SCCA 1023 TEORI KOMUNIKASI
ANALISIS
ARTIKEL JURNAL 1 : PENGARUH
FAKTOR PSIKOLOGI TERHADAP PEMBELAJARAN REGULASI KENDIRI MURID SEKOLAH RENDAH
1.0 TOPIK/ISU
YANG DIBINCANGKAN
Pembelajaran
regulasi kendiri merujuk kepada kemahiran murid menyusun atur pembelajarannya
secara efektif bagi mencapai matlamat pembelajarannya. Kajian ini bertujuan
untuk mengkaji pengaruh faktor psikologi terhadap pembelajaran regulasi kendiri
murid sekolah rendah. Faktor psikologi diri yang dikaji adalah efikasi kendiri,
orientasi matlamat pembelajaran (intrinsik dan ekstrinsik) dan kepercayaan
tentang kepintaran (entiti dan usaha). Kaedah penyelidikan kuantitatif telah
digunakan untuk mencapai objektif penyelidikan. Sampel kajian terdiri daripada
639 orang murid Tahun 4 dan 5 dari 10 buah sekolah kebangsaan di Pulau Pinang.
Teknik persampelan kelompok telah digunakan untuk memilih responden kajian.
Instrumen Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) digunakan
untuk mengukur kemahiran pembelajaran regulasi kendiri murid manakala faktor
psikologi mereka pula diukur dengan Skala Efikasi Kendiri Kanak-kanak Skala
Orientasi Matlamat dan Skala Beliefs of Intelligence. Instrumen-instrumen ini
telah diubahsuai untuk digunakan dalam konteks Malaysia.
2.0 TEORI
KOMUNIKASI MENJADI FOKUS ARTIKEL.
Jurnal
ini membincangkan mengenai teori himpunan tindakan yang mengkaji faktor
psikologi terhadap pembelajaran regulasi kendiri murid sekolah rendah. Pembelajaran
regulasi kendiri (self-regulated learning) merupakan konstruk psikologi yang
semakin mendapat perhatian para pendidik kerana kemahiran ini menyokong
pembelajaran aktif dan mampu menghasilkan pencapaian akademik yang tinggi.
3.0 PERKARA
YANG DIKAJI PADA MASA LEPAS
Sorotan kajian (Premavathy, 2005; Ergul, 2004) menunjukkan
bahawa faktor psikologi diri memainkan peranan penting dalam pembelajaran
regulasi kendiri. Faktor-faktor psikologi yang ditekankan dalam kajian-kajian
lepas ialah faktor efikasi kendiri, orientasi matlamat dan kepercayaan
murid-murid tentang kepintaran. Misalnya, dalam kajian Wigfield dan Eccles
(2000), Seefeldt (2005), Ng (2000), Saemah dan John (2006), Dweck (2000) dan
Yin (2009) lebih menekankan kepentingan faktor psikologi diri untuk
meningkatkan pembelajaran regulasi kendiri. Kajian Premavathy (2005), Garavalia
dan Gredler (2002), dan Ng (2002) menunjukkan bahawa murid yang mempunyai
matlamat intrinsik akan menunjukkan tingkah laku yang lebih positif dan cekap
dalam menguruskan masa. Dapatan yang selari turut diperoleh dalam kajian Saemah
dan John (2006) yang mendapati bahawa murid yang mempunyai orientasi matlamat
intrinsik lebih cenderung menggunakan strategi pembelajaran (r = 0.49). Malahan
Meece dan Holt (1993) mendapati bahawa murid yang bermatlamat intrinsik lebih
aktif dalam penggunaan strategi kognitif, berbanding individu yang
bermatlamatkan ekstrinsik. Hal ini kerana orientasi matlamat intrinsik
mencatatkan korelasi lebih tinggi dengan tahap penggunaan strategi pembelajaran
regulasi kendiri (r = 0.46, p < .05) berbanding orientasi matlamat
ekstrinsik (r = 0.38, p < .05).
4.0 DAPATAN
/ HASIL KAJIAN
Penyelidik menyatakan
Jadual 1 menunjukkan dapatan analisis tentang hubungan antara faktor psikologi
dengan pembelajaran regulasi kendiri. Keputusan pekali korelasi Pearson r
menunjukkan bahawa kesemua faktor psikologi yang dikaji mempunyai hubungan
positif yang signifikan dengan pembelajaran regulasi kendiri, kecuali
kepercayaan entiti (r = .01, p > .05) dan orientasi matlamat ekstrinsik (r =
.08, p < .05). Orientasi matlamat intrinsik (r = .52, p < .01) didapati
mempunyai hubungan yang kuat dengan pembelajaran regulasi kendiri, manakala
efikasi kendiri mencatatkan korelasi yang sederhana (r = .39, p < .01).
Faktor psikologi yang mempunyai hubungan lemah namun signifikan dengan
pembelajaran regulasi kendiri ialah kepercayaan usaha (r = .27, p < .01).
Jadual 2 menunjukkan
bahawa orientasi matlamat intrinsik, efikasi kendiri dan kepercayaan entiti
mempunyai nilai beta (β) yang signifikan. Hal ini bermakna setiap variabel ini
menjelaskan varians dalam pembelajaran regulasi kendiri secara signifikan
setelah pengaruh variabel-variabel lain dikawal secara statistik melalui
analisis regresi berganda. Orientasi matlamat ekstrinsik dan kepercayaan usaha
tidak dimasukkan dalam model regresi kerana variabel-variabel ini mempunyai
nilai β yang terlalu kecil dan tidak signifikan selepas pengaruh variabel lain
dikawal (Chua, 2009).
Dapatan kajian ini
memberi sumbangan dalam pembangunan intervensi dan strategi untuk meningkatkan
kemahiran pembelajaran regulasi kendiri pada peringkat sekolah rendah. Sebarang
intervensi dan program yang dirangka harus merangkumi inisiatif untuk
memperkukuhkan atribut-atribut psikologi murid memandangkan faktor ini
mempengaruhi 31.3% daripada perubahan varians dalam pembelajaran regulasi
kendiri.
5.0 PERSAMAAN/PERBEZAAN
Secara
keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa faktor psikologi adalah penting
dalam membentuk kemahiran pembelajaran regulasi kendiri pada peringkat awal.
Hal ini kerana murid yang cekap dalam pembelajaran regulasi kendiri bukan sahaja
menguasai kemahiran untuk menyusur atur aktiviti pembelajaran mereka tetapi
juga mempunyai faktor psikologi yang mendorong mereka untuk berbuat demikian.
Dapatan ini selari dengan kajian-kajian lepas (Ng, 2000; 2002; Ames &
Archer, 1988) yang mendapati bahawa murid yang bermatlamat intrinsik cenderung
menggunakan strategi-strategi untuk mengoptimumkan output pembelajaran
masing-masing.
6.0 KOMEN
/ KRITIKAN
Keputusan
kajian ini memberi indikasi bahawa murid-murid yang percaya bahawa kepintaran ditentukan
sejak kecil dan merupakan sesuatu yang tidak mudah diubah melalui daya usaha
akan lebih cenderung dalam pembelajaran regulasi kendiri. Dapatan ini selari
dengan kajian lepas (Schunk, 1989; Dweck & Leggett, 1988; Dweck, 1999;
Cheng et al., 2000; Dweck et al., 1995).
7.0 RUMUSAN
Secara
keseluruhannya menunjukkan bahawa faktor psikologi murid mempunyai hubungan
yang signifikan dengan pembelajaran regulasi kendiri murid sekolah rendah.
Malahan faktor psikologi ini merupakan suatu faktor penting yang tidak boleh
diabaikan kerana kombinasi tiga variabel psikologi, iaitu matlamat orientasi
intrinsik, efikasi kendiri dan kepercayaan entiti dapat meramal lebih kurang
satu per tiga daripada perubahan varians dalam pembelajaran regulasi kendiri.
Dalam perkataan lain, terdapat faktor-faktor lain yang boleh mempengaruhi
pembelajaran regulasi kendiri pada peringkat sekolah rendah seperti proses
pengajaran dan pembelajaran, interaksi antara guru dengan pelajar, sokongan
teknologi, asuhan ibu bapa, dan sebagainya (Khairul Azhar, 2009; Garavalia,
& Gredler, 2002). Kajian lanjutan boleh dijalankan untuk menghasilkan model
holistik untuk meramal pembelajaran regulasi kendiri murid sekolah rendah.
Model ini perlu mengambil kira kedua-dua faktor psikologi murid dan persekitaran
sosial serta fizikal dalam konteks pembelajaran regulasi kendiri.
Daripada
segi implikasi pendidikan, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pembelajaran
regulasi kendiri merupakan kunci kepada pembelajaran seumur hidup (Learning is
a life time programme, 2006). Pendedahan awal tentang strategi pembelajaran
perlu diterapkan sejak pada peringkat prasekolah dan sekolah rendah (Azizah,
2002). Hal ini kerana pada peringkat awal ini, murid dapat dibimbing dan
disokong untuk melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran regulasi kendiri
mengawal atur aktiviti pembelajarannya. Selain itu, para pendidik harus
mengambil langkah positif untuk mempromosikan pembelajaran regulasi kendiri
murid sekolah rendah. Langkah ini pasti dapat mengurangkan kebergantungan murid
terhadap guru serta menggalakkan pembelajaran berpusatkan murid (Kementerian
Pelajaran Malaysia, 2012; Samsilah, 2000).
Kesimpulannya,
komuniti pendidik perlu sedar bahawa kesediaan murid daripada segi psikologi
penting dalam usaha mempromosikan pembelajaran regulasi kendiri. Pada masa yang
sama, persekitaran pembelajaran yang kondusif juga tidak boleh diabaikan.
Tindakan komprehensif pelbagai pihak seperti Kementerian Pelajaran Malaysia,
ibu bapa, sekolah dan murid itu sendiri diperlukan untuk melahirkan generasi
muda yang cekap dan proaktif dalam proses pembelajaran.
ANALISIS ARTIKEL JURNAL 2 : KESESUAIAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN,
INTERAKSI GURU-PELAJAR, KOMITMEN BELAJAR DAN KESELESAAN PEMBELAJARAN DALAM
KALANGAN PELAJAR BIOLOGI
1.0 TOPIK/ISU YANG
DIBINCANGKAN
Kajian ini bertujuan untuk mengenal
pasti, kesesuaian persekitaran pembelajaran, tahap interaksi guru-pelajar, komitmen
belajar dan keselesaan pembelajaran dalam kalangan pelajar Biologi. Di samping
itu, hubungan antara pemboleh ubah, perbezaan pemboleh ubah berdasarkan lokasi
dan jantina serta sumbangan terhadap keselesaan pembelajaran turut dikaji. Kajian
ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan di mana empat
soal-selidik digunakan iaitu 1) Inventori Interaksi Guru- Pelajar, 2) Inventori
Persekitaran Pembelajaran Bilik Darjah, 3) Inventori Komitmen Belajar dan 4)
Inventori Keselesaan Pembelajaran. Seramai 325 orang pelajar tingkatan empat di
Daerah Larut Matang dan Selama, Perak dipilih dengan menggunakan persampelan rawak
berstrata. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan inferensi.
2.0 TEORI KOMUNIKASI
MENJADI FOKUS ARTIKEL.
Jurnal ini membincangkan mengenai teori
himpunan tindakan yang membincangkan Kajian
ini bertujuan untuk mengenal pasti, kesesuaian persekitaran pembelajaran, tahap
interaksi guru-pelajar, komitmen belajar dan keselesaan pembelajaran dalam
kalangan pelajar Biologi.
3.0 PERKARA YANG DIKAJI
PADA MASA LEPAS
Kerajaan Malaysia ingin menghasilkan 60%
pelajar sains dan 40% pelajar sastera didapati masih belum mencapai matlamatnya
(KPM, 2012). Kajian Lee dan Kamisah (2013) turut mendedahkan bahawa minat
pelajar terhadap Sains juga merosot. Namu, fenomena ini berlaku bukan sahaja di
Malaysia tetapi juga di seluruh dunia iaitu terdapat penurunan dalam persepsi
dan minat pelajar dalam bidang Sains (Programme for International Student
Assessment, 2009). Terdapat pelbagai faktor kemungkinan yang menyumbang
terhadap isu penurunan minat pelajar dalam bidang Sains. Antaranya ialah
interaksi guru-pelajar, persekitaran pembelajaran, komitmen belajar dan
sebagainya. Interaksi guru-pelajar adalah penting bagi mewujudkan hubungan
antara gurudan pelajar. Guru memainkan peranan penting terhadap pelajar. Walau
bagaimanapun, menurut Den Brok, Fisher dan Scott (2005) dan Sahlberg (2008)
kebanyakan guru mendominasi interaksi dalam bilik darjah. Didapati sebanyak
60.7% pelajar mengatakan guru jarang melayan pelajar dengan mesra dan
penguasaan kemahiran interpersonal dalam kalangan guru, amalan komunikasi
antara guru dan pelajar juga kurang memuaskan (Kamarulzaman, 2007).
Selain daripada itu, didapati juga
pencapaian pelajar dalam bidang sains merosot. Laporan Trends in Mathematics
Science Study (TIMSS) 2007 menyatakan pencapaian pelajar Malaysia merosot dari
tempat ke 10 pada tahun 2003, ke tempat 20 bagi Matematik. Manakala bagi mata
pelajaran Sains dari tempat ke 20 pada tahun 2003, ke tempat 21 pada tahun
2007. Kemerosotan ini berpunca dari pelbagai faktor. Kajian menunjukkan
kebanyakan pelajar mempunyai sikap yang negatif terhadap mata pelajaran Sains
(Aziz Nordin & Lin, 2011). Hal ini mungkin disebabkan oleh pengajaran dan
pembelajaran yang dijalankan adalah berpusatkan guru (Effandi & Zanaton,
2007). Justeru, keadaan ini menyebabkan pelajar akan bergantung sepenuhnya
kepada guru mereka yang mengakibatkan pelajar bosan dan sukar untuk
menyelesaikan masalah, pembelajaran kendiri dan mengaitkan pengalaman yang
sedia ada dengan dunia sebenar. Pergantungan kepada guru sebagai sumber pengetahuan
ini, akan menyebabkan pelajar kurang omitmen serta sererusnya boleh menjejaskan
prestasi pencapaian mereka.
4.0 DAPATAN / HASIL
KAJIAN
Penyelidik menyatakan dapatan kajian
menunjukkan kesesuaian persekitaran pembelajaran, tahap interaksi guru-pelajar,
komitmen belajar dan keselesaan pembelajaran adalah tinggi. Selain daripada
itu, dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi interaksi
guru-pelajar, persekitaran pembelajaran, komitmen belajar dan keselesaan
pembelajaran berdasarkan lokasi, manakala terdapat perbezaan yang signifikan
berdasarkan jantina. Dapatan kajian memberi implikasi bahawa interaksi
guru-pelajar, persekitaran pembelajaran, komitmen belajar dan keselesaan
pembelajaran perlu diberi perhatian bagi meningkatkan keberkesanan pembelajaran
dan pengajaran Biologi. Penyelidik juga menyatakan dapatan kajian menunjukkan
ruang pembelajaran, pencahayaan, perabot dan peralatan, dan aspek keselamatan
mempunyai tahap tinggi. Ini bermaksud pelajar berpendapat ruang pembelajaran,
pencahayaan, perabot dan peralatan, dan aspek keselamatan yang disediakan dalam
bilik darjah adalah bersesuaian, baik dan boleh disesuaikan dengan aktiviti
pembelajaran dalam bilik darjah.
5.0 PERSAMAAN/PERBEZAAN
Namun demikian, dapatan ini tidak selari
dengan dapatan kajian Che Nidzam (2011), yang mendapati pelajar di kawasan bandar
lebih berpuas hati dengan pengalaman pembelajaran yang berlaku di persekitaran
makmal bagi mata pelajaran Sains berbanding di kawasan luar bandar. Hal ini
mungkin disebabkan oleh persekitaran pembelajaran luar bandar pada masa
sekarang lebih berkeadaan baik berbanding pada masa yang dikaji dahulu.
Malahan, lebih banyak peruntukkan bagi pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan
2013-2025 dalam penambahbaikkan dari segi insfrastruktur di sekolah. Walau
bagaimanapun, faktor-faktor lain seperti kemudahan, minat dan sikap pelajar
juga mungkin menyumbang kepada perbezaan tahap kepuasan pelajar di sekolah
bandar dan luar bandar. Selain itu, menurut Zalika et al. (2009), masyarakat di
bandar telah mencapai tahap kemajuan lebih baik daripada masyarakat luar bandar
dari segi dilengkapi dengan kemudahan insfraktur, peralatan, perkhidmatan guru
terlatih dan kemudahan ICT yang mencukupi. Kim et al. (2000) turut menyatakan
terdapat
perbezaan interaksi guru-pelajar antara
lokasi (bandar dan luar Bandar) di Korea.
6.0 KOMEN / KRITIKAN
Walau bagaimanapun, dasar KPM ialah
untuk merapatkan jurang pendidikan antara
lokasi, tahap sosioekonomi dan tahap
keupayaan pelajar. Matlamat KPM adalah untuk
memastikan semua sekolah dan pelajar
mempunyai peluang dan keupayaan yang sama
untuk cemerlang termasuklah daripada SK
dan SJK. KPM telah mengenal pasti jurang
pendidikan yang perlu dirapatkan supaya
akses, ekuiti dan kualiti dapat ditingkatkan
iaitu jurang bandar dan luar bandar,
jurang digital, jurang antara tahap pencapaian
pelajar, jurang antara pelajar normal
dan pelajar berkeperluan khas dan juga jurang
sosioekonomi (PPPM, 2012).
7.0 RUMUSAN
Dapatan kajian menunjukan tahap
interaksi guru-pelajar, tahap kesesuaian pembelajaran, tahap komitmen belajar
pelajar dan tahap keselesaan pembelajaran Biologi adalah positif. Selain
daripada itu, didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi pemboleh
ubah interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran, komitmen belajar
dan keselesaan pembelajaran di sekolah menengah berdasarkan lokasi manakala terdapat
perbezaan berdasarkan jantina. Justeru itu, amalan guru yang positif seharusnya
dipertingkatkan. Guru juga seharusnya memastikan agar tanggungjawab mendidik pelajar
digalas dengan penuh rasa tanggungjawab dan berusaha untuk menjadikan pengalaman
pembelajaran pelajar menarik dan berkesan. Tambahan, guru harus bijak mempelbagaikan
kaedah pengajarannya seperti menjalankan aktiviti kumpulan kerana aktiviti
terbabit dapat meningkatkan komunikasi para pelajar dan terlibat secara aktif semasa
pengajaran dan pembelajaran dilakukan di dalam bilik darjah. Pengajaran dan pembelajaran
berpusatkan pelajar harus ditekankan agar pelajar lebih berkeyakinan, bermotivasi
untuk belajar di dalam bilik darjah.
ANALISIS
ARTIKEL JURNAL 3 : KESAN KAUNSELING KELOMPOK PENYESUAIAN REMAJA TERHADAP
KEMURUNGAN DAN RESILIEN DALAM KALANGAN REMAJA BERISIKO MENGAMBIL DADAH
1.0 TOPIK/ISU YANG DIBINCANGKAN
Kajian ini bertujuan melihat kesan Kaunseling Kelompok Penyesuaian
Remaja (KKPR) terhadap kemurungan (KMR) dan resilien (RES) dalam kalangan
remaja berisiko mengambil dadah. Seramai 60 (N=60) orang remaja tingkatan dua
terlibat dalam kajian eksperimen kuasi ini. Mereka dibahagikan kepada 6
kelompok iaitu 2 kelompok rawatan lelaki, 2 kelompok rawatan perempuan dan 2
kelompok kawalan. KKPR dikendalikan oleh 6 orang fasilitator (3 lelaki dan 3
perempuan). Data kajian dikumpul berdasarkan laporan kendiri menerusi Instrumen
Remaja Berisiko Mengambil Dadah (IRBMD) dan dianalisis dengan min, Ujian T,
MANCOVA dan Pos Hoc pada aras kesignifikanan 0.05.
2.0 TEORI KOMUNIKASI MENJADI FOKUS ARTIKEL.
Jurnal ini membincangkan mengenai teori himpunan tindakan yang
membincangkan Kajian melihat kesan
Kaunseling Kelompok Penyesuaian Remaja (KKPR) terhadap kemurungan (KMR) dan
resilien (RES) dalam kalangan remaja berisiko mengambil dadah.
3.0 PERKARA YANG DIKAJI PADA MASA LEPAS
Menurut laporan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), sepanjang
bulan Januari hingga Ogos 2010, seramai 16,646 orang penagih telah dikesan
berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya (2,721 orang pada tahun 2009).
Terdapat 12,099 orang (72.68%) penagih baru, dan penagih berulang sebanyak
4,547 orang (27.32%) dalam tempoh yang sama pada tahun 2009. Berdasarkan
perangkaan tersebut, seramai 50 penagih baru dan 19 penagih berulang telah
dikesan setiap hari sepanjang bulan Januari hingga Ogos 2010. Laporan yang sama
turut menunjukkan sepanjang Januari hingga Ogos 2010, bilangan penagih lelaki
adalah sebanyak 16,232 (97.51%) dan penagih wanita pula sebanyak 414 (2.49%).
Data tersebut membuktikan bahawa terdapat peningkatan kes penagihan dadah sama
ada kes berulang atau kes baru di Malaysia yang melibatkan semua kaum terbesar
iaitu Melayu, Cina, India dan termasuk juga Pribumi Sabah dan Sarawak. Tambah
mendukacitakan apabila didapati golongan belia yang berusia antara 19 hingga 24
tahun merupakan golongan paling banyak terlibat dalam kes penyalahgunaan dadah
iaitu sebanyak 4,217 orang (25.90%). Malahan yang lebih mengecewakan apabila
laporan turut menunjukkan remaja yang berusia di bawah 18 tahun telah mula
terlibat dalam penagihan dadah iaitu sebanyak 1,499 orang (9.21%) (AADK, Ogos
2010).
Tinjauan terhadap kajian-kajian lepas mendapati banyak usaha yang
dilakukan untuk merawat pelbagai masalah tingkah laku termasuk penagihan dadah.
Walau bagaimanapun tidak semua perlakuan bermasalah dapat dipulihkan dengan
mudah menerusi pendekatan intervensi secara pemulihan. Hal ini disebabkan
individu berkenaan sudah sedia terlibat secara langsung dalam “perlakuan
bermasalah” dan mereka sudah mempunyai persepsi, norma dan tarikan yang
tersendiri terhadap “perlakuan bermasalah” tersebut (Burt, Resnick & Novik
1998). Dalam hal ini Fauziah dan rakan-rakan (2012) telah membuat kajian untuk
mengenalpasti sejauhmana tahap penagihan relaps daripada tiga aspek iaitu emosi
negatif, tekanan sosial dan konflik interpersonal dalam kalangan penagih dadah
yang sedang mendapatkan khidmat rawatan dan pemulihan di Pusat Pemulihan
Penagihan Narkotik (PUSPEN) di Semenanjung Malaysia. Hasil kajian mereka
menunjukkan bahawa majoriti responden yang terlibat dalam kajian tersebut berada
dalam keadaan yang dinamakan sebagai “situasi berisiko tinggi” untuk kembali
relaps.
4.0 DAPATAN / HASIL KAJIAN
Penyelidik menerangkan hasil analisis dapatan menunjukkan Modul
KKPR telah membawa perubahan terhadap pemboleh ubah Kemurungan dan Resilien
antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Skor min Kemurungan Kumpulan
Rawatan telah menurun sebanyak -1.68 (iaitu daripada 22.75 dalam praujian
kepada 21.076 dalam posujian) jika dibandingkan dengan Kumpulan Kawalan yang
memperoleh penurunan skor min yang sangat sedikit iaitu sebanyak -0.25 (dari
23.90 kepada 23.65). Skor min untuk Resilien pula didapati meningkat untuk
Kumpulan Rawatan sebanyak +16.33 (dari 78.67 kepada 95.0) berbanding dengan
skor min kumpulan kawalan yang telah menurun sebanyak - 0.60 (dari 80.60 kepada
80.30). Secara keseluruhannya berdasarkan analisis perbandingan min antara
praujian dan posujian didapati Modul KKPR telah dapat meningkatkan KMR dan RES
kumpulan rawatan berbanding kumpulan kawalan.
5.0 PERSAMAAN/PERBEZAAN
Hasil analisis MANCOVA terhadap praujian dan posujian KMR dan RES
di atas membuktikan modul KKPR didapati berkesan terhadap kumpulan rawatan
lelaki dan kumpulan rawatan perempuan berbanding kumpulan kawalan. Melalui
analisis Post Hoc terhadap posujian KMR dan RES pula membuktikan tidak terdapat
perbezaan kesan modul KKPR antara kumpulan rawatan berdasarkan gender.
Analisis statistik MANCOVA untuk melihat kesan modul KKPR terhadap
praujian dan posujian pembolehubah KMR dan RES berdasarkan kelompok fasilitator
lelaki, kelompok fasilitator perempuan dan kelompok kawalan ditunjukkan dalam
Jadual 4. Hasil analisis MANCOVA menunjukkan terdapat perbezaan signifikan
antara praujian dan posujian KMR dan RES antara kelompok fasilitator lelaki,
kelompok fasilitator perempuan dan kelompok kawalan iaitu KMR pada nilai F
(1,59) = 86.657 (p < .05); dan RES pada nilai F (1,59) = 8.696 (p < .05).
6.0 KOMEN / KRITIKAN
Oleh kerana hasil kajian MANCOVA menunjukkan terdapat perbezaan
signifikan antara praujian dan posujian semua pembolehubah psikologi antara
kelompok fasilitator lelaki, kelompok fasilitator perempuan dan kelompok
kawalan, makan ujian Post Hoc perlu dilakukan. Justeru, ujian Post Hoc jenis
Tukey dilakukan untuk menguji adakah gender fasilitator iaitu kelompok
fasilitator lelaki dan kelompok fasilitator perempuan memberi kesan intervensi
modul KKPR terhadap pembolehubah-pembolehubah psikologi.
7.0 RUMUSAN
Sumbangan kajian Modul KKPR berkesan dalam mengurangkan kemurungan
dan meningkatkan resilien dalam kalangan remaja berisiko mengambil dadah. Modul
ini dapat dilaksanakan oleh GBK yang berkemahiran dan berminat. Lantaran itu,
GBK sewajarnya menjalankan intervensi awal dengan menggunakan KKPR di sekolah.
Kajian ini turut membuktikan dengan kejayaan GBK mengubah pemikiran tidak
rasional kepada pemikiran rasional seseorang remaja, kemurungan dapat
dikurangkan dan resilien dapat ditingkatakan. Hal ini sejajar dengan teori yang
didasari dalam membina KKPR iaitu REBT. Dengan terbuktinya kesan yang
memberangsangkan terhadap aspek psikologi remaja berisiko mengambil dadah,
adalah wajar KKPR dilatih kepada GBK untuk digunakan bagi membantu
pelajar-pelajar yang mempunyai ciri berisiko mengambil dadah.
ANALISIS
ARTIKEL JURNAL 4 : MASALAH SOSIAL DALAM KALANGAN PELAJAR DAN PERANAN PENSYARAH
PENDIDIKAN ISLAM DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1.0 TOPIK/ISU YANG DIBINCANGKAN
Artikel ini membincangkan tentang masalah sosial yang berlaku
kepada pelajar dan khususnya kepada remaja. Remaja hari ini adalah tonggak dan
harapan generasi akan datang. Di usia remaja, seharusnya para pelajar ini tekun
menelaah pelajaran mereka. Bidang pendidikan adalah satu pelaburan yang amat
berharga buat remaja dan para pelajar ini. Dengan pendidikan, mereka akan
menjadi manusia yang hebat di dunia dan akhirat. Justeru itu, peranan para
pensyarah khususnya Pensyarah Pendidikan Islam seharusnya memainkan
tanggungjawab besar dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
supaya pengajaran mereka akan terkesan di hati para pelajar. Pengajaran yang
berkesan ini akan menyentuh hati pelajar dan seterusnya menjadi peringatan
kepada mereka dari terjebak ke dalam gejala sosial.
2.0 TEORI KOMUNIKASI MENJADI FOKUS ARTIKEL.
Jurnal ini membincangkan mengenai teori himpunan tindakan yang membincangkan
tentang masalah sosial yang berlaku kepada pelajar dan khususnya kepada remaja.
3.0 PERKARA YANG DIKAJI PADA MASA LEPAS
Kamarul Azmi Jasmi & Ab. Halim Tamuri (2012) juga bersetuju
dan bersependapat dengan Abdullah Nasih Ulwan (1989), al-Nahlawi (1995), Saipo
Ayub (2005), Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman (2008), Tengku Sarina Aini
Tengku Kasim & Faridah Che Husain (2008), Abdull Sukor Shaari (2010), dan
Ab. Halim Tamuri & Mohamad Khairul Azman Ajuhary (2010) bahawa pendidik
berperanan sebagai penyampai ilmu pengetahuan, perancang dan pengurus
pembelajaran, pengembang dan pengukuh kemahiran, pembentuk akhlak, pembimbing
dan kaunselor, dan sebagai contoh teladan atau model. Beliau turut menambah
peranan pendidik juga sebagai pelajar dan pembina budaya ilmu,
penghubung dalam masyarakat, serta penyelidik dan penilai.
Pada ketika saat cabaran dan masalah dalam pendidikan semakin
banyak. Pendidik bertindak sebagai penyelidik (Kamarul Azmi Jasmi & Ab. Halim
Tamuri, 2012; Esah Sulaiman, 2012). Esah Sulaiman (2012) menambah masalah
P&P, disiplin, dan pengurusan menjadi faktor yang menggerakkan pendidik
menjalankan kajian tindakan. Tindakan daripada pendidik ini akan menjadi satu
usaha yang murni dalam berusaha mencari penyelesaian masalah pelajar melalui kajian
secara saintifik.
4.0 DAPATAN / HASIL KAJIAN
Penyelidik menyatakan hasil
kajian juga telah menyatakan bilangan etnik melayu mendominasi setiap jenis
kesalahan yang berlaku. Hal ini menunjukkan masalah sosial terlalu dekat kepada
bangsa melayu yang menjadi suatu kebimbangan yang amat sangat jika tidak
dicegah. Jadual berikutnya menjelaskan betapa kemelut najis dadah belum lagi dapat
diatasi oleh masyarakat hari ini. Walaupun kerajaan sudah melaksanakan berbagai
bentuk usaha membasmi kegiatan najis musuh nombor satu ini, masalah ini terus
berlaku. Berdasarkan data pada kedua-dua statistik ini (jadual 1.1 dan jadual
1.2), memberi maklum kepada semua bahawa cabaran akhlak, disiplin, dan moral
merupakan satu permasalahan yang memerlukan satu usaha yang serius.
5.0 PERSAMAAN/PERBEZAAN
Pendidik yang bertindak sebagai penyucian akan memelihara diri dan
pelajar dalam aspek pembersihan diri, pemeliharaan diri, serta pemelihara fitrah
manusia (Siti Rokina Mas, 2008) bahkan dalam aspek-aspek yang lebih khusus seperti
pendidikan keimanan, moral, jasmani, mental, rohani, sosial, dan seks (Abdullah
Nasih Ulwan, 1989) dapat diteguhkan dengan kefahaman yang tinggi. Apabila diri
dapat dibersihkan dari unsur-unsur yang tidak baik, maka proses p&p akan
dapat dilaksanakan dengan hati dan jiwa yang bersih serta mudah menerima pengajaran
yang disampaikan dan membawa perubahan positif kepada pembangunan insan khususnya kepada para pelajar (Tengku Sarina
Aini Tengku Kasim & Faridah Che Hussain,
2008).
6.0 KOMEN / KRITIKAN
Masalah sosial dalam kalangan pelajar sedikit sebanyak memberi
kesan kepada pertumbuhan
modal insan melahirkan masyarakat yang bertamadun dan berkualiti.
Justeru itu, peranan pensyarah khususnya Pensyarah Pendidikan Islam dalam masa
melaksanakan p&p mereka,
tanggungjawab memberi nasihat, teguran, bimbingan, dan menjadi
teladan serta model yang baik kepada pelajar adalah semestinya selari dan
seiring berjalan. Hal ini kerana dalam perbincangan terdahulu dinyatakan bahawa
pendidik sememangnya berfungsi dalam pengajaran dan penyucian (al-Nahlawi,
1995). Di sinilah peranan Pensyarah Pendidikan Islam untuk menjalankan tanggungjawab
dan peranan menyentuh hati para pelajar seterusnya cuba menghadkan keterlibatan
mereka dalam gejala sosial.
7.0 RUMUSAN
Berdasarkan aspek yang telah disebutkan ini, nyatalah peranan dan
tanggungjawab Pensyarah
Pendidikan Islam sebagai seorang pendidik adalah amat besar dan
dituntut dalam membantu
membendung masalah sosial daripada berlaku dan merebak. Komitmen
dan iltizam yang tinggi dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan adalah dituntut supaya para pelajar yang dilahirkan akan menjadi
manusia yang menyumbang kepada modal insan yang cemerlang.
RUJUKAN
[1] kanammah manukaram, melissa ng lee yen abdullah dan shahizan
hasan (2014) , Pengaruh Faktor Psikologi Terhadap Pembelajaran Regulasi Kendiri
Murid Sekolah Rendah
[2] Che Nidzam Che Ahmad, Saidatul Ainoor Shaharim, Asmayati
Yahaya (2016), Kesesuaian Persekitaran Pembelajaran, Interaksi Guru-Pelajar,
Komitmen Belajar Dan Keselesaan Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Biologi
[3] Mohammad Nasir
Bistamam, Aslina Ahmad, Amelia Mohd Noor, Ahmad Jazimin Jusoh, Mohd Bazlan
Mustafa, Noraini Ismail, Samsiah Mohd Jais, Mohd Noor Idris & Faizura
Rohaizad (2015), Kesan Kaunseling Kelompok Penyesuaian Remaja Terhadap
Kemurungan dan Resilien Dalam Kalangan Remaja Berisiko Mengambil Dadah
[4] Ahmad Firdaus Mohd Noor, Kamarul Azmi Jasmi & Khairunnisa
A. Shukor (2016), Masalah Sosial Dalam Kalangan Pelajar Dan Peranan Pensyarah
Pendidikan Islam Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Comments