SADN 1043 HUBUNGAN ETNIK : KEMERDEKAAN
KEMERDEKAAN
1.0
Pengenalan
Pengisytiharan
kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu yang pertama telah dibuat oleh Tunku Abdul
Rahman Putra, Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu tepat pada pukul 12.00
tengah malam di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur. Pengisytiharan itu telah
diiringi dengan laungan ‘MERDEKA’ yang bergema dengan penuh bersemangat dan
menandakan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat dan merdeka. Upacara
pengisytiharan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu sepenuhnya telah dilakukan
oleh Tunku Abdul Rahman di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur pada pukul 9.30 pagi
di hadapan Raja-Raja Melayu dan 20 ribu rakyat Persekutuan Tanah Melayu serta
perwakilan dari 30 negara-negara Komanwel. Di akhir pengisytiharan tersebut
Tunku telah meneriakkan ‘MERDEKA’ sebanyak tujuh kali dan disambut dengan
bergemuruh oleh rakyat yang hadir.
Serentak
dengan itu, lambang perpaduan, keutuhan dan kedaulatan bangsa iaitu Bendera
Persekutuan Tanah Melayu dinaikkan dan diiringi oleh lagu kebangsaan
‘Negaraku’. Ini diikuti pula dengan seruan azan dan tembakan meriam seratus
satu das. Dengan pengisytiharan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu itu, maka
berakhirlah penjajahan Inggeris dan kuasa Baginda Queen ke atas Persekutuan
Tanah Melayu termasuk Pulau Pinang dan Melaka iaitu sejak lebih 170 tahun. Pada
hari ini juga Pesuruhjaya Tinggi British terakhir di Persekutuan Tanah Melayu,
Sir Donald MacGillivray dan isterinya telah meninggalkan negara ini dan pulang
ke England. Pengisytiharan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada hari ini
dalam tahun 1957 telah membuka satu lembaran baru Tanah Melayu mara ke hadapan
mengambil tempat yang hak baginya sebagai anggota yang bebas dan merdeka dalam
lingkungan negara-negara di dunia [1].
Malaysia adalah
sebuah negara yang berbilang kaum, bahasa, agama dan budaya. Masyarakat hidup
bersama dan bergaul antara satu sama lain. Selepas kemerdekaan, pergaulan di
antara setiap anggota masyarakat ini semakin meningkat, tambahan pula dengan
proses perbandaran dan migrasi yang semakin pesat berlaku setiap masa[2].
Selain etnik terbesar Melayu, Cina dan India, Malaysia juga terdiri daripada
pelbagai kaum lain seperti Orang Asli, Iban, Bidayuh, Kadazan, Dusun serta suku
bumiputera lainnya yang mendiami Sabah dan Sarawak. Kepelbagaian ini yang telah
berjaya memerdekakan Tanah Melayu dan pembentukan Malaysia merupakan hasil
perjuangan semua kaum yang berpegang pada prinsip perpaduan, permuafakatan dan
persefahaman antara satu sama lain sekalipun menjadi sebuah negara yang baru
lahir dan bercirikan kepelbagaian. Sebagai sebuah negara baharu, masalah
berasaskan kepelbagaian juga pastinya
akan wujud. Peristiwa 13 Mei, misalnya telah memberikan gambaran betapa
rapuhnya persefahaman serta permuafakatan di antara kaum, sekali gus turut
menyedarkan kepada semua kaum kepada betapa pentingnya perpaduan bagi menjamin
kestabilan politik dan ekonomi agar peristiwa seperti ini tidak berulang lagi.
Malaysia pada hari ini didiami oleh
pelbagai bangsa, kaum dan etnik dari Perlis hingga ke Sabah. Kepelbagaian kaum
dan etnik inilah maka wujud pula kepelbagaian budaya, bahasa, agama dan adat
resam. Corak masyarakat Malaysia seperti ini berlaku disebabkan oleh perubahan
masa dan keadaan, seperti yang berlaku terhadap perubahan struktur politiknya.
Sebelum abad ke-18 dan ke-19, masyarakat Malaysia tidak begini coraknya.
Sebaliknya boleh dikatakan bahawa, semenanjung Tahan Melayu ketika itu didiami
oleh orang Melayu dan Orang Asli bersama sebilangan kecil bangsa atau kaum
lain. Tetapi kini coraknya telah berubah dan wujudlah pembentukan masayarakat
majmuk. J.S.Furnivall merupakan orang pertama yang mengemukakan konsep
masyarakat majmuk berdasarkan kajiannya di Indonesia dan Burma. Menurut
Furnivall (1967:54), masyarakat majmuk terdiri daripada pelbagai kaum yang
mempunyai kebudayaan, agama, bahasa dan adat resam yang tersendiri. Walaupun
pelbagai kaum berganding bahu di bawah sistem politik yang sama tetapi
kehidupan mereka adalah berasingan dan interaksi sosial dalam kalangan mereka
amat berkurangan dan hubungan mereka hanya terbatas kepada hal ekonomi dalam
jual beli. Pembahagian tugasan dilakukan atas garis-garis ras.
2.0
Sejarah
Sebelum
abad ke-18, penduduk di Tanah Melayu dan kepulauan borneo ketika itu didominasi
oleh orang Asli, orang Melayu dan kaum bumiputera Sabah dan Sarawak. Migrasi
daripada luar juga berlaku tetapi jumlahnya terhad. Selain itu, terdapat juga
kaum pendatang daripada Sumatera, Indonesia. Tetapi tidak menjejaskan corak
masyarakat ketika itu kerana kaum pendatang ini adalah daripada rumpun bangsa
yang sama (James P. Ongkili, 1985:4). Pada awal abad ke-18, perubahan dalam
struktur masyarakat berlaku di Malaysia disebabkan oleh fenomena migrasi dari
luar yang berlaku akibat faktor penarik yang ada di bumi mahupun faktor penolak
di negara asal masing-masing yang bertanggungjawab mencernakan perubahan yang
berkekalan sehingga ke hari ini. Struktur masyarakat di Malaysia berubah adalah
disebabkan migrasi daripada luar dan juga faktor penolak dan penarik. Migrasi
ini berlaku sedikit demi sedikit sebelum penjajahan barat, tetapi berleluasa
setelah penjajahan berlaku. Aktiviti ekonomi dan perladangan menjadi faktor
utama dalam aktiviti migrasi daripada luar terutamanya daripada China dan
India.
Menurut
B.W. Andaya dan L.Y Andaya (1983:159), masyarakat Cina daripada negara China
sebenarnya ingin keluar daripada hidup penuh dengan kemiskinan dan penderitaan.
Oleh itu, mereka terpaksa keluar berhijrah sehingga ke Tanah Melayu. Kemasukan
buruh-buruh Cina ke Tanah Melayu melalui beberapa cara yang dikenalpasti
diusahakan oleh orang Cina sendiri yang telah menetap lama di Tanah Melayu
melalui sistem tiket yang sangat popular. Menurut W.L. Blythe (1953:3),
bilangan buruh Cina yang berhijrah memang ramai dan sentiasa bertambah dari
semasa ke semasa. Namun angka yang tepat sukar ditentukan kerana ketiadaan
dokumen yang sah dan kemasukan secara haram ke Tanah Melayu.
Kemasukkan
masyarakat Cina ke Tanah Melayu menunjukkan bermulanya proses pembentukan
masyarakat majmuk daripada pengaruh masyarakat Cina yang semakin bertambah. Pengaruh
masyarakat Cina ke Tanah Melayu telah mengubah corak dan sistem sosial Alam
Melayu dan juga masyarakat Melayu ketika itu. Kedatangan masyarakat Melayu ke
Tanah Melayu akhirnya telah membentuk satu masyarakat baru iaitu Baba Nyonya
dan Cina Muslim. Wujudnya golongan baru ini membawa kepelbagaian atau
kemajmukkan masyarakat di Malaysia dan mengambarkan keunikannya pada pandangan
masyarakat luar. Migran kedua terbesar selepas China adalah kelompok daripada
India. Kebanyakan mereka berasal daripada India Selatan iaitu dari Negapatam
dan Madras. India juga mengalami masalahnya tersendiri yang menyebabkan
penduduknya berhijrah ke luar. Suasana di negara itu yang dilanda kemiskinan
dan kebuluran yang mendorong penduduknya berhijrah keluar ke negara-negara lain
termasuk ke Tanah Melayu ketika itu. Migran India datang sejak pembukaan Pulau
Pinang oleh Inggeris. Pada waktu itu bilangan mereka masih kecil dan bertambah
setelah Inggeris berjaya benguasai negeri-negeri Melayu.
Selain
migran daripada negara China dan India, Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak juga
menjadi tumpuan daripada masyarakat luar seperti dari Indonesia dan Ceylon.
Namun, bilangan mereka jauh lebih rendah berbanding dengan buruh daripada China
dan India. Kebanyakan pendatang Indonesia berasal daripada Jawa, Kalimantan
(Banjarmasin), Celebes, Timor dan Sulawesi serta beberapa bahagain kepulauan
yang berhampiran dengan Selat Melaka.. Pendatang daripada Indonesia juga
berbilang suku kaum dan etnik antaranya orang Jawa, Bugis, Minang dan Banjar.
Menurut S.N. Arseculeratne (1991:8), pendatang dari Ceylon kebanyakannya
terdiri daripada kaum Sinhalese. Mereka datang dari kawasan pantai selatan negara
tersebut. Mereka datang dengan jumlah yang agak ramai selepas abad ke-19
berterusan hingga abad ke-20. Kedatangan berterusan ini disebabkan penjajahan
British di Ceylon. Faktor ekomoni adalah bukan faktor utama penghijrahan
mereka, sebaliknya mereka ingin mencari rezeki yang lebih berbanding apa yang
mereka dapat di negara asal mereka (S.N. Arseculeratne,1991:10).
Setelah
kemasukan migran daripada luar, bermulalah proses pembentukan masyarakat majmuk
yang berbilang kaum seperti sekarang. Proses pembentukan masyarakat pada
mulanya sukar kerana berbeza fahaman, amalan, ras dan etnik serta kehidupan
seharian. Banyak konflik yang berlaku dalam proses pembentukan ini seperti
peristiwa 13 mei 1969. Apabila konflik berlaku dalam masyarakat majmuk, konflik
berkenaan mengikut garisan pemisah ras, bukan garisan kelas. Pengambilan
pekerja buruh daripada luar di buat secara tetap sudah pasti akan menimbulkan
masalah sosio-ekonomi dan politik yang lebih membimbangkan dan bagi mengelak
pembentukan masyarakat majmuk pelbagai etnik atau heterogeneous seperti mana
yang cuba dielak oleh negara-negara Eropah Barat dan Telok (Weiner, 1990:143).
Campur
tangan Inggeris di Tanah Melayu bermula apabila Francis Light menduduki Pulau
Pinang pada Ogos 1786, menyebabkan kemasukkan migran secara besar-besaran
daripada luar. Dalam jangka masa yang panjang semasa pemerintahan kolonial
British di Malaysia iaitu selama lebih satu ratus lima puluh tahun bermula 1786
hingga 1957. Antara tahun itu, Malaysia telah diduduki oleh Jepun semasa perang
dunia kedua. Walau bagaimanapun, jangka masa singkat itu dianggap tidak
mempunyai signifikan yang besar kepada komposisi dan mobiliti penduduk.
Masyarakat homogenis Melayu Tanah Melayu telah mengalami transformasi kepada
masyarakat heterogenios Malaysia yang mengandungi etnik-etnik Melayu, Cina dan
India sebagai komponen utamanya.
Setelah
kemasukan migran dari luar akhirnya lahirnya kelompok dari keturunan Cina dan
India yang berasimilasi dengan budaya tempatan seperti kelompok Baba-Nyonya
yang berketurunan Cina dan kelompok Chitty yang berketurunan India. Asimilasi
bangsa juga turut berlaku apabila perkahwinan antara orang asing dengan
penduduk tempatan, maka wujud beberapa sub-kategori penduduk berdarah campuran
seperti kelompok Peranakan, kelompok Syed dan lain-lain. Kini kebanyakan
penduduk Malaysia mempunyai darah kacukan Melayu-Arab, Melayu-India,
Melayu-Cina dan lain-lain. Kesimpulannya, pembentukan masyarakat majmuk di
Malaysia bermula apabila kemasukan migran daripada luar. Proses ini berterusan sehingga
penjajahan British di Tanah Melayu. Oleh itu, wujud masyarakat berbilang kaum,
ras, etnik dan bangsa di Malaysia. Kehadiran kelompok-kelompok ini menjadikan
Malaysia sebuah negara yang kaya dengan budaya, adab resam, bahasa dan latar
berlakang kebudayaan yang berlainan. Kemajmukan masyarakat Malaysia menjadikan
negara ini menjadi tarikan masyarakat luar.Ketiga-tiga etnik terbesar di Tanah
Melayu, iaitu Melayu, Cina dan India masing-masing telah dipisahkan mengikut
pekerjaan dan kawasan sebelum memperoleh kemerdekaan daripada pemerintahan
British pada tahun 1957.
Bagi
masyarakat yang tinggal di kawasan bandar, peluang mempelajari bahasa Inggeris,
perniagaan, industri dan pendedahan terhadap pentadbiran kolonial British
adalah lebih baik berbanding di kawasan luar bandar. Oleh hal yang demikian,
keadaan ini telah memberikan peluang terhadap masyarakat Cina dan India
khususnya bagi mendominasi bidang-bidang pekerjaan apabila British keluar dari
Tanah Melayu. Bagi masyarakat luar bandar, mereka kekal miskin dan pengangguran
semakin bertambah terutamanya dalam kalangan masyarakat Melayu.
Seterusnya
ialah semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu yang melahirkan ketegangan kaum.
Hal ini disebabkan pentadbiran Jepun menggariskan pembahagian yang jelas dalam
bentuk layanan mereka terhadap kaum-kaum ini, terutamanya kepada orang Melayu
dan bukan Melayu. Orang Melayu dan India lebih disukai oleh Jepun berbanding
dengan kaum Cina yang kerap diberi layanan buruk dan dianiaya[3]. Kekalahan
Jepun pada 1945 telah menimbulkan semangat dendam orang Cina kepada orang
Melayu kerana membantu Jepun menjadi tali barut dan menentang Malayan People
Anti Japanese Army (MPAJA) yang didominasi oleh orang Cina. Hal ini telah menimbulkan
konflik, khususnya antara orang Melayu dan Cina apabila Komunis yang didominasi
oleh kaum Cina keluar dan menyerang kampung-kampung Melayu. Keadaan ini telah
menyebabkan Kerajaan British mengisytiharkan darurat di Tanah Melayu. Selain
itu, keadaan ini telah menyemai dan menimbulkan perasaan curiga dan dendam
antara kaum di Tanah Melayu.
Selepas
Perang Dunia Kedua tamat dan sekembalinya British ke Tanah Melayu, hubungan
kaum disulitkan lagi dengan rancangan Malayan Union pada 1 April 1946.13
Rancangan itu diterima oleh kebanyakan orang bukan Melayu terutamanya orang
Cina dan India kerana menjanjikan persamaan taraf dengan orang Melayu. Malayan
Union ini juga membuka kerakyatan kepada orang bukan Melayu menerusi prinsip
Jus Soli yang memberikan mereka hak untuk mendapatkan kerakyatan dengan mudah.
Sebaliknya bagi orang Melayu pula, rancangan ini membawa implikasi buruk
misalnya dalam hal kewarganegaraan yang boleh menjejaskan kedudukan dan hak
istimewa mereka. Walau bagaimanapun, Malayan Union ini tidak dapat berlangsung
lama kerana mendapat tentangan kuat daripada masyarakat Melayu dan akhirnya
dibubarkan dan digantikan dengan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.
Sumber
: Arkib Negara
Pada
18 Januari 1956, bermulanya Persidangan Meja Bulat di antara wakil-wakil
Kerajaan Perikatan UMNO-MCA-MIC, dan wakil-wakil Raja-raja Melayu, bersama
pegawai-pegawai dari Pejabat Tanah Jajahan British di Lancaster House, London
untuk menuntut kemerdekaan bagi Persekutuan Tanah Melayu. Delegasi menuntut
kemerdekaan ini diketuai oleh Ketua Menteri YTM Tunku Abdul Rahman Putra, Dato'
Abdul Razak Hussein, Dr Ismail Abdul Rahman, Kolonel H.S. Lee, Encik T.H. Tan,
dan Encik Bahaman Shamsuddin selaku Setiausaha Bersama. Manakala empat wakil
bagi Raja-raja Melayu ialah Dato' Panglima Bukit Gantang Haji Abdul Wahab bin
Toh Muda Abdul Aziz, Dato' Nik Ahmad Kamil, Encik Abdul Aziz Majid, dan Dato'
Mohd Seth Mohd Said.
Persidangan
yang berlangsung selama tiga minggu ini merundingkan beberapa perkara berkaitan
kemerdekaan Tanah Melayu, hal-hal kewangan, pentadbiran, keselamatan dalam
negeri, pertahanan dan hal ehwal luar negeri serta penubuhan Jawatankuasa Bebas
Kemerdekaan bagi mengkaji semula perlembagaan terutamanya mengenai kedudukan
istimewa Raja-raja Melayu yang perlu dikekalkan. Misi Rombongan Merdeka
menuntut kemerdekaan ini telah berjaya mendapatkan persetujuan Kerajaan British
untuk memberi kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu[4].
Rombongan
Tunku sampai di London pada 14hb Januari 1956. Mereka kemudiannya berunding
dengan perwakilan kerajaan British, Setiausaha Negara bagi Tanah Jajahan,
Pesuruhjaya Tinggi British di Persekutuan Tanah Melayu dan lain-lain. Rundingan
berjalan dari 16hb Januari hingga 6hb Februari 1956. Akhirnya kerajaan British
akur memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu dan satu perjanjian yang dinamakan
Perjanjian London telah ditandatangani pada 8hb Februari 1956. Mereka
menetapkan tarikh 31hb Ogos 1957 bagi Persekutuan Tamah Melayu mencapai kemerdekaan mutlak. Inilah tarikh
keramat yang kita sambut setiap tahun sebagai tarikh pembebasan Tanah Melayu
dari belenggu penjajah.
Sumber : Arkib
Negara
Rombongan Tunku dari London sampai ke
Singapura dan kemudiannya ke Melaka. Satu sambutan besar-besaran diadakan
membabitkan kira-kira 100,000 orang orang yang menunggu di Padang Bandar Hilir
yang kini dikenali sebagai Dataran Pahlawan. Sesungguhnya laungan MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA ! telah
berkumandang di sini buat pertama kalinya
pada 20hb Februari 1956.
Sumber : Arkib Negara
Penggubalan
perlembagaan bukanlah satu kerja yang mudah dan memerlukan banyak siri
perbincangan dan tolak-ansur antara orang-orang Melayu dengan kaum-kaum Cina
dan India. Ini kerana kemerdekaan mutlak yang bakal diperolehi adalah juga
kerana persefahaman antara kaum-kaum ini dalam Pilihanraya Persekutuan yang
pertama dan kerja keras mereka merundingkan perjanjian kemerdekaan Tanah
Melayu. Sebuah suruhanjaya telah ditubuhkan bagi menggubal perlembagaan yang
dikenali sebagai Suruhanjaya Reid. Terdapat pelbagai bantahan dan penerimaan
dari pelbagai golongan bagi draf perlembagaan sebelum ianya diluluskan.
Antara
perkara penting yang dimasukkan dalam perlembagaan ialah mengenai tuntutan
keistimewaan orang-orang Melayu dalam Perkara 153 adalah menepati kehendak Memorandum
Perikatan. Disamping agama Islam dijadikan ugama rasmi negara. Draf
Perlembagaan kemudiannya telah dibincangkan di London dengan kunjungan ini di
ketuai oleh Tunku pada 10hb Mei 1957.
Dalam mesyuarat dengan kerajaan British, beberapa persetujuan telah
dicapai. Kertas Putih Kerajaan yang mengandungi pindaan-pindaan ke atas Penyata
Reid telah dikeluarkan. Bahasa Melayu telah diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan. Yang Dipertuan Agong telah diberi
tanggungjawab oleh perlembagaan untuk menjaga kedudukan istimewa orang-orang
Melayu serta hak-hak yang halal bagi kaum-kaum yang lain. Rang undang-undang
itu kemudiannya telah dibawa ke Majlis Perundangan Persekutuan pada 10hb Jun
1957 dan diluluskan.
Sumber
: Arkib Negara
Menjelang
30 Ogos, sekitar jalan-jalan bandar Kuala Lumpur dipenuhi dengan pelbagai jenis
kenderaan dan orang ramai berpusu-pusu menuju ke Padang Kelab Selangor. Suasana
malam penuh meriah diterangi lampu-lampu hiasan di jalan-jalan dan bangunan
sekeliling. Di tengah-tengah padang terdapat tiga tiang bendera yang
mengibarkan bendera UMNO di sebelah kanan, bendera Union Jack di tengah dan
bendera Perikatan di sebelah kiri. Detik
10 malam, wakil-wakil yang terdiri daripada UMNO, MCA dan MIC dari
negeri-negeri Tanah Melayu dan Singapura mengambil tempat di sekeliling tiga
bahagian padang. Diikuti dengan pembentukan 300 Pemuda Perikatan mengambil
tempat di tengah-tengah padang mengadap menara jam.
Tunku
Abdul Rahman diiringi masuk pada pukul 11.55 malam bersama 30 ahli-ahli
Perikatan bermotorsikal dengan pengiring polis. Tunku disambut oleh Dato’ Abdul
Razak Hussein, Encik Saadon Jubir, Tan Cheng Lock dan V.T. Sambantan. Tunku
kemudiannya dibawa ke atas pentas mengadap ke tiga-tiga tiang bendera. Pukul
11.58 semua lampu di padang dan di sekeliling dipadamkan sehingga seluruh
kawasan menjadi gelap gelita. Detik 12 tengah malam lampu dipasangkan apabila
jam besar berbunyi menandakan bermulanya era Tanah Melayu yang merdeka. Ini
diikuti pula dengan laungan ”Merdeka”
oleh orang ramai yang menggegarkan seluruh padang secara spontan. Bendera Union
Jack mula diturunkan dengan diiringi lagu God Save The Queen yang dimainkan
buat kali terakhir sebagai menandakan berakhirnya pentadbiran Britih di Tanah
Melayu. Bendera Persekutuan Tanah Melayu dinaikkan dengan iringan lagu
kebangsaan Negaraku yang diperdengarkan
buat pertama kalinya kepada umum. Setelah bendera berada di puncak tiang,
sorakan ”Merdeka” telah dilaungkan oleh Tunku sebanyak tujuh kali. Merdekalah
sudah tanahairku.
Sumber
: Arkib Negara
Kemerdekaan
Persekutuan Tanah Melayu telah diisytiharkan secara rasmi tepat jam 9.30 pagi
pada 31hb Ogos 1957. Upacara Pemasyhuran Kemerdekaan ini berlangsung di Stadium
Merdeka dengan disaksikan lebih 20,000 orang termasuklah Raja-raja Melayu,
tetamu khas dari luar negara, anggota-anggota kabinet kerajaan Persekutuan dan
rakyat jelata. Pada upacara bersejarah itu wakil Queen Elizabeth II, Duke of
Gloucester menyerahkan Watikah Perlembagaan kepada Perdana Menteri, Tunku Abdul
Rahman yang menandakan berakhirnya naungan British ke atas Tanah Melayu.
Sumber
: Arkib Negara
Sumber
: Arkib Negara
3.0
Faktor
– faktor menyebabkan berlakunya Kemerdekaan
Ø Bantahan Penduduk Tempatan Terhadap
Malayan Union
Bantahan
penduduk tempatan terhadap Malayan Union merupakan salah satu impak yang menyumbang
kepada faktor British memberikan kemerdekaan Tanah Melayu. Melalui kebimbangan
mereka akan kehapusan negeri, bangsa dan kebudayaan mereka, penyatuan orang Melayu menjadi
begitu jelas dan bermakna sekali. Ia boleh dianggap sebagai kemuncak
nasionalisme itu sendiri. Rakyat telah menentang perkara yang terkandung dalam Gagasan
Malayan Union, antaranya ialah mereka tidak
berpuas hati dengan cara tandatangan raja-raja Melayu diambil, hal ini
kerana raja-raja tidak dibenarkan untuk mendapatkan nasihat sebelum membuat
keputusan.
Seterusnya,
syarat kewarganegaraan yang longgar juga telah mengancam status quo orang Melayu
sebagai penduduk asal, malah, mereka juga melihatnya sebagai satu penjajahan ke atas Tanah Melayu. Syarat
kewarganegaraan yang longgar dan penghapusan hak-hak istimewa orang-orang
Melayu adalah ditafsirkan oleh pemimpin - pemimpin Melayu
sebagai amat membahayakan kedudukan
politik, ekonomi dan masa depan orang Melayu[5]. Oleh yang demikian,
orang Melayu mula bertindak dalam pelbagai bentuk bagi menentang Malayan Union
dengan cara menghebahkan keburukan Malayan Union melalui akhbar-akhbar Melayu,
contohnya Utusan Melayu, Majlis danWarta Negara. Surat-surat pembaca yang
mengkritik Malayan Union turut dimuatkan dalam akhbar-akhbar tersebut.
Persatuan-persatuan negeri-negeri Melayu
yang tumbuh sebelum
perang dan selepasperang, menghantar nota-nota bantahan
kepada Pejabat Tanah Jajahan(Colonial Office)[6]. Hal ini telah memperlihatkan
kebangkitan persatuan-persatuan politik untuk menentang gagasan Malayan Union.
Pada 23 Januari 1946, Dato Onn
Jaafar telah menyeru orang
Melayu untuk berkongres dan menubuhkan United Malays Organization (U.M.O)
sebagai benteng bagi menentang penubuhan Malayan Union. Pada 1Mac 1946,
sebanyak 41 buah persatuan negeri Melayu menghantar wakil termasuk Parti
Kebangsaan Melayu (PKMM) yang menghantar wakil dan 14 orang pemerhati menghadiri
kongres itu. Dalam kongres tersebut, Dato’ Onn mencadangkan untuk
menubuhkanpertubuhan kebangsaan orang Melayu yang diberi nama United
Malays National Organization (UMNO). Pada 30 Mac 1946, Kongres 1946 II diadakan
secara tergempar kerana British tetap akan meneruskan Malayan Union pada 1 April 1946.
Bagi
menentang perkara ini daripada berlaku, beberapa langkah telah dibincangkan
selama dua hari berturut-turut. Hasilnya
mereka bersetuju untuk
meminta Raja – raja Melayu
untuk memulaukan perlantikan Sir
Edward Gent sebagai Gabenor Malayan Union, sementara
orang Melayu diminta untuk berkabung selama 7 hari sebagai tanda kematian hak
mereka. Kongres yang diadakan pada 11 Mei 1946 memperlihatkan penentangan orang
Melayu terhadap Malayan
Union melalui parti
politik, iaitu UMNO. Gerakan
UMNO diperkuatkan lagi dengan sokongan daripada bekas Pegawai British,
antaranya R.O Winstedt dan Frank Sweteenham yang jelas menolak gagasan Malayan
Union. Parti Konservatif Britain turu tmeminta
untuk mengkaji bantahan
orang Melayu. Pada
20 Januari 1948, Dato’ Onn sebagai wakil UMNO telah menghadiri
Plenary Conference dan mendesak peraturan
dan arahan Majlis
Mesyuarat Negeri dan Persekutuan dibuat dengan pengetahuan negeri
Melayu. Pada 21 Januari 1948, Perjanjian
Persekutuan 1948 telah ditandatangani oleh Raja-raja Melayu dan British
, maka Malayan Union dimansuhkan secara keseluruhan.
Ø Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu
Penubuhan
Persekutuan Tanah Melayu 1948 menandakan bermulanya proses untuk mencapai kemerdekaan. Hal ini kerana dalam
preamble perjanjian telah dinyatakan bahawa pilihan raya akan diadakan dalam
masa yang terdekat menandakan proses menuju
kearah penubuhan kerajaan sendiri telah pun diiktiraf. Namun begitu, British
memberikan alasan bahawa Tanah Melayu boleh diberikan hak untuk memerintah
kerajaan sendiri dalam masa 25 tahun lagi. Hal ini jelas menunjukkan British masih lagi tidak bersedia untuk
memperkenalkan pilihan raya di Persekutuan.
Persekutuan Tanah Melayu diwujudkan kerana semasa perbincangan pada 28
Mei 1946, raja-raja Melayu mendesak perkara baru diadakan dalam sebuah kerajaan baru. Ini termasuklah pembentukan sebuah
persekutuan, pengiktirafan kedaulatan Raja-raja Melayu, kerakyatan yang ketat
dan pelantikan seorang Pesuruhjaya Tinggi dan naungan bagi negeri-negeri Melayu.
Perkara ini telah
disokong oleh pegawai
British iaitu Sir Edward Gen.
Ø Parti Perikatan
British
ingin menubuhkan parti gabungan pelbagai bangsa di Tanah Melayu supaya kepentingan bangsa masing-masing
dapat dijaga, namun kepentingan bersama
akan dibincangkan