KOMUNIKASI


1.0         Pengenalan

Komunikasi merupakan satu unsur yang penting dan nadi utama dalam kehidupan manusia. Manusia perlu berkomunikasi untuk melahirkan pendapat dan perasaan kepada sesiapa sahaja. Menurut Samsuddin (1997), pada zaman moden ini, keperluan berkomunikasi bukan sahaja terhad untuk memenuhi keperluan hidup asas seperti bertutur dengan rakan-rakan atau saudara mara, malah kehidupan manusia bertambah kompleks dan keperluan untuk berkomunikasi semakin luas.

Secara sedar mahupun tidak, kepentingan komunikasi dapat dirasakan kerana tanpa komunikasi, manusia semacam tidak boleh hidup. Mereka tidak dapat berinteraksi dengan orang lain dan kehidupan mereka tidak akan teratur. Menurut George dan Jones (1996), komunikasi merupakan perkongsian maklumat antara dua atau lebih individu atau kumpulan dalam mencapai satu pemahaman umum.

Menurut Richmond dan McCrosky (1992) dalam buku mereka yang bertajuk Organizational Communication for Survival, mereka telah memberikan enam fungsi komunikasi dalam organisasi iaitu untuk memberitahu, mengawal, menggabung, mengurus, memujuk dan mensosialisasi.

Dasar hubungan manusia dalam organisasi sebagai kaedah mewujudkan kerjasama yang baik adalah disebabkan setiap anggota dalam organisasi tersebut mempunyai harapan dan kepentingan yang berbeza-beza dan lazimnya bersaingan antara satu sama lain.




Menurut Omardin dan Azahar (1990), paradigma komunikasi dalam organisasi menunjukkan bahawa komunikasi dalam organisasi berlaku dalam lingkungan sIstem terbuka yang kompleks dan ia mempengaruhi dan dipengaruhi oleh persekitaran.


Komunikasi dalam sesebuah organisasi dikatakan suatu proses kerana setiap organisasi mempunyai sistem yang dinamik dan terbuka. Hubungan dalam organisasi dan pertukaran mesej antara individu sering berlaku (Muhd Mansur, 1998). Mesej yang disalurkan mungkin melalui, bahasa, bunyi, isyarat, gerak badan dan lain-lain dan mesej ini mesti dapat dikongsi bersama-sama oleh ahli-ahli dalam organisasi tersebut[1].

Perhubungan manusia dalam organisasi adalah sangat penting kerana ia melibatkan pemindahan maklumat di antara individu, individu dengan kumpulan atau kumpulan dengan kumpulan. Dalam konteks organisasi sama ada kerajaan atau swasta, setiap kakitangan dalam organisasi tersebut terpaksa berhubung antara satu sama lain bagi mencapai matlamat organisasi tersebut.
Komunikasi yang berlaku dalam organisasi sedikit banyak memberi kesan terhadap prestasi dan kepuasan kerja. Kepuasan kerja adalah kepuasan yang dirasai oleh seseorang terhadap pekerjaan yang dilakukannya. Ia mempunyai kaitan yang rapat dengan sikap individu terhadap pekerjaannya dan sikap individu inilah yang mempengaruhi penilaian terhadap pekerjaan yang dijawatnya. Setiap individu akan merasakan tingkat kepuasan yang berbeza-beza sesuai dengan sistem nilai yang berlaku dalam dirinya. Semakin banyak aspek pekerjaan yang sesuai dengan keinginannya maka semakin tinggi aras kepuasan kerja itu (Ghazali,1994).

1.1 Jenis-jenis Komunikasi Organisasi

Dalam sesebuah organisasi, terdapat dua jenis komunikasi yang dapat wujud bersama, iaitu, komunikasi formal dan komunikasi tidak formal.

1.1.1  Komunikasi Organisasi Formal

Komunikasi formal boleh dikatakan sebagai komunikasi organisasi formal sementara komunikasi tidak formal boleh dikatakan sebagai komunikasi organisasi tidak formal. Biasanya, carta organisasi akan digunakan untuk menunjukkan hubungan berhierarki dan aliran komunikasi antara individu yang berlainan dalam sesebuah organisasi formal. Aliran komunikasi tersebut adalah secara menegak dan mendatar. Ia akan melalui pihak berkuasa yang tertentu. Ia memastikan bahawa komunikasi melalui saluran yang sewajarnya. Ia digambarkan oleh carta organisasi. Contoh-contoh komunikasi formal adalah seperti mesyuarat jabatan, persidangan, seminar, bengkel, perbincangan telefon, surat berita syarikat, temu duga, sidang akhbar, dan penerbitan syarikat.



