GMGF 2033 DASAR DAN ANALISIS FISKAL

 


(BAHAGIAN A)

Pengenalan

Dalam kalangan negara persekutuan, hubungan fiskal berlaku melalui proses pembuatan keputusan kewangan antara peringkat kerajaan. Keputusan ini dibuat untuk mengurus dua perkara utama iatu mengurus peruntukan daripada kerajaan pusat kepada kerajaan Negeri dan mengagihkan peruntukan tersebut kepada kerajaan-kerajaan negeri. Terdapat peruntukan tertentu dibawah di bawah Perlembagaan Malaysia bahawa Kerajaan Pusat perlu menyediakan peruntukan-peruntukan dan sumbangan tertentu kepada kerajaan-kerajaan Negeri seperti berikut : -

(a)  Pemberian Penyenggaraan Jalan Negeri

(b)  Pemberian Khas Tahunan

(c)  Pemberian Pertambahan Hasil

(d)  Geran Tahunan Kepada Pihak Berkuasa Tempatan

(e)  Bayaran Perkhidmatan bagi Neger- Negeri

(f)   Pemberian Dibawah Senarai Bersama

(g)  Pemberian Bil Lampu Jalan dan lampu isyarat PBT

(h)  Pemberian Berdarkan Tahap Pembangunan Ekonomi, Infsratruktur dan kemajuan Hidup

(i)    Pemberian Kekurangan Akaun mengurus

(j)    Pemberian kepada Perpustakaan Negeri

(k)  Pemberian kepada Muzium Negeri

(l)    Bayaran Pemansuhan Duti Import dan Eksais atas Barangan Petroleum kepada Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak

Secara teori dan praktiknya jenis sistem persekutuan yang diamalkan mempengaruhi hubungan fiskal dan jenis ketidakseimbangan fiskal yang berlaku. Pemberian kepada kerajaan negeri atau wilayah yang menjadi anggota persekutuan merupakan alat dasar fiskal utama yang lazimnya diamalkan oleh negaranegara persekutuan bagi mengurus ketidakcukupan hasil kerajaan negeri walau pun faktor sebenar yang menyebabkan berlakunya ketidakcukupan ini berbeza antara sebuah negara persekutuan dengan sebuah negara persekutuan lain sama ada tulin atau separa tulin.

 

Keputusan dasar pemberian dibuat di peringkat kerajaan persekutuan. Keputusan operasi pemberian pula dibuat di peringkat kerajaan negeri dan ianya dibuat oleh pegawai di peringkat jabatan-jabatan negeri dan pegawai-pegawai khas jabatan di peringkat kerajaan pusat. Kemampuan fiskal bermaksud keupayaan kerajaan negeri yang menjadi anggota persekutuan untuk mendapatkan hasil bagi membiayai tanggungjawab perbelanjaan yang diperuntukkan. Kemampuan ini amat bergantung kepada sumber hasil dan bidang kuasa kewangan yang diperuntukkan kepada kerajaan negeri. Ketidakseimbangan fiskal pula bermaksud ketidakcukupan kewangan atau hasil untuk membiayai perbelanjaan yang perlu ditunaikan oleh kerajaan berbanding dengan kemampuan sumber hasil yang ada dan dapat dijana. Lazimnya, dalam sebuah negara persekutuan, kemampuan fiskal kerajaan persekutuan adalah lebih tinggi berbanding dengan kemampuan fiskal kerajaan negeri. Lanjutan dari itu berlaku dua jenis ketidakcukupan kewangan iaitu ketidakcukupan kewangan antara kerajaan negeri dengan kerajaan pusat dan ketidakcukupan kewangan antara kerajaan-kerajaan negeri. Ketidakcukupan kewangan pertama dikenali sebagai ketidakseimbangan fiskal menegak. Ketidakcukupan kewangan kedua pula dikenali sebagai ketidakseimbangan mendatar. Di Malaysia secara khusus, masalah ketidakseimbangan fiskal yang berlaku
adalah sesuatu yang dijangkakan kerana sebagai sebuah negara persekutuan separa
tulin, kerajaan pusat dan kerajaan negeri diperuntukkan dengan bidang kuasa kewangan
yang amat tidak seimbang. Kerajaan pusat diperuntukkan dengan bidang kuasa
kewangan yang utama dan mampu menjana hasil yang tinggi berbanding dengan bidang kuasa kewangan yang diperuntukkan kepada kerajaan negeri. Sehubungan dengan itu juga Perlembagaan Persekutan sejak awal telah memperuntukkan pemberian sebagai alat dasar fiskal utamabagi mengurusketidakseimbangan fiskal sejak awal penubuhan persekutuan Malaysia. Penulisan ini bertujuan berkongsi pengalaman Malaysia sebagai salah sebuah Negara persekutuan melaksanakan pemberian kepada kerajaan negeri sebagai alat dasar fiskal bagi mengurus ketidakcukupan hasil kerajaan negeri bagi menjelaskan fenomena ketidakseimbangan fiskal. Perbincangan dibuat berpandukan kepada kerangka pembuatan keputusan operasi pemberian yang bertujuan untuk melaksana keputusan dasar pemberian. Saya telah memilih skop kajian bagi tahun 2018 sahaja. Saya membincangkan dan membuat analisis mengenai pemberian Kerajaan Pusat kepada kerajaan negeri bagi tahun 2018 sahaja yang telah diperuntukkan dibawah peruntukan Perbendaharaan Malaysia. Saya juga membincangkan mengenai jumlah pemberian bantuan kewangan kepada golongan yang miskin di Malaysia bagi tahun 2018.

 

Isi

Di Malaysia,  Pejabat Belanjawan Negara (NBO) merupakan agensi dibawah Kementerian Kewangan yang bertanggungjawab menyediakan peruntukan dan mengagihkan peruntukan daripada Kerajaan Pusat kepada kerjaan Negeri dan selainnya.

VISI
Mewujudkan satu sistem belanjawan yang cekap dan berkesan bagi memenuhi keperluan ekonomi negara.

MISI
Menentukan agensi-agensi Kerajaan diberi peruntukan kewangan yang sewajarnya melalui pemeriksaan perbelanjaan mengurus dan pembangunan selaras dengan dasar negara.

OBJEKTIF
Memastikan pengagihan dan penggunaan peruntukan kewangan kepada semua agensi secara teratur, cekap dan berkesan selaras dengan dasar-dasar Negara.

FUNGSI

1.    Menentukan pengagihan sumber kewangan Kerajaan dibuat dengan sewajarnya selaras dengan dasar dan objektif negara.

2.    Mengawal peruntukan supaya ia dibelanjakan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi untuk tujuan yang ditentukan dengan cekap dan berkesan; dan

3.    Menguruskan pemberian kepada Kerajaan Negeri dan Kerajaan-Kerajaan Tempatan selaras dengan apa yang ditentukan oleh Perlembangaan Persekutuan, keputusan-keputusan Majlis Kewangan Negara (MKN) dan Kabinet[1].

 

 

 

 

 

 

FUNGSI PERUNTUKAN

Ø  Dalam aspek ini, kerajaan pusat dan kerajaan negeri (atau tempatan) boleh menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan cekap.

 

Ø  Kerajaan pusat hendaklah menyediakan barang dan perkhidmatan yang memberi faedah kepada setiap penduduk dalam negara

 

Ø  kerajaan negeri menyediakan barang dan perkhidmatan awam yang faedahnya terhad kepada sekumpulan penduduk dalam kawasan tertentu.

 

Ø  Contohnya, projek pertahanan negara, penyelidikan atom, taman teknologi, pembersihan alam sekitar, dan kawalan penggunaan dadah patut diusahakan oleh kerajaan pusat • projek empangan air, kawalan banjir, lampu jalan raya, dan bekalan hidroelektrik patut diusahakan oleh kerajaan negeri atau tempatan.  

 

Ø  Mengikut teori peruntukan sektor awam, barang dan perkhidmatan awam mesti disediakan oleh unit-unit pentadbiran tertentu mengikut saiz kawasan faedah barang itu, dan kos penyediannya dibiayai bersama oleh para pengguna di kawasan yang menerima faedah itu. • Ini bererti jika faedah itu bersifat "tingkat tinggi", maka penyediaannya mesti ditugaskan kepada peringkat pentadbiran yang tinggi, begitu juga jika sebaliknya.

 

 

Ø  Penglibatan kerajaan negeri atau tempatan untuk menyediakan barang dan perkhidmatan awam "tempatan" memang penting untuk mencapai kecekapan peruntukan. Ini kerana kerajaan negeri boleh menyediakan berbagai-bagai jenis dan tingkat output barang awam "tempatan" mengikut cita rasa dan keutamaan masyarakat yang berbeza, dan kos penyediaan barang tersebut akan dibiayai oleh masyarakat yang menikmati faedahnya. Misalnya, masyarakat yang mengutamakan taman rekreasi akan sanggup membiayai kos atau cukai untuk menikmati barang itu. Masyarakat lain yang mengutamakan bangunan sekolah atau klinik di kawasan mereka akan sanggup membayar kos atau cukai untuk mendapat barang tersebut. Dengan cara ini, kecekapan peruntukan lebih mudah dicapai oleh kerajaan negeri berbanding dengan kerajaan pusat.

 

DEFINISI PENGAGIHAN

Ø  Bagaimana pendapatan dan kekayaan negara diagihkan di antara pelbagai faktor pengeluaran yang memberi sumbangan untuk mendapatkan kekayaan tersebut (pengagihan faktor/pengagihan fungsian)

 

Ø  Bagaimana pendapatan dan kekayaan negara dapat diagihkan di antara faktor pengeluaran (agihan pendapatan fungsian) dan juga bukan faktor pengeluaran (agihan pendapatan perseorang)

 

 

 

 

 

KEPENTINGAN PENGAGIHAN

Ø  Aspek pengagihan pendapatan fungsian dalam ekonomi konvensional adalah penting kerana ia memberi kesan kepada banyak aspek ekonomi kebajikan seperti pendapatan isi rumah, agihan penggunaan sumber-sumber ekonomi dan insentif kepada penglibatan faktor-faktor pengeluaran.

 

Ø  Pendapatan yang diperolehi oleh faktor-faktor pengeluaran tersebut menentukan kedudukan agihan pendapatan perseorangan dalam sesebuah negara.

 

Merujuk kepada Lampiran E, Pemberian Sebenar Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Tahun 2018 (dibawah Peruntukan Perbendaharaan) (RM) sehingga 31 Disember 2018, dapat saya buat analisis seperti di bawah [2]: -

Jadual 1 : Pemberian Sebenar Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Tahun 2018

BIL

NEGERI

JUMLAH

1.

Johor

871,463,308

2.

Kedah

413,202,305

3.

Kelantan

375,549,511

4.

Melaka

188,021,135

5.

Negeri Sembilan

333,688,116

6.

Pahang

424,231,602

7.

Perak

715,511,875

8.

Perlis

155,181,335

9.

Pulau Pinang

239,037,822

10.

Selangor

844,230,089

11.

Terengganu

339,650,252

12.

Sabah

1,140,996,818

13.

Sarawak

1,300,580,560

Jumlah

7,338,344,728

 

 

 

 

 

 

Berdasarkan Jadual 1 dan Carta Palang 1 seperti diatas, dapat saya rumuskan bahawa : -

Ø  Negeri Sarawak merupakan negeri yang paling banyak menerima pemberian sebenar oleh Kerajaan Persekutuan pada tahun 2018 dengan nilai sebanyak RM 1,300,580,560 Juta.

 

Ø  Manakala Sabah merupakan negeri kedua tertinggi yang menerima pemberian sebenar persekutuan berjumlah RM 1,140,996,818 Juta.

 

Ø  Negeri Johor merupakan negeri ketiga yang paling banyak menerima pemberian sebenar daripada kerajaan pusat iaitu sebanyak RM 871,463,308 Juta.

 

Ø  Manakala negeri Perlis merupakan negeri yang paling sedikit menerima pemberian sebanar daripada kerajaan pusat dengan nilai sebanyak RM 155,181,335 Juta.

 

Ø  Negeri Melaka merupakan negeri kedua paling sedikit menerima pemberian sebnar Kerajaan yang berjumlah RM 188,021,135 Juta pada tahun 2018.

 

Ø  Selain itu negeri Perak menerima sebanyak RM 715,511,875 Juta, Kedah RM 413,202,305 Juta, Kelantan RM 375,549,511 Juta, Negeri Sembilan RM 333,688,116 Juta, Pahang RM 424,231,602, Puau Pinang RM 239,037,822 Juta, Selangor RM 844,230,089 Juta dan diikuti oleh Terengganu yang menerima pemberian sebenar daripada kerajaan pusat sebanyak RM 229,650,252 Juta pada tahun 2018.

 

Ø  Jumlah pemberian sebanar kerajaan pusat kepada kerajaan-kerajaan Negeri bagi tahun 2018 dibawah peruntukan Perbendaharaan Malaysia ada sebanyak RM 7,338,344,728 Juta.

 

Jadual 1 : Statistik Kemiskinan Setiap Negeri Bagi Tahun 2018

 

(sumber : Jabatan Perangkaan Malaysia)

 

Berdasarkan Jadual 1 seperti diatas, dapat saya rumuskan bahawa : -

Ø  Negeri Sarawak mempunyai bilangan kemiskinan Ketua Isi Rumah dan Ahli Isi Rumah yang paling tinggi di Malaysia bagi tahun 2018 iaitu sebanyak 254,970 orang.

 

Ø  Negeri Kelantan pulan merupakan negeri kedua tertinggi di Malaysia yang mempunyai Ketua Isi Rumah dan Ahli Isi Rumah yang miskin iaitu seramai 184,869 orang.

 

 

Ø  Negeri Paling rendah yang mempunyai bilangan kemiskinanan ialah negeri Melaka dengan jumlah 3,547 orang.

 

Ø  Manakala di peringkat Wilayah Persekutuan, Putrajaya pula merupakan Wilayah Persekutuan yang mempunyai jumlah kemiskinan paling rendah dengan seramai 84 orang dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur merupakan wilayah persekutuan yang mempunyai paling ramai orang yang miskin dengan jumlah seramai 16,064 orang[3].

 

 

 

 

Jadual 3 : Bantuan Kewangan Mengikut Negeri, 2016-2018

(sumber : Laporan Tahunan 2018, Jabatan Kebajikan Masyarakat)

 

Berdasarkan Laporan Tahunan 2018 yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat seperti diatas, dapat saya rumuskan bahawa : -

Ø  Negeri Sarawak merupakan negeri yang paling banyak menerima bantuan kewangan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat dengan jumlah seramai 57,513 orang yang melibatkan peruntukan sebanyak RM 207,295.5.

 

 

Ø  Negeri Johor merupakan penerima kedua terbesar bagi bantuan kewangan oleh JKM yang mebibatkan sebanyak 43,932 orang penerima dan peruntukan sebanyak RM 170,071.1.

 

Ø  Manakala Negeri terendah yang menerima bantuan kewangan daripada JKM ialah negeri Perlis dengan jumlah seramai 9,867 orang yang melibatkan peruntukan kerajaan pusat melalui JKM RM 29,225.8.

 

Ø  Bagi peringkat wilayah persekutuan pula, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur merupakan penerima terbesar bantuan kewangan oleh JKM yang melibatkan seramai 11,336 orang penerima yang berjumlah RM 43,168.

 

Kesimpulan

Kemiskinan tidak boleh dihapuskan tetapi ia boleh dikurangkan. Dengan pembangunan ekonomi yang mapan mampu menyediakan peluang pekerja dan semua orang boleh mempunyai pendapatan. Mereka boleh keluar daripada kemiskinan dengan usaha yang ada untuk bekerja disamping bantuan kewangan oleh Kerajaan. Bantuan kewangan oleh kerajaan kepada rakyat yang tergolong dalam kemiskinan amat wajar bagi meringankan beban mereka buat sementara waktu sahaja tetapi rakyat sendiri harus berusaha untuk keluar daripada kemiskinan.

 

Pemberian wajib daripada Kerajaan Pusat kepada Negeri amat penting bagi membantu kewangan kerajaan negeri kerana sumber hasil mereka amat terhad kepada hasil-hasil hutan seperti balak dan perlombongan mineral seperti emas. Lama kelamaan hasil ini akan habis jika tidak dikawal dengan baik. Kerjasama yang jitu antara Pusat dengan Negeri harus diperkukuhkan supaya pembangunan ekonomi dan peningkatan kesejahteraan rakyat berterusan. Konflik politik anatara pusat dengan negeri hanya merugikan semua pihak kerana akan wujud penindasan oleh pusat kepada kerjaan negeri dari segi pengagihan peruntukan dan pembangunan ekonomi rakyat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BAHAGIAN B

Pengiraan Cukai bagi Dr. Falah bagi tahun 2013 adalah  seperti berikut :

 

PENDAPATAN BERKANUN DAN JUMLAH PENDAPATAN

Gaji (RM 8,500 Sebulan X 12 Bulan)

102,000

Elaun (RM 2500 Sebulan X 12 Bulan) = RM 30,000
Honorarium Kepakaran Setahun RM 1,500

31,500

Manfaat Perubatan Dan Pergigian Keluarga RM 1,000 Setiap Tahun

1,000

JUMLAH PENDAPATAN AGREGAT:

134,500

(-) Tolak derma/hadiah/sumbangan yang diluluskan : RM 6,500 (Derma kepada Persatuan Diabetes Malaysia)

 

6,500

JUMLAH PENDAPATAN

128,000

PELEPASAN

Diri Sendiri

9,000

Bapa Dr. Falah

1,500

Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa (keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan) Terhad  RM 5,000

(I)            Bil rawatan bapa RM 2,500

(II)          Kerusi Roda untuk bapa RM 499

2,999

Yuran pengajian (Sendiri) RM 8,250 (HANYA 60% DITAJA KERAJAAN) RM 8,250 – RM 4,950 = RM 3,300

3,300

Gaya hidup - Perbelanjaan untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami/isteri atau anak  

(I)            Beli Telefon Pintar RM 1,300

(II)          Beli Buku RM 500

(III)         Langganan jalur Lebar RM1,200

(IV)        Peralatan sukan RM 360

(V)          Yuran PIBG RM 300

                 

Jumlah RM 3,360 Tetapi Terhad RM 2,500 Sahaja

2,500

 

Yuran penghantaran anak 6 tahun dan ke bawah ke taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar    (Terhad 1,000)

(i)            Yuran Faidh (RM 3,600)

1,000

Tabungan bersih dalam Skim Simpanan Pendidikan Nasional

(jumlah simpanan dalam tahun 2015 tolak jumlah pengeluaran dalam tahun 2015) 

(I)            Baki Bawa Hadapan RM6,500

(II)          Simpanan semasa RM 2,000 – RM 500 = RM 1,500

                                                                             

 Terhad 8,000

8,000

 

ANAK-ANAK DR. FALAH

 

Maklumat tambahan:

(a) Dr. Falah  mempunyai empat (4) orang anak yang belum berkahwin seperti berikut :

 

- Anak pertama Faiha (autism) sekolah Sekolah Seri Puteri Cyberjaya  (1 X RM 6,000) = RM6,000

- Anak kedua Fahin SMK Cyberjaya (1 X RM 2,000) = RM 2,000)

- Anak ketiga Farha SK Cyberjaya  (1 X RM 2,000) = RM ,000)

-Anak bongsu Faidh (autism) Little Caliph Kindergarten Cyberjaya (1 X RM 6,000) = RM6,000

 

Isteri menuntut pelepasan semua anak

16,000

Insurans pendidikan dan perubatan (TERHAD RM 3,000)

(I)            Insurans Pendidikan RM 1,800

(II)          Insurans Perubatan RM 2,400

3,000.00

JUMLAH PELEPASAN CUKAI

47,299

RUMUSAN CUKAI

JUMLAH PENDAPATAN

128,000

(-) JUMLAH PELEPASAN

47,299

PENDAPATAN BERCUKAI

80,701


Cukai atas 70,000 pertama 24% = RM 6,650
10,701 berikutnya 24 % = RM 2,568.24
 Jumlah  Cukai Pendapatan = RM 6,650 + RM 2,568.24 = 9,218.24

9,218.24

(- ) Jumlah Rebat

(i) zakat dan fitrah = RM 3,300

3,300

 

JUMLAH CUKAI YANG DIKENAKAN

5,918.24

(-)Ansuran / Potongan Cukai Bulanan (PCB)

3,800

BAKI CUKAI KENA BAYAR

2,118.24

LEBIHAN BAYARAN TAHUN TAKSIRAN 2013

TIADA



 

 

 

 

Pengiraan Cukai bagi Dr. Falah bagi tahun 2015 adalah  seperti berikut :

 

PENDAPATAN BERKANUN DAN JUMLAH PENDAPATAN

Gaji (RM 8,500 Sebulan X 12 Bulan)

102,000

Elaun (RM 2500 Sebulan X 12 Bulan) = RM 30,000
Honorarium Kepakaran Setahun RM 1,500

31,500

Manfaat Perubatan Dan Pergigian Keluarga RM 1,000 Setiap Tahun

1,000

JUMLAH PENDAPATAN AGREGAT:

134,500

(-) Tolak derma/hadiah/sumbangan yang diluluskan : RM 6,500 (Derma kepada Persatuan Diabetes Malaysia)

 

6,500

JUMLAH PENDAPATAN

128,000

PELEPASAN

Diri Sendiri

9,000

Bapa Dr. Falah

1,500

Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa (keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan) Terhad  RM 5,000

(III)         Bil rawatan bapa RM 2,500

(IV)        Kerusi Roda untuk bapa RM 499

2,999

Yuran pengajian (Sendiri) RM 8,250 (HANYA 60% DITAJA KERAJAAN) RM 8,250 – RM 4,950 = RM 3,300

3,300

Gaya hidup - Perbelanjaan untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami/isteri atau anak  

(VI)        Beli Telefon Pintar RM 1,300

(VII)       Beli Buku RM 500

(VIII)      Langganan jalur Lebar RM1,200

(IX)        Peralatan sukan RM 360

(X)          Yuran PIBG RM 300

                 

Jumlah RM 3,360 Tetapi Terhad RM 2,500 Sahaja

2,500

 

Yuran penghantaran anak 6 tahun dan ke bawah ke taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar    (Terhad 1,000)

(ii)           Yuran Faidh (RM 3,600)

1,000

Tabungan bersih dalam Skim Simpanan Pendidikan Nasional

(jumlah simpanan dalam tahun 2015 tolak jumlah pengeluaran dalam tahun 2015) 

(III)         Baki Bawa Hadapan RM6,500

(IV)        Simpanan semasa RM 2,000 – RM 500 = RM 1,500

                                                                              

 Terhad 8,000

8,000

 

ANAK-ANAK DR. FALAH

 

Maklumat tambahan:

(a) Dr. Falah  mempunyai empat (4) orang anak yang belum berkahwin seperti berikut :

 

- Anak pertama Faiha (autism) sekolah Sekolah Seri Puteri Cyberjaya  (1 X RM 6,000) = RM6,000

- Anak kedua Fahin SMK Cyberjaya (1 X RM 2,000) = RM 2,000)

- Anak ketiga Farha SK Cyberjaya  (1 X RM 2,000) = RM ,000)

-Anak bongsu Faidh (autism) Little Caliph Kindergarten Cyberjaya (1 X RM 6,000) = RM6,000

 

Isteri menuntut pelepasan semua anak

16,000

Insurans pendidikan dan perubatan (TERHAD RM 3,000)

(III)         Insurans Pendidikan RM 1,800

(IV)        Insurans Perubatan RM 2,400

3,000.00

JUMLAH PELEPASAN CUKAI

47,299

RUMUSAN CUKAI

JUMLAH PENDAPATAN

128,000

(-) JUMLAH PELEPASAN

47,299

PENDAPATAN BERCUKAI

80,701


Cukai atas 70,000 pertama 21% = RM 5,600
10,701 berikutnya 21 % = RM 2,247.21
 Jumlah  Cukai Pendapatan = RM 5,600 + RM 2,247.21 = 7,847.21

7,847.21

(- ) Jumlah Rebat

(i) zakat dan fitrah = RM 3,300

3,300

 

JUMLAH CUKAI YANG DIKENAKAN

4,547.21

(-)Ansuran / Potongan Cukai Bulanan (PCB)

3,800

BAKI CUKAI KENA BAYAR

747.21

LEBIHAN BAYARAN TAHUN TAKSIRAN 2015

TIADA



 

 

 

 

 

 

Pengiraan Cukai bagi Dr. Falah bagi tahun 2016 adalah  seperti berikut :

 

PENDAPATAN BERKANUN DAN JUMLAH PENDAPATAN

Gaji (RM 8,500 Sebulan X 12 Bulan)

102,000

Elaun (RM 2500 Sebulan X 12 Bulan) = RM 30,000
Honorarium Kepakaran Setahun RM 1,500

31,500

Manfaat Perubatan Dan Pergigian Keluarga RM 1,000 Setiap Tahun

1,000

JUMLAH PENDAPATAN AGREGAT:

134,500

(-) Tolak derma/hadiah/sumbangan yang diluluskan : RM 6,500 (Derma kepada Persatuan Diabetes Malaysia)

 

6,500

JUMLAH PENDAPATAN

128,000

PELEPASAN

Diri Sendiri

9,000

Bapa Dr. Falah

1,500

Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa (keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan) Terhad  RM 5,000

(V)          Bil rawatan bapa RM 2,500

(VI)        Kerusi Roda untuk bapa RM 499

2,999

Yuran pengajian (Sendiri) RM 8,250 (HANYA 60% DITAJA KERAJAAN) RM 8,250 – RM 4,950 = RM 3,300

3,300

Gaya hidup - Perbelanjaan untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami/isteri atau anak  

(XI)        Beli Telefon Pintar RM 1,300

(XII)       Beli Buku RM 500

(XIII)      Langganan jalur Lebar RM1,200

(XIV)     Peralatan sukan RM 360

(XV)      Yuran PIBG RM 300

                 

Jumlah RM 3,360 Tetapi Terhad RM 2,500 Sahaja

2,500

 

Yuran penghantaran anak 6 tahun dan ke bawah ke taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar    (Terhad 1,000)

(iii)          Yuran Faidh (RM 3,600)

1,000

Tabungan bersih dalam Skim Simpanan Pendidikan Nasional

(jumlah simpanan dalam tahun 2015 tolak jumlah pengeluaran dalam tahun 2015) 

(V)          Baki Bawa Hadapan RM6,500

(VI)        Simpanan semasa RM 2,000 – RM 500 = RM 1,500

                                                                             

 Terhad 8,000

8,000

 

ANAK-ANAK DR. FALAH

 

Maklumat tambahan:

(a) Dr. Falah  mempunyai empat (4) orang anak yang belum berkahwin seperti berikut :

 

- Anak pertama Faiha (autism) sekolah Sekolah Seri Puteri Cyberjaya  (1 X RM 6,000) = RM6,000

- Anak kedua Fahin SMK Cyberjaya (1 X RM 2,000) = RM 2,000)

- Anak ketiga Farha SK Cyberjaya  (1 X RM 2,000) = RM ,000)

-Anak bongsu Faidh (autism) Little Caliph Kindergarten Cyberjaya (1 X RM 6,000) = RM6,000

 

Isteri menuntut pelepasan semua anak

16,000

Insurans pendidikan dan perubatan (TERHAD RM 3,000)

(V)          Insurans Pendidikan RM 1,800

(VI)        Insurans Perubatan RM 2,400

3,000.00

JUMLAH PELEPASAN CUKAI

47,299

RUMUSAN CUKAI

JUMLAH PENDAPATAN

128,000

(-) JUMLAH PELEPASAN

47,299

PENDAPATAN BERCUKAI

80,701


Cukai atas 70,000 pertama 21% = RM 5,600
10,701 berikutnya 21 % = RM 2,247.21
 Jumlah  Cukai Pendapatan = RM 5,600 + RM 2,247.21 = 7,847.21

7,847.21

(- ) Jumlah Rebat

(i) zakat dan fitrah = RM 3,300

3,300

 

JUMLAH CUKAI YANG DIKENAKAN

4,547.21

(-)Ansuran / Potongan Cukai Bulanan (PCB)

3,800

BAKI CUKAI KENA BAYAR

747.21

LEBIHAN BAYARAN TAHUN TAKSIRAN 2016

TIADA



 

 

 

 

 

1.    Berdasarkan maklumat pendapatan dan perbelanjaan Dr Falah, pelepasan dan kadar cukai di laman sesawang LHDN, nyatakan jumlah berikut:

 

 

2013

2015

2016

(a) Pendapatan Agregat

RM 134,500.00

RM 134,500.00

RM 134,500.00

(b) Jumlah Pendapatan

RM 128,000.00

RM 128,000.00

RM 128,000.00

(c) Pelepasan

RM 47,299.00

RM 47,299.00

RM 47,299.00

(d) Pendapatan Bercukai

RM 80,701.00

RM 80,701.00

RM 80,701.00

(e) Cukai Pendapatan

RM 9,218.24

RM 7,847.21

RM 7,847.21

(f) Kadar Cukai Purata (KCP)

cukai yang perlu dibayar / jumlah pendapatan

RM 5,918.24 / RM 128,000.00 =

 

4.62 %

cukai yang perlu dibayar / jumlah pendapatan RM 4,547.21 / RM 128,000.00 =

 3.5 %

cukai yang perlu dibayar / jumlah pendapatan RM 4,547.21 / RM 128,000.00 =

3.5 %

(g) Kadar Cukai Sut (KCS)

Pertambahan jumlah cukai yang perlu dibayar / pertambahan saiz asas cukai.

Setiap pertambahan cukai sebanyak RM 1,000  akan menyebabkan pertambahan kadar cukai sut

 

Pertambahan jumlah cukai yang perlu dibayar / pertambahan saiz asas cukai. Setiap pertambahan cukai sebanyak RM 1,000  akan menyebabkan pertambahan kadar cukai sut

Pertambahan jumlah cukai yang perlu dibayar / pertambahan saiz asas cukai. Setiap pertambahan cukai sebanyak RM 1,000  akan menyebabkan pertambahan kadar cukai sut

(h) Cukai Kena Dibayar

RM 5,918.24

RM 4,547.21

RM 4,547.21

(i) Lebihan Bayaran

TIADA

TIADA

TIADA

BAKI CUKAI KENA BAYAR

2,118.24

RM 747.21

RM 747.21

 

 

 

 

 

 

 

2. Tentukan titik permulaan cukai, titik minimaks dan kadar cukai sut maksimum bagi TIGA (3) tahun taksiran tersebut dan lakarkan dalam rajah yang sesuai.

 

 

2013

2015

2016

(a) Titik Permulaan Cukai

Titik permulaan cukai

Cukai atas 70,000 pertama 24% = RM 6,650 ialah pada Y1.

 

Titik permulaan cukai

 

Cukai atas 70,000 pertama 21% = RM 5,600

Titik permulaan cukai

Cukai atas 70,000 pertama 21% = RM 5,600

 

(b) Titik Minimaks

Y3 adalah titik paling minimaks

 

Y3 adalah titik paling minimaks

Y3 adalah titik paling minimaks

(c) Kadar Cukai Sut Maksimum

10,701 berikutnya 24 % = RM 2,568.24

10,701 berikutnya 21 % = RM 2,247.21

10,701 berikutnya 21 % = RM 2,247.21

 

 

 

2.    Tahun taksiran manakah yang mempunyai sistem pencukaian paling berkesan sebagai fungsi pengagihan semula pendapatan? Jelaskan alasan bagi jawapan anda.

 

Tahun 2015 dan 2016 kerana baki cukai yang kena bayar adalah kurang berbanding tahun 2013. Baki cukai kena bayar bagi tahun 2015 dan 2016 hanyalah sebanyak RM 747.21 sahaja berbanding 2013 sebanyak RM 2,118.24 wa;aupun jumlah pendapatan adalah sama. Ini menjadikan tahun 2015 dan 2016 pendapatan boleh guna rakyat semakin tinggi selepas tolakan bebanan membayar cukai.

 

 

 

3.    Apakah perubahan pencukaian yang dilakukan oleh Lembaga Hasil dalam Negeri dalam tempoh TIGA (3) tahun taksiran tersebut? Berdasarkan perubahan tersebut, Berdasarkan perubahan tersebut, apakah kesannya ke atas beban cukai Dr Falah dan kewangan Kerajaan Pusat?

 

Dari segi kewangan pusat mengutip lebih banyak hasil bagi tahun 2103 namun ia berkurangan pada tahun 2015 dan 2016 apabila kadar cukai pendapatan individu dikurangkan daripada 24 % kepada 21 %.

 

Pada tahun 2013 LHDN mengenakan kadar cukai pendapatan individu sebanyak 24% tetapi bagi tahun 2015 dan 2016 bebanan cukai Dr. Falah untuk membayar cukai semakin kurang apabila LHDN mengurangkan kadar cukai sebanyak 3% kepada hanya 21 % bagi tahun 2015 dan 2016.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rujukan

 

[1] https://www1.treasury.gov.my/index.php/profilkementerian/bahagian-unit/nbo.html

 

 

[2] Lampiran E, Pemberian Sebenar Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Tahun 2018 sehinga 31 Disember 2018



[3] http://www.data.gov.my/data/ms_MY/dataset/statistik-kemiskinan-mengikut-kategori-miskin-dan-miskin-tegar

 

 

[4] Laporan Tahunan 2018, Jabatan Kebajikan Masyarakat)

  

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA