BPMN 3123 ETIKA PENGURUSAN
WHISTLEBLOWING :
APA KATA ETIKA
Sesebuah negara
demokratik perlu mempunyai beberapa elemen asas seperti tadbir- urus yang baik
(good governance), ketelusan (transparency), dan kesamarataan (equality) bagi
memastikan kerajaan negara tersebut dapat berfungsi dengan baik. Tadbir-urus
yang baik dan ketelusan merupakan dua asas penting yang perlu ada terlebih
dahulu dalam sesebuah kerajaan sebelum cita-cita ke arah kesamarataan sosial
dan ekonomi dapat dicapai.
Antara isu penting
membabitkan kedua-dua aspek ini yang wajar diketengahkan ialah kebolehpercayaan
masyarakat terhadap institusi-institusi penguatkuasaan. Hal ini kerana,
kakitangan awam yang berada di dalam institusi-institusi penguatkuasaan yang
ada merupakan komponen penting dalam tadbir-urus sesebuah kerajaan memandangkan
golongan ini terlibat secara langsung dengan tugas-tugas perkhidmatan kepada
masyarakat awam. Secara tidak langsung, mereka ini juga dapat dilihat sebagai
jurubicara bagi pihak kerajaan dan sekaligus digunakan sebagai kayu ukur oleh
masyarakat dalam menilai prestasi kerajaan.
Di Malaysia,
institusi penguatkuasaan yang sering menjadi tumpuan masyarakat bagi melihat
tahap keberkesanan serta ketelusan kerajaan ialah Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Hal ini kerana, PDRM yang diletakkan secara langsung di bawah pentadbiran
kerajaan persekutuan membentuk gambaran bahawa PDRM dan kerajaan merupakan satu
entiti yang sama. Rentetan dari ini, setiap tindakan yang diambil oleh PDRM
ditanggapi oleh masyarakat sebagai tindakan kerajaan. Justeru, tanggapan yang
sudah menjadi kebiasaan ini kemudiannya meletakkan PDRM sebagai salah satu
aspek yang digunakan sebagai kayu ukur terhadap pemerintahan kerajaan. Jika
terdapat banyak laporan salah laku yang wujud dalam PDRM, maka masyarakat juga
akan beranggapan wujudnya salah laku yang sama dalam kerajaan. Begitu juga hal
yang sebaliknya apabila PDRM melaksanakan tugas dengan cekap, kerajaan juga
akan dilihat sebagai cekap. Cara pandang yang sudah sedia kukuh ini
rata-ratanya mempunyai kesan yang negatif terhadap PDRM secara keseluruhan.
Secara umumnya, pasukan polis mempunyai dua tugas utama iaitu: (1)
menguatkuasakan undang-undang dan ketenteraman awam; serta (2) mengekalkan
keselamatan dan keamanan.
INTEGRITI DAN PRAKTIK WHISTLEBLOWING
Amalan whistleblowing dapat dilihat
sebagai suatu pendekatan yang tepat bagi mewujudkan pengurusan pekerja dan
organisasi yang lebih berkesan serta terancang (Zawiyah, et.al., 2005). Sarjana
seperti Near & Miceli (2013) mendefinisikan whistleblowing sebagai pendedahan
oleh ahli organisasi, sama ada oleh mereka yang masih bekerja bersama
organisasi tersebut atau yang telah meletak jawatan, terhadap tingkah laku yang
bertentangan dengan undang-undang, tidak bermoral, atau tindakan yang tidak sah
dalam organisasi kepada orang perseorangan atau sebuah badan yang mempunyai
bidang kuasa untuk menangani salah laku tersebut.
Secara amnya, whistleblowing
melibatkan tiga pihak iaitu (1) seseorang yang melakukan perbuatan yang tidak
beretika; (2) orang yang melihat tingkah laku tersebut serta melaporkannya; dan
(3) orang yang menerima laporan salah laku tersebut (Near & Miceli, 1986).
Selain itu, whistleblowing juga termasuklah sebuah tindakan untuk melaporkan kepada
organisasi berkenaan perbuatan tidak beretika yang mempunyai nilai moral yang
rendah, berbahay, serta berpotensi untuk menjurus kepada kemudaratan dan pembaziran.
Glazer & Glazer (1989) pula membahagikan praktik whistleblowing kepada dua
kategori iaitu praktik yang bersifat dalaman (internal) dan luaran (external).
Whistleblowing dapat ditanggap
sebagai sebilah pedang bermata dua (double-edged sword) iaitu praktik yang
mempunyai potensi untuk memberikan kesan positif dan negatif kepada organisasi
dalam masa yang sama (Zawiyah et.al., 2005). Kesan positif yang dapat diperoleh
melalui praktik ini antaranya ialah pembasmian amalan-amalan negatif sama ada
yang bertentangan dengan undang-undang (formal) atau perlakuan yang melanggar
etika organisasi (tidak formal). Ianya mampu untuk mewujudkan organisasi yang
lebih cekap, berkualiti, dan memenuhi kehendak masyarakat. Dalam konteks
individu pula, pendedahan amalan yang menyimpang daripada norma dan peraturan
organisasi dapat memberikan kesan positif apabila tindakan tersebut berhasil
untuk memelihara kelancaran sesebuah organisasi. Dari sini, ianya juga dapat memberikan
galakan kepada ahli-ahli yang lain untuk turut sama tampil dan mendedahkan
kesalahan-kesalahan yang berlaku.
Sementara itu, kebanyakan praktik whistleblowing
biasanya akan memberikan kesan libasan (backlash) kepada mereka yang mendedahkan
kesalahan tersebut. Jika ditanggapi dalam konteks Malaysia, kesan libasan ini
mempunyai potensi yang lebih besar untuk berlaku memandangkan Malaysia tidak
mempunyai undang-undang khas yang melindungi individu yang mendedahkan
maklumat. Dalam hal ini individu yang mendedahkan maklumat atau whistleblower
tersebut akan terdedah kepada pelbagai bentuk bahaya termasuklah diskriminasi,
kedudukan dalam organisasi tergugat, ugutan, atau ancaman.
Beberapa kajian berkenaan praktik
whistleblowing di dalam organisasi telah dilakukan seperti Jabatan Kastam
Diraja Malaysia (JKDM) negeri Kedah dan Perlis. Kajian yang telah dilakukan ke
atas JKDM Kedah dan Perlis mendapati bahawa daripada seramai 153 responden yang
terlibat, hanya 30.7 peratus (47 orang) sahaja yang pernah membuat laporan
tentang perlakuan tidak beretika yang wujud dalam organisasi. Walaupun praktik
whistleblowing merupakan suatu tindakan yang positif, tetapi penerimaannya
dalam kalangan masyarakat masih lagi berada di tahap yang rendah. Daripada penyataan tersebut, dapat disimpulkan
beberapa faktor yang dapat dilihat sebagai penyumbang utama kepada keengganan
responden yang terlibat untuk tampil membuat aduan berkenaan salah laku atau
kelakuan tidak beretika yang berlaku dalam organisasi mereka.
Antara faktor yang paling dominan
ialah responden-responden tersebut berasakan ianya bukan merupakan satu
tanggungjawab untuk melaporkan salah laku yang berlaku dalam organisasi mereka.
Min skor tertinggi yang diperoleh iaitu 3.92 dan 3.84 (setuju) mengatakan
bahawa mereka tidak mempunyai bukti yang kukuh untuk menyokong laporan yang
hendak dibuat. Justeru, dapat dilihat bahawa dalam satu-satu organisasi atau
kelompok masyarakat, individu – individu yang berada didalamnya sendiri masih
lagi belum memiliki kesedaran tentang kepentingan untuk membasmi
perkara-perkara yang melanggar etika (Zawiyah et.al., 2005).
Sebagai contoh, JKDM telah pun mewujudkan
peraturan dan prosedur berkenaan dengan praktik whistleblowing dalam organisasi
iaitu melalui perintah tetap perjawatan pada Julai 2004 di bawah tajuk peranan
penggerak etika (whistleblower) di JKDM. Perintah tetap perjawatan tersebut memberi
panduan yang jelas tentang prosedur untuk membuat aduan secara dalaman dan juga
faedah yang akan diperoleh. JKDM juga turut mewujudkan beberapa insentif yang
akan diberikan kepada individu yang bertindak untuk mendedahkan salah laku yang
berlaku seperti pertimbangan untuk kenaikan pangkat, sijil penghargaan, dan
keutamaan untuk menghadiri
kursus-kursus tertentu. Kajian terhadap JKDM negeri Kedah dan Perlis juga turut
mendapati bahawa kebanyakan responden cenderung untuk membuat aduan di
peringkat dalaman organisasi berbanding melaporkannya kepada pihak luar seperti
Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), Biro Pengaduan Awam (BPA), dan
media (Zawiyah, 2004). Langkah ini dapat ditanggap sebagai satu langkah yang
baik yang mana di samping memastikan kelancaran pentadbiran organisasi,
persepsi masyarakat luar terhadap organisasi juga dapat dijaga dalam masa yang
sama. Institut Integriti Malaysia (IIM) telah melakukan kajian untuk memperoleh
Indeks Persepsi Integriti Nasional. Indeks tersebut dibangunkan untuk mengukur
tahap kefahaman dan persepsi masyarakat terhadap gejala rasuah, kualiti
penyampaian perkhidmatan awam, etika perniagaan dan tanggungjawab sosial, kemantapan
institusi keluarga dan komuniti, kualiti hidup masyarakat serta budi bahasa di
Malaysia.
LANGKAH PENINGKATAN PRAKTIK WHISTLEBLOWING
Kajian ini mendapati bahawa anggota
PDRM Perak mempunyai tanggapan yang positif terhadap amalan whistleblowing dan
integriti anggota PDRM. Bagi menggalakkan amalan ini dalam organisasi, terdapat
beberapa langkah yang dapat diambil : -
Memberi Pendedahan Tentang Peranan Penggerak Etika Melalui Amalan
Whistleblowing
Pihak pengurusan organisasi perlu
memberikan pendedahan yagn meluas tentang peranan dan tanggungjawab sebagai
seorang penggerak etika melalui amalan whistleblowing kepada organisasi dan masyarakat.
Pendedahan seperti ini membolehkan aduan dibuat melalui saluran yang betul
serta berdasarkan prosedur yang telah ditetapkan sekaligus menjamin kerahsiaan
dan melindungi pengadu di samping pemberian insentif.
Melaporkan Tindakan Kes Yang Telah Selesai Disiasat
Pihak pengurusan organisasi perlu
mengambil tindakan segera dan menyiasat laporan yang diterima daripada pekerja.
Organisasi seterusnya perlu membuat makluman berkala tentang perjalanan
penyiasatan untuk pengetahuan ahli organisasi.
Aspek Perlindungan Perlindungan kepada pembuat aduan (whistleblower)
penting khususnya dari aspek undang-undang.
Hal ini bagi memberikan keyakinan kepada
pengadu bahawa keselamatan mereka terjaga dan terlindung daripada sebarang
kesan buruk akibat laporan yang telah dibuat. Identiti pengadu juga perlu
dirahsiakan agar tidak menerima ancaman atau sebarang bentuk diskriminasi sama
ada dari dalam mahupun luar organisasi. Mekanisme dan Prosedur Penyediaan
mekanisme dan prosedur aduan yang jelas serta teratur dapat menggalakkan anggota
untuk membuat aduan. Dua langkah awal yang dapat dilaksanakan ialah pewujudan
akta berkaitan whistleblowing dan penubuhan urusetia bagi mengelola praktik
tersebut.
RUMUSAN
Kajian ini
mendapatai bahawa anggota PDRM Perak mempunyai persepsi yang positif terhadap
amalan whistleblowing. Responden-responden yang memberi maklumbalas secara
amnya tidak menolak amalan whistleblowing dalam perkhidmatan PDRM. Anggota PDRM
Perak walaubagaimanapun mempunyai persepsi yang pelbagai terhadap kesan membuat
aduan. PDRM selaku badan penguatkuasa yang sentiasa berhubungan langsung dengan
masyarakat sentiasa terdedah kepada tanggapan-tanggapan yang pelbagai. Oleh hal
yang demikian, galakan terhadap amalan whistleblowing yang mampu menyumbang
kepada peningkatan integrity merupakan satu langkah penting dalam memperbaiki
imej PDRM di mata masyarakat selanjutnya meningkatkan kepercayaan masyarakat
terhadap badan penguatkuasaan ini.
RUJUKAN
Whistleblowing.”
41: 267-281. Glazer, M. P. and Glazer, P.M. (1989). The Whistleblowers:
Exposing Corruption in improvement of the Malaysian police from the perspective
of the Royal Commission Report.
Journal
of Law and Conflict Resolution, 1 (4). 072-078. Strategic management and
improvement of the Malaysian police from the Miceli, M. P., Near, J., Dworkin,
T,. 2013. Whistle-Blowing in Organizations New York: Taylor & Francis
Group. Nadrah,
Kamaruzaman,
Kadir, & Jusoff. 2009. The Royal Commision Report for strategic management
and improvement of the Royal Malaysian Police. Management Science and
Engineering , 3 (3). pp. 28-37. Near, J.P. and Micelli M.P. 1985.
Organizational Dissidence: The case of whistleblowing.
Journal of Business Ethics, 4: 1-6. New Straits Time. Report of the Royal
Commission to Enhance the Operation and Management of the Royal Malaysia
Police. (2005). Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Malaysia Berhad.
Kajian:
Pengalaman, Persepsi dan Faktor Penggalak ‘Whistleblowing’ DiKalangan Pegawai
Kastam Kedah dan Perlis.
Comments