SBLM 1053 BAHASA MELAYU PENGURUSAN
ANCAMAN KUMPULAN
ISLAMIC STATE KE ATAS UMAT ISLAM DI MALAYSIA
1.0
Pendahuluan
Pada
tahun 2014, kita dikejutkan dengan berita seorang rakyat Malaysia menjadi
pengebom berani mati kumpulan Islamic State atau IS di Iraq. Ini merupakan kali
pertama seorang rakyat Malaysia bertindak sedemikian. Dalam insiden ini, Ahmad
Tarmimi Maliki telah merempuh ibu pejabat pasukan keselamatan Iraq di wilayah
Anbar dengan sebuah SUV yang dimuatkan dengan bahan letupan. Akibat tindakan
itu seramai 25 orang anggota pasukan tentera elit Iraq telah terbunuh. Pada
usia muda 26 tahun, Tarmimi sepatutnya membantu menyara keluarga sebaliknya
memilih untuk melakukan tindakan sia-sia dan bertentangan dengan ajaran islam.
Selain Tarmimi, empat orang lagi
rakyat Malaysia telah terbunuh di Syria pada tahun itu. Perdana Menteri
Malaysia, Dato’ Seri Najib pada ketika itu telah menzahirkan rasa sedih dan
bersimpati mengenangkan nasib mereka yang kehilangan ahli keluarga yang
tersayang. Beliau juga ketika itu bimbang bilangan ini mungkin akan meningkat
kerana seramai 39 orang rakyat Malaysia telah dikenal pasti sedang berada di
Syria dan 40 lagi mungkin menerima nasib yang sama sekiranya pihak berkuasa
tidak menahan mereka.
Umat Islam kini menghadapi cabaran
getir dari satu kumpulan militant yang menyasarkan kita dan anak-anak kita
supaya pergi ‘berjihad’ ke Syria dan Iraq atas jalan Islam. Kita berada di satu
persimpangan di mana kita harus berusaha dengan lebih gigih untuk menjaga
agama, bangsa dan Negara. Ramai rakyat Malaysia masih tidak mengetahui IS yang
sebenar sehingga mereka mudah terpedaya dengan ideologi ekstrem kumpulan itu.
2.0
Isi
2.1
Ideologi
dan Matlamat IS
Modus operandi
perjuagan mereka berakar umbi daripada Al Qaeda dan mirip kumpulan militant Al
Qaeda telah diistiharkan sebagai pertubuhan pengganas oleh masyarakat
antrabangsa dan jumhur ulama-ulama arus perdana hari ini. IS beranggapan
matlamat penubuhan Negara Islam hanya dapat dicapai melalui apa yang dipanggil
“Jihad Peperangan”. Sebenarnya, ideologi Safi-Jihadi yang diperjuangkan oleh
kumpulan ini adalah berlandaskan eksteremisme dan keganasan yang bertentangan
dengan pengangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Kumpulan ini juga telah
mengeksploitasi konsep hijrah yang sebenar. Sebaliknya, IS menyeru umat Islam
berhijrah ke Syria dan Iraq atas nama Islam sedangkan muslihat mereka sebenar
adalah untuk membantu kumpulan itu berperang bagi meluaskan kawasan penaklukan.
Rakyat perlu menyedari bahawa peperangan ini hanya merupakan satu pertembungan
politik dan konflik sektarian yang tiada kaitan dengan konsep jihad atau hijrah
seperti yang diterima oleh jumhur ulama. IS cuba menangguk di air keruh dengan
menggambarkan konflik ini sebagai peperangan akhir zaman, jalan pintas untuk
mencapai agenda, cita-cita dan niat salah mereka. Pejuang asing seramai 15,000
orang yang berjuang untuk IS telah dipergunakan demi memenuhi agenda mereka.
Penyelewengan ajaran Islam oleh IS
Juga semakin ketara apabila sewenang-wenang mengkafirkan orang Islam yang tidak
sehaluan dengan pendiriannya, dan menghalalkan pembunuhan mereka. Walhal,
ajaran Islam yang sebenar adalah berpegang teguh kepada persaudaraan sesama
Islam dan melindungi hak bukan Islam. Insiden pembunuhan pada awal November
2014 yang melibatkan sejumlah 322 orang termasuk wanita dan kanak-kanak di
Anbar, Iraq juga menunjukkan mereka tidak teragak-agak membunuh penduduk sesama
Sunni.
Kita juga banyak mendengar tentang
kekejaman IS sehinggakan wanita dan kanak-kanak juga tidak terlepas daripada
menjadi mangsa. Mereka juga sesuka hati menjatuhkan hukuman bunuh ke atas
sesiapa sahaja tanpa hak untuk membela diri. Kekejaman IS semakin tidak
mengenal nilai kemanusian apabila sanggup menyembelih hidup-hidup rakyat
Amerika Syarikat iaitu James Foley dan steven Sotloff serta rakyat Britain
iaitu david Haines dan Alan Henning.
Tidak boleh terfikir bagaimana
seorang manusia sanggup menyembelih manusia lain yang tidak lagi dapat melawan.
Lebi-lebih lagi apabila ibu-ibu mangsa sendiri merayu supaya anak-anak mereka
tidak diapa-apakan. Lebih menghairankan lagi, bagaimana kumpulan militant IS
langsung tidak menunjukkan sedikit pun rasa kesal, sebaliknya berbangga
mempamerkan tindakan ganas ini melalui media sosial. Tentu kita dapat bayangkan
betapa hiba dan marahnya keluarga mangsa sehingga boleh menimbulkan kebencian
yang amat sangat kepada agama Islam.
2.2
Pendirian
Ulama dan Malasyia mengenai IS
Dunia Islam dan
ulama-ulama antarabangsa mengutuk apa yang dilakukan IS. Sheikh Abdul Aziz
Al-Sheikh, Mufti Arab Saudi menganggap IS adalah musuh nombor satu dunia Islam
sementara deklarasi penubuhan Negara Islam oleh IS adalah bertentangan dengan
syariat Islam. Sheikh Shawqi Allam, Mufti Besar Mesir pula melabelkan IS
sebagai entiti pengganas yang menyalahi Islam dan peraturan-pertauran syariah
serta mencemar imej agama Islam[1].
Malaysia juga mempunyai pendirian
yang jelas terhadap IS. Selain menyenaraikan IS sebagai kumpulan pengganas,
Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan kali ke-106 baru-baru ini telah merumuskan
penyertaan umat Islam Negara ini dalam kumpulan militant IS di Iraq dan Syria
adalah bertentangan dengan syarak dan kematian mereka tidak dikategorikan
sebagai mati syahid. Ini berdasarkan hujah bahawa kumpulan ini memrangi dan
membunuh sesama Islam. Sebagai sebuah Negara yang turut mempelopori pendirian
wasatiyyah sebgaimana tuntutan ajaran Islam dalam semua aspek, Malaysia
mempunyai tanggungjawab untuk mendedahkan fahaman ekstrem IS adalah
bertentangan dengan ajaran Islam dan perlembagaan Negara. Sehubungan ini,
Malaysia akan mempertingkatkan usaha menjelaskan jihad yang sebenar serta
memperbetulkan persepsi Barat yang kerap mengaitkan Islam dengan keganasan.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada
21 - 22 Oktober 2014 telah membincangkan Isu Umat Islam Malaysia Yang Berjuang
Atas Nama ISIS. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
1. Setelah
meneliti laporan penyelidikan yang telah diperakukan oleh Panel Pakar Akidah
JAKIM dan kertas kerja yang disediakan serta meneliti fakta-fakta, hujah-hujah
dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah mendapati bahawa:
i. Islamic State
of Iraq and Syria (ISIS) atau Islamic State of Iraq and Levant (ISIL) merupakan
rentetan dari gerakan Salafi Jihadi di Iraq yang pada asalnya terdiri dari tiga
organisasi jihad yang berbeza: iaitu Ansar al-Islam yang terdiri dari kelompok
Salafi Jihadi warga Iraq yang membentuk kawasan ‘pemerintahan Islam’ mereka
yang tersendiri dan mengamalkan kehidupan Islami ortodoks dan radikal, keduanya,
kumpulan Mujahidin berasal dari Jordan di bumi Iraq yang mengisytiharkan diri
mereka sebagai ‘Jamaah al-Tawhid wa al-Jihad’ di bawah pimpinan Abu Mus’ab
al-Zarqawi yang berhijrah ke Iraq untuk melancarkan jihad memerangi pendudukan
tentera Amerika Syarikat ke atas bumi Iraq, dan juga kumpulan mujahidin
al-Qaeda yang berhijrah dari Afghanistan, akibat serangan Amerika Syarikat ke
atas bumi Afghan selepas peristiwa 11 September.
ii. Kebanyakan
para ulama Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah di seluruh dunia telah mengingatkan umat
Islam agar tidak terpengaruh dengan kumpulan ISIS atau ISIL ini kerana ideologi
keganasan dan sikap mereka yang mengkafirkan orang yang tidak sehaluan dengan
mereka dan menghalalkan darah mereka. Mereka membunuh rakyat tidak berdosa dan
menghalau golongan Kristian dan Yazidi dengan penuh kezaliman. Para ulama Ahl
al-Sunnah di seluruh dunia melabelkan ISIS atau ISIL ini sebagai Khawarij di
zaman moden dan jumhur ulama Ahl al-Sunnah bersepakat mengenai kesesatan dan
juga penyelewengan golongan ini dan memperingatkan umat Islam agar tidak
terpedaya dengan segala propaganda ISIS atau ISIL ini.
2. Sehubungan
itu, berdasarkan fakta-fakta yang telah dikemukakan dan selaras dengan nas-nas
syarak, Muzakarah berpandangan bahawa kecenderungan dan keghairahan umat Islam
untuk berjihad atas nama ISIS atau ISIL di bumi Syria adalah berpunca daripada
kekeliruan dalam memahami konsep jihad dan mati syahid yang sebenar menurut
Hukum Syarak. Seruan jihad dan mati syahid yang dipegang oleh mereka adalah
bercanggah dengan Islam dan boleh membawa kepada kekufuran kerana mereka
menghalalkan darah sesama umat Islam.
3. Oleh itu,
Muzakarah menegaskan bahawa tindakan umat Islam dari Malaysia yang telah
ataupun yang ingin berjuang atas nama jihad di bumi Syria bagi menyokong
golongan ISIS atau ISIL adalah sia-sia kerana perjuangan mereka tidak tergolong
sebagai jihad dan kematian mereka juga tidak dikategorikan sebagai syahid
menurut kerangka Hukum Syarak.
4. Muzakarah
menasihatkan seluruh umat Islam di Malaysia supaya menginsafi diri dan tidak
mudah terpengaruh atau terjebak dengan keganasan dan propaganda perjuangan
kumpulan ISIS atau ISIL ini[2].
2.3
Cabaran
Ancaman IS kepada Malaysia
Melihat potensi
ancaman daripada kumpulan ini, kita bimbang dan tidak dapat dinafikan
kepulangan rakyat Malaysia dari kawasan konflik di Syria dan Iraq boleh
meningkatkan lagi risiko keselamatan kepada negara. Lebih menakutkan lagi,
dengan pengalaman yang mereka ada, taktik peperangan yang mereka miliki,
militan-militan ini berupaya melakukan aktiviti pengganasan secara
bersendirian, "lone wolf". Dengan kepakaran ketenteraan dan kemahiran
membuat bom yang diperolehi di Syria, mereka berpotensi melancarkan serangan
pada bila-bila masa sehingga menyebabkan kehilangan nyawa dan kemusnahan yang
besar kepada harta awam.
Pada
masa yang sama, kita berasa khuatir mereka akan mewujudkan semula sel-sel
pengganas dan membentuk jaringan dengan kumpulan-kumpulan militan sedia ada
dalam negara dan serantau. Umpamanya, mereka boleh membentuk jaringan dengan
kumpulan Abu Sayyaf di kepulauan Mindanao, selatan Filipina yang telah
melakukan sumpah taat setia kepada IS. Oleh kerana kawasan operasi kumpulan Abu
Sayyaf ini amat hampir dengan pantai timur Sabah, ia akan meningkatkan risiko
keselamatan di kawasan itu. Setakat ini terdapat lima orang suspek Malaysia
yang dipercayai masih bersembunyi di selatan Filipina. Sekiranya rangkaian IS
berjaya wujud di Sabah, tidak mustahil ia akan merebak ke Sarawak sehingga
menggugat keselamatan dan keharmonian pelbagai kaum di sana.
Cabaran
kepada masalah ini amat besar kerana IS menggunakan media sosial untuk
mengembangkan ideologinya bagi menarik sokongan masyarakat khususnya
menyasarkan generasi muda. Apatah lagi IS turut menggunakan pelbagai bahasa
asing dalam propaganda dan pujukan mereka termasuk bahasa Indonesia yang
dilihat sebagai satu strategi IS untuk menarik sokongan serta simpati penduduk
Islam yang besar bilangannya di rantau Asia Tenggara. Dalam menghadapi ancaman
ini, telah sampai masanya bagi kerajaan mengambil langkah-langkah sewajarnya
untuk mengekang pengaruh IS. Ini sejajar dengan tindakan negara-negara lain
yang mana telah memperkenalkan dan memperkemaskan undang-undang antipengganasan
sebagai jalan utama menangani ancaman pengganasan.
2.4
Contoh
Kes – Kes melibatkan IS di Malaysia
Kes
1 : Tangkapan Ahli IS di Sabah
Sembilan suspek
ahli kumpulan militan IS, termasuk tiga warga asing ditahan pada tahun 2016
kerana dipercayai terbabit dalam pelbagai rancangan, termasuk menyembelih orang
bukan Islam di Sandakan, Sabah. Arahan untuk menyembelih orang bukan Islam itu,
diberikan oleh seorang rakyat Malaysia yang berada di Syria, kepada seorang
remaja berusia 17 tahun, yang ditahan di Sabah dalam operasi besar-besaran oleh
Bahagian Anti Pengganas, Cawangan Khas, Bukit Aman di sekitar Kuala Lumpur,
Sabah, Kelantan dan Johor. Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar,
berkata tiga daripada suspek terbabit adalah adalah warga asing, yang juga
bekas anggota tentera dan mereka ditahan kerana dipercayai bersubahat dalam
serangan bom ke atas pusat hiburan Movida di Puchong. Remaja berusia 17 tahun
itu merancang melakukan serangan 'Lone Wolf' dengan menyembelih orang bukan
Islam di Sandakan selepas menerima arahan daripada anggota IS di Syria. Remaja
berkenaan juga mengancam untuk membunuh Ketua Polis Negara melalui akaun
Facebook miliknya. Beliau berkata, dua lagi suspek iaitu Jasanizam Rosni dan Md
Saifuddin Muji, ditahan selepas dipercayai bersembunyi di sebuah pondok di kawasan
berbukit di Kuala Krai, Kelantan sejak awal bulan lalu dan menunggu arahan dari
Mohamad Wanndy Mohamad Jedi untuk melancarkan serangan ke atas pusat hiburan di
Johor Bahru. Susulan daripada tangkapan mereka, polis merampas sebutir bom
tangan jenis M67 yang disembunyikan di Rengit, Batu Pahat, disyaki akan
digunakan dalam serangan yang dirancang[3].
Kes 2 : Siti Noor
Aishah dipenjara 5 tahun
Siti
Noor Aishah, 30, dijatuhi hukuman penjara lima tahun, selepas didapati bersalah
memiliki 12 buah buku berkaitan kumpulan pengganas, Mac tahun lalu. Hakim Dato’
Mohamad Shariff membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal
membangkitkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan. Terdahulu, tertuduh
yang berbaju kurung dan memakai tudung ungu, kelihatan tenang sebaik Mohamad
Shariff membacakan keputusan memerintahkan dia menjalani hukuman penjara
bermula dari tarikh tangkap pada 22 Mac 2016. Mahkamah turut memerintahkan 12
buku berkaitan kumpulan pengganas Daesh, Al-Qaeda dan Jemaah Islamiyah (JI)
dilucutkan hak kepada kerajaan untuk dilupuskan. Sepanjang prosiding yang
bermula seawal jam 9 pagi, selain ibu bapa tertuduh, turut kelihatan beberapa
ahli keluarga terdekat berada di galeri awam.
Bagaimanapun, ketika ditemui di luar mahkamah, ayah tertuduh dilihat
menangis dan enggan memberi sebarang kenyataan kepada pihak media. Pada 19
April 2016, Siti Noor Aishah didakwa di Mahkamah Majistret Kemaman atas tuduhan
memiliki 12 buah buku berkaitan kumpulan pengganas di Lot 1241, Jalan Lapangan
Terbang Sura, Dungun, Terengganu, jam 12.25 tengah hari, pada 22 Mac 2016.
Timbalan
Pendakwa Raya, Ahmad Nazneen Zulkifli, mengemukakan pendakwaan terhadapnya
mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan, yang boleh dihukum penjara
maksimum tujuh tahun atau denda dan boleh dilucutkan hak terhadap bahan itu.
Pada 29 September 2016, Mahkamah Tinggi melepas dan membebaskan Siti Noor
Aishah daripada tuduhan itu selepas mendapati pihak pendakwaan gagal
membuktikan kes prima facie terhadapnya. Bagaimanapun, pada 27 Mac lalu,
Mahkamah Rayuan memerintahkan tertuduh yang diwakili peguam bela, Mohd
Kamaruzaman A Wahab, membela diri selepas membenarkan permohonan pendakwaan
terhadap perintah pelepasan dan pembebasannya oleh Mahkamah Tinggi[4].
2.5
Usaha
Kerajaan Menangani Ancaman IS
Usaha Kementerian
pendidikan Tinggi (KPT)
Kementerian
Pendidikan Tinggi (KPT) memandang serius dan peka terhadap aktiviti DAESH yang
melibatkan pelajar dan kakitangan Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) di
Malaysia. Kementerian bekerjasama erat dengan pihak berkuasa seperti PDRM dan
agensi-agensi penguatkuasa lain supaya kebajikan dan keselamatan pelajar
terjamin bagi memastikan suasana pembelajaran yang lebih kondusif di IPT.
Kementerian akan terus memantap dan meningkatkan keterlibatan (engagement)
dengan pelajar, ibu bapa dan warga IPT.
Pada
masa yang sama pihak Kementerian juga telah dan sedang mengambil beberapa
langkah proaktif bagi meningkatkan tahap kesedaran mengenai IS/DAESH seperti:
i.
Meningkatkan sesi keterlibatan (engagement) seperti taklimat dan dialog dengan
PDRM serta agensi-agensi penguatkuasa yang lain;
ii.
Penjelasan mengenai aktiviti IS/DAESH juga dimasukkan dalam program-program
melibatkan pelajar di IPT;
iii.
Meningkatkan tahap tapisan keselamatan untuk kemasukan pelajar-pelajar dan
tenaga pengajar asing;
iv.
Memantapkan lagi prosedur keselamatan sedia ada di peringkat IPT sebagai
langkah pencegahan awal.
Kementerian
akan memberi kerjasama sepenuhnya dalam keadaan di mana PDRM perlu mengambil
tindakan ke atas pelajar dan warga yang terlibat dalam aktiviti IS/DAESH[5].
Usaha Kerajaan melalui
penggubalan Akta POCA dan SOSMA
POCA
bukanlah satu akta yang baharu. POCA sebenarnya adalah nama singkatan kepada
Prevention of Crime Act iaitu Akta Pencegahan Jenayah. Akta ini telah
dikuatkuasakan sejak tahun 1959 iaitu dua tahun selepas negara kita mencapai
kemerdekaan. Ia bertujuan untuk pencegahan jenayah di
Semenanjung Malaysia mengawal
penjenayah, anggota kongsi gelap, individu yang mengancam keselamatan negara
serta perkara yang berkaitan dengannya. POCA (1959) memberi kuasa kepada
Menteri (dalam konteks ini, merujuk kepada Menteri Dalam Negeri) untuk
mengarahkan Pendaftar Penjenayah di Malaysia dan Singapura bagi mendaftar
pesalah di bawah Akta ini dan meletakkan seseorang itu di bawah pengawasan
polis selama tidak lebih lima tahun.
Peruntukan kuasa-kuasa kepada Menteri yang terkandung dalam POCA (1959)
ini telah banyak dipertikaikan oleh parti-parti politik pembangkang dan Majlis
Peguam atau Bar Council, sejak dulu lagi.
Sehubungan
itu, nafas baharu yang lebih segar dan efektif harus diterap ke dalam POCA
(Pindaan dan Pemerluasan) 2014 untuk membanteras jenayah khususnya jenayah
terancang dan jenayah sindiket yang menggunakan
kekerasan dan keganasan semasa melakukan jenayah. Apakah nafas baharu
tersebut? Persoalan ini terjawab dalam buku ini yang bertajuk POCA: Nafas
Baharu Banteras Jenayah.
Keputusan
Kerajaan Malaysia pada 15 September 2011 untuk memansuhkan tiga undang-undang pencegahan iaitu Akta
Keselamatan Dalam Negeri (1960), Akta Buang Negeri (1959) dan Akta Kediaman
Terhad (1933) serta menamatkan tiga Proklamasi Darurat iaitu Pengisytiharan
Darurat 1966 di Sarawak, Pengisytiharan Darurat 1969 Di Persekutuan dan
Pengisytiharan Darurat 1977 di Kelantan, adalah dianggap sebagai pelengkap
kepada proses Program Transformasi Kerajaan Malaysia (GTP) yang merangkumi Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan
Program Transformasi Politik (PTP) untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang
maju dan mengamalkan sistem demokrasi moden progresif sepertimana negara maju
yang lain.
Kesan
daripada penamatan Proklamasi Darurat tersebut telah menyebabkan penguatkuasaan
Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) (1969) tidak dapat
dilaksanakan, sedangkan tempoh perantaraan atau grace period penguatkuasaan
adalah 6 bulan di mana undang-undang pencegahan ini berakhir pada 21 Jun 2012.
Berikutan pemansuhan undang-undang pencegahan berkenaan, seramai 2,615 orang
tahanan dan sekatan yang kebanyakan terdiri daripada ahli kongsi gelap dan ahli
sindiket jenayah terancang telah dibebaskan secara berperingkat ke dalam
masyarakat walaupun mereka belum menjalani proses pemulihan sepenuhnya.
Analisis
PDRM menunjukkan 18 bulan selepas pemansuhan Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam
dan Mencegah Jenayah) (1969) dan Akta Kediaman Terhad, indeks jenayah kekerasan
seperti kes bunuh, kes samun berkawan, kes pemerasan dan kes ugutan jenayah
telah meningkat dengan ketara.Kes-kes berkenaan membabitkan ahli kumpulan kongsi
gelap. Trend keadaan jenayah pada masa itu mendatangkan ketakutan dan
kegelisahan dalam kalangan rakyat
jelata. Keadaan keselamatan negara
bertambah buruk lagi dengan tersebarnya berita dan gambar tembak-menembak oleh
ahli kongsi gelap, pembunuhan serta kematian penjenayah dan mangsa di akhbar
media arus perdana serta media sosial yang ditularkan dengan meluas. Boleh
dikatakan tahap keselamatan negara berada di tahap paling membimbangkan ketika
itu. Keadaan ini juga menyumbang kepada persepsi negatif, sekaligus menjejaskan
tahap keyakinan rakyat Malaysia dan pelabur-pelabur asing terhadap keselamatan
negara kita.
Menyedari
hakikat betapa pentingnya Kerajaan bertindak pantas dan berkesan untuk
mengembalikan keyakinan dan kepercayaan rakyat jelata serta pelabur asing
terhadap jaminan keselamatan negara Malaysia, maka Mesyuarakat Kabinet
bersidang pada 31 Julai 2013 lalu dan memutuskan POCA 1959 diwujudkan semula
dengan membuat pindaan mengikut tuntutan semasa. Malahan keperluan pindaan
undang-undang POCA adalah mendesak memandangkan senario jenayah pada zaman ICT
dan digital pada hari ini tidak dapat ditangani dengan peruntukan undang-undang
yang digubal pada era 50-an.
Akta
Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau ringkasnya SOSMA, diluluskan
oleh Dewan Rakyat pada 17 April, 2012, diberikan perkenan Diraja pada 18 Jun
2012, dan diwartakan pada 22 Jun 2012. SOSMA ialah sebuah akta "bagi
menyediakan langkah-langkah khas berkaitan kesalahan keselamatan bertujuan
mengekalkan ketenteraman awam dan keselamatan dan bagi hal-hal berkait". Akta
itu menyatakan seorang pegawai polis, boleh, tanpa waran, menangkap dan menahan
mana-mana orang yang berkenaan dengan dia mempunyai sebab untuk mempercayai
terlibat dalam kesalahan keselamatan. Orang itu boleh ditahan bagi tempoh 24
jam untuk tujuan penyiasatan.
SOSMA
bertujuan memenuhi elemen-elemen dalam Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan
yang menetapkan kuasa-kuasa khas untuk membanteras kegiatan subversif,
keganasan terancang, dan tindakan dan jenayah yang memudaratkan orang awam. Peguam
kanan jenayah Datuk N. Sivananthan, yang dilantik oleh kerajaan Filipina untuk
mengetuai pasukan lima peguam untuk mewakili lima warga negara itu yang dituduh
mempunyai kaitan dengan kes pencerobohan di Lahad Datu, Sabah, berkata SOSMA
sebenarnya undang-undang untuk situasi ekstrem apabila terdapat ancaman
terhadap nyawa.
"Bagaimanapun,
jika seorang itu memang meletakkan bom atau bahan letupan semasa pilihan raya,
dengan itu boleh dianggap sebagai kesalahan keselamatan yang membolehkan SOSMA
digunakan," katanya semasa ditanya mengenai pihak tertentu mendakwa polis
mungkin menyalahgunakan undang-undang baharu itu untuk kesalahan yang dianggap
mencabuli demokrasi berparlimen semasa pilihan raya umum. Beliau menjelaskan
SOSMA untuk tujuan kesalahan-kesalahan yang membawa hukuman mati dan/atau
penjara seumur hidup. Bekas tahanan ISA Yazid Sufaat, Halimah Hussein dan
Muhammad Hilmi Hasimmerupakan kes pertama ditahan di bawah SOSMA. Yazid
menghadapi pertuduhan menggalakkan keganasan bagi mengugut orang awam di Syria,
manakala Halimah dan Muhammad Hilmi dituduh bersubahat dengannya. Mahkamah
Tinggi melepas dan membebaskan mereka pada 20 Mei selepas membenarkan
permohonan mereka untuk membatalkan pertuduhan terhadap mereka. Dalam membuat
keputusan penting itu, Hakim Kamardin Hashim memutuskan Perkara 149
Perlembagaan Persekutuan hanya terpakai bagi tindakan ancaman di Malaysia.
3.0
Rumusan
Dalam melihat konflik di Syria dan Iraq
ini, pihak kerajaan menghormati keprihatinan rakyat Malaysia terhadap krisis
kemanusiaan yang sedang berlaku di sana. Kerajaan juga berpegang kepada prinsip
kebebasan bersuara dan hak asasi manusia termasuk akses kepada media sosial,
namun, adalah menjadi tanggungjawab semua untuk memastikan ia tidak mengancam
keselamatan negara. Kerajaan sedar undang-undang sahaja tidak mencukupi untuk
membendung ideologi IS. Seruan ini kepada semua rakyat Malaysia terutama
golongan belia dan ibu bapa supaya menolak ideologi ekstrem yang boleh
merosakkan masa depan kita semua. Keamanan dan keharmonian yang kita kecapi
selama ini tidak ternilai dan harus terus dipelihara.
Selain daripada undang-undang, semua
lapisan rakyat perlu bersama-sama kerajaan menolak sebarang ideologi ekstrem
dan yakin bahawa konsep wasatiyyah adalah jalan terbaik untuk menjamin keamanan
dan kesejahteraan Malaysia sebagai negara berbilang kaum. Pada masa yang sama,
Malaysia akan terus komited untuk bekerjasama dengan masyarakat antarabangsa
menangani ancaman radikalisme, ekstremisme, pengganasan dan militan.
Kini amat wajar sekali kita merenungkan
secara seriusdan penuh sedar akan hakikat makna kemerdekaan tanah air yang
sudah kita capai. Apakah kita dengan keadaan kita dan kehidupan persekitaran
sekarang, sudahpun memberi makna kita sudah berjaya menikmati dan menghayati
setepatnya hakikat makna kemerdekaan tersebut?[6].
Memetik
ungkapan Mr. Tony Blair, Mantan Perdana Menteri United Kingdom yang mengatakan
”In
a world of very sophisticated crime gangs, drug, people trafficking, money
laundering, to say nothing of terrorism and deep social issues giving rise to a
type of criminal underclass, traditional law and order didn’t work. If you want
to beat them, you need to call draconian powers that can be wielded
administratively and with instant effect. It is the price to pay. If you don’t
pay it, you don’t get the result .”
4.0
Rujukan
[1]
Koleksi Ucapan Perdana Menteri 2014. Ku Noor Azian binti Ku Azizan. (2015).
Diterbitkan oleh Jabatan Penerangan Malaysia.
[2]
Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/isu-umat-islam-malaysia-yang-berjuang-atas-nama-isis-0
[6]
Islam dan Cabaran Ke Arah Kecemerlangan Ummah. Zakaria Stapa (1999). Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia.
Comments