1.1.2 Komunikasi Organisasi Tidak Formal
Komunikasi tidak formal wujud melalui rangkaian hubungan sosial yang terdapat dalam sesebuah organisasi. Rangkaian komunikasi tidak formal wujud untuk memenuhi keperluan ahli-ahlinya – keperluan untuk berteman dan mendapatkan maklumat, untuk menentang kebosanan, untuk mempengaruhi orang lain dan membekalkan maklumat yang berkaitan dengan kerja yang tidak diperoleh melalui saluran komunikasi formal. Komunikasi tidak formal tidak melalui pihak berkuasa yang tertentu. Rangkaian komunikasi tidak formal kerap dirujuk sebagai ‘bawa mulut’. Untuk komunikasi formal, maklumat yang diperoleh berkaitan dengan kerja atau ia bersifat rasmi, sebagai contoh, perkara yang berkaitan dengan polisi organisasi, prosedur dan peraturan. Tetapi, untuk komunikasi tidak formal, maklumat yang terlibat mungkin berkaitan dengan kerja atau bersifat peribadi.

Maklumat tersebut mungkin tidak tepat atau diputarbelitkan dan ia biasanya disampaikan melalui saluran lisan. Ia disebarkan dengan cepat kerana ia mencerminkan minat seseorang individu dalam kalangan ahli kumpulan. Komunikasi tidak formal boleh mengakibatkan kemudaratan dalam sesebuah organisasi terutamanya jika pekerja menyebarkan khabar angin dan gosip. Pengurus tidak mampu menghapuskan komunikasi tidak formal kerana ia merupakan salah satu acara sosial yang paling popular dan menarik dalam kalangan pekerja. Dengan terdapatnya bawa mulut, pekerja dapat bertutur, berbincang dan berkongsi maklumat dengan rakan sekerja dan menjadikan kehidupan bekerja mereka lebih bermakna.

Bagaimanakah pengurus dapat menggunakan komunikasi tidak formal secara sepenuhnya? Komunikasi tidak formal mempunyai kelebihan dan kelemahan. Ia boleh mengakibatkan salah faham dan salah tafsir dalam kalangan pekerja. Tetapi, untuk pengurus, adalah baik sekiranya mereka mengetahui reaksi pekerja sebelum mereka mengumumkan rancangan baru melalui komunikasi formal. Mereka boleh menguji idea, peraturan dan prosedur baru melalui komunikasi tidak formal untuk mendapat maklum balas yang penting daripada pekerja. Ini akan membantu pengurus dalam pengambilan keputusan yang lebih baik.

Saluran-saluran Komunikasi dalam Organisasi

Gambar rajah di atas menunjukkan aliran maklumat dalam pelbagai arah dalam sesebuah organisasi. Yang menjadi fokus di sini ialah pengurus. Apabila pengurus berkomunikasi dengan pihak atasan, dia terlibat dalam komunikasi ke atas. Apabila dia berkomunikasi dengan kakitangan bawahan, ia merupakan komunikasi ke bawah. Apabila dia berkomunikasi dengan kelompok setara, ia merupakan komunikasi mendatar.

1.2.1 Komunikasi Ke Bawah
Komunikasi ke bawah berlaku apabila pengurus menyampaikan maklumat kepada kakitangan bawahan. Komunikasi ke bawah adalah sangat penting kerana ia membantu pekerja untuk menjalankan kerja mereka. Apabila sesuatu keputusan diambil oleh pihak atasan, maklumat tentang keputusan itu akan disebarkan kepada orang atau kakitangan bawahan yang akan melaksanakannya. Arahan akan diterima daripada pihak atasan.

1.2.2 Komunikasi Ke Atas
Komunikasi ke atas berlaku apabila kakitangan bawahan menyampaikan maklumat kepada pihak atasan. Komunikasi ke atas adalah sepenting komunikasi ke bawah. Pengurus memerlukan maklumat daripada pekerja di tahap yang lebih rendah; sebagai contoh, perkembangan kerja dan masalah, untuk membantu mereka mengambil keputusan atau merancang strategi untuk organisasi. Oleh itu, laporan kerja, maklum balas yang lain dan cadangan kepada pihak atasan merupakan contoh-contoh yang baik.

1.2.3 Komunikasi Mendatar
Komunikasi mendatar merujuk kepada komunikasi antara individu yang berada pada tahap yang sama dalam hierarki organisasi atau dalam kalangan rakan setara. Komunikasi mendatar membantu ahli-ahli organisasi berkongsi maklumat dan menyelaraskan tugas sebagai contoh: pengurus kewangan berkomunikasi dengan pengurus pemasaran.

2.0         Isu Berkaitan Topik/Ulasan Jurnal  Masalah Komunikasi Organisasi
Masalah Komunikasi dalam Organisasi: Pembunuh Senyap?

Di antara masalah yang sering dihadapi oleh sesebuah organisasi adalah masalah komunikasi antara pihak pengurusan dan subordinat. Punca-punca berlaku masalah komunikasi tersebut mungkin kerana gaya kepimpinan atau kurang kemahiran berkomunikasi. Gaya kepimpinan yang lemah, autoritarian dan ortodoks boleh menghalang proses komunikasi yang lebih terbuka. Manakala kelemahan kemahiran interpersonal juga merupakan satu ‘penyakit’ yang menjadi pembunuh senyap kepada kedinamikan organisasi.


2.1.1                 Kajian 1 : Analisis Corak Aliran Komunikasi Dalaman Organisasi.

Kajian ini dijalankan untuk mengetahui corak aliran komunikasi dalaman organisasi yang dipraktikkan di Penang Port Sdn Bhd (PPSB). Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti corak aliran komunikasi dalaman organisasi yang dipraktikkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan pihak pengurusan atasan dengan pekerja PPSB dan mengetahui persepsi pekerja mengenai pengaruh peribadi Ketua Pegawai Eksekutif dan pihak pengurusan atasan dalam komunikasi dalaman organisasi PPSB[2].

Seterusnya untuk menganalisis bagaimana komunikasi dalaman dapat membina reputasi positif syarikat di kalangan pekerja PPSB. Kaedah kajian adalah melalui tinjauan temubual secara mendalam. Responden kajian terdiri daripada sepuluh (10) orang pekerja yang mewakili pelbagai peringkat iaitu pengurus, eksekutif dan sokongan. Hasil kajian mendapati, terdapat ketidak seimbangan dalam aliran corak komunikasi dalaman di PPSB, majoriti pekerja menerima maklumat secara mendatar. Kesan hubungan pengaruh peribadi memberi impak dalam menentukan corak komunikasi dalaman di PPSB, walau pun pekerja jarang berinteraksi dan berjumpa dengan Ketua Pegawai Eksekutif dan pengurusan atasan. Walaupun emel di anggap saluran komunikasi yang efektif, pilihan utama pekerja adalah komunikasi secara bersemuka kerana ia member kepuasan kepada pekerja untuk mendapatkan maklumat yang dikehendaki.

Komunikasi dalaman yang efektif di antara pihak pengurusan atasan dengan pekerja dapat membina reputasi positif di kalangan pekerja kerana majoriti pekerja mengakui dengan berinteraksi dengan pihak pengurusan atasan dapat membantu pekerja menjadi jurucakap kepada syarikat.

HASIL DAPATAN KAJIAN
Hasil analisis kajian ini yang telah mengguna-pakai proses deskriptif fenomenologi analisis data oleh Colaizzi akan menjawab kepada ketiga – tiga persoalan kajian di dalam kajian ini. Bagi menjelaskan persoalan kajian pertama iaitu untuk mengetahui bagaimana aliran corak aliran informasi yang dipraktikkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan pihak pengurusan atasan bersama pekerja Penang Port Sdn Bhd:

Corak aliran informasi yang dipraktikkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan pihak pengurusan atasan bersama pekerja Penang Port Sdn Bhd.

Penang Port Sdn Bhd mengamalkan ketiga – tiga aliran corak aliran corak informasi iaitu komunikasi secara menegak, menurun dan mendatar. Menurut (Adler & Elmhorst, 1996; Koontz & O’Donnell, 1986), mereka berpendapat ketiga – tiga aliran komunikasi di atas amatlah penting di setiap organisasi yang mementingkan amalan komunikasi dalaman yang efektif. Aliran corak informasi yang dibincangkan disini ialah komunikasi secara menurun iaitu daripada atas ke bawah melibatkan komunikasi yang mengalir daripada pekerja yang berada di peringkat atasan kepada pekerja peringkat bawahan yang mengikut hierarki organisasi seperti mana yanag diperkatakan oleh Adler & Elmhorst (1996) dan Koontz & O’Donnell (1986).

Komunikasi menegak pula melibatkan maklumat daripada pekerja bawahan kepada pegawai (Adler & Elmhorst, 1996), Dapatan kajian juga mendapati terdapat komunikasi mendatar melibatkan pekerja di antara jabatan dan jawatan yang sama seperti komunikasi di antara kerani di unit pentadbiran dan kerani di unit pemasaran. Manakala komunikasi secara berpenjuru pula melibatkan interaksi di antara pekerja yang tidak sama peringkat dan juga tidak mempunyai hubungan secara langsung dengan hirarki syarikat.



Aliran corak komunikasi ini boleh berlaku dalam bentuk formal dan tidak formal (Saodah Wok, Narimah Ismail, Mohd Yusof Hussain, 2004). Dalam kajian ini, pengkaji mendapati walau pun terdapat ketiga – tiga aliran informasi yang dipraktikkan di Penang Port Sdn Bhd, terdapat ketidak seimbangan dalam aliran informasi yang diterima oleh pekerja Penang Port Sdn Bhd iaitu 70 peratus menerima maklumat melalui aliran komunikasi mendatar iaitu perkongsian maklumat dengan rakan sekerja. Perkongsian maklumat ini lebih kepada komunikasi tidak formal. Kesahihan tentang sesuatu maklumat tidak dapat dipastikan. Komunikasi tidak formal dan khabar angin merujuk kepada berita atau komunikasi yang berlaku di kalangan pekerja di organisasi tersebut (Wood, 1999).

Walau bagaimana pun, jurang ini tidak boleh terlalu besar kerana ia akan member maklumat yang salah mengenai syarikat. Masalah ini tidak akan timbul sekiranya, aliran komunikasi secara formal ini disampaikan kepada pekerja secara efisyen dan terancang. Pengkaji juga mendapati kaitan rapat antara aliran informasi ini dengan jumlah penerimaan maklumat kerana apabila aliran informasi yang diterima oleh pekerja secara mendatar iaitu responden mendapat maklumat dengan perkongsian dengan rakan sekerja pekerja, ini akan mempengaruhi penerimaan maklumat yang tidak cukup di kalangan pekerja Penang Port Sdn Bhd. Ini terbukti apabila 90% pekerja Penang Port Sdn Bhd mengatakan bahawa mereka tidak mendapat maklumat yang cukup daripada pihak pengurusan Penang Port Sdn Bhd.

Situasi ini sangat ‘kritikal’ kerana komunikasi dalaman yang ideal memerlukan keseimbangan di antara maklumat yang diperolehi dan maklumat yang diperlukan olehpekerja. Apabila pekerja kurang mendapat maklumat yang diperlukan, akan timbul isu spekulasi dan khabar angin. Sebaliknya, apabila pekerja mendapat terlalu banyak maklumat, akan timbul pulak situasi perlambakan maklumat dan kebarangkalian maklumat yang diterima juga besar kemungkinan akan diabaikan oleh pekerja (White, Vanc dan Stafford, 2010). Pekerja yang menerima maklumat yang mencukupi mengenai organisasi, mereka akan kurang menyebarkan khabar angin sebaliknya mereka akan mempertahankan organisasi tersebut (Cubbage, 2005).

Apa yang menarik di sini, walaupun responden tidak mendapat maklumat yang cukup mengenai syarikat, hampir 70 peratus responden mengatakan mereka mengetahui matlamat Ketua Pegawai Eksekutif Penang Port Sdn Bhd. Secara amnya responden mengatakan matlamat Ketua Pegawai Eksekutif adalah untuk memajukan Penang Port Sdn Bhd sebagai sebuah pelabuhan yang maju dan terbaik. Selaku ketua kepada sesebuah organisasi, matlamat Ketua Pegawai Eksekutif harus diketahui oleh pekerja – pekerjanya kerana pekerja lebih mempercayai kata – kata seorang Ketua Pegawai Eksekutif. Beberapa orang sarjana berpendapat bahawa Ketua Pegawai Eksekutif adalah orang yang paling penting dalam pelaksanaan komunikasi dalaman yang efektif (Downs & Adrian, 2004; Dunmore, 2002; Grönfeldt & Strother, 2006).

Dalam konteks ini, untuk membaiki aliran informasi yang diterima daripada pihak pengurusan atasan ini, majoriti responden mencadangkan diadakan perbincangan atau bermesyuarat secara bersemuka. Komunikasi secara bersemuka adalah komunikasi yang menjadi pilihan pekerja. Interaksi secara bersemuka bersama di antara pengurus dan pekerja akan mendatangkan lebih kebaikan dan efektif.
Menurut Howard (1996, 12), “Komunikasi secara bersemuka memberi peluang kepada seseorang itu untuk bertanya soalan, meminta pendapat dan memberi dan menerima maklumbalas – kelebihan yang unik ini adalah lebih baik daripada kaedah pencetakan terbitan, program video dan mesej daripada emel.” Pengkaji mendapati keinginan responden untuk berkomunikasi secara bersemuka ini konsisten dengan hasil kajian yang dijalankan oleh Stein (2006).

Komunikasi yang telus dan terbuka di antara pihak pengurusan dan pekerja amatlah penting bagi menentukan arus aliran hubungan di antara pekerja dapat berjalan dengan lancar. Matlamat organisasi akan dapat dicapai dengan mudah hasil daripada rangkaian kerjasama dan hubungan komunikasi yang efektif daripada pekerja yang terdiri daripada pelbagai peringkat. Menurut kajian yang dilakukan oleh Graydan Robertson (2005), dalam ‘Effective Internal Communication Starts At the Top’, seseorang eksekutif perlu bercakap dengan lebih kerap dengan pekerja mengenai tujuan organisasi, aktiviti, matlamat, perbezaan, pelanggan, persaingan dan bagaimana jabatan dan usaha mereka dapat membantu syarikat.

Kupasan kedua pula untuk persoalan kajian mengenai persepsi pekerja mengenai pengaruh peribadi Ketua Pegawai Eksekutif dan pihak pengurusan atasan dalam komunikasi dalaman organisasi Penang Port Sdn Bhd. Persepsi pekerja mengenai pengaruh peribadi Ketua Pegawai Eksekutif dan pihak pengurusan atasan dalam komunikasi dalaman organisasi Penang Port Sdn Bhd. Melalui komunikasi bersemuka bersama responden pengkaji dapat mengetahui persepsi responden tentang pengaruh peribadi Ketua Pegawai Eksekutif dan pihak pengurusan atasan. Pengkaji menggunakan dua aspek yang saling berkaitan iaitu ‘berjumpa’ dan ‘berkomunikasi’, untuk mengetahui pengaruh peribadi di dalam komunikasi secara bersemuka. Apabila responden jarang atau tidak pernah berjumpa dengan Ketua Pegawai Eksekutif dan juga pengurusan atasan, sudah semestinya peluang untuk berkomunikasi juga tidak ada. Ini dibuktikan oleh 80 peratus responden yang mengatakan mereka tidak pernah dan jarang berkomunikasi dengan Ketua Pegawai Eksekutif sebaliknya mereka lebih kerap berkomunikasi dengan Pengurus Besar dan Ketua Unit melalui perbincangan, mesyuarat dan perjumpaan secara bersemuka.

Kesimpulanya disini, apabila responden jarang berjumpa dengan pihak pengurusan atasan, jurang untuk berkomunikasi juga agak luas. Apa yang yang menarik tentang hubungan ini, walau pun responden jarang berjumpa dan berkomunikasi dengan Ketua Pegawai Eksekutif dan pengurusan atasan, 60 peratus responden mengatakan bahawa mereka mempunyai hubungan kerja yang baik di antara responden dengan pihak pengurusan. Hubungan dapat ditafsirkan di sini hanya hubungan kerja semata – mata. Pengkaji mendapati, komunikasi dalaman di sini bukan hanya setakat penerimaan dan penyaluran maklumat semata – mata, tetapi terdapat hubungan emosi di dalam hubungan ini. Persepsi pekerja Penang Port Sdn Bhd tentang pengaruh peribadi Ketua Pegawai Eksekutif dan pengurusan atasan jelas dipamerkan oleh responden, majoriti mengatakan mereka mempunyai hubungan kerja yang baik walaupun mereka jarang berjumpa dan berinteraksi dengan mereka ini kerana Ketua Pegawai Eksekutif dan barisan pengurusan atasan adalah ahli – ahli yang mempunyai kuasa dominan di organisasi, mereka merupakan golongan kelas sosial yang berbeza daripada golongan pekerja. Dengan kuasa membuat keputusan dan pengaruh yang ada pada golongan ini, secara tidak langsung mereka juga akan mempengaruhi aliran komunikasi organisasi dan arah tuju syarikat (White, Vanc dan Stafford, 2010). Dalam konteks ini, pengkaji mendapati pengaruh peribadi Ketua Pegawai Eksekutif amat penting sekali ketika ini, kerana Penang Port Sdn Bhd sedang mengalami transaksi pertukaran pengurusan. Pelbagai maklumat tentang penswastaan, arah tuju syarikat dan faedah serta kebajikan pekerja amat diperlukan oleh pekerja. Hubungan peribadi melalui komunikasi interpersonal ini amat penting dan amat dihargai oleh pekerja berbanding saluran komunikasi yang lain. Ini konsisten dengan hasil kajian yang telah dijalankan oleh Jo dan Shim (2005).

Di dalam sesebuah organisasi, pihak pengurusan atasan tidak boleh memandang sebelah mata akan kepentingan hubungan ini, amat penting untuk pengurusan atasan mempunyai hubungan peribadi dengan setiap pekerja di pelbagai peringkat malah persepsi pekerja tentang hubungan ini juga harus di ambil kira oleh pihak pengurusan. Pengkaji mendapati, untuk seorang Ketua Pegawai Eksekutif mempunyai hubungan dengan setiap pekerja ianya harus dibantu oleh barisan pengurusan atasan dan pegawai seliaan masing – masing, kerana aliran komunikasi harus bergerak di setiap peringkat, samada di peringkat pertengahan dan peringkat bawahan. Hasil keputusan kajian ini konsisten dengan kajian White, Vanc dan Stafford (2010) yang mengatakan pengurus di dalam sesebuah organisasi sememangnya mempunyai hubungan ‘pengaruh peribadi’ dalam hubungan mereka bersama pekerja. Seperti yang ditekankan oleh Toth (2007) bahawa teras pengaruh peribadi di temui di dalam komunikasi interpersonal. Beliau menyatakan peranan pengaruh individu sebenarnya terletak pada motif seseorang individu yang berinteraksi dengan orang lain dan hasil yang dikehendaki daripada komunikasi tersebut.

Ini merujuk kepada motif interaksi tersebut yang bertujuan untuk membina hubungan individu yang dapat mendatangkan faedah kepada syarikat dan individu tersebut. Seterusnya, pengkaji akan membincangkan tentang persoalan kajian yang terakhir iaitu bagaimana komunikasi dalaman dapat membina reputasi positif syarikat dikalangan pekerja Penang Port Sdn Bhd. Komunikasi dalaman dapat membina reputasi positif syarikat dikalangan pekerja Penang Port Sdn Bhd.

Keseluruhan responden memahami dan mengetahui apa yang dimaksudkan dengan reputasi syarikat. Walaupun memberi pelbagai definasi yang berbeza, prinsip asasnya tetap membawa pengertian yang menjurus kepada imej dan prestasi syarikat menurut kaca mata responden.Responden memahami kepentingan sesebuah syarikat dalam menjaga reputasinya.Dalam mengulas persoalan reputasi kepada responden, pengkaji dapat mengetahui pendapat responden memahami apa yang dimaksudkan reputasi positif dan reputasi negatif syarikat. Secara keseluruhannya pekerja Penang Port Sdn Bhd memahami implikasi reputasi negatif ini akan menjejaskan nama baik pekerja dan masa depan syarikat.

Manakala reputasi positif akan memberi impak yang baik kepada pekerja dan juga syarikat. Melalui persoalan reputasi, pengkaji dapat mengetahui semua responden bersetuju dengan adanya interaksi bersama pihak pengurusan atasan ianya dapat membantu Penang Port Sdn Bhd menjaga reputasinya. Ini selari dengan pendapat sarjana, Argenti (2005) mengatakan komunikasi dalaman adalah faktor utama yang menentukan kejayaan sesebuah syarikat untuk melaksanakan strategi dan membina reputasi. Komunikasi dalaman initidak dapat dipisahkan secara berasingan daripada reputasi korporat kerana ia adalah asas utama yang membentuk komponen reputasi (Dortok, 2006).

Dalam membina reputasi syarikat yang kukuh, pekerja memainkan peranan yang amat penting kerana mereka adalah jurucakap kepada syarikat. Untuk mendapatkan reputasi yang positif, sesebuah organisasi itu haruslah mendapat sokongan yang padu daripada pekerja. Pengkaji mendapat hasil kajian ini konsisten dengan hasil keputusan kajian yang dijalankan oleh Antonio Ragusa (2010), yang menekankan kepentingan pekerja.

3.0         Komponen Komunikasi Organisasi/Faktor-Faktor Permasalahan

3.3.1 Sistem Pengurusan
Sistem pengurusan komunikasi organisasi terbahagi kepada tiga pendekatan iaitu klasik, hubungan manusia dan sumber manusia. Pendekatan klasik melihat organisasi sebagai mesin atau alat untuk mencapai sesuatu matlamat khusus. Kakitangan menjalankan tugas mereka adalah berdasarkan arahan pihak atasan dan menyebabkan komunikasi formal. Pendekatan hubungan manusia melihat manusia sebagai komponen utama dalam organisasi yang mempunyai perasaan, emosi dan keupayaan untuk mencapai potensi jika dibimbing. Pendekatan hubungan manusia menyebabkan komunikasi yang terbentuk lebih bersifat tidak formal dan amalan komunikasi dua hala dapat dipraktik dengan terbuka. Manakala pendekatan sumber manusia mewujudkan gabungan komunikasi formal dan tidak formal dalam organisasi itu. Ketiga-tiga pendekatan ini haruslah digabungkan untuk menjadikan sistem pengurusan organisasi lebih efektif.

3.3.2 Iklim dan Budaya Organisasi
Iklim dan budaya dalam sesebuah organisasi mempengaruhi komunikasi organisasi secara langsung. Iklim adalah tanggapan mengenai nilai-nilai yang wujud dalam sesuatu organisasi itu. Iklim organisasi sentiasa berubah-ubah dan mempengaruhi tingkah laku kakitangan sesebuah organisasi tersebut. Manakala budaya pula merujuk kepada perkongsian andaian asas yang dipelajari dan diamalkan oleh ahli kumpulan semasa menyelesaikan masalah. Apabila sesuatu budaya itu dipraktikkan berterusan maka semakin sukar untuk diubah.

3.3.3 Jaringan Komunikasi
Jaringan komunikasi adalah struktur sosial yang tercipta melalui komunikasi antara individu dan kumpulan dalam organisasi. Peranan yang dimainkan oleh individu atau kumpulan dalam organisasi membentuk arah aliran maklumat seperti komunikasi ke bawah, komunikasi ke atas, komunikasi bersilang dan khabar angin.

3.3.4 Buat keputusan
Menurut Grenberg dan Baron (2000), buat keputusan adalah satu proses membuat keputusan daripada pelbagai alternatif dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Terdapat tiga elemen yang membataskan proses komunikasi semasa proses buat keputusan iaitu hubungan dalam kumpulan, struktur hierarki dan pertimbangan politik.

3.3.5 Konflik, Kuasa dan Politik
Peranan komunikasi dalam menguruskan konflik, kuasa dan politik begitu penting sekali. Kecekapan sesuatu komunikasi dapat menangani konflik yang wujud, malah kuasa dapat digunakan dengan sewajarnya dan politik organisasi dapat dielakkan.


3.3.6 Kepimpinan
Kepimpinan adalah tindakan atau peranan yang dimainkan oleh seseorang pemimpin dalam membantu ahli organisasi menjayakan sesuatu matlamat (Cragan & Wright, 1999). Keberkesanan sesuatu kepimpinan adalah bergantung kepada sifat kepimpinan yang ditonjolkan oleh seorang ketua dan amalan komunikasi bersama subordinatnya.

3.3.7 Etika Komunikasi Organisasi
Etika komunikasi organisasi adalah tindakan baik atau buruk organisasi dalam melaksanakan tanggungjawab moral dan kewajipannya. Ia dipengaruhi oleh sistem nilai diri, sistem nilai organisasi dan piawai profesionalisme organisasi.

3.3.8 Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)
ICT dalam organisasi membantu meningkatkan produktiviti kerja dan memantapkan sesebuah organisasi sekiranya digunakan secara positif. ICT yang digunakan dalam sesebuah organisasi memberikan kesan positif seperti

(i)            Membolehkan lebih banyak maklumat diproses, disimpan, dihantar dan ditapis dengan pantas dan kos yang efektif.

(ii)          Membolehkan maklumat didapati daripada pelbagai sumber dari seluruh negara tanpa sempadan masa.

(iii)         Interaksi antara subordinat dan juga pihak pengurusan menjadi lebih mudah dengan penggunaan e-mel.


(iv) Meningkatkan daya saing setiap organisasi dan warganya. Kesemua komponen yang dibincangkan saling melengkapi antara satu sama lain dalam memastikan pengurusan komunikasi organisasi berjalan lancar.

4.0         Cadangan / Peranan Komunikasi Organisasi bagi mengatasi masalah atau isu Komunikasi Organiasasi

4.4.1   Proses Pengarahan Agar Tindakan Kerja Dilaksanakan
Dalam organisasi pihak atasan akan mengarahkan sesuatu aktiviti dan tugas untuk dilaksanakan oleh kakitangan bawahan. Oleh yang demikian komunikasi memainkan peranan yang penting bagi memastikan setiap arahan ini sampai kepada kakitangan bawahan. Arahan yang dikeluarkan ini sama ada ianya berbentuk memo, surat, e-mel dan sebagainya. Komunikasi yang bersesuaian perlu digunakan bagi melancarkan pengarahan yang ingin dilaksanakan agar tidak menimbulkan rasa kurang senang kakitangan bawahan semasa menerima arahan tersebut.

4.4.2   Koordinasi Tindakan Dapat Dicapai
Kebanyakan organisasi ditubuhkan adalah bertujuan untuk mendapatkan keuntungan. Justeru itu proses untuk mencapai keuntungan perlu dikoordinasikan meliputi komponen struktur organisasi, aplikasi teknologi, pembangunan sistem dan prosedur, sumber manusia dan budaya organisasi yang wujud dalam organisasi. Apabila kelima-lima komponen ini dapat dikoordinasikan dengan lancar melalui proses komunikasi yang efektif segala maklumat yang perlu disampaikan dapat diterima dengan jelas, tepat, terperinci dan telus.

4.4.3   Membina Persahabatan
Komunikasi dalam organisasi bukan semata-mata untuk menjalankan
tugas dan aktiviti yang telah ditentukan oleh majikan sahaja tetapi komunikasi juga dibentuk untuk mewujudkan jaringan perhubungan antara rakan sekerja dan juga pihak atasan. Apabila wujud jaringan perhubungan yang harmoni di kalangan kakitangan maka suasana tempat kerja lebih aman dan selesa tanpa sebarang konflik peribadi. Oleh yang demikian, hubungan persahabatan yang wujud ini dapat menimbulkan semangat sepunya antara mereka dan membantu mengukuhkan semangat cintakan organisasi.

4.4.4   Membentuk Rasa Dipercayai dan Diterima oleh Organisasi
Komunikasi yang berlangsung secara telus dapat menimbulkan rasa dipercayai dan dihargai antara majikan – pekerja. Oleh yang demikian,
konflik, perbalahan kecil, rasa tidak puas hati dapat ditangani dengan baik melalui perbincangan dan interaksi sosial yang harmonis. Apabila wujud perasaan rasa dipercayai, maka secara tidak langsung akan wujud semangat setia kawan dan cintakan organisasi.

Menurut Mahmood Nazar dan Sabitha dalam buku ‘Hubungan Manusia dalam Organisasi’, pakar-pakar pembangunan organisasi menyarankan beberapa langkah bagi meningkatkan komunikasi yang lebih terbuka antara majikan dan pekerja. Di antaranya  adalah:

1. Banyakkan interaksi antara pihak pengurusan dan kakitangan bawahan. Kurangkan mengguna memo apabila memberi arahan kepada kakitangan.

2. Sesekali bertanya khabar,  berbual-bual dengan kakitangan atau ambil tahu hal kakitangan  bagi mengurangkan tembok pemisah antara pihak pengurusan dan kakitangan.

3. Luangkan masa sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan untuk berbincang dengan kakitangan berkaitan masalah di pejabat, prestasi kakitangan atau penambahbaikan yang boleh dilakukan. Beri ruang kepada kakitangan meluahkan permasalahan, kritikan atau pendapat tanpa memarahi mereka.

4. Komen prestasi kakitanagn dalam suasana yang peribadi seperti di dalam bilik pengurus. Bersikap terbuka dan profesional serta beri peluang kakitangan memberi penjelasan berkaitan prestasinya.

5. Beri ganjaran dalam bentuk pujian atau pengiktirafan di atas kerja-kerja yang berjaya dilaksanakan dengan baik dan cekap.
Kesemua langkah di atas dapat menghasilkan suasana pejabat yang kondusif  dan profesional kerana wujud komunikasi yang terbuka antara pihak pengurusan dan kakitangan. Sebagaimana yang diketahui, ‘office politic’ atau politik pejabat boleh membunuh mood bekerja seseorang pekerja dan akhirnya  sumber manusia yang baik akan disia-siakan hanya kerana suasana komunikasi yang terbatas menguasai organisasi[3].

5.0         Kepentingan Komunikasi Organisasi bagi mengatasi masalah

5.5.1   Hubungan Dalaman Organisasi
Setiap warga organisasi saling berhubungan dan berkomunikasi untuk memenuhi visi, misi dan objektif yang telah ditetapkan oleh organisasi. Pandangan kedua-dua belah pihak, majikan dan pekerja perlu sentiasa diambil kira dalam merancang sesuatu tugasan. Dalam konteks ini komunikasi memainkan peranan penting dalam menjalinkan hubungan baik antara pihak atasan dan pihak bawahan. Komunikasi yang telus dan ikhlas akan mewujudkan persekitaran hubungan dalaman organisasi yang saling percaya-mempercayai antara satu sama lain. Situasi kondusif secara tidak langsung akan dapat meningkatkan prestasi kerja dan produktiviti organisasi tersebut.

5.5.2   Hubungan dengan Pihak Luar Organisasi
Komunikasi memainkan peranan penting dalam memastikan hubungan antara agensi kerajaan, publik, pelanggan, pembekal, media dan pelbagai pihak luaran terjalin dengan baik dan berterusan. Sebagai contoh, pihak
Telekom Malaysia Berhad yang sentiasa membuat iklan berkonsepkan kemanusiaan, menyebarkan risalah tentang promosi yang ditawarkan dan sebagainya kepada pelanggan. Selain berorientasikan keuntungan, hubungan organisasi dengan pihak luar juga adalah atas dasar memenuhi tanggungjawab sosial. Justeru itu, organisasi perlu menggerakkan aktiviti komunikasi bagi memastikan kewujudan organisasi dirasai oleh masyarakat. Contohnya program Karnival TV3 SureHeboh yang Berjaya mendekatkan masyarakat dengan pihak pengurusan TV3.

5.5.3   Hubungan antara Individu dalam Organisasi
Komunikasi bukan sahaja penting dalam menyampaikan arahan tugasan tetapi juga penting dalam pembinaan hubungan antara individu dalam organisasi. Komunikasi yang terjalin antara individu dalam organisasi melibatkan perkongisan maklumat dan perasaan sesama mereka. Sebagai manusia, kita mempunyai kelebihan untuk berkomunikasi dan memberikan pendapat serta berkongsi pandangan dengan orang lain. Justeru itu, hubungan formal dan hubungan sosial antara individu dalam organisasi yang seimbang dapat mewujudkan suasana kerja tanpa tekanan (stress). Keseronokan dan kepuasan kerja di kalangan individu adalah faktor penting yang perlu diberi perhatian oleh pihak pengurusan organisasi kerana kepuasan kerja dan hubungan akan meningkatkan motivasi individu.

6.0         Rumusan
Kepentingan komunikasi dalam organisasi adalah teras utama dalam memastikan sesebuah organisasi itu berjaya mencapai matlamatnya. Komunikasi yang efektif membolehkan warga organisasi menguruskan organisasi dengan lebih cekap dan tersusun. Komunikasi organisasi yang positif perlu dipupuk, dibaik pulih dari semasa ke semasa agar organisasi itu dapat berkembang maju seiring dengan perkembangan globalisasi. Justeru itu, kepentingan komunikasi dalam organisasi semakin mendapat perhatian di kalangan syarikat swasta dan organisasi sektor awam.






















7.0         Rujukan

[1] Kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja Staf Sokongan Di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (Utem), Ahmad Jawahir Tugimin, Rosli Saadan, Kalthom Husain, Pusat Bahasa dan Pembangunan Insan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (2011)

[2] Analisis Corak Aliran Komunikasi Dalaman Organisasi. Kajian Kes Operator Pelabuhan, Suhailawatie Ramli,Kamaliah Siarap, Nor Hazlina Hashim

[3] Hubungan manusia dalam organisasi / Mahmood Nazar Mohamed, Sabitha Marican.(1995) Utusan


Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA