SESI 2020/2021 SCCA 1023 TEORI KOMUNIKASI (TUGASAN KUMPULAN (20%) ) ANALISIS ARTIKEL JURNAL

 

Tajuk: Analisis Artikel Jurnal


i. Isu yang dibincangkan bagi setiap artikel. [3 markah]

 

Jurnal 1 : Hubungan Komunikasi Keorganisasian Dengan Perancangan Strategik Modal Insan Universiti Kebangsaan Malaysia

Jurnal ini membincangkan isu ketelusan penyebaran maklumat yang tepat, betul dan berguna dilihat sebagai salah satu  isu penting dalam sesebuah organisasi. Artikel ini menangani masalah kebertanggungjawaban dalam penyaluran maklumat yang boleh dipercayai, betul dan berharga, yang dianggap sebagai salah satu masalah paling kritikal bagi organisasi. Saluran komunikasi yang jelas, kedekatan hubungan antara anggota organisasi dan persekitaran kerja yang baik adalah antara faktor yang dapat menjadikan komunikasi organisasi itu sendiri berjaya.

 

Jurnal 2: Hubungan Komunikasi Budaya Organisasi dengan Kualiti Pekerja Pelaksana di Sektor Awam.

Kajian ini dilakukan di Putrajaya dengan sebanyak 200 responden yang terdiri daripada kakitangan eksekutif di Kementerian Dalam Negeri (KDN), Pejabat Perdana Menteri (JPM), dan Kementerian Kesihatan (KKM).untuk menentukan hubungan antara budaya organisasi dan prestasi kerja di antara kumpulan eksekutif di sektor awam. Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara organisasi budaya.

 

Jurnal 3 : Kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja Staf Sokongan Di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM)

Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan komunikasi terhadap kepuasan kerja di organisasi pekerja Universiti Teknikal Malaysia Melaka. Jenis  komunikasi apakah  yang diamalkan dalam sesuatu organisasi boleh  mempengaruhi kepuasan kerja staf sokongan.

 

Jurnal 4 : Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Kerja Dalam Kalangan Penjawat Awam: Satu Kajian Teoritikal

Secara keseluruhan, Berita Harian (2010) mencatatkan 6,133 kes penjawat awam yang mengalami kemurungan dan berprestasi rendah. Bagi rakyat Malaysia, berita itu sangat mengejutkan. Oleh kerana kerajaan telah bekerja keras untuk membuat banyak pembaharuan sektor awam. Menurut Datuk Seri Abu Bakar Abdullah, mantan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, walaupun jumlah masalahnya masih rendah, ia meninggalkan kesan negatif.  Masalah seperti ini akan menimbulkan kebimbangan mengenai kecekapan pekerjaan penjawat awam dan mempengaruhi reputasi perkhidmatan awam dan bagaimana mereka dapat melaksanakan tanggungjawab mereka dengan cekap dan berkesan.

 

ii. Dapatan atau hasil kajian bagi setiap artikel tersebut. [5 markah]

 

Jurnal 1 : Hubungan Komunikasi Keorganisasian Dengan Perancangan Strategik Modal Insan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Berdasarkan hasil kajian, didapati bahawa rata-rata responden setuju bahawa komponen perancangan strategik sangat penting dalam meningkatkan struktur pengurusan organisasi, dan optimis. Sebilangan besar responden percaya bahawa pemboleh ubah sikap, persiapan berkesan, pendekatan misi, pengaturan dalam pengendalian aktiviti, adalah bijak dalam penilaian hasil

 

Hasil kajian menunjukkan bahawa responden sangat setuju bahawa pengurusan dan perancangan strategik berkait rapat dengan kepemimpinan yang berkualiti. Oleh itu, pengurusan atasan perlu mengambil tindakan yang berkesan dan betul, terutama dalam merumuskan objektif, dasar organisasi dan apa sahaja tindakan untuk menyelesaikan masalah organisasi dan konkrit.

 

Hasil kajian juga menunjukkan bahawa kebanyakan responden bersetuju bahawa dimensi hubungan organisasi ini dilakukan berkaitan dengan budaya korporat yang dianggap sebagai rujukan dan rujukan kepada pengurusan dan pentadbiran serta bagaimana pekerja berkomunikasi dan berhubung dengan orang luar.

 

Jurnal 2 : Hubungan Pengkomunikasian Budaya Organisasi Dengan Prestasi Kerja Kakitangan Pelaksana Sektor Awam.

Hasil kajian menunjukkan bahawa pekerja di sektor awam lebih tertumpu pada nilai-nilai yang diikuti dalam syarikat kerana nilai-nilai ini dapat memberi kelebihan kepada syarikat bukan hanya dari segi kesatuan organisasi tetapi juga dari segi kecekapan antara pekerja.

Tambahan pula, para pekerja sangat setuju bahawa teori organisasi merupakan perkara penting untuk mempengaruhi tindakan dan interaksi mereka untuk berkomunikasi dalam organisasi. Secara keseluruhannya, aspek perbezaan budaya menjadi penyumbang utama yang mempengaruhi pemboleh ubah bersandar, iaitu kecekapan pekerjaan, diikuti oleh aspek nilai dan kemudian aspek teori organisasi. Oleh itu, aspek kepercayaan, budaya korporat dan variasi budaya menunjukkan nilai VIF dan nilai Toleransi> 0.2 masing-masing.

 

Jurnal 3 : Kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja Staf Sokongan Di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM)

Hasil kajian menunjukkan bahawa hubungan oral adalah hubungan yang biasa digunakan oleh kaedah interpersonal dalam organisasi (62 peratus). Komunikasi adalah komunikasi bertulis yang memberi kepuasan kerja kepada responden.

 

Jurnal 4 : Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Kerja Dalam Kalangan Penjawat Awam: Satu Kajian Teoritikal

Data kajian dikumpulkan merangkumi sembilan jenis keluhan masyarakat, termasuk penyalahgunaan sewenang, penundaan dalam tindakan, tidak ada tindakan, kegagalan untuk mematuhi, konsistensi layanan kaunter dan telefon, ketidakpatuhan terhadap peraturan, tidak bertanggung jawab, tindakan yang tidak setara dan kurangnya masyarakat kemudahan.  Statistik juga menunjukkan bahawa jumlah aduan yang diterima masyarakat setiap empat tahun semakin meningkat. Secara amnya, kajian ini menunjukkan bahawa prestasi kerja pekerja individu dapat diperkukuhkan sekiranya gabungan anteseden yang disarankan dalam keadaan baik.

 

iii. Apakah persamaan dan perbezaan bagi setiap artikel. [5 markah]

1.      Dari segi Tujuan kajian

Ø  Jurnal 2 dan 4 mempunyai tujuan kajian yang sama iaitu mengkaji pengaruh komunikasi yang berkesan kepada prestasi kerja.

Ø  Jurnal 1 bertujuan mengkaji Hubungan organisasi dengan perancangan strategik sumber manusia.

Ø  Jurnal 3 pula mengkaji kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja.

 

2.      Isu Yang dibincangkan

Ø  Jurnal 1 membincangkan masalah konsistensi dalam penyaluran maklumat yang boleh dipercayai, betul dan berharga dianggap sebagai salah satu kebimbangan utama organisasi.

Ø  Jurnal 2 Mengenal pasti hubungan antara organisasi budaya dengan prestasi kerja di kalangan kakitangan eksekutif dari aspek falsafah organisasi, aspek nilai dan aspek perbezaan budaya.

Ø  Jurnal 3 pula membincangkan kesan komunikasi terhadap organisasi terhadap Kepuasan kerja staf sokongan

Ø  Jurnal 4 pula merungkai isu jumlah aduan yang diterima oleh orang ramai dalam masa empat tahun terhadap perkhidmatan awam semakin meningkat.

 

3.      Sampel kajian

Ø  Jurnal 1 mengambil seramai 318 responden Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berdasarkan beberapa elemen penting dalam komunikasi organisasi.

Ø  Jurnal 2 mengambil 200 responden yang antara lain kakitangan eksekutif di Kementerian Dalam Negeri (KDN), Pejabat Perdana Menteri (JPM).

Ø  Jurnal 3 melibatkan Seramai 94 orang responden yang terdiri daripada 54 responden lelaki dan 40 responden perempuan telah dipilih secara rawak

sebagai sampel di Universiti Teknikal Malaysia Melaka.

Ø  Jurnal 4 mengguna data Pengaduan awam penjawat awam berdasarkan rekod-rekod pengaduan yang diterima agensi dari tahun 2008 – 2011

 

4.      Dapatan Kajian

Ø  Bagi Jurnal 1 rata-rata responden percaya dan optimis bahawa dalam memperbaiki struktur pengurusan organisasi elemen perancangan strategik sangat penting.

Ø  Hasil kajian Jurnal 2 menunjukkan bahawa pekerja di sektor awam lebih tertumpu pada nilai-nilai yang diikuti dalam syarikat kerana nilai-nilai ini dapat memberi kelebihan kepada syarikat bukan hanya dari segi kesatuan organisasi tetapi juga dari segi kecekapan antara pekerja.

Ø  Hasil kajian Jurnal 3 menunjukkan bahawa hubungan oral adalah hubungan yang biasa digunakan oleh kaedah interpersonal dalam organisasi (62 peratus). Komunikasi adalah komunikasi bertulis yang memberi kepuasan kerja kepada responden.

Ø  Penyelidikan melalui Jurnal 4 menunjukkan bahawa output pekerjaan individu pekerja dapat ditingkatkan jika kombinasi anteseden yang disarankan dalam keadaan baik.

                                                            

 

iv. Kritikan anda secara keseluruhan ke atas teori berdasarkan analisis artikel yang telah dilakukan. [5 markah]

 

Berapa banyak pendekatan kritikal dalam komunikasi organisasi yang berkuasa di antaranya:

 

1. Pandangan Moden

Dari sudut pandangan konvensional, kawalan dilihat sebagai sesuatu yang mesti diatur oleh organisasi dan serupa dengan struktur dan hierarki organisasi di mana ini  akan mempengaruhi mekanisme penyelarasan syarikat itu sendiri.

 

2. Tanda Simbol

Melalui konteks ini, kawalan dilihat sebagai produk dari fasa pertukaran hubungan yang berlaku di dalam organisasi.

 

3. Pandangan Ilmiah Radikal

Pandangan radikal kritikal itu sendiri berbeza dengan sifat "struktur permukaan" dan "struktur teras" yang memberi kesan kepada pembahagian kuasa dalam organisasi. Sudut pandang ini juga menjelaskan bagaimana dimensi kekuatan, budaya, dan bahkan komunikasi komunikasi dibentuk

 

4. Gender

Gender adalah sebahagian daripada pendekatan kritis dalam komunikasi organisasi, di mana jantina adalah sumber kekuatan. Dalam pendekatan strategik, diakui bahawa ada kepentingan korporat yang dapat mempengaruhi tindakan syarikat itu sendiri, yang mana banyak juga dapat dilihat dalam topik gender.

 

5. Ucapan pertuturan atau organisasi

Berbanding dengan banyak pengkritik, pembentukan kekuatan mungkin berasal sama ada dari organisasi atau melalui hubungan organisasi itu sendiri. Keberadaan peraturan dalam organisasi dianggap sebagai alat untuk kekuatan pelbagai jenis kegiatan organisasi yang dijalankan. Dari sinilah dominasi dapat diciptakan.

 

6. Ideologi & Hegemoni

Ideologi dan hegemoni kumpulan dominan mesti dielakkan dalam pendekatan kritis. Ini kerana ia akan mempengaruhi kitaran kerjasama interpersonal yang berlaku untuk memungkinkan ketidakseimbangan sosial muncul. Dapat difahami dari komen di atas bahawa pendekatan kritis berusaha untuk membuka atau menjawab sifat kekuatan yang telah dibentuk[5].

 

Kritikan ke atas Kajian oleh Jurnal-jurnal artikel : -

 

Ø  Sama ada majikan atau pengurus ingin mengekalkan hubungan yang konsisten, kedekatan hubungan antara anggota syarikat dan suasana kerja yang sihat adalah faktor yang dapat menjadikan hubungan syarikat itu sendiri berjaya.

 

Ø  Soalan umum yang dihadapi organisasi adalah bagaimana memotivasi pekerja untuk bekerja lebih produktif dan meningkatkan kepuasan kerja.

 

Ø  Keluhan dari Komuniti mengenai tatatertib penjawat awam, termasuk penyalahgunaan harta benda kerajaan yang tidak masuk akal, perlakuan di kaunter dan tindak balas terhadap panggilan telefon yang lambat, serta ketidakpatuhan terhadap peraturan.

 

v. Rumusan. [2 markah]

Komunikasi adalah komponen pengurusan penting bagi organisasi mana pun. Sama ada tujuannya adalah untuk memperbarui pekerja mengenai kebijakan baru, untuk mempersiapkan bencana cuaca, untuk memastikan keselamatan di seluruh organisasi atau untuk mendengarkan sikap pekerja, komunikasi yang berkesan adalah masalah yang tidak dapat dipisahkan dalam pengurusan yang berkesan.

 

Untuk berjaya, organisasi harus mempunyai dasar dan strategi yang komprehensif untuk berkomunikasi dengan konstituen, pekerja dan pihak berkepentingan mereka serta dengan masyarakat luas. Akhirnya, dapat disimpulkan bahawa mekanisme hubungan yang dikomunikasikan ke atas, bawah, dan komunikasi mendatar adalah salah satu aspek asas psikologi yang relevan dengan penyelidikan kerana mempunyai kaitan rapat dengan tingkah laku individu organisasi.

 

Adalah sangat penting bahawa organisasi melihat proses komunikasi yang sesuai untuk diberi perhatian untuk meningkatkan lagi kepuasan kerja, prestasi kerja dan tahap penglibatan pekerja dengan organisasi. Penyelidikan ini juga akan membentuk organisasi untuk mengenali masalah dan memahami hubungan manusia dan organisasi, yang sebenarnya akan membantu syarikat atau sesebuah organisasi menjalinkan hubungan yang bermakna dengan pekerja untuk meningkatkan produktiviti dan kesejahteraan bagi pekerja.

 

Sebilangan besar profesional Sumber Manusia dan pemimpin organisasi bersetuju bahawa menghubungkan komunikasi korporat dengan strategi perniagaan sangat penting untuk operasi perniagaan yang berkesan dan konsisten. Dengan strategi komunikasi formal dan komprehensif, organisasi dapat memastikan bahawa mereka:

 

Ø  Sampaikan mesej yang konsisten.

Ø  Menubuhkan jenama pekerjaan yang dikenali.

Ø  Sampaikan mesej dari pihak atasan yang sesuai dengan misi, visi dan budaya organisasi.

Ø  Kesan komunikasi berkesan

 

Komunikasi yang berkesan dapat menyumbang kepada kejayaan organisasi dalam pelbagai cara. Ia boleh:

Ø  Membina semangat, kepuasan dan penglibatan pekerja.

Ø  Membantu pekerja memahami terma dan syarat pekerjaan mereka dan mendorong komitmen dan kesetiaan mereka.

Ø  Mendidik pekerja mengenai kebajikan kekal bebas dari kesatuan (jika itu adalah matlamat organisasi).

Ø  Memberi suara kepada pekerja - komponen yang semakin bermakna untuk meningkatkan kepuasan pekerja terhadap majikan mereka.

Ø  Membantu mengurangkan peluang salah faham dan berpotensi mengurangkan rungutan dan tuntutan mahkamah.

Ø  Meningkatkan proses dan prosedur dan akhirnya menghasilkan kecekapan yang lebih besar dan mengurangkan kos.

 

Komunikasi yang tidak berkesan dapat meningkatkan peluang untuk salah faham, merosakkan hubungan, memutuskan kepercayaan, dan meningkatkan kemarahan dan permusuhan. Komunikasi yang tidak berkesan mungkin berpunca dari strategi yang tidak selaras, kegagalan untuk melaksanakan strategi, penggunaan kendaraan komunikasi yang salah, waktu yang buruk, dan bahkan seperti pilihan kata atau nada suara.

 

Profesional Sumber Manusia pada mulanya mungkin memikirkan komunikasi terutama dalam konteks menyampaikan mesej kepada pekerja mengenai masalah perniagaan, polisi dan prosedur, tetapi komunikasi dua hala memainkan peranan penting dalam strategi komunikasi yang komprehensif. Mendengarkan masalah dan kebimbangan pekerja membina kesetiaan dan mendorong peningkatan produktiviti. Pemimpin organisasi dapat belajar melalui mendengar tentang masalah atau masalah sebelum mereka menjadi rungutan atau tuntutan undang-undang. Mereka juga dapat mengetahui masalah hubungan pekerja yang berpotensi dan belajar tentang sikap terhadap terma dan syarat pekerjaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi. Rujukan

 

[1] Hubungan Komunikasi Keorganisasian Dengan Perancangan Strategik Modal Insan Universiti Kebangsaan Malaysia (2015). Wan Idros Wan Sulaiman & Maizatul Haizan Mahbob (Universiti Kebangsaan Malaysia)

 

[2] Hubungan Pengkomunikasian Budaya Organisasi Dengan Prestasi Kerja Kakitangan Pelaksana Sektor Awam (2017). Wan Idros Wan Sulaiman, Nur Farhah Othman & Maizatul Haizan Mahbob.

 

[3] Kesan Komunikasi Dalam Organisasi Ke Atas Kepuasan Kerja Staf Sokongan Di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) (2011). Ahmad Jawahir Tugimin, Rosli Saadan, & Kalthom Husain.

 

[4] Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Kerja Dalam Kalangan Penjawat Awam: Satu Kajian Teoritikal (2017). Che Mohd Syaharuddin Che Cob, Bahyah Abdul Halim, & Aziz Amin3

 

[5] https://pakarkomunikasi.com/pendekatan-kritik-dalam-komunikasi-organisasi-2

 

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA