BSMH2013 PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
PENGENALAN
Bahagian
Sumber Manusia Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mempunyai 11 Fungsi sumber
manusia yang mereka laksanakan. Antaranya ialah : -
1.
Pengurusan
Pengambilan Anggota Sokongan II.
Anggota Kumpulan Sokongan II terdiri
daripada Jururawat, Penolong Pegawai Perubatan, Penolong Pegawai Farmasi, Juru
X-Ray, Jurupulih Cara kerja dan lain-lain. Bahagian Sumber Manusia KKM
bekerjasama dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dalam menjalankan pengambilan
kakitangan baru dan mengadakan sesi temuduga bagi jawatan tersebut.
2.
Pengurusan
Permohonan Pelantikan Pegawai Perubatan Kontrak.
Dalam kes tertentu, sekiranya KKM
masih memerlukan khidmat pakar perubatan dalam bidang tertentu maka pelantikan
pegawai perubatan kontrak dilaksanakan bagi menyelesaikan kekurangan kakitangan
doktor pakar.
3.
Pengurusan
Kenaikan Pangkat Pegawai Perubatan, Pegawai Pergigian dan Pegawai Farmasi ke
Gred 44 hingga Gred 54 di bawah Laluan Kerjaya di Kementerian Kesihatan
Malaysia.
Setiap kakitangan tersebut biasanya
mengalami kenaikan pangkat dan diuruskan oleh Bahagian Sumber Manusia KKM.
Laluan kerjaya yang cepat dan pantas ini dilaksanakan demi menarik minat jawatn
tersebut untuk terus berkhidmat dengan kerajaan dalam bidang perkhidmatan
kesihatan.
4.
Pengurusan
Permohonan Cuti Sakit Barah.
Kakitangan KKM yang mempunyai sakit
barah boleh memohon cuti khas sakit barah mengikut kelayakan yang ditetapkan
dan ia diuruskan oleh Bahagian Sumber Manusia KKM. Berdasarkan
peruntukan Perintah Am Bab C 31 menjelaskan bahawa kemudahan Cuti Barah Bergaji
Penuh selama 720 hari bagi penyakit barah dan kusta atau yang setaraf
dengannya. Ini bermakna kelayakan Cuti Barah Bergaji Penuh selama 720 hari
meliputi kedua-dua jenis barah yang dihidapi pegawai. Pegawai layak dipertimbangkan kemudahan Cuti Barah Bergaji
Penuh selama 720 hari tetapi dengan syarat segala perbelanjaan rawatan
perubatan barah tidak ditanggung oleh kerajaan.
5.
Pengurusan
Tindakan Tatatertib bagi Kes Tidak Hadir Bertugas Tanpa Cuti.
Bagi kakitangan KKM yang bermasalah
dimana tidak hadir bertugas tanpa kebenaran maka Bahagian Sumber manusia akan
menguruskan kes tindakan tatatertib ke atas kakitangan mereka. Biasanya Surat
Peringatan dan kaunseling diberikan kepada kakitangan yang bermasalah ini
sebelum tindakan tataertib dilaksanakan.
Jurnal 1 : Hubungan Antara Pengurusan Sumber
Manusia, Budaya Organisasi Dan Prestasi Organisasi: Pemodelan Persamaan
Struktur (Ijms 22 (1), 97–112 (2015)
Ulasan Jurnal 1
(i) Apakah yang dimaksudkan dengan Pengurusan Sumber
Manusia Berkesan?
Peranan utama PSM adalah untuk
memastikan organisasi mencapai kejayaan menerusi modal insannya. Perkembangan
semasa dalam literatur menunjukkan PSM memberi impak terhadap prestasi
organisasi menerusi pengaruhnya terhadap sikap dan gelagat pekerja (Alfes,
Shantz , Truss, & Soane, 2013;[1] Cristini, Eriksson, & Pozzoli, 2013;
Ho, 2010; Long & Perumal, 2014; Sun, Aryee, & Law, 2007; Zhou, Hong,
& Liu, 2013). Memandangkan budaya sesebuah organisasi mempuyai perkaitan
yang rapat dengan gelagat sumber manusia (Schein, 2004), maka secara teorinya
PSM dilihat dapat membantu dalam membentuk budaya organisasi (dari segi norma
gelagat pekerja) dan selanjutnya memberi impak terhadap prestasi organisasi.
Bagi Ulrich dan LaFasto (1995),
PSM bertindak sebagai mekanisme yang menyampaikan mesej tertentu bagi membentuk
tingkah laku pekerja yang diingini oleh organisasi[2]. Pemikiran pekerja
dipengaruhi oleh maklumat yang diterimanya, serta pengalaman tingkah laku mereka.
Maklumat yang diterima oleh pekerja boleh datang daripada pelbagai sumber, dan
maklumat tersebut dapat menyalurkan jenis tindakan yang diharapkan dan diingini
oleh organisasi. Hal ini akan menghasilkan satu pemikiran yang dikongsi bersama
dalam kalangan pekerja. Hasil daripada pelaksanaan PSM tertentu, pekerja cuba
menafsir mesej tersebut dan membentuk pengertian terhadap persekitaran kerja
mereka secara bersama.
Apabila wujudnya penafsiran terhadap suatu
fenomena yang dikongsi secara bersama oleh sekumpulan manusia dalam organisasi,
maka terbentuklah budaya sesebuah organisasi (Cooke & Rousseau, 1988)[3].
Hal ini sejajar dengan saranan beberapa pihak (Bowen & Ostroff , 2004; Den
Hartog & Verburg, 2004) tentang peranan penting yang mungkin dimainkan oleh
budaya organisasi dalam hubungan PSM dan prestasi organisasi.
(ii)
Apakah ciri-ciri Pengurusan
Sumber Manusia Berkesan?
Sifat atau ciri budaya
organisasi yang menekankan hubungan perorangan (Xenikou & Simosi, 2006),
dan berorientasikan nilai kemanusiaan (Lok & Crawford, 2004; Parry &
Proctor, 2003; Xenikou & Simosi, 2006), seperti mengambil berat tentang
kebajikan pekerja,serta mementingkan pembuatan keputusan secara bersama berkait
rapat dengan prestasi organisasi. Oleh sebab itu, boleh disimpulkan bahawa budaya
organisasi memberi kesan terhadap pelbagai ukuran prestasi organisasi.
(iii) Mengapa pengurusan sumber manusia berkesan
penting kepada organisasi.
Dengan kata lain, keputusan
kajian dalam jurnal ini sebagai bukti tambahan menyokong peranan PSM
sebagai salah satu sumber organisasi yang boleh menyumbang pada kecemerlangan
organisasi. Oleh itu, organisasi harus memberi tumpuan pada proses perolehan,
pengambilan, pembangunan dan pengekalan sumber modal insan mereka melalui
sistem PSM yang berkesan. Dapatan ini sejajar dengan pandangan Lado dan Wilson
(1994) serta Prahalad dan Hamel (1990) bahawa keupayaan organisasi dalam
menentu, membangun dan membentuk kecekapan organisasi merupakan faktor penting
bagi menjamin kelebihan bersaing dan kecemerlangan sesebuah organisasi[4].
Dalam hal ini, pengurusan dan pelaksanaan PSM yang berkesan adalah perlu. Ini
kerana bagi Becker dan Gerhart (1996) dan Pfeff er (1994), PSM dapat
menyalurkan mesej penting dalam membentuk, membangun dan mengekalkan kecekapan
pada sumber modal insan organisasi.
Selain itu, cabaran yang
ditempuhi oleh fi rma pembuatan semakin meningkat dengan kos buruh tempatan
yang semakin tinggi, ditambah dengan persaingan sengit dari negara serantau
seperti China, maka peningkatan pengetahuan
PSM oleh pihak pengurusan organisasi boleh merupakan cara yang memungkinkan
peningkatan daya saing organisasi. Oleh itu, dapatan kajian ini boleh menjadi
perangsang kepada organisasi dalam meningkatkan tahap kesedaran pengurusan
firma tentang peranan penting yang dimainkan oleh PSM.
Seterusnya, ini dapat
meningkatkan penghargaan pengurusan firma tentang sumbangan PSM terhadap
pencapaian organisasi. Organisasi harus fokus pada sumber modal insan mereka,
dan bukan hanya memberi tumpuan pada
kedudukan daya saing organisasi di pasaran semata-mata. Peralihan tumpuan
kepada sumber dalaman organisasi
oleh pihak pengurusan adalah perlu bagi menjamin kecemerlangan organisasi,
memandangkan sumber modal insan merupakan asas membentuk organisasi yang
strategik dan juga sebagai sumber utama bagi membolehkan organisasi mencapai
kelebihan bersaing (Barney,1991; Bhatt , 2011; Grant; 1991, 1998)[5].
(iv) Bagaimanakah Pengurusan Sumber manusia berkesan
dapat dilaksanakan.
Secara keseluruhannya,
keputusan model persamaan struktur bukan sahaja mengukuhkan pandangan tentang
wujudnya hubungan positif di antara konstruk PSM, budaya organisasi dan
prestasi organisasi, malah membekalkan maklumat tambahan berkenaan kesan secara
langsung konstruk PSM terhadap prestasi organisasi, serta kesan konstruk PSM
terhadap prestasi organisasi yang berbentuk tidak langsung dengan menerusi
budaya organisasi sebagai pemboleh ubah pengantara. Walau bagaimanapun,
pengurusan organisasi harus sedar bahawa PSM yang konsisten adalah perlu bagi
memastikan mesej yang disampaikan kepada pekerja adalah jelas, dan dapat
menyalurkan petunjuk kepada pekerja tentang norma budaya organisasi yang ingin
dibentuk oleh organisasi, dan akhirnya dapat membantu meningkatkan
kecemerlangan organisasi.
JURNAL 2 : AMALAN PENGAMBILAN DAN PEMILIHAN PEKERJA: TINJAUAN KE ATAS FIRMA
TERPILIH DI SEKTOR PERKILANGAN IJMS 14 (2),
143-162 (2007)
Ulasan Jurnal 2
(i) Apakah yang dimaksudkan dengan Pengurusan Sumber
Manusia Berkesan?
Pengambilan dan pemilihan pekerja dalam
sesebuah organisasi merupakan fungsi yang amat penting untuk menjamin kejayaan
pengurusan sumber manusia. Tanpa strategi pengambilan dan pemilihan yang baik,
organisasi akan mengalami beberapa kesan negatif. Huselid (1994) serta Stewart
dan Knowles (2000) menegaskan bahawa amalan pengambilan dan pemilihan pekerja
akan memberi kesan ke atas prestasi organisasi secara keseluruhannya[6].
Sebenarnya tujuan umum pengambilan dan pemilihan pekerja adalah untuk mencari
pekerja yang terbaik bagi sesuatu jawatan yang bersesuaian (picking the right person for the right job). Di samping itu pihak pengurusan atasan harus memastikan
kuantiti dan kualiti sumber manusia dalam organisasi dapat menyokong segala
misi, matlamat dan strategi organisasi. Atas dasar inilah pengambilan dan
pemilihan pekerja dijalankan dengan teliti dan mengikut prosedur yang telah
ditetapkan. Gatewood dan Feild (1994) serta Scholarios, Lockyer dan Johnson
(2003) mendefinisikan pengambilan dan pemilihan pekerja sebagai proses
mengumpul dan menilai maklumat mengenai individu dalam proses menawarkan
pekerjaan.
Pengambilan adalah proses menarik minat
seberapa ramai calon untuk memohon pekerjaan dalam organisasi (Flynn, 1994;
Farnham & Stevens, 2000; Min & Kleiner, 2001; Scholarios et al., 2003; Fish & Macklin,
2004)[7] Pengambilan semakin mencabar
kerana terdapat ramai calon yang berkelayakan memohon sesuatu kekosongan
jawatan. Pada kebiasaannya proses pengambilan bermula apabila seseorang
pengurus mengisi borang khas untuk memohon pekerja. Ia adalah satu dokumen
lengkap yang mengandungi nama jawatan, jabatan yang memohon, tarikh pekerja
diperlukan dan pengesahan daripada pengurus besar syarikat. Berdasarkan
maklumat tersebut, seseorang pengurus sumber manusia akan merujuk kepada
diskripsi tugas untuk mengenal pasti kelayakan yang diperlukan bagi memenuhi
keperluan pengambilan organisasi.
Pemilihan pekerja pula adalah proses
mengenal pasti dan memilih pekerja yang terbaik untuk organisasi. Pemilihan
pekerja amat berkait rapat dengan pengambilan kerana kedua-duanya melibatkan proses
menempatkan individu dalam organisasi. Pemilihan pekerja amat dipengaruhi
oleh strategi pengambilan yang digunakan. Ini bermakna strategi pengambilan
yang baik dapat menarik seberapa ramai calon untuk memohon jawatan tersebut dan
pemilihan pekerja dapat dilakukan dengan lebih berkesan. Perbelanjaan dan usaha
yang tinggi dalam pengambilan dapat menghasilkan calon terbaik untuk sesuatu
jawatan. Pemilihan dibuat berdasarkan kepada kumpulan pemohon yang memohon
sesuatu jawatan dan memilih mereka yang paling layak untuk jawatan tersebut.
Torrington dan Hall (1991) berpendapat pemilihan pekerja yang dilakukan dengan
berhati-hati dan mengikut prosedur yang ditetapkan boleh memberikan keadilan
kepada semua pihak dan dapat mengelakkan kesilapan dalam pemilihan calon semasa
temuduga. Ini bermakna sistem pengambilan dan pemilihan pekerja yang terbaik
dapat meminimumkan diskriminasi dan memberi peluang kepada firma untuk membuat
keputusan pemilihan pekerja yang tepat.
(ii)
Apakah ciri-ciri Pengurusan
Sumber Manusia Berkesan?
Tinjauan ini juga menunjukkan hampir
kesemua responden mengikut proses pengambilan dan pemilihan pekerja.
Kesemua responden (100%) melakukan perancangan sumber manusia, pengumuman
kekosongan jawatan, panggilan temuduga, sesi temuduga dan pemilihan pekerja.
Proses-proses tersebut merupakan asas utama dalam amalan pengambilan dan
pemilihan pekerja. Proses yang amat komprehensif ini diperlukan untuk
memastikan tenaga pekerja yang diambil benar-benar sesuai dengan kekosongan
jawatan dan memberi keadilan kepada semua pihak. Kepentingan proses pengambilan
dan pemilihan pekerja ini turut disarankan oleh Torrington dan Hall (1991)[8].
Salah satu penemuan tinjauan ini
mendapati bahawa sumber utama pengambilan pekerja ialah kaedah pengiklanan.
Media yang biasa digunakan ialah surat khabar dan papan tanda. Pengiklanan di
akhbar merupakan salah satu cara yang berkesan untuk menarik perhatian seberapa
ramai calon untuk memohon jawatan tersebut. Manakala sumber yang paling kurang
digunakan ialah perkhidmatan agensiagensi pekerjaan. Keinginan untuk
mendapatkan pekerja yang berkualiti khususnya di peringkat pengurusan telah
menyebabkan organisasi menggunakan pelbagai bentuk sumber pengambilan dengan
pelaburan modal yang besar. Terdapat juga firma yang mengadakan perhubungan
dengan universiti tempatan dan luar negara untuk mendapatkan tenaga kerja yang
berkelayakan.
(iii)
Mengapa pengurusan sumber
manusia berkesan penting kepada organisasi.
Berdasarkan
tinjauan yang dijalankan ia menunjukkan bahawa amalan pengambilan dan pemilihan pekerja di sektor perkilangan
mempunyai persamaan dengan amalan di sektor-sektor lain. Walaupun ianya tidak
sama seratus peratus, proses asas dalam pengambilan dan pemilihan turut
dilakukan oleh setiap organisasi. Proses ini perlulah dikaji dari masa ke
semasa untuk memastikan kecekapan dan keberkesanan amalan pengambilan dan
pemilihan pekerja. Aspek perancangan sumber manusia yang baik dapat memastikan
amalan pengambilan dan pemilihan pekerja yang berkesan. Perancangan sistematik
ini juga dapat mengurangkan masalah yang berkaitan dengan sumber manusia
(Nyamazana, 1990)[9]. Perkara ini perlu difikirkan, memandangkan era industri
masa hadapan akan bertukar kepada industri pengeluaran berteknologi tinggi. Ini
bermakna perubahan terhadap keperluan tenaga buruh akan berlaku. Proses
pengambilan dan pemilihan pekerja pastinya akan turut berubah terutamanya dari
segi kriteria pemilihan, sumber pengambilan dan kemahiran pekerja. Organisasi
perlulah lebih peka terhadap perubahan yang berlaku dan seterusnya membentuk
program pengambilan dan pemilihan pekerja yang lebih cekap dan berkesan.
(iv) Bagaimanakah Pengurusan Sumber manusia berkesan
dapat dilaksanakan.
Proses pengambilan dan pemilihan pekerja pastinya akan turut
berubah terutamanya dari segi kriteria pemilihan, sumber pengambilan dan
kemahiran pekerja. Organisasi perlulah lebih peka terhadap perubahan yang
berlaku dan seterusnya membentuk program pengambilan dan pemilihan pekerja yang
lebih cekap dan berkesan.
JURNAL 3 : TAHAP AMALAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DAN KEPUASAN GURU DI
SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH AGAMA NEGERI SELANGOR
Ulasan Jurnal 3
(i) Apakah yang dimaksudkan dengan Pengurusan Sumber
Manusia Berkesan?
Pengurusan sumber manusia ialah integrasi dan
koordinasi sumber manusia untuk bergerak secara efektif ke arah matlamat yang
diingini dalam sesebuah organisasi (Zaidatol & Foo Say Fooi, 2007)[10].
Dalam keberkesanan pengurusan di sekolah, Blandford (2009, 2009b) menekankan
untuk menjadikan sesebuah sekolah sebagai sebuah sekolah yang berkesan adalah
penting pengurusan sumber dirancang dengan teliti. Yahaya dan Hair, (2008) juga
melihat modal insan sebagai faktor penentu kejayaan organisasi. Melalui
pembelajaran berterusan, pekerja dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran
bekerja serta kemahiran mengadaptasi situasi baru. Impaknya, individu berupaya
memperbaiki mutu kerja, meningkatkan semangat kerja kumpulan dan seterusnya
menyumbang kepada peningkatan kualiti produk dan prestasi organisasi. Justeru,
latihan berterusan memungkinkan para pekerja mencapai prestasi kerja yang
cemerlang dan mengurangkan ketidakpuasan, rungutan, ketidakhadiran dan jadual
gantian pekerja.
Sumber manusia dalam sesebuah organisasi
merupakan aset yang perlu ditadbir dengan sistematik agar dapat membekalkan
organisasi dengan tenaga kerja yang cekap. Oleh itu, pengurusan sumber manusia
pada amnya menjalankan fungsi seperti penganalisisan organisasi, perkembangan
dan pembangunan organisasi, perancangan personel, peningkatan mutu tenaga
manusia dan latihan, pembayaran upah dan gaji, perhubungan industri, kebajikan
pekerja, komunikasi dalam organisasi, disiplin dan sistem maklumat dan rekod
personel. Walau bagaimanapun, dalam mengurus sumber manusia, faktor kepuasan
pekerja perlu dijadikan sebagai matlamat utama. Banyak kajian menunjukkan
keuntungan, pengeluaran, disiplin pekerja dan kepuasan pelanggan berhubung
rapat dengan kepuasan bekerja staf. Kepuasan merangsang staf menyumbangkan
perkhidmatan terbaik yang menghasilkan kepuasan kepada pelanggan dan akhirnya
akan memberi impak positif kepada pencapaian organisasi (Hooi Lai Wan,
2008)[11].
(ii)
Apakah ciri-ciri Pengurusan
Sumber Manusia Berkesan?
Jackson dan rakan-rakan (2009) mengatakan, untuk
mencapai matlamat pengurusan sumber manusia berkesan, pentadbir perlu
memastikan 5 tema berhubung dasar dan amalan dilaksana dengan baik iaitu
mengurus (i) pasukan kerja, (ii) kepelbagaian, (iii) globalisasi, (iv) etika
dan (v) penilaian[12]. Ramai orang yang mempercayai bahawa struktur organisasi
yang berasaskan pasukan kerja dapat menghasilkan potensi cemerlang berhubung
peningkatan inovasi kualiti dan kepantasan bekerja. Latar belakang pekerja yang
berbeza dari segi jantina, nilai peribadi, budaya, agama, orientasi seks,
status perkahwinan, keluarga, umur dan lain-lain memerlukan kebijaksanaan
pentadbir mengurus semuanya dengan pendekatan yang berbeza. Globalisasi
menuntut kepada perubahan dan penyesuaian terutamanya yang berkaitan dengan
teknologi komputer. Pentadbir harus membina program-program yang dapat memberi
kesan perilaku beretika kepada pekerja untuk melakukan perkara-perkara yang
betul semasa bekerja. Penilaian pula penting digunakan untuk mengukur prestasi
organisasi, menentukan kenaikan gaji, bonus atau dijadikan asas proses kenaikan
pangkat.
(iii) Mengapa pengurusan sumber
manusia berkesan penting kepada organisasi.
Dapatan kajian ini akan dapat memberi penambahan
kepada pengetahuan mengenai perkara-perkara yang perlu diberi perhatian oleh
pentadbir sama ada dalam menambahbaik amalan pengurusan sumber manusia di
sekolah mahupun dalam menambahbaik penyediaan kemudahan dan persekitaran dalam
memotivasi dan meningkatkan kepuasan guru dalam melaksanakan tugas mereka.
Namun begitu, banyak perkara perlu diberi perhatian oleh pentadbir dalam
melaksanakan penambahbaikan terutamanya dalam hal-hal yang menyentuh kebajikan
kakitangan terutamanya guru. Dalam melihat kepuasan guru terhadap iklim
organisasi, kerja dan kemudahan yang disediakan kepada guru-guru, yang mana
perkaraperkara ini merupakan elemen penting dalam pengurusan sumber manusia,
didapati bahawa kepuasan guru berada pada tahap ‘agak puashati’ dan ‘puashati’
dan secara keseluruhannya tahap kepuasan melebih 75% jumlah responden bagi
kesemua dimensi iaitu iklim organisasi, kerja dan kemudahan yang disediakan.
Namun begitu, sebaliknya masih ramai guru yang ‘tidak berpuashati’ dengan
amalan sedia ada. Ketidakpuasan ini perlu diberi perhatian oleh para pentadbir
dengan melaksanakan penambahbaikan amalan terhadap item-item yang mempunyai
ketidakpuasan yang tinggi.
(iv)
Bagaimanakah pengurusan sumber
manusia berkesan dapat dilaksanakan?
Abdullah dan Ainon (2008) memetik cadangan
Maslow (1970), Douglas McGreggor (1960), Herzberg (1966), Argyis dan Schon
(1978), Ouchi (1981) dan Kotter (1982), dalam usaha membina pengurusan sumber
manusia yang berkesan, cara paling sesuai untuk mengurus sebuah organisasi
ialah dengan menghubungkan kehendak, kepakaran dan nilai seseorang dengan
kehendak, peranan dan peraturan kumpulan untuk mencapai objektif dan matlamat
organisasi kerana ahli organisasi mempunyai ciri-ciri yang pelbagai, batasan
dan potensi. Justeru, pengurusan sepatutnya menumpukan usaha membentuk
organisasi yang dapat memenuhi kepuasan dan hak individu kerana organisasi akan
menghadapi masalah apabila kehendak ahli-ahlinya diabaikan atau ditekan oleh
pihak pengurusan. Pengurusan sumber manusia pada abad 21 menekankan faktor
pendidikan k-worker (pekerja berpengetahuan), pendidikan k-ekonomi (pengetahuan
ekonomi), pendidikan dan modal manusia, pengurusan pengetahuan, pembangunan
bakat dan pengembangan kemahiran. Meningkatkan faktor-faktor tersebut di
sekolah merupakan satu aspek penting dalam pembangunan sumber manusia bagi
memenuhi keperluan masa hadapan (Abd. Rahim,2006)[35].
RUMUSAN
Pengurusan organisasi harus
sedar bahawa PSM yang konsisten adalah perlu bagi memastikan mesej yang
disampaikan kepada pekerja adalah jelas, dan dapat menyalurkan petunjuk kepada
pekerja tentang norma budaya organisasi yang ingin dibentuk oleh organisasi,
dan akhirnya dapat membantu meningkatkan kecemerlangan organisasi.
Rujukan
1.
[1] Alfes, K., Shantz , A.D.,
Truss, C., & Soane, E. C. (2013). The link between perceived human resource
management practices, engagement and employee behaviour: A moderated mediation
model. The International Journal of
Human Resource Management, 24(2),
330–351.
2.
[2] Ulrich, D., & LaFasto,
F. (1995). Organizational ulture and human resource management. Dlm. G. R.
Ferris, S. D. Rosen, & D. T. Barnum (Eds.), Handbook
of Human Resource Managemen (317–
336). Massachusett s: Blackwell.
3.
[3] Cooke, R. A., &
Rousseau, D. M. (1988). Behavioral norms and expectations: A quantitative
approach to the assessment of organizational culture. Group & Organization Studies, 13(3), 245–273.
4.
[4] Lado, A. A., & Wilson,
M. C. (1994). Human resource systems and sustained competitive advantage: A competency-based
perspective. Academy of Management Review, 19(4), 699–72
5.
[5] Barney, J. B. (1991). Firm resources and
sustainable competitive advantage. Journal of Management Science, 17(1),
99–120.
6.
[6] Huselid, M. A., (1994). Documenting HR’s
effect on company performance,HR Magazine, 39, 79-85.
7.
[7] Flynn, G., (1994). Attracting the
right employees and keeping them.Personnel Journal, 73,
44-49.
8.
[8] Torrington, D., & Hall, L.,
(1991). Personnel management: A new approach. Hemel Hempstead: Prentice Hall.
9.
[9] Nyamazana, M., (1990). Manpower
planning and labour shortages. Ph.D. diss., School of Oriental Studies, London
10.
[10] Zaidatol
Akmaliah Lope Pihie dan Foo Say Fooi. (2007). Pengurusan dan Kepimpinan
Pendidikan. Penerbit Universiti Putera Malaysia. Serdang.
11.[11] Hooi Lai Wan. (2008). Human Capital Management Practices in
Malaysia. Universiti Teknologi Malaysia Press. Johor Bharu. Ibrahim Ahmad
Bajunid. (2003).
12.[12] Jackson, Schuler & Werner. 2009. Managing Human
Resources. South- Western Cengage Learning. USA
Comments