GMGM 3013 HUBUNGAN MANUSIA DALAM PENTADBIRAN

 

PENGURUSAN KONFLIK DAN TEKANAN DI SYARIKAT PENERBANGAN MALAYSIA (MAS AIRLINES)

 

1.0              Pengenalan Organisasi 

Malaysia Airlines adalah syarikat penerbangan bendera Malaysia dan anggota perikatan syarikat penerbangan oneworld. Syarikat itu, Malaysia Airlines Berhad (MAB) memulakan operasi sebagai syarikat penerbangan nasional pada 1 September 2015 apabila Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) dibubarkan dari Bursa Malaysia pada tahun 2014 dan kemubeliaunnya berhenti beroperasi pada 31 Ogos 2015.

 

Syarikat penerbangan ini bermula sebagai Malayan Airways Limited, dan melakukan penerbangan komersial pertama pada tahun 1947. Kemubeliaun dinamakan semula sebagai Malaysian Airways setelah penubuhan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963. Pada tahun 1966, syarikat penerbangan itu dinamakan semula sebagai Malaysia Singapore Airlines (MSA) dan di 1972 Sistem Penerbangan Malaysia (MAS).

 

Malaysia Airlines mempunyai sejarah yang panjang dan membanggakan mengenai produk dan jenama yang sinonim dengan layanan mesra yang luar biasa. Syarikat penerbangan bendera nasional telah memenangi banyak anugerah dari industri penerbangan, dinobatkan sebagai 'The 5-Star Airline' di Dunia oleh Skytrax beberapa kali (2009, 2012 dan 2013) dan pengiktirafan dari World Travel Awards sebagai 'Asia's Leading Airline' (2010, 2011 dan 2013).

 

Ini memiliki jejak prestasi yang sangat baik untuk menyumbang kepada pembangunan nasional dan telah menjadi kilang bakat untuk pekerja yang mahir, terutama jurutera, juruterbang dan kru kabinnya. Syarikat penerbangan ini telah berfungsi sebagai penyokong penting untuk menghubungkan Malaysia dengan dunia, dan pada masa yang sama mengintegrasikan negara. Sebagai rangkaian global, ia menawarkan cara terbaik untuk terbang ke, dari dan sekitar Malaysia. Melayan lebih dari 50 destinasi di seluruh dunia dan mengendalikan lebih dari 300 penerbangan sehari, Malaysia Airlines adalah sebahagian daripada Malaysia Aviation Group (MAG).

 

Sebagai ahli oneworld, Malaysia Airlines menawarkan hubungan terbaik dengan perjalanan lancar ke lebih daripada 1000 destinasi di 150 negara plus dan akses ke lebih daripada 650 ruang rehat lapangan terbang di seluruh dunia Malaysia Airlines mengendalikan penerbangan dari pangkalan asalnya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, dan menawarkan hubungan ke seluruh dunia, termasuk Eropah, Timur Tengah, Australasia, Asia Utara dan Selatan, dan Asia Tenggara[1].

 

2.0       Konflik Dan Tekanan Yang Dihadapi Oleh Mas Airlines

Pada 9 Mac 2020 yang lalu timbul berita mengenai Bayaran Pengurusan Kanan Malaysia Airlines dipotong 10% dan Tiada Elaun lain. Malaysia Airlines Bhd (MAS) memotong gaji pengurusan kanannya sebanyak 10% mulai bulan ini (Mac 2020),mengikut kata  Ketua Pegawai Eksekutif kumpulannya, Kapten Izham Ismail, dan menambah bahawa mereka tidak akan menerima elaun lagi. Izham mengatakan, pemotongan itu adalah sebahagian dari langkah-langkah untuk mengatasi penurunan permintaan yang jatuh teruk di tengah wabak coronavirus (Covid-19).

Beliau memberi amaran bahawa lebih banyak langkah pemotongan biaya akan diperkenalkan dalam beberapa hari mendatang."Anda telah mendengar selama beberapa minggu terakhir bagaimana syarikat penerbangan di seluruh dunia dari Emirates ke Cathay Pacific, Singapore Airlines (SIA) dan Malindo Air terpaksa mengambil langkah keras untuk mengekalkan aliran tunai. Pasukan kepimpinan kanan dan saya juga melakukan percambahan idea untuk melakukan perkara yang sama untuk MAG (Malaysia Aviation Group) dan kami akan memutuskan tindakan segera dan jangka panjang dalam beberapa hari lagi, "katanya.

"Saya akan menghubungi anda semua (pekerja) lebih banyak pada hari-hari dan minggu-minggu berikutnya apa yang perlu kita lakukan. (Setakat ini,) kami telah memperkenalkan pengurangan kapasiti yang besar. Pada suku pertama 2020 sahaja, kami telah menghapus 7.1% kapasiti (penerbangan) kami. Setakat ini, kami telah membatalkan lebih dari 1.600 penerbangan dan jumlahnya semakin meningkat, "tambahnya.

 

Izham menyatakan bahawa MAS telah menurunkan kapasitinya ke China sebanyak 53% dan ke Korea Selatan dan Jepun sebanyak 23%. "Pada tahap dan momentum krisis ini, lebih banyak penerbangan harus dibatalkan kerana permintaan hanya ada di pasar." "Kesan (dari Covid-19) ke pasar sangat luar biasa. Orang tidak melakukan perjalanan. Perniagaan tidak beroperasi seperti dulu dan landskap penerbangan telah berubah dengan sangat hebat. MAG tidak terlepas dari semua ini," katanya. Menurut laporan, SIA memotong gaji pengurusan kanan sebanyak 10-15%  mulai 1 Mac dan menawarkan skim cuti tanpa gaji sukarela kepada pekerja, sementara Malindo Air akan mengenakan pemotongan gaji 50% kepada kakitangannya selain dua minggu cuti tanpa gaji untuk mengatasi kesan Covid-19.

 

Video itu juga membahas prestasi MAS pada tahun 2019, dengan pendapatan syarikat penerbangan setiap kilometer tempat duduk (RASK) mencatatkan kenaikan 3% tahun ke tahun (yoy) sementara hasil meningkat 5% yoy di belakang pertumbuhan 5% yoy dalam kapasiti. "Kami mencapai keputusan RASK yang memecahkan rekod pada 2Q hingga 4Q 2019, dengan RASK tertinggi yang pernah dicatatkan dalam tiga tahun," kata Izham.

 

Beliau juga menyatakan bahawa pada tahun pertama melaksanakan rancangan perniagaan jangka panjang (LTBP) barunya, MAG - syarikat induk MAS - mencapai prestasi "pendapatan bersih selepas cukai (NIAT) kumpulan keseluruhan yang lebih baik berbanding tahun 2018, iaitu 18 % lebih awal daripada belanjawan. " "(MAG) pendapatan kumpulan meningkat 7% y-o-y pada tahun 2019. Peningkatan prestasi NIAT dari tahun ke tahun adalah walaupun harga bahan bakar lebih tinggi sebanyak US $ 3 setong, kenaikan 3% dolar AS berbanding dengan ringgit dan impak MFRS16," kata Izham. Namun, beliau tidak mendedahkan NIAT dan angka pendapatan, maupun angka kerugian MAS untuk 2019. Kerugian bersih MAS untuk TK18 menyempit menjadi RM791.71 juta daripada RM812.11 juta pada TK17, kerana pendapatan meningkat sedikit sebanyak 0.8% yoy hingga RM8.74 bilion.

 

MAS 'LTBP akan melihat syarikat penerbangan nasional mencapai impak kewangan menjelang 2022 dan menjana pendapatan yang mencukupi untuk menampung kos modal untuk operasinya dua tahun kemubeliaun. Masih menempatkan MAS sebagai syarikat penerbangan premium, LTBP terdiri dari empat tiang, yang terdiri dari ukuran kapal terbang yang tepat, memberikan pengalaman pelanggan premium, memiliki strategi perkongsian dan mempelbagaikan pendapatan syarikat penerbangan.

"(Ke depan,) apa yang perlu kita lakukan dengan lebih baik adalah dengan menurunkan kos. Walaupun kita sudah kompetitif dibandingkan dengan syarikat penerbangan sejawat, masih ada ruang untuk peningkatan, terutama dalam mengurangi pembaziran.

"Sayangnya, Covid-19 telah menghambat momentum kami. Sudah sembilan minggu (sejak wabak virus) dan aliran tunai (kekurangan) tidak hanya mempengaruhi MAG tetapi industri secara keseluruhan," kata Izham[2].

 

3.0       Teori Pengurusan Konflik & Tekanan

Pengurusan konflik adalah proses mengehadkan aspek negatif konflik sementara meningkatkan aspek positif konflik. Konflik adalah hubungan yang normal dan sihat. Lagipun dua orang tidak dijangka bersetuju setiap masa. Sejak hubungan konflik tidak dapat dielakkan, belajar untuk menangani kesihatan minimum yang penting. Apabila konflik beliautur secara salah, ia dapat membahayakan hubungan. Tetapi apabila ditangani dengan penuh hormat cara positif, konflik memberi peluang untuk pertumbuhan, akhirnya mengukuhkan ikatan antara dua orang. Memperoleh kemahiran memerlukan penyelesaian konflik yang berjaya, hubungan peribadi dan profesional yang kuat dan berkembang.

Konflik juga  berpunca dari perbezaan individu, persepsi dan harga diri. Ia berlaku setiap kali orang tidak bersetuju nilai, motivasi, persepsi, idea, atau keinginan. Kadang-kadang perbezaan ini kelihatan remeh, tetapi ketika konflik mencetuskan perasaan yang kuat, mendalam keperluan peribadi dan hubungan adalah teras utama masalah iaitu keperluan untuk merasa aman dan selamat, keperluan untuk merasa dihormati dan dihargai, atau keperluan untuk lebih besar dan keakraban.

Jenis-Jenis Konflik

Proses menyelesaikan konflik dipengaruhi sejauh mana keadaan di mana konflik berlaku, misalnya, dalam konteks organisasi. Tiga jenis kemungkinan konflik dalam organisasi adalah intrapersonal, interpersonal, dan antara kumpulan.

Konflik Intrapersonal: Pengalaman yang memerlukan tempat dalam diri seseorang individu. Ia berlaku berkaitan dengan godaan untuk menghentikan diet dan juga utama keputusan untuk mendapatkan bentuk fizikal yang lebih baik untuk dapatkan laporan penilaian yang baik. Seorang individu mengalami rasa bersalah akibatnya konflik dalaman sering menjadi tertekan, mudah marah, dan gelisah. Walau bagaimanapun, mengenal pasti sumber sebenar konflik dan membezakan antara apa yang ingin dilakukan dan yang sepatutnya yang dilakukan adalah dua langkah dalam menguruskan konflik dalamanberjaya. Keinginan membawa kepada impian hari dan berlanjutan konflik, sementara menginginkan petunjuk yang sahih secara langsung kepada tingkah laku tertentu. Oleh itu, apabila ada kelakuan susulan, seseorang merasakan lebih kuat dan lebih yakin; beliau telah meningkat menjadi cabaran peribadi dan membawa positif perubahan peribadi.

Konflik Interpersonal: Konflik antara individu dalam organisasi yang sama. Ia wujud setiap kali orang berinteraksi dengan cara tertentu untuk menghasilkan hasil atau mencapai matlamat. Kerana mereka berbeza, namun, dalam banyak cara; sikap, keperibabeliaun, nilai, matlamat, latar belakang, pengalaman dan lain-lain konflik yang dihasilkan menjadikan pencapaian matlamat agak sukar. Oleh itu, belajar membuat penyesuaian yang betul adalah faktor penting dalam menguruskan konflik interpersonal.

Konflik antara kumpulan: konflik antara kumpulan dalam organisasi. Ia berlaku setiap kali di sana adalah hubungan atau interaksi antara kumpulan. Tiga sumber konflik antara kumpulan adalah:

Kohesi- "Melekat bersama" dalam kumpulan sering menyebabkan permusuhan di luar kumpulan; jenis struktur kepimpinan dan status individu dalam satu kumpulan adalah faktor yang meningkatkan konflik; pengambilan kuasa tindakan yang mempengaruhi orang lain dan dengan sengaja mempengaruhi kesejahteraan orang lain menghasilkan konflik dengan kumpulan yang kurang kuat. Pihak yang terlibat dalam konflik, dengan berusaha mencari jalan penyelesaian yang boleh diterima semua, dapat mengurangkan dengan aspek tidak berfungsi dari konflik[3].

Sebab-sebab Konflik Organisasi

i. Persaingan untuk kekurangan sumber

ii. Konflik yang melekat

iii. Hubungan Talian-Kakitangan

iv. Perbezaan matlamat dan nilai

v. Kepincangan organisasi

Peranan Tekanan dalam Pengurusan Konflik

Walaupun tekanan di tempat kerja adalah perkara biasa, tekanan berlebihan boleh mengganggu anda produktiviti dan kesan fizikal anda dan kesihatan emosi. Dan kemampuan anda untuk menghadapinya boleh bermaksud perbezaan antara kejayaan dan kegagalan. Seseorang tidak dapat mengawal semua pekerjaan anda persekitaran, tetapi itu tidak bermakna anda tidak berdaya atau tidak dapat mengawal tekanan untuk konflik yang anda maksudkan, walaupun anda tersekat dalam keadaan sukar. Tahap tekanan berbeza berdasarkan situasi dan jenis konflik diuruskan oleh pengurus konflik atau penyelia.

Peranan tekanan selain dari keadaan biasa pengurusan konflik. Mencari kaedah mengurus tekanan di tempat kerja bukan mengenai membuat perubahan besar atau memikirkan semula cita-cita kerjaya, tetapi lebih kepada memberi tumpuan kepada satu perkara yang selalu ada di dalamnya kawalan anda dengan mengimbangkan tahap tekanan. Walaupun bimbingan dan bimbingan membimbing pekerja di cara yang betul, latihan yang agak berkesan juga penting untuk mengelakkan konflik.

 

4.0       Bagaimana hubungan manusia yang baik dapat mengatasi masalah konflik dan tekanan yang dihadapi oleh MAS Airlines.

Saya berpendapat bahawa membuat keputusan kumpulan adalah keputusan terbaik untuk syarikat MAS Airlines. Pasukan Pengurusan Krisis MAS Airlines harus ditubuhkan. Kejadian tidak diingini secara tiba-tiba yang membawa kepada gangguan besar di tempat kerja disebut krisis. Krisis timbul dalam masa yang singkat dan mencetuskan perasaan takut dan tidak yakin pada pekerja. Adalah mustahak bagi pihak atasan untuk merasakan tanda-tanda awal krisis dan memberi amaran kepada pekerja agar tidak berlaku perkara yang sama. Setelah krisis dikesan, pekerja harus cepat bertindak dan mengambil keputusan cepat.

Pasukan Pengurusan Krisis dibentuk untuk melindungi organisasi daripada kesan buruk dari krisis. Pasukan Pengurusan Krisis menyiapkan organisasi untuk ancaman yang tidak dapat dielakkan. Organisasi membentuk pasukan pengurusan krisis untuk memutuskan tindakan yang akan datang dan merangka strategi untuk membantu organisasi keluar dari masa-masa sukar secepat mungkin. Pasukan Pengurusan Krisis dibentuk untuk segera bertindak balas terhadap isyarat amaran krisis dan melaksanakan rancangan yang relevan untuk mengatasi situasi kecemasan.

Pasukan Pengurusan Krisis terutamanya memberi tumpuan kepada:

Ø  Mengesan tanda-tanda awal krisis.

Ø  Mengenal pasti kawasan masalah

Ø  Duduk dengan pegawai secara berhadapan dan berbincang mengenai bidang-bidang keprihatinan yang telah dikenal pasti

Ø  Sediakan rancangan pengurusan krisis yang paling berkesan semasa menghadapi situasi kecemasan

Ø  Galakkan pekerja untuk menghadapi masalah dengan keberanian, tekad dan senyuman. Memotivasi mereka untuk tidak kehilangan harapan dan memberikan tahap yang terbaik.

Ø  Bantu organisasi keluar dari masa-masa sukar dan juga mempersiapkannya untuk masa depan.

Pasukan Pengurusan Krisis merangkumi:

Ø  Ketua jabatan

Ø  Ketua pegawai eksekutif dan orang-orang yang rapat dengannya

Ø  Lembaga Pengarah

Ø  Penasihat Media

Ø  Perwakilan Sumber Manusia

Peranan Pasukan Pengurusan Krisis adalah untuk menganalisis situasi dan merumuskan rancangan pengurusan krisis untuk menyelamatkan reputasi dan kedudukan organisasi dalam industri. Seorang Ketua Pasukan dilantik untuk mengendalikan keadaan dengan segera dan mendorong para pekerja untuk bekerja sebagai satu unit.

Langkah pertama adalah memahami bidang utama yang menjadi perhatian semasa menghadapi situasi kecemasan.Pasukan Pengurusan Krisis kemudian menyelesaikan pelbagai masalah dan kekurangan yang menyebabkan berlakunya krisis di tempat kerja. Anggota pasukan mesti memahami di mana keadaan menjadi salah dan bagaimana proses semasa dapat ditingkatkan dan dibuat lebih baik untuk kelancaran fungsi organisasi. Penting untuk mengutamakan masalah. Ratakan masalah sesuai kesannya kepada pekerja dan juga organisasi. Ketahui masalah mana yang mesti diselesaikan dengan segera dan yang mana semuanya dapat diselesaikan sebentar lagi.

CEO atau Ketua tidak boleh mengambil semua keputusan sahaja. Pasukan Pengurusan Krisis harus duduk bersama pegawai yang lain di platform bersama, membincangkan isu-isu yang berlaku, saling memberi cadangan dan menjangkau rancangan yang dapat diterima oleh semua. Salah satu peranan utama pasukan pengurusan Krisis adalah untuk terus berhubungan dengan pelanggan luaran dan juga media. Pasukan mesti menangani situasi kritikal dengan baik. Kembangkan rancangan dan strategi alternatif untuk masa-masa sukar. Pastikan anda mempunyai maklumat yang tepat. Periksa semula maklumat anda sebelum menyelesaikan rancangan. Laksanakan rancangan dengan segera untuk mendapatkan hasil. Maklum balas yang betul mesti diambil dari semasa ke semasa. Pasukan Pengurusan Krisis membantu organisasi untuk mengambil langkah yang betul pada masa yang tepat dan membantu organisasi mengatasi situasi kritikal[4].

 

5.0       Apakah penambahbaikan yang perlu dilakukan agar isu atau masalah tersebut mencapai matlamat sebenar.

Ø  Untuk mengelakkan berat sebelah, pengurusan peringkat atasan harus merancang strategi untuk mengatasi bias individu dan budaya.

Ø  Untuk mengatasi konflik kerja, beban kerja harus didelegasikan kepada yang sesuai kepadav pekerja dengan mengejar kemampuan mereka dan sumber yang ada. Paling penting untuk diberikan masa yang mencukupi untuk pekerja menyelesaikan kerja mereka dengan cara yang berkesan.

Ø  Tahap tekanan pengurus konflik adalah lebih banyak semasa antara peribadi dan antara kumpulan konflik, ia dapat dielakkan dengan betul kaunseling untuk pekerja dari peringkat awal serta kemudahan yang betul (kaunseling, bimbingan) semestinya disediakan untuk pengurus konflik untuk diatasi tekanan dalam organisasi.

Ø  Mempromosikan iklim kerja "keusahawanan" yang memberi pekerja lebih banyak kawalan kerja mereka daripada masalah.

Ø  Syarikat menawarkan lain –lain insentif yang menarik seperti peluang pengejkalan kerja, peluang naik pangkat dan bonus apabila keadaan kewangan syarikat sudah pulih supaya semasa konflik dapat diatasi semasa zaman cabaran kegawatan ekonomi akibat Covid-19.

 

 

 

6.0       Nyatakan pendirian anda tentang isu tersebut dengan membuat kupasan yang

sewajarnya.

Pada pendapat saya, keputusan CEO MAS Airlines iaitu Captain Izham Ismail memotong elaun kakitangan senior sebanyak 10 peratus dan memberhentikan banyak lagi elaun-elaun adalah wajar bagi menyelamatkan syarikat. Ia bagi membaiki aliran tunai dan kewangan syarikat. Bukan MAS Airlines sahaj yang terjejas semasa PKP ini tetapi syarikat penerbangan antarabangsa yang lain seperti Emirates, Cathay Pacific, Singapore Airlines (SIA) dan Malindo Air juga berhadapan dengan masalah kewangan dan memtong gaji kakitangan mereka malah ada yang terpaksa  membuang pekerja.

Tetapi jika saya selaku ketua atau pemimpin saya akan membuat keputusan pada masa krisis ini dengan berkomunikasi dengan cermerlang. Mengapa Organisasi Perlu Berkomunikasi Dengan Berkesan Semasa Krisis? Ramai orang berpendapat bahawa komunikasi korporat adalah mengenai persidangan akhbar mewah di hotel mewah dan menjamu makan kakitangan media dan pihak berkepentingan yang berkaitan. Namun, ada lebih banyak komunikasi korporat daripada membuat laporan tahunan yang berkilau atau siaran akhbar yang memalukan. Sebagai contoh, kejayaan sebenar pasukan komunikasi korporat diuji setiap kali organisasi menghadapi krisis dan cara mesin jentera yang berfungsi dengan baik dari bahagian atau fungsi komunikasi korporat bertindak balas terhadap keperluan mendesak untuk komunikasi sering menentukan seberapa baik media dan masyarakat juga sebagai agensi kerajaan melihat usaha organisasi dalam mengurangkan krisis dan langkah-langkah yang diambil untuk menangani krisis tersebut.

Sudah tentu, seperti yang akan kita bincangkan kemudian, ini tidak semudah yang didengar kerana ini memerlukan koordinasi dengan pelbagai pihak yang berkepentingan dalam organisasi dan juga agensi luar atau luar seperti rumah media dan pihak berkuasa sebelum pernyataan dapat dikeluarkan. Contohnya, setiap kali krisis meletus, seringkali pemimpin organisasi itu sendiri tidak bersiap sedia atau "terperangkap" oleh kepantasan yang meletus dan reaksi media dan masyarakat yang hiruk pikuk. Oleh itu, tugas untuk memastikan fakta-fakta terletak pada kepemimpinan kerana selalunya, masalah yang timbul tidak selalu mencapai kepemimpinan tertinggi. Sebagai contoh lain, ketika bencana industri terburuk dalam sejarah, insiden Kebocoran Gas Bhopal terjadi, itu adalah masalah bahawa tidak ada komunikasi yang jelas baik dari atas ke bawah mahupun dari bawah ke atas yang membawa kepada segala macam tindak balas yang membingungkan dan bertentangan yang muncul di sejurus kejadian.

Sama dengan kes MH370, ketika penerbangan Malaysia Airlines MH370 hilang, selama beberapa jam, hampir semua pihak berkepentingan seperti "orang buta dan gajah" yang meneka dan berspekulasi daripada tiba pada sambutan yang koheren dan kohesif kepada orang ramai. Maksudnya di sini adalah bahawa di zaman Twitter dan Media Sosial ini, orang awam tanpa nama yang sering membongkar cerita serta menambah butiran dan sedang mencari kemas kini. Oleh itu, tidak seperti era sebelumnya, pasukan komunikasi korporat tidak mampu hanya "menguruskan media" yang dengan istilah lain bermaksud media cetak dan visual.

Oleh itu, bukan sahaja pasukan komunikasi korporat semasa krisis harus berkoordinasi secara dalaman, tetapi mereka juga harus memastikan bahawa mengawasi berita dari media sosial sehingga mereka dapat bertindak balas dengan sewajarnya. Aspek penting lain dari komunikasi krisis timbul setiap kali ada kematian atau kematian dan kecederaan pada orang. Sebagai contoh, setiap kali ada serangan teroris, korporat sering kali mengeluarkan pernyataan yang memberi jaminan dan jaminan kepada pihak berkepentingan mengenai keselamatan atau pekerjanya serta dalam kes kematian yang tidak disengajakan, dengan cepat muncul tanggapan yang menjelaskan langkah-langkah yang mereka ambil. Memang, pada masa inilah pasukan komunikasi korporat dan model komunikasi krisis diuji untuk aspek kemanusiaannya serta kepemimpinan organisasi yang menjadi tumpuan untuk komitmennya terhadap kebajikan pekerjanya.

Dengan mempertimbangkan semua aspek ini, penting untuk diperhatikan bahawa komunikasi yang berkesan semasa krisis sering menentukan bagaimana organisasi itu dirasakan. Oleh kerana kesan dan persepsi dalam budaya digital "selalu aktif" kita terbentuk seketika, keperluan kepantasan, ketepatan dan kemanusiaan adalah yang penting semasa komunikasi krisis.

 

7.0       Kesimpulan

Gaya konflik biasanya dilihat sebagai tindak balas terhadap situasi tertentu. Sebaliknya, kami berpendapat bahawa gaya konflik individu boleh membentuk pekerja persekitaran sosial, mempengaruhi tahap berterusan konflik dan dengan itu mengalami tekanan. Konflik boleh menjadi sihat jika diatasi dengan berkesan. Pengurusan konflik memerlukan a gabungan kemahiran analitikal dan manusia. Setiap peserta projek harus belajar menyelesaikan projek konflik dengan berkesan. Pengurus konflik yang baik bekerja pada sumber konflik. Untuk menyelesaikannya secara kekal, mereka mesti mengatasi punca konflik dan bukan hanya gejala daripadanya. Mereka kemungkinan berlaku pertembungan sebelum "hubungan" sebenarnya dibuat dan kemudian siapkan rancangan tindakan mereka untuk dikendalikan masalah yang berpotensi. Mereka harus menumpukan perhatian untuk membangun suasana yang dirancang untuk mengurangkan konflik yang merosakkan dan menangani geseran rutin dan perbezaan kecil sebelum menjadi tidak terkawal. Mereka yang menggunakan menguasai atau menghindari gaya akan menghadapi lebih banyak tekanan dalam organisasi untuk menyelesaikan konflik, dan mereka yang berada berpengalaman dengan tahap konflik tugas yang lebih tinggi terjejas dengan tahap tekanan atau stress yang kurang dan itu juga membawa kepada peningkatan hubungan antara pekerja. Dalam beberapa kes, ia menjadi tugas yang mudah untuk pengurus konflik.

 

8.0       Rujukan

[1] https://www.malaysiaairlines.com/hq/en/about-us/our-story.html

 

[2] TheEdgeMarkets.com (2020)

 

[3] A Study on Stress Factors Influencing Conflict Management (2014).K.Tirumalaiah, *V.Sreecharan & W.R.Sony,

 

[4] “Prachi Juneja” and Reviewed By Management Study Guide Content Team. (https://www.managementstudyguide.com/role-of-leaders-in-crisis-management.htm)

 

 

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

PENTADBIRAN KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA