BPMN 1013 PENGANTAR PENGURUSAN
1.0
Pengenalan
Tokoh
Coca-Cola
ialah minuman kola berkarbonat yang dikeluarkan oleh Syarikat Coca-Cola (The
Coca-Cola Company; NYSE : KO) dari Atlanta, Georgia, Amerika Syarikat. Minuman
ini merupakan salah satu daripada jenama komersil yang terkenal di dunia dengan
jualan sejagat yang amat meluas. Setelah menerima nama samaran Coke yang
digunakan secara meluas, Syarikat Coca-Cola kemudian telah mendaftar nama ini
sebagai cap dagangannya pada tahun 1886. Asalnya ia dicipta sebagai ubat paten
pada hujung abad ke-19. Namun begitu hasil usaha dan strategi pemasaran yang
bijaksana oleh usahawan Asa Griggs Candler, Coke berjaya mendominasi pasaran
minuman bergas di seluruh dunia pada abad ke-20. Walaupun sekali sekala
dikritik kerana kesannya kepada kesihatan dan dituduh kerana perlakuan
kesalahan oleh syarikat itu, Coke masih merupakan minuman bergas yang amat
popular di seluruh dunia.
Dicipta
sebagai ubat paten pada hujung abad ke-19, Coca-Cola telah diperoleh oleh
usahawan Asa Griggs Candler, dan melalui taktik pemasarannya yang amat
bijaksana, Coke sanggup mendominasikan pasaran minuman bergas di seluruh dunia
pada abad ke-20. Walaupun sekali sekala dikritik kerana kesannya kepada kesihatan
dan dituduh kerana perlakuan kesalahan oleh syarikat itu, Coca-Cola masih
merupakan minuman bergas yang amat popular di seluruh dunia. Ahli farmasi John
Stith Pemberton dari Columbus, Georgia mereka wain koka yang diberikan gelaran
Wain Koka Perancis Pemberton ("Pemberton's French Wine Coca") pada
tahun 1884. Dia diilhami oleh kejayaan hebat Vin Mariani, sejenis wain koka
Perancis yang dibuat oleh Angelo Mariani[1].
Sewaktu
Atlanta dan Wilayah Fulton meluluskan undang-undang larangan terhadap penjualan
minuman keras pada tahun yang berikut, Pemberton bermula mengembangkan versi
kola wain Perancis tanpa alkohol. Dia menamakan minuman itu sebagai
"Coca-Cola" kerana ia mengandungi perangsang daun koka dari Amerika
Selatan yang telah diberi rasa dengan penggunaan buah kola yang mengandungi
kafeina. Setiap gelen sirap mengandungi lima auns daun koka. Jualan pertama
dibuat di "Farmasi Jacob" di Atlanta, Georgia pada 8 Mei 1886. Untuk
lapan bulan pertama, cuma sembilan gelas dijual pada puratanya setiap hari.
Pemberton mengiklankan minuman itu buat pertama kali pada 29 Mei dalam tahun
tersebut di Jurnal Atlanta.
Pada
mula-mulanya, Coca-Cola dijual sebagai ubat paten untuk lima sen segelas.
Walaupun Pemberton bermaksud minuman itu dijual sebagai minuman tanpa bergas,
ia dijual melalui dispenser soda yang amat popular di Amerika Syarikat pada
waktu itu kerana kepercayaan bahawa air berkarbonat adalah baik untuk
kesihatan. Pemberton mendakwa bahawa Coca-Cola dapat mengubati banyak penyakit,
termasuk ketagihan morfin, dispepsia, neurastenia, sakit kepala, dan mati
pucuk[2].
Pada
1887 sementara mengalami ketagihan morfin, Pemberton menjual sebahagian hak
milik syarikatnya kepada Asa Griggs Candler yang memperbadankannya menjadi
Perbadanan Coca Cola pada tahun 1888. Pada tahun yang sama, Pemberton menjual
haknya buat kali kedua kepada lagi tiga usahawan: J.C. Mayfield, A.O. Murphey,
dan E.H. Bloodworth. Pada waktu yang sama, Charley Pemberton, anak Pemberton
yang merupakan penagih alkohol, bermula menjual versi sendiri. Tiga versi
Coca-Cola - dijual oleh tiga perniagaan yang berasingan - terdapat di dalam
pasaran.
Untuk
mengatasi masalah itu, John Pemberton mengisytiharkan bahawa nama
"Coca-Cola" adalah kepunyaan Charley, akan tetapi kedua-dua pengilang
yang lain itu boleh meneruskan penggunaan rumusannya. Oleh sebab itu, pada
musim panas 1888, Candler menjual minumannya di bawah nama "Yum Yum"
dan "Koke". Selepas kedua-dua nama itu gagal menerima sambutan yang
baik, Candler bermula membuat tuntutan ke atas nama "Coca-Cola pada akhir
1888 kerana ingin menutupkan perniagaan kedua-dua pesaingnya. Candler membeli
hak eksklusif untuk rumusan minuman itu daripada John Pemberton, Margaret
Dozier, dan Woolfolk Walker. Bagaimanapun, pada tahun 1914, Dozier mendakwa
bahawa tandatangannya pada bil jualan adalah palsu, dan penganalisisan kemudian
menunjukkan bahawa tandatangan John Pemberton juga mungkin merupakan
pemalsuan[3].
Secret
Recipe adalah rantaian kafe gaya hidup popular diasaskan sejak 1996 dan
dilancarkan secara rasmi pada 1997. Kafe berpusat di Malaysia itu, berjaya
membina jenama di Singapura, Indonesia, Thailand, China, Filipina, Brunei, dan
Australia dan berjaya membina jenama produknya tersendiri berdasarkan gabungan
menu dan kualiti kek yang dicipta. Kafe ini juga diiktiraf dengan pensijilan
halal yang diberikan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)[4]. Secret
Recipe komited untuk mematuhi piawaian penyediaan makanan dan pemprosesan semua
di restoran mengikut garis panduan kawal selia, termasuk garis panduan analisis
bahaya dan titik kawalan kritikal (HACCP) dan pembungkus produk yang
didaftarkan untuk mendapat dan mewujudkan keyakinan pengguna ke atas
keselamatan produk di samping sebagai kaedah penggalak pemasaran (VHM).
Pelanggan boleh menikmati lebih daripada 20 jenis makanan, 40 ciptaan kek dan
pastri, dengan pelbagai berperisa ais krim dan minuman.
Menaungi
kira-kira 3000 pekerja di seluruh negara - 95 peratus rakyat tempatan,
selebihnya dari negara jiran. Lebih menarik lagi 98 peratus daripada keseluruhan
pekerjanya Melayu beragama Islam. Angka itu membuatkan keterujaan mahu
menyelongkar di sebalik nama Datuk Steven Sim meluap-luap. Tidak banyak tulisan
mengenainya sedangkan jenama Secret Recipe yang diasaskan beliau membina nama
ke peringkat antarabangsa. Secret Recipe lebih menonjol daripada tuannya -
kesempatan bersembang dua jam dengan Steven cukup untuk menjawab perbandingan
tersebut.
Anak
kelahiran Kota Baharu, Kelantan itu hakikatnya amat merendah diri. Prinsip
hidupnya antara lain jangan tamak. ''Kita dilahirkan kosong, bila mati pun tak
bawa apa-apa,'' kata anak bongsu lapan beradik yang mengkategorikan kehidupan
masa kecilnya susah. Suasana kampung sarat dengan kekurangan menjadikan Steven
manusia kreatif. Semua permainan dibuat sendiri. Jika budak-budak lain membuat
wau biasa, Steven menambah nilai misalnya memastikan wau hasil tangannya
mempunyai bunyi berdengung. Untuk bermain hoki pelepah kelapa 'dikemaskan'
manakala biji getah digosok hingga licin sehingga ada rakan tertarik lalu membelinya
selain aktiviti menangkap ikan yang kemudiannya juga menjadi hasil jualan.
Majoriti
rakan Steven berbangsa Melayu sementelah dia sendiri membesar di perkampungan
Melayu. Hubungan dengan jiran biar berbeza bangsa sangat rapat, manakala di
kalangan rakan-rakan tidak pernah berbangkit soal tidak boleh bermain bersama
semata-mata kerana 'aku Melayu dan engkau Cina'. Mengakui dilahirkan dengan
bakat berniaga, bagi Steven jiwa keusahawanan bukanlah sesuatu yang boleh
dipelajari atau boleh dibuat-buat. Sebagai anak bongsu dia sering
mempertahankan haknya, lantang meluahkan perasaan. ''Anak bongsu biasalah
abang-abang suka mengusik, buli. Tetapi saya ada keberanian untuk bersuara,''
katanya.
Pernah
bercita-cita mahu menjadi Pereka Hiasan Dalaman, namun siapa sangka rezeki
Steven melimpah-ruah dalam bidang perniagaan makanan. Itu pun bukan pekerjaan
pertamanya. Dia pernah berkhidmat dengan syarikat antarabangsa dalam bidang
pemasaran dan jenama khusus menyelia rangkaian pejabat di negara-negara Asia
Pasifik. Banyak yang dipelajari terutamanya apabila berpeluang melawat pelbagai
negara sepanjang kariernya itu. Steven gemar melancong namun dia tidak mahu
pulang kosong. Dia menjadi pemerhati kepada gaya hidup masyarakat di negara
yang dilawatinya. Setiap persoalan seperti mengapa penduduk Dubai makan lewat
malam, penduduk Australia cepat menghabiskan kerja dianalisis dan dicari
jawapan.
Ditanya
bagaimana Secret Recipe bermula, Steven mengimbas kenangan kira-kira 14 tahun
lalu di mana dia dan tiga anak saudaranya memulakan perniagaan kek dan kopi
menggunakan konsep baru. ''Ketika itu saya merasakan ada sesuatu yang kurang
dalam perniagaan makanan di negara kita. Kita ada fine dining di hotel-hotel,
manakala kedai makan biasa selalunya serba ringkas dan kurang menjaga
kebersihan.
''Tidak ada casual dining di
mana kita boleh menikmati hidangan sambil bersantai dalam suasana yang menarik
dengan harga makanan tidak terlalu mahal,'' katanya.
Dari situ bermulalah premis
pertama Secret Recipe di SS2 Petaling Jaya. Anak tangga pertama tidak mudah
didaki lantaran tiada siapa tahu tentang jenama itu. Oleh kerana tidak cukup
modal untuk mengiklankan tentang outlet pertama, Steven melakukan pemasaran
sendiri menawarkan kopi percuma. Ternyata ada perkembangan positif, daripada menikmati
kopi percuma pelanggan mencuba pula kek-kek yang dijual di situ. Steven tidak
lupa pengalaman yang mendedahkan Secret Recipe kepada dunia sebenar. Seorang
wartawan dari majalah KL Vision mencuba kek kejunya dan mencadangkan supaya dia
menyertai pertandingan kek keju tahunan. Apabila tiba hari pertandingan Steven
langsung tidak membuat persiapan kerana terlupa tarikh yang dimaklumkan
kepadanya. Dia cuma menghantar kek keju biasa dan tidak menaruh harapan untuk
menang. ''Semasa itu peserta terdiri daripada chef-chef hotel terkenal,
sedangkan Secret Recipe tak ada siapa pun yang kenal, hakim-hakim pun tak tahu
tentang kami,'' katanya tidak menyangka ketika itu kek keju Secret Recipe
memenangi Grand Champion. Selepas itu anugerah yang diterima Secret Recipe
tidak terhitung. Terlalu banyak dan pelbagai sehingga memupuk kepercayaan dan
keyakinan pengguna terhadap jenama tersebut.
2.0
Gaya
Kepimpinan kedua – dua tokoh
Gaya
kepimpinan merupakan pendekatan dan cara gaya bertindak yang digunakan oleh
seseorang pemimpin untuk mempengaruhi pengikutnya mencapai matlamat organisasi
(Newstan & Davis, 1993). Pendekatan ini sering dikaitkan dengan cara
penggunaan kuasa yang diamalkan oleh seseorang pemimpin dalam menetapkan hala
tuju organisasi, merancang dan melaksanakan strategi dan memotivasikan warga
sekolah yang dipimpinnya (Mohd Najib Ghafar & Tamyis Arbah, 2008).
Asa
Candler mempunyai kepimpinan yang terbuka dan kreatif. Beliau menggalakan
pekerja bawahannya terlibat dalam memberikan idea bagi memajukan syarikat. Ini
terbukti apabila Coca-Cola dijual dalam bentuk botol buat pertama pada 12 Mac
1894, dan dalam bentuk tin aluminium buat pertama kali pada 1955. Beliau juga
kreatif apabila bijak mengambil peluang untuk menjadikan jenama coca cola sebagai hak milik beliau. Untuk
mengatasi masalah itu, John Pemberton mengisytiharkan bahawa nama
"Coca-Cola" adalah kepunyaan Charley, akan tetapi kedua-dua pengilang
yang lain itu boleh meneruskan penggunaan rumusannya. Oleh sebab itu, pada
musim panas 1888, Candler menjual minumannya di bawah nama "Yum Yum"
dan "Koke". Selepas kedua-dua nama itu gagal menerima sambutan yang
baik, Candler bermula membuat tuntutan ke atas nama "Coca-Cola pada akhir
1888 kerana ingin menutupkan perniagaan kedua-dua pesaingnya. Candler membeli
hak eksklusif untuk rumusan minuman itu daripada John Pemberton, Margaret
Dozier, dan Woolfolk Walker.
Ditanya
tentang nama Secret Recipe, Steven berkongsi cerita. Katanya, dia sememangnya
seorang yang suka bekerja. Otaknya juga tidak berhenti bekerja walaupun ketika
tidur. Lebih menarik lagi, di sisi katilnya mesti ada kertas dan pen. Tangannya
akan menulis apa yang tercetus semasa tidur. Itu keistimewaan bapa kepada lima
anak itu. Dia memberitahu nama Secret Recipe diperoleh semasa di Hong Kong.
Seperti biasa bangkit daripada tidur dia membelek kertas kecil di meja sisi dan
perkataan Secret Recipe tertera di situ. Perkembangan Secret Recipe yang
memberangsangkan memberi idea kepada Steven untuk memfrancaiskan jenama
tersebut. Bermula dengan saudara mara dan rakan-rakan rapat, Steven secara
perlahan-lahan menyerahkan kepercayaan kepada sesiapa saja yang memenuhi
kriteria untuk menyertai francais Secret Recipe. Kini terdapat kira-kira 200
outlet di seluruh negara. Dia yang masih belum berpuas hati mahu mengembangkan
jenama makanan Malaysia ke luar negara.
''Kita
lihat masyarakat antarabangsa mudah mengenali makanan Thai, Jepun, Vietnam,
China dan sebagainya tetapi makanan Malaysia sukar menembusi imej antarabangsa.
''Dari
situ lahir keinginan saya untuk meneroka pasaran luar biar pun saya telah
menjangkakan cabaran yang dihadapi bukan sedikit,'' katanya.
Steven
berkongsi pengalaman memperkenalkan Secret Recipe di negara jiran Singapura.
Hasrat membuka outlet di Orchard Road kecundang lantaran jenama Malaysia
dipandang rendah. Tidak berputus asa dia mencuba di kawasan lain di republik
itu ternyata sambutan yang diterima amat menggalakkan. Tatkala berjaya mencipta
nama di situ, Steven ditawarkan ruang perniagaan di Orchard Road. Tidak
terhenti di situ, dua kali dia didatangi pihak pelaburan Singapura mencadangkan
supaya ibu pejabat Secret Recipe dipindahkan ke negara itu. Pelbagai tawaran
menarik turut mengiringi jemputan tersebut. Namun jati diri anak Kelantan itu
ternyata kukuh, tidak mudah terpesona dengan tawaran yang sememangnya tidak
diperoleh di negara sendiri.
3.0
Perkembangan
Organisasi
Coca-Cola
menjadi penaja Sukan Olimpik yang sulung pada sukan 1928 di Amsterdam dan telah
menjadi penaja Olimpik yang tetap sejak masa itu. Tajaan korporatnya termasuk
Sukan Olimpik Atlanta 1996 di Atlanta yang membenarkan menyoroti tempat
asalnya. Sejak 1978, Coca-Cola ialah penaja utama untuk FIFA dan telah menaja
setiap Piala Dunia FIFA dan pertandingan FIFA yang lain. Sebenarnya, salah satu
daripada piala pertandingan: Kejohanan Belia Dunia FIFA dari Tunisia pada tahun
1977 hingga Malaysia pada tahun 1997 telah digelarkan "FIFA - Piala Coca
Cola". Tambahan pula, Coca-Cola juga menaja Coca-Cola 600 untuk siri
perlumbaan automobil, Piala Nextel NASCAR Nextel Cup, di Litar Lumba Motor
Lowe, Carolina Utara. Coca-Cola mempunyai sejarah hubungan pemasaran sukan yang
panjang. Sejak permulaannya, syarikat itu telah menaja bukan sahaja Besbol Liga
Utama (Major League Baseball), Liga Bola Sepak Nasional (National Football
League), Persatuan Bola Keranjang Nasional (National Basketball Association)
dan Liga Hoki Nasional (National Hockey League), mahupun banyak pasukan dalam
liga-liga ini. Syarikat itu juga telah lama menaja Liga Bola Sepak Australia
(Australian Football League), dan pada suatu masa, memegang hak-hak penamaan
untuk Musim Perdananya. Tiap-tiap tahun, Coca-Cola juga menaja permainan ujian
Bola Sepak Peraturan Antarabangsa antara Australia dan Ireland.
Datuk
berjaya membawa pencuci mulut yang mendapat sambutan yang sangat baik di
masyarakat barat kepada masyarakat Melayu yang suka makan kerepek atau yang
tidak suka produk Barat. Tetapi, Datuk telah memilih kek sebagai produk
utamanya kerana masyarakat Melayu, Cina, India sama ada Barat akan membeli kek
untuk pelbagai tujuan, iaitu menyambut hari jadi, Hari Ibu, Hari Bapa atau
menyambut sesuatu kejayaan. Selain itu, Datuk juga memperkenalkan konsep baru,
iaitu Secret Recipe bukan menjual kek sahaja dan juga menjual nasi, pasta, mee
dan sebagainya. Datuk juga memperkenalkan konsep kedai makan yang baru di
Secret Recipe. Konsep kedai makan kebiasaan dikenalkan di restoran tetepi bukan
di kedai kek. Datuk telah memperkenalkan konsep yang baru dan unik dan Datuk
juga bekerja keras demi menunaikan konsep walaupun perjalanan untuk menunaikan
konsep tersebut sangat susah dan Datuk telah membuktikan konsep beliau dengan
kejayaan. Inilah sebab-sebab saya memilih Datuk Steven Sim, pengasas Secret
Recipe.
Kini
dengan pasaran menjangkau ke China, Australia, Filipina, Thailand, Brunei, Indonesia
dan beberapa negara lagi, percaturan Steven bersama tiga anak saudaranya pada
tahun 1997 untuk mengangkat jenama Malaysia ternyata tidak silap. Dia juga
bersungguh-sungguh memastikan jenama Malaysia itu membawa sijil Halal biar di
mana saja ia dibuka lantaran percaya industri makanan halal amat luas untuk
diteroka. Umat Islam ada di mana saja untuk menikmatinya selain orang bukan
Islam yang juga percaya kepada kebersihan produk Secret Recipe selain kualiti
hidangan yang disajikan.
Semasa
diawalkan pembukaan, Secret Recipe kurang mendapat sambutan. Oleh itu, beliau
mengedarkan flyers yang tertera "free coffee" dengan berjalan kaki.
Seperti yang kita sedia maklum masyarakat Malaysia sukakan benda yang percuma.
Ole itu, ramai pelanggan datang ke warung Secret Recipe mencuba pelbagai kek
yang ada. Dato Steven Sim mengambil peluang tersebut untuk mendapat maklum
balas kepuasan pelanggan, dan daripada komen-komen yang diberi beliau mengubah
kek-kek tersebut mengikut cita rasa masyarakat
Malaysia.
4.0
Tahap
pertumbuhan organisasi
Pada
tahun 1892, Candler memperbadankan syarikat kedua, "Syarikat
Coca-Cola" ("The Coca-Cola Company") (perbadanan kini), dan
kemudian pada 1910, dia membakar rekod-rekod syarikat yang terawal untuk
mengaburkan keasalan syarikatnya di sisi undang-undang. Candler kemudian
bermula memasarkan produk itu secara agresif, tetapi kesan yang
diharap-harapkan daripada kempen pengiklanan tidak dapat diperolehi sehingga
jauh kemudian.
Coca-Cola
dijual dalam bentuk botol buat pertama pada 12 Mac 1894, dan dalam bentuk tin
aluminium buat pertama kali pada 1955. Pembotolan Coca-Cola yang pertama
dilaksanakan di Syarikat Biedenharn Candy di Vicksburg, Mississippi, pada tahun
1891. Pemiliknya Joseph A. Biedenharn. Botol yang asli adalah botol Biedenharn,
yang kelihatan amat berbeza daripada reka bentuk skirt hobel yang kini amat
biasa. Asa Candler tidak yakin akan pembotolan minuman itu, tetapi kedua-dua
usahawan yang mengemukakan gagasan itu amat meyakinkan sehingga Candler
menandatangani kontrak yang memberikan kawalan prosedur pembotolan kepada
mereka. Bagaimanapun, kontrak yang tidak ketat itu membawakan kesulitan kepada
syarikat Coca-Cola pada dekad-dekad yang berikut. Masalah itu dirumitkan lagi
dengan keputusan pembotol untuk memberikan subkontrak kepada syarikat-syarikat
yang lain &mdash pada hakikatnya, menjadi pembotol induk. Ini bermakna
bahawa Coca-Cola dijual dalam pebagai jenis botol, sehingga pengenalan botol
Coke piawai yang ikonik pada tahun 1916.
Perkembangan
Secret Recipe yang memberangsangkan memberi idea kepada Steven untuk
memfrancaiskan jenama tersebut. Bermula dengan saudara mara dan rakan-rakan
rapat, Steven secara perlahan-lahan menyerahkan kepercayaan kepada sesiapa saja
yang memenuhi kriteria untuk menyertai francais Secret Recipe. Kini terdapat
kira-kira 200 outlet di seluruh negara. Dia yang masih belum berpuas hati mahu
mengembangkan jenama makanan Malaysia ke luar negara.
''Kita
lihat masyarakat antarabangsa mudah mengenali makanan Thai, Jepun, Vietnam,
China dan sebagainya tetapi makanan Malaysia sukar menembusi imej antarabangsa.
''Dari
situ lahir keinginan saya untuk meneroka pasaran luar biar pun saya telah
menjangkakan cabaran yang dihadapi bukan sedikit,'' katanya.
Kini
dengan pasaran menjangkau ke China, Australia, Filipina, Thailand, Brunei,
Indonesia dan beberapa negara lagi, percaturan Steven bersama tiga anak
saudaranya pada tahun 1997 untuk mengangkat jenama Malaysia ternyata tidak
silap. Dia juga bersungguh-sungguh memastikan jenama Malaysia itu membawa sijil
Halal biar di mana saja ia dibuka lantaran percaya industri makanan halal amat
luas untuk diteroka. Umat Islam ada di mana saja untuk menikmatinya selain
orang bukan Islam yang juga percaya kepada kebersihan produk Secret Recipe
selain kualiti hidangan yang disajikan.
Kini
terdapat 270 kafe Secret Recipe di lapan buah negara termasuk di Australia
dengan lebih 3,500 pekerja. Secara puratanya, kesemua kafe Secret Recipe
mencatat jualan sebanyak RM400 juta setahun. Daripada jumlah ini, RM150 juta
dijana oleh 50 cawangan yang dimiliki sendiri oleh Secret Recipe, dengan
catatan untung bersih sebanyak RM20 juta.
5.0
Kesimpulan
Asa
Candler, juga seorang bekas jurujual, membina armada jualan untuk menjual sirap
Coca-Cola ke restoran-restoran setelah membeli formulanya dari John Pemberton
seorang ahli farmasi dengan harga USD2,300 pada tahun 1886[5]. Coca-Cola dijual
dalam bentuk botol buat pertama pada 12 Mac 1894, dan dalam bentuk tin
aluminium buat pertama kali pada 1955. Pembotolan Coca-Cola yang pertama dilaksanakan
di Syarikat Biedenharn Candy di Vicksburg, Mississippi, pada tahun 1891.
Pemiliknya Joseph A. Biedenharn. Botol yang asli adalah botol Biedenharn, yang
kelihatan amat berbeza daripada reka bentuk skirt hobel yang kini amat biasa.
Asa Candler tidak yakin akan pembotolan minuman itu, tetapi kedua-dua usahawan
yang mengemukakan gagasan itu amat meyakinkan sehingga Candler menandatangani
kontrak yang memberikan kawalan prosedur pembotolan kepada mereka.
Bagaimanapun, kontrak yang tidak ketat itu membawakan kesulitan kepada syarikat
Coca-Cola pada dekad-dekad yang berikut. Masalah itu dirumitkan lagi dengan
keputusan pembotol untuk memberikan subkontrak kepada syarikat-syarikat yang
lain pada hakikatnya, menjadi pembotol induk. Ini bermakna bahawa Coca-Cola
dijual dalam pebagai jenis botol, sehingga pengenalan botol Coke piawai yang
ikonik pada tahun 1916 dan ia terus terkenal dan produk yang laris sehingga
kini.
Apakah
resipi rahsia Steven Sim, seorang usahawan yang ‘low profile’, dalam
membangunkan jenama Secret Recipe hingga mencapai tahapnya sekarang?
#1 -
Pilih produk yang tepat untuk pasaran
Steven
Sim memilih kek sebagai produk utamanya kerana walau pun ia berasal dari Barat,
ia merupakan makanan universal dan terdapat dalam setiap kebudayaan, bangsa dan
negara. Ia merupakan produk yang mudah dan juga tergolong dalam kategori produk
yang menyeronokkan, serta diminati setiap orang tidak kira kanak-kanak, remaja,
orang muda mahupun orang tua.
#2 –
Perkenalkan konsep yang unik dan baru
Steven
Sim mengambil keputusan untuk menceburi bisnes ini apabila mendapati terdapat
kekurangan yang ketara, dalam konsep kafe yang menawarkan suasana menikmati
hidangan yang kasual dan santai pada ketika itu.
#3 –
Bina pasukan kerja yang berkemahiran
Pada
peringkat awal, Steven Sim bekerjasama dengan tiga orang anak saudaranya untuk
memulakan bisnes. Ketiga-tiga anak saudaranya mempunyai kemahiran dalam bidang
pembuatan kek, dan membangunkan produk-produk baru yang mampu menarik perhatian
dan selera pelanggan.
#4 –
Hasilkan perancangan yang jelas
Pada
peringkat awal, Steven Sim memfokuskan pada strategi membina jenamanya untuk
membezakan Secret Recipe dengan pesaing. Ini termasuklah mencipta logo, memilih
warna korporat bisnes, memperincikan strategi pemasaran, menghasilkan uniform
pekerja, merekabentuk paparan menu hidangan, menetapkan hiasan dalaman
(interior design) kafe, dan mewujudkan standard bagi khidmat pelanggan.
#5 –
Sesuaikan produk dengan ‘selera’ tempatan
Sebelum
memasuki sesuatu pasaran di negara baru, Steven Sim akan melakukan kajian
pasaran berkaitan gaya hidup, pembezaan budaya, jenis makanan utama dan budaya
pemakanan masyarakat di negara tersebut. Ini bagi memastikan produk Secret
Recipe mudah diterima oleh masyarakat tempatan tersebut.
#6 –
Jaga kualiti produk
Sebagai
sebuah jenama yang mempunyai kehadiran di pelbagai negara, cabaran paling besar
yang dihadapi oleh Steven Sim adalah memastikan kualiti produk yang konsisten,
di setiap cawangan terutamanya rasa bagi setiap menu (kecuali menu yang perlu
diubahsuai berdasarkan citarasa tempatan).
#7 –
Berfikiran besar
Walaupun
telah mempunyai 15 cawangan pada tahun 2000, termasuk satu di Singapura, Steven
Sim tidak berpuas hati dengan hanya mencapai tahap itu. Pada tahun yang sama
beliau mengorak langkah untuk membina Secret Recipe menjadi jenama global,
dengan meneroka pasaran Thailand. Seperti yang dinyatakan di awal artikel, kini
terdapat 270 cawangan Secret Recipe di mana 80 darinya terletak di luar
Negara[6].
#8 –
Percaya pada diri sendiri
Sebelum
menjadi usahawan, Steven Sim pernah memegang beberapa jawatan tinggi seperti
pengarah urusan Modern Mum Sdn Bhd, pengarah Tony & Guy Hairdressing dan
pengarah pemasaran Tigi Asia Pty Ltd dengan gaji mencecah lima angka[7].
6.0
Rujukan
[2]
https://www.georgiaencyclopedia.org/articles/history-archaeology/asa-candler-1851-1929
[6] https://www.secretrecipe.com.my/our-story/
Comments