Assigment 4 Orang ( Kena Pesanan Khidmat Awam Buat Pasal COVID19)

 

Definisi berita palsu bersertakan contoh-contoh penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 sepanjang tempoh PKP di Malaysia.

Berita palsu mengikut kamus daripada Cambridge ialah cerita palsu yang kelihatannya berita, tersebar di internet atau menggunakan media lain, biasanya dibuat untuk mempengaruhi pandangan politik atau sebagai jenaka.

Contoh-contoh penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 sepanjang tempoh PKP di Malaysia :

Ø  Seorang lelaki ditangkap di Bangi pada hari Selasa (28 Jan) kerana menyebarkan maklumat palsu mengenai novel coronavirus, juga dikenal sebagai virus Wuhan. Lelaki itu didakwa berkongsi nota di media sosial dengan maklumat yang salah. Seorang lelaki berusia 34 tahun yang tidak dikenali ditangkap di Bangi, Selangor, dalam catatan yang dia kongsi pada hari Ahad (26 Jan).

 

Ø  Jabatan Kesihatan Perak menafikan tuduhan bahawa lelaki Indonesia meninggal dunia kerana COVID-19. Seorang lelaki mati di sebuah rumah di Kampung Safe, Setiawan kerana radang otak atau meningitis.

 

Ø  Dalam pernyataan serupa, Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) menafikan bahawa sebelum ini telah melantik individu untuk memohon sumbangan wang kepada Dana COVID-19 MBJB [2].

 

Ø  Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) telah menafikan dakwaan bahawa lawatan Menteri Pengajian Tinggi ke universiti itu melibatkan kehadiran dan persembahan yang banyak oleh lebih daripada 20 orang pelajar [3].

 

Ø  Berita palsu mengenai peruncit di Dungun yang didakwa menyokong positif Covid-19 masih dalam perburuan.

 

Ø  Berikut adalah senarai penolakan berita terkenal di media sosial oleh agensi yang bertanggungjawab melalui kenyataan media Pasukan Tindakan Pantas Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKM) malam ini.

 

Ø  Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) Malaysia telah menolak penerbitan dokumen bertajuk "Cadangan SOP & Garis Panduan untuk Operasi yang Dibolehkan untuk Projek Pembinaan Semasa PKP" dan "Garis Panduan Pencegahan Industri Pembinaan COVID-19".

 

Ø  Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) membantah pekeliling bertarikh 7 April 2020 yang dikeluarkan oleh Pejabat Setiausaha Negara (KSN), yang terkenal di media sosial, memerintahkan pemotongan lima peratus Elaun Hiburan untuk Perkhidmatan Awam Pegawai Gred 44 ke atas. Siaran akhbar dari Pejabat KSN bertarikh 9 April 2020 menjelaskan bahawa Pegawai Perkhidmatan Awam Kumpulan Pengurusan Tertinggi bersetuju untuk mengurangkan Imbuhan Tetap (ITK) kepada Ibu Pejabat Sektor Awam (JUSA) dengan tujuan menyumbang kepada Dana COVID-19 [4].

 

Tanggungjawab pengamal media dalam menyebarkan berita mengenai Covid-19

Yang pertama pelaporan yang teliti dalam setiap berita oleh pengama media dapat menelusuri bagaimana skala pandemik ini dapat dikurangkan melalui berbagai pilihan oleh Kerajaan Malaysia dan bagaimana ia boleh menyelamatkan nyawa manusia disamping untuk memperkuat ekonomi Negara.

Yang kedua ialah editor akhbar atau berita televisyen pada saat ini harus untuk belajar dan mengubah cara kita mengatur dan menyebarkan pengetahuan, dan kita memerlukan editor yang berwibawa yang mampu menerajui dunia akademik, penyelidikan, kewartawanan, dan sains untuk membantu kita mengubah idea kita , menerjemahkannya ke dalam penyelesaian dan tindakan terhadap pandemic ini dan menyampaikannya kepada nasyarakat di Malaysia dan juga dunia.

Yang Ketiga pengamal media perlu sertakan konteks. Sekiranya sesuai, bantu pembaca memahami bagaimana sistem penjagaan kesihatan berfungsi, bagaimana sains berfungsi, bagaimana penerbitan saintifik berfungsi, bagaimana sistem imun berfungsi, bagaimana virus berfungsi. Ini adalah saat yang boleh dicapai dimana orang yang biasanya tidak memahaminya akan menarik minat mereka untuk membaca dan mengambil berat akan nasihat yang telah disampaikan oleh pengamal media.

 

 

 

Implikasi negatif penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 terhadap masyarakat.

Impak pertama ialah berita palsu sukar bagi sesetengah orang untuk mengenal pasti dan boleh menimbulkan kekeliruan tentang apa yang benar, keraguan mengenai maklumat yang tepat, bergantung pada kepalsuan, dan terus dikongsi di kalangan orang ramai tanpa disedari (Jang & Kim, 2018; Rapp & Salovich, 2018) . Dengan penyebaran berita palsu yang cepat melalui media sosial, pengguna dihujani maklumat palsu secara berkala. Sebilangan besar maklumat palsu ini berdasarkan agenda liputan berita kepartian (Vargo et al., 2017). Biasanya, apabila pengguna mempelajari maklumat melalui berita palsu bahawa maklumat itu berterusan dan tahan lama (Jeong-woo et al., 2019). Ini mempunyai lebih banyak kesan kepada pengguna daripada maklumat dari sumber berita sukar, mungkin kerana sifat sensasional dan nilai kejutannya (Wright et al.)[5].

Yang kedua pertambahan jumlah berita palsu di media sosial mengenai Covid-19 menyusahkan pihak berkuasa yang kini bertungkus-lumus mahu mengekang penularan wabak. Kesannya pelbagai pasukan ditubuhkan pihak berkuasa termasuk Pasukan Respon Pantas Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) bagi menangani perkara terbabit. Pasukan Respon Pantas SKMM terpaksa mengeluarkan kenyataan media setiap hari untuk menafikan berita palsu. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga terpaksa membuat siasatan bagi mengenalpasti pesalah atau suspek dalam setiap kes penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 di Malaysia.

Impak ketiga ialah penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 di Malaysia boleh menejaskan perniagaan sesebuah syarikat serta mencalar imej. Orang ramai tidak akan lagi megunjungi sesebuah pasaraya yang dikaitakn dengan jangkitan kes Covid-19. Contohnya penyebaran berita palsu di pasaraya Tescoyang tular pada bualn Mac 2020. Berdasarkan kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh pihak Tesco Malaysia, tiada sebarang kes positif COVID-19 yang dilaporkan di mana-mana cawangan Tesco di Malaysia. Dakwaan bahawa wabak COVID-19 telah dikenalpasti di Tesco Tanjung Pinang dan Tesco Bukit Beruntung (atau lebih dikenali sebagai Tesco Bukit Sentosa), kedua-duanya adalah tidak benar[6]. Hasil semakan dan penelitian pihak MCMC mendapati bahawa klip video yang mendakwa bahawa terdapat dua individu yang dijangkiti COVID-19 dari pasaraya Tesco adalah palsu.

Impak ke empat ialah berita palsu hanya akan menyebabkan panik dan boleh mengugat keselamatan Negara. Contohnya penyebaran berita palsu bahawa sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), semua rakyat tidak dibenarkan keluar untuk membeli barang dapur dan semua pasaraya akan ditutup. Ini menimbulkan keresahan dalam masyarakat dan menyebabkan panic buying yang boleh meningkatkan lagi risiko jangkitan covid-19 kerana ramai orang berpusu-pusu ke pasaraya.

 

Tindakan kerajaan dalam menangani masalah penularan berita palsu mengenai COVID-19. 

Yang pertama Majlis Keselamatan Negara, Jabatan Perdana Menteri Malaysia telah mempergiatkan pendidikan mengenai kesedaran berita palsu. MKN telah menasihatkan kepada semua rakyat Maslaysia supaya sama-sama mneingkatkan kesedaran dengan hanya menyebarkan info, maklumat dan yang sahih sahaja dan benar.  Jangan sesekali kita sebagai rakyat malaysia yang bermaruah menyebarkan  berita palsu atau info yang tidak tepat.

Yang kedua ialah MKN menyeru kepada semua rakyat Malaysia supaya mendapatkan maklumat yang sahih mengenai Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan situasi terkini Covid-19 hanya di Telegram Rasmi MKN, Twitter Rasmi MKN, Instagram Rasmi MKn dan Facebook Rasmi MKN sahaja.

Yang ketiga pihak SKMM dan Polis Diaraja Malaysia juga memantau semua kandungan whatssap, facebook dan juga twitter yang melibatkan penyebaran dan perkongsian maklumat mengenai Covid-19 di media sosial.

Yang keempat  dalam isu Covid-19 khususnya, SKMM akan berkongsi semua kandungan sama ada dalam bentuk berita, pengumuman, kesedaran, peringatan, mahupun soalan lazim yang sudah ditentusahkan oleh KKM sama ada melalui akaun media sosial rasmi mereka mahupun melalui Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) KKM yang dipetik daripada pautan berkenaan.

Bagaimana masyarakat dapat mengelakkan diri mereka daripada terjebak dalam penyebaran berita palsu mengenai Covid-19.

Yang pertama kita kena mengenalpasti informasi atau maklumat tersebut datang nya daripada sumber mana, Sekiranya anda dapat mencari rujukan atau pautan ke penyelidikan asal dalam cerita yang anda baca, itu mungkin petanda baik bahawa orang yang menulisnya benar-benar memahami atau telah mempersoalkan karya asalnya. Bergantung pada sifat tuntutan, anda harus memeriksa sama ada ia juga dilaporkan di media lain. Kemungkinannya adalah jika itu benar-benar penemuan palsu maka banyak pihak lain akan melaporkan perkara yang sama. Sekiranya itu adalah satu-satunya pesanan WhatsApp dengan tuntutan tertentu tanpa bukti, anda harus berfikir dua kali sebelum mempercayai dan menyebarkan berita tersebut.

Yang kedua usaha untuk menangani berita palsu tidak boleh hanya datang dari pihak berkuasa sahaja tetapi kita sebagai pengguna sendiri pun wajar memainkan peranan penting dalam hal ini. Langkah terbaik yang boleh kita ambi adalah untuk meningkatkan tahap kesedaran diri terhadap bahaya setiap berita palsu. Jika maklumat atau mesej yang diterima nampak meragukan, maka amatlah wajar kita meyemak terlebih dahulu dengan sumber-sumber rasmi yang sah bagi mendapatkan kepastian. Kita hanya boleh meruskan perkongsian sesuatu info atau berita di media sosial hanya selepas kita mendapat pengesahan,.

Hanya kerana seorang sahabat anda berkongsi seuatu maklumat tersebut, janganlah kita juga terikut-ikut dan berkongsi sama maklumat yang belum ditentusahkan. Bayangkan apakah natijah atau kesan jika maklumat yang kita kongsikan itu adalah palsu? Dalam situasi ini, “common sense” sesoerang seharusnya menjadi pertimbangan utama sebelum bekongsi sesuatu maklumat. Sekiranya maklumat salah yang disebar itu telah tular kita boleh melaporkan kepada SKMM supaya penularan berita palsu cepat-cepat dapat dibendung.

Yang keempat ialah Siapa yang menyokong tuntutan itu? Sebaik-baiknya, laporan penyelidikan ilmiah baru harus merangkumi komen dari penulis kajian dan juga komen bebas dari seseorang dalam disiplin yang berkaitan yang tidak terlibat dalam pekerjaan. Itu tidak selalu berlaku, dan hanya kerana seseorang adalah saintis tidak bermaksud bahawa mereka layak untuk memberi komen mengenai karya tersebut kerana mereka mungkin tidak mempunyai latihan atau pengalaman dalam bidang topik tertentu. Selama pandemik COVID-19 ini muncul ramai virologi atau ahli epidemiologi tetapi mereka seharusnya  berhati-hati mengeluarkan kenyataan yang bukan dalam pengetahuan atau pengalaman mereka. Pertanyaan lain untuk ditanyakan kepada diri sendiri ialah apakah sumber yang dikutip tersebut mempunyai konflik kepentingan atau bermaksud mendapat keuntungan dari apa yang mereka katakan.

 

 

Bagaimana undang-undang siber khususnya Akta Komunikasi dan Multimedia (1997) berupaya mengawal penularan berita palsu mengenai Covid-19 semasa tempoh PKP di Malaysia

Yang pertama sekali ialah Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan membuka kertas siasatan terhadap penyebaran berita palsu mengenai Covid-19 di Malaysia . Setakat 22 April 2020. PDRRM dan SKMM telah membuka 237 kertas siasatan berkaitan berita palsu koronavirus (Covid-19) dimana sebanyak 229 kertas siasatan telah pun dibuka dan daripada jumlah tersebut, sebanyak 169 masih dalam siasatan manakala 24 kes telah didakwa di mahkamah dan 13 telah mengaku salah. Selain itu, sebanyak 11 notis amaran juga telah diberikan[7].

Yang kedua ialah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan menguatkuasakan undang-undang komunikasi yang sedia ada. Sesiapa pun atau individu yang telah menyebarkan maklumat yang tidak sahih atau berita palsu adalah menjadi suatu kesalahan di bawah Seksyen 211 dan 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM50,000 atau dipenjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali  jika didapati bersalah.

Yang ketiga Seksyen 505 (b) iaitu kenyataan yang mendatangkan khianat awam dengan niat hendak menyebabkan ketakutan atau kegentaran awam dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan juga digunakan bagi memberi hukuman kepada pesalah yangh menyebarkan berita palsu.

Contoh kes penyebaran berita palsu yang telah diambil tindakan oleh pihak berkuasa ialah melibatkan seorang Pesara yang  didenda kerana menyebarkan berita palsu Covid-19. Aliuudin Amit, 67 meeorang pesara Jabatan Keretapi Negeri Sabah telah didenda RM5,000 atau 10 bulan penjara jika gagal membayar denda itu bagi kesalahan menyebarkan berita palsu berhubung jangkitan koronavirus baharu (Covid-19). Hukuman tersebut telah dijatuhkan oleh Majistret Suhailla Selag ke atas Aliuudin Amit, 67, selepas dia mengaku bersalah atas pertuduhan secara sedar mengedarkan satu kenyataan dalam aplikasi WhatsApp mengatakan seorang banduan meninggal dunia kerana Covid-19 di Penjara Sandakan.

Kesalahan itu dilakukan bertarikh 23 Januari lalu pada  jam 9.34 malam di Lot 70, Jalan Selunsung, Taman Sempelang, Kota Kinabalu. Pada 10.46 pagi, 24 Januari lalu, edaran kenyataan telah dibaca oleh pegawai di Pejabat Timbalan Penguasa Jabatan Penjara Sandakan. Aliuudin didakwa berdasarkan Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 2 tahun atau boleh dikenakan denda atau kedua-duanya sekali jika didapati bersalah. Ketika sesi rayuan, Aliuudin, yang tidak diwakili oleh mana-mana peguam, berjanji tidak akan mengulangi kesalahan itu dan bertegas dia tidak berniat untuk mengaibkan sesiapa atas perbuatannya itu. Franklin Ganggan yang merupakan Timbalan Pendakwa Raya Bennet memberitahu mahkamah rayuan itu ia bukan faktor utama untuk pertimbangan hukuman ringan kepada pesalah tetapi sebaliknya mahkamah perlu mengutamakan kepentingan awam berikutan kesalahan itu adalah serius dan boleh menyebabkan ketakutan dan kegusaran dalam kalangan masyarakat. Aliuudin membayar denda itu[8].

 

 

 

 

 

 

 

 

Rujukan

[1] Sidang Akhbar Pasukan Respon Pantas KKMM 14 April 2020 9:30 pagi

 

[2] Sidang Akhbar Pasukan Respon Pantas KKMM 14 April 2020 9:30 pagi

 

[3] https://www.sinarharian.com.my/article/77529/KHAS/Koronavirus/Covid-19-Senarai-berita-palsu-tular

 

[4] Sidang Akhbar Pasukan Respon Pantas KKMM 12 April 2020

 

[5] Jang, S. M., & Kim, J. K. (2018). Third person effects of fake news: Fake news regulation and media literacy interventions. Computers in Human Behavior, 80, 295-302. doi:10.1016/j.chb.2017.11.034.

 

[6] Facebook Rasmi Tesco Malaysia

 

[7] https://www.sinarharian.com.my/article/80127/KHAS/Koronavirus/PDRM-SKMM-buka-237-kertas-siasatan-kes-berita-palsu-Covid-19

 

[8] https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/02/543765/pesara-didenda-sebar-berita-palsu-covid-19

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA