BMOM5203 ORGANISATION AND BUSINESS MANAGEMENT

 

Bahagian A:

Berdasarkan perkara di atas, anda diminta untuk menjawab yang berikut:

1. Bincangkan kemahiran dan peranan pengurus ketika menghadapi krisis.

Peranan Pemimpin / Pengurus dalam Pengurusan Krisis

Kejadian yang tiba-tiba, tidak dirancang dan tidak dijangka yang menyebabkan ketidakstabilan dalam organisasi dan masalah yang besar di kalangan individu disebut sebagai krisis. Krisis biasanya timbul dalam masa yang singkat dan menyebabkan gangguan besar di tempat kerja atau kepada organisasi.

Pemimpin dan pengurus memainkan peranan yang sangat penting semasa krisis.

Ø  Seseorang harus memimpin dari depan. Tunjukkan keyakinan dan ketabahan. Mengawal keadaan sepenuhnya.

 

Ø  Pengurus harus mempunyai kawalan penuh terhadap pekerja. Mereka harus tahu apa yang berlaku di sekitar. Segala masalah yang diabaikan pada peringkat awal mungkin menjadi perhatian utama nanti. Masalah mesti diatasi dengan segera. Seseorang tidak boleh mengabaikan masalah kecil atau menunggu orang lain mengambil inisiatif. Sebarang masalah yang tidak dijaga boleh menyebabkan krisis dan masalah besar kemudian.

 

 

Ø  Seseorang harus berjaga-jaga di tempat kerja. Seorang pemimpin harus dapat merasakan tanda-tanda awal krisis dan memberi amaran kepada pekerja mengenai akibat negatif yang sama. Adalah menjadi tugasnya untuk mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan keadaan darurat. Seorang pemimpin harus dapat meramalkan krisis. Tahap seperti itu juga disebut sebagai Pengesanan Isyarat.

 

Ø  Pemimpin mesti berusaha sebaik mungkin untuk mengelakkan krisis. Galakkan komunikasi yang berkesan di tempat kerja. Biarkan pekerja membincangkan masalah sesama mereka dan datang ke alternatif terbaik untuk mengatasi krisis.

 

 

Ø  Minta pekerja untuk tidak panik pada masa krisis. Galakkan mereka untuk menghadapi saat-saat sukar dengan keberanian, tekad dan senyuman. Jadikan mereka berfungsi sebagai satu unit. Menjadi tugas pemimpin untuk memberi arahan kepada pekerja.

 

Ø  Pemimpin harus lebih kerap berinteraksi dengan pekerja. Biarkan mereka merasakan bahawa anda ada untuk mereka. Melancarkan latihan pengurusan krisis yang diperlukan kepada pekerja.

 

 

Ø  Perancangan adalah mustahak untuk mengelakkan situasi kecemasan. Belajar mengambil keputusan cepat. Pastikan semua orang di tempat kerja mendapat maklumat yang baik mengenai keadaan kecemasan.

 

Ø  Kenal pasti proses dan sistem penting yang harus terus berfungsi untuk kelancaran organisasi. Kembangkan rancangan alternatif dengan maklumat yang betul dan tepat.

 

 

Ø  Jangan biarkan negatif dalam organisasi. Memotivasikan pekerja untuk mempercayai diri mereka sendiri dan organisasi. Adalah mustahak untuk saling mempercayai dalam situasi seperti ini. Ambil tindakan tegas terhadap mereka yang menyebarkan khabar angin dan cuba merosakkan imej organisasi.

 

Ø  Jangan mengelakkan pihak berkepentingan, pihak luar dan yang paling penting media. Keluar, temui mereka dan jelaskan keseluruhan keadaan. Mengabaikan orang menjadikan keadaan lebih buruk. Kembangkan perkongsian yang kuat dengan pihak luar dan minta pertolongan.

 

 

Ø  Tidak pernah putus harapan. Jadilah tonggak sokongan yang kuat untuk ahli pasukan anda. Mereka semestinya boleh jatuh cinta pada anda.

Ø  Pemimpin harus berusaha bersungguh-sungguh untuk keluar dari masa-masa sukar secepat mungkin. Belajar untuk mengambil risiko. Jelaskan peranan dan tanggungjawab individu selama ini.

 

Ø  Setelah organisasi keluar dari krisis, adalah tugas pemimpin untuk menyampaikan pelajaran yang dipelajari agar pekerja tidak melakukan kesalahan yang sama lagi. Bekerja keras dan hidupkan semula imej organisasi anda. Bersesuaian dengan perubahan dan keadaan baru

 

 

2. Pada pendapat anda, apakah keputusan yang mereka buat itu sesuai untuk semua orang dalam organisasi? Bagaimana anda akan menjalankan proses membuat keputusan pada masa yang sukar ini?

Pada pendapat saya, keputusan CEO MAS Airlines iaitu Captain Izham Ismail memotong elaun kakitangan senior sebanyak 10 peratus dan memberhentikan banyak lagi elaun-elaun adalah wajar bagi menyelamatkan syarikat. Ia bgi membaiki aliran tunai dan kewangan syarikat. Bukan MAS Airlines sahaj yang terjejas semasa PKP ini tetapi syarikat penerbangan antarabangsa yang lain seperti Emirates, Cathay Pacific, Singapore Airlines (SIA) dan Malindo Air juga berhadapan dengan masalah kewangan dan memtong gaji kakitangan mereka malah ada yang terpaksa  membuang pekerja.

Tetapi jika saya selaku ketua atau pemimpin saya akan membuat keputusan pada masa krisis ini dengan berkomunikasi dengan cermerlang. Mengapa Organisasi Perlu Berkomunikasi Dengan Berkesan Semasa Krisis? Ramai orang berpendapat bahawa komunikasi korporat adalah mengenai persidangan akhbar mewah di hotel mewah dan menjamu makan kakitangan media dan pihak berkepentingan yang berkaitan. Namun, ada lebih banyak komunikasi korporat daripada membuat laporan tahunan yang berkilau atau siaran akhbar yang memalukan. Sebagai contoh, kejayaan sebenar pasukan komunikasi korporat diuji setiap kali organisasi menghadapi krisis dan cara mesin jentera yang berfungsi dengan baik dari bahagian atau fungsi komunikasi korporat bertindak balas terhadap keperluan mendesak untuk komunikasi sering menentukan seberapa baik media dan masyarakat juga sebagai agensi kerajaan melihat usaha organisasi dalam mengurangkan krisis dan langkah-langkah yang diambil untuk menangani krisis tersebut.

Mari kita ambil contoh di sini. Katakan organisasi multinasional atau transnasional yang terkenal didapati melanggar penggunaan tanah atau perjanjian penggunaan air yang dimilikinya dengan pihak berkuasa tempatan dan nasional. Bayangkan bagaimana reaksi media setelah skandal atau krisis meletus dan meletakkan diri anda dalam kedudukan organisasi ketika berhadapan dengan orang ramai yang marah dan pihak berkepentingan yang lain. Dalam senario ini, aspek yang paling penting adalah kepantasan dan juga kredibiliti tindak balas. Dengan kata lain, organisasi harus terlebih dahulu menilai di mana ia berdiri dan kemudian segera memberikan respons yang dapat dipercayai dan berwibawa untuk mengelakkan "mencetuskan kebakaran" dari masalah yang sedang berlangsung.

Ini telah berlaku dengan banyak organisasi seperti kumpulan TATA dan raksasa cola Amerika ketika mereka menghadapi tuduhan melanggar penggunaan tanah dan perjanjian penggunaan air yang mereka ada dengan pihak berkepentingan tempatan dan nasional. Dalam kedua kes ini, tanggapan itu sangat kredibel dan berwibawa dan menunjukkan langkah-langkah yang telah diambil oleh organisasi masing-masing untuk meredakan krisis dan juga perlunya semua pihak berkepentingan untuk bersabar dan tidak menggunakan jalan keluar dan "percubaan oleh media ”.

Ungkapan terakhir sangat penting kerana, dalam budaya penyiaran berita 24/7, sering kali media yang mencari berita sensasi seterusnya tidak peduli untuk memeriksa fakta atau bahkan menghubungi pihak berkepentingan yang berkenaan dan sebaliknya menyiarkan kandungannya sebagaimana adanya. Di sinilah pasukan komunikasi korporat dalam organisasi dapat menjadi gambaran kerana para anggota kanan pasukan harus memastikan mereka bercakap dengan kepemimpinan organisasi, memastikan apa yang perlu dilakukan, menyusun respons yang secara tepat mewakili pendirian mereka mengenai isu ini dan kemudian siarkan pernyataan itu kepada media.

Sudah tentu, seperti yang akan kita bincangkan kemudian, ini tidak semudah yang didengar kerana ini memerlukan koordinasi dengan pelbagai pihak yang berkepentingan dalam organisasi dan juga agensi luar atau luar seperti rumah media dan pihak berkuasa sebelum pernyataan dapat dikeluarkan. Contohnya, setiap kali krisis meletus, seringkali pemimpin organisasi itu sendiri tidak bersiap sedia atau "terperangkap" oleh kepantasan yang meletus dan reaksi media dan masyarakat yang hiruk pikuk. Oleh itu, tugas untuk memastikan fakta-fakta terletak pada kepemimpinan kerana selalunya, masalah yang timbul tidak selalu mencapai kepemimpinan tertinggi. Sebagai contoh lain, ketika bencana industri terburuk dalam sejarah, insiden Kebocoran Gas Bhopal terjadi, itu adalah masalah bahawa tidak ada komunikasi yang jelas baik dari atas ke bawah mahupun dari bawah ke atas yang membawa kepada segala macam tindak balas yang membingungkan dan bertentangan yang muncul di sejurus kejadian.

Sama dengan kes MH370, ketika penerbangan Malaysia Airlines MH370 hilang, selama beberapa jam, hampir semua pihak berkepentingan seperti "orang buta dan gajah" yang meneka dan berspekulasi daripada tiba pada sambutan yang koheren dan kohesif kepada orang ramai. Maksudnya di sini adalah bahawa di zaman Twitter dan Media Sosial ini, orang awam tanpa nama yang sering membongkar cerita serta menambah butiran dan sedang mencari kemas kini. Oleh itu, tidak seperti era sebelumnya, pasukan komunikasi korporat tidak mampu hanya "menguruskan media" yang dengan istilah lain bermaksud media cetak dan visual.

Oleh itu, bukan sahaja pasukan komunikasi korporat semasa krisis harus berkoordinasi secara dalaman, tetapi mereka juga harus memastikan bahawa mengawasi berita dari media sosial sehingga mereka dapat bertindak balas dengan sewajarnya.

Aspek penting lain dari komunikasi krisis timbul setiap kali ada kematian atau kematian dan kecederaan pada orang. Sebagai contoh, setiap kali ada serangan teroris, korporat sering kali mengeluarkan pernyataan yang memberi jaminan dan jaminan kepada pihak berkepentingan mengenai keselamatan atau pekerjanya serta dalam kes kematian yang tidak disengajakan, dengan cepat muncul tanggapan yang menjelaskan langkah-langkah yang mereka ambil. Memang, pada masa inilah pasukan komunikasi korporat dan model komunikasi krisis diuji untuk aspek kemanusiaannya serta kepemimpinan organisasi yang menjadi tumpuan untuk komitmennya terhadap kebajikan pekerjanya.

Dengan mempertimbangkan semua aspek ini, penting untuk diperhatikan bahawa komunikasi yang berkesan semasa krisis sering menentukan bagaimana organisasi itu dirasakan. Oleh kerana kesan dan persepsi dalam budaya digital "selalu aktif" kita terbentuk seketika, keperluan kepantasan, ketepatan dan kemanusiaan adalah yang penting semasa komunikasi krisis.

3. Oleh kerana semua pekerja akan terjejas oleh krisis, adakah anda fikir bahawa membuat keputusan kumpulan adalah keputusan terbaik untuk syarikat anda. Bincangkan.

Saya berpendapat bahawa membuat keputusan kumpulan adalah keputusan terbaik untuk syarikat MAS Airlines. Pasukan Pengurusan Krisis MAS Airlines harus ditubuhkan. Kejadian tidak diingini secara tiba-tiba yang membawa kepada gangguan besar di tempat kerja disebut krisis. Krisis timbul dalam masa yang singkat dan mencetuskan perasaan takut dan tidak yakin pada pekerja. Adalah mustahak bagi pihak atasan untuk merasakan tanda-tanda awal krisis dan memberi amaran kepada pekerja agar tidak berlaku perkara yang sama. Setelah krisis dikesan, pekerja harus cepat bertindak dan mengambil keputusan cepat.

Pasukan Pengurusan Krisis dibentuk untuk melindungi organisasi daripada kesan buruk dari krisis. Pasukan Pengurusan Krisis menyiapkan organisasi untuk ancaman yang tidak dapat dielakkan. Organisasi membentuk pasukan pengurusan krisis untuk memutuskan tindakan yang akan datang dan merangka strategi untuk membantu organisasi keluar dari masa-masa sukar secepat mungkin. Pasukan Pengurusan Krisis dibentuk untuk segera bertindak balas terhadap isyarat amaran krisis dan melaksanakan rancangan yang relevan untuk mengatasi situasi kecemasan.

Pasukan Pengurusan Krisis terutamanya memberi tumpuan kepada:

Ø  Mengesan tanda-tanda awal krisis.

Ø  Mengenal pasti kawasan masalah

Ø  Duduk dengan pegawai secara berhadapan dan berbincang mengenai bidang-bidang keprihatinan yang telah dikenal pasti

Ø  Sediakan rancangan pengurusan krisis yang paling berkesan semasa menghadapi situasi kecemasan

Ø  Galakkan pekerja untuk menghadapi masalah dengan keberanian, tekad dan senyuman. Memotivasi mereka untuk tidak kehilangan harapan dan memberikan tahap yang terbaik.

Ø  Bantu organisasi keluar dari masa-masa sukar dan juga mempersiapkannya untuk masa depan.

Pasukan Pengurusan Krisis merangkumi:

Ø  Ketua jabatan

Ø  Ketua pegawai eksekutif dan orang-orang yang rapat dengannya

Ø  Lembaga Pengarah

Ø  Penasihat Media

Ø  Perwakilan Sumber Manusia

Peranan Pasukan Pengurusan Krisis adalah untuk menganalisis situasi dan merumuskan rancangan pengurusan krisis untuk menyelamatkan reputasi dan kedudukan organisasi dalam industri. Seorang Ketua Pasukan dilantik untuk mengendalikan keadaan dengan segera dan mendorong para pekerja untuk bekerja sebagai satu unit.

Langkah pertama adalah memahami bidang utama yang menjadi perhatian semasa menghadapi situasi kecemasan.Pasukan Pengurusan Krisis kemudian menyelesaikan pelbagai masalah dan kekurangan yang menyebabkan berlakunya krisis di tempat kerja. Anggota pasukan mesti memahami di mana keadaan menjadi salah dan bagaimana proses semasa dapat ditingkatkan dan dibuat lebih baik untuk kelancaran fungsi organisasi. Penting untuk mengutamakan masalah. Ratakan masalah sesuai kesannya kepada pekerja dan juga organisasi. Ketahui masalah mana yang mesti diselesaikan dengan segera dan yang mana semuanya dapat diselesaikan sebentar lagi.

CEO atau Ketua tidak boleh mengambil semua keputusan sahaja. Pasukan Pengurusan Krisis harus duduk bersama pegawai yang lain di platform bersama, membincangkan isu-isu yang berlaku, saling memberi cadangan dan menjangkau rancangan yang dapat diterima oleh semua. Salah satu peranan utama pasukan pengurusan Krisis adalah untuk terus berhubungan dengan pelanggan luaran dan juga media. Pasukan mesti menangani situasi kritikal dengan baik. Kembangkan rancangan dan strategi alternatif untuk masa-masa sukar. Pastikan anda mempunyai maklumat yang tepat. Periksa semula maklumat anda sebelum menyelesaikan rancangan. Laksanakan rancangan dengan segera untuk mendapatkan hasil. Maklum balas yang betul mesti diambil dari semasa ke semasa. Pasukan Pengurusan Krisis membantu organisasi untuk mengambil langkah yang betul pada masa yang tepat dan membantu organisasi mengatasi situasi kritikal.

 

 

4. Ketika krisis berlaku, para pemimpin diharapkan dapat mengambil tindakan dan keputusan segera untuk meminimumkan kesan krisis tersebut. Terdapat beberapa halangan untuk membuat keputusan yang berkesan yang harus dipertimbangkan oleh seseorang pada saat genting ini. Bincangkan halangan ini, dan jelaskan kunci untuk membuat keputusan yang berkesan.

[Jumlah: 40 Markah]

Halangan Semasa Krisis

Salah satu ialah krisis komunikasi. Komunikasi Krisis merujuk kepada sayap khas yang berkaitan dengan reputasi individu dan juga organisasi. Komunikasi krisis adalah inisiatif yang bertujuan melindungi reputasi organisasi dan menjaga imej masyarakatnya. Pelbagai faktor seperti serangan jenayah, penyiasatan pemerintah, siasatan media dapat mencemarkan imej organisasi. Pakar Komunikasi Krisis menentang beberapa cabaran yang cenderung merosakkan reputasi dan imej organisasi. Krisis boleh memberi kesan negatif terhadap imej jenama. Pakar Komunikasi Krisis digunakan untuk menyelamatkan reputasi organisasi daripada pelbagai ancaman dan cabaran yang tidak diingini. Identiti jenama adalah salah satu aset paling berharga bagi organisasi. Tujuan utama pasukan Komunikasi Krisis adalah untuk melindungi identiti jenama dan mengekalkan kedudukan organisasi yang tegas dalam industri. Pakar Komunikasi Krisis berusaha bersungguh-sungguh untuk mengatasi situasi sukar dan membantu organisasi keluar dari situasi sukar dengan cara terbaik dan cepat. Organisasi mengupah pakar komunikasi krisis untuk mengatasi masa sukar serta menjaga reputasi dan kedudukan mereka di pasaran[1].

Proses Komunikasi Krisis

Ø  Pekerja tidak boleh mengabaikan mana-mana pihak luar dan pelanggan penting. Keluarlah, temui mereka dan bincangkan masalah dengan mereka. Tidak ada yang memalukan. Sekiranya diperlukan, dapatkan bantuan mereka. Media tidak boleh diabaikan. Jawab soalan mereka. Mengelakkan media menjadikan keadaan menjadi lebih teruk.

 

Ø  Jangan mengkritik individu. Tunjukkan perasaan prihatin dan prihatin terhadap mereka. Berkongsi perasaan mereka dan dorong mereka untuk tidak kehilangan harapan. Galakkan mereka untuk memberikan tahap yang terbaik. Letakkan diri anda di tempat mereka. Hormati mereka dan elakkan bermain permainan menyalahkan.

 

 

Ø  Komunikasi yang berkesan mesti didorong di tempat kerja semasa keadaan kecemasan. Pekerja harus mempunyai akses mudah ke kabin atasan untuk membincangkan masalah kritikal dengan mereka dan mencari jalan penyelesaian yang boleh diterima bersama.

Ø  Maklumat mesti mengalir ke semua jabatan dalam bentuk yang diinginkan. Seseorang tidak boleh bergantung pada hanya tekaan atau andaian semasa krisis. Pastikan maklumat yang anda miliki tepat.

 

 

Ø  Pakar komunikasi krisis mesti belajar mengambil keputusan dengan cepat. Ingat bahawa seseorang perlu bertindak balas dengan cepat dan berkesan semasa situasi tidak stabil. Fikirkan di luar kotak dan buat rancangan alternatif untuk kelancaran fungsi organisasi.

 

Ø  Pastikan maklumat dirahsiakan. Tindakan serius harus diambil terhadap pekerja yang berkongsi maklumat dan data dengan pihak luar. Perkara-perkara seperti itu dianggap sangat tidak profesional dan tidak beretika dan merosakkan reputasi organisasi.

 

 

Ø  Pegawai atasan mesti menilai prestasi pekerja secara berkala. Minta maklum balas dan laporan untuk mengetahui apa yang mereka buat. Lakukan audit kejutan untuk mengesan prestasi pekerja.

 

Kunci Untuk Membuat Keputusan Yang Berkesan.

Biasanya, apabila kita membuat keputusan, kemungkinan hasilnya positif atau negatif. Jadi, untuk membuat keputusan yang berkesan, seseorang mesti mempertimbangkan positif dan negatif setiap pilihan, dan mempertimbangkan semua alternatif.

Kajian menunjukkan bahawa kesan positif dapat berfungsi sebagai petunjuk pengambilan bahan positif dalam ingatan, mempengaruhi apa yang terlintas di fikiran dan seterusnya mempengaruhi pembuatan keputusan atau penilaian [2]. Namun, diakui bahawa dalam banyak situasi kehidupan nyata model keputusan ini tidak sesuai; mereka adalah hasil maklumat yang tidak mencukupi, kemampuan pengurusan yang terhad, atau kekangan risiko yang melampau [3]. Pengambilan keputusan merangkumi teknik pengoptimuman untuk masalah tanpa ketidakpastian [4]. Proses membuat keputusan yang sebenarnya melibatkan banyak orang, dan keseluruhan strukturnya penuh dengan maklum balas dan sesiapa sahaja yang pernah mengambil keputusan yang rumit mengetahui perkara ini. Persoalan bagaimana keputusan harus dibuat adalah pertumbuhan semula jadi dari aspek deskriptifnya; persoalan bagaimana keputusan dibuat [5]. Membuat pilihan yang tepat memerlukan keputusan berdasarkan pengetahuan, perbincangan, dan pengalaman yang dapat dilihat. Keputusan dapat membawa perubahan yang lengkap, tetapi perubahan ini memerlukan keyakinan diri untuk menerimanya. Penyelesaian masalah dan pembuatan keputusan didominasi oleh ketidakpastian substantif, strategik, dan institusi [6]. Ini sederhana dan tidak sepadan dengan peluang atau sumber daya manusia yang ada untuk memanfaatkannya [7]. Berat keputusan umumnya lebih rendah daripada kebarangkalian yang sepadan, kecuali dalam julat kebarangkalian rendah [8].

Jadi, bagaimana seharusnya orang membuat keputusan positif? Biasanya, ketika waktu terbukti memuji seseorang yang menguruskan perniagaan, kebanyakan mereka mulai merasa sombong dan unggul dalam membuat keputusan untuk perniagaan mereka. Maksudnya di sini adalah, apabila anda harus mengambil keputusan dan masa anda berjalan lancar, anda tidak perlu menunjukkan kehalusan, ketidaksempurnaan mengenai keputusan yang akan dibuat. Anda harus bertekad dengan keputusannya. Oleh itu, anda harus menjalankan tugas anda seperti seorang pegawai yang berpengalaman, bijaksana, dan setia, seperti seorang pegawai yang mematuhi pemerintahnya, menjaga kepentingannya, dan menjaga dirinya dengan baik mengenai urusan Negara. Jangan bertindak dengan cara yang mungkin pada masa depan anda merasa menyesal atas tindakan anda dan mungkin perlu memberikan alasan dan permintaan maaf.

Biasanya, ketika kita membuat keputusan, kemungkinan hasilnya positif atau negatif. Oleh itu, untuk menghilangkan keadaan kebingungan ini, pilihan terbaik adalah membuat kajian kes mengenai isu tersebut dan mencari tahu atau meramalkan kesan yang akan dicapai setelah membuat keputusan. Pemikiran yang mendalam mengembangkan visi yang jelas terhadap kes yang membawa kepada peningkatan kecekapan dan keberkesanan dalam keputusan yang secara konklusif menghasilkan hasil yang bermanfaat. Selanjutnya, peramalan dalam membuat keputusan juga diperlukan karena ia mengira margin positif atau negatif dalam membuat keputusan untuk memilih tindakan terbaik yang harus dilakukan.

Menjelang akhir sekali, pembuatan keputusan penting untuk pengurusan dan kepemimpinan. Setiap kali kita menghadapi dilema, kita perlu memahami masalahnya dengan memeriksanya secara terperinci dan membincangkannya dengan orang yang berpengalaman; ini juga merupakan kunci untuk hasil yang berkesan. Dengan melakukan ini, seseorang dapat mengembangkan pemikiran yang jelas terhadap masalah tersebut dan, pasti, akan membuat keputusan yang betul. Dengan kata lain, pengambilan keputusan yang betul adalah proses memilih alternatif terbaik untuk menyelesaikan segala masalah. Alternatif menetapkan bagaimana keputusan yang tepat dibuat.

 

 

 

 

Bahagian B

Nama Jurnal : ISSN: 2249-7196  IJMRR/May 2018/ Volume 8/Issue 5/Article No-2/8-23 Peter Ugochukwu Anuforo et. al., / International Journal of Management Research & Review (THE EXTENT OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY REPORTING AMONG MALAYSIAN FIRMS: EVIDENCE FROM PAST STUDIES)

Pengenalan

Objektif Jurnal : Pelaporan Tanggunjawab Sosial Korporat Di Kalangan Syarikat Di Malaysia Berdasarkan Bukti Daripada Kajian-Kajian Yang Lepas. Domain artikel atau bidang topik bagi jurnal ini ialah etika dalam perniagaan yang mnwajibkan pelaporan Tanggunjawab Sosial Koporat kepada Suruhanjaya sekuriti Malaysia. Dalam usaha untuk menanamkan budaya CSR ke dalam perniagaan yang bermula dari tahun 2007 di Malaysia, Kerajaan telah mewajibkan semua perusahaan tersenarai awam (PLC) untuk melaporkan CSR aktiviti dalam laporan tahunan mereka kepada Suruhanjaya Sekuriti (SC). Dasar baru ini melibatkan lebih daripada 1,000 syarikat Malaysia. Baru-baru ini, Bursa Malaysia menerbitkan laporan rangka kerja untuk PLC, yang menggariskan potensi inisiatif CSR dalam kategori persekitaran, komuniti dan tempat kerja. Garis panduan yang dimaksudkan adalah fleksibel dan hanya memerlukan pendedahan minimum yang bertujuan untuk memastikan sama ada a yarikat menjalankan aktiviti CSR atau sebaliknya. Lebih-lebih lagi, sebab utama untuk pihak berkuasa pengawalseliaan adalah untuk meningkatkan kesedaran mengenai CSR dan mendorong PLC untuk mengintegrasikan amalan CSR sebagai sebahagian daripada cara mereka bekerja dan berfikir.

Ringkasan Ringkas

Pelaporan Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) menunjukkan spektrum masalah yang signifikan mulai dari tadbir urus korporat, Inisiatif Pelaporan Global (GRI), kod dan peraturan, etika perniagaan, ciri syarikat, Pelaburan Bertanggungjawab Sosial, (SRI) dan kelestarian alam sekitar dan pelaburan masyarakat. Kajian menunjukkan bahawa amalan pelaporan CSR amat menggalakkan di negara-negara membangun khususnya di Malaysia. Ini menunjukkan kenyataan bahawa pelaporan CSR telah dilihat sebagai bahagian penting dan tidak dapat dielakkan dari strategi perniagaan yang meningkatkan kelestarian syarikat. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kawasan di pendedahan yang masih ketinggalan dan memerlukan perhatian daripada pihak yang berkepentingan seperti syarikat dan badan pengawalseliaan untuk penambahbaikan. Objektif utama kajian ini adalah dalam memberikan pandangan sejauh mana pelaporan CSR di kalangan syarikat Malaysia dengan tumpuan khusus pada faktor-faktor yang menjadi kelewatan pendedahan. Oleh itu, berlanjutan isu-isu yang merupakan kelewatan pendedahan CSR termasuk; ciri tadbir urus korporat, ciri syarikat, CSR melaporkan kesedaran dan persepsi di kalangan syarikat Malaysia. Empat bidang utama di mana semua Syarikat Orang Awam Malaysia iaitu syarikat tersenarai (PLC) diminta untuk melaporkan dan menerbitkan aktiviti CSR di pasaran, tempat kerja, komuniti dan persekitaran.

 

Hasil / Penemuan

Hasil kajian menunjukkan bahawa yang tertinggi dan paling sedikit kawasan pendedahan adalah komuniti dan pasar masing-masing, dan keempat yang disebutkan dimensi mempunyai hubungan yang signifikan dengan pelaporan CSR sementara jenis industri adalah tidak dikaitkan secara signifikan dengan pendedahan CSR. Secara amnya, beberapa kajian menunjukkan bahawa amalan pendedahan CSR di Asia masih ketinggalan ketinggalan berbanding dengan negara-negara barat (KPMG, 2005).

Beberapa kajian menumpukan perhatian meneliti amalan pendedahan CSR di negara-negara Asia. Contohnya, kajian di Malaysia, Bangladesh, Jordan, Indonesia dan Singapura telah dilakukan oleh beberapa penyelidik (Tsang, 1998; Abu-Baker & Naser, 2000; Imam, 2000; Belal, 2001; Aditya, Praptapa, & Setyorini, 2015) antara lain. Sebaliknya, kajian empirikal yang signifikan mengenai pendedahan CSR, terutamanya kajian mengenai kandungan pendedahan CSR dalam laporan tahunan telah banyak dijalankan di negara maju seperti A.S., UK, Kanada, Australia dan Barat Eropah (Guthrie & Parker, 1990; Roberts, 1992). Menurut Abdulrazak dan Ahmad (2014) mereka mendapati bahawa sejauh mana pendedahan di kalangan Syarikat 100 teratas di semua sektor agak rendah. Tahap pendedahan untuk setiap tahun adalah di bawah 30% sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Kajian mereka juga menunjukkan bahawa sejauh mana CSR pelaporan kini semakin meningkat disebabkan oleh faktor-faktor tertentu seperti kumpulan tekanan peningkatan permintaan untuk tindakan bertanggungjawab sosial dan pelabur yang beretika, penguatkuasaan undang-undang, penghargaan untuk amalan CSR yang baik oleh syarikat, peningkatan aktiviti CSR dan kemasyarakatan kesedaran.

Kajian yang dilakukan oleh Chan, dan Hawkins, (2010), mengenai pelaporan web CSR oleh 117 papan kedua syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia mendedahkan bahawa tumpuan lebih kepada masyarakat daripada kawasan lain seperti pasar. Walau bagaimanapun, penemuan ini tidak selaras dengan hasil di negara membangun lain mungkin disebabkan oleh faktor kontekstual di negara maju negara.

Kajian terbaru dari 100 syarikat teratas Malaysia yang disenaraikan oleh Rosli, Fauzib, Mohd, Azamicand Saide (2016), mereka mengenal pasti empat faktor seperti saiz syarikat, keuntungan, pulangan saham, dan industri yang menentukan pendedahan CSR. Walau bagaimanapun kebanyakan kawasan pendedahan yang lebih tinggi dan paling rendah adalah komuniti dan pasaran masing-masing. Walaupun, mereka lebih jauh menjelaskan bahawa keempat dimensi yang disebutkan itu signifikan hubungan dengan pelaporan CSR kecuali dua hasil yang melampau.

 

Analisis

Kajian empirikal sebelumnya telah mengenal pasti bahawa di antara empat dimensi CSR yang melaporkan pendedahan tertinggi dan paling sedikit adalah komuniti dan pasaran masing-masing, dan keempat-empatnya faktor yang disebutkan (persekitaran, pasar masyarakat, dan tempat kerja) mempunyai signifikan hubungan dengan pendedahan CSR (Chan et al. 2009; Rosli, et al. 2016; Abdulrazak, & Ahmad, 2014; Senawi et al. 2016; Yam, 2013; Yusoff, & Adamu, 2016)[9].

Ciri syarikat merangkumi; saiz syarikat, keuntungan, pulangan saham dan jenis industri (Rosli, et al. 2016) juga mempengaruhi tahap pendedahan CSR. Hassan, (2010) pendedahan dan Haniffa dan Cooke (2005) telah mendedahkan bahawa organisasi yang lebih besar cenderung kepada beberapa organisasi pemeriksaan oleh pelbagai pihak berkepentingan, kerana mereka menghadapi tekanan yang lebih kuat untuk mendedahkan aktiviti sosial mereka terutamanya dari segi tanggungjawab undang-undang dan sosial. Oleh itu, syarikat ukuran telah terbukti berkaitan positif dengan pelaporan CSR kerana fakta bahawa ia lebih cenderung kepada tinjauan umum (Thompson & Zakaria 2004; Amran & Devi 2008; dan Hassan 2010). Juga, dari segi hubungan antara keuntungan atau prestasi kewangan korporat dan pendedahan CSR, penemuan menunjukkan bahawa mereka saling berkaitan dan saling mempengaruhi secara positif lain kerana syarikat yang melaporkan aktiviti CSRnya cenderung menarik lebih banyak pelanggan ke syarikat yang sentiasa meningkatkan pendapatan (Rosli et al., 2015; Smith et al., 2007; Kartadjumena, et al., 2011; Zhu 2011; Choi, et al., 2010)[10].

Begitu juga, kajian terdahulu menunjukkan bahawa hubungan yang wujud antara pengembalian saham dan Pendedahan CSR bergantung pada pendapatan sesaham syarikat (EPS) dan sejauh mana firma ketelusan sementara kajian lain menganggap hubungan itu fleksibel dan tidak ada positif atau negatif (Frankel & Lee, 1999; Ioannou & Serafeim 2011; Dhaliwal et al. 2011; Fiori, Donato & Izzo 2009). Oleh itu, hubungan ini banyak bergantung pada kehendak firma untuk memulakan aktiviti CSR berkenaan dengan pulangan sahamnya. Dari segi jenis industri, hubungan antara pendedahan CSR dan jenis industri bergantung pada jenis firma, oleh itu hampir dalam semua kes masyarakat menunjukkan yang tertinggi kesan (Rosli et al. 2015; Hassan et al. 2012). Faktor kedua yang mempunyai pengaruh terhadap pendedahan CSR firma Malaysia adalah korporat tadbir urus terutama dari segi lembaga pengarah. BOD merangkumi komposisi dewan, kebebasan lembaga, dan kepelbagaian dewan yang dibebani dengan tanggungjawab menyelaraskan keperluan kewangan dan sosial dalam mewujudkan dan mencapai objektif syarikat (Janggu, Darus, Zain, & Sawani, 2014). Hasil dari kajian terdahulu menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif antara pendedahan CSR Malaysia dan CG (Janggu et al. 2014; Zubaidah et al., 2009; Buniamin et al., 2011; Salehuddin & Fadzil 2014; Htay et al. 2014Paino et al., 2011; Ibrahim & Hanefah, 2014). Sebabnya memerlukan CG yang baik firma bertanggungjawab secara sosial dengan melaporkan aktiviti CSRnya. Juga, komposisi papan seperti itu sebagai jantina lembaga, terutama dari segi wanita, beberapa kajian menunjukkan bahawa ia mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap pendedahan CSR kerana kepercayaan bahawa wanita cenderung lebih banyak prihatin terhadap kesan aktiviti syarikat dalam masyarakat (Bear et al. 2010; Ismail et al, 2013)[11].

Faktor ketiga yang mempengaruhi pendedahan CSR di kalangan syarikat Malaysia adalah pelaporan CSR kesedaran dan persepsi. Walaupun, terdapat kajian yang terhad mengenai aspek ini, tetapi kajian oleh Abdulrazak, dan Ahmad, (2014) menawarkan cadangan yang boleh diterima pakai oleh firma Malaysia pendekatan ‘nilai bersama’ pelaporan CSR kerana ini akhirnya akan membolehkan syarikat untuk lebih fokus pada peningkatan dan peningkatan kelebihan daya saing mereka, sambil positif menyumbang kepada masyarakat dan alam sekitar. Kajian berkaitan juga dilakukan oleh (Hooghiemstra 2000)[12].

Faktor lain yang mempengaruhi pendedahan CSR di kalangan syarikat Malaysia, adalah penggunaan CSR, yang masih dianggap sukarela kerana masih belum ada yang ketat ketentuan untuk syarikat memulakan untuk mendedahkan aktiviti CSR mereka tetapi hanya beberapa (Kruger 2009). Menurut Abdulrazak, dan Ahmad, (2014), penemuan, sejauh mana pendedahan CSR antara 100 syarikat Malaysia yang tersenarai di semua sektor berada di bawah 30%. Lebih-lebih lagi, serupa hasilnya ditemui dalam kajian terbaru yang dilakukan oleh Mohammad (2016). Teori legitimasi juga terbukti memberi kesan yang signifikan terhadap pendedahan CSR firma kerana ia menerangkan motif yang sah di sebalik pelaksanaan CSR dalam organisasi (Olagoke, Ilesanmi 2015)[13].

Oleh itu, beberapa kajian menunjukkan bahawa teori legitimact telah berlaku hubungan positif dengan pendedahan CSR (O’Dwyer 2002; Deegan dan Rankin, 1997; Brown dan Deegan, 1998; Wilmshurst dan Frost, 2000). Selain itu, teori ini juga membantu tidak menyelaraskan tindakan dan prestasi operasi syarikat dengan cara mesra kepada tuan rumah masyarakat dengan sengaja mempertimbangkan pertumbuhan masyarakat (Wilmshurst & Frost 2000)[14].

 

 

Sumbangan

Jurnal ini difokuskan untuk memberikan pandangan dan pemahaman mengenai faktor-faktor yang menentukan sejauh mana pelaporan CSR di kalangan syarikat Malaysia. CSR telah didefinisikan sebagai terbuka dan amalan perniagaan yang telus yang mempunyai asas yang berasal dari nilai etika dan rasa hormat untuk komuniti, pekerja, persekitaran, pemegang saham dan pemegang kepentingan lain (Bursa Malaysia, 2006). Oleh itu, makalah ini berusaha untuk mengenal pasti isu-isu utama yang bertanggungjawab untuk bilangan firma yang tidak signifikan yang terlibat dalam pelaporan CSR dan sejauh mana pendedahan tersebut. Isu utama ini merangkumi; ciri tadbir urus korporat, ciri syarikat, CSR melaporkan kesedaran dan persepsi di kalangan syarikat Malaysia, sebagai serta praktik teori kesahan.

 

Kajian ini mengesahkan penemuan pelbagai kajian terdahulu yang menunjukkan bahawa keempat-empatnya dimensi pendedahan CSR (iaitu persekitaran, komuniti, pasar dan tempat kerja)  di antara syarikat Malaysia mempunyai hubungan yang signifikan dengan pelaporan CSR sementara jenis industri tidak dikaitkan dengan pelaporan CSR. Secara khusus, penemuan selanjutnya mendedahkan bahawa kawasan pendedahan yang paling tinggi dan paling rendah adalah komuniti dan pasar. Selain itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa sejauh mana pelaporan CSR di kalangan syarikat Malaysia adalah masih kurang seperti negara-negara membangun yang setanding dengan dunia barat (mis. Amerika, UK, Australia, dll.). Dari mempelajari pelbagai aliran literatur yang ada, disarankan agar semakin banyak syarikat yang masuk Malaysia memulakan pelaporan CSR, semakin tinggi prestasi masing-masing dan semakin tinggi mereka menjadi tanggungjawab sosial dan diterima oleh masyarakat di mana mereka beroperasi, semua perkara sama. Oleh itu, pelaporan CSR telah dilihat sebagai bahagian penting dan tidak dapat dielakkan dari strategi perniagaan yang meningkatkan kelestarian syarikat.

-4,500 patah perkataan -

 

 

 

 

 

 

Rujukan

 [1]“Prachi Juneja” and Reviewed By Management Study Guide Content Team. (https://www.managementstudyguide.com/role-of-leaders-in-crisis-management.htm)

 

[2] Isen, Alice M., et al. "Beberapa faktor yang mempengaruhi strategi membuat keputusan dan pengambilan risiko." Kesan dan kognisi: Simposium Carnegie Mellon tahunan ke-17 mengenai kognisi. 1982.

[3] Norton, G. A. "Analisis pembuatan keputusan dalam perlindungan tanaman." Agro-ekosistem (1976): 27-44.

[4] Albright, S. C. W. C., Wayne Winston, dan Christopher Zappe. Analisis data dan membuat keputusan. Pembelajaran Cengage, 2010.

[5] Zeleny, Milan. Membuat keputusan pelbagai kriteria. Ed. James L. Cochrane. Jilid 25. New York: McGraw-Hill, 1982.

[6] Koppenjan, Johannes Franciscus Maria, dan Erik-Hans Klijn. Menguruskan ketidakpastian dalam rangkaian: pendekatan rangkaian untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Akhbar Psikologi, 2004.

[7] Simon, Herbert A., et al. "Membuat keputusan dan menyelesaikan masalah." Antara muka 17.5 (1987): 11-31.

[8] Kahneman, Daniel, dan Amos Tversky. "Teori prospek: Analisis keputusan yang berisiko." Econometrica: Jurnal Persatuan Ekonomi (1979): 263-291.

[9] Chan ES, Hawkins R. Attitude towards EMSs in an international hotel: An exploratory case study. International Journal of Hospitality Management 2010; 29(4): 641-651.

[10] Rosli MH, Fauzib NA, Mohd MFA, Azamic FM, Saide J. Company Characteristics and Corporate Social Responsibility Disclosure of Malaysian Listed Companies. 2016;

[11] Bear S, Rahman N, Post C. The impact of board diversity and gender composition on corporate social responsibility and firm reputation. Journal of Business Ethics 2010; 97(2): 207-221.

[12] Hooghiemstra R. Corporate communication and impression management–new perspectives why companies engage in corporate social reporting. Journal of business ethics, 2000; 27(1-2): 55-68.

[13] Olagoke I. Corporate social responsibility and firm performance of local and multinational firms in Penang Malaysia (Doctoral dissertation, Universiti Utara Malaysia), 2015.

[14] Wilmshurst TD, Frost GR. Corporate environmental reporting: A test of legitimacy theory. Accounting, Auditing & Accountability Journal 2000; 13(1): 10-26 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA