DEFISIT DALAM BELANJAWAN DAN HUTANG NEGARA
DEFISIT DALAM BELANJAWAN DAN HUTANG
NEGARA
1.0 PENGENALAN DEFISIT DAN HUTANG
Apakah
defisit? Defisit bermaksud dalam belanjawan kerajaan berbelanja lebih daripada
pendapatannya. Hutang pula ialah jumlah pinjaman kerajaan daripada pihak lain
untuk menampung belanjawan. Defisit lazimnya ditunjukkan dalam belanjawan
setiap tahun tetapi hutang meliputi defisit tahun-tahun sebelumnya. Baik buruk
hutang bergantung kepada kemampuan kerajaan untuk membayar balik pada masa akan
datang. Kajian ahli ekonomi IMF, Abdul Abiad dan Jonathan David Ostry (2015)
menunjukkan tahap hutang yang munasabah ialah pada kadar 30% KDNK sesebuah Negara[1].
Masalah
defisit
Antara keburukan defisit dan hutang ialah
1) penambahan hutang dan faedah hutang (kos
dilepaskan)
2) inflasi
3) kesan
himpitan keluar (crowding out effect)
4) peningkatan
cukai dan kadar faedah.
Apabila sesebuah negara berhutang,
sama ada di peringkat domestik atau luar, hutang ini masih tetap perlu dibayar.
Setiap hutang ini mempunyai faedahnya tersendiri. Semakin besar jumlah hutang,
maka semakin besarlah faedah yang perlu dibayar. Dengan jumlah hutang sebesar
RM500 billion, faedah sekecil satu peratus bersamaan dengan nilai RM5 billion.
Itu jika nilainya satu peratus. Jika nilainya lima peratus, ia bermaksud
nilainya ialah RM25 billion.
Menurut Laporan Ekonomi Malaysia,
jumlah bayaran sebenar perkhidmatan hutang negara ialah 10.7% (anggaran
belanjawan) atau bersamaan dengan hampir RM23.2 billion. Lazimnya, bon akan
dikeluarkan untuk menangani defisit. Jika bon ini dikeluarkan kepada orang
ramai, maka defisit tidak akan menghasilkan inflasi. Ini kerana tidak ada wang
baru dikeluarkan. Orang ramai membeli bon ini daripada simpanan mereka sendiri.
Tetapi, bon ini juga mungkin dijual kepada sistem perbankan. Melaluinya, wang
baru dikeluarkan dan ia akan menghasilkan inflasi.
Himpitan keluar bermaksud pihak
selain kerajaan dinafikan atau diminimakan peluang untuk meminjam, melabur atau
membelanjakan simpanan atau pendapatan mereka. Apabila kerajaan melakukan sesuatu
perkara, peranan pihak lain semakin berkurangan. Sebenarnya, semua hasil cukai
yang dikutip kerajaan menghimpit keluar perbelanjaan sebenar yang mungkin akan
dibuat oleh pihak yang dicukai. Selain itu, himpitan keluar berlaku apabila
kadar faedah untuk meminjam naik disebabkan pinjaman besar kerajaan. Ini
menghalang pihak selain kerajaan untuk meminjam dan melabur. Di sini jelas,
meskipun pembelian bon dibuat oleh orang ramai, tidak dibiayai oleh bank, ia
masih mempunyai kesan himpitan keluar.
Kadangkala, sesebuah kerajaan
menangani masalah defisit dengan memperkenalkan cukai baru atau meluaskan lagi
kutipan cukai. Sebagaimana pernah diungkapkan oleh Cyril Northcote Parkinson
dalam Parkinson’s Law: The Pursuit of Progress: “Perbelanjaan akan ditingkatkan
untuk menyamai pendapatan”. Dalam kata lain, jika kerajaan mahu melakukan
defisit pada kadar tertentu, katakan 5%, maka ia akan memastikan, meskipun
jumlah pendapatan yang ada sudah cukup besar, perbelanjaan ditambah selari
dengan nilai defisit itu. Kadangkala, inflasi disamakan dengan cukai. Cuma
inflasi adalah cukai tidak langsung. Jika inflasi sering dianggap masalah, maka
cukai juga perlu dilihat sebagai masalah. Tetapi sebenarnya cukai adalah lebih
buruk. Dengan inflasi, sekurang-kurangnya lebihan bayaran itu masih boleh
digunakan untuk membeli barangan atau perkhidmatan yang kita perlukan.
Sebaliknya wang yang diberikan atas cukai akan diguna oleh kerajaan untuk
tujuan yang mungkin kita tidak perlukan. Tidak ada jalan pintas yang mudah
untuk menangani defisit yang besar. Langkah tegas perlu diambil oleh kerajaan
ialah mengurangkan perbelanjaannya[2].
2.0 HUTANG KERAJAAN PERSEKUTUAN
TABUNG Kewangan Antarabangsa
(International Monetary Fund, IMF) melalui Special Data Dissemination Standard
(SDDS) telah melaporkan data dan statistik serta butiran terperinci mengenai
jumlah rizab antarabangsa sesebuah negara termasuk Malaysia. Antara data yang
dilaporkan adalah berkenaan saiz, komposisi dan kebolehgunaan rizab serta aset
mata wang asing lain. Selain itu, maklumat seperti jangkaan dan prospek aliran
masuk dan keluar pertukaran asing bagi Kerajaan Persekutuan dan Bank Negara
Malaysia untuk tempoh 12 bulan akan datang juga dipaparkan untuk tatapan umum.
Butiran terperinci rizab
antarabangsa yang dilaporkan itu sebenarnya mempunyai empat jadual iaitu Jadual
I, II, III dan IV. Maklumat di dalam Jadual I adalah berkenaan aset rizab rasmi
Malaysia yang berjumlah AS$104,405.0 juta manakala aset mata wang asing lain
berjumlah AS$120.3 juta, jumlah pada akhir Ogos 2018. Di dalam Jadual II ada
menunjukkan aliran keluar jangka pendek yang telah dikenal pasti bagi pinjaman
dalam mata wang asing.
Aliran keluar ini disebabkan oleh
pembayaran balik berjadual pinjaman luar negeri oleh kerajaan sebanyak AS$241.0
juta untuk tempoh 12 bulan akan datang. Nilai ini menunjukkan pengurusan mudah
tunai ringgit dalam pasaran kewangan. Selaras dengan amalan yang digunakan
mulai April 2006, data ini tidak melaporkan unjuran aliran masuk mata wang
asing daripada pendapatan faedah dan pengeluaran pinjaman projek berjumlah
AS$2,618.5 juta untuk tempoh 12 bulan ke hadapan. Di dalam Jadual III ada
menunjukkan satu-satunya saluran keluar bersih jangka pendek aset mata wang
asing luar jangka adalah jaminan kerajaan bagi hutang luar negeri dalam mata
wang asing yang akan matang dalam tempoh satu tahun, dan ia dilaporkan
berjumlah AS$108.6 juta.
Rizab antarabangsa Malaysia juga
tidak mempunyai pinjaman dalam mata wang asing yang terkandung opsyen,
kemudahan kredit belum digunakan dan kemudahan kredit tanpa syarat yang
diberikan oleh atau kepada bank pusat lain, organisasi antarabangsa, serta bank
dan institusi kewangan lain. Bank Negara Malaysia juga tidak terlibat dalam
urus niaga opsyen mata wang asing terhadap ringgit. Bank Dunia berpendapat
bahawa paras hutang Malaysia tidak akan menyebabkan Malaysia terjerumus kepada
krisis. Malah risiko kewangan yang dihadapi oleh Malaysia juga didapati masih
dalam keadaan terkawal. Merujuk kepada kenyataan Ketua Ekonomi Bank Dunia, Dr.
Richard Record, sebanyak 97.7 peratus hutang Malaysia adalah dalam denominasi
ringgit.
Ini menunjukkan risiko yang terhad
kepada kerajaan apabila terdedah kepada pertukaran asing. Hampir 70 peratus
daripada hutang itu adalah jangka sederhana dengan tempoh matang melebihi tiga
tahun dan mempunyai risiko terhad berdasarkan terma rollover atau pulang ganti.
Pun begitu, kerajaan baharu sudah tentu akan memastikan hutang terus ditangani
dengan telus, waspada serta berhati-hati selain melaksanakan pengurusan yang
lebih berhemat.
Kenyataan Ketua Ekonomi Bank Dunia
itu dibuat ketika beliau membentangkan laporan Pemantauan Ekonomi Malaysia
Edisi Ke-18 Bank Dunia yang lalu. Laporan Pemantauan Ekonomi Malaysia
mengunjurkan ekonomi Malaysia dijangka kekal berkembang pada paras 5.4 peratus
untuk 2018 disokong asas makroekonomi dan permintaan eksport yang kukuh.
Malaysia sebenarnya masih mampu mengekalkan pertumbuhan yang kukuh dan dapat
memberikan asas mampan untuk kerajaan terus melaksanakan agendanya. Malaysia
adalah sebuah negara yang berjaya kerana mempunyai ekonomi yang kukuh dan
bergerak ke arah pendapatan tinggi. Laporan itu juga menekankan kepentingan melihat
kepada kualiti pertumbuhan secara keseluruhan dan bagaimana setiap rakyat
Malaysia boleh memanfaatkan kejayaan ekonomi yang telah dicapai.
Saban tahun hutang negara telah
dilaporkan mengikut piawaian IMF iaitu format SDDS ini. SDDS merupakan panduan
kepada negara anggota IMF dalam penyebaran statistik dan data negara kepada
orang ramai. Mengikut laporan SDDS, hutang Malaysia pada 31 Disember 2017
adalah RM686.8 bilion dan liabiliti luar jangka pula adalah RM238 bilion. Angka
ini terbuka dan boleh didapati di laman web Bank Negara, Jabatan Perbendaharaan
Negara, Jabatan Perakaunan Negara dan Jabatan Audit Negara.
Baru-baru ini kerajaan telah
menambah angka baharu kepada jumlah tersebut termasuk komitmen seperti
pembayaran pajakan dan bayaran penyelenggaraan terhadap hutang kerajaan dan
liabiliti luar jangka yang berjumlah RM201.4 bilion. Oleh kerana pertambahan
itulah yang telah menunjukkan jumlah keseluruhan hutang negara berada pada
nilai mendekati RM1 trilion. Ia sebenarnya bermaksud jumlah hutang dan
liabiliti adalah sebanyak RM1 trilion. Secara teknikalnya, ini adalah angka
yang benar kerana Malaysia mempunyai liabiliti lebih daripada RM1 trilion, di
mana RM686.8 bilion adalah dalam bentuk sekuriti hutang. Kerajaan lain di dunia
juga menggunakan SDDS dan melaporkan hutang sekuriti tertunggak mereka sebagai
hutang negara, yang tidak termasuk tanggungan luar jangka. Tiada kerajaan di
dunia mengambil kira komitmen pajakan dalam laporan hutang negara mereka.
Bayaran sewa pula adalah semua perbelanjaan barangan namun ia bukanlah hutang
barang. Jika kita memasukkan nilai ini, maka semua perbelanjaan kerajaan
seperti gaji pegawai kerajaan, pencen dan subsidi dalam jumlah hutang negara
juga perlu dimasukkan ke dalam laporan.
Piawai kiraan yang digunakan adalah
seperti yang ditetapkan oleh badan kewangan antarabangsa dalam melaporkan
hutang negara, dan angka-angka ini boleh diperoleh dengan mudah menerusi laman
web Jabatan Negara, Perbendaharaan, Jabatan Perakaunan dan Jabatan Audit
Negara. Ia merupakan laporan yang tepat dan telus yang dilaporkan dari semasa
ke semasa. Malah agensi penarafan, komuniti pelaburan dan institusi kewangan
juga memahami dan menyedari akan kewujudan ke semua angka tersebut kerana ia
tidak pernah disembunyikan. Bahkan, agensi penarafan sentiasa mengadakan
mesyuarat dengan pegawai EPU dan MOF dan laporan sentiasa dikemas kini secara
kerap.
Perkembangan ekonomi memungkinkan
kerajaan untuk mencari lebih banyak sumber pendapatan sekaligus meningkatkan
keupayaan negara untuk menyerap lebih banyak hutang. Untuk rekod, setakat ini,
Malaysia tidak pernah culas menunaikan tanggungjawab membayar komitmen yang
telah diambil. Pun begitu, ia bukanlah hanya berkisar kepada jumlah hutang yang
kita punyai namun apakah sebenarnya yang boleh dilakukan dengan hutang tersebut
dan keupayaan negara untuk melunaskannya. Ini kerana apabila kita pandai
berhutang, kita juga perlulah bertanggungjawab untuk membuat bayaran dan
menyelesaikan hutang tersebut. Semoga negara ini akan terus maju dan berupaya untuk
terus melangsaikan hutang[3].
Jumlah hutang luar negeri Malaysia
menurun kepada 66.2% daripada KDNK pada akhir S3 2018 daripada paras tertinggi
iaitu 74.3% daripada KDNK pada akhir tahun 2016. Sebahagian besar hutang luar
negeri dikumpul oleh syarikat dan bank. Hutang luar negeri dalam denominasi
mata wang asing berjumlah 46% daripada KDNK pada akhir S3 2018, berbanding
dengan paras tertinggi iaitu 60% daripada KDNK semasa Krisis Kewangan Asia
1997. Yang ketara, hutang luar negeri Kerajaan dalam denominasi mata wang asing
adalah amat rendah (1.2% daripada KDNK).
Meskipun risiko yang menyelubungi
keadaan pembiayaan luar negeri telah meningkat, risiko kepada hutang luar
negeri Malaysia, termasuk hutang luar negeri jangka pendek, kekal terurus. Hal
ini disokong oleh profil hutang luar negeri yang menggalakkan dan keupayaan
pembayaran balik peminjam yang berterusan. Mencerminkan liberalisasi peraturan
pentadbiran pertukaran asing Malaysia secara berperingkat-peringkat dan
desentralisasi rizab antarabangsa, entiti Malaysia telah mengumpul aset luar
negeri dengan jumlah yang ketara.
Yang penting, aset luar negeri bukan
rizab Malaysia meningkat sekali ganda daripada RM622 bilion pada akhir tahun
2010 kepada RM1.3 trilion pada akhir S3 2018. Syarikat dan bank tempatan kini
memegang tiga perempat daripada aset luar negeri Malaysia yang bernilai RM1.7
trilion. Pengumpulan aset ini menyumbang kepada kedudukan aset mata wang asing
bersih yang dicatat oleh Malaysia. Kedudukan ini menjadi pelindung sekiranya
kadar pertukaran asing menyusut nilai secara mendadak. Paling penting, aset ini
boleh digunakan untuk memenuhi obligasi hutang luar negeri peminjam tanpa
memerlukan tuntutan ke atas rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia.
Hutang sektor awam meliputi obligasi
hutang semua peringkat kerajaan termasuk
Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, badan berkanun dan syarikat awam bukan
kewangan (SABK) termasuk jaminan Kerajaan kepada entity sektor awam. Liputan
hutang sector awam yang komprehensif merupakan aspek penting dalam pengurusan
hutang yang berhemat bagi mengukur potensi pendedahan risiko terhadap kewangan
sector awam. Pendekatan ini membantu Kerajaan mengambil langkah konstruktif dan
menyeluruh dalam mengurus dan mengurangkan paras hutang.
Jadual 5.1 Hutang Sektor Awam Tahun 2016-2017
Sumber : Kementerian Kewangan Malaysia (2018)
Pada akhir Disember 2017, hutang
sektor awam mencatat peningkatan kepada RM989.2 biliion atau 73.1% daripada
KDNK (akhir Disember 2016: RM901.2 billion; 73.2%) dengan Hutang Kerajaan
Persekutuan sebagai komponen terbesar iaitu RM686.8 bilion atau 69.5%. Hutang SABK meningkat kepada
242.8 bilion atau 24.5% daripada jumlah hutang (akhir 2016: RM204 bilion;
22.7%) manakala baki 6% ialah hutang badan berkanun. Sebahagian besar hutang
SABK bertujuan untuk pelaburan projek infsrastruktur terutamanya transit aliran
massa (MRT) dan pemanjangan laluan transit aliran ringan (LRT). Sementara itu,
hutang badan berkanun meningkat kepada 59.6 bilion ) terutamanya disebabkan
oleh terbitan hutang LPPSA dan
Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA) yang dijamin kerajaan bagi membiayai pinjaman
perumahan penjawat awam dan projek perumahan PR1MA.
Sumber : Kementerian Kewangan
Malaysia (2018)
Berdasarkan anggaran Bajet Tahun 2019 oleh Kementerian
Kewangan Malaysia, jumlah kenaan atau kewajipan bayaran hutang kerajaan bagi
tahun 2018 adalah sebanyak RM 30.9
bilion dijangka meningkat kepada RM 33 bilion bagi anggaran tahun 2019.
3.0 PUNCA NEGARA
DALAM KEDAAN BERHUTANG
Defisit belanjawan kerajaan
berlaku apabila suatu kerajaan membelanjakan lebih duit berbanding
dengan pendapatan yang diperolehinya Meskipun ada beberapa langkah yang diambil kerajaan wajar disokong dan
dipuji, namun masih terdapat beberapa perkara yang perlu diperhalusi. Untuk
tulisan ini, saya hanya akan memberikan fokus kepada perbelanjaan kerajaan.
Ramai yang mahu kerajaan melakukan itu dan ini, namun jarang ditanyakan dari
manakah sumber pendapatan kerajaan yang ingin dibelanjakan itu. Ya, jawapannya
tepat – orang ramai. Ramai yang menyangka kehidupan mereka ditanggung kerajaan
walhal sebenarnya kerajaan yang ditanggung semua orang. Selain itu, kerajaan
juga dijadikan alat untuk sesetengah pihak hidup melalui hasil usaha pihak
lain.
Berdasarkan rekod yang ada, belanja
mengurus terus berada pada paras yang tinggi dan belanja untuk pembangunan pula
menyusut. Pada 2009, perbelanjaan pembangunan berada pada tahap 25.9 peratus.
Ia meningkat pada kadar 27.8 peratus pada 2010, sebelum turun pada kadar 23.9%
pada tahun berikutnya, 2011. Ia terus menyusut kepada 22.0% pada 2012, 19.1%
pada 2013, 16.9% pada 2014 dan menokok sedikit kepada 17.8% pada 2015.
Data-data ini tidak mengambil kira
tambahan belanjawan yang dikemukakan kemudian. Perlu diingatkan, peningkatan
belanja mengurus dan penyusutan belanja pembangunan ini berlaku dalam situasi
belanjawan negara terus meningkat dari tahun ke tahun. Jika dikaitkan dengan
defisit dan hutang, ternyata masalah yang perlu diselesaikan ialah nafsu
berbelanja kerajaan. Sudah tentu, perbelanjaan kerajaan boleh dijustifikasi
melalui beberapa aspek. Misalnya, menurut Adolph Wegner, ahli ekonomi Jerman
(1835-1917), belanja kerajaan meningkat lebih cepat daripada ekonomi kerana
tuntutan kian bertambah. Beliau percaya kerajaan perlu memulakan sejumlah
inisiatif pembangunan seperti jalanraya dan juga sekolah.
William J. Baumol, Profesfor
Emeritus dalam bidang ekonomi pula mengatakan perbelanjaan kerajaan seharusnya
meningkat selaras dengan pertumbuhan Keluaran Negara Kasar agar tahap
perkhidmatan bagi setiap individu dapat dikekalkan. Pandangan Wegner dan Baumol
dipersoal Gordon Tullock, mantan profesor ekonomi dan undang-undang di
Universiti George Mason, juga pengasas bersama Teori Ekonomi Pilihan Awam.
Pandangan Wagner misalnya, dibuktikan sebaliknya dalam tempoh 40 tahun selepas
beliau menyatakan pendapat tersebut sekitar dekad 1880-an. Baumol juga tidak
dapat menjelaskan situasi sebelum 1929 di mana tidak ada peningkatan dalam
perbelanjaan kerajaan, termasuk dekad awal selepas 1953.
Tullock menyatakan ahli-ahli ekonomi
masih tidak dapat menjelaskan secara saksama mengapakah perbelanjaan kerajaan
perlu meningkat tinggi. Beliau berpendapat, aktiviti merentir (rent-seeking,
antara masalah utama ekonomi Malaysia seperti yang terkandung dalam Model Baru
Ekonomi (MBE)) adalah punca utama peningkatan tersebut. Ia merujuk kepada
aktiviti sesetengah pihak yang melobi kerajaan untuk memperuntukkan sejumlah
kekayaan kepada mereka.
John Maynard Keynes, tokoh besar
ekonomi pula berpendapat perbelanjaan kerajaan akan menyuntik kuasa beli dalam
ekonomi, terutama ketika ekonomi suram. Ini sering dinamakan sebagai rangsangan
ekonomi. Namun, jarang ada yang menyebut, sebelum kematiannya, Keynes
mengingatkan prestasi ekonomi akan terjejas sekiranya perbelanjaan kerajaan
melebihi 25% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Bahkan, pemuka-pemuka teori
Keynesian mengingatkan perbelanjaan kerajaan perlu dikurangkan apabila ekonomi
mula berkembang bagi mengelakkan inflasi.
William Arthur Niskanen (1933-2011),
mantan profesor ekonomi di Universiti California, disebut sebagai arkitek
kepada program ekonomi di bawah Presiden Ronald Reagan, pula menyumbang dalam
Teori Pilihan Awam dengan membangunkan Model Memaksimumkan Belanjawan melalui
bukunya, Bureaucracy and Representative Government yang diterbitkan pada 1972.
Menurut Niskanen, pertumbuhan
perbelanjaan kerajaan didorong kepentingan birokrat yang mahu memaksimumkan
utiliti mereka sama ada dalam bentuk gaji, kuasa, prestij, faedah dan
sebagainya. Teori lain yang boleh dilihat ialah Keluk Rahn (Rahn Curve) yang
menyatakan ekonomi menguncup sekiranya kerajaan tumbuh terlalu.
Sehingga kini, meskipun ahli ekonomi
tidak sepakat mengenai had perbelanjaan kerajaan, umumnya mereka bersetuju
peningkatan perbelanjaan kerajaan memberi kesan kepada pertumbuhan ekonomi
kerana ia mengalihkan sumber produktif ke sumber kurang produktif – sekaligus
rantaian kesannya termasuk peningkatan kadar faedah yang boleh menjejaskan
pelaburan. Ini mungkin kelihatan seperti hanya berteori. Namun, jangan
dilupakan teori lazimnya hanya akan terbentuk melalui pelbagai ujian di
lapangan, di samping pengalaman yang dilalui. Teori bukanlah cakap-cakap kosong
tanpa asas seperti mana yang sering ditanggapi ramai. Jika mahukan bukti,
sesungguhnya pengalaman belanjawan berimbang pada dekad 1990-an adalah contoh
yang boleh diambil untuk menunjukkan sesebuah ekonomi boleh bertumbuh dengan
baik tanpa defisit.
Walaupun dalam keadaan ekonomi serta kewangan yang agak
menekan, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) berupaya mengumumkan peruntukan
belanjawan yang lebih tinggi bagi 2019 beserta beberapa cukai baharu serta
peningkatan cukai selain cadangan bayaran khas kepada penjawat awam. Kerajaan
memperuntukkan RM314.5 bilion untuk Belanjawan 2019 berbanding RM290.4 bilion
pada Bajet 2018, kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam pembentangan
Belanjawan 2019 yang Bertemakan ‘Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat
Sejahtera’ di Dewan Rakyat hari ini. Daripada jumlah
terbabit, RM259.8 bilion adalah bagi perbelanjaan mengurus dan RM54.7 bilion
untuk perbelanjaan pembangunan. Peruntukan ini tidak termasuk simpanan luar
jangka berjumlah RM2 bilion, katanya.
Menurut Guan Eng, pada 2019, Kerajaan Persekutuan dijangka
mengutip hasil sebanyak RM261.8 bilion berbanding RM239.86 bilion pada 2018,
dan ini merangkumi dividen khas Petronas sebanyak RM30 bilion untuk membayar
balik tunggakan bayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan cukai
pendapatan sebanyak RM37 bilion. Beliau berkata,
defisit fiskal pula dijangka mencapai 3.7 peratus pada 2018 kerana adalah tidak
realistik untuk mencapai sasaran defisit 2.8 peratus walaupun kerajaan sudah
berusaha sebaik mungkin untuk mengurangkan kos dan menunda perbelanjaan tidak
kritikal.
Bagi tempoh tiga tahun akan datang, katanya, pentadbiran
Pakatan Harapan komited dalam melaksanakan langkah konsolidasi fiskal untuk
mengurangkan defisit kepada 3.4 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar
(KDNK) pada 2019, tiga peratus pada 2020 dan 2.8 peratus pada 2021. Dalam
jangka masa sederhana, defisit dijangka terus berkurangan kepada sekitar dua
peratus. Guan Eng berkata, KDNK pula diunjur berkembang sebanyak 4.8
peratus pada 2018 dan akan meningkat kepada 4.9 peratus pada 2019 walaupun
dalam persekitaran ekonomi global yang tidak menentu. Belanjawan 2019
menumpukan kepada tiga aspek iaitu Melaksanakan Reformasi Institusi, Memastikan
Kesejahteraan Rakyat dan Memupuk Budaya Negara Keusahawanan[4].
Bekas Perdana Menteri,
Datuk Seri Najib Tun Razak terus mengkritik kerajaan PH kerana tidak berpegang
kepada janji. Menurutnya, ini kerana Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad
pada 19 Mac lalu berkata, tiada sebarang cukai baharu akan diperkenalkan tahun.
Namun begitu, Najib berkata, dua cukai baharu telah diluluskan di Dewan Rakyat
semalam iaitu bagi pembelian sebarang perkhidmatan digital luar negara bagi
tahu depan dan levi pelepasan sehingga RM40 seorang bermula Julai ini.
"Pada Mac lalu, cukai bagi empat bidang juga diperkenalkan, iaitu untuk
perkhidmatan hiburan, pembersihan, latihan dan pelaburan. "Kalau nak bawa
kanak-kanak ke taman tema, basuh baju di dobi, pergi kursus dan beli saham,
rakyat kena bayar cukai. Cukai gula juga akan mula dilaksanakan pada 1 Julai
ini," katanya menerusi hantaran di Facebook hari ini. Penyedia
perkhidmatan digital asing bakal dikenakan cukai enam peratus bermula 1 Januari
tahun depan selepas Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-undang Cukai
Perkhidmatan (Pindaan) 2019[5].
Hasil Kerajaan Persekutuan termasuk dividen khas PETRONAS
dijangka lebih tinggi sebanyak RM261.8 bilion atau 17.1 peratus Keluaran Dalam
Negara Kasar (KDNK) pada 2019, berbanding RM236.5 bilion atau 16.5 peratus
kepada KDNK yang diunjurkan bagi 2018. Dari jumlah itu, hasil cukai menjadi
komponen utama dengan jangkaan kutipan RM176.2 bilion berbanding sasaran
RM174.7 bilion yang disemak bagi 2018. Bagaimanapun, peratusan kepada KDNK
dijangka menyusut sedikit kepada 11.5 peratus daripada 12.2 peratus pada 2018,
demikian menurut laporan Tinjauan Fiskal dan Anggaran Hasil Kerajaan
Persekutuan 2019 yang dikeluarkan Kementerian Kewangan.
Secara keseluruhan, kutipan cukai langsung dijangka
menyumbang 76.7 peratus kepada hasil cukai kepada RM135.1 bilion pada 2019,
peningkatan 1.2 peratus berbanding RM133.5 bilion yang diunjurkan pada 2018.
Peningkatan ini diunjur akan disumbangkan oleh kutipan cukai pendapatan petroleum
(PITA) yang lebih tinggi sebanyak RM18.1 bilion berbanding RM16.8 bilion yang
dianggarkan pada 2018 di tengah-tengah andaian harga minyak mentah yang
sederhana.
Sementara itu, cukai pendapatan individu dan cukai
pendapatan syarikat (CITA) dijangka berjumlah RM35 bilion (2018: RM34.8 bilion)
dan RM70.2 bilion (2018: RM70.5 bilion) pada 2019. Hasil daripada duti setem
(2019: RM6.3 bilion), Cukai Keuntungan Harta Tanah (2019: RM1.8 bilion) dan
cukai langsung lain pula, dijangka meningkat sebanyak 4.4 peratus kepada RM8.2
bilion tahun depan.
“Pada
masa sama, kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Pembaharuan Cukai untuk melakukan
kajian menyeluruh sistem percukaian bertujuan memperluaskan asas cukai dan
mengurangkan jurang cukai,” kata laporan itu.
Bagi
cukai tidak langsung, kutipan dijangka menurun sedikit kepada RM41.1 bilion
(2018: RM41.2 bilion) dengan RM22 bilion dianggarkan disumbangkan oleh
pengenalan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST). Kutipan duti eksais pada
2019 pula dijangka akan meningkat sebanyak 6.4 peratus kepada RM11.4 bilion
berikutan permintaan yang lebih tinggi ke atas kenderaan bermotor.
“Berdasarkan
kajian separuh pertama 2018 oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA), jumlah
jualan kenderaan dijangka meningkat dua peratus pada 2019 sejajar permintaan
berterusan untuk model kenderaan baharu dan promosi agresif oleh syarikat
automotif,” tambah laporan itu.
Sementara itu, duti eksport
dijangka kekal pada RM1.6 bilion dan duti import meningkat lima peratus kepada
RM2.9 bilion (2018: RM2.8 bilion). Bagi hasil bukan cukai, kutipan disasarkan
melonjak kepada RM85.7 bilion pada 2019 daripada jangkaan RM61.8 bilion bagi
2018 disumbang oleh kutipan faedah dan pulangan pelaburan yang lebih tinggi.
Sebahagian besar pulangan
pelaburan meliputi dividen daripada PETRONAS berjumlah RM54 bilion tahun ini
berbanding anggaran RM26 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada RM54 bilion,
RM30 bilion adalah dividen khas yang akan digunakan untuk membayar balik
tunggakan bayaran balik cukai.
“Pembayaran bayaran balik cukai akan
meningkatkan aliran tunai perniagaan dan isi rumah, seterusnya merangsang aktiviti
ekonomi,” jelas laporan itu.
Sementara itu, kutipan
hasil lesen dan permit disasarkan berkembang enam peratus kepada RM15.6 bilion,
disumbang oleh kutipan royalti petroleum sebanyak RM5.6 bilion, lesen kenderaan
bermotor sebanyak RM3.5 bilion dan levi pekerja asing. Peratusan pendapatan
berkaitan petroleum kepada jumlah hasil tidak termasuk dividen khas PETRONAS
dianggarkan meningkat sedikit kepada 19.5 peratus pada 2019 daripada 21.7
peratus, tahun lalu.
“Walaupun cukai berasaskan kepenggunaan berkurang,
peratusan hasil berkaitan petroleum masih rendah daripada purata tahunan
sebanyak 34.5 peratus yang dicatatkan dalam tempoh 2009-2014.
“Ini menunjukkan bahawa sumber hasil
kerajaan kekal pelbagai. Kerajaan dijangka dapat meningkatkan asas pendapatan
bukan petroleum terutamanya dari inisiatif pembaharuan cukai,” kata laporan
itu[6].
4.0 KESAN
DAN IMPAK HUTANG KEPADA NEGARA
Defisit
fiskal timbul apabila kerajaan membelanjakan lebih banyak wang daripada yang
dibawanya semasa tahun fiskal. Ketidakseimbangan ini, kadang-kadang dipanggil
defisit akaun semasa atau defisit belanjawan, adalah biasa di kalangan
pemerintah kontemporari di seluruh dunia. Sejak 1970, kerajaan U. S. mempunyai
perbelanjaan yang lebih besar berbanding pendapatan untuk semua tetapi empat
tahun. Empat defisit anggaran terbesar dalam sejarah Amerika berlaku antara
2009 dan 2012, setiap tahun menunjukkan defisit lebih daripada $ 1 trilion.
Ahli
ekonomi dan penganalisis dasar tidak bersetuju dengan impak defisit fiskal
terhadap ekonomi. Beberapa orang, seperti pemenang Hadiah Nobel Paul Krugman,
mencadangkan bahawa kerajaan tidak membelanjakan wang yang mencukupi dan
pemulihan yang lembap dari Kemelesetan Besar 2007-2009 disebabkan oleh
keengganan Kongres untuk menjalankan defisit yang lebih besar untuk
meningkatkan permintaan agregat. Lain-lain berhujah bahawa defisit belanjawan
memuncak peminjaman swasta, memanipulasi struktur modal dan kadar faedah,
mengurangkan eksport bersih, dan membawa kepada cukai yang lebih tinggi,
inflasi yang lebih tinggi atau keduanya.
Meskipun
kesan makroekonomi jangka panjang terhadap defisit fiskal tertakluk kepada
perdebatan, terdapat sedikit perdebatan mengenai akibat segera dan jangka
pendek tertentu. Walau bagaimanapun, kesan-kesan ini bergantung pada sifat
defisit. Jika defisit timbul kerana kerajaan telah terlibat dalam projek
perbelanjaan tambahan - misalnya, perbelanjaan infrastruktur atau pemberian
kepada perniagaan - maka sektor-sektor yang dipilih untuk menerima wang
menerima rangsangan jangka pendek dalam operasi dan keuntungan. Jika defisit
timbul kerana resit kepada kerajaan telah jatuh, sama ada melalui potongan
cukai atau penurunan dalam aktiviti perniagaan, maka tidak ada rangsangan
sedemikian berlaku. Sama ada perbelanjaan rangsangan yang diinginkan juga
merupakan subjek perdebatan, tetapi tidak ada keraguan bahawa sektor-sektor
tertentu mendapat faedah daripadanya dalam jangka pendek.
Semua
defisit kerajaan perlu dibiayai. Ini pada awalnya dilakukan melalui penjualan
sekuriti kerajaan, seperti bon Perbendaharaan (bon-T). Individu, perniagaan dan
kerajaan lain membeli bon ini dan meminjamkan wang kepada kerajaan dengan janji
pembayaran masa depan. Impak yang jelas, awal peminjaman kerajaan adalah bahawa
ia mengurangkan kumpulan dana yang ada untuk dipinjamkan kepada atau dilaburkan
dalam perniagaan lain. Ini sememangnya benar: individu yang meminjamkan $ 5,
000 kepada kerajaan tidak boleh menggunakan $ 5.000 yang sama untuk membeli
stok atau bon syarikat swasta. Oleh itu, semua defisit kerajaan mempunyai kesan
mengurangkan potensi saham modal dalam ekonomi. Ini akan berbeza jika Rizab
Persekutuan mengewangkan hutang sepenuhnya; bahaya itu akan menjadi inflasi dan
bukan pengurangan modal.
Selain
itu, penjualan sekuriti kerajaan yang digunakan untuk membiayai defisit
mempunyai kesan langsung ke atas kadar faedah. Bon kerajaan dianggap sebagai
pelaburan yang sangat selamat, jadi kadar faedah yang dibayar atas pinjaman
kepada kerajaan mewakili pelaburan bebas risiko yang mana hampir semua instrumen
kewangan lain harus bersaing. Jika bon kerajaan membayar faedah 2%, jenis aset
kewangan lain perlu membayar kadar yang cukup tinggi untuk menarik pembeli
daripada bon kerajaan. Fungsi ini digunakan oleh Federal Reserve apabila ia
terlibat dalam operasi pasaran terbuka untuk menyesuaikan kadar faedah dalam
batasan dasar monetari. Pendek kata, apabila kerajaan meningkatkan
pembiayaannya dalam apa-apa kapasiti, ia menjadikannya agak sukar bagi
perniagaan untuk meningkatkan modal dalam apa-apa kapasiti[7].
Beberapa langkah yang boleh diambil
untuk menangani masalah defisit dan hutang semasa, antaranya:
1. Meningkatkan pertumbuhan
2. Tidak berbelanja melebihi pendapatan.
3. Mengurangkan jumlah kementerian dan
kakitangan awam
4. Membasmi ketirisan dan penyelewengan
5. Pengurangan atau penghapusan subsidi
6. Memperkenalkan kadar cukai rata pendapatan
(flat rate tax) yang munasabah untuk semua. Cukai keuntungan atas modal
(capital gains tax) perlu diperkenalkan untuk industri monopoli milik kerajaan.
5.0 BELANJAWAN 2019
sumber :
Kementerian Kewangan Malaysia (2018)
Berdasarkan Jadual 3.1, perbelanjaan
kerajaan yang paling tinggi ialah emolument. Ia semakin meningkat pada tahun
2017 dan 2018 dan dijangka akan terus meningkat bagi tahun 2019 ini kepada RM 82,045 Juta. Manakala bayaran
khidmat hutang kerajaan pula meningkat dari tahun 2017 ke tahun 2018 dan
dijangka terus meningkat bagi tahun 2019 iaitu sebanyak RM 33,000 Juta.
sumber : Kementerian Kewangan
Malaysia (2018)
Berdasarkan Jadual 3.2, perbelanjaan
kerajaan mengikut sektor yang paling tinggi perbelanjaan bagi sektor
ekonomi. Ia semakin meningkat pada tahun
2017 daripada RM 24,186 Juta kepada RM
33,025 Juta pada tahun 2018 namun ia dijangka menurun pada tahun 2019
dengan anggaran RM 29,235 Juta. Bagi
perbelanjaan sektor sosial pula ia terus meningkat dari tahun 2017 sehingga
tahun 2019 dengan nila RM 15,183 Juta[8].
Ringkasan Perbelanjaan Kerajaan
Mengikut Bajet 2019 dalam Carta Pai dan Graf
sumber : Kementerian Kewangan Malaysia (2018)
6.0 ULASAN
BADAN ANTARABANGSA MENGENAI BELANJAWAN NEGARA BAGI TAHUN 2019
Moody's Investors Service
berpendapat bahawa Belanjawan 2019 yang baharu dibentang Jumaat lalu, adalah
satu pembentangan baik kerana menunjukkan ketelusan yang lebih ketara. Namun
agensi penarafan itu menunjukkan sedikit kegusaran kerana berpendapat fiskal
defisit negara yang ditetapkan, meningkat, sesuatu di luar jangkaan badan
penarafan antarabangsa itu. Moody's berkata, ketelusan yang ditunjukkan oleh
kerajaan dibuktikan melalui tumpuan kepada pertumbuhan inklusif. Sekiranya
pendekatan ini berterusan, Moody's yakin ia akan menyumbang kepada kredit
positif untuk Malaysia.
Walau bagaimanapun, dalam jangka
pendek, Moody's berkata, defisit fiskal Malaysia adalah tinggi dan semakin
meningkat. Ini disebabkan oleh kebergantungan negara kepada pendapatan minyak
yang tidak menentu sekali gus akan melemahkan profil fiskal Malaysia. Ini
mungkin akan menyebabkan negara mengalami kredit negatif. Moody's sebelum ini
menyasarkan defisit fiskal sebanyak 3.4 peratus daripada KDNK untuk tahun 2019.
Ramalan ini adalah lebih tinggi daripada anggaran rasmi tahun 2018 iaitu 3.7
peratus. Walau bagaimanapun, unjuran Moody's untuk tahun 2018 melebihi sasaran
asal yang dianggarkan sebanyak 2.8 peratus daripada KDNK. Pada tahun 2018,
dividen yang lebih tinggi daripada syarikat minyak milik negara, Petronas tidak
akan menjejaskan kerugian hasil peralihan dari Cukai Barang dan Perkhidmatan
(GST) kepada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).
Belanjawan 2019 juga menunjukkan
tahap hutang Malaysia yang tinggi, dan ini mungkin berterusan untuk tempoh
lebih lama daripada yang diharapkan kerana defisit mungkin kekal melebihi tiga
peratus daripada KDNK sehingga tahun 2020. Dalam jangka pendek, pengurangan
defisit berkemungkinan akan berlanjutan kerana kebergantungan negara terhadap
sumber bukan cukai. Moody's beranggapan bahawa hutang kerajaan akan mencapai
sehingga 51.1 peratus daripada KDNK bagi tahun 2019. Ini lebih tinggi dari
anggaran awal iaitu 50.6 peratus untuk tahun 2018. Buat masa ini, Moody's
memberikan unjuran penarafan median A-rated 40.9 peratus untuk 2018, dengan
kekangan fiskal sebagai cabaran kredit utama. Moody juga mengatakan bahawa
beberapa langkah yang dilaksanakan kerajaan, iaitu meningkatkan ketelusan dan
akauntabiliti akaun awam adalah langkah-langkah yang baik[9].
7.0 KESIMPULAN
Dalam Belanjawan 2019, keperluan
pinjaman kasar Kerajaan Persekutuan
dijangka meningkat untuk membiayai defisit dan pembiayaan semula kertas matang.
Sebanyak RM70 bilion hutang dianggar akan matang pada tahun 2019 dan sekitar
25% akan ditebus pada separuh pertama 2019 mencerminkan risiko pembiayaan
semula wang yang lebih rendah dalam jangka masa terdekat. Walaupun terdapat
keperluan pinjaman yang lebih tinggi, namun purata keperluan pembiayaan kasar
kepada KDNK pada 2019 dianggarkan jauh lebih rendah daripada had purata 15% IMF
untuk ekonomi yang berkembang pesat.
Sementara itu, Kerajaan sedang meneroka
pasaran antarabangsa bagi mempelbagaikan portfolio, menetapkan penanda aras
abaharu dan menggalakkan aktiviti perdagangan dalam pasaran kewangan. Melangkah
ke hadapan, Kerajaan bermatlamat untuk mengurangkan paras hutang secara
berperingkat tanpa menjejaskan pertumbuhan ekonomi. Justeru, penting untuk Kerajaan
mengimbangi keperluan menwujudkan ruang fiskal dan mematuhi peraturan
pengurusan hutang demi mencapai kesemua objektif tersebut.
Hasil kajian menunjukkan
perbelanjaan kerajaan berhubung secara positif dengan hasil cukai, inflasi,
populasi, pengangguran dan keterbukaan. Ini bermakna sekiranya berlaku
peningkatan dalam hasil cukai, inflasi, populasi, pengangguran dan keterbukaan
maka perubahan ini turut memberi kesan kepada peningkatan dalam perbelanjaan
kerajaan. Walaupun hasil cukai berhubung secara positif dengan perbelanjaan
kerajaan namun peningkatan perbelanjaan kerajaan terutamanya jika melebihi
peningkatan dalam hasil cukai akan memberikan kesan yang buruk terhadap ekonomi
negara.
Selaras dengan pelaksanaan cukai barang dan
perkhidmatan (GST) pada 1 April 2015, kerajaan menjangkakan peningkatan dalam
kutipan hasil cukai negara. Namun begitu, peningkatan hasil cukai ini tidak
dapat mencapai objektif bagi menambahkan pendapatan negara sekiranya
peningkatan perbelanjaan masih melebihi peningkatan hasil. Secara tidak
langsung pelaksanaan GST ini tidak dapat membantu mengurangkan defisit. Oleh
itu, kerajaan perlu memastikan peningkatan dalam perbelanjaan kerajaan adalah
lebih perlahan berbanding peningkatan dalam hasil cukai supaya defisit dapat
dikurangkan. Selain itu, perbelanjaan kerajaan juga berhubung secara positif
dengan populasi dan pengangguran. Ini bermakna semakin bertambah populasi dan
pengangguran dalam negara, semakin meningkat perbelanjaan kerajaan. Namun
begitu, peningkatan jumlah populasi merupakan objektif dalam Dasar Kependudukan
Malaysia bagi mencapai jumlah penduduk seramai 70 juta orang. Oleh sebab itu,
walaupun peningkatan populasi ini menyebabkan peningkatan dalam perbelanjaan
kerajaan tetapi kerajaan masih lagi boleh mendapat pulangan yang positif pada
masa hadapan sekiranya perbelanjaan tersebut dibuat secara bijaksana. Misalnya
perbelanjaan yang tinggi dalam sektor pendidikan dan kesihatan khasnya, dilihat
sebagai satu skop yang positif untuk meningkatkan pembangunan manusia yang
berhubung dengan kualiti hidup. Secara tidak langsung keadaan ini akan memberi
kesan positif kepada ekonomi negara. Pada masa yang sama, lebih banyak modal
insan dapat dihasilkan.
Justeru, kerajaan harus
memberi penekanan dalam memperuntukkan perbelanjaan pendidikan dan kesihatan
sebagai langkah yang berkesan dalam memenuhi kehendak komersial dan industri.
Ia seharusnya dilihat sebagai salah satu cara bagi mencapai tahap produktiviti
yang tinggi melalui tenaga kerja yang sihat dan berkemahiran. Dengan ini,
pengangguran dapat dikurangkan. Oleh sebab pembolehubah tidak bersandar
didapati mempunyai hubungan jangka penjang dengan perbelanjaan kerjaan, maka
kerajaan dapat menggunakan petunjuk ini bagi merancang perbelanjaan yang lebih
berkesan. Secara tidak langsung dapat memperbaiki corak perbelanjaan dan
mengurangkan masalah defisit yang dihadapi.
8.0 RUJUKAN
[3] www.mof.gov.my
[10]
Jurnal Penentu-Penentu Perbelanjaan Kerajaan
Malaysia, 1980-2014, Norshajida binti Mukhtar, Pusat Pengajian Sains
Kemasyarakatan, USM
Comments