GMGM3073 PENTADBIRAN BURUH DI MALAYSIA
1.0. PENGENALAN
1.1. Sejarah
Sejarah perkembangan Kesatuan
Guru dan Penolong Guru Tabika Perpaduan Malaysia (KSGTPM) di negara ini pada awalnya didorong oleh penubuhan
kesatuan-kesatuan sekerja selepas Perang Dunia Kedua. Pada awal tahun 1920-an,
guru-guru sekolah Inggeris di beberapa negeri telah menubuhkan persatuan
guru-guru untuk sekolah-sekolah rendah yang bertujuan untuk kegiatan sosial.
Ini disusuli oleh penubuhan MTA (Malayan Teachers Association) yang terdiri
daripada persatuan-persatuan guru dari beberapa buah negeri yang memperjuangkan
kepentingan profesion, sosial dan ekonomi kaum guru. Pembentukan MTF (Malaya
Teachers' Federation) pada 1946 yang dianggotai kesatuan guru dari negeri
Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Selangor, Perak , Pulau Pinang dan
Singapura telah memperlihatkan keperluan untuk menyatukan kesatuan-kesatuan
guru di semua negeri tersebut di bawah naungan satu payung besar.
Disusuli pada tarikh 3.8.1972, gabungan penubuhan NUT
(National Union of Teachers), KKGSK (Kesatuan Kebangasaan Guru Sekolah
Kebangsaan) dan DTC Union (Daily Training College/Centre) untuk mengadakan
Persidangan Perwakilan di Kuala Lumpur menguatkan lagi usaha ke arah penyatuan KSGTPM. Impian ini telah direalisasikan dengan pengumuman
kesatuan guru yang tunggal pada 14.8.1983. Setelah mengharungi pelbagai
rintangan dan cabaran maka akhirnya lahirlah Kesatuan Guru dan Penolong
Guru Tabika Perpaduan Malaysia (KSGTPM). KSGTPM telah berjaya didaftarkan pada Januari 1984. Dewasa ini, KSGTPM merupakan pelopor pembela nasib kaum guru dan penolong
guru yang semakin mantap dan berwawasan. Kewujudannya telah membantu
meningkatkan taraf dan status guru dan penolong guru.
Berikutnya
pada tahun 1988, penubuhan ini menyertai bersama dengan penubuhan Kongres
Kesatuan Sekerja Kebangsaan (NTUC). Sebagai anggota kerabat NTUC, KSGTPM telah dapat melibatkan diri dengan
lain-lain kesatuan sekerja dalam kegiatan-kegiatan sosial, budaya dan riadah.
Penubuhan ini seterusnya menghantar permohonan
kepada Setiausaha Agung CUEPACS dan berjaya
menyertainya pada tahun 1990.
1.2. Visi
1.2.1.
Komited berkhidmat demi
kecemerlangan anggota dan masyarakat.
1.3. Misi
1.3.1.
Menjadikan Kesatuan
Guru dan Penolong Guru Tabika Perpaduan Malaysia (KSGTPM) sebuah kesatuan
sekerja yang memperkukuhkan status anggota dan masyarakat melalui peluang
peningkatan dan perkembangan potensi.
1.4. Piagam
Berazam
untuk memberi perkhidmatan yang bermutu, cekap, tegas, mesra, adil dan saksama
sebagai usaha untuk memuaskan hati ahli kesatuan dalam aspek-aspek berikut:-
1.4.1. Memberi
khidmat nasihat dan memberi maklumbalas ke atas pertanyaan pelanggan dengan
pantas, tepat dan mesra;
1.4.2. Menyiasat
setiap aduan yang berkaitan dengan hal ehwal ahli kesatuan sekerja dalam tempoh
satu bulan dari tarikh aduan diterima oleh kesatuan ini;
1.4.3. Menjadikan
kesatuan satu institusi yang dapat meningkatkan imej dan pendidikan guru dan
penolong guru tabika;
1.4.4. Membekalkan
maklumat yang tepat dan segera mengikut keperluan;
1.4.5. Sentiasa
bekerjasama dengan semua pihak untuk kepentingan bersama;
1.5. Strategi
1.5.1.
Kami melaksanakan tugas
secara bermuafakat dan menggunakan kaedah perkongsian bersama. Segala masalah
yang dihadapi oleh ahli kesatuan kami akan dirujuk secepat mungkin dan akan
mengadakan perundingan bersama dengan majikan.
1.5.2.
Menggalakkan penggunaan
“e-internet’ yang efektif dalam mempertingkatkan hubungan dengan ahli kesatuan;
1.5.3.
Mengamalkan kerja-kerja
secara berkaliber, berkepimpinan, berpengetahuan dan beretika serta mengamalkan
prinsip nilai-nilai murni.
1.6. Keanggotaan
Keanggotaan KSGTPM terbuka kepada semua guru-guru dan penolong guru
Tabika Perpaduan dalam perkidmatan awam yang berkhidmat di Semenanjung
Malaysia, Sabah dan Sarawak. Setiap ahli yang telah menjawat jawatan guru dan
penolong guru di Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional secara
automatiknya telah pun memasuki KSGTPM.
Sejak penubuhan KSGTPM ini, jumlah keanggotaannya sehingga Mac 2012
adalah seramai 1347 orang penyertaannya. Bilangan penyertaan adalah berdasarkan
kepada jumlah bilangan guru dan penolong guru yang diambil setiap kali berlaku
kekosongan di seluruh Malaysia.
1.7. Objektif Penubuhan
1.7.1.
Menyatupadukan
guru dan penolong guru Tabika Perpaduan di seluruh negeri dalam meninggikan
taraf perkhidmatan, sosial dan intelek mereka;
1.7.2.
Memperjuangkan hak-hak
dan kepentingan serta tuntutan gaji / elaun guru dan penolong guru Tabika Perpaduan;
1.7.3.
Menjadikan kesatuan
satu institusi yang dapat meningkatkan imej dan pendidikan guru dan penolong
guru Tabika Perpaduan;
1.7.4.
Meneliti syarat-syarat
perkhidmatan serta faedah-faedah lain termasuk elaun, bonus dan KWSP bagi semua
kategori pegawai awam;
1.7.5.
Menjadikan semua
ahli Kesatuan sebagai pekerja yang disebut di bawah Peraturan 3(1) dan
memajukan kepentingan mereka dalam bidang perhubungan perusahaan,
kemasyarakatan dan ilmu pengetahuan;
1.7.6.
Mengatur perhubungan di
antara ahli dengan ahli atau di antara ahli dengan lain-lain pekerja atau di
antara ahli dengan Kesatuan atau pegawai Kesatuan dengan Kesatuan dan
menyelesaikan sebarang perselisihan atau pertikaian di antara mereka itu dengan
cara aman dan muafakat;
1.7.7.
Memajukan kebajikan
ahli-ahli Kesatuan dari segi sosial, ekonomi dan pendidikan menurut
undang-undang;
1.7.8.
Memberi bantuan guaman
kepada ahli-ahli berhubungan dengan pekerjaan mereka jika dipersetujui oleh
Majlis Jawantankuasa Agung;
1.7.9.
Memberi bantuan kepada
ahli-ahli jika dipersetujui oleh Majlis Jawatankuasa Agung, seperti pembiayaan
di masa teraniaya atau di masa pertikaian kerja;
1.7.10.
Menganjurkan dan
mengendalikan kursus, dialog, seminar dan sebagainya untuk kebajikan ahli-ahli
kesatuan khasnya dan para pekerja amnya;
1.7.11.
Mengendalikan jika
dipersetujui oleh Persidangan Perwakilan, urusan mengarang, mencetak, menerbit
dan mengedarkan sebarang suratkhabar, majalah, surat berita atau penerbitan
lain untuk menjayakan tujuan-tujuan Kesatuan ini atau untuk memajukan
kepentingan-kepentingan ahli-ahli Kesatuan;
1.7.12.
Menubuhkan kumpulan
wang kebajikan jika dipersetujui oleh Persidangan Perwakilan dan menggubalkan peraturan-peraturan
tambahan untuk mentadbir dan mengawal wang itu;
1.7.13.
Secara amnya
melaksanakan sebarang tujuan kesatuan sekerja yang sah di sisi undang-undang.
1.8.Nilai KSGTPM
1.8.1.
Komited, Gigih,
Musyawarah, Segar.
1.9. Carta Organisasi
2.0.
PROSEDUR PERUNDINGAN BERSAMA MAJIKAN
2.1.
ASPEK PENGIKTIRAFAN KESATUAN
2.1.1.
Pengenalan
Pengiktirafan kesatuan sekerja merupakan aspek penting dibawah sistem perhubungan perusahaan di
Malaysia. Sesebuah kesatuan sekerja mesti mendapatkan pengiktirafan daripada
majikan sebelum kesatuan berkenaan boleh mempelawa majikan untuk memulakan
perundingan kolektif. Prosedur dan proses tuntutan pengiktirafan adalah
diperuntukkan di bawah Seksyen 9, Akta Perhubungan Perusahaan 1967 (APP 1967)
dan Peraturan-peraturan di bawahnya.
Pengiktirafan oleh majikan terhadap sesebuah
kesatuan sekerja merupakan pra-syarat sebelum kesatuan berkenaan boleh menjemput
majikan untuk mengadakan perundingan kolektif. Pengiktirafan ke atas kesatuan
sekerja membolehkan sesebuah kesatuan itu berfungsi sebagai badan atau ejen
yang mewakili para pekerja dalam meningkatkan hubungan kerjasama serta
perhubungan perusahaan yang harmoni dan kondusif di tempat pekerjaan.
2.1.2.
Pengiktirafan
KSGTPM
KSGTPM
telah memperolehi pengiktirafan pada 10 Januari 1984 setelah berjaya melakukan
perundingan bersama majikan. Di peringkat cadangan penubuhan ini KSGTPM telah
mengadakan mesyuarat bersama dengan guru dan penolong guru yang telah dihadiri
seramai 20 orang wakil bagi setiap negeri.
Agenda
mesyuarat peringkat permulaan adalah melantik “Pengerusi Sementara” bagi
mengendalikan mesyuarat sebelum mesyuarat penubuhan dirasmikan dan melantik
“Pencatat Minit” untuk mencatat perkara-perkara yang dibincangkan. Dalam
mesyuarat tersebut perkara-perkara seperti tujuan penubuhan , skop keahlian
kesatuan, penetapan kadar yuran masuk dan yuran bulanan, penetapan nama dan
alamat berdaftar kesatuan dan meluluskan peraturan-peraturan kesatuan akan
dibincangkan dalam mesyuarat penubuhan tersebut.
Setelah
mesyuarat selesai dilaksanakan, kesatuan memulakan langkah proses kerja
tuntutan pengiktirafan dengan majikan. Berikut adalah langkah-langkah kerja
yang dibuat:-
2.1.2.1.
Presiden yang dilantik
telah mengemukakan tuntutan pengiktirafan kepada majikan dalam Borang A (Notis
Tuntutan Untuk Mendapatkan Pengiktirafan).
2.1.2.2.
Presiden mengemukakan
Borang A berserta satu salinan Perlembagaan Kesatuan/Peraturan-peraturan
Kesatuan Sekerja kepada majikan secara pos berdaftar dengan satu salinan kepada
Ketua Pengarah Perhubungan Perusahaan Malaysia (KPPPM).
2.1.2.3.
Dalam tempoh 21 hari,
pihak majikan tidak memberi persetujuan secara bertulis tentang cadangan untuk
menubuhkan kesatuan ini.
2.1.2.4.
Jika majikan memberi
pengiktirafan secara sukarela, kes tuntutan pengiktirafan dianggap selesai.
2.1.2.5.
Kemudiannya presiden
telah mengemukakan aduan secara bertulis kepada KPPPM selepas tamat tempoh 21
hari.
2.1.2.6.
Setelah proses
perundingan dengan KPPPM dan pihak mereka bersetuju, KPPPM telah memohon dengan
Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja (KPKS) bagi menentukan kelayakan KSGTPM.
2.1.2.7.
KPPPM kemudiannya,
telah memohon dengan majikan untuk kemukakan senarai nama guru dan penolong
guru Tabika Perpaduan dengan menggunakan Borang B.
2.1.2.8.
Setelah senarai nama
guru dan penolong guru dikemukan, proses undi sulit dijalankan bagi menentukan
peratusan keahlian kesatuan sama ada mempunyai majoriti atau sebaliknya.
2.1.2.9.
Mengikut peraturan yang
telah digariskan oleh Akta Kesatuan Sekerja 1959, sekiranya undian yang
diterima melebihi 50 peratus daripada kakitangan jabatan, maka kesatuan boleh
ditubuhkan. Jesteru itu undi sulit yang diterima telah pun melepasi daripada
syarat yang ditetapkan, iaitu sebanyak 75.3 peratus.
2.1.2.10.
Dengan itu, laporan
dibuat kepada Y.B. Menteri untuk mendapat keputusannya di bawah Seksyen 9 (5),
mengikut Akta Perusahaan Perindustrian 1967.
2.1.2.11.
Akhirnya setelah
melalui rintangan untuk memohon bagi menubuhkan KSGTPM,
Y.B. Menteri telah meluluskan permohonan tersebut
dan dimaklumkan kepada majikan dan secara rasminya KSGTPM boleh beroperasi.
2.2. ISU-ISU KESATUAN
2.2.1.
Penyerapan
guru dan penolong guru yang bertaraf kontrak kepada jawatan tetap.
Taraf
jawatan guru dan penolong guru sehingga
sekarang masih lagi bertaraf jawatan
kontrak. Mereka juga adalah penjawat
awam dan rata-rata telah pun berkhidmat lebih 5 hungga 15 tahun. Sepanjang
perkhidmatan pelbagai peranan dan jasa telah dicurahkan untuk Jabatan
Perpaduan, jadi tidak salah jika mereka diserap ke jawatan tetap.
Kebanyakan pekerja kontrak berada dalam dilema dan
merasa bimbang dengan taraf pekerjaan mereka yang mungkin bila-bila masa boleh
ditamatkan kontrak apabila perkhidmatan tidak diperlukan lagi. Jesteru itu,
Mereka sering membuat aduan kepada pihak KSGTPM agar nasib mereka terbela.
2.2.2.
Kenaikan pangkat.
Gred
jawatan guru semasa ialah gred S17
manakala bagi penolong guru ialah gred N1. Mengikut gred yang ada sekarang ini
adalah tidak bersesuaian kerana guru dan penolong guru juga menghadapi pelbagai
isu yang terkini berkaitan dengan pendidikan dan juga ekonomi negara. Mereka
juga berhadapan dengan pelbagai tugas yang banyak di pejabat selain opsyen
mereka sebagai pendidik. KSGTPM akan menggesa pihak majikan supaya mereka
dinaikkan pangkat sesuai dengan keadaan semasa sepertimana dengan kehendak
kerajaan.
2.2.3.
Kebajikan
guru dan penolong guru.
Kebajikan
mereka sering kali diabaikan kerana tidak ada pihak yang berani untuk tampil menuntut hak yang
sepatutnya. Pihak kesatuan akan memastikan
lebih ramai guru dan penolong guru supaya menyambung pengajian mereka ke
peringkat Ijazah. Ini bertujuan mereka menambahbaik laluan kerjaya mereka dan
menikmati peluang kenaikan pangkat yang lebih tinggi.
2.2.4.
Perkhidmatan
perguruan.
Perkhidmatan
bagi guru dan penolong guru adalah kontrak. Ada sesetengah guru terpaksa
menyambung kontrak dari 3 bulan hingga ke 2 tahun. Isu ini menimbulkan
kegelisahan guru-guru tentang perkhidmatan mereka yang terlalu pendek dan
mereka terpaksa mengisi berulang kali borang perjanjian yang lain. Pihak
kesatuan meminta dengan pihak majikan supaya tempoh bagi perkhidmatan mereka
dipanjangkan lagi supaya mereka dapat berkhidmat dengan cemerlang.
Selain
itu mereka juga berharap, kos bagi pengisian borang perjanjian yang baru
ditanggung oleh majikan ataupun memansuhkan hasil setem pada borang perjanjian.
2.2.5.
Masa
guru bertugas.
Guru
meminta pihak majikan mengkaji semula tempoh masa guru bertugas yang tidak
fleksibel dengan bebanan tugas pada masa kini. Guru telah pun diminta khidmat
mereka untuk bertugas di pejabat selesai sahaja tamat waktu persekolahan. Hal
ini menimbulkan ketidakpuasan hati dikalangan guru kerana di tadika juga banyak
perkara yang perlu diuruskan. Mereka juga bimbang kerja-kerja di tadika akan
terabai dan tertangguh kerana mengejar bebanan di pejabat.
2.2.6.
Gaji
dan ganjaran guru dan penolong guru masih lagi tertunggak.
Gaji
dan ganjaran adalah penting bagi mana-mana pekerja yang telah memberi khidmat
tenaga dan minda kerana sebab utama mereka bekerja adalah untuk mendapatkan
upah. Apa yang telah dialami oleh guru dan penolong guru adalah berkaitan
dengan gaji dan ganjaran mereka yang tertunggak. Ada antara mereka, gaji dan
ganjaran tertunggak sehingga 10 tahun lamanya. Kelewatan ini menjejaskan
prestasi guru dan penolong guru untuk terus berkhidmat dalam bidang pendidikan.
Jesteru
itu pihak KSGTM akan berunding dengan majikan untuk menjelaskan apa yang
dialami oleh mereka ini dan memastikan segala gaji dan tunggakan guru dan
penolong guru tidak akan tercicir dan tidak ada lagi hal ini diambil remeh.
2.2.7.
Isu
berkaitan guru dan penolong guru digesa untuk bertugas di pejabat selepas sesi
persekolahan tamat.
Ramai
diantara guru dan penolong guru yang tidak berpuas hati dengan pihak atasan
yang mengerah mereka untuk bertugas selepas sesi persekolahan tamat. Apa yang
dirisaukan oleh mereka ialah akan menjejaskan prestasi masing-masing kerana
mendapat tekanan disebabkan dwi kerja yang terpaksa mereka tanggung.
Mereka
juga berpendapat sekiranya ingin memberikan kerja tambahan pihak majikan
sepatutnya membayar mereka dengan elaun tambahan bersesuaian dengan pelaksanaan
kerja tambahan yang mereka buat.
2.2.8.
Perlu
tingkatkan kualiti Penolong Guru.
Cabaran
yang digalas oleh guru dan penolong guru sekarang jauh lebih berat dan secara
realiti, masyarakat kini memerlukan guru yang berkualiti tinggi daripada sudut
keilmuan, sahsiah diri serta berintegriti dan beriltizam.
Tugas
sebagai penolong guru juga tidak kurang pentingnya. Namun latihan pembangunan
adalah kurang diberi perhatian. Bagi mencapai tahap itu, mereka menggesa pihak
majikan supaya mereka tidak diabaikan dalam hal ini kerana penolong guru juga
peka tentang kemahiran mendidik yang sentiasa berubah dengan persekitaran.
2.2.9.
Isentif
guru tidak menyeluruh.
Isu
insentif guru dan penolong guru yang diumumkan baru-baru ini, agak kecewa
kerana ia tidak menyeluruh dan mendesak pihak majikan meneliti semula insentif
yang diumumkan, disifatkan sebagai tidak memenuhi permintaan dan keperluan
utama warga pendidik keseluruhan peringkat tabika.
Mereka
kecewa kerana enam tuntutan yang dikemukakan kepada majikan tidak diberi
perhatian termasuk tuntutan kenaikan gred cemerlang. Selain itu, tuntutan
supaya kerajaan mewujudkan jawatan gred DG40 iaitu gred tertinggi dalam Pegawai
Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD), selain memperluaskan gred
DGA38 kepada semua guru gagal dilaksanakan.
2.2.10.
Pengesahan Jawatan Pegawai Khidmat Singkat.
Kekeliruan guru dan penolong guru baru untuk berkhidmat
kerana perkhidmatan mereka adalah
sebagai Pegawai Khidmat Singkat. Setiap 3 bulan sekai mereka harus mengisi
borang kontrak yang baru. Jesteru itu mereka meminta penjelasan daripada
majikan mengenai perkara itu.
2.2.11.
Anugerah Cemerlang berdasarkan permakahan bukan pilih kasih
atau kroni.
Ada
ahli kesatuan yang tidak berpuas hati dengan sesetengah pegawai mereka yang
bersikap pilih kasih dalam memilih
pekerja untuk diberikan anugerah khidmat
cemerlang. Oleh itu, mereka meminta pihak majikan menyiasat perkara ini.
2.2.12.
Anugerah Cemerlang kepada anggota yang lama berkhidmat.
Pihak
KSGTPM meminta pihak majikan untuk menyemak senarai guru dan penolong yang
talah lama berkhidmat 8 tahun ke atas supaya diberi anugerah cemerlang.
2.2.13.
Penilaian SKT tidak telus oleh Pegawai Penilai.
Sikap
pilih kasih mungkin menyebabkan ada sesetengah pegawai tidak telus dalam
penilaian. Ada guru mengadu mereka diberi pemarkahan yang tidak sepatutnya
sedangkan curahan tenaga telah banyak diberikan untuk berkhidmat.
2.2.14.
Anggota Kontrak yang berkhidmat lama.
Ramai guru
dan penolong guru yang setia dan telah pun lama berkhidmat, sehingga ada yang berkhidmat lebih 15 tahun.
Jesteru itu mereka layak untuk diberi jawatan tetap.
2.2.15.
Tuntutan
Perjalanan Guru dan Penolong Guru yang tidak setimpal.
Tuntutan
perjalanan guru dan penolong guru setakat ini hanyalah diberikan sebanyak RM100
sahaja. Sedangkan mereka banyak bergerak menggunakan kenderaan sendiri untuk
menyelesaikan masalah kerja. Juga mereka sering berulang-alik ke pejabat
untuk bertugas. Dengan keadaan pasaran ekonomi sekarang yang tidak stabil
mereka memerlukan tuntutan yang lebih berpatutan. Pihak KSTGPM akan berunding
dengan majikan untuk meminta bayaran dengan formula baru.
2.2.16.
Cuti
sambilan guru dan penolong guru.
Dalam
isu cuti bagi guru dan penolong guru, mereka hanya diberikan cuti persekolahan
sahaja. Sedangkan sekiranya berlaku kecemasan, sukar untuk mereka memohon cuti
kerana tiada peruntukkan cuti khas
kepada mereka.
2.2.17.
Kemudahan
perubatan yang perlu ditambah baik
Setakat
ini, segala pembiayaan perubatan adalah ditanggung pekerja sendiri. Sedangkan
pekerja tetap di bawah jabatan yang sama mempunyai kemudahan dalam pembiayaan
perubatan dan mempunyai klinik panel. Justeru itu mereka juga perlu diberi
keistimewaan begitu kerana mereka juga adalah sebahagian kakitangan yang
sama-sama berkhidmat dengan jabatan.
2.3.KESAN-KESAN PERUNDINGAN
KSTGPM telah bawa isu tersebut dalam
mesyuarat bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) demi memastikan nasib pekerja
kontrak terbela.Hasil daripada perbincangan
di mana pihak KSGTPM menggesa kerajaan supaya menyerap kesemua pekerja
kontrak di agensi kerajaan ke jawatan tetap telah pun diambil perhatian.
Menurut pihak tertentu seperti Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mencari
mekanisme terbaik berhubung isu itu.
Selain itu pihak kerajaan juga menjanjikan
peluang kenaikan untuk guru menjadi lebih cerah dan gaji juga kana dinaikkan
selaras dengan kenaikan pangkat baru. Kerajaan juga turut mempertimbangkan
untuk mewujudkan satu dana khas bagi membantu penjawat awam berstatus kontrak
seandainya mereka ditimpa kemalangan ketika waktu bertugas yang mana insiden itu
mengakibatkan kecederaan serius ataupun kecacatan di mana peruntukan untuk dana
khas tersebut diperolehi daripada Bajet pengurusan satu-satu Kementerian
ataupun melalui skim potongan gaji daripada penjawat awam berstatus kontrak.
Berkaitan dengan perkhidmatan guru yang mana
kontraknya terlalu pendek kerajaan akan membantu kira-kira 300 guru kontrak
yang tidak dipanjangkan tempoh perkhidmatan mereka dalam bidang pendidikan.
Hasil perundingan pihak
kerajaan dengan kesatuan beberapa perkara seperti gaji
dan ganjaran guru dan penolong guru masih lagi tertunggak, masa guru bertugas,
isu berkaitan guru dan penolong guru digesa untuk bertugas di pejabat selepas
sesi persekolahan tamat, tuntutan perjalanan Guru dan Penolong Guru yang tidak
setimpal dan peningkatkan kualiti Penolong Guru, pihak kerajaan akan
mengerahkan pihak berwajib untuk memantau masalah ini. Gaji dan ganjaran guru
dan penolong guru akan dibayar secepat mungkin. Masalah tersebut tidak akan
berlarutan sehingga menjejaskan prestasi pekerja awam walaupun berstatus
kontrak.
Berkait pula dengan isu insentif guru yang
tidak menyeluruh kerajaan menggantikannya dengan memperkenalkan kaedah baru
kenaikan pangkat khusus kepada guru yang terlibat dalam pengajaran dan
pembelajaran atau PDP yakni Guru Wibawa dan Pendeta Guru di mana guru akan
dikategorikan mengikut empat lapisan jawatan iaitu Guru Biasa, Guru Kanan, Guru
Wibawa dan Pendeta Guru. Pewujudan empat lapisan jawatan tersebut akan
membolehkan peningkatan ke gred yang lebih tinggi berdasarkan kecemerlangan
guru.
Penjelasan berkaitan dengan Pegawai Khidmat
Singkat pula, Kerajaan kini menggunakan kaedah tunggal untuk mendapatkan
pekerja bukan tetap, iaitu melalui Skim Pekerja Sambilan Harian yang hanya
menetapkan kontrak maksimum tiga bulan menggantikan Skim Pekerja Sambilan dan
Pekerja Khidmat Singkat (PKS). Mengikut Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk
Seri Abu Bakar Abdullah, tempoh perkhidmatan pekerja harian itu tidak panjang
dan tugasnya berbentuk ‘ad hoc’ atau mengikut tempoh sesuatu projek dan pengambilannya
lebih mudah serta menjimatkan. Tempoh perkhidmatan mereka tidak melebihi tiga
bulan dan boleh dilanjutkan tiga bulan lagi jika ada keperluan oleh ketua
jabatan. Waktu bekerja ialah sembilan jam sehari. Pengambilan pekerja sambilan
harian bukan jaminan untuk mereka diserap sebagai pegawai lantikan tetap,
sebaliknya mereka yang memenuhi syarat hendaklah memohon melalui proses
pengambilan biasa.
Isu
berkaitan dengan anugerah cemerlang berdasarkan permakahan bukan pilih kasih
atau kroni pula Ketua Unit/Bahagian akan dimaklumkan
perkara ini dan siasatan akan dijalankan.
Manakala bagi anugerah cemerlang kepada anggota yang lama
berkhidmat pula, pihak kerajaan meminta senarai nama dan Kesatuan akan memberikan senarai
nama kakitangan yang masih belum disenaraikan penerima anugerah cemerlang.
Kerajaan
akan mengeluarkan pekeliling bagi memaklumkan mengenai dasar penilaian SKT yang
sepatutnya disebabkan Penilaian
SKT tidak telus oleh Pegawai Penilai.
Bagi anggota kontrak yang berkhidmat lama lama
pula kerajaan mengamalkan dasar penerapan kakitangan berdasarkan
kepada kekosongan jawatan, keperluan pengisian jawatan, dan memenuhi
syarat-syarat perlantikan.
Hal
yang berkaitan dengan cuti sambilan guru dan penolong guru pula kerajaan telah
mengeluarkan surat Pekeliling Perkhidmatan Bil 3 Tahun 1995, di mana kelulusan
cuti perlulah ditandatangani Pegawai Daerah. Peruntukan cuti hanya 7 hari
setahun di mana baki cuti yang tidak dapat dihabiskan akan luput dan tidak
boleh dibawa ke tahun hadapan. Cuti akan diberikan berdasarkan apabila
berlakunya kecemasan ahli keluarga (suami/isteri dan anak-anak pegawai itu
sendiri), ahli keluarga yang rapat (ibubapa, adik beradik, mertua, datuk dan
nenek kepada suami/isteri pegawai itu sendiri).
3.0
PENUTUP
Kesatuan KSGTPM dilihat daripada perspektif positif dan negatif
oleh majikan. Pertelingkahan secara terbuka tetapi terkawal dapat
mengurangkan tempoh konflik kerana kedua-dua pihak, pekerja dan majikan dapat
mengawal keadaan. Permintaan kesatuan bagi sesuatu isu kadang kala diterima
dengan senang hati. Apabila majikan mendapati prestasi organisasi sangat
memberangsangkan, mereka memikirkan bentuk penghargaan yang boleh diberikan
kepada pekerja..
Suasana yang lebih mudah ialah wujud kerjasama di antara kesatuan
sekerja dan majikan. Kerjasama ini pasti membantu pekerja dan majikan
meningkatkan kualiti dan produktiviti masing-masing. Kedua-dua pihak mendapat
manfaat yang berkekalan.
Di bawah Dasar Pandang Ke Timur, kerajaan Malaysia menggalakkan
kegiatan kesatuan sekerja dalaman. Ini kerana ia amat praktikal kerana golongan
pekerja dan majikan dapat membuat sesuatu keputusan dengan segera demi
meningkatkan produktiviti syarikat.
Elemen-elemen baru hubungan industri seperti kerja dalam pasukan,
penglibatan pekerja, perkongsian keuntungan akan menjadi perhatian utama
kesatuan sekerja dan majikan pada masa depan.
4.0
RUJUKAN
Akta Kesatuan Sekerja 1959.
Akta Perhubungan Perusahaan 1967.
Berita Harian, Peluang
Kenaikan Guru Lebih Luas. 8 Mac 2012.
Ibnu Zaidi (2008).
Cabaran-Cabaran Dalam Kesatuan Sekerja. Hubungan
Industri Universiti Malaysia Sabah. Fajar Bakti.
Kementerian Sumber Manusia, Jabatan
Perhubungan Perusahaan Malaysia (2008). Tindakan
Perusahaan (Piket, Mogok & Tutup Pintu), Percetakan Nasional Malaysia
Berhad, Kuala Lumpur.
Kementerian Sumber Manusia, Jabatan
Perhubungan Perusahaan Malaysia (2008). Pengendalian
Tuntutan Pengiktirafan Kesatuan Sekerja, Percetakan Nasional Malaysia
Berhad, Kuala Lumpur.
Kementerian Sumber Manusia, Jabatan
Perhubungan Perusahaan Malaysia (2008). Keharmonian
Di Tempat Pekerjaan, Percetakan Nasional Malaysia Berhad, Kuala Lumpur.
Kementerian Sumber Manusia, Jabatan
Perhubungan Perusahaan Malaysia (2008). Perundingan
Kolektif dan Perjanjian Kolektif, Percetakan Nasional Malaysia Berhad,
Kuala Lumpur.
Kementerian Sumber Manusia, Jabatan
Perhubungan Perusahaan Malaysia (2008). Reprentrasi
Pemulihan Kerja, Percetakan Nasional Malaysia Berhad, Kuala Lumpur.
5.0
LAMPIRAN
Comments