TEORI KOMUNIKASI INTERPERSONAL


TEORI KOMUNIKASI INTERPERSONAL
1.0              Pengenalan

Definisi Istilah Komunikasi Interpersonal
Ø  Komunikasi interpersonal bermaksud proses komunikasi antara individu yang terdiri daripada dua orang atau lebih. Ia bersifat terus iaitu bersemuka tanpa menggunakan sebarang perantaraan atau saluran tertentu. Komunikasi interpersonal ini boleh berlaku dalam keadaan formal atau bersahaja. (Aziz, 2002).
Ø  Sulaiman (2007) menyatakan bahawa komunikasi interpersonal akan berlaku apabila dua individu berinteraksi secara bersemuka dan bertentangan antara satu sama lain. Komunikasi ini berlaku dalam dua hala iaitu dua individu yang terlibat dalam proses komunikasi itu saling menyampai dan menerima maklumat secara lisan dan bukan lisan.
Ø  Menurut Abdullah (2001), komunikasi interpersonal seseorang iaitu boleh dilihat dari dua model iaitu Model Humanistik melalui ciri-ciri keterbukaan, empati, dukungan, sikap positif dan kesaksamaan dan satu lagi model ialah Model Pragmatik dengan ciri-ciri keyakinan sosial, kebersamaan, daya ekspresif, pengurusan interaksi dan orientasi lain.
Ø  Menurut G.R Miller dan M. Steinberg, mengatakan bahawa komunikasi secara interpersonal dapat dipandang sebagai komunikasi yang terjadi dalam suatu hubungan interpersonal. (komunikasi menurut para ahli : 1975)

Ø  Judy C. Pearson, menyatakan sebagai mana bahawa komunikasi ini adalah proses yang menggunakan mesej – mesej sebagai media perantara untuk menyampaikan maksud tertentu antara dua orang atau lebih dalam suatu interaksi. (2011)
Ø  Joseph De. Vito, mengungkapkan bahwa komunikasi secara interpersonal adalah interaksi verbal dan nonverbal yang dilakukan antara dua orang atau lebih. (2013)
Ø  Menurut Effendi (dalam Sunarto : 2003) mengatakan bahwa komunikasi secara interpersonal merupakan bentuk komunikasi paling efektif yang terjadi antara dua pihak kerana dalam interaksinya kita dapat melihat secara keseluruhan bentuk sikap dan raut wajah dari rakan bicara.

2.0              Gambaran Keseluruhan/ Latar Belakang/Sejarah Teori Komunikasi
Untuk memahami proses komunikasi interpersonal lebih jauh, para ahli ilmuan dunia telah merancang model-model komunikasi yang memacu pada perspektif linear, perspektif transaksional, dan perspektif interaksional. Adapun beberapa model komunikasi yang dapat membantu menggambarkan dan memahami komunikasi interpersonal, diantaranya adalah :

1. Model Komunikasi Lasswell
Model komunikasi Lasswell adalah salah satu model komunikasi linear yang dikembangkan oleh Harold D. Lasswell (1948). Model ini terdiri dari sejumlah pertanyaan penting yang dapat dijawab tentang situasi komunikasi iaitu WHO – SAYS-WHAT – IN WHAT CHANNEL – TO WHOM – WITH WHAT EFFECT. Teori ini ditujukan untuk menggambarkan proses komunikasi massa, namun menurut Barbour dan Goldberg (1974) model ini dapat digunakan untuk menganalisa situasi komunikasi interpersonal dan komunikasi kelompok.

Description: https://ardyzulfikar.files.wordpress.com/2015/04/396ac-model2blinear.jpg

2. Model Komunikasi Shannon-Weaver
Model komunikasi yang dirumuskan oleh Claude Shannon dan Warren Weaver (1948) adalah model komunikasi yang dirancang secara khusus untuk menjelaskan transmisi informasi melalui telefon. Model ini juga dapat digunakan untuk menggambarkan beberapa elemen yang terdapat dalam situasi komunikasi interpersonal.

Description: Image result for Model Komunikasi Shannon-Weaver

3. Model Komunikasi Devito
Joseph A. DeVito menyatakan bahwa komunikasi interpersonal adalah interaksi verbal mahupun nonverbal yang terjadi antara dua atau lebih orang yang saling bergantung satu sama lain. DeVito mengembangkan sebuah model komunikasi yang didasarkan pada perspektif transaksional dimana setiap peserta komunikasi secara langsung berperanan sebagai pembicara dan pendengar. DeVito lebih lanjut menjelaskan bahawa di saat kita mengirimkan mesej, kita juga menerima mesej yang berasal dari komunikasi yang kita lakukan sendiri dan reaksi yang diberikan oleh penerima mesej. Adapun komponen-komponen komunikasi yang terdapat dalam model komunikasi DeVito adalah source-receiver, messages, feedback, feedforward, channel, noise, context, dan competence.

Description: Image result for Model Komunikasi d e-vito

Dalam buku Pengantar Ilmu Komunikasi, kebanyakan telah disebutkan bahawa faktor – faktor yang memengaruhi komunikasi tersebut terdapat 8 perkara yang perlu diperhatikan. Menurut Joseph De Vito dalam komunikasi ini terdapat beberapa elemen penting yang terlibat di dalamnya. Berikut diantaranya:

Ø  Sumber – Penerima
Dalam sebuah interaksi yang dilakukan akan terjadi dua orang atau lebih yang bertindak sebagai sumber informasi serta penerima informasi. Kedua elemen penting ini tidak boleh dihilangkan kerana dua hal tersebut merupakan komponen wajib dalam melakukan komunikasi yang efektif sehingga sumber dan penerima ini menjadi elemen yang termasuk dalam teori De Vito.
Ø  Mesej
Adapun komponen yang kedua adalah mesej. Mesej sendiri diertikan sebagai isyarat yang dipandang sebagai stimuli atau rangsangan yang akan diterima oleh si penerima mesej oleh salah satu dari kelima panca indera kita. Dengan kata lain, dalam sebuah interaksi empat mata hal yang kita lakukan adalah saling bertukar mesej  melalui panca indera yang kita miliki.


Ø  Encoding – Decoding
Encoding adalah sebuah tindakan yang bertujuan untuk menciptakan sebuah mesej. Ibarat menulis dan berbicara, sedangkan decoding adalah sebuah tindakan untuk memahami erti mesej yang disampaikan. Apabila encoding yang dilakukan oleh seseorang adalah menulis, decoding yang harus dilakukan adalah membaca. Begitu pula ketika berbicara, encoding yang dilakukan adalah mendengar.
Ø  Media (perantara)
Yang dimaksudkan dengan media disini adalah sebuah perantara dalam menghubungkan terjadinya sebuah proses komunikasi yang efektif. Dapat dikatakan bahawa, proses tersebut adalah penerimaan serta penyaluran mesej melalui panca indera yang kita miliki. Sehingga dapat ditafsirkan oleh otak dengan baik, untuk menyalurkan balasan selanjutnya.
Ø  Gangguan (noise)
Gangguan yang dimaksud disini adalah segala hal apapun yang mampu menggangu adanya proses interaksi yang dilakukan.. Dalam hal ini dapat dikatakan sebagai halangan dalam berkomunikasi. Secara teori digolongkan menjadi: gangguan semantik, gangguan fisiologi, gangguan psikologi, gangguan intelektual, serta faktor lingkungan.
Ø  Maklum Balas (feedback)
Dalam sebuah interaksi efektif. Penghantar mesej dan penerima mesej akan saling memberikan feedback terhadap mesej yang kita terima sebagai bentuk dari respon mesej yang kita kirim atau terima. Maklum balas ini juga terdapat berbagai macam seperti nonverbal, maklum balas positif, maklum balas negatif dan maklum balas yang lainnya.
Ø  Konteks
Sebuah komunikasi akan berlangsung dalam sebuah lingkungan tertentu, dimana lingkungan tersebut akan memengaruhi isi komunikasi yang dilakukan. Hal ini dinamakan dengan “konteks”. Selain itu, konteks disini juga terbahagi kepada berbagai jenis seperti Konteks lingkungan, konteks situasi, konteks budaya, serta konteks – konteks lain yang mampu memengaruhi isi dari komunikasi tersebut.


Ø  Etika
Dalam melakukan komunikasi pasti akan timbul kesesuaian. Dimana kesesuaian ini akan memengaruhi interaksi selanjutnya. Oleh kerana itu, elemen terakhir yang paling penting dalam berkomunikasi adalah etika. Dimana kita harus menjaga perilaku serta tutur kata yang akan kita berikan terhadap rakan komunikasi kita untuk tetap menjaga hubungan yang baik. Dengan memahami situasi dan kondisi elemen komunikasi diatas, kita mampu mengasah keterampilan berkomunikasi kita dengan orang lain. Dengan begitu, kita boleh memperbaiki hubungan antara sesama individu yang lain.

3.0              Konsep/Komponen/Pemboleh ubah utama teori

Sifat Komunikasi Interpersonal
Dalam hal ini Joseph De Vito menyatakan bahwa, dalam sebuah proses interaksi, terlebih komunikasi interpersonal pastilah memiliki sifat tertentu yang harus diketahui seseorang demi mencapai tujuan (mesej) yang ingin disampaikan. Oleh kerananya, pembahagian sifat ini terbagi menjadi beberapa perkara berikut:

Ø  Komunikasi interpersonal merupakan bentuk komunikasi yang saling bergantung satu sama lain.
Pada umumnya, komunikasi interpersonal ini terjadi antara dua orang individu atau lebih. Baik dalam sebuah interaksi kecil antara ayah dan anak, ataupun interaksi dalam sebuah kelompok kecil seperti keluarga. Dalam hal itu, komunikasi akan berjalan dengan saling ketergantungan antara pengirim mesej serta penerima mesej. Sehingga interaksi akan berjalan dengan efektif apabila kedua perkara tersebut dilakukan.
Ø  Komunikasi interpersonal secara inherent bersifat perhubungan
Sudah dikatakan bahawa, komunikasi ini merupakan sebuah proses interaksi yang saling bergantung antara satu sama lain. Tak luput dari hal tersebut, dapat dikatakan bahawa, komunikasi secara interpersonal itu sangat penting dalam menjaga sebuah hubungan antara individu. Oleh kerananya komunikasi interspersonal ini bersifat perhubungan.
Ø  Komunikasi interpersonal berada pada suatu kesatuan
Komunikasi interpersonal ini terletak dalam rangkaian suatu kesatuan yang panjang dimana kedua hal tersebut membentangkan dari impersonal ke personal yang lebih tinggi. Sehingga rangkaian ini membentuk suatu elemen yang disebut sebagai tingkat keakraban.
Ø  Komunikasi interpersonal melibatkan mesej verbal serta non verbal
Komunikasi secara interpersonal ini melibatkan pertukaran mesej, baik mesej verbal mahupun non verbal. Dalam hal ini,boleh dikatakan bahawa, komunikasi ini harus saling terjadimaklum balas, agar terjadinya komunikasi interpersonal ini semakin efektif. Biasanya maklum balas verbal tersebut disertai dengan petunjuk – petunjuk nonverbal contohnya mimik wajah, serta gestur tubuh.
Ø  Komunikasi interpersonal tejadi dalam berbagai bentuk
Secara perkembangan zaman teori komunikasi juga semakin mengikuti arus berkembangnya suatu teknologi. Dapat dikatakan bahawa, zaman ini adalah peradaban dengan teknologi yang sangat maju. Dimana segala bentuk komunikasi dapat dilakukan melalu media apapun. Seperti contoh melakukan interaksi dengan smartphone melalui jaringan internet. Dari berbagai sifat tersebut, menjadikan adanya sebuah interaksi yang efektif juga diperlukan beberapa hal diantaranya adalah sifat – sifat dari komunikasi interpersonal yang telah dijelaskan diatas. Dengan begitu, berinteraksi akan semakin mudah dan terampil dalam berbicara.

Prinsip – prinsip dalam Komunikasi Interpersonal
Setelah mengetahui elemen serta sifat komunikasi interpersonal, hal selanjutnya yang harus diketahui adalah prinsip dalam komunikasi ini . Menurut Joseph De Vito (2013) ia mengemukakan bahawa, prinsip – prinsip komunikasi interpersonal adalah sebagai berikut]1]:
Ø  Komunikasi interpersonal merupakan proses transaksional
Komunikasi interpersonal adalah sebuah proses dimana berlangsungnya interaksi akan saling berkelanjutan dimana elemen masing – masing akan saling ketergantugan dalam mencapai keefektifan dalam berkomunikasi. Oleh kerananya, dinyatakan bahawa, komunikasi ini merupakan sebuah proses transaksional adalah suatu jawapan dari rumitnya hal tersebut.
Ø  Komunikasi interpersonal memiliki tujuan
Dalam menyampaikan sebuah mesej atau informasi, pastinya pengirim mesej tersebut memiliki suatu tujuan tertentu tujuan tersebut dirangkum menjadi 5 perkara penting.

a.       Belajar – berkomunikasi akan membuat kita memahami sisi orang lain dan dunia dengan baik.
b.      Membina hubungan – komunikasi secara interpersonal membantu kita dalam menyelesaikan serta merawat hubungan dengan baik.
c.       Memengaruhi – melalui komunikasi secara interpersonal juga terjadi adanya proses saling memengaruhi sikap serta perilaku terhadap orang lain.
d.      Bermain – komunikasi interpersonal dapat digunakan sebagai kegiatan dalam bermain.
e.       Membantu – melalui komunikasi secara interpersonal seorang ahli terapi boleh melakukan teknik penyembuhan jiwa yang dikenal dengan komunikasi terapeutik.

Ø  Komunikasi interpersonal dapat berbentuk simetris atau komplementer
Dalam hal ini bentuk dari komunikasi interpersonal sendiri dapat berupa keadaan yang mampu merangsang pola pemikiran yang sama mahupun berbeza. Daripada itu, bentuk seperti ini seringkali memunculkan tanda sebagai bentuk dari mesej yang akan disampaikan. Sehingga informasi yang diberikan pada nantinya tidak mendapatkan persepsi yang berbeza.
Ø  Komunikasi interpersonal bersifat irreversible
Yang dimaksud irreversible disini adalah, komunikasi ini merupakan suatu bentuk komunikasi yang tidak dapat dihindari, diulang, serta tidak dapat diubah. Oleh kerananya, ketika berinteraksi sebaik mungkin kita mendengarkan dengan baik apa yang disampaikan oleh pemgirim mesej sehingga tercapainya bentuk komunikasi yang efektif.

4.0              Andaian/Idea Teori

Teori Komunikasi Interpersonal
Dalam konteks komunikasi ini , sejumlah teori yang dikemukakan oleh para ahli pada umumnya dikembangkan berdasarkan situasi yang ada. Hal itu boleh terjadi sebagai hipotesis baru setelah melalui berbagai macam percubaan  sosial. Hal itu terangkum dalam beberapa perkara yang menjelaskan mengenai kemudahan dalam menyampaikan mesej antara individu.


1. Constructivism
Teori konstruktivisme merupakan teori kerangka kerja pencipta teori yang menghubungkan adanya upaya dalam menjelaskan anggapan seseorang dalam berkomunikasi. Hal itu dapat diketahui melalui berbagai macam cara, salah satunya adalah menggunakan teori konstruktivisme yang dikemukakan oleh Jesse Delia.
2. Symbolic interactionism
Biasa disebut sebagai interaksi simbolik, yang memiliki tujuan mengenai kerangka perspektif dalam mengolah mesej yang disampaikan. Hal ini memengaruhi adanya komunikasi verbal mahupun nonverbal yang dilakukan individu sehingga perlunya mengulangkaji mengenai simbol – simbol yang diterapkan oleh masyarakat dalam memberikan maksud yang diungkapkan.
3. Attribution theory
Sebuah kerangka kerja untuk memahami bagaimana perilaku masing – masing individu dalam menginterpretasikan perilaku mereka sendiri dan perilaku orang lain. Sehingga hal ini dikembangkan Fritz Heider, bahawa manusia akan termotivasi untuk memahami perilaku diri sendiri serta perilaku orang lain dalam menjelaskan pola tingkahlaku.
4. Accommodation Theory
Teori yang dikembangkan oleh Howard Giles ini lebih menitikberatkan terhadap pengubahan bentuk komunikasi dalam berbagai situasi yang terjadi. Hal ini kerana komunikasi interpersonal merupakan bentuk interaksi yang paling fleksibel sehingga perubahan dimensi isi berdasarkan keadaan lingkungan kerap terjadi.

5. Social penetration theory
Teori yang diasaskan oleh Irving Altman dan Dalmas Taylor ini menggambarkan bagaimana pentingnya self disclosure dalam menggerakkan suatu hubungan menjadi lebih intim dalam bentuk komunikasi yang ideal. Sehingga perubahan pola komunikasi tersebut akan ternampak pada pola hubungan yang terjalin.

Teori komunikasi interpersonal diatas, dapat diterapkan dalam pola komunikasi sehari – hari. Disesuaikan dengan segala bentuk keadaan lingkungan serta situasi yang ada. Dengan begitu, penerapan dari komunikasi sendiri akan lebih mudah tercapai. Tidak hanya itu saja, masih dalam konteks komunikasi ini sendiri, penyelesaian mengenai hubungan antara individu ini masih belum terungkap jelas. Sehingga perlu adanya perbincangan lebih lanjut mengenai hubungan interpersonal ini.

Hubungan Interpersonal

Dalam mencapai sebuah hubungan yang rapat, pola komunikasi yang terjalin sudah harus memasuki ke dalam tahap yang lebih dalam kerana perbincangan mengenai pola hubungan ini akan ternampak pada keakraban seseorang tersebut. Boleh diertikan sebagai, hubungan antara personal akan memengaruhi pola komunikasi yang dibentuk.
Sedikit penjelasan mengenai pola hubungan itu sendiri bahawa, komunikasi boleh dikatakan ideal (efektif) apabila terdapat dua faktor,pengirim mesej dan penerima mesej. Kedua faktor tersebut tidak hanya bertukar mesej sahaja, namun harus saling memberikan maklum balas yang positif. Apabila ketercapaian itu sudah mampu untuk dilakukan, tindakan selanjutnya adalah pola hubungan yang dibangunkan.

Ø  Tahap hubungan interpersonal
Dalam melakukan komunikasi interpersonal, khususnya pola hubungan. Joseph De Vito mengungkapkan pendapatnya sebagai berikut “sebelum komunikasi interpersonal berjalan dengan lancar, elemen – elemen yang harus diperhatikan dalam tahap hubungan interpersonal harus memenuhi (keterlibatan, keakraban, kemunduran, kebaikan, serta putusnya hubungan)”

Hubungan – hubungan seperti diatas harus diperhatikan apabila menurut De Vito kerana tahap dalam melakukan hubungan interpersonal adalah kepastian yang dimiliki oleh setiap individu.

Ø  Faktor – faktor yang memengaruhi hubungan interpersonal
Menurut Rakhmat (2001 : 129) terdapat beberapa faktor yang mampu memengaruhi hubungan interpersonal. Berikut diantaranya: sikap saling percaya, sikap sporting, serta sikap keterbukaan dalam memberikan pendapat. Ketiga sikap tersebut akan saling memengaruhi individu dalam melakukan interaksi sehingga pola hubungan yang ada, akan nampak dengan sendirinya.


5.0              Relevan teori dan realiti dengan keadaan komunikasi semasa

KAJIAN KES : KOMPETENSI KOMUNIKASI INTERPERSONAL BELIA DI SELANGOR
Kompetensi komunikasi interpersonal merupakan salah satu keperluan terpenting kepada belia yang akan menceburkan diri dalam dunia pekerjaan kelak. Ini kerana demi menyelaraskan kepesatan pembangunan yang sedang berlaku pada masa kini, negara sebenarnya sedang menghadapi masalah sumber manusia yang memiliki kemahiran insaniah yang sejajar dengan arus pembangunan di negara ini (Nor Zalifah, 2012). Disebabkan hal tersebut, menguasai kompetensi komunikasi interpersonal merupakan salah satu langkah utama untuk menempuhi cabaran pembangunan globalisasi yang berasaskan kepada pengetahuan yang luas, motivasi yang baik dan kemahiran yang tinggi (Baharom & Mohd Johdi, 2010).
Antara pendekatan yang digunakan dalam mengkaji tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal adalah dengan melihat perkaitan antara faktor demografi dengan tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal belia. Contohnya melihat perkaitan bangsa dan jantina yang sering menjadi ciri utama dalam variabel demografi bagi sesebuah penyelidikan. Selain itu, pengkaji menggunakan variabel faktor demografi kerana pengkaji terdahulu telah membuktikan bahawa faktor keluarga, pembelajaran dan media sosial memainkan peranan dalam tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal (Faizullah, 2014). Namun begitu, penelitian secara empirikal yang mengatakan faktor demografi mempunyai hubungan dengan tahap penguasaan kemahiran insaniah khususnya kompetensi komunikasi interpersonal adalah masih sukar ditemui dalam konteks masyarakat di Malaysia khususnya para belia di negara ini.

Penyataan Masalah
Isu mengenai belia sukar memiliki pekerjaan kerana kurang kompeten sering dikaitkan dengan kelemahan belia dari segi kemahiran insaniah terutamanya penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal. Shamsuddin (2012), seramai 400,000 belia di negara ini tidak mempunyai pekerjaan.
Bahkan populasi ini semakin meningkat saban tahun, sebagai mana yang dinyatakan dalam laporan statistik kes pengangguran oleh Jabatan Perangkaan (2015) bahawa jumlah belia yang tidak bekerja pada tahun 2014 sahaja adalah seramai 439,000 orang.
Bahkan, jika diteliti pada akhbar-akhbar dan blog-blog pendidikan masa kini, kita sering dipaparkan mengenai belia sekarang yang semakin kurang memiliki daya kompeten dalam pelbagai aspek dan menyebabkan majikan kurang berminat untuk mengambil mereka sebagai pekerja. Sebagaimana kenyataan Maznah (2014) iaitu kelemahan belia memiliki daya kompetensi menyebabkan mereka sukar untuk diterima bekerja di mana-mana organisasi.
Selain itu, walaupun ramai pihak yang menyatakan kompetensi komunikasi interpersonal adalah penting terhadap setiap individu namun, kajian berkaitan aspek ini masih lagi terhad dan menyebabkan faktor-faktor yang mempengaruhi kompetensi komunikasi interpersonal tidak dapat dikenal pasti secara lebih tepat. Oleh hal yang demikian, kajian ini telah dilaksanakan bagi mengecilkan ruang kajian ini dalam konteks masyarakat di Malaysia, iaitu dengan mengenal pasti sama ada faktor demografi mempunyai kaitan dengan tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal belia di negara ini.

OBJEKTIF KAJIAN
Berdasarkan kepada senario yang diterangkan dalam penyataan masalah, beberapa objektif kajian telah dikenal pasti seperti berikut, iaitu:
1) Mengenal pasti elemen kompetensi komunikasi interpersonal yang dikuasai oleh belia.
2) Mengenal pasti tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal belia berdasarkan perbezaan jantina.
3) Mengenal pasti perkaitan antara faktor demografi terpilih dengan tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal belia.

KAJIAN LEPAS
Kompetensi komunikasi interpersonal merupakan suatu kemampuan untuk berkomunikasi secara berkesan (Devito, 1995). Keberkesanan dalam hubungan interpersonal adalah bergantung kepada keupayaan seseorang untuk menyampaikan sesuatu secara jelas mengenai apa yang hendak disampaikan. Menurut Johnson (1981), komunikasi yang berkesan akan menimbulkan beberapa perkara kepada pendengar iaitu pengertian, keupayaan untuk memberi maklum balas, mempengaruhi sikap pendengar, hubungan antara penyampai dan pendengar menjadi semakin baik dan bertindak.
            Oleh itu, beberapa kajian lepas berkaitan kompetensi komunikasi interpersonal dirumuskan seperti di bawah. Ibrahim, Saedah & Hadiyanto (2012), menyatakan sejak akhir-akhir ini pihak majikan sering kali mempersoalkan mengenai kelemahan belia khususnya graduan universiti yang lemah dari aspek kemahiran insaniah khususnya terutamanya kompetensi komunikasi interpersonal.

Selain itu, dalam kajian yang dilakukan oleh Abdul Latif, Adibah, Kassim dan Norhidayah (2010), mendapati tahap penguasaan kompetensi komunikasi pelajar selepas menjalankan latihan industri adalah tinggi, manakala tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal pelajar berdasarkan kepada perbezaan jantina pula tidak menunjukkan perbezaan yang ketara. Ini bermakna, perbezaan jantina bukanlah salah satu sebab untuk seseorang itu mudah untuk menguasai kompetensi komunikasi dengan mudah.
Seterusnya, Joshua dan Deffany (2013) pula berpendapat industri masa kini memerlukan bakal pekerja mereka yang memiliki kompetensi yang tinggi dalam pelbagai aspek khususnya dari segi kemahiran insaniah. Walaupun begitu, tahap penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal belia yang mereka dapati hanya berada pada tahap sederhana. Manakala keupayaan dalam berbahasa Inggeris pula berada pada tahap lemah.
Yahya dan Shahabudin (2010), turut menyatakan bahawa kemahiran komunikasi atau kompetensi komunikasi interpersonal adalah penting dan akan membantu dalam pelbagai aspek kehidupan. Walau bagaimanapun, belia yang terlibat dalam kajian mereka mendapati bahawa tahap kemahiran komunikasi interpersonal mereka hanya berada pada tahap sederhana sahaja.
Dapatan Kajian
Secara keseluruhannya, penemuan kajian menunjukkan bahawa elemen kompetensi komunikasi interpersonal yang paling dikuasai oleh belia di Selangor adalah elemen pengetahuan. Selain itu, penemuan kajian juga jelas menunjukkan bahawa perbezaan jantina bukan penyebab utama kepada seseorang untuk menguasai kompetensi komunikasi interpersonal. Manakala latar belakang belia iaitu etnik tidak mempunyai hubungan yang signifikan kepada penguasaan kompetensi komunikasi interpersonal[2].
6.0              Analisis/Kritikan

Manfaat Mempelajari Komunikasi Interpersonal

Banyak hal yang boleh kita dapatkan ketika mempelajari komunikasi interpersonal untuk diterapkan dalam kehidupan sehari – hari.
Ø  Dapat mendatangkan manfaat intelektual yang didalamnya terkandung mengenai pemahaman terhadap orang lain dan diri sendiri
Ø  Memberikan manfaat latihan berupa pengalaman peribadi dalam melakukan interaksi dengan orang lain.
Ø  komunikasi ini dapat meningkatkan hubungan yang sudah terjalin dengan berbagai orang. Hal itu akan memengaruhi perilaku seseorang ke masa hadapanya.
Ø  Komunikasi secara interpersonal membantu seseorang dalam memenuhi kepentingan sosial yang dimiliki oleh manusia. Bercakap – cakap untuk bertukar fikiran.

Kelemahan komunikasi interpersonal
1). Mengenai kesesuaian waktu, yang dimaksudkan disini adalah kesesuaian waktu untuk bertemu. Setiap orang mempunyai kesibukan masing-masing sehingga untuk melakukan komunikasi secara bersemuka atau face to face diperlukan waktu yang sesuai agar keduanya dapat bertemu dan melakukan komunikasi interpersonal bersemuka.

2).Tidak dapat berkomunikasi dengan orang yang ada di tempat yang berbeza karena jangkauan bersemuka ini sangat terbatas sehingga memerlukan media untuk menghubungkan antara satu sama lain agar dapat berkomunikasi. Jadi dalam bersemuka ini yang menjadi halangan adalah waktu dan jangkauannya yang terbatas.

Seringkali penerima mesej tidak saling memahami maksud mesej atau informasi dari pengiri mesej. Hal ini disebabkan beberapa masalah antaranya:
a.      Pengirim Mesej
Ø  Halangan biologi, contohnya pengirim mesej seorang yang gagap.
Ø  Halangan psikologi, contohnya pengirim mesej yang gugup.
Ø  Halangan gender, contohnya perempuan tidak bersedia berkomunikasi dengan lelaki. 

b.      Media
Ø  Halangan teknikal media, contohnya masalah pada teknologi komunikasi (microphone, telepon, power point, dan  lain sebagainya).
Ø  Halangan geografi, contohnya blank spot pada daerah tertentu sehingga signal HP tidak dapat ditangkap.
Ø  Halangan simbol/ bahasa, iaitu perbezaan bahasa yang digunakan pada komunikasi tertentu.
Ø  Perbezaan budaya, iaitu perbezaan budaya yang mempengaruhi  proses komunikasi.

c.       Penerima mesej
Ø  Halangan biologi, contohnya penerima mesej seorang yang pekak.
Ø  Halangan psikologi, contohnya penerima mesej yang tidak memberikan tumpuan dengan percakapan.
Ø  Masalah gender, contohnya seorang perempuan akan tersipu malu jika membincangkan masalah seksual dengan seorang lelaki.

SWOT ANALISIS

Analisis SWOT (KLAP) adalah teknik asas yang selalu digunakan di dalam pengurusan strategic (strategic planning ), mempertingkatkan kecemerlangan organisasi (improving company success), program pembangunan organisasi (organizational development ) dan mengenalpasti kelebihan persaingan (identifying competitiveadvantage)[3].
SWOT (KLAP) didefinisi berdasarkan kepada kriteria berikut :
Strengths(Kekuatan) ialah factor dalaman di dalam organisasi yang membantu kepada pencapaianobjektif.

Weaknesses (Kelemahan) ialah faktor dalaman di dalam organisasi yang memberikankemudaratan/kekangan kepada pencapaian objektif.

Opportunities (Peluang) ialah faktor luaran yang membantu dan memberikan kesan positif kepadapencapaian objektif.

Threats (Ancaman) ialah faktor luaran yang membantutkan dan memberikan kesan negatif kepadapencapaian objektif

Berdasarkan kelebihan dan kelemahan yang dimiliki oleh Teori Komunikasi Interpersonal ini, dapat kami rumuskan dalam bentuk SWOT Analisis seperti berikut : -
Kekuatan (Strength)
Ø  Bertukar idea atau pandangan secara langsung
Ø  pengalaman peribadi dalam melakukan interaksi dengan orang lain.
Ø  Merapatkan hubungan ukhuwah yang sedia terjalin
Ø  manfaat intelektual mengenai pemahaman terhadap orang lain dan diri sendiri
Kelemahan (weaknesses)
Ø  kesesuaian waktu untuk bertemu
Ø  jangkauan jarak sehingga memerlukan media atau alat untuk berkomunikasi

Peluang (Opportunities)
Ø  boleh bertemu atau bersemuka secara langsung (face to face)
Ø  boleh melihat secara fizikal di depan mata
Ø  boleh membaca gesture atau postur tubuh
Halangan(Threats)
Ø  Halangan Biologi dan fisiologi apabila pengirim mesej atau penerima mesej mempunyai masalah dari segi gagap, gugup atau pekak.
Ø  Halangan daripada media seperti masalah pada teknologi komunikasi seperti telefon tidak memperolehi signal di gegografi terttentu dan halangan simbol/ bahasa, iaitu perbezaan bahasa yang digunakan pada komunikasi tertentu


7.0              Kesimpulan/Ringkasan
Kesimpulannya setiap teori komunikasi mempunyai kelebihan dan kelemahanya. Apapun teori komunikasi secara interpersonal ini adalah lebih mudah dilaksanakan kerana melibatkan komunikasi antara individu yang terdiri daripada dua orang atau lebih. Ia bersifat terus iaitu bersemuka tanpa menggunakan sebarang perantaraan atau saluran tertentu. Teori komunikasi ini masih releven digunapakai pada hari ini walaupun zaman sudah berubah seiring dengan peningkatan tekonologi. Walaubagaimanapun apa sahaja teori komunikasi yang diperkenalkan oleh ahli ilmuan barat, kami berpendapat komunikasi yang diajar oleh Agama Islam iaitu beradab dan bersopan santun tetap perlu diutamakan dan diamalkan dalam kehidupan kita seharian.

Firman Allah:
 “Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.” [al-Asr: 1-3]

Komunikasi memainkan peranan dalam perjalanan kehidupan setiap makhluk Allah yang ada di mukabumi ini. Ianya adalah asas dalam kehidupan seseorang manusia. Dalam aspek pekerjaan dan perniagaan, komunikasi menjadi nadi yang menentukan kejayaan dan kegagalan sesebuah operasi atau perancangan.  Sebagai alat untuk menyampaikan maksud serta maklumat kepada setiap individu, masyarakat mahupun organisasi. Kegagalan untuk menyampaikan maklumat atau maksud yang sebenar-benarnya boleh menyebabkan salah faham dan seterusnya krisis yang tidak diingini. Oleh itu setiap inidividu atau pekerja dalam sesebuah organisasi dari semua peringkat perlu mengamalkan kaedah atau sistem komunikasi yang berkesan .
Cantiknya Islam kerana ia telah menggariskan teknik-teknik komunikasi yang berkesan samada untuk individu mahupun organisasi. Komunikasi secara islam mampu untuk mengurangkan malah menghapuskan salah faham dalam penyampaian maklumat mahupun dalam mentadbir dan menguruskan organisasi.


8.0              Rujukan

[1] Interpersonal Communication Book, The, 13th Edition, Joseph A. DeVito, , Hunter College of the City University of New York (2013) Pearson Publication.

[2] Jurnal Kompetensi Komunikasi Interpersonal Belia Di Selangor, Arvin Lawrence Lampakas & Wan Anita Wan Abas, Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia.

[3] Analisis Swot, Ku Amir Ku Daud, Universiti Malaysia Perlis



Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA