BMIT5103 INFORMATION TECHNOLOGY FOR MANAGERS

 

1.0       Pengenalan

Latar belakang

Michael E. Porter, dari Harvard Business School, memperkenalkan konsep rantai nilai dalam bukunya "Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance" (Free Press, 1998). "Kelebihan persaingan tidak dapat difahami dengan melihat syarikat secara keseluruhan," tulis Porter. "Ini berpunca dari banyak kegiatan diskrit yang dilakukan firma dalam merancang, menghasilkan, memasarkan, menyampaikan, dan mendukung produknya." Dengan kata lain, penting untuk memaksimumkan nilai pada setiap titik tertentu dalam proses syarikat.

Rantai nilai adalah model perniagaan yang menerangkan pelbagai aktiviti yang diperlukan untuk membuat produk atau perkhidmatan. Bagi syarikat yang menghasilkan barang, rantai nilai merangkumi langkah-langkah yang melibatkan membawa produk dari konsepsi ke pengedaran, dan segala sesuatu di antaranya — seperti mendapatkan bahan mentah, fungsi pembuatan, dan kegiatan pemasaran.

Sebuah syarikat melakukan analisis rantaian nilai dengan menilai prosedur terperinci yang terlibat dalam setiap langkah perniagaannya. Tujuan analisis rantai nilai adalah untuk meningkatkan kecekapan pengeluaran sehingga syarikat dapat memberikan nilai maksimum dengan biaya yang paling mungkin.

 

Rantaian nilai adalah model perniagaan langkah demi langkah untuk mengubah produk atau perkhidmatan dari idea menjadi kenyataan. Rantai nilai membantu meningkatkan kecekapan perniagaan sehingga perniagaan dapat memberikan nilai yang paling banyak dengan kos yang paling rendah. Matlamat akhir rantaian nilai adalah untuk mewujudkan kelebihan daya saing bagi syarikat dengan meningkatkan produktiviti sambil mengekalkan kos yang berpatutan. Teori rantai nilai menganalisis lima aktiviti utama syarikat dan empat aktiviti sokongan.

Memahami Rantaian Nilai

Kerana persaingan yang semakin meningkat untuk harga yang tak terkalahkan, produk luar biasa, dan kesetiaan pelanggan, syarikat mesti terus menerus memeriksa nilai yang mereka hasilkan untuk mengekalkan kelebihan daya saing mereka. Rantaian nilai dapat membantu syarikat untuk mengetahui bidang perniagaannya yang tidak cekap, kemudian melaksanakan strategi yang akan mengoptimumkan prosedurnya untuk kecekapan dan keuntungan maksimum. Selain memastikan bahawa mekanik pengeluaran lancar dan cekap, penting bagi perniagaan agar pelanggan merasa yakin dan cukup aman untuk tetap setia. Analisis rantaian nilai juga dapat membantu[1].

Komponen Rantaian Nilai

Dalam konsepnya mengenai rantaian nilai, Porter membahagikan aktiviti perniagaan kepada dua kategori, "utama" dan "sokongan," yang contoh aktiviti kami senaraikan di bawah. Aktiviti tertentu dalam setiap kategori akan berbeza mengikut industri.

Aktiviti Utama

Ø  Aktiviti utama terdiri daripada lima komponen, dan semuanya penting untuk menambah nilai dan mencipta kelebihan daya saing:

Ø  Logistik masuk merangkumi fungsi seperti penerimaan, pergudangan, dan pengurusan inventori.

Ø  Operasi merangkumi prosedur untuk menukar bahan mentah menjadi produk siap.

Ø  Logistik keluar merangkumi aktiviti untuk mengedarkan produk akhir kepada pengguna.

Ø  Pemasaran dan penjualan merangkumi strategi untuk meningkatkan keterlihatan dan menargetkan pelanggan yang sesuai — seperti iklan, promosi, dan harga.

Ø  Perkhidmatan merangkumi program untuk mengekalkan produk dan meningkatkan pengalaman pengguna seperti layanan pelanggan, penyelenggaraan, pembaikan, pengembalian dana, dan pertukaran.

 

Aktiviti Sokongan

Peranan aktiviti sokongan adalah untuk membantu menjadikan aktiviti utama lebih efisien. Apabila anda meningkatkan kecekapan salah satu daripada empat aktiviti sokongan, ia akan menguntungkan sekurang-kurangnya satu daripada lima aktiviti utama. Aktiviti sokongan ini secara amnya dilambangkan sebagai kos overhead pada penyata pendapatan syarikat:

Ø  Perolehan berkaitan dengan bagaimana syarikat memperoleh bahan mentah.

Ø  Pembangunan teknologi digunakan pada tahap penelitian dan pengembangan (R&D) firma — seperti merancang dan mengembangkan teknik pembuatan dan proses automatik.

Ø  Pengurusan sumber manusia (HR) melibatkan pengambilan dan pengambilan pekerja yang akan memenuhi strategi perniagaan firma dan membantu merancang, memasarkan, dan menjual produk.

Ø  Infrastruktur merangkumi sistem syarikat dan komposisi pasukan pengurusannya - seperti perancangan, perakaunan, kewangan, dan kawalan kualiti.

 

2.0       ISI

Saya telah memilih untuk membincangkan mengenai industri kereta di Eropah. Bagaimanakah kemudahan teknologi telah memberikan kesan kepada industri pembuatan kereta di eropah. Industri automotif Eropah amat baik dalam 40 tahun terakhir walaupun berkembang persaingan dari pasaran global yang semakin meningkat persaigannya. Dalam dua dekad akan datang, bagaimanapun, industri automotif dalam pembangunan utamawilayah seperti Eropah, Amerika Utaradan Jepun, akan menyaksikan peningkatan persaingan dari negara kos rendah yang sekarang membina industri automotif yang hebat pasaran pengeluaran dan penggunaan. Sama peristiwa telah berlaku pada masa lalu di lain-industri, mulai dari pembinaan kapal dan pengeluaran keluli ke PC dan pengguna industri elektronik - sekurang-kurangnya dalam perkakasan segmen pengeluaran.

Bagaimana automotif Eropah industri mengekalkan kedudukan semasa yang kuat dan maju dalam persaingan yang semakin meningkat industri automotif global kerana maklumat dan teknologi komunikasi (ICT) yang memainkan peranan penting dan EU mengekalkana kepimpinan dalam kebanyakan segmen ICT automotif.

Tinjauan Ekonomi Automotif Industri

Industri automotif adalah salah satu yang terbesar industri di Eropah dan memberikan yang signifikan faedah ekonomi dari segi pekerjaan, nilai eksport dan di segmen lain. Jadual 2 meringkaskan trend utama dalam automotif EU industri berbanding industri utama lain wilayah.

Jadual 1 di bawah menunjukkan angka penjualan kereta dimana  pengukuran ini (penggunaan kenderaan) berdasarkan mengenai pendaftaran kereta baru di wilayah. Ini penjualan kereta baru dapat dihasilkan di mana-mana wilayah dan dieksport ke mana-mana wilayah. Penjualan kereta global adalah diunjurkan menurun kepada 63 juta unit pada tahun 2009, tetapi dijangka mencapai 94 juta unit teratas pada tahun 2020. The Bahagian EU penjualan kereta global akan menurun pada tahun 2004 dekad berikutnya apabila negara membangun memperoleh lebih banyak kereta.

  

Jadual 2  menunjukkan angka untuk p Metrik ini diukur sebagai output pembuatan, dan mengalami penurunan yang lebih tinggi daripada penjualan pada tahun 2009, disebabkan oleh pengeluaran kenderaan yang berlebihan di beberapa wilayah pada tahun 2008, seperti kebanyakan automotif pengeluar tidak dapat menurunkan pengeluaran secepat penjualan menurun. Pengeluaran automotif diunjurkan meningkat dengan stabil kadar pada dekad akan datang dan diramalkan akan melepasi 95.6 juta unit pada tahun 2020. Walau bagaimanapun, ada kemelesetan serantau atau global akan mengurangkan kedua-duanya Penjualan dan pengeluaran kereta. Sebilangan besar orang Eropah pengeluar automotif menjual kereta mereka di luar Eropah dan kejayaan mereka di luar negara akan menjadi semakin penting sebagai sejumlah besar pertumbuhan masa depan akan datang dari wilayah bukan EU.

Industri automotif global dan Eropah mempunyai masalah kapasiti berlebihan dan dapat menghasilkan lebih banyak kereta daripada yang boleh dijual. Kapasiti berlebihan ini masalah telah berlaku dengan industri selama beberapa dekad dan tidak akan hilang dalam masa terdekat.  Ciri-ciri ini semakin berdasarkan pada kereta Keupayaan ICT dan trend ini akan bertambah kuat dalam dekad berikutnya. Terdapat persetujuan umum dalam industri automotif bahawa sistem elektronik ditakrifkan oleh perisian tertanam telah menjadi kunci, jika bukan kunci, teknologi untuk automotif industri.

Industri automotif Eropah kukuh kerana produk ICT automotif dan ringkasan Jadual 4 mengapa perkara ini berlaku. Kunci Eropah yang kuat pembekal adalah bahawa kebanyakan produk ICT pertama kali muncul di kenderaan mewah. Eropah mempunyai tiga kemewahan utama pengeluar automotif, BMW, Mercedes-Benz dan Audi. Pembekal jenama mewah ini perlu inovatif dalam produk ICT mereka pembangunan, dan banyak yang menjadi dunia peneraju dalam segmen ICT automotif.

 

Pertama, Pengeluar kereta di Eropah telah mendapat keuntungan dari kemewahan inovasi kereta, dan telah berhijrah maju ICT ke segmen pasaran pertengahan sebagai harga telah menurun dengan pengeluaran jumlah dan kemajuan teknologi. Perniagaan ICT dari pengeluar automotif bukan EU biasanya mengikuti banyak perkembangan jenama terkemuka dalam sektor pembekal ICT EU.

 

Kedua, pembekal automotif Eropah mempunyai biasanya tidak sesuai dengan mana-mana automotif pengeluar, dan ini menjadikan mereka sangat baik berdaya saing dan perniagaan berbanding dengan pembekal utama di Amerika Syarikat dan Jepun. Sebagai contoh, Delphi adalah anak syarikat GM sehingga tahun 1999, bagaimanapun peralihan untuk menjadi entiti bebas mewujudkan masalah besar bagi syarikat ini dan baru sahaja keluar dari kebangkrutan selama empat tahun prosedur. Begitu juga, Visteon adalah anak syarikat Ford sehingga tahun 2000 dan juga mengalami masalah besar di menjadi syarikat bebas. Visteon difailkan untuk penyusunan semula kebankrapan pada bulan Mei 2009. Denso, bagaimanapun, adalah pembekal tertawan kepada Toyota di Jepun, tetapi jauh lebih menguntungkan sebuah syarikat pembekal automotif bebas, daripada sama ada Delphi atau Visteon[2].

 

EU mempunyai dua pembekal ICT yang menjadi pemimpin dalam pelbagai segmen ICT dan keseluruhan global pemimpin ICT automotif: Bosch dan Continental. Beberapa pembekal EU yang lebih kecil difokuskan untuk menjadi pemimpin dalam segmen ICT terpilih: mis. Autoliv, Hella dan Valeo. Eropah mempunyai banyak kecil tetapi sangat berpengaruh syarikat perisian automotif. Sebahagian besar daripada ini diasaskan sebagai pembekal automotif tertentu pengeluar, namun banyak yang berkembang dan kini membekalkan ke pelbagai EU dan bukan Pengilang automotif EU. Tidak ada pembekal perisian tertanam yang dominan di Eropahatau kawasan lain; pasaran bercirikan oleh banyak syarikat kecil yang memberi tumpuan kepada yang terpilih segmen perisian dan / atau automotif tertentu pengeluar. Bahagian terakhir rantaian nilai pembekal ICT dalah rangkaian syarikat semikonduktor yang sediakan cip mikro, sensor dan lain-lain komponen elektronik ke sektor automotif. EU mempunyai dua syarikat teratas, Infineon dan ST Microelectronics, yang menyediakan pelbagai pelbagai komponen semikonduktor automotif. NXP dan syarikat semikonduktor lain adalah kuat dalam segmen komponen tertentu.


Pemacu Perubahan dalam Automotif Sektor

Teknologi automotif telah berubah sejak dua dekad yang lalu dan banyak lagi lebih banyak perubahan sedang dalam perjalanan. Ini memberi tumpuan menerangkan trend yang memberi kesan kepada ICT dan teknologi elektronik yang digunakan dalam kereta. Kedua-dua luaran dan kekuatan dalaman mempengaruhi automotif sistem elektronik. Jadual 4 merangkum kunci trend yang menjadi daya tarikan ICT automotif produk.

 

Ø  Isu persekitaran: Masalah persekitaran kebanyakannya didorong oleh peraturan yang bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran dan penggunaan bahan bakar. Ini adalah memberi kesan yang besar terhadap automotif industri. Mengurangkan pelepasan dan meningkatkan kecekapan bahan bakar bergantung pada pengurangan berat badan, mengoptimumkan aerodinamik dan juga untuk meningkatkan kekuatan tenaga, dan memberi nasihat pemandu pada pemanduan dioptimumkan atau laluan ke ikuti, terutamanya dengan bantuan elektronik dan aplikasi terbenam yang berkaitan Sistem elektronik ini meningkatkan kecekapan enjin pembakaran dalaman (ICE) dan merupakan kunci kepada pengembangan sistem kuasa berasaskan motor elektrik.

 

Ø  Penghindaran dan pengurangan kemalangan: Kemalangan penghindaran dan pengurangan dapat ditingkatkan dengan penggunaan elektronik dan perisian yang lebih besar sistem dalam bentuk bantuan pemandu dan ADAS produk yang 'membetulkan' banyak kesalahan dibuat oleh pemandu manusia.

 

Ø  Kesambungan: Kini ramai pengguna digunakan untuk kemudahan dunia yang terhubung melalui PC dan telefon bimbit mereka peranti. Pemandu dan penumpang sekarang mahu disambungkan di dalam kereta, dan juga untuk menghubungkan kereta mereka. Ini adalah terutamanya keadaan generasi baru pengguna yang telah digunakan ke akses Internet dan telefon bimbit perkhidmatan. Pengilang automotif juga memerlukan sambungan untuk menguji, mendiagnosis dan mengemas kini banyak sistem elektronik di dalam kereta kerana penjimatan kos yang ketara dan peningkatan kebolehpercayaan. Jadual 6 memberikan lebih banyak maklumat mengenai kunci kesan trend di atas oleh automotif domain.

 

Ø  Powertrain: Trend persekitaran adalah memberi kesan yang luar biasa pada Powertrain sistem. Enjin petrol dan diesel akan lihat peningkatan besar dalam dekad akan datang kerana mereka dicabar oleh kenderaan elektrik. Ciri-ciri elektronik akan menyediakan banyak diperlukan peningkatan kecekapan bahan bakar danpelepasan. Motor elektrik boleh mendapatkan elektrik dari pelbagai sumber termasuk bateri, enjin sebagai penjana, dan hidrogen. Di dalam dekad berikutnya kebanyakan kenderaan elektrik (EV) akan gunakan bateri dan mesin penjana kecil untuk memperluaskan jarak pemanduan kenderaan. Teknologi motor elektrik akan bertambah baik dalam prestasi dan kos dan akhirnya kenderaan elektrik akan menjadi arus perdana teknologi. Walaupun masa sebenar ini tidak pasti, kemungkinan berlaku antara 2020 dan 2030.

 

Ø  Bantuan pemandu dan ADAS: Elakkan kemalangandan mitigasi adalah pendorong di belakangsistem keselamatan seperti beg udara, antilock brek, kawalan kestabilan elektronik dan banyak sistem bantuan pemandu. Bantuan pemandu produk adalah sistem amaran yang boleh menurunkan kadar kemalangan. Aplikasi ADAS bertambahciri yang dapat mengurangkan kesan kemalangandengan mengira bahawa kemalangan akan berlakudan kemudian melakukan tindakan yang lebih baikmelindungi pemandu dan penumpang. ADAS adalahjuga menambah fungsi yang membetulkan pemacu kesilapan dan mengelakkan kemalangan.

 

Ø  Kereta bersambung: Kereta bersambung dijangka mempunyai lebih daripada satu pautan komunikasi. Pada masa ini, kedua-dua GM OnStar dan BMW menggunakan selular tertanam modem untuk beberapa aplikasi dan juga menghubungkan sistem automotif dengan pemandu telefon bimbit untuk aplikasi lain. Sekurang-kurangnya dua lagi sambungan sedang dalam perjalanan.

 

Ø  Komunikasi selular ke tertanam Penghala WiFi yang menghubungkan mana-mana peranti kereta itu, Sistem komunikasi V2V-V2I. Ini sambungan akan digunakan oleh telematik, navigasi, sistem kawalan kereta dan sistem hiburan. Laporan ini mendakwa bahawa orang Eropah industri automotif ketinggalan di Amerika Syarikat penggunaan telematik. Peraturan eCall boleh menolong EU untuk mengejar ketinggalan seperti yang disertakan fungsi asas sistem telematik, dan kebanyakan pengeluar automotif akan merangkumi lebih banyak fungsi kereta bersambung.

 

Ø  Infotainment: Infotainment adalah gabungannya sistem hiburan dan maklumat di kereta. Hiburan kereta terutamanya muzik, yang telah menyaksikan perubahan besar dalam dekad terakhir. Seperti kebanyakan kandungan muzik beralih ke format digital, sistem kereta akan perlu menampung format muzik digital; termasuk pemain muzik digital mudah alih dan teknologi radio digital. Infotainment sistem juga merangkumi tertanam dan mudah alih sistem navigasi, sistem telematik dan sistem video yang digunakan oleh penumpang atau semasa kereta diparkir. Sistem infotainment semakin menggunakan komunikasi pautan dan merupakan bahagian dari kereta yang bersambung. Sistem hiburan kereta mengikuti rumah produk hiburan ke era digital. Penerima radio digital muncul pada masa ini terdapat banyak digital yang bersaing format. Radio satelit terdapat di beberapa tempat wilayah, dengan AS sebagai pemimpin yang jelas. Sistem audio kereta menambah antara muka yang sambungkan ke pemain muzik digital melalui USB sambungan, streaming Bluetooth tanpa wayar atau antara muka khusus untuk Apple iPod. The langkah seterusnya ialah radio Internet melalui tahap tinggi pautan komunikasi lebar jalur.

 

Pertumbuhan produk ICT automotif telah mengetatkan kapasiti industri automotif EU merancang, membangun, menghasilkan, menguji dan menyelenggara begitu banyak sistem berasaskan komputer yang berbeza - terutamanya pertumbuhan luar biasa yang melekat perisian yang menjalankan komputer mikro ini. Perkara seterusnya dua bahagian, tertumpu pada perkakasan terbenam dan perisian masing-masing, jelaskan apa yang sedang berlaku dilakukan untuk mengurus dan menggunakan bilangan yang bertambah produk ICT berasaskan perisian.

 

Produk ICT automotif telah menjadi penting untuk memajukan industri automotif sepanjang dekad yang lalu dan akan menjadi lebih banyak lagi penting dalam dekad akan datang dan seterusnya. Hari ini sebuah kereta mewah mempunyai sehingga 100 komputer berasaskan komputer sistem yang mengawal hampir semua aspek operasi kereta.

 

Sistem komputer mikro ini dipanggil Unit Kawalan Elektronik (ECU). ECU disematkan sistem komputer kerana ia adalah sebahagian daripada sistem elektronik dan / atau mekanikal yang lebih besar. The ECU adalah blok asas untuk automotif Sistem ICT. Banyak ECU mempunyai gandaan komputer mikro (MCU). Dalam dua dekad yang lalu, ECU telah menggantikan hampir semua mekanikal dan sistem elektromekanikal secara purata kereta seperti berikut : -

 

Ø  Powertrain: Domain Powertrain merangkumi semua ECU dan komputer mikro yang mengawal enjin, transmisi dan yang berkaitan sistem. Untuk kenderaan elektrik, Powertrain termasuk MCU yang mengawal bateri, motor elektrik dan elektronik kuasa sistem yang mengubah kuasa DC bateri ke voltan tinggi AC-power yang menjalankan motor elektrik.

 

Ø  Casis: Domain casis merangkumi semua ECU dan MCU yang mengawal arah kereta, kelajuan, stereng, brek, pecutan dan penggantungan. Beberapa sistem canggih yang meningkatkan pemacu kemahiran telah muncul, termasuk anti-kunci brek (ABS) dan kawalan kestabilan elektronik (ESC). Beberapa sistem casis sedang digunakan disambungkan ke sistem keselamatan seperti beg udara sistem kawalan dan bantuan pemandu.

 

 

Daya saing industri EU ini adalah berdasarkan dua faktor utama:

Ø  Kekuatan automotif berasaskan EU pengeluar dan pembekal mereka – dari komponen untuk sistem ICT dan Kepimpinan teknologi terkini mereka dan pelaburan yang mereka buat pada masa akan datang teknologi agar kekal kukuh kedudukan dalam teknologi seperti di Jadual 6.


Eropah kini berada dalam kedudukan yang kuat di pasaran automotif global kerana yang terkemuka kedudukan dalam pembangunan dan pengeluaran kereta mewah. Syarikat seperti BMW adalah sangat penting dalam inovasi ciri dan dalam memalsukan standardisasi perisian yang akan memberikan banyak kelebihan masa depan. Mercedes-Benz, Bosch dan Continental juga menjadi pemacu penting dalam kemajuan Perkembangan EU. Volkswagen juga menambah berat badan sebagai peneraju kelantangan dan sebagai peneraju ketiga jenama mewah dengan Audi. Walaupun industri EU pada umumnya berada di kedudukan pasaran yang kukuh, terdapat beberapa perkara penting kelemahan, terutamanya dalam perisian infotainment dan penggerak generasi seterusnya. Inovasi teknologi yang akan datang dan gangguan teknologi akan menjadi kekuatan utama yang akan membenarkan EU mengekalkan kehadirannya yang kuat di pasaran automotif untuk 20 tahun akan datang. Banyak automotif ‘berteknologi tinggi’ teknologi yang dikembangkan pada dekad yang lalu akan semakin dikurangkan menjadi ‘status komoditi’, dan akan semakin ditentukan, dirancang dan dihasilkan di sebilangan wilayah kos rendah bukan EU. Hasil daripada komoditi ini teknologi semasa; automotif baru teknologi mesti dicipta, dipelopori dan dikerahkan untuk menjaga sektor automotif EU dalam kedudukan kepimpinan.

 

Pada masa ini inovasi ICT dalam automotif sektor adalah kecekapan utama di Eropah, dengan sangat sedikit inovasi ICT dari luar EU memperoleh daya tarikan dengan syarikat automotif EU semasa. A faedah utama industri ICT automotif yang kuat adalah asas pekerjaan yang besar dan berharga yang dihasilkan. Tetapi penyelenggaraan pekerjaan ICT automotif pada masa akan datang di EU hanya boleh dilakukan sekiranya tahap tinggi inovasi produk berterusan di Eropah. Nasib baik, terdapat beberapa teknologi dan trend pasaran yang memberikan peluang yang besar untuk perisian tertanam automotif Eropah dan industri sistem.

Walau bagaimanapun, terdapat juga ancaman yang semakin meningkat yang mesti dipertimbangkan dan menangkis. Jadual 7 merangkum arah aliran utama dan perspektif bagaimana syarikat Eropah dapat mengekalkan kedudukan mereka dalam dekad yang akan datang.

 

Empat contoh berikut adalah kunci kemajuan teknologi yang akan memerlukan

pelaburan R&D yang berterusan dari perkakasan dan pengeluar perisian di dalam automotif sektor, dan pemaju infrastruktur di luar sektor:

Ø  Kepimpinan EU dalam AUTOSAR akan berterusan kerana fungsinya terus maju melalui peningkatan biasa. Tetapi peningkatan aplikasi inovasi perisian akan diperlukan kerana beberapa Perisian AUTOSAR menjadi komoditi produk.

 

Ø  Perisian tertanam kenderaan elektrik (EV) hampir tidak bermula dan ada inovasi peluang dalam seni bina sistem bateri. Ini boleh menjadi cara bagi EU untuk mendapatkan plumbum walaupun komponen bateri dibuat di negara kos rendah.

 

Ø  Sistem Bantuan Pemandu Lanjutan (ADAS) dan ADAS bersepadu memerlukan perisian sistem. EU memimpin dalam ADAS dan berterusan inovasi perisian akan mengekalkan kedudukan ini.

 

Ø   EU mempunyai Kenderaan-ke-Kenderaan yang sangat baik. Projek R&D. Kepimpinan dalam menyebarkan V2X sistem akan memerlukan perisian yang inovatif pembangunan. Gabungan ADAS dan sistem V2X akan menjadi asas masa depan sistem pemanduan autonomi, yang akan Selain itu, EU mempunyai kedudukan yang kuat dalam sistem infotainment semasa.

 

3.         Rumusan

Rantaian nilai dapat membantu syarikat untuk mengetahui bidang perniagaannya yang tidak cekap, kemudian melaksanakan strategi yang akan mengoptimumkan prosedurnya untuk kecekapan dan keuntungan maksimum. Selain memastikan bahawa mekanik pengeluaran lancar dan cekap, penting bagi perniagaan agar pelanggan merasa yakin dan cukup aman untuk tetap setia. Analisis rantaian nilai juga dapat membantu. Peranan aktiviti sokongan adalah untuk membantu menjadikan aktiviti utama lebih efisien. Aktiviti sokongan ini secara amnya dilambangkan sebagai kos overhead pada penyata pendapatan syarikat seperti Perolehan berkaitan dengan bagaimana syarikat memperoleh bahan mentah, Pembangunan teknologi digunakan pada tahap penelitian dan pengembangan (R&D) firma seperti merancang dan mengembangkan teknik pembuatan dan proses automatik, Pengurusan sumber manusia (HR) melibatkan pengambilan dan pengambilan pekerja yang akan memenuhi strategi perniagaan firma dan membantu merancang, memasarkan, dan menjual produk dan Infrastruktur merangkumi sistem syarikat dan komposisi pasukan pengurusannya – seperti perancangan, perakaunan, kewangan, dan kawalan kualiti.

Dengan menggunakan bantuan Kemajuan teknologi maka sesuatu syarikat dapat mempermudahkan lagi urusan mereka dalam rantaian nilai. Ledakan tekonologi pada hari ini juga memberikesan kepada industri automotif dunia. Pembuatan kereta lebih menggunakan teknologi canggih yang boleh memberikan kebaikan kepada pengguna dari segi keselamatan kereta, keselamatan pemandu, sistem keomunikasi kenderaan semasa memandu dan juga penumpang serta keselesaan ketika memandu seperti banyak teknologi di dalam kenderaan yang saya bincangkan mengenai kemajuan industri kereta Eropah seperti dia atas.

(3,210 Patah Perkataan)

 

 

4.0       Rujukan

[1] https://www.investopedia.com/terms/v/valuechain.asp

 

[2] Is Europe in the Driver's Seat? The Competitiveness of the European   Automotive Embedded Systems Industry (2010).  Authors Egil Juliussen and Richard Robinson

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA