GLUL 3113 UNDANG-UNDANG PENTADBIRAN
HAK KEADILAN ASASI PEKERJA DALAM KES TATATERTIB
PENDAHULUAN: KONSEP HAK KEADILAN ASASI
Hakim Lord Hewart dalam kes mahkamah yang
agak terkenal R lwn Sussex Justices ex parte Mc
Carthyl1 , menyebut:
“Adalah menjadi
keperluan asas bahawa keadilan bukan sahaja dilaksanakan, tetapi perlu juga
dipastikan yang ia dilaksanakan”.
Profesor De Smith dalam bukunya Constitutional and Administrative
Law 2 menyebut:
“Peraturan keadilan asasi adalah taraf
minimum dalam membuat keputusan yang saksama yang dikenakan oleh undang-undang
terdapat orang atau badan yang bertugas bertindak secara kehakiman ... isi
kandungan keadilan asasi boleh berubah-ubah mengikut kesesuaian dan boleh
berbeza-beza ... yang penting ialah kepentingan pihak terlibat perlu
diambilkira dan dicapai tanpa berat sebelah dan selepas peluang yang secukupnva
diberikan kepada pihak yang berkenaan untuk membentangkan kesnya”.
A.V. Dicey dalam bukunya An Introduction to the Study of the
Law of The Constitution,4 memberikan
pandangan yang berikut (dalam konteks penjawat awam, tetapi terpakai juga
kepada pekerja swasta):
“Penjawat awam hendaklah
melaksanakan tugas yang dirujukkan kepadanya tanpa berat sebelah dan memberikan
peluang kepada pihak-pihak untuk membentangkan kesnya dalam bentuk yang
mencukupi. Namun pentadbir boleh
mengikut kaedahnya dan acaranya yang tersendiri walaupun dia tidak selalu
mengikut cara mahkamah undang-undang”.
Ketua Hakim Tucker dalam kes Russel lwn Duke of Norfolk,6 menyebut:
“Keperluan keadilan
asasi bergantung kepada keadaan kes, bentuk siasatan, peraturan Badan Penyiasat
itu menjalankan kuasanya, perkara pokok yang dibincangkan dan yang sebagainya”.
Hak keadilan asasi perlu mematuhi dua
prinsip utama iaitu:
(a) Prinsip audi alleram partem, iaitu orang yang berkenaan diberi
peluang yang mencukupi untuk menyatakan kesnya semasa perbicaraan.
(b) Prinsip "tidak berat
sebelah" atau nemo debet
judex sua causa/nemo judex in cause sua potest..
PRINSIP-PRINSIP KEADILAN ASASI:
(I)
PRINSIP PERTAMA- AUDI ALTERAM PARTEM
Dalam membincangkan prinsip pertama ini,
ciri-ciri yang berikut akan disentuh:
(a) Keperluan notis pemberitahuan tentang
kesalahan yang dihadapi oleh pekerja yang berkenaan;
(b) Keperluan diberi peluang membuat representasi jawapan atau berhujah atas
kesnya dalam masa yang munasabah. Peluang membuat representasi ini sama ada
secara lisan atau tulisan;
(c) Hak menyoal saksi dan hak diwakili
oleh peguam;
(d) Hak diberitahu keputusan dan hak
dinyatakan alasan keputusan;
(e) Pertimbangan kes terdahulu dan prinsip
"pembebasan dahulu" (autrefois
acquit), "sabitan
dahulu" (autretois
comvict), dan res judicata;
(f) Hak merayu dan dengar semula.
Contoh
kes-kes mahkamah yang menimbulkan persoalan di atas juga dikemukakan dibawah
ini sebagai kes kajian.
(a)
Keperluan Diberitahu/Notis Pemberitahuan
Seseorang
pekerja yang dikenakan tindakan tatatertib hendaklah terlebih dahulu diberitahu
jenis kesalahan yang dilakukannya yang membolehkan dia, jika didapati salah,
dikenakan tindakan tatatertib.
Hakim Lord Denning dalam kes Surrinder Singh Kanda lwn Kerajaan Malaysia7 menyebut:
“Jika hak untuk didengari hendak dijadikan
hak sebenar-benarnya yang amat bermakna, ia hendaklah juga dikaitkan dengan hak
orang yang dituduh untuk mengetahui kes yang dikenakan terhadapnya”.
Dengan perkataan lain, hak untuk
diberitahu kesalahan yang dilakukan menjadi salah satu ciri utama hak keadilan
asasi.
Untuk menjadikan pemberitahuan itu
berkesan, pekerja yang berkenaan hendaklah diberitahu:
(i) Masa dan tarikh kesalahan dilakukan;
(ii) Di mana (tempat) kesalahan dilakukan.,
(iii) Jenis perbuatan yang dilakukan;
(iv) Terhadap siapa, dengan siapa (jika
ada) kesalahan dilakukan;
(v) Peruntukan undang-undang/peraturan
yang dilanggar oleh penjawat awam yang berkenaan.
Selain itu jika seorang pekerja dituduh
dengan lebih daripada satu tuduhan, atau telah diperoleh lebih daripada satu
pengaduan, maka jika tuduhan pertama sahaja dikenakan (diberitahu) kepada
pekerja itu, tidaklah memadai dan akan menyalahi prinsip keadilan asasi jika
Badan Tatatertib menimbangkan juga pertuduhan atau pengaduan lain yang
berkenaan. Mengikut kes Lembaga
Pemegatig Amanah Maradana lwn Mahmud8 jika ada dua tuduhan atau pengaduan
terhadap seseorang janganlah memberitahu orang itu satu tuduhan sahaja.
Begitu juga dalam membuat keputusan kelak,
Lembaga Tatatertib cuma boleh menimbang tuduhan yang telah diberitahu kepada
pekerja itu sahaja. Adalah
menyimpang daripada prinsip keadilan asasi jika pekerja yang berkenaan didapati
bersalah atas kesalahan yang lain daripada yang dituduh (dan diberitahu)
keatasnya (kes Lau Liut Meng lwn Jawatankuasa Tatatertib). 9
Jika semasa siasatan didapati ada maklumat
yang boleh mendatangkan prasangka kepada kepentingan pekerja yang dituduh itu,
maka maklumat yang berkenaan perlulah diberitahu kepada pekerja itu. Dalam kes Surinder Singh Kanda lwn Kerajaan
Persekuluan Tanah Melayu,10 Mahkamah
Majlis Privy menyebut:
“Apabila maklumat diperolehi atau
diketahui oleh pihak berkuasa yang boleh mendatangkan prasangka kepada
kepentingan sesuatu pihak, maka intipati maklumat itu hendaklah diberitahu
kepada pihak itu bagi membolehkannya mengemukakan keterangan jawapan”.
(b) Peluang Membuat Representasi
Setelah
pekerja itu diberitahu akan tuduhan yang dikenakan terhadapnya, maka pekerja
yang berkenaan hendaklah diberi peluang secukupnya (tempoh masa yang paling
munasabah) untuk membolehkannya memberi jawapan dan alasan bagi membela dirinya
daripada tuduhan yang berkenaan (atau dinamakan "peluang membuat
representasi").
Ketua
Hakim Tucker dalam kes Russel lwn Duke of Norfok, " menyatakan:
“Keperluan keadilan asasi mestilah
bergantung kepada persekitaran kes, bentuk siasatan yang dijalankan, peraturan
dengan mana tribunal itu bertindak, perkara pokok yang diuruskan dan yang
sebagainya ... salah satunya ialah dia diberi peluang untuk menyatakan kesnya”.
Dalam kes De Verteuil lwn Knagg,12 mahkamah menyebut:
“Dalam melaksanakan sesuatu siasatan,
selain dalam keadaan khas,
menjadi satu tanggungjawab untuk membenarkan seseorang yang pengaduan dibuat
terhadapnya (iaituorang yang dikenakan tuduhan), memperoleh peluang yang adil
untuk membuat sebarang kenyataan yang berkaitan yang dia ingin kemukakan dan peluang yang adil untuk
membetulkan atau menentang sebarang kenyataan yang dikemukakan yang menimbulkan
prasangka terhadapnya”.
Dalam kes R lwn Thames
Magistrates’ Court: Dalam Perkara Polemes,13 mahkamah sekali lagi menekankan
perlunya individu yang terlibat diberikan "masa yang munasabah" untuk
menyediakan kesnya.
Penentuan sesuatu kes yang mengenal
"masa yang munasabah" adalah mengikut kes masing-masing. Suatu kes yang rumit yang memerlukan
pekerja tersebut mencari dan mengumpul keterangannya dalam membuat representasi
tentulah memerlukan masa yang lebih lama daripada kes yang agak mudah dan tidak
memerlukan maklumat yang mendalam. Contohnya pekerja yang dituduh
menjalankan kegiatan yang bertentangan dengan kepentingan syarikat akan
memerlukan masa yang lebih panjang untuk menyediakan representasi membela diri
jika dibandingkan dengan pekerja yang dituduh bergaduh semasa bekerja. Jadi konsep “masa yang munasabah"
berbeza antara satu kes dengan yang lain. Dengan demikian berkemungkinan akan
wujud kesukaran dalam membuat ukuran "masa yang munasabah". Kebanyakan peraturan-peraturan
syarikat telah menetapkan masa "tidak kurang daripada 14 hari daripada
tarikh surat tunjuk sebab diterima daripada majikan (pihak berkuasa
tatatertib)". Jadi
masa minimum bagi "masa yang munasabah" ialah 14 hari. Oleh itu adalah baik jika dalam kes
yang rumit, pihak berkuasa tatatertib menetapkan masa yang lebih lama, misalnya
21 hari atau satu bulan.
Persoalan yang berikut ialah
berkenaan dengan pendengaran hujah, sama ada ia boleh diterima secara lisan
atau secara bertulis sahaja. Ini
ialah kerana dalam kes R lwn
Amphlett (Hakim), 14 kes Kavanagh lwn. Ketua Konstabel Devon dan
Carnwell, " dan kes Peguam Negara lwn. Ryan, " ada disebutkan bahawa tiada
peraturan tetap yang mengatakan bahawa mendengar hujah mestilah dengan cara
lisan. Penulis berpendapat,
demi menjamin keadilan, terpulanglah kepada pekerja yang berkenaan sama ada
hendak membuat representasi secara bertulis atau secara lisan (misalnya melalui
perakam suara, dan lain-lain). Ini
disebabkan ada setengah-tengah orang tidak pandai menulis tetapi boleh berhujah
secara lisan untuk menyampaikan maksudnya. Cuma, kalau boleh, representasi
tersebut dibuat secara bertulis. Dalam
kes In re Moore,17 mahkamah ada mesyuarat ada
menyebut bahawa dalam perbicaraan oleh tribunal (seperti oleh pihak berkuasa
tatatertib), peraturan tetap penerimaan keterangan seperti di mahkamah tidak
semestinya diikuti. Tribunal
tidak terikat untuk menerima keterangan seperti di mahkamah. la boleh menerima keterangan lain
seperti pengetahuan peribadi dan luahan, asalkan ia ada nilal yang boleh
disahkan.
Dalam kes Nqjar Singh lwn. Kerajaan Malaysia," Hakim Majlis Privy, Viscount
Dilhorne, menyebut (dalam kes penjawat awam, tetapi terpakai juga kepada
pekerja swasta):
“Yang penting ialah penjawat awam itu
diberi peluang sepenuhnya untuk menyatakan kesnya sebelum dia dibuang kerja”.
(c) Hak Menyoal Saksi Dan Hak Diwakili Oleh
Peguam
Persoalan di
sini ialah apakah pekerja berkenaan berhak menyoal saksi, dan bolehkah dia
diwakili oleh peguam?
Dalam setengah-tengah kes tindakan
tatatertib, pihak berkuasa tatatertib akan melantik satu Jawatankuasa Siasatan
untuk menjalankan siasatan, apabila pihak berkuasa tatatertib memerlukan
penjelasan lanjut tentang kes itu. Dalam
kes sebegini, pekerja yang berkenaan akan dikehendaki hadir di hadapan
jawatankuasa tersebut. Semasa
"perbicaraan" timbul persoalan apakah menjadi satu kemestian bahawa
pekerja yang berkenaan berhak menyoal saksi.
Dalam kes V C. Jacob lwn. Peguam Negara Singapura,18 mahkamah telah mengikat dirinya
dengan keputusan mahkamah dalam kes 'Byrne lwn. Kinematograph Renters
Society Ltd.,20' dan
kes De Verteuil lwn. Knaggs,21 dan menyatakan bahawa hak menyoal
saksi yang dibawa terhadap seseorang tidak diperlukan oleh keadilan
asasi. Bagi tujuan keadilan
asasi, yang ditekankan dan yang diperlukan ialah prinsip adil dan tidak berat
sebelah. Oleh itu
Jawatankuasa Siasatan bukanlah menafikan hak untuk didengari cuma atas alasan
ia tidak membenarkan pekerja itu diwakili (jika ia telah berlaku adil).
Persoalan selanjutnya ialah apakah
pekerja yang terlibat boleh diwakili oleh peguam semasa dia dipanggil untuk
membela diri oleh Jawatankuasa Siasatan. Mahkamah dalam kes Pett lwn Greyhound Racing Association (No. 2),22 menyatakan bahawa dalam hal yang
melibatkan reputasi (nama baik) atau kehidupan masa depan seseorang atau
perkara yang berat, maka dia boleh diwakili oleh peguam. Walau bagaimanapun,
mahkamah dalam kes V. C. Jacob (lihat sebelum ini) yang merujuk
dua kes Mahkamah Majlis Privy, ia itu kes Bryne dan kes De Ventueil(lihat di atas),
tidak bersetuju dengan pendapat mahkamah dalam kes Pett itu, dan seterusnya menyatakan
bahawa keengganan jawatankuasa membenarkan penjawat itu diwakili oleh peguam
bukanlah menafikan hak keadilan asasi. Hakim
Lord Denning M.R dalam kes Maynard lwn. Osmond,23 ada menyebut bahawa seseorang yang
dituduh dengan kesalahan berat berhak diwakili oleh peguam.
Alasan yang diberi tentang mengapa
adanya polisi menghadkan seseorang diwakill oleh peguam ialah:
(i) Menurut mahkamah dalam kes Frazer lwn. Mudge,23 kes-kes yang diwakili oleh peguam
biasanya lewat diselesaikan;
(ii) Perbicaraan (yang merupakan proses pentadbiran dan bukan perbicaraan di
mahkamah) akan menjadi begitu rasmi (formal).
(d) Hak Diberitahu Keputusan Dan Hak Memberi
Alasan Keputusan
Jika pihak berkuasa tatatertib
mendapati pekerja itu bersalah dan dikenakan tindakan tatatertib, dia hendaklah
diberitahu kerana:
(i) Tindakan tatatertib itu akan berkait
dengan perkhidmatannya; dan
(ii) Untuk membolehkan pekerja itu
menggunakan haknya membuat rayuan.
Jadi, pada pendapat penulis, jika pihak
berkuasa tatatertib memutuskan pekerja itu tidak bersalah dan dia dibebaskan,
maka pihak berkuasa tatatertib tidak dimestikan memberitahu keputusan itu
kerana:
(i) Keputusan tersebut tidak menjelaskan
perkhidmatanya, dan
(11) Pekerja yang berkenaan sudah pasti
tidak akan membuat rayuan atas pembebasannya itu.
Persoalan selanjutnya ialah apakah pekerja
yang didapati bersalah dan dikenakan tindakan tatatertib itu berhak mengetahui
alasan mengapa dia didapati bersalah dan alasan mengapa hukuman yang berkenaan
dikenakan?
Dalam kes yang melibatkan urusan
pentadbiran (misalnya urusan tatatertib), mahkamah-mahkamah sependapat bahawa
alasan tidak perlu diberikan. Dalam
kes Breen lwn.Amalgamated Engineering
Union," mahkamah
menyebut bahawa Jawatankuasa Tatatertib Kesatuan Sekerja tidak perlu memberi
alasan mengapa jawatankuasa enggan mengesahkan pemilihan B.
Begitu juga dalam kes R lwn Lembaga Perjudian Great
Britain ex parte Benaim dan Khaido,26 mahkamah menyatakan bahawa alasan
tidak semestinya diberikan kerana tugas ini, jika diberikan, akan
"melemaskan" kuasa budi bicara dan menambahkan beban pentadbiran.
Nampaknya dalam apa kes sekalipun, yang
melibatkan keputusan tindakan pentadbiran, alasan keputusan tidak perlu
diberi. Ringkasnya, di
Malaysia tidak wujud hak diberi alasan.
Sebagai kajian perbandingan,
mengikut kes Siemens
Engineering and Manufacturing Company lwn Union of India," di India, hak diberi alasan
merupakan hak wajip yang menjadi sebahagian daripada hak asasi. Di England pula, obligasi members
alasan ini dikenakan di bawah Akta Tribunal dan Penyiasatan 1958.
(e) Hak Tidak Dikukum Dua Kali Atas Kesalahan
Yang Sama
Dalam kes jenayah, seseorang yang telah
dibebaskan daripada sesuatu kesalahan atau disabitkan sesuatu kesalahan tidak
boleh dibicarakan semula kerana kesalahan itu juga, kecuali jika pembebasan
atau sabitan itu telah dibatalkan dan telah diperintahkan diadakan perbicaraan
semula oleh suatu mahkamah yang lebih tinggi daripada mahkamah yang telah
membebaskan atau yang mensabitkan orang itu. Perkara ini diperuntukan dalam Perkara
7(2) Perlembagaan Persekutuan.
Persoalannya ialah:
(i) Bolehkah seseorang pekerja yang telah
disabitkan di bawah undang-undang jenayah, dihukum di bawah Peraturan
Tatatertib? atau
(ii) Bolehkah seseorang pekerja yang telah
dibebaskan oleh mahkamah atas sesuatu pertuduhan jenayah, dihukum di bawah
Peraturan Tatatertib?
Kedua-dua persoalan di atas dihuraikan
oleh mahkamah dalam kes Mohamed
Yusof Samadi lwn Peguam Negara Singapura.28 Fakta kesnya seperti yang berikut:
Y seorang guru. Y telah didakwa di Mahkamah Majlstret
atas lima tuduhan di bawah Seksyen 354, Kanun Keseksaan (iaitu menggunakan
kekerasan (iaitu menggunakan kekerasan jenayah ke atas empat orang murid
perempuan yang menjatuhkan maruah murid-muridnya itu). Di akhir perbicaraan di Mahkamah
Majistret itu, Y telah dilepaskan dan dibebaskan. Suruhanjaya Perkhidmatan
Awam kemudian telah mengenakan lima tuduhan terhadap Y di bawah Peraturan 4,
Peraturan Perkhidmatan Awam (Tindakan Tatatertib) 1970, dengan tujuan buang kerja. Lima tuduhan itu adalah tentang
penyalahgunaan kedudukannya sebagai guru dengan melakukan perbuatan menjatuhkan
maruah lima orang murid perempuan yang berkenaan. Y telah membantah dan memohon
pengisytiharan mahkamah bahawa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam yang menjadikan
kuasanya di bawah Peraturan II dengan mengenakan tindakan tatatertib Y adalah
tidak munasabah dan/atau melampaui atau menyalahgunakan kuasa dan/atau tidak
selaras dan/atau melanggar prinsip keadilan asasi dan melanggar Perkara 7(2) Perlembagaan. Juga oleh sebab Y telah dibebaskan dan
dilepaskan oleh Mahkamah Majistret, maka menjadi satu halangan (estoppel) atau
res judicatadan tidak
selaras bagi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam mengenakan tuduhan yang sama dan
pernyataan fakta atau menimbulkan sebahagian besar isu yang sama seperti dalam
kes yang telah menyebabkan Y dibebaskan.
Perkara 7(2) Perlembagaan memperuntukkan:
“Seseorang yang telah dibebaskan daripada
sesuatu kesalahan atau disabitkan sesuatu kesalahan tidak boleh dibicarakan semula
kerana kesalahan itu juga kecuali jika sabitan atau pembebasan itu telah
dibatalkan dan perbicaraan semula diperintah oleh mahkamah yang lebih tinggi
daripada mahkamah yang telah membebaskannya atau yang mensabitkannya itu”.
Keputusan mahkamah:
Perkara 7(2) Perlembagaan, adalah benteng
bagi permohonan pembebasan terdahulu" (autrefois
acquit). Frasa
"sabitan terdahulu" dan "pembebasan terdahulu" adalah frasa
dalam undang-undang jenayah.
Mahkamah kemudian merujuk kes R lwn Elrington.29 Dalam kes ini hakim Besar Cockburn
menyebut:
“Kita perlu mengingatkan akan prinsip yang
telah lama terpakai dalam undang-undang jenayah iaitu suatu pertuduhan yang
bersiri hendaklah tidak diambilkira dan, sama ada orang yang dituduh itu
dibebaskan atau dihukum di bawah suatu kesalahan kecil, dia tidak boleh dituduh
sekali lagi atas fakta dalam bentuk yang lebih berat”.
Begitu juga dalam kes R lwn Miles30 mahkamah menyebut prinsip bahawa
seseorang tidak boleh diletakkan dalam hukuman undang-undang lebih daripada
sekali atas pertuduhan yang sama.
Perkataan "kesalahan"
dalam Perkara 7(2) Periembagaan tidak ditakrifkan dalam Perlembagaan dan dalam
Akta Pentafsiran, 1967. Perkataan "kesalahan" dalam Kanun Keseksaan
memberi makna sesuatu perbuatan yang boleh dihukum di bawah kanun atau undang
lain.31 Perkataan itu
juga ditakrifkan dalam Kanun Acara Jenayah sebagai sebarang perbuatan atau
ketinggalan yang boleh dihukum di bawah mana-mana undang-undang (Seksyen 2
Kanun Acara Jenayah).
Perkataan "dibicarakan"
dalam Perkara 7(2) Perlembagaan, memberi makna dibicarakan di hadapan hakim
mengikut undang-undang negara. Menurut
Hakim Chua,32 "Pada
pandangan saya, "kesalahan" dalam Perkara 7(2) Perlembagaan bermakna
sebarang perbuatan atau ketinggalan yang boleh dihukum di bawah
undang-undang. Pertuduhan
terhadap di hadapan Jawatankuasa Siasatan adalah salah laku dengan menjatuhkan
maruah beberapa murid sebagai asas pertuduhan. Salah laku professional bukan dengan
sendirinya kesalahan di bawah undang-undang. Tidak ada prinsip undang-undang yang
mencegah seseorang yang dibebaskan atau disabitkan atas sesuatu fakta yang
menjadi suatu kesalahan tertakluk kepada fakta yang sama dalam tindakan
tatatertib yang diambil oleh tribunal dalaman." Oleh sebab itu, Peraturan II
Peraturan Perkhidmatan Awam (Tindakan Tatatertib) 1970, tidaklah ultra vines (melampaui batas kuasa dan menjadi
tidak sah) dengan Perkara 7(2) Perlembagaan. Mahkamah dalam kes ini telah merujuk
kes R lwn Thomas33 dan menyatakan bahawa yang
dilarang oleh undang-undang ialah menghukum dua kali atas kesalahan yang
sama. Mahkamah seterusnya
menyatakan bahawa Jawatankuasa Tatatertib tidak terikat dengan peruntukan Akta
Keterangan dan undang-undang lain yang mengenai keterangan tetapi ia boleh
mendapat penerangan atas sebarang perkara yang ia rasa sesuai.
Jawatankuasa Tatatertib bukan
mahkamah keadilan tetapi merupakan tribunal dalaman yang dipertanggungjawabkan dengan
tugas menylasat perkara yang melibatkan kelakuan pekerja dan menyerahkan
laporannya kepada Lembaga Tatatertib. Dalam
menjalankan tanggungjawabnya dan kuasanya, Lembaga Tatatertib tidak
"menghukum" tetapi cuma menguatkuasakan tatakelakuan professional dan
kesopanan yang tinggi (ke atas pekerja). Dengan itu Lembaga Tatatertib tidak
bertindak tidak selaras, tidak betul, tidak munasabah atau melanggar keadilan
asasi.
Untuk menyokong isu res judicata, hendaklah ditunj'ukkan bahawa isu
yang sama telah wujud sebelumnya, yang dikemukakan antara pihak-pihak yang sama yang mendakwa hak yang sama. Dalam kes ini, pengenalan
(identiti) pihak-pihak dan isu bukanlah sama Jawatankuasa Tatatertib menyiasat untuk
menentukan sama ada Y telah salah laku dan menjadikannya tidak sesuai menjadi
guru. Oleh sebab itu isu di
hadapan Jawatankuasa Tatatertib tidak sama dengan isu dalam perbicaraan jenayah
yang dikenakan terhadap Y.
Keputusan kes di
atas telah memberi jawapan "boleh" kepada soalan (i) dan (ii) yang
dikemukakan sebelum perbincangan kes ini.
(f) Hak Merayu
"Rayuan"
Mengikut Mozley
and Whiteley's Law Dictionary),34 "rayuan" ditakrifkan sebagai pengaduan
seseorang kepada pihak mahkamah yang lebih tinggi kerana sesuatu ketidakadilan
yang berlaku dalam mahkamah di bawahnya.
"Rayuan" pekerja dalam kes
tatatertib, boleh ditakrifkan sebagai pengaduan pekerja yang berkenaan kerana
ketidakadilan yang dilakukan oleh pihak berkuasa tatatertib, dan pengaduan itu
dibuat kepada pihak berkuasa yang telah memutuskan kes pekerja yang
berkenaan. Ringkasnya pekerja yang tidak berpuas hati
dengan keputusan pihak berkuasa tatatertib terhadapnya, akan membuat rayuan.
Apakah pekerja yang berkenaan berhak merayu?
Mahkamah dalam kes Doresamy lwn. Suruhanjaya Perkhidmatan
Awam,33 menyatakan
bahawa penjawat awam berhak merayu. Isu
yang ditimbulkan ialah di bawah Peraturan Tatatertib, bolehkah seseorang yang
terlibat dalam tindakan tatatertib membuat rayuan kepada Lembaga Rayuan
Tatatertib secara bertulis? Dalam
kes ini, rayuan telah dibuat oleh Doresamy melalui peguamnya dan bukan olehnya
sendiri. Lembaga Rayuan Tatatertib telah menolak rayuan tersebut dengan alasan
rayuan itu bukan dibuat oleh penjawat awam (D) itu sendirl. Mahkamah telah mengenepikan penolakan
oleh Lembaga Rayuan Tatatertib itu dan menyatakan bahawa penjawat awam yang
berkenaan, iaitu D, berhak merayu. Pada
pandangan penulis, pekerja di sektor swasta juga berhak merayu.
Apakah
yang dirayu?
Jelas
bahawa pekerja yang tidak berpuas hati terhadap keputusan tindakan tatatertib
ke atasnya boleh merayu. Rayuan boleh dibuat,
antara lain, dengan alasan yang berikut:
(i) bahawa hukuman yang telah dikenakan
adalah berat dan tidak sewajarnya dengan kesalahan yang dilakukannya;
(ii) bahawa pihak berkuasa tatatertib telah
tidak menimbangkan beberapa fakta atau bukti keterangan sebelum menjatuhkan
hukuman;
(iii) bahawa acara yang diikuti (seperti
tempoh masa, peluang membuat representasi, penyerahan dokumen dan notis
pemanggil saksi, adalah salah;
(iv) bahawa wujudnya berat sebelah (bias)
semasa perbicaraan tatatertib;
(v) bahawa keputusan yang dibuat adalah
salah.
Contoh yang berikut diharap dapat
memberikan pemahaman tentang maksud "alasan rayuan”.
(i) pekerja A yang didapati bersalah
bertengkar semasa kerja dengan pekerja setarafnya, telah dihukum buang kerja. A
merayu atas hukuman ini.
(ii) Pekerja B telah mengemukakan beberapa
dokumen perubatan sebagai sokongan tentang kejadian tidak hadir bertugas. Pihak berkuasa tatatertib tidak
menimbang dokumen sokongan tersebut. B
merayu atas alasan tersebut.
(iii) Pekerja C tidak diberitahu akan
pertuduhan yang dikenakan terhadapnya. Yang
C tahu ialah C telah dikenakan tindakan tahan gaji. C membuat rayuan atas alasan ini.
(iv) Salah seorang ahli berpengaruh pihak
berkuasa tatatertib yang mengendalikan kes tatatertib terhadap pekerja D adalah
bekas bapa mentua D yang amat membenci D. D merayu atas isu kebarangkalian wujudnya berat sebelah
oleh pihak berkuasa tatatertib.
(v) Pihak berkuasa tatatertib telah
mengambil keputusan menurunkan pangkat pekerja E kerana E telah mengutus surat
cinta kepada Setiausaha Sulit Ketua Jabatan di tempat E bekerja. E merayu
atas alasan pihak berkuasa tatatertib telah salah membuat keputusan itu.
Kepada Siapa Merayu?
Majikan hendaklah menubuhkan badan khas
bagi mengengar rayuan kes tatatertib. Badan
ini dikenall sebagai Jawatankuasa/Lembaga Rayuan Tindakan Tatatertib.36
Ke mana Selepas Itu?
Terdapat
keadaan keputusan Lembaga Rayuan Tindakan Tatatertib masih tidak memuaskan hati
pekerja yang dikenakan tindakan tatatertib itu, tanpa mengira apa jenis
keputusan dan rasa tidak puas hati itu. Ada pekerja yang berpendapat Lembaga Rayuan Tindakan Tatatertib tidak
dapat memuaskan haknya atau menjawab persoalan yang dikemukannya. Pekerja ini kadangkala tidak mahu merayu kepada Lembaga Rayuan
tersebut. Mereka lebih suka merujuk kes
sedemikian ke mahkamah perusahaan. Apa yang penting pekerja itu perlu melalui saluran rayuan di Lembaga
Rayuan Tindakan sebelum kesnya dibawa ke mahkamah.
(II) PRINSIP KEDUA- PRINSIP
TIDAK BERAT SEBELAH (BIAS)
Dalam bahasa Latin, ia dikenali juga
sebagal nemo judex in causa
sua polest atau nemo debet judex in propria sua
causa yang bererti seseorang
yang ada kepentingan dalam sesuatu kes yang dikendalikannya (iaitu yang
diadilinya). Oleh itu dia
tidak boleh mengadili kes tersebut.
Sesuatu keputusan yang dibuat
hendaklah bebas daripada berat sebelah dan prasangka. Berat sebelah dan prasangka mungkin
terjadi kerana dua sebab iaitu:
(i) kerana pihak-pihak ada kepentingan,
atau
(ii) pembuat keputusan (iaitu pihak yang
mengadili kes) mewakili institusi yang mengingini objektif tertentu ada
perhubungan/pertalian tertentu, dan yang seumpamanya.
(a) Berat sebelah kerana pihak-pihak ada
kepentingan
Mengikut penulis undang-undang,
Geoff Cahil, dalam bukunya, Promotion
and Diciplinary Appeals in Government Service" sesuatu pihak dianggap akan berat
sebelah jika pihak yang berkenaan ada kepentingan, sama ada kepentingan
kewangan atau bukan kewangan.
Dalam kes Leeson lwn General
Council of Medical Association and Registration,38 mahkamah menyebut bahawa jika
wujud kepentingan kewangan maka tidak perlu lagi menimbangkan persoalan apakah
"syak yang munasabah" atau "ada kemungkinan sebenar" akan
wujud berat sebelah.
Hakim Blackburn, dalam kes R lwn Hamond,39 memberikan peraturan yang tegas
tentang berat sebelah kerana kepentingan kewangan. Mengikut Hakim Blackburn,
wujud kepentingan kewangan, walaupun sedikit, sudah memadai untuk mengatakan
yang dia berat sebelah. Walau bagaimanapun peraturan tegas ini ada kekecualiannya. Antaranya seperti yang berikut:
(i) Jika kepentingan kewangan itu bukanlah secara peribadi kepada pihak yang
membuat keputusan (yang mengadili kes), maka ini tidak mengapa, iaitu tidak
dianggap berat sebelah.
Dalam kes R lwn Rand,40 hakim yang mengendalikan kes
adalah pemegang amanah bagi sebuah hospital dan Persatuan Persaudaraan. Kedua-dua ini ada tabung yang
dilaburkan ke dalam perbadanan yang kesnya dikendalikan oleh hakim yang
berkenaan. Ini tidak
mengapa, dan hakim itu tidak dianggap akan berat sebelah kerana kepentingan
kewangan itu bukanlah peribadi kepada pembuat keputusan ( iaitu hakim yang
berkenaan).
(ii) Jika kepentingan kewangan itu terlalu jauh, dia masih boleh dianggap tidak berat sebelah. Misalnya penjawat awam A yang dikenakan tindakan tatatertib adalah
pemegang saham 1% daripada jumlah saham Syarikat XYZ. Salah seorang ahli pihak berkuasa tatatertib yang mengendalikan kes A
adalah pemegang saham 2% daripada jumlah saham. Syarikat TUV, yang melabur
sejumlah 5% daripada saham Syarikat XYZ. Kepentingan ini dianggap sudah jauh. Jadi, jauh atau dekatnya
kepentingan kewangan seseorang bergantung kepada fakta kes dan sudah pasti
berbeza antara satu kes dengan kes yang lain.
(b) Berat sebelah kerana ada perhubungan atau pertalian
Beberapa kaitan kepentingan tertentu dalam
bentuk kepentingan persendirian juga menyebabkan pembuat keputusan hilang
kelayakan untuk mengadili sesuatu kes (misalnya kes tatatertib) jika
kepentingan itu boleh "menimbulkan syak yang munasabah" atau
"ada kemungkinan sebenar" akan wujudnya berat sebelah.
Dalam kes R lwn Sussex Justices; Ex parte Mc
Carthy,41 mahkamah
menyatakan "ada syak yang munasabah" akan berat sebelah sudah memadai
untuk menjadikan orang yang berkenaan tidak layak mengadili sesuatu kes.
Dalam menentukan sama ada
perhubungan atau pertalian kepentingan itu boleh "menimbulkan syak yang
munasabah" atau "ada kemungkinan sebenar" akan wujud berat
sebelah, bergantung kepada fakta setiap kes. Dengan perkataan lain, hubung kait
antara perkara yang dibincangkan dengan pembuat keputusan (misalnya ahli
lembaga tatatertib) bagi menentukan sama ada akap wujud berat sebelah atau
tidak, adalah berbeza antara satu kes dengan kes yang lain.
Contohnya:
(i) Jika ahli pembuat keputusan (pihak
berkuasa tatatertib) dan pekerja yang dibicarakan atas tuduhan tatatertib itu
mempunyai kaitan atau hubungan kekeluargaan yang agak hampir (misalnya anak
dengan ayah, sepupu dan yang seumpamanya), maka ini boleh dianggap akan ada
kemungkinan sebenar atau ada syak yang munasabah bahawa ahli pihak berkuasa
tatatertib itu akan berat sebelah.
(ii) Jika pihak-pihak (iaitu pekerja yang
dibicarakan atas tindakan berkuasa tatatertib dan ahli pihak berkuasa tatatertib)
adalah ahli satu pertubuhan yang sama, maka di sini juga ada kemungkinan
sebenar atau akan ada syak yang munasabah bahawa wujud berat sebelah di pihak
pembuat keputusan.
KESIMPULAN
Keadilan
Asasi merupakan satu aspek penting yang wujud dalam sistem Undang-Undang
Pentadbiran di Malaysia. Perkembangan prinsip Keadilan Asasi di Malaysia selari
dengan perkembangan yang wujud di negara-negara Barat khususnya di Britain. Ini
dibuktikan dengan adanya kes-kes yang diputuskan oleh mahkamah terutama
keputusan hakim dalam kes Ridge dan kes-kes selepasnya. Pemakaian Keadilan
Asasi kini lebih luas apabila prinsip ‘legitimateexpectation’ telah
diambil kira bagi membolehkan seseorang individu memohon agar keadilan Asasi
digunakan dalam perbicaraan kes-kes mereka. Kandungan dalam Keadilan Asasi
seperti perbicaraan adil dan pilih kasih (bias) boleh dijadikan garis
panduan sekiranya seseorang diberi kuasa untuk membuat keputusan.
Selain
dari itu, perkembangan dalam aspek pemberian alasan dalam membuat keputusan
juga tidak harus diambil mudah. Walaupun sekarang ini alasan dalam membuat
keputusan tidak menjadi satu obligasi dalam tindakan pentadbiran, tetapi
terdapat hakim-hakim dalam beberapa kes tertentu mengakui bahawa ia adalah satu
amalan yang baik dalam pentadbiran. Alasan dalam membuat keputusan boleh
menggambarkan bahawa sesebuah negara mengamalkan sistem pemerintahan yang baik
dan adil terhadap rakyatnya.
RUJUKAN
1. (1924) 1 KB 256 him. 259.
2. De Smith, 1985, The Constitutional and
Administrative Law, Edisi 5,
Harry Street dan Rodney Brazier (ed.) Middlesex: Penguin Books Lid, him. 582.
3. A.V. Dicey, 1987. An Introduction to the study of the
Law of the Constitution. Edisi
Kesepuluh. London:
Macmillan Education Ltd. hlm. xxxiii.
4. (1949) 1 All ER 109.
5. (1962) AC 322; (1962) 2 WLR 11 53;
(1962) MLJ 169 hlm. 171
6. (1867) 1 AC 13.
7. (1968) AC 391.
8. (1962) AC 297.
9. (1949) 1 Ail E.R. 109 him. 11 8
10. (1918) 1 WLR 137 1.
11. (1974) 1 WLR 1371.
12. (1972) 2 K. B. 233.
13. (1974) Q. B. 624.
14. (1980) A. C. 48.
15. (1965) 1 Q. B. 456.
16. (1876) 1 MLJ 203 hlm. 205.
17. (1970) 2 MLJ 133.
18. (1958) 2 All E.R. 579; (1958) 1 W.L.R.
762.
19. (1918) A.C. 179.
20. (1969) 2 All E.R. 221.
21. (1977) Q. B. 240.
22. (1975) 1 WLR. 1132.
23. (1971) 2 Q.B. 175,
24. (1970) 2 Q.B. 417
25. (1976) AI R 1785 (S.C.)
26. (1975) 1 MLJ 1.
27. 121 E.R. 870
28. (1980) 24 qbd 423.
29. Seksyen 40 Kanun Keseksaan.
30
. Kes Mohamad Yusof Samadi lwn Peguam Negara Singapura op. cit. him, 3.
31. (1950) l KB 26.
32. John B. Saunders (ed), 1977. Mozley and Whiteley's Law
Dictionary. Edisi
Kesembilan. London:
Butterworth Company Limited.
33. (1971) 2 MLJ 127.
34. Komposisi Lembaga Tatatertib dan
Lembaga Rayuan Tatatertib hendaklah berlainan (dan lebih tinggi dari Lembaga
Tatatertib).
35. Geoff Cahil, 1986, Promotion and Diciplinary Appeals
in Government Service. North
Ryde, New South Wales: The Law Book Company Limited, hlm. 24.
36. (1898) 43 Ch. Di 366.
37. (1863) L.T. (N.S.) 423 hlm. 424.
38. (1866) L.R. I; (1866) Q.B. 230.
39. (1924) 1 K.B. 256 hlm. 259.
Comments