SKOP PENGAUDITAN PENYATA KEWANGAN
3.4
SKOP PENGAUDITAN PENYATA KEWANGAN
[a]
Pengesahan terhadap akauntabiliti
kewangan bagi entiti yang dipertanggungjawabkan, yang melibatkan pemeriksaan
dan penilaian rekod-rekod kewangan dan penyataan pendapat mengenai penyata
kewangan;
[b]
Pengesahan terhadap akauntabiliti
kewangan pentadbiran kerajaan secara keseluruhan;
[c]
Pengauditan sistem kewangan dan
transaksi termasuklah penilaian pematuhan undang-undang dan peraturan-peraturan;
[d]
Pengauditan kawalan dalaman dan fungsi
audit dalaman;
[e]
Pengauditan terhadap kejujuran dan
kewajaran keputusan yang diambil oleh pentadbiran dalam lingkungan entiti yang
diaudit; dan
[f]
Melaporkan
perkara lain yang berbangkit berhubung dengan pengauditan di mana Institusi
Audit Utama merasakan ianya perlu didedahkan.
[a]
3.4
ELEMEN YANG TERLIBAT DALAM PENGAUDITAN PENYATA KEWANGAN
[a] Pihak Yang Bertanggungjawab
Pihak yang bertanggungjawab merangkumi Kerajaan
(Eksekutif) atau entiti awam yang bertanggungjawab terhadap pengurusan dana
awam dan pelaksanaan kuasa di bawah kawalan legislatif. Pihak ini
bertanggungjawab terhadap penyata kewangan dan aktiviti kewangan yang
dilaksanakan/ digambarkan dalam penyata kewangan.
[b] Pengguna
Pengguna
penyata kewangan terdiri daripada Parlimen; wakil rakyat yang membuat keputusan
dan meletakkan prioriti berhubung jumlah wang yang dibelanjakan serta
pendapatan daripada kewangan awam; dan juga rakyat.
[c] Perkara Yang Diliputi
i.
Pengiktirafan, pengukuran, persembahan dan
pendedahan yang dipersembahkan di dalam penyata kewangan adalah hasil daripada
proses aplikasi rangka kerja pelaporan terhadap pengiktirafan, pengukuran,
persembahan dan pendedahan kepada kedudukan kewangan, prestasi kewangan dan
aliran tunai bagi sesebuah entiti sektor awam.
ii. Maklumat terhadap perkara yang diliputi (subject matter) merupakan hasil
penilaian dan pengukuran yang dibuat terhadap perkara tersebut. Maklumat ini
digunakan oleh Juruaudit untuk mengumpul
bukti audit bagi memberi asas yang munasabah dalam membuat sesuatu pendapat audit. Maklumat bagi
perkara yang diliputi ini berkemungkinan tidak mengambarkan subjek yang
diliputi yang menyumbang kepada kesalahnyataan yang material, contohnya apabila
penyata kewangan entiti tidak menunjukan kedudukan yang benar dan saksama
mengenai kedudukan kewangan, prestasi kewangan dan aliran tunai.
[d] Jaminan Yang Munasabah
Pengauditan penyata kewangan yang selaras dengan
ISSAI merupakan satu bentuk jaminan yang munasabah. Jaminan munasabah adalah
tinggi tetapi ianya bukanlah jaminan yang mutlak kerana terdapatnya limitasi
pada sesuatu pengauditan. Secara umumnya, pengauditan yang memberi jaminan yang
munasabah akan menghasilkan rumusan yang berbentuk positif seperti “Juruaudit
berpendapat penyata kewangan yang disediakan menunjukkan kedudukan yang benar
dan saksama mengenai kedudukan kewangan dan prestasi kewangan dan aliran
tunai...”
[e] Kritera yang
sesuai
Kriteria merupakan tanda aras yang digunakan untuk
menilai dan mengukur perkara yang diliputi yang turut meliputi tanda aras yang
relevan bagi persembahan dan pendedahan dalam penyata kewangan. Contoh kriteria yang boleh digunakan adalah
seperti International Public Sector Accounting Standards (IPSAS),
International Financial Reporting Standards (IFRS), Standard Piawaian
Perakaunan Kerajaan Malaysia atau rangka kerja pelaporan kewangan lain yang
digunakan di sektor awam.
3.5
PRINSIP PENGAUDITAN PENYATA KEWANGAN
3.7.1 Prasyarat Pengauditan
[a]
Pematuhan Etika
i.
Juruaudit hendaklah
mematuhi etika yang releven termasuklah etika kebebasan berhubung pengauditan
penyata kewangan.
ii.
Juruaudit hendaklah mematuhi Kod Etika Juruaudit yang merangkumi 10 teras
iaitu keutuhan; kebebasan, adil dan saksama; profesionalisme; tadbir urus yang
baik; kerahsiaan; kompetensi dan ketelitian profesional yang sewajarnya,
jaminan kualiti, disiplin diri, percanggahan kepentingan dan penglibatan dalam
aktiviti luar. Teras ini adalah sejajar kehendak ISSAI 30 – Kod Etika dan ISSAI
1200 – Objektif keseluruhan Juruaudit
dan pelaksanaan audit selaras dengan standard pengauditan antarabangsa.
[b]
Kawalan Kualiti
i.
Juruaudit hendaklah
melaksanakan prosedur kawalan kualiti di peringkat engagement yang membolehkan mereka memberikan jaminan yang
munasabah bahawa pengauditannya mematuhi standard profesional dan juga
keperluan perundangan dan peraturan yang berkuatkuasa, dan juga laporan audit
yang dikeluarkan adalah sesuai dalam sesuatu keadaan.
ii.
Standard Antarabangsa
Terhadap Kawalan Kualiti (International
Standard on Quality Control - ISQC 1) menerangkan tentang perlunya sesebuah
firma untuk membangun dan memastikan
sistem kawalan kualiti dilaksana di peringkat engagement. Kawalan kualiti termasuklah memperoleh kepastian yang
munasabah bahawa firma dan juga kakitangannya telah mematuhi etika yang relevan
termasuk yang berhubungan dengan prinsip kebebasan.
iii.
Ketua Audit Negara bertanggungjawab sepenuhnya
terhadap kawalan kualiti pengauditan dan pelaporan walaupun tanggungjawab
pengauditan boleh diturunkan kepada kakitangannya. Juruaudit perlu merujuk
kepada Panduan Jaminan Kualiti Jabatan Audit Negara berhubung kawalan kualiti. Tanggungjawab
setiap sektor ialah dengan melaksanakan prosedur kawalan kualiti terhadap
pengauditan dari aspek perancangan, pelaksanaan, pemantauan bagi memenuhi
kehendak ISSAI.
iv. Berhubung kawalan kualiti dalam pengauditan
penyata kewangan, adalah menjadi keperluan bagi Juruaudit untuk membuat semakan
kawalan kualiti berhubung dengan pengauditannya (ISSAI 1220).
3.7.2 Pengurusan
Pasukan Dan Kemahiran
[a] Juruaudit
yang bertanggungjawab hendaklah berpuashati bahawa pasukan audit atau
penggunaan pakar lain yang bukan daripada sebahagian pasukan audit secara
kolektifnya kompeten dan mempunyai keupayaan yang bersesuaian untuk:
i.
melaksanakan pengauditan selaras dengan standard
dan keperluan perundangan dan peraturan yang berkuatkuasa; dan
ii.
menyediakan laporan audit.
[b] Pasukan
audit hendaklah mempunyai kompeten dan kemahiran mengenai perkara-perkara
berikut (ISSAI 1220):
i.
Kefahaman dan pengalaman praktikal melalui latihan
dan penglibatan
ii.
Kefahaman mengenai standard profesional dan
keperluan perundangan dan peraturan
iii.
Kepakaran teknikal seperti teknologi maklumat,
perakaunan dan pengauditan yang khusus
iv.
Pengetahuan tentang industri/aktiviti auditi
v.
Kebolehan mengaplikasi penilaian profesional
vi.
Kefahaman tentang polisi dan prosedur kawalan
kualiti
vii.
Kemahiran yang perlu untuk melaksanakan terma-terma
dalam mandat termasuk kefahaman mengenai aturan pelaporan
viii.
Beberapa aspek mengenai pengauditan prestasi atau
pematuhan terhadap undang-undang dan peraturan bagi mengesan penipuan dan
rasuah sekiranya releven.
3.8 PRINSIP DALAM KONSEP
PENGAUDITAN
Perkara yang perlu diberi perhatian adalah seperti
berikut:
[a] Risiko Engagement
i.
Juruaudit hendaklah
mengurangkan risiko engagement dalam
sesuatu pengauditan ke tahap yang rendah untuk mendapat jaminan yang munasabah
sebagai asas membentuk pendapat yang positif.
ii. Risiko engagement
berkaitan dengan memberikan kepastian dalam pengauditan ialah apabila Juruaudit
tidak memberikan rumusan yang sepatutnya apabila maklumat tentang perkara yang
diliputi telah disalahnyatakan dengan amat signifikan. Secara umumnya risiko engagement terdiri daripada:
·
Risiko inherent
– penerimaan berhubung maklumat tentang perkara yang diliputi terhadap
tersalahnyata yang material dengan beranggapan bahawa tidak ada sebarang
kawalan terhadapnya; dan
·
Risiko kawalan - risiko bahawa salah nyata yang
signifikan yang mungkin berlaku dan tidak dapat dielakkan, dikesan atau
diperbetulkan berkaitan dengan kawalan tertentu. Risiko ini juga boleh berlaku
disebabkan kekangan pada rekabentuk dan operasi kawalan dalaman.
[b] Penilaian Dan
Skeptik Profesional
i.
Juruaudit hendaklah
merancang dan melaksanakan pengauditan dengan skeptik profesional dengan
mengambilkira keadaan yang menyebabkan penyata kewangan tersalahnyata dengan
signifikan.
ii. Penilaian profesional bermaksud “Penggunaan latihan yang
diterima, pengetahuan dan pengalaman dalam konteks standard pengauditan,
perakaunan dan etika dalam membuat sesuatu keputusan mengenai langkah-langkah
yang perlu diambil bersesuaian dengan sesuatu keadaan”. Aspek ini perlu diaplikasi oleh Juruaudit
dalam setiap proses pengauditan.
iii.
Penilaian profesional perlu terutama mengenai
keputusan tentang:
·
Materialiti dan risiko audit
·
Corak, tempoh dan prosedur audit yang memenuhi
keperluan ISSAI dan ISA dan pengumpulan bukti
·
Penilaian sama ada bukti audit adalah mencukupi dan
sama ada keperluan lain perlu dibuat untuk mencapai objektif Juruaudit
·
Penilaian terhadap pengurusan auditi dalam
mengaplikasi rangka kerja pelaporan kewangan
·
Membuat keputusan berdasarkan bukti audit yang
diperoleh contohnya, penilaian mengenai anggaran yang dibuat dalam menyedia
penyata kewangan.
iv.
Sikap skeptik profesional penting bagi semua jenis
pengauditan. Juruaudit perlu menganalisa secara kritikal terhadap kesahihan
bukti yang dikumpul dan peka kepada bukti yang bercanggah atau menimbulkan
tanda tanya kepada kebolehpercayaan dokumen atau representasi pihak yang
bertanggungjawab.
[c] Materialiti
i.
Juruaudit hendaklah
mengaplikasi konsep materialiti yang bersesuaian apabila merancang dan
melaksanakan pengauditan.
ii. Juruaudit perlu menentukan materialiti keseluruhan
penyata kewangan contohnya menentukan tahap materialiti transaksi, baki akaun
dan pendedahan dengan keseluruhan penyata kewangan yang akan mempengaruhi
keputusan pengguna terhadap penyata kewangan.
iii. Juruaudit perlu mengenalpasti prestasi materialiti bagi
menilai risiko salahnyata yang material dan menentukan corak, tempoh dan
sejauhmana audit substantif perlu dilaksanakan. Kadangkala agregat salahnyata
yang tidak signifikan boleh menyebabkan salahnyata yang signifikan.
iv. Penentuan prestasi materialiti melibatkan penilaian
profesional dan ia dipengaruhi oleh kefahaman Juruaudit terhadap auditi;
penilaian risiko; corak pengauditan; sejauhmana salah nyata yang dikenalpasti pada pengauditan yang lepas
dan ekspektasi Juruaudit berkaitan salahnyata bagi tempoh semasa.
v.
Materialiti bukan hanya terhad kepada keputusan
ekonomi pengguna tetapi keputusan sama ada untuk meneruskan sesuatu projek
Kerajaan atau pemberian geran adalah
berdasarkan kepada penyata kewangan. Penilaian materialiti dan pertimbangan sensitiviti serta faktor kualitatif yang lain
dalam sesuatu jenis pengauditan adalah berdasarkan penilaian profesional
Juruaudit.
vi.
Juruaudit perlu mempertimbangkan beberapa aspek
dalam menentukan tahap materialiti seperti sensitiviti sesetengah transaksi
atau program, kepentingan awam, keperluan pemantauan legislatif yang efektif,
jenis salah nyata sekiranya berkaitan dengan penipuan atau rasuah.
[d] Dokumentasi
i.
Objektif utama dalam menyediakan dokumentasi kepada
Juruaudit adalah berhubung dengan rekod yang mencukupi dan bersesuaian sebagai asas kepada penyediaan laporan audit; sebagai bukti bahawa audit telah dirancang dan
dilaksanakan mengikut Standard Pengauditan Antarabangsa dan keperluan
undang-undang dan peraturan yang berkaitan (ISSAI 1230).
ii. Juruaudit hendaklah menyediakan dokumentasi audit yang
lengkap bagi membolehkan Juruaudit yang berpengalaman, yang tiada kaitan dengan
pengauditan yang lepas memahami corak, tempoh dan sejauhmana prosedur audit
yang dilaksanakan mematuhi standard dan keperluan perundangan dan peraturan; melihat
kepada hasil prosedur audit yang dilaksanakan; dan juga berkaitan bukti audit
yang diperoleh. Dokumentasi audit hendaklah disediakan tepat pada masanya.
iii. Dalam dokumentasi audit, Juruaudit juga hendaklah
meliputi perkara signifikan yang berbangkit semasa pengauditan, rumusan yang
dicapai dan penilaian signifikan yang dibuat bagi mencapai rumusan dalam
dokumentasi.
iv. Sebab-sebab kepada perlunya dokumentasi yang lengkap
adalah seperti berikut:
·
Mengesah dan menyokong
pendapat Juruaudit dan laporan
·
Meningkat kecekapan dan
keberkesanan audit
·
Sumber maklumat bagi
menyedia laporan dan menjawab pertanyaan dari auditi
·
Bukti pematuhan Juruaudit
kepada standard pengauditan
·
Membantu perancangan dan
penyeliaan
·
Membantu pembangunan
penilaian Juruaudit
·
Memastikan kerja yang
diberi telah dilaksanakan dengan jayanya
·
Bukti bagi kerja yang
dilaksanakan untuk rujukan masa hadapan
v.
Perkara-perkara yang boleh menjejaskankan
dokumentasi audit dan perlu dipertimbangkan Juruaudit adalah seperti :
·
perundangan yang memperuntukkan keperluan tambahan
mengenai dokumentasi audit;
·
skop keperluan sama ada ia perlu dipatuhi bagi
setiap dokumen audit atau dokumen spesifik mengenai isu tertentu;
·
proses, formaliti dan keperluan tambahan di mana
perlu dipatuhi dalam menyedia dokumentasi audit
·
tujuan tambahan keperluan dari segi perundangan
·
lain-lain halangan seperti cara ia dikumpul atau
disediakan.
vi. Juruaudit
hendaklah menyusun dokumentasi audit dalam fail tetap/semasa mengikut
kesesuaian. Sehubungn itu prosedur kawalan kualiti yang mengkehendaki supaya
Institusi Audit Utama membangunkan polisi dan prosedur berhubung pengumpulan
dan penyatuan fail-fail audit dalam tempoh semasa perlu dipatuhi seperti
dinyatakan dalam ISSAI 40 dan International Standard of Quality Control
(ISQC) 1.
vii Juruaudit
perlu mengambilkira perkara-perkara berikut dalam mendokumentasikan pengauditannya (ISSAI
1230) :
Comments