GMJA 1013 PENGANTAR SAINS SOSIAL
1.0
PENDAHULUAN
Psikologi berasal daripada bahasa Greek, psyche yang bermaksud
‘nafas’, ‘kehidupan’ dan ‘jiwa’. Psikologi merupakan istilah akademik dan
disiplin gunaan yang melibatkan kajian saintifik tentang proses mental dan
tingkah laku. Selain itu, psikologi amat berkaitan dengan kognitif, iaitu yang
berhubungan dengan pemprosesan maklumat yang dilihat dari segi fungsi
psikologikal seseorang individu. Psikologi menjelaskan bagaimana minda manusia
dapat membina konsep, menaakul, membuat persepsi dan mempelajari sesuatu.
Justeru, psikologi merupakan konsep yang abstrak kerana ia ada kaitan dengan
otak manusia pada aras simbolik.
Menurut Gleitman (1986), bidang kajian psikologi ditakrifkan sebagai
ilmu tentang akal budi, kadangkala pula sebagai ilmu tentang tingkah laku.
Bidang kajian ini mencuba menjawab persoalan tentang bagaimana
organisma-organisma melakukan sesuatu, dan mengapa hal tersebut dilakukan.
Menurut
Simanjuntak (1986) pula, psikologi ialah “satu sains manusia yang mencuba
mengkaji proses akal manusia dan segala manifestasinya yang mengatur perilaku
manusia itu.
Atan Long (1976), perkataan psikologi barasal daripada gabungan dua
perkataan Yunani ‘psyche’ yang bermakna jiwa attau semangat, dan perkataan
‘logy’ yang berasal dari logos yang membawa makna ‘pengkajian mengenai
sesuatu’. Kalau diterjemahkan secara terus perkataan ‘psychology’ itu membawa
erti pengkajian berkenaan jiwa atau semangat.
Dengan ini, jelaslah bahawa bidang psikologi hanya tertumpu kepada
dua aspek kemanusiaan yang terpenting iaitu akal budi dan tingkah laku manusia.
Manakala dalam bidang linguistik, psikologi berguna kerana beroperasi bagi
menginterpretasi makna, pemahaman ujaran dan mengupayakan makna bagi perkataan
yang didengar.
2.0
Isi
2.1 PSIKOLOGI
Di kalangan negara membangun, perkhidmatan awam Malaysia dan sumber
tenaga manusianya adalah antara yang terbaik dari segi peranan dan sumbangan.
Sejak dahulu lagi, sewaktu negara mencapai kemerdekaan, kita telah mewarisi
sebuah sistem perkhidmatan awam yang agak teratur. Semenjak itu, perkhidmatan
awam telah melalui pelbagai fasa perubahan dan pembangunan yang pesat. Kini,
negara menjadi semakin maju dan rakyatnya semakin berpengetahuan, tuntutan
terhadap kualiti perkhidmatan awam juga semakin meningkat. Penekanan terhadap
usaha meningkatkan pengetahuan, kreativiti dan inovasi sumber manusia akan
menjadi pemangkin kepada keterbilangan modal insan negara. Penggunaan
pendekatan baru dalam mengurus modal insan seperti penerapan aplikasi psikologi
merupakan satu langkah yang tepat dalam menjana modal insan secara lebih
menyeluruh.
Cabaran-cabaran Mengurus Modal Insan Seperti yang dinyatakan di
atas, perkhidmatan awam Malaysia adalah antara yang terbaik dan berbagai usaha
penambahbaikan perkhidmatan telah dilakukan. Penambahbaikan yang telah
dilaksanakan menunjukkan kita bersikap lebih responsif terhadap keperluan
pelanggan Usaha penambaikan yang telah dilaksanakan menunjukkan kita bersikap
lebih responsif terhadap keperluan pelanggan. Namun begitu, kita tidak boleh
alpa dengan kelemahan yang masih lagi terdapat dalam organisasi kita. Imej
perkhidmatan awam biasa dipersepsikan sebagai lambat, tidak amanah, birokrasi
dan bersikap kurang mesra. Keadaan seperti ini berlaku adalah berpunca daripada
faktor manusia.
Oleh yang demikian, faktor tersebut perlu diberikan perhatian bagi
meningkatkan lagi kualiti penyampaian perkhidmatan. Berbagai-bagai langkah
telah dan sedang diambil untuk mewujudkan satu perkhidmatan awam yang bertaraf
dunia. Bagi mencapai matlamat tersebut, usaha perlu dijalankan secara
berterusan. Antaranya ialah lima aspek yang berikut, iaitu;
Ø memupuk minda dan sikap kelas pertama;
Ø pembentukan etika yang luhur;
Ø nilai tambah dan ilmu dalam perkhidmatan;
Ø penerapan psikologi dan kaunseling dalam membangunkan modal
insan
Ø budaya kerja
Minda dan Sikap Kelas Pertama Penekanan pertama, iaitu perubahan
minda dan sikap adalah prinsip yang paling penting untuk menggerakkan
perkhidmatan awam ke tahap dunia. Modal insan adalah penggerak utama segala
usaha. Prasarana, teknologi, sistem dan peralatan canggih yang dimiliki tidak
ada maknanya sekiranya minda dan sikap penjawat awam masih tidak berubah. Oleh
itu, tumpuan pertama kita haruslah kepada pemupukan minda dan sikap penjawat
awam bertaraf kelas pertama. Kita perlu mempunyai kesedaran bahawa kita adalah
civil servant dan berkhidmat untuk negara. Rakyat dan orang ramai adalah
pelanggan kita.
Tugas utama kita ialah untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada
pelanggan kita. Justeru itu budaya mesra pelanggan, mulia budi pekerti,
bertanggungjawab, cepat dan responsif hendaklah menjadi pegangan harian
perkhidmatan awam. Pemupukan minda kelas pertama juga harus dikaitkan dengan
sikap inginkan kecemerlangan. Dengan ciri-ciri ini, kakitangan awam hendaklah
sentiasa memikirkan cara-cara baru untuk memperbaiki penyampaian perkhidmatan
kepada pelanggan. Pegawai-pegawai sumber manusia hendaklah berusaha
membudayakan kecemerlangan dan merancang usaha penambahbaikan secara berterusan.
Prosedur-prosedur kerja hendaklah dikaji, birokrasi dikurangkan,
ketulusan dan kemesraan ditingkatkan dan aduan diselesaikan. Nilai dan Etika
Yang Luhur Etika yang luhur dalam penekanan yang kedua ada hubung kait dengan
prinsip pertama. Pengenalan nilai dan etika yang luhur akan memastikan
integriti perkhidmatan awam dapat dipupuk semasa menjalankan tugas. Kita harus
berpegang kepada etika perkhidmatan awam Kita harus berpegang kepada etika
perkhidmatan awam yang sentiasa menggalakkan anggotanya melakukan amalan dan
sikap yang terpuji seperti ikhlas, bersyukur dan mengamalkan nilai tambah dalam
kerjayanya.
Bagi memastikan perkhidmatan awam terus berlandaskan etika yang
kukuh, adalah penting bagi pihak pengurusan mengiktiraf dan memberikan penghargaan
kepada tingkah laku positif dan sikap berbudi yang ditunjukkan. Sebaliknya,
sebarang kegiatan salah laku dan pecah amanah harus disusuli dengan tindakan
tegas dan pantas. Ini akan memberikan mesej yang jelas bahawa perkhidmatan awam
mengutamakan penghayatan nilai dan etika yang luhur di kalangan kakitangannya.
Nilai Tambah dan Pembangunan Modal Insan Tanpa peningkatan pengetahuan dan
kemahiran, sukarlah bagi kakitangan awam menyediakan perkhidmatan yang terbaik
serta mewujudkan nilai tambah dalam perkhidmatan yang disampaikan. Peningkatan
ilmu di kalangan penjawat awam perlu sentiasa diberi perhatian. Anggota
perkhidmatan awam yang kaya dengan pengetahuan dan kemahiran amat relevan dan
penting dalam era masyarakat yang berasaskan ilmu iaitu knowledge-based
society.
Dalam era ini, maklumat dan ilmu sentiasa bertambah. Setiap
pembaharuan yang diperkenalkan pada hari ini, mudah menjadi lapuk dalam tempoh
masa yang singkat. Masyarakat umum juga lebih berpengetahuan dan sentiasa
mendapat pendedahan kepada maklumat terkini menerusi pelbagai saluran, termasuk
internet dan media asing. Oleh yang demikian, Islam sendiri sangat menggalakkan
umatnya menuntut ilmu. Ini dijelaskan dalam Surah Az Zumar, ayat 9:
Katakanlah:
Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak
mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang diberi ilmu pengetahuan
beberapa darjat.
Dalam keadaan begini warga
perkhidmatan awam yang tidak berusaha untuk menambah ilmu akan ketinggalan dan
menjadi kurang produktif. Oleh kerana ilmu baru itu sentiasa berkembang,
pembelajaran dan latihan hendaklah dilakukan secara berterusan. Kursus dan
latihan yang dapat memupuk minda, sikap dan etika yang sihat harus
dipertingkatkan. Dengan anggota yang mempunyai pemikiran, sikap dan perlakuan
minda kelas pertama, barulah hasrat untuk mewujudkan lebih banyak nilai tambah
dalam penyampaian perkhidmatan dapat direalisasikan. Penerapan Kemahiran
Psikologi dan Kaunseling untuk menjadikan penjawat awam yang k-worker,
kesihatan fizikal, mental dan emosi amat penting. Tanpa kesihatan fizikal,
mental dan emosi, segala teknologi dan ilmu yang ada sukar untuk diaplikasikan
dengan baik.
Pengurusan sumber manusia juga harus memastikan supaya penjawat awam
memberikan perhatian untuk menyeimbangkan keperluan fizikal, mental dan emosi
di kalangan pekerja-pekerjanya. Kaunselor dan pengurus sumber manusia dapat
memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan modal insan yang ada
pada hari ini dapat membantu Malaysia mencapai matlamat Wawasan 2020. Kedua-dua
personel ini boleh memainkan peranan penting dalam membentuk satu budaya untuk
seronok bekerja apabila berada di pejabat. Pendekatan psikologi yang digunakan
semasa dalam perhubungan boleh membantu mewujudkan suasana yang mesra. Suasana
yang mesra juga mudah terjalin apabila tidak ada jurang yang lebar di antara
pegawai atasan dan pegawai bawahan. Dalam masa yang sama, perasaan saling
hormat-menghormati dan batas perhubungan hendaklah dijaga. Di sinilah
terletaknya peranan seorang ketua dalam menunjukkan teladan yang baik dengan
menggunakan pendekatan psikologi kepada pekerja-pekerja bawahannya. Di samping
itu, ketua juga harus berupaya dan bijak mengendalikan sebarang ketidakpuasan
hati pekerja. Complains make you a better manager. Welcome them and deal with
them positively.
Sebuah buku yang berjudul Fish, tulisan
Lundin, Paul dan Christensen, telah memberikan empat rahsia untuk meningkatkan
motivasi dan produktiviti pekerja iaitu choose your attitude, play, make their
day dan be present. Penulis mengungkapkannya dalam satu perenggan iaitu;
As you enter
this place of work please choose to make today a great day. Your colleagues,
customers, team members, and you yourself will be thankful. Find ways to play.
We can be serious about our work without being serious about ourselves. Stay
focused on order to be present when your customers and team members most need
you. And should you fell your energy lapsing, try this sure-fire remedy; find
someone who needs a helping hand, a word of support, or a good ear-and make
their a day.
Namun saya suka mengingatkan, dalam mewujudkan suasana keseronokan
bekerja, adalah penting bagi seseorang kaunselor dan pengurus sumber manusia
mempunyai pengetahuan dan kemahiran bagi memastikan tahap produktiviti pekerja
terus meningkat. Apa yang jelas, pendekatan pengurusan kini tetap
berorientasikan kemanusiaan dan individu sebagai insan. Selain dari itu, usaha
yang giat harus dijalankan dalam melaksanakan program-program yang berbentuk
pembangunan, pencegahan dan intervensi.
Dalam hal ini, pengurusan sumber manusia dan kaunselor-kaunselor di
agensi kerajaan dapat memainkan peranan secara efektif dan proaktif bagi
memastikan kejayaan pelaksanaan program-program yang disebutkan di atas. Untuk
itu, kita haruslah bersedia untuk menjadi penjawat awam yang sihat fizikal dan
emosi serta mempunyai minda kelas pertama. Peranan Kaunselor Dalam Menjana
Modal Insan Masyarakat hari ini terdedah kepada banyak permasalahan dalam
kehidupan.
Konsep utama dalam kaunseling iaitu perhubungan menolong dan
mempertingkatkan nilai-nilai murni memang sangat bertepatan seperti yang
dianjurkan dalam Islam dan hadis Rasulullah yang bermaksud:
Barang siapa memberikan pertolongan terhadap seseorang mukmin yang
sedang dalam kesusahan, atau menolong seseorang mukmin yang teraniaya, nescaya
ia akan diampunkan dosanya. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Pihak pengurusan harus sentiasa mengambil berat akan pekerja mereka.
Organisasi kerajaan wajar mengamalkan konsep putting people first. Pendekatan
yang sering digunakan di negara barat ini boleh diaplikasikan di sini. Pekerja
adalah penjana kepada kecemerlangan organisasi. Walaupun kita memiliki sumber
yang banyak, tapi jika kita tidak tahu bagaimana untuk mengemblengnya, maka
semua sumber itu akan menjadi sia-sia.
Budaya Kerja Berprestasi Tinggi Penekanan kelima ialah memupuk
budaya dan persekitaran kerja yang mengutamakan prestasi tinggi. Bagi mencapai
hasrat tersebut, seluruh penjawat awam hendaklah sentiasa memikirkan dan
berusaha bagaimanakah caranya kita dapat memperbaiki sistem bekerja, prosedur
dan kualiti perkhidmatan yang disampaikan.
Sikap mudah berpuas hati,
ingin meneruskan tradisi cara bekerja yang lama, tidak responsif dengan
kehendak pelanggan dan tidak mahu mengubah cara bekerja adalah di antara penghalang
untuk mewujudkan budaya kerja yang mengutamakan prestasi yang tinggi. Pengurus
sumber manusia dan kaunselor bertanggungjawab memikirkan bagaimanakah budaya
kerja tersebut dapat ditangani dan seterusnya mewujudkan lain-lain kerja yang
dapat membentuk budaya kerja yang lebih positif. Penutup Pengetahuan dan
kemahiran menggunakan aplikasi psikologi adalah penting dalam usaha
memperkasakan modal insan. Tanggungjawab yang diberikan ini tidak harus
dianggap satu beban tetapi satu amanah yang harus dipikul secara bersama-sama
untuk membina bangsa Malaysia yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
CONTOH BAHAGIAN PENGURUSAN PSIKOLOGI JPA
PENGARAH
Dr. Ruziati binti Mior Ahamad Ariffin
VISI
Menjadikan
perkhidmatan psikologi sebagai teras kepada aspek pembangunan modal insan dalam
pengurusan sumber manusia selaras dengan wawasan JPA.
MISI
Misi Bahagian
Pengurusan Psikologi ialah :
1. Menggubal dasar perkhidmatan psikologi;
2. Menjadi pakar rujuk perkhidmatan
psikologi;
3. Melaksana perkhidmatan psikologi dalam
pengurusan sumber manusia melalui program pembangunan, pencegahan dan
pemulihan;
4. Menentukan pelaksanaan dan keberkesanan
perkhidmatan psikologi dalam sector awam; dan
5. Merancang dan meneroka keperluan
perkhidmatan psikologi bagi keperluan masa depan.
OBJEKTIF
Menyediakan
dasar dan perkhidmatan psikologi dalam pengurusan sumber manusia bagi
membangunkan pegawai sektor awam yang berintegriti dan berprestasi tinggi.
FUNGSI UTAMA
Terdapat 5
fungsi utama yang ditetapkan, iaitu;
i. Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
perkhidmatan psikologi.
ii. Penggubalan dasar dan pembangunan
perkhidmatan psikologi.
iii. Penyediaan khidmat runding kepakaran
perkhidmatan psikologi.
iv. Perancangan dan pelaksanaan perkhidmatan
psikologi; dan
v. Penilaian dan keberkesanan perkhidmatan
psikologi[2]
2.2 AGAMA
Syariat
Islam telah menyusun atur masyarakat secara yang seimbang atau berimbang. Hak
yang dinikmati oleh seseorang adalah imbalan kepada perlaksanaan tanggungjawab
yang disempurnakannya. Seandainya ada segolongan anggota masyarakat Islam yang
mengadu kerana kezaliman yang telah menghakis hak mereka, maka itu adalah kesan
daripada pengabaian segolongan yang lain dalam melaksanakan tugas dan
tanggungjawab mereka sepertimana yang telah diwajibkan oleh Allah.
Kewajiban
tersebut ialah untuk menegakkan keadilan Ilahi di maya pada ini. Manakala
matlamatnya telah diungkapkan sendiri oleh Allah melalui firmannya dalam surah
Ar-Rahman ayat 7 hingga 9) :
"Dan langit
dijadikannya (berbumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang- undang dan
peraturan neraca keadilan.supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan
keadilan.Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kamu
mengurangi barang yang ditimbang."
Perlaksanaan
amali terhadap tuntutan ayat ini dihuraikan oleh hadis Rasulullah, nabi yang
amanah dan maha guru agung manusia :
“Setiap orang daripada kamu
adalah pengelola. Ia bertanggungjawab terhadap orang di bawah kelolaannya.
Pemimpin negara pengelola dan bertanggungjawab terhadap (rakyat) di bawah
kelolaannya. Suami pengelola keluarga. Dia bertanggungjawab mengelola
keluarganya. Isteri juga pengelola di rumah suaminya. Ia bertanggungjawab
terhadap apa yang di bawah kelolaannya. Pembantu rumah juga pengelola terhadap
barangan rumah majikannya. Ia bertanggungjawab terhadap apa yang di bawah
kelolaannya. Setiap kamu (sebenarnya) adalah pengelola dan bertanggungjawab
terhadap apa yang di bawah kelolaannya."
Hadis di
atas mengungkapkan kebijaksanaan mengurus di mana setiap orang dibekalkan
dengan rasa tanggungjawab yang boleh melicinkan perlaksanaan tugas
masing-masing. Hadis ini mengutarakan konsep atau teori sektor berjinjang.
Ketetapan bermula daripada unit yang paling kecil dalam negara iaitu keluarga
sehinggalah kepada unit yang paling besar iaitu pemerintah negara.
Berdasarkan
rentetan tanggungjawab seperti dalam penjelasan Ar-Rasul di atas, maka setiap
orang dalam negara Islam mempunyai dua peranan; sebagai pengelola atau
pelaksana dan dalam masa yang sama dia juga merupakan anak buah, iaitu atas
tanggungjawab orang lain pula.
Demikianlah
perbincangan mengenai hak manusia yang merupakan suatu tema yang sulit dan
sukar, justeru hak-hak itu merupakan sendi keseluruhan binaan syariat. Akar
tunjangnya kukuh terpacak di bumi manakala pucuk dan cabangnya menggapai awan.
Memang
tidak mudah hal seperti ini dapat digarap oleh sebarang manusia biasa; justeru
syariat Islam adalah syariat unggul yang mengatasi segala sistem perundangan
lain. Syariat Islam merangkumi kepentingan manusia di dunia dan akhirat. Ia
menyusun atur masalah sekecil-kecilnya dalam lingkaran keluarga dan individu
hinggalah kepada masalah yang lebih besar seperti masalah negara dan dunia
amnya.
Perjuangan
untuk memantapkan perakuan dan penghayatan terhadap hak asasi manusia adalah
suatu perjuangan yang sukar dan memerlukan masa yang panjang. Ia memerlukan
sistem pendidikan yang menekankan aspek ini. Ia juga perlu ditunjangi oleh
kesedaran keagamaan yang tinggi dan rasa khasyah atau takwa yang mendalam
terhadap Allah sebagai pencipta.
Ketiadaan
tarbiah dan pendidikan dalam kumpulan masyarakat atau pemimpin atau parti yang
berfahaman kebangsaan merupakan virus dan kuman yang membiakkan sifat ganas,
undemocratic dan anti-kemanusiaan. Sebab itu usaha memperkasa kefahaman dan
penghayatan agama melalui alat sebaran am, pendidikan dan sebagainya adalah
suatu kemestian dan kewajipan demi mengelakkan perbuatan ganas oleh pihak
penguasa dan juga rakyat.
2.3 HAK
ASASI MANUSIA
DIFINISI DAN MAKSUD HAK ASASI MANUSIA
Hak
Asasi Manusia adalah asas kepada kewujudan manusia dan kewujudan bersama
manusia .Hak Asasi Manusia bersifat sejagat tidak boleh dibahagikan dan saling
bergantungan . Hak asasilah yang menjadikan kita manusia dan menurut Kamus
Dewan hak asasi ialah hak yang dasar atau pokok seperti hak bebas mengeluarkan
pendapat, menganut sesuatu agama, bergerak dan lain-lain. Contoh yang diberi
itu sebenarnya hanya merujuk kepada makna tradisi hak asasi manusia. Dengan
perkembangan zaman, makna hak asasi harus diberi tafsiran yang lebih luas.
Terdapat
tiga dokumen penting berkenaan Hak Asasi Manusia iaitu Perisytiharan Hak Asasi
Manusia Sejagat 1948, Kovenan Antarabangsa Hak-hak Sivil and Politik 1966 dan
Kovenan Antarabangsa Hak-hak Ekonomi, Sosial dan Kebudayaan 1966. Dalam
kedua-dua kovenan antarabangsa tersebut, hak asasi manusia tidak terbatas
kepada hak-hak berikut:
(1) Hak kebebasan bercakap,
kebebasan beragama, kebebasan berkumpul dan menubuhkan persatuan, kebebasan
daripada penderaan dan kesaksamaan di bawah undang-undang adalah hak sivil dan
berpolitik
(2) Hak kepada pendidikan,
pekerjaan dan rekreasi, hak menikmati perkhidmatan yang minimum berkenaan
kesihatan, tempat tinggal serta persekitaran yang selamat adalah Hak sosial,
kebudayaan dan ekonomi.
Konsep
kontrak sosial menggariskan hubungan antara ahli-ahli masyarakat di mana setiap
ahli melepaskan hak individu tertentu untuk mendapatkan keselamatan sosial yang
bersifat kepentingan ramai. Pemikiran Rousseau ini telah menampakkan
pengaruhnya dalam pemikiran hak asasi moden. Maka sepanjang pembentukan tamadun
moden, imbangan antara hak individu dan hak ramai merupakan topik utama dalam
perdebatan berkenaan hak asasi manusia.
Hak
asasi manusia adalah asas kepada kewujudan manusia dan kewujudan bersama
manusia. Hak asasi manusia bersifat sejagat, tidak boleh dibahagikan dan saling
bergantung. Hak asasilah yang menjadikan kita manusia. Berteraskan prinsip hak
asasi manusialah kita membina kesucian maruah manusia[3].
Sementara
itu, Majlis Islam juga telah mengisytiharkan Perisytiharan Islam terhadap Hak
Asasi Manusia yang berdasarkan al-Quran dan Sunnah. Perisytiharan ini lebih
mementingkan semangat ummah yang membawa konsep komuniti. Setiap hak asasi
manusia yang ditera dalam perisytiharan itu membawa bersama tanggungjawab
tertentu. Dalam setiap hak asasi manusia yang tertera, semua pihak adalah
tertakluk kepada batasan untuk memenuhi syarat moral, ketenteraman awam serta
kebajikan ummah.
Bagi
tamadun lama Cina pula, susunan masyarakat berasaskan persetujuan dalam
keluarga, kemudian dilanjutkan persetujuan itu ke peringkat kampung dan negara.
Susunan masyarakat Cina yang berasaskan fahaman Confucius sememangnya berbeza
dengan di negara-negara Barat yang lebih individualistik.
Secara
tradisinya, pelaksanaan hak asasi manusia merupakan tanggungjawab Negara. Namun
demikian, pertumbuhan pesat syarikat dan kesan perniagaan terhadap kehidupan
masyarakat telah menimbulkan perdebatan global mengenai peranan dan
tanggungjawab sektor perniagaan terhadap hak asasi manusia.
Pada Jun
2011, Majlis Hak Asasi Manusia telah menerima pakai Prinsip-prinsip Panduan
Bangsa-bangsa Bersatu Mengenai Hak Asasi Manusia dan Perniagaan
(Prinsip-prinsip Panduan). Prinsip-prinsip panduan ini telah dibentuk oleh
Profesor John Ruggie, Wakil Khas Setiausaha Agung PBB bagi Hak Asasi Manusia
dan Perniagaan. Prinsip-prinsip panduan tersebut menekankan tanggungjawab
Negara untuk melindungi hak asasi manusia; memastikan aktor-aktor lain
menghormati hak asasi manusia dan memastikan akses kepada remedi jika berlaku
pencabulan hak asasi manusia.
Di
Malaysia, kesan aktiviti perniagaan kepada hak asasi manusia menjadi lebih
ketara. Banyak pihak melahirkan kebimbangan terhadap sikap sembarangan pihak
syarikat ketika menjalankan aktiviti mereka. Tahap pemahaman mereka terhadap
hak asasi manusia dan tanggungjawab sosial serta komitmen untuk memenuhi
tanggungjawab ini, masih di peringkat awal. Oleh itu, SUHAKAM mengambil langlah
untuk melaksanakan lebih banyak program kesedaran untuk sektor perniagaan
termasuklah syarikat berkaitan Kerajaan (GLC)[4].
Secara
meluasnya, pendidikan hak asasi manusia dianggap sebagai sesuatu yang penting
bagi hak setiap kanak-kanak kepada pendidikan yang berkualiti, sesuatu yang
tidak hanya mengajar kemahiran membaca, menulis dan mengira, tetapi juga
memantapkan keupayaan kanak-kanak untuk menikmati hak asasi manusia sepenuhnya
di samping menggalakkan budaya yang menerapkan nilai-nilai hak asasi manusia.
Selaras
dengan Pelan Tindakan Pendidikan ini dan juga fungsi utama Suruhanjaya untuk
memupuk kesedaran dan menyediakan pendidikan yang berhubungan dengan hak asasi
manusia, SUHAKAM telah menjalankan beberapa program pendidikan dengan kerjasama
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bagi menanam kesedaran dan amalan Hak
Asasi Manusia di kalangan guru dan pelajar sekolah.
Pada
tahun 2009, Suruhanjaya dan KPM memulakan program Amalan Terbaik Hak Asasi
Manusia (ATHAM) di lima buah (5) sekolah yang melibatkan warga sekolah yang
lebih komprehensif. Matlamat program ini adalah untuk :-
Ø Menggalakkan pelajar dan warga sekolah untuk memberi perhatian dan
mengambil langkah-langkah untuk mengamalkan hak asasi manusia dan hak
kanak-kanak.
Ø Memupuk sikap hormat-menghormati dan bertanggungjawab berkaitan hak
asasi manusia dan hak kanak-kanak serta mengamalkannya dalam kehidupan
seharian.
Ø Meningkatkan pemahaman dan amalan hak asasi manusia dan hak
kanak-kanak untuk kesejahteraan hidup.
Ø Menggalakkan pelajar dan guru untuk memberi perhatian kepada
aspek-aspek hak asasi dan hak kanak-kanak dalam merancang dan melaksanakan
aktiviti di sekolah.
Ø Berkongsi pengalaman tentang hak asasi manusia dan hak kanak-kanak
yang telah diamalkan di sekolah dengan masyarakat setempat.
Ø Mengukuhkan perhubungan dan pergaulan di kalangan pelajar tanpa
mengira kaum, agama dan jantina.
Konsep hak
asasi manusia telah lama wujud dalam masyarakat dan agama. Sebelum
undang-undang berkaitan dengan hak asasi manusia didokumenkan, masyarakat dan
agama telah menerima dan mengiktiraf hak asasi manusia. Hak kemanusiaan ini
dapat dilihat dari dua segi iaitu dari segi moral dan perundangan. Dari segi
perundangan, hak kemanusiaan ini merupakan satu bentuk hak yang dinikmati oleh
seorang warganegara sebagaimana yang termaktub dalam undang-undang Negara
tersebut. Manakala dari segi moralnya, hak kemanusiaan merupakan satu tanggapan
moral yang diterima dalam sekelompok masyarakat itu. Anggota-anggaota
masyarakat tersebut mangakui dan menerima hak-hak tertentu yang harus dinikmati
oleh anggota masyarakat berkenaan walaupun perkara itu tidak terdapat dalam
undang-undang.
Di
Malaysia hak asasi manusia adalah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Penyertaan aktif negara dalam Suruhanjaya Bangsa- bangsa Bersatu bagi Hak Asasi
Manusia (UNCHR) pada tahun 1993 merupakan titik permulaan untuk menubuhkan
institusi hak asasi manusia. Di Malaysia,Suhakam bertanggungjawab dalam hal-hal
pendidikan dan memupuk kesedaran rakyat berkaitan hak asasi manusia. Revolusi
Pengisytiharan Hak Asasi Manusia sejagat pada tahun 1994 mendesak negara-negara
anggotanya agar menegakkan sejumlah hak kemanusiaan termasuk hak sivil, hak
ekonomi dan hak sosial.
2.4 KOMUNIKASI
PENGERTIAN
KOMUNIKASI ORGANISASI MENURUT PARA AHLI
Komunikasi
merupakan nafas dari keberlangsungan sebuah organisasi. Suatu organisasi tidak
akan berjalan tanpa adanya komunikasi. Hal tersebut yang melatarbelakangi studi
mengenai komunikasi organisasi. Di mana komunikasi organisasi sendiri merupakan
suatu jaringan komunikasi antar manusia yang saling bergantung satu sama lainya
dalam konteks organisasi.
Dalam
sebuah organisasi didalamnya terdiri atas orang-orang (organ) yang memiliki
tugas masing-masing serta saling berkaitan satu sama lain sebagai suatu sistem
tentu memerlukan komunikasi yang baik agar operasi oraganisasi berjalan dengan
baik pula. Sehingga apa yang menjadi
tujuanya dapat tercapai.
Menurut
Pace dan Faules (2001), mereka
berpendapat bahwa komunikasi organisasi merupakan perilaku pengatur
organisasi yang terjadi diantara orang-orang dalam organisasi. Dan juga
bagaimana mereka yang terlibat dalam proses itu berinteraksi dan memberi makna
atas apa yang terjadi. Sementara itu, menurut Wiryanto (2005) komunikasi
organisasi adalah pengiriman dan penerimaan pesan organisasi didalam suatu
kelompok. Baik itu formal maupun informal dari suatu organisasi.
FUNGSI KOMUNIKASI ORGANISASI
Menurut
Sendjaja (1994), fungsi komunikasi dalam
organisasi iaitu ;
Fungsi Informatif – Organisasi diertikan
sebagai suatu sistem pemrosesan informasi, dimana setiap anggota organisasi
diharapkan mampu memberi dan menerima informasi dengan baik guna kelancaran dalam
menjalankan apa yang menjadi tugasnya.
Fungsi regulatif – Berkaitan dengan
peraturan-peraturan dan pedoman yang berlaku dalam suatu organisasi.
Fungsi persuasif – Merupakan cara lain
dari perintah. Dimana kebanyakan pemimpin organisasi lebih memilih menggunakan
cara persuasif dari pada perintah kepada bawahannya. Hal ini dikarenakanasumsi
terkait penggunaan cara yang lebih halus akan menyebabkan seseorang lebih
menghargai suatu tugas yang dibebankan kepadanya.
Fungsi Integratif – Berkaitan dengan
penyediaan saluran yang memungkinkan setiap anggota organisasi untuk dapat
melaksanakan tugas dan pegerjaanya dengan baik.
KONSEP KOMUNIKASI ORGANISASI
Goldhaber
menjelaskan bahwa komunikasi organisasi merupakan proses menciptakan dan saling
menukar pesan dalam suatu jaringan hubungan yang saling tergantung satu sama
lain. Kemudian, Ia juga menjelaskan bahwa komunikasi organisasi bertujuan untuk
mengatasi lingkungan yang tidak pasti dan selalu berubah ubah. Lebih lanjut ia
menjelaskan tujuh konsep dalam komunikasi organisasi
Proses: Organisasi merupakan suatu
sistem terbuka yang dinamis. Oleh karena itu, proses dibutuhkan agar dapat
menciptakan serta saling menukar pesan diantara anggotanya. Dimana gejala ini
terjadi secara terus menerus sehingga dikatakan sebagai suatu proses.
Pesan: Dalam komunikasi organisasi pesan
menjadi suatu hal yang sangat penting. Seseorang dalam organisasi harus mampu
menciptakan dan menerima pesan dengan baik dan pesan yang baika adalah pesan
yang mampu diterima sama seperti apa yang disampaikan.
Jaringan: Organisasi ibarat sebuah
jaringan yang terdiri atas serangkaian seri. Seri ini terdiri atas sekumpulan
orang yang menduduki posisi atau jabatan tertentu. Sekumpulan orang tersebut
kemudian menjalankan tugas, fungsi, dan perannya masing-masing dalam sebuah
organisasi.
Keadaan Saling Tergantung: Hal ini sudah
menjadi sifat organisasi sebagi suatu sistem terbuka. Ketergantungan dibutuhkan
bilamana suatu bagian tidak berfungsi sebagaimana mestinya akan mengganggu
kinerja dari bagian lain juga.
Hubungan: Organisasi sebagai suatu
sistem sosial. Fungsi dari beberapa bagiannya dijalankan oleh manusia
bergantung kepada hubungan diantara manusia-manusia itu sebagai anggotanya.
Lingkungan: Lingkungan adalah semua
totalitas baik fisik maupun sosial yang diperhitungkan dalam pengambilan
keputusan mengenai individu dalam suatu sistem yang disebut organisasi.
lingkungan ini dapat dibedakan atas lingkungan internal dan eksternal
organisasi.
Ketidakpastian: Dalam komunikasi
organisasi, posisi ketidakpastian disini adalah untuk memenuhi kesediaan
informasi yang tersedia juga informasi yang diharapkan.
ARAH KOMUNIKASI ORGANISASI
1.Komunikasi kebawah
Komunikasi kebawah merupakan
alur komunikasi yang mengalir dari individu pada tingkat hierarki atas kepada
individu yang berada pada tingkat hierarki bawah. Dapat diertikan pula sebagai
alur komunikasi antara atasan dan bawahan. bentuk komunikasi kebawah yang
paling umum adalah instruksi kerja.
2.Komunikasi keatas
Komunikasi keatas merupakan
arah dan alur komunikasi yang membawa informasi dari tingkat bawah ke tingkat
atas dalam suatu organisasi, yang ertinya komunikator berada pada tingkat bawah
dan komunikan merupakan tingkat atas. Dapat diertikan pula sebagai suatu alur
komunikasi dari bawahan ke atasan. komunikasi keatas ini mencakup saran,
keluhan dan hal hal lain yang mana dalam
sebuah organisasi yang besar komunikasi keatas sulit mencapai taraf efektif.
3.Komunikasi Horizontal
Komunikasi horizontal
merupakan komunikasi yang memiliki banyak fungsi dalam organisasi. Bentuk komunikasi ini diperlukan untuk
mengintegrasikan dan mengkoordinasikan berbagai fungsi dalam organisasi
sehingga dapat berjalan sebagaimana mestinya. Komunikasi horizontal umumnya
sering diabaikan padahal penting dalam penggunaanya sebagai contoh agar tidak
terjadi tumpang tindih tugas sewenang dalam organisasi maka diperlukan
komunikasi horizontal atar pihak terkait.
BENTUK KOMUNIKASI ORGANISASI
A. Komunikasi Internal
Komunikasi internal
merupakan komunikasi yang berlangsu dalam unit-unit, indiviu-individu (anggota)
didalam internal suatu organisasi. komunikasi internal dibagi menjadi dua iaitu
:
1.Komunikasi Personal
komunikasi personal
merupakan komunikasi yang terjadi diantara individu dengan individu anggota
orgabisasi. Dalam komunikasi personal ini terdapat dua macam yaitu komunikasi
tatap muka dan komunikasi bermedia
2. Komunikasi kelompok
Komunikasi kelompok adalah
komunikasi antara seseorang dengan suatu kelompok (bidang) tertentu, atau antar
kelompok secara tatap muka dalam suatu organisasi.
B. Komunikasi Eksternal
Komunikasi eksternal adalah
komunikasi yang terjadi antara organisasi dengan khalayak diluar organisasi.
Komunikasi eklsternal ini dibagi menjadi dua iaitu :
Ø Komunikasi dari organisasi kepada khalayak.
Ø komunikasi dari khalayak kepada organisasi.
Sebagaimana
dijelaskan diawal kehidupan kita tak dapat dipisahkan dari sebuah organisasi.
oleh karenanya penting bagi kita untuk mempelajari komunikasi organisasi.
Dengan mempelajari studi ini, kita menjadi paham posisi kita dalam sebuah
organisasi baik formal dalam pekerjaan maupun dilingkungan masyarakat. Dengan
pemahaman yang kita miliki, harapannya kita mampu menyesuaikan diri dan
menempatkan diri dengan baik dalam organisasi tersebut. Bagaimana kita
bertindak dan bersikap dengan atasan mahupun dengan bawahan juga dengan anggota
organisasi yang lain akan menjadi lebih baik saat kita mengetahui teorinya.
Terlebih bila mana kita menjadi seorang pemimpin dalam organisasi, dengan
mempelajari komunikasi organisasi, kita menjadi paham bagaimana menjalankan
kepemimpinan yang baik guna mencapai tujuan organisasi yang kita pimpin.
3.0 KESIMPULAN
Hasrat
Kerajaan untuk memajukan potensi modal insan sentiasa dititikberatkan. Salah
satu pendekatan yang diusahakan adalah dengan menjana keterbilangan modal insan
melalui pendekatan psikologi dan kaunseling. Perkhidmatan awam kita telah
melalui pelbagai fasa perubahan dan pembangunan yang pesat. Penekanan terhadap
usaha meningkatkan pengetahuan, kreativiti dan inovasi sumber manusia menjadi
pemangkin kepada keterbilangan modal insan negara.
Penggunaan
pendekatan baru dalam mengurus modal insan seperti penerapan
aplikasi psikologi merupakan
satu langkah yang tepat dalam menjana modal insan secara lebih menyeluruh.
Justeru, usaha penambahbaikan terhadap imej perkhidmatan awam yang selalu
dipersepsikan sebagai lambat, tidak amanah, birokratik dan bersikap kurang
mesra, terus dilaksanakan dalam usaha untuk menunjukkan kita bersikap lebih
responsif terhadap keperluan pelanggan. Tidak dinafikan keadaan seperti ini
berlaku adalah berpunca daripada faktor manusia.
Oleh
yang demikian, faktor tersebut perlu diberikan perhatian bagi meningkatkan lagi
kualiti penyampaian perkhidmatan. Lima langkah disyorkan untuk mewujudkan satu
perkhidmatan awam yang bertaraf dunia dengan memberi fokus kepada lima aspek
iaitu; pertama, memupuk minda dan sikap kelas pertama; kedua, pembentukan nilai
dan etika yang luhur; ketiga, nilai tambah dan ilmu dalam perkhidmatan; keempat, penerapan psikologi
dan kaunseling dalam membangunkan modal insan; dan kelima, budaya kerja
berasaskan prestasi tinggi. Adalah diharapkan agar penjawat awam dapat
memperoleh pengetahuan dan kemahiran menggunakan aplikasi psikologi dalam lima
aspek ini sebagai usaha memperkasakan modal insan.
Pengetahuan
dan kemahiran menggunakan aplikasi psikologi adalah penting dalam usaha
memperkasakan modal insan. Tanggungjawab yang diberikan ini tidak harus
dianggap satu beban tetapi satu amanah yang harus dipikul secara bersama-sama
untuk membina bangsa Malaysia yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
Dengan pemahaman yang kita miliki, harapannya
kita mampu menyesuaikan diri dan menempatkan diri dengan baik dalam organisasi
tersebut. Bagaimana kita bertindak dan bersikap dengan atasan mahupun dengan bawahan
juga dengan anggota organisasi yang lain akan menjadi lebih baik saat kita
mengetahui teorinya. Terlebih bila mana kita menjadi seorang pemimpin dalam
organisasi, dengan mempelajari komunikasi organisasi, kita menjadi paham
bagaimana menjalankan kepemimpinan yang baik guna mencapai tujuan organisasi
yang kita pimpin.
RUJUKAN
[1] Pendekatan Psikologi Dan Kaunseling
Dalam Pengurusan Modal Insan, Dato’ Haji Ahmad bin Said, Jun 2006
[2] www.jpa.gov.my
[3]
Mohd. Azizuddin Mohd Sani. (2002). Hak Asasi Manusia Menurut Pandangan Islam
dan Barat. Pahang : PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd.
[4] www.suhakam.org.my
Comments