BPMM 1013 PENGANTAR PEMASARAN

 

Bahagian 1: Campuran dan Lini Produk (20%)

Sejarah Nestle

Pada tahun 1866, Henri Nestle sedang membangunkan Kilang susu pekat pertama di Eropah bersama Anglo-Swiss Condensed Milk Co. Usaha beliau adalah mengembangkan bijirin bayinya yang diberi nama "Lactous Farina Nestle yang dilancarkan pada tahun 1867. Kedua syarikat tersebut bergabung pada tahun 1905 untuk menjadi "Susu pekat Nestle dan Syarikat Anglo-Swiss ”. Henri Nestle telah mencapai tahap antarabangsa sehingga mendapat pujian kerana penghasilan produk yang luar biasa memandangkan kadar kematian bayi yang tinggi terutamanya disebabkan kerana kekurangan susu ibu yang sesuai sebagai pengganti, oleh itu produk bijirin bayinya telah memenuhi keperluan sebenar.

                             

                    Pengasas Nestle                                         Logo Nestle

                                                          

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnhcYfr7cmcFK-CN-EryBjbvfkhQBrvdOfZu8IDROYKZOK_0saD2BEDKfu5uqe6NCWNkh9VUEUo6UtYw4FEkYoOZE0L9MrX5Y3_AisfF6h4lEnV8NXlTELPIk114u__sZSY4DKr8xQI4g/s1600/f1.png

 

Namanya dan simbol sarang (Nestlé bermaksud "Sarang kecil" dalam bahasa Jerman) adalah jaminan dari kualiti produknya yang konsisten, hasil dari penyelidikan saintifik yang sukar. Kemudian datanglah kenalan kepelbagaian produk dengan syarikat terkemuka lain yang mempunyai idea inovatif menerajui kepada pemerolehan dan kepelbagaian. Syarikat berkembang pada tahun 1929 melalui pemerolehan Cailler, Syarikat coklat Peter dan Kohler, mengikuti pada tahun 1947 oleh kumpulan Maggi dan produk masakannya. Oleh itu, Nestlé menjadi pewaris penemuan seperti Coklat susu Daniel Peter (1875) dan Julius Maggi sup berasaskan sayur-sayuran (1884) dan kiub stok (1908). Pengetahuan terkumpul Nestlé, dan juga ketabahan dan kecekapan saintis seperti Max Morgenthaler, membuat kejayaan besar pelancaran Nescafé pada tahun 1938.

Pemerolehan seterusnya membuka pintu kepada yang baru kawasan, seperti pengawet (Crosse & Blackwell, 1960), makanan sejuk beku (Findus, 1962), air mineral (Vittel, 1969) dan penjagaan haiwan kesayangan (Carnation, 1985) yang mengukuhkan kedudukan syarikat menjadi lebih teguh, misalnya, Masakan Itali (Buitoni, 1988), coklat dan manisan (Rowntree, 1988) atau makanan persembahan (PowerBar, 2000).

Pada masa yang sama, penyelidikan di Nestlé menghasilkan pengembangan produk baru seperti Milo (1934), Nestea (1944), Nesquik (1948), NAN (1962), Ya (1979), Nespresso (1986), LC1 (1994) dan Nestlé Pure Life (1998). Produk sedia ada seperti Nescafé, Maggi, produk masakan atau pelbagai produk tenusu yang ada sentiasa diperbaiki dan disesuaikan dengan arus gaya hidup pengguna. Hari ini dan esok syarikat yang mengambil berat pengguna di seluruh dunia Hari ini, Nestlé adalah syarikat makanan terkemuka di dunia.  Rangkaian  Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) menyokong produk buatan 479 kilang di 81 negara. Menjadi syarikat didedikasikan dari awal untuk makanan, Nestlé kekal peka terhadap masakan dan tabiat makan, dan bertindak balas untuk masalah pemakanan tertentu, sementara juga menetapkan dan sepadan dengan trend baru seperti penggunaan.berkembang di luar rumah[1].

 

Sejarah dan pencapaian Kumpulan Nestle dan Nestle Malaysia dapat saya ringkaskan seperti berikut [2] : -

 

Kumpulan Nestlé

 

Nestlé Malaysia

Ø  Diasaskan pada tahun 1866 oleh Henri Nestlé.

Ø  Pengeluar makanan terbesar di dunia, beribu pejabat di Vevey, Switzerland.

Ø  Beroperasi di lebih daripada 150 negara.

Ø  465 buah kilang di 86 negara.

Ø  Mempunyai lebih daripada 333,000 warga kerja di seluruh dunia.

Ø  Lebih daripada 1 bilion produk dijual setiap hari yang mewakili lebih daripada 2,000 jenama global dan tempatan.

Ø  Mencatatkan perolehan sebanyak CHF92.2 bilion bagi tahun 2013.

Ø  Pusat penyelidikan pemakanan swasta terbesar di dunia, bertempat di Switzerland.

Ø  34 Pusat-pusat Penyelidikan & Pembangunan, dan Teknologi di seluruh dunia.

Ø  Pelaburan global tahunan sebanyak RM5.1 bilion dalam Penyelidikan & Pembangunan.

Ø  Beroperasi secara komersial di Malaysia sejak tahun 1912.

Ø  Pengeluar makanan Halal terbesar dalam Kumpulan Nestlé dan merupakan Pusat Kecemerlangan Halal bagi Kumpulan Nestlé..

Ø  Ibu Pejabat terletak di Mutiara Damansara, Selangor.

Ø  Memiliki 7 kilang dan 1 pusat pengedaran nasional.

Ø  Mempunyai lebih daripada

Ø  5,800 warga kerja.

Ø  Menghasilkan lebih daripada 500 produk Halal, dengan jenama isi rumah terkenal seperti MILO, MAGGI dan NESCAFÉ.

Ø  Mencatat perolehan sebanyak RM4.8 bilion bagi tahun 2013.

Ø  Disenaraikan di Bursa Malaysia sejak tahun 1989.

 

Kategori Produk di Malaysia

• Minuman • Makanan • Tenusu • Minuman Cecair • Pemakanan Bayi dan Ibu Mengandung

• Pemakanan Prestasi • Pemakanan Penjagaan Kesihatan • Bijirin Sarapan • Tenusu Dingin

• Ais Krim • Konfeksi • Nestlé Professional

Campuran Pemasaran Adalah Terdiri Daripada 4p [Product, Price, Promotion Dan Place]

1.Produk

Ø  Makanan dan minuman berfokus.

Ø  Makanan dan minuman di semua peringkat.

Ø  Contoh: Milo untuk seisi keluarga, Susu dan sos bahan memasak, Cocoa Crunch, Honey Stars, Cookie Crisp, Cocoa Crunch Double untuk sarapan kanak-kanak, makanan bayi, ais krim untuk semua kelas.

Ø  Tekankan nutrien yang terdapat dalam produk, seperti mengurangkan kandungan garam, gula dan lemak.

Ø  Semua barang yang dikeluarkan oleh Nestle adalah halal.

Ø  Barang yang dihasilkan ditujukan untuk kegunaan domestik dan eksport.

 

 

 

2. Harga

Ø  Nestle’ Continuing Excellence Initiatives (NCEI) menjadikan Harga masih rendah / tidak meningkat untuk memastikan bahawa bahagian pasaran domestik dan asing Nestle akan mencapai dan mendominasi.

 

3. Promosi

Ø  Nestle 'memperkenalkan' Good Food, Good Life sebagai slogan untuk menggunakan barang yang dijual untuk menarik pelanggan.

Ø  Strategi pemasaran media dalam talian seperti laman web, forum, televisyen, radio dan media cetak seperti jurnal, majalah dan risalah;

Ø  Promosi produk minuman Milo ke seluruh dunia, khususnya di karnival sekolah atau kejohanan sukan.

 

4      . Pengedaran

Ø  Produk Nestle ini boleh didapati di seluruh Malaysia di pasar raya seperti Tesco dan Giant, dan juga di kedai runcit.

Ø  Nestle 'mempunyai 22 van milo sebagai pengangkutan dan promosi di seluruh wilayah.

Ø  Nestle tersebar di pasaran nasional dan antarabangsa.

 

Barisan produk Nestle yang dijual di Malaysia ketika ini.

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyug3-OO3eWPyFv4wOJFpUhOJLtinGb52aWEjh4ozdnWGKYKAtFKA3LaFO-PmNQdLW8ixjWFhwKnycSX1eMdQDG5VKne8c8FKpZtFiy2PJc2ehPSFPfTz3jvx_hJWqo2FCleptLhzWfAg/s1600/f2.png

(sumber : www.nestle.com)

 

 

 

SEJARAH KELUARAN PRODUK NESTLE

(sumber : Laporan Pengurusan Nestle pada tahun 2000)

 

Saya telah memilih 3 barisan produk keluaran Syarikat Nestle seperti kategori berikut : -

1.         Kopi - Nescafe

2.         Minuman - Milo,

3.         Produk Tenusu - Bliss

1.    Nescafe

Penjualan Nescafé semakin meningkat sejak tahun 1938 ketika Nestlé melancarkan larut pertama yang berjaya secara komersial kopi. Nescafé, yang hari ini merangkumi varieti siap minum, adalah jauh dari dunia jenama kopi yang paling popular. Kumpulan memasarkan kopi panggang tradisional di beberapa negara Eropah, serta kopi espresso dalam kapsul melalui Nespresso. Campuran khas NESCAFÉ dibuat dari biji kopi Arabica dan Robusta. Proses unik ini menghasilkan kekuatan rasa dan aroma setiap biji kopi untuk mengekalkan aroma dan rasa istimewa kopi nescafe.

Nescafe menggunakan Kopi yang ditanam di lebih dari 50 negara di kawasan yang mempunyai kombinasi ketinggian, tanah dan cuaca yang sesuai.  Biji kopi Arabica adalah salah satu jenis yang paling popular dan dipercayai sebagai salah satu spesies kopi pertama yang ditanam dengan akar yang berasal dari 1.000 SM. Dikenal dengan rasa yang rancak dan kompleks, kacang ini disukai oleh para penikmat kopi kerana rasanya yang halus dan kurang berasid. Biji kopi Robusta pula umumnya tumbuh di Afrika dan Indonesia, biji kopi Robusta memiliki kandungan kafein yang lebih tinggi dan dengan demikian, menawarkan rasa yang jauh lebih dalam dan kuat daripada varietas Arabica. Ini adalah pilihan yang popular untuk espresso kerana rasa dan lapisan crema yang kaya dan juga banyak digunakan dalam kopi segera[3].

2.    Milo

Pada tahun 1934 semasa The Great Depression di mana banyak kanak-kanak menderita diet dan kekurangan zat makanan, ia memberi inspirasi kepada saintis makanan Nestlé daripada Australia iaitu  Thomas Mayne untuk mengembangkan minuman malt coklat serbuk yang dirancang untuk membantu membina tenaga mereka. Dan dalam semangat Milo, muncul jenama dan minuman yang akhirnya terkenal di dunia.

Hari ini, MILO dibuat di lebih dari 24 kilang di seluruh dunia dan dijual di lebih daripada 40 negara dan rasa choco-malty yang unik sangat digemari oleh rakyat Malaysia muda dan tua. MILO adalah keakraban yang anda cari pada waktu pagi, atau bahkan ketika bergaul dengan rakan-rakan di mamak menonton pertandingan bola sepak[4].

Tetapi bagaimana Nestle memastikan kebaikan dan rasa lazat setiap hidangan MILO? Nestle mulakan dengan mendapatkan sumber dan hanya menggunakan bahan semula jadi untuk pemakanan yang sihat dan seimbang. Nestle juga mengekalkan kawalan kualiti tinggi terhadap proses pembuatan untuk memastikan MILO yang masuk ke dalam cawan kita hanya diisi dengan barang-barang yang baik.

 

SEJARAH KELUARAN PRODUK NESTLE BAGI MILO

(sumber : www.milo.com)

3.    Bliss

Yogurt adalah salah satu makanan kegemaran Malaysia. Rakyat Malaysia yang aktif masih berminat untuk mengekalkan tubuh yang selamat walaupun mereka kecil. Inilah faktor pendorong permintaan pengguna terhadap produk berkhasiat. Ini dibuktikan dengan peningkatan ketersediaan produk kesihatan seperti jus segar, salad bar, kedai dan gim untuk makanan tambahan kesihatan. Namun pencinta yoghurt adalah antara mereka yang masih kelihatan. Bahan penting untuk proses pencernaan adalah inulin (prebiotik), yang diperoleh dari akar chicory. Prebiotik adalah sejenis makanan yang memberikan kesegaran umum. Selain Inulin, BLISS  juga diperkaya dengan nutrien dari komuniti hidup, sejenis prebiotik yang terdiri daripada Lactobacillus Acidophilus, Streptococcus Thermophilus dan, yang paling penting, Bifidobacterium Lactis, yang membantu mencerna makanan untuk penyerapan umum[5].

            

Bahagian 2: Analisis Produk (30 markah)

a.    Mengenal pasti jenis-jenis penjenamaan bagi produk-produk di bawah lini produk Nestle Malaysia yang dipilih .

Berdasarkan Laporan Pengurusan Nestle pada tahun 2000, kekuatan jenama Nestlé telah memberi syarikat kedudukan yang tiada tandingannya di asas global dalam pelbagai kategori produk. Enam syarikat korporat di seluruh dunia jenama, Nestlé, Nescafé, Nestea, Maggi, Buitoni dan Friskies menyumbang sekitar 70% daripada jumlah jualan kumpulan, dengan jenama Nestlé sendiri menyumbang 40%. Jenama-jenama ini adalah pilihan pertama pengguna di seluruh dunia, sama ada sebagai jenama yang berdiri sendiri atau digabungkan dengan jenama produk seperti KitKat dan LC1.

Definisi Lini Produk ialah satu kumpulan produk yang mempunyai ciri-ciri, kegunaan dan pengguna yang sama dan diedarkan melalui kedai yang sama. Kelebaran produk Nestle ialah bilangan barisan atau lini produk yang ditawarkan oleh Nestle kepada pengguna. Bilangan barisan atau lini produk yang ditawarkan oleh Nestle kepada pengguna dimana Nestle menawarkan pelbagai jenis produk seperti:

1.Minuman

2.Bijirin bayi

3.Aiskrim

4.Sos

5.Makanan untuk sarapan

 

Kedalaman atau kepanjangan produk Nestle ialah Kepelbagaian atau bilangan item produk dalam satu lini/barisan produk. seperti contoh:

1.Aiskrim- Mat Kool, Nestle Drumstick, Le Cremaria

2.Sos-tiram, cili, tomato

3.Makanan untuk sarapan- mengeluarkan Koko Crunch, Honey Stars, Cookie Crisp, Koko Crunch Duo.

4.Minuman-Milo, susu.

1.    Nescafe

 

Ada 4 jenis nescafe yang ditawarkan iaitu Classic,Gold, dan Mixes          On-The-Go seperti di bawah : -

 

2.    Milo

Bil.

 

Jenis Produk Milo

Keterangan

1.

Milo Serbuk

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\milo-powder-200g-v2.png

Minuman coklat malt ini bukan sahaja enak, malah memberi anda tenaga untuk melangkah lebih jauh. Campurkan serbuk milo pada secawan pada waktu pagi untuk sarapan pagi atau untuk bila-bila masa.

2.

Milo dengan Campuran Cereal Gandum

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\whole-grain-product.png

 

Resipi baru kami memberi anda bijirin tambahan untuk sarapan yang ringan di perut tetapi memuaskan! Tinggi serat.

3.

Milo 3 –in-1

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\MILO-3in1_8s-new.png

MILO 3-in-1 menawarkan rasa MILO®yang hebat dalam format yang lebih mudah. Cukup tambahkan air panas untuk menikmati rasa MILO yang anda gemari, cepat dan mudah!

4

Milo Kosong

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\milokosong-new.png

Nikmati serbuk MILO yang sedap dan enak dari timah, sekarang dalam pek tongkat yang sesuai. Jadikan MILO anda di mana sahaja dan bila-bila masa anda menginginkannya.

5.

Milo Kurang Gula

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\milolesssweet_v2.png

Nikmati minuman coklat malt kegemaran anda, sekarang dengan kurang 25% gula. Anda akan mendapat tahap manis sesuai dengan keinginan anda, namun masih mempunyai rasa MILO yang dapat dibezakan. Ia tinggi kalsium dan sumber protein.

6

MILO CAN

 

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\milocan-ori.png

Terlalu sibuk membuat cawan minuman malt coklat kegemaran anda? Nikmati di mana sahaja sebaliknya dengan tin MILO yang mudah digunakan!

7

MILO NUTRI UP

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\milonutriup-new.png

 

Diperkaya dengan kalsium tinggi dan sumber protein, MILO Nutri Up menghadirkan rasa MILO hebat yang disukai oleh rakyat Malaysia. Sesuai untuk mereka yang dalam perjalanan dan paling sejuk.

 

 

8

MILO UHT

 

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\milouht-1.png

Mudah dan senang dipasangkan dengan semua makanan, MILO UHT membantu ibu bapa yang tertekan masa memastikan anak-anak mereka menggunakan tenaga yang mencukupi untuk menjalani hari mereka. MILO UHT terdapat dalam pek servis tunggal 125ml dan 200ml yang mudah didapati dan boleh didapati di semua kedai, pasar mini, pasar raya dan pasar raya. Berikan tenaga anda kepada anak-anak anda sepanjang hari dan bungkus MILO UHT ke sekolah! Produk ini diperakui Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Maklumat lebih lanjut: https://www.nestle.com.my/aboutus/our-halal-commitment/

9

MILO PROTEIN U

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\Product-ProteinUp.png

 

Temui pasangan coklat baru anda agar kekal cergas: MILO PROTEIN UP  Kuasa penuh dengan 13g protein yang setara dengan protein dalam 2 telur *, beri tenaga pada setiap teguk apabila anda mengambil sebotol hari ini!

10.

MILO NUTRI PLUZ

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\Nestle Milo UHT No Sugar 200ml_sim Nutri Plus_Left_FA_SIM.png

MILO Nutri Pluz mempunyai kalsium 2x lebih banyak berbanding MILO UHT dan kurang manis. Ia juga merupakan sumber protein yang baik untuk anak anda menjadi luar biasa. Cubalah hari ini! Produk ini diperakui Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Maklumat lebih lanjut: https://www.nestle.com.my/aboutus/our-halal-commitment/

 

 

 

 

 

3.    Bliss

Ciri-ciri produk NESTLÉ BLISS Yogurt Drink:

Ø  Budaya Hidup

Ø  Lemak Rendah / 0% Lemak

Ø  Dibuat dengan Jus Buah Sebenar

Ø  Tanpa Pewarna Buatan

Ø  Terdapat dalam 700g dan 200g

Minuman Yogurt Rendah Lemak NESTLÉ BLISS:

Ø  Strawberi

Ø  Buah Tropika & Campuran

Minuman Yogurt Lemak NESTLÉ BLISS 0%:

Ø  Beri Campuran

Ø  Kiwi epal

Ø  Mangga Peach

Memahami fenomena ini, Nestle BLISS kini hadir dengan variasi produk premium terbaru berkualiti tinggi yang disebut BLISS PLUS. Produk BLISS PLUS ini kaya dengan nutrien, baik untuk usus dan banyak faedah lain. Seperti yang kita ketahui kebanyakan rakyat Malaysia menjalani gaya hidup aktif hari ini. Di mana sahaja mereka berusaha membahagikan masa antara kerja dan aktiviti peribadi tanpa membahayakan kesejahteraan mereka. BLISS PLUS adalah minuman yogurt pertama di Malaysia dengan campuran kultur hidup (probiotik) dan inulin (prebiotik) untuk kebaikan usus serta pelbagai nutrien buah yang kaya dengan nutrien (Super Fruits).

             Yogurt-bliss original                                                 Yogurt Bliss Plus

Description: http://sovitamin.com/wp-content/uploads/2014/03/yogurt-bliss.jpg 

(sumber : http://www.nestle.com.my/brands/chilled_dairy)

b.    Menjelaskan jenis-jenis pelabelan bagi produk-produk di bawah lini produk Nestle Malaysia yang dipilih. Sertakan sekurang-kurangnya 1 GAMBAR yang mempamerkan butiran pelabelan produk Nestle Malaysia yang dijelaskan.

Nestle membuat pelabelan produk mereka di Malaysia mengikut standard atau pertauran yang telah ditetapkan oleh Bahagian Keselamatan Dan Kualiti Makanan Kementerian Kesihatan Malaysia. Khidmat Nasihat Pelabelan diperkenalkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) supaya pihak industri dapat mengetahui dengan lebih terperinci tentang peruntukan pelabelan makanan di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985 yang perlu dipatuhi pada label produk makanan.

Pelabelan Maklumat pemakanan bagi  Milo Serbuk

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\MILO LABELLING.jpg

 

 

Dalam label produk milo ini, Nestle Malaysian  telah menjelaskan bagi setiap 30g saiz hidangan, kandungan tenaga ada sebanyak 124 kcal, melak 3 gram, protein 3,5 gram dan pelbagai jenis vitamin yang terkandung. Begitu juga dengan produk minuman Nescafe dan Bliss. Semua sudah dinyatakan dalam produk mengenai bahan apa yang digunakan dan kandungan gula, lemak, vitamin atau lain-lain bagi setiap 100 gram hidangan atau 30 gram hidangan. Ini penting bagi memberitahu pengguna supaya mereka jelas dan  prihatin dengan maklumat pengambilan makanan mereka[6].

 

Pelabelan Maklumat pemakanan bagi  Milo Can

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\nescafe can.jpg

Pelabelan Maklumat pemakanan bagi  Minuman Bliss

Description: E:\TUGASAN KAKA NIZAM\BPMM 1013 pemasaran\nestle bliss low fat calories sugar.jpg

NESTLE BLISS RENDAH LEMAK (200 GM)

Kalori : 94 kcal

Lemak : 0.8 g

Kolesterol : 4 mg

Protien : 1.2 g

Karbohidrat : 20 g (Gula: 18 g)

Natrium / Sodium: 74 mg

 

Kalori dari minuman ini banyak disumbangkan oleh karbohidrat. Namun, jika diperhatikan 18 g dari 20 g karbohidrat adalah gula (sukros, fruktos dan laktos). Untuk makluman, 1 pertukaran karbohidrat adalah bersamaan dengan 15 g karbohidrat.

 

c.         Membincangkan TIGA ciri-ciri kepuasan fizikal atau psikologi pengguna terhadap produk Nestle Malaysia yang dipilih..

Ø  Nestlé juga mempunyai jenama serantau dan nasional yang merupakan pelanggan jangka panjang dan hampir pasti tidak asing lagi. Semua barang buatan Nestle adalah halal.

 

Ø  Jenama ini membantu pengguna untuk menyatakan keperibadian mereka dan menghargai nilai mereka sambil menyukai kualiti produk Nestlé dan dengan itu merupakan bahagian penting dalam portfolio produk Nestlé. Jenama dan produk Nestlé adalah fokus inovasi dan penambahbaikan yang berterusan

 

 

Ø  “Good Food, Good Life” diperkenalkan oleh Nestle sebagai slogan untuk menarik pengguna menggunakan barang yang ditawarkan. Tekankan nutrien yang terdapat dalam produk, seperti mengurangkan kandungan garam, gula dan lemak.

 

 

 

 

 

Bahagian 3: Analisis Harga (20 markah)

a.    Membincangkan DUA (2) kaedah penentuan harga bagi produk Nestle Malaysia yang dipilih.  

Syarikat Nestlé Malaysia menetapkan harga produk berdasarkan tiga sasaran strategiknya yang bertujuan meningkatkan pendapatan, meneruskan perniagaan dan menjadi peneraju pasaran. Harga tinggi Syarikat Nestlé Malaysia adalah untuk mengoptimumkan keuntungannya. Menurut pemerhatian penyiasat, produk kopi Nestlé "Nescafe Gold Blend" dijual dengan harga yang agak tinggi untuk meningkatkan keuntungan syarikat.

 

Harga rendah dan berpatutan produk Nestlé bertujuan untuk meningkatkan perniagaan Nestlé Malaysia dan mendorong peningkatan permintaan pasaran untuk produk Nestlé. Kajian juga mendapati bahawa produk minuman Bliss Nestlé berharga oleh jenama lain dengan harga yang agak rendah berbanding dengan harga produk minuman yogurt yang lain.

 

b.   Menghuraikan DUA (2) strategi penyesuaian harga bagi produk Nestle Malaysia yang dipilih.

Ø  Syarikat makanan dan minuman terbesar Malaysia, Nestle (Malaysia) Bhd komited untuk menawarkan harga paling berpatutan untuk produknya walaunpun kos komoditi meningkat dan ringgit semakin susut.

 

Ø  Harga produk NESTLE bagi Milo, Nescafe dan Bliss stabil kerana Nestle sentiasa berusaha meningkatkan kecekapan dalaman serta mengelak pembaziran bagi memastikan Nestle menghasilkan produk secara paling jimat kos serta cekap mengikut kata Pengarah Urusan, Alois Hofbauer kepada Bernama dalam satu temu bual baru-baru ini. Hofbauer berkata, Kumpulan Nestle membuat pembelian secara pukal dan mempunyai keupayaan untuk mengurus harga bahan mentah dan kewangan melalui lindung nilai[7].

 

 

 

Bahagian 4: Analisis Promosi (30 markah)

a.    Mengenal pasti DUA (2) strategi promosi bagi produk Nestle Malaysia yang dipilih.

i.  Pengiklanan Memberitahu

Syarikat Nestlé menggunanakan objektif ini untuk memberitahu pembeli atau pengguna setia Nestlé mengetahui tentang keluaran produk baharu yang telah dilancarkan dalam pasaran.  Contohnya seperti Nestle BLISS kini hadir dengan variasi produk premium terbaru berkualiti tinggi yang disebut “BLISS PLUS.”. Sewaktu majlis Nestle BLISS PLUS diadakan, ramai-rakan blogger dan media yang turut hadir untuk membuat liputan. Menggunakan kekuatan Media dan blogger sewaktu majlis pelancaran produk terbaru sebagai platform untuk membuat promosi susulan.  Dengan berbuat demikian sudah tentu satu Malaysia akan mengetahui kewujudan produk baru BLISS PLUS ini. Begitu juga dengan produk baru keluaran MILO dan Nescafe. Apa-apa produk baru Nestle pasti akan mempromosikan kepada media bagi membertitahu akan kewujudan produk baru mereka.

ii.  Pengiklanan Memujuk

Pengiklanan memujuk ini digunakan secara meluas apabila sesuatu produk semakin hebat di pasaran.  Iklan berbentuk memujuk ini juga membentuk keyakinan kepada pengguna.  Di samping itu, iklan ini bertujuan untuk menerangkan kelebihan jenama, perbandingan dengan jenama lain.  Iklan ini juga menjadi iklan bertanding.  Syarikat Nestlé melaksanakan kaedah ini bagi memujuk pengguna untuk membeli produknya.  Ini kerana terdapat beberapa Syarikat lain yang mengeluarkan produk yang sama seperti yang dikeluarkan oleh Syarikat Nestlé.  Contohnya seperti “Dutchlady” yang mengeluarkan produk susu tenusu yang sama seperti produk Nestlé.  Disebabkan produk yang sama berlaku persaingan antara kedua-dua produk ini.  Oleh itu Syarikat Nestlé memujuk pengguna untuk membeli produk keluarannya. Contohnya pengiklanan produk seperti Milo dan Nescafe sentiasa disiarkan di kacxa televisven bagi memujuk pengguna bahawa produk mereka ini adalah yang terbaik dan berkualiti. Iklan- iklan ini juga banyak disiarkan dalam media sosial seperti facebook dan youtube.

b.         Menghuraikan DUA (2) kelebihan dan DUA (2) kelemahan strategi promosi bagi produk Nestle Malaysia yang dipilih.

2 kelebihan strategi promosi melalui televisyen, blog atau media :

Ø  Jaringan komunikasi bagi promosi produk lebih meluas dimana audiens atau penonton lebih ramai

 

Ø  Menggunakan kelebihan platform medial sosial seperti iklan- iklan ini juga banyak disiarkan dalam media sosial seperti facebook dan youtube mampu menarik lebih ramai sasaran pembeli.

 

 

2 kelemahan strategi promosi melalui televisyen, blog atau media :

Ø  Kos pengiklanan yang tinggi dan mahal.

Ø  Pengiklanan yang kerap semasz iklan menonton tv boleh menganggu mood pengguna untuk menonton siaran televisyen.

Rujukan

[1] Laporan Pengurusan Nestle Tahun 2000

 

[2] Nestle NDM 2013

 

[3] www.nescafe.com

 

[4] https://www.milo.com

 

[5] http://www.nestle.com.my/brands/chilled_dairy)

 

[6] http://fsq.moh.gov.my/v6/xs/page.php?id=248.

 

[7] https://www.mstar.com.my/niaga/2016/11/20/nestle

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA