GMGF 2033 DASAR & ANALISIS FISKAL

 

SISTEM PERCUKAIAN CUKAI PENDAPATAN INDIVIDU DI NEGARA MEXICO

1.0              PRINSIP PERCUKAIAN

Ahli ekonomi dan ahli falsafah abad ke-18, Adam Smith berusaha untuk mengubah peraturan yang harus bagi memerintah sistem cukai yang sesuai. Dalam Buku Kekayaan Negara (Buku V, Bab 2), beliau menyatakan empat keperluan umum[1]:

I.                   Subjek setiap negeri sepatutnya menyumbang kepada sokongan kerajaan, seberapa hampir yang mungkin, mengikut kemampuan masing-masing; iaitu, mengikut kadar hasil yang mereka nikmati di bawah perlindungan negara .

II.                Setiap cukai sepatutnya dibikin untuk kedua-duanya untuk mengambil dan menjauhkan dari orang-orang poket sekecil mungkin ke atas dan ke atas apa yang dibawa ke dalam perbendaharaan awam negeri.

III.             Setiap cukai sepatutnya dikenakan pada masa itu, atau dengan cara, di mana ia kemungkinan besar menjadi mudah untuk penyumbang untuk membayar .

IV.             Cukai yang setiap individu terikat untuk membayar pasti, dan tidak sewenang-wenangnya. Masa pembayaran, cara pembayaran, kuantiti yang akan dibayar, sepatutnya semua jelas dan jelas kepada penyumbang, dan kepada setiap orang lain .

 

Walaupun ia perlu ditakrifkan semula dari semasa ke semasa, prinsip-prinsip ini mengekalkan perkaitan yang luar biasa. Dari yang pertama dapat diperolehi beberapa pandangan utama tentang apa yang adil dalam pengagihan beban cukai di kalangan pembayar cukai.

Ini adalah:

(1) kepercayaan bahawa cukai harus berdasarkan keupayaan individu untuk membayar, dikenali sebagai prinsip keupayaan membayar, dan

 

(2) prinsip manfaat, idea yang harus ada kesaksamaan antara apa yang individu membayar dan faedah yang dia terima dari kegiatan kerajaan. Tafsiran Smith dapat ditafsirkan untuk mendasari penekanan banyak ahli ekonomi pada sistem cukai yang tidak mengganggu pengambilan keputusan pasaran, serta semakin jelas perlu untuk menghindari kerumitan dan korupsi.

 

Prinsip keupayaan membayar

Prinsip keupayaan membayar memerlukan jumlah beban cukai akan diagihkan di kalangan individu mengikut kemampuan mereka untuk menanggungnya, dengan mengambil kira semua ciri peribadi yang relevan. Cukai yang paling sesuai dari sudut pandangan ini adalah levi peribadi (pendapatan, nilai bersih, penggunaan, dan cukai warisan). Secara bersejarah terdapat persetujuan yang sama bahawa pendapatan merupakan petunjuk terbaik keupayaan untuk membayar.

 

Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan pendapat daripada pandangan ini, termasuk ahli falsafah Inggeris abad ke-17, John Locke dan Thomas Hobbes dan beberapa pakar cukai hari ini. Para pembangkang awal percaya bahawa ekuiti harus diukur dengan apa yang dibelanjakan (iaitu, penggunaan) daripada apa yang diperoleh (yaitu, pendapatan); penasihat moden cukai berasaskan penggunaan menekankan berkecuali cukai berasaskan penggunaan terhadap penjimatan (cukai pendapatan mendiskriminasikan simpanan), kesederhanaan cukai berasaskan penggunaan, dan keunggulan penggunaan sebagai ukuran keupayaan individu untuk membayar seumur hidup . Sesetengah ahli teori percaya bahawa kekayaan menyediakan kemampuan yang baik untuk membayar kerana aset menyiratkan beberapa tahap kepuasan (kuasa) dan keupayaan cukai, walaupun (seperti dalam kes pengumpulan seni) mereka tidak menghasilkan pendapatan yang nyata. Prinsip keupayaan membayar juga biasanya ditafsirkan sebagai menghendaki bahawa cukai peribadi langsung mempunyai struktur kadar progresif, walaupun tidak ada cara untuk menunjukkan bahawa tahap kemajuan tertentu adalah yang tepat. Oleh kerana sebahagian besar penduduk tidak membayar cukai langsung tertentu seperti pendapatan atau cukai warisan-beberapa ahli teori cukai percaya bahawa pengagihan semula yang memuaskan hanya dapat dicapai apabila cukai tersebut ditambah dengan pemindahan pendapatan langsung atau cukai pendapatan negatif (atau kredit dikembalikan ). Orang lain berpendapat bahawa pemindahan pendapatan dan cukai pendapatan negatif mewujudkan insentif negatif; Sebaliknya, mereka memihak kepada perbelanjaan awam (misalnya, mengenai kesihatan atau pendidikan) yang disasarkan kepada keluarga berpendapatan rendah sebagai cara yang lebih baik untuk mencapai objektif pengedaran.

 

Cukai tidak langsung seperti VAT, eksais, jualan, atau cukai perolehan boleh disesuaikan dengan kriteria kemampuan untuk membayar, tetapi hanya untuk tahap tertentu-contohnya, dengan pengecualian keperluan seperti makanan atau dengan membezakan kadar cukai mengikut "urgensi keperluan. " Dasar sedemikian secara amnya tidak begitu berkesan; Lebih-lebih lagi, mereka mengganggu corak pembelian pengguna, dan kerumitan mereka sering membuat mereka sukar untuk memulakan. Sepanjang abad ke-20, pendapat yang lazim berpendapat bahawa pengagihan beban cukai di kalangan individu harus mengurangkan perbezaan pendapatan yang secara semula jadi akibat ekonomi pasaran; pandangan ini adalah bertentangan sepenuhnya dari pandangan liberal abad ke-19 bahawa pengagihan pendapatan sepatutnya dibiarkan bersendirian. Namun, pada akhir abad ke-20, banyak kerajaan mengakui bahawa percubaan untuk menggunakan dasar cukai untuk mengurangkan ketidaksamaan dapat membuat penyelewengan yang mahal, mendorong pulangan separa kepada pandangan bahwa cukai tidak boleh digunakan untuk tujuan redistributif.

 

Ekuiti mendatar

Prinsip ekuiti mendatar mengandaikan bahawa orang dalam kedudukan yang sama atau yang serupa (setakat tujuan cukai berkenaan) akan dikenakan liabiliti cukai yang sama. Dalam praktik, prinsip kesaksamaan ini sering diabaikan, secara sengaja dan tidak sengaja. Pelanggaran yang disengajakan biasanya didorong lebih banyak oleh politik daripada dengan dasar ekonomi yang baik. Kelebihan cukai yang diberikan kepada petani, pemilik rumah, atau anggota kelas menengah pada umumnya, pengecualian kepentingan pada sekuriti pemerintah). Perbahasan mengenai pembaharuan cukai sering berpusat pada sama ada penyimpangan dari "rawatan yang setara dengan sama" adalah wajar.

 

Pengagihan beban cukai

Pelbagai prinsip, tekanan politik, dan matlamat boleh mengarahkan dasar cukai kerajaan. Apa yang berikut adalah perbincangan mengenai beberapa prinsip utama yang boleh membentuk keputusan mengenai cukai.

 

 

 

 

2.0              ANALISIS PRINSIP PERCUKAIAN YANG CEKAP

2.1              Definisi Dan Tujuan Cukai

Hasil cukai ialah hasil yang dibayar oleh rakyat kepada kerajaan untuk perbelanjaan negara. Ia dikutip atas harta atau pendapatan individu, perbadanan, perkongsian dan syarikat berasaskan perundangan yang diluluskan oleh Parlimen (Nor Asiah Mohamad, 2013)[2]. Sebagai contoh termasuk cukai tanah, cukai taksiran atau cukai pintu, premium, cukai setem, cukai pendapatan dan sebagainya. Hasil cukai diklasifikasikan kepada cukai langsung dan cukai tidak langsung.

 

Antara tanggungjawab kerajaan yang memerlukan pendapatan dari cukai ialah membina sekolah sebagai tempat untuk mendidik kanak-kanak. Cuba kita bayangkan di manakah kita sekarang, jika kerajaan mengabaikan tanggungjawab ini? Selain daripada itu, kerajaan juga memperuntukkan dana untuk menyediakan infrastruktur asas seperti membina jalan yang menghubungkan kampung, pekan dan bandar dengan kawasan sekitarnya, dan membolehkan aktiviti perdagangan berlaku antara kawasan-kawasan tersebut.  

 

Kerajaan juga bertanggungjawab untuk membina kemudahan awam seperti pasar untuk memberi ruang kepada rakyat untuk berniaga dan menjalankan kegiatan ekonomi mereka. Peniaga tempatan akan mendapat keuntungan apabila barangan import dikenakan cukai ini kerana ia  akan menggalakkan pengguna untuk memilih barangan tempatan yang lebih murah. Ini adalah satu strategi perdagangan yang penting yang digunakan oleh negara-negara di seluruh dunia dalam menjaga kepentingan rakyat tempatan.

 

2.2              Klasifikasi cukai (teknik percukaian, kadar dan struktur cukai)

Cukai ini boleh di kelaskan kepada Cukai Langsung dan Cukai Tak Langsung. Cukai Langsung merupakan Cukai yang kita sebagai Rakyat membayar terus atau langsung kepada pihak Kerajaan. Sekiranya kita layak di kenakan Cukai Pendapatan, Cukai Pendapatan merupakan Cukai yang dikenakan terhadap pendapatan yang kita perolehi. Lebih banyak pendapatan yang kita peroleh, lebih banyak lah Cukai Pendapatan yang kita kena bayar.

 

Cukai Tak Langsung pula adalah Cukai yang tidak di bayar terus atau langsung kepada Pihak Kerajaan. Cukai Tak Langsung ini kita bayar kepada sesebuah kedai atau entiti perniagaan dan entiti perniagaan ini kemudiannya akan membayar cukai ini kepada pihak Kerajaan. Contoh Cukai Tak Langsung adalah seperti Cukai Perkhidmatan dan juga Cukai Jualan.

 

Sekiranya kita layak di kenakan Cukai Pendapatan, Cukai Pendapatan merupakan Cukai yang dikenakan terhadap pendapatan yang kita perolehi. Lebih banyak pendapatan yang kita peroleh, lebih banyak lah Cukai Pendapatan yang kita kena bayar. Cukai Tak Langsung pula adalah Cukai yang tidak di bayar terus atau langsung kepada Pihak Kerajaan. Cukai Tak Langsung ini kita bayar kepada sesebuah kedai atau entiti perniagaan dan entiti perniagaan ini kemudiannya akan membayar cukai ini kepada pihak Kerajaan.

 

Kadar Cukai Pendapatan Individu Di Negara Mexico

Cukai ke atas pendapatan peribadi ditakrifkan sebagai cukai yang dikenakan ke atas pendapatan bersih (pendapatan kasar dikurangkan daripada pelepasan cukai yang dibenarkan) dan keuntungan modal individu. Penunjuk ini berkaitan dengan kerajaan secara keseluruhan (semua peringkat kerajaan) dan diukur dalam peratusan kedua-dua KDNK dan jumlah cukai.

Cukai Pendapatan Individu biasanya dikira secara progresif dimana semakin tinggi pendapatan seseorang individu itu maka semakin banyak cukai pendapatan individu yang perlu dibayar kepada Kerajaan. Biasanya cukai pendapatan individu mempunyai insentif atau pelepasan bagi mengurangkan jumlah cukai yang terpaksa dibayar oleh pembayar cukai. Contohnya di Malaysia pelepasan ke atas diri sendiri sebanyak RM 8,000.00, isteri RM 5,000.00, anak RM 1,000.00, pelepsan ke atas pembelian buku-buku maksimum RM 500.00 setahun dan pembelian computer terhad kepada RM 3,000.00 dalam tempoh 3 tahun cukai.

 

 

 

 

2.3              Tren sejarah cukai yang dikenakan

 

TAHUN

KADAR CUKAI PENDAPATAN INDIVIDU OLEH NEGARA MEXICO (%)

KADAR PURATA CUKAI PENDAPATAN INDIVIDU NEGARA-NEGARA DIBAWAH OECD (%)

2010

18.265

22.296

2011

18.821

23.028

2012

19.877

23.366

2013

19.655

23.56

2014

21.477

23.729

2015

20.633

24.028

2016

20.392

23.456

2017

21.38

23.859

(Sumber : https://data.oecd.org/tax/tax-on-goods-and services.htm#indicator-chart)

Pada tahun 2010-2011, Kerajaan Mexico telah mengenakan cukai Pendapatan Individu dengan kadar sebanyak 18 peratus % dan ia dikira masih rendah  jika dibandingkan dengan kadar purata cukai yang dikenakan oleh kebanyakan Negara-negara di bawah OECD pada tahun 2010-2011 iaitu sebanyak 22-23 peratus.

Pada tahun 2012-2013, kadar cukai pendapatan individu yang dikenakan oleh negara Mexico adalah pada kadar 19 peratus. Ia masih amat rendah berbanding dengan kadar purata kadar GST yang dikenakan oleh Negara-negara dibawah OECD iaitu sebanyak 23 peratus pada tahun 2012-2013. Bagi tahun 2014 – 2017, Negara Mexico telah mengenakan kadar cukai pendapatan individu pada kadar 20-21 peratus.

Dalam tempoh 8 tahun dapat saya rumuskan bahawa kadar Cukai Pendapatan Individu di Negara Mexico memperlihatkan tren peningkatan  kadar cukai bagi tahun 2010 – 2018 daripada kadar 18 peratus kepada kadar 21 peratus tetapi bagaimanapun ia masih rendah berbanding dengan kadar Cukai Pendapatan Individu yang dikenakan oleh Negara-negara dibawah OECD. Kedudukan tren  kadar cukai Pendapatan Individu dalam tempoh 8 tahun di Negara Mexico  dapat saya ringkaskan  seperti Carta  seperti  dibawah[3] : -

2.4              Pencapaian prinsip percukaian sama ada dari segi kesaksamaan, kecekapan ekonomi atau keberkesanan pentadbiran cukai.

Kesaksamaan

Dari segi kesaksamaan pendapatan rakyat Mexico  atau taraf hidup mereka kita boleh gunakan kaedah Koefisien Gini.  Indeks Gini mengukur kawasan antara keluk Lorenz dan garis hipotesis kesamaan mutlak, dinyatakan sebagai peratusan kawasan maksimum di bawah garis. Keluk Lorenz mempamerkan peratusan kumulatif jumlah pendapatan yang diterima daripada bilangan penerima kumulatif, bermula dengan individu termiskin. Oleh itu, indeks Gini 0 mewakili kesamaan yang sempurna, manakala indeks 100 menunjukkan ketidaksamaan yang sempurna. Indeks Gini memberikan ukuran ringkasan mudah tahap ketidaksamaan. Pada tahun 2016, Negara Mexico telah menduduki ranking ke – 19 dunia dengan skor 48.30 yang dianalisis oleh Bank Dunia[4] seperti di Jadual 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jadual 1 : Indeks GINI (anggaran Bank Dunia) - Kedudukan Negara

 

Nilai untuk indeks GINI (anggaran Bank Dunia) di Mexico adalah 48.30 pada 2016. Seperti yang ditunjukkan di bawah ini, sepanjang 27 tahun yang lalu penunjuk ini mencapai nilai maksimum 54.80 pada tahun 1996 dan nilai minimum 47.20 pada tahun 2010.

 

 

 

Pentadbiran Cukai

Daripada carta di atas, beban cukai rakyat Mexico daripada tahun 1995 – 2000 menunjukkan beban cukai amat tinggi berbanding kadar purata dunia. Manakala bagi tahun 2002 – 2003, beban cukai Negara mexico sedikit menurun berbanding kadar purata cukai dunia. Beban cukai yang tertinggi ialah pada tahun 2007 dengan jumlah peratusan 83.4 %. Tahun 2016-2019 pula menunjukkan beban cukai mereka rendah berbanding purata beban cukai dunia[5]. Kadar cukai pendapatan individu teratas adalah 35 peratus, dan kadar cukai korporat ialah 30 peratus. Cukai lain termasuk cukai tambah nilai. Beban cukai keseluruhan adalah sama dengan 17.2 peratus daripada jumlah pendapatan dalam negeri. Sepanjang tiga tahun yang lalu, perbelanjaan kerajaan berjumlah 26.9 peratus daripada keluaran negara (KDNK), dan defisit bajet rata-rata 2.6 peratus daripada KDNK. Hutang awam bersamaan dengan 54.2 peratus daripada KDNK.

Kecekapan Ekonomi Mexico

Negara Mexico mempunyai penduduk seramai 123.5 juta orang dengan pencapaian KDNK bernilai $ 2.5 trilion. Mexico mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 2.0 % pada tahun 2019 dan pendapatan per kapita $ 19,903. Jumlah pengangguran pula berada pada kadar 3.4 % namun inflasi agak tinggi dengan kadar 6.0 %. Manakala jumlah kemasukan pelaburan asing bagi tahun 2019 pula berjumlah sebanyak $ 29.7 bilion.

  Skor kebebasan ekonomi Mexico adalah 64.7, menjadikan ekonominya bebas ke-66 dalam Indeks 2019. Skor keseluruhannya telah menurun sebanyak 0.1 mata, dengan penurunan keberkesanan kehakiman, kebebasan perdagangan, kebebasan kewangan, dan kebebasan buruh mengatasi skor yang lebih tinggi untuk kesihatan fiskal. Mexico menduduki tempat ke-12 di kalangan 32 negara di rantau Amerika, dan skor keseluruhannya melebihi purata serantau dan dunia.

GDP Mexico $ 2 trilion mencerminkan faedah perdagangan serantau, jadi perjanjian A.S.-Mexico-Canada yang ditandatangani pada 2018 adalah penting. Kerajaan baru mungkin akan meneruskan pembaharuan dalam sektor tenaga, kewangan, fiskal dan telekomunikasi dengan matlamat jangka panjang untuk meningkatkan daya saing dan pertumbuhan ekonomi merentasi ekonomi. Pertumbuhan pada 2019 perlu dibantu oleh harga minyak yang lebih tinggi, tetapi ekonomi masih dikekang oleh produktiviti yang rendah, sektor informal yang masih besar yang menggunakan lebih separuh daripada tenaga kerja, peraturan undang-undang yang lemah, dan rasuah[6].

 

3.0         Rumusan

Jika kita lihat daripada rumusan di atas, kadar kutipan cukai Pendapatan Individu yang dikenakan oleh Negara Mexico  terhadap rakyat mereka bagi tahun 2010 sehingga 2017 adalah sedikit rendah  berbanding dengan purata kadar cukai GST yang dikenakan oleh kebanyakan Negara yang bekerjasama di bawah Organisasi untuk Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).

 

Jumlah pengangguran sedikit tinggi dengan kadar 6 %. Oleh itu Kerajaan Mexico harus memberikan bantuan kepada penganggur dinegara mereka yang masih mencari pekerjaan. Bantuan tersebut mampu meringkan kehidupan rakyat mereka yang belum mempunyai pendapatan bagi menyara kehidupan. Kebajikan rakyat harus lah dijaga dan buka sahaja omongan kosong semasa memancing undi semata-mata.

 

Sudah pastinya tanggungjawab untuk membayar cukai adalah satu satu kewajipan seseoarang rakyat kepada negaranya kerana ia amat penting bagi pembangunan Negara yang berterusan. Tugas untuk membayar cukai kepada Negara harus ditunaikan apabila kita mempunyai pendapatan yang boleh dikenakan cukai. Tindakan pelarian cukai amatlah tidak bagus kerana ia boleh menjejaskan pendapatan sesebuah Negara dan ini sekaligus mengurangkan hasil Negara bagi menyediakan perkhidmatan ekonomi serta sosial untuk rakyat tercinta juga.

 

 

4.0       Rujukan

[1] Adam Smith, Kekayaan Negara (Buku V, Bab 2.

 

 

[2] Nor Asiah Mohamad (2013), Kedudukan Tanah Dan Sumber Hasil Menurut

Perlembagaan Persekutuan Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa

Malaysia.

 

[3] https://data.oecd.org/tax/tax-on-personal-income.htm#indicator-chart

 

 

[4] https://www.indexmundi.com/facts/indicators/SI.POV.GINI/rankings

 

 

[5] https://www.heritage.org/index/visualize?cnts=mexico&type=4

 

 

[6] https://www.heritage.org/index/country/mexico

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA