 kursus dibawah Program Antarabangsa.

Kursus Agensi Luar

Akademi Audit Negara turut menyediakan kepakaran latihan kepada agensi luar yang berminat mengikuti kursus-kursus yang dianjurkan oleh pihak Akademi selain mengadakan kursus untuk pegawai Audit mereka sendiri. Penganjuran kursus kepada agensi luar merupakan sebahagian daripada khidmat advoccy yang ditawarkan oleh Akademi bertujuan untuk membantu meningkatkan tahap pengurusan kewangan agensi Kerajaaan.

 

 

Objektif

Ø  Bagi membantu meningkatkan tahap pengurusan kewangan agensi AAN menyediakan khidmat advocacy pengurusan kewangan.

 

Ø  Akademi Audit Negara dan sektor awam serta badan profesional yang lain. berkejasama untuk mewujudkan jaringan kerjasama yang jitu.

 

 

Kursus Yang Ditawarkan

Dalam Kalendar Latihan Tahunan Akademi Audit Negara menawarkan Kursus-kursus kepada agensi luar amnya adalah seperti yang dicadangkan iaitu meliputi bidang perakaunan, teknologi maklumat, pengauditan, dan pengurusan khusus berkaitan dengan pengurusan kewangan dalam sektor awam. Bagaimanapun, Akademi Negara juga menyediakan kursus-kursus yang disesuaikan dengan keperluan khusus oleh agensiluar[7].

Antara kursus yang dilaksanakan bagi membantu agensi luar adalah:

Ø  Kursus pengauditan untuk juruaudit Jabatan Mineral dan Geosains. (JMG)

Ø  Kursus Pengurusan Kewangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)

Ø  Kursus Pengauditan Pengurusan Kewangan bagi Perbadanan tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)

 

KURSUS ANTARABANGSA  MTCP IT AUDIT

Pada 7 September 1980 melalui Mesyuarat Ketua-ketua Negara Commonwealth di New Delhi, India, Program Kerjasama Teknikal Malaysia (PKTM) atau lebih dikenali sebagai MTCP mula dilancarkan secara rasmi. Tujuan utama program ini ialah di mana Malaysia mempunyai kepakaran dan pengalaman untuk memberi pertolongan kepada Negara-negara membangun dalam bidang teknikal. Program ini membuktikan komitmen Kerajaan Malaysia kepada kerjasama dengan Negara-negara Selatan. Pada setiap tahun mulai tahun 2007 di bawah program ini, AAN telah melaksanakan kursus jangka pendek dan peserta adalah dipilih daripada Negara membangun yang disenaraikan di bawah program MTCP ini. Kerajaan Malaysia menanggung segala perbelanjaan untuk menghadiri kursus tersebut. Kursus ini bertujuan mewujudkan kesedaran dan pemahaman mengenai prinsip asas dan prosedur pemeriksaan, pelaporan pelan strategik IT & dokumen yang berkaitan dengan auditi, memberi pengetahuan dan meningkatkan pemahaman mengenai sistem audit dan dapat mengkaji semula kawalan sistem dan berkongsi kemahiran dan pengalaman mengenai subjek dan membentuk rangkaian profesional di kalangan peserta.

 

Kurikulum Kursus bagi kursus Antarabangsa  MTCP IT AUDIT  : -

Ø  IT & The IT Audit Process

Ø  The IT Controls Model

Ø  Planning an IT Control Review

Ø  IT Operations

Ø  Change Management

Ø  End User Computing

Ø  Physical & Environmental Control

Ø  Organization & Management

Ø  Documenting an IT System

Ø  Business Continuity Plan

Ø  Logical Access Control

Ø  Third Party Service Provider

Ø  Input, Process & Output Control

Ø  Master File & Standing Data Control

Ø  Introduction to Application Control

Ø  Application Security

Ø  The Role of Auditors in System Development

Ø  Computer Assisted Audit Tools & Techniques (CAATT’s )

 

Di akhir kursus ini antara manfaat Kursus peserta akan dapat memahami pengauditan IT dengan lebih optimum melalui pertukaran idea, amalam terbaik dan pengalaman antara peserta pelbagai negara.

 

KURSUS ANTARABANGSA MTCP PENGAUDITAN PRESTASI

 Pada 7 September 1980 melalui Mesyuarat Ketua-ketua Negara Commonwealth di New Delhi, India, Program Kerjasama Teknikal Malaysia (PKTM) atau lebih dikenali sebagai MTCP mula dilancarkan secara rasmi. Tujuan utama program ini ialah di mana Malaysia mempunyai kepakaran dan pengalaman untuk memberi pertolongan kepada Negara-negara membangun dalam bidang teknikal. Program ini membuktikan komitmen Kerajaan Malaysia kepada kerjasama dengan Negara-negara Selatan. Pada setiap tahun mulai tahun 2007 di bawah program ini, AAN telah melaksanakan kursus jangka pendek dan peserta adalah dipilih daripada Negara membangun yang disenaraikan di bawah program MTCP ini. Kerajaan Malaysia menanggung segala kos perbelanjaan untuk menghadiri kursus tersebut. Program Latihan Pengauditan Prestasi adalah bertujuan untuk memberi pendedahan mengenai konsep, prinsip, kaedah dan proses pendauditan prestasi yang mencakupi perancangan, perlaksanaan, pelaporan dan tindakan susulan. Selain itu, beberapa sesi perkongsian ilmu yang disampaikan juga diadakan tentang pengauditan prestasi khusus seperti pengauditan air dan alam sekitar, pengauditan pengurusan projek, pengauditan teknologi maklumat dan tajuk-tajuk yang berkaitan dengan Pengauditan Prestasi[8].

 

Kurikulum Kursus Kursus Antarabangsa Mtcp Pengauditan Prestasi  : -

Ø  Defining Performance Audit-Mandate, Auditing Standard and Guidlines

Ø  Selecting Audit Topics and Planning Stage

Ø  Identifing Key areas

Ø  Defining Audit Objectives & Scopes

Ø  Setting Audit Criteria

Ø  Audit Evidence

Ø  Identifing Data Analysis Technique

Ø  Preparing Audit Matrix

Ø  Deriving Audit Conclusion

Ø  Formulating Audit Recommendation

Ø  Assessing and Reporting on Follow-Up Activity

 

Manfaat Kursus Kursus ini akan membantu peserta memahami asas-asas penting dalam pengauditan prestasi seperti perancangan, pelaksanaan, pelaporan dan susulan bagi membolehkan peserta mengaplikasi pengetahuan dalam pengauditan dan seterusnya meningkatkan kualiti pengauditan.

Selain itu Jabatan Audit Negara  juga ada menganjunrkan Kursus E-Pembelajaran EPSA. Terdapat lapan (8) Modul Kursus Audit yang telah dibangunkan oleh Jabatan Audit Negara menggunakan portal E-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA), Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN). Model kursus yang dimuat naik ke dalam portal EPSA adalah seperti berikut:

 

Jadual 1 : Kursus Audit yang telah dibangunkan oleh Jabatan Audit Negara menggunakan portal E-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA), Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN).

(sumber : Jabatan Audit Negara)

SWOT Analisis bagi mengenalpasti kekuatan, kelemahan, halangan dan peluang bagi Jabatan Audit Negara di Malaysia dalam menganjurkan kurusus dan latihan adalah seperti berikut : -

STRENGTH (KEKUATAN)

Ø  Ketua Audit Negara dan Jabatan Audit Negara Malaysia wujud sebelum merdeka lagi dan penuh dengan pengalaman dalam bidang pengauditan pengurusan kewangan Jabatan -  jabatan Kerajaan di Malaysia.

Ø  Akademi Audit Negara amat aktif dalam menganjurkan kursus-kursus bertaraf antarabangsa kepada semua juruaudit dari dalam mahupun luar Negara.

WEAKNESESS (KELEMAHAN)

Ø  Jabatan Audit Negara seharusnya diletakkan terus dibawah Parlimen Malaysia dan bukannya di bawah Jabatan Perdana Menteri seperti sekarang. Campur tangan oleh kuasa eksekutif seperti Perdana Menteri boleh menggangu tugas pengauditan Jabatan Audit Negara.

Ø  Kursus atau Latihan secara E-Learning atau Online masih kurang diparktikkan oleh Jabatan Audit Negara. Hanya ada 8 sahaja kursus yang dibangun secara online menggunakan portal E-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA) bersama Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN).

 

OPPORTUNITIES (PELUANG)

Ø  Jabatan Audit Negara sentiasa menggalakkan kakitangan melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi contohnya di dalam bidang perakauanan seperti ACCA.

Ø  Kakitangan jabatan Audit Negara yang memiliki ACCA berpeluang cerah naik pangkat berbanding kelayakan Ijazah lain-lain bidang.

Ø  Jabatan Audit Negara memiliki pusat latihan sendiri iaitu Akademi Audit Negara  yang lengkap dengan prasana

THREAT (HALANGAN)

Ø  Halangan bajet atau peruntukan bagi mana-mana Jabatan Audit Negara negeri atau Bahagian Audit Daslam di mana-mana kementerian menyebabkan rancangan pengauditan dan latihan atau kursus terjejas.

Ø  Kekosongan jawatan baru bagi mengisi kakitangan juruaudit yang pencen tidak lagi diisi oleh JPA kerana kekangan peruntukan.

Ø  Kekurangan kenderaan jabatan menyebabkan kakitangan menggunakan kenderaan sendiri bagi menjalankan tugas pengauditan di luar kawasan menyebabkan risiko apabila berlaku kemalangan kerugian harta benda termasuk nyawa juga ditanggung sendiri bukan kerajaan.

 

 

 

 

 

4.0       Cadangan saya bagi meningkatkan prinsip latihan untuk merancang latihan untuk pelajar dewasa di organisasi Jabatan Audit Negara Malaysia adalah seperti berikut : -

Yang pertama bagi konsep kendiri orang dewasa sudah mahir dengan keperluan dan kehendak diri sendiri. Staf Jabatan Audit Negara boleh menjalankan latihan melalui kaedah lain seperti pembelajaran secara E-Learning atau Online. Ia lebih menjimatkan kos daripada menjalankan kursus atau latihan secara bersemuka di Akademi Audit Negara yang terletak di Bandar Baru Enstek, Nilai, Negeri Sembilan. Biasanya bagi kursus atau latihan yang diadakan di Akademi Audit Negara ia menelan kos yang amat tinggi seperti perbelanjaan tambang kapal terbang, bayaran tuntutan perjalanan, bayaran makan dan sebagainya. Kos tersebut boleh dijimatkan apabila kursus atau latihan kepada semua staf Jabatan Audit Negara dibuat secara online. Contohnya pada tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) baru-baru ini, Akademi Audit Negara telah pun melaksanakan kursus secara Online di mana setiap Jabatan Audit Negara di negeri-negeri menggunakan kemudahan aplikasi online seperti Webex dan Skype for Business bagi melengkapkan diri dengan kursus atau latihan secara alam maya. Orang dewasa perlu terlibat dalam perancangan pengajaran mereka dan rancangan pendidikan keseluruhan.

Prinsip kedua iaitu pengalaman orang dewasa amat penting bagi staf di Jabatan Auidit Negara menyampaikan ilmu pengauditan mereka kepada kakitangan baru atau staf mereka yang masih baru bekerja. Bak kata pepatah Ingeris “Old is Gold”. Orang dewasa mempunyai pengalaman lebih dalam bidang kerja mereka dan seharusnya menjadi pakar atau tempat untuk orang muda merujuk. Jadi saya cadangkan setiap bulan, diadakan kursus atau latihan secara dalaman dimana penceramah yang dilantik ialah dari kalangan kakitangan dewasa. Mereka boleh menyampaikan ilmu dan pengalamanan mereka bersama tenaga kerja muda di Jabatan Audit Negara dimana “sharing is caring”.  Pengalaman sebenarnya perlu dimanfaatkan sebagai asas untuk aktiviti pembelajaran. Ini merangkumi kesilapan dan juga kejayaan.

 

Prinsip ketiga iaitu bagi kesediaan untuk Belajar , Seorang dewasa sebenarnya lebih bersedia dan dapat mempelajari bahan khusus tugas kerana berkaitan dengan perkembangannya secara sosial dan profesional. Saya cadangankan Jabatan Audit Negara menciptakan persekitaran untuk belajar termasuk dalam kursus e-Pembelajaran, yang relevan dengan perkembangan sosial dan profesional pelajar yang akan meningkatkan keinginan mereka untuk turut serta.

 

Prinsip ke empat iaitu bagi Orientasi untuk Belajar, Perspektif orang dewasa terhadap pembelajaran berbeza kerana ia difokuskan pada keperluan segera untuk pengetahuan, berbanding aplikasi jangka panjang. Keperluan pembelajaran orang dewasa lebih tertumpu kepada masalah daripada mempelajari keseluruhan perkara. Saya cadangkan supaya Jabatan Audit Negara supaya lebih banyak menganjurkan kursus atau latihan yang bersifat berfikiran di luar kotak atau “thinking otside of the box” dan kaedah penyelesaian masalah. Kumpulan focus kepada masalah kerja perlu diutamakan. Contohnya dalam bidang pengauditan, mereka perlu mengenal pasti terlebih dahulu kenapa sesuatu masalah itu berlaku. Root of cause harus dikenalpasti terlebih dahulu sebelum kaedah penyelesesaian di cadangkan.

 

Bagi prinsip kelima, orang dewasa mempunyai motivasi diri sendiri untuk belajar, berkursus dan menerima latihan. Sebagai orang yang lama dan berpengalaman, motivasi diri sudah wujud dan kuat untuk menambah ilmu. Saya mencadangkan agar di Jan Audit Negara supaya memberikan kemudahan latihan dan kursus kepada semua kakitangan termasuk orang lama kerana sebenarnya tiada istilah mereka tidak mahu belajar ilmu ketika berumur atau bila perkhidmatan mereka memasuki fasa persaraan. Sebenarnya Juruaudit dan Penolong Juruaudit di Jabatan Audit Negara merupakan tenaga kerja yang dilantik dari kalangan professional dan berbakat. Semua kakitangan sebenarnya memiliki kelayakan akademik yang baik sehingga ada yang  Ijazah kedoktoran (PHD), Ijazah Sarjana (Master), Ijazah Sarjana Muda dan Diploma dalam sebarang bidang. Apa yang penting ialah kandungan kursus atau latihan sentiasa dikemas kini supaya mereka tidak bosan dengan ilmu yang sama.

 

 

 

 

 

 

 

5.0       Rumusan

Kakitangan di Jabatan Audit Negara merupakan kakitangan yang berkelulusan tinggi yang dilantik ke perkhidmatan awam. Bagi jawatan Juruaudit W41 sekurang-kurangnya memiliki segulung Ijazah manakala bagi jawatan Penolong Juruaudit W29 pula harus memilioki sekurang-kurangya Diploma. Mereka adalah kakitangan yang terlatih dan Professional dalam bidang pengauditan sektor awam kerana selalu dilatih dan diberi kursus oleh pusat latihan mereka sendiri iaitu Akademi Audit Negara (AAN). AAN bukan sahaja menganjurkan kursus kepada staf mereka sahaja malah kepada kakitangan di semua kementerian serta pserta daripada Negara luar. Kemudahan pusat latihan ini perlu digunakan sewajarnya oleh Jabatan Audit Negara bagi menganjurkan Kursus-kursus dan Latihan yang betul-betul berkualiti supaya peserta atau pelajar mendapat manfaat yang optimum.

Andragogi selari dengan Teori Pembelajaran Dewasa iaitu yang diasaskan oleh Malcolm Shepherd Knowles (1913 - 1997), merupakan sebagai suatu seni dan sains pembelajaran orang dewasa, 5 prinsip Andragogi yang disyorkan iaitu Konsep Kendiri, Pengalaman Orang Dewasa, Kesediaan untuk belajar, Oroientasi untuk belajar dan motivasi untuk belajar perlu digunakan oleh Jabatan Audit Negara untuk melaksanakan Kurus dan latihan yang bersesuaian dengan organisasi mereka dan menghasilkan tenaga kerja yang berkelas dunia. Sesungguhnya Jabatan Audit Negara merupakan salah satu jabatan yang amat penting di Negara kita kerana mereka lah yangakan mengaudit semua akaun dan kewangan Jabatan-jabatan kerajaan setiap tahun  sama ada pengurusan kewangan mantap atau tidak dan mengelakkan sebarang unsur penyelewengan, keberosan dan ketirisan wang rakyat.

 

(3,388 patah perkataan)

 

 

 

 

 

 

 

 

6.0       Rujukan

 

[1] Auditor General Report Series 2 2015

 

[2] https://www.audit.gov.my/index.php/ketua-audit-negara/profil.

 

[3] https://www.audit.gov.my/index.php/en/maklumat-korporat/visi-misi

 

[4] Knowles, M. S. (1950) Informal Adult Education, New York: Association Press. Guide for educators based on the writer’s experience as a programme organizer in the YMCA.

 

[5] Knowles, M. S. (1962) A History of the Adult Education Movement in the USA, New York: Krieger. A revised edition was published in 1977.

 

[6] https://www.ispringsolutions.com/blog/what-does-malcolm-knowles-know-about-adult-learning-theory

 

[7] http://www.akademi.audit.gov.my/index.php/maklumat-korporat/kursus

 

[8]http://www.akademi.audit.gov.my/images/PDF/modul_program/Sinopsis%20Program%20Antarabangsa.pdf

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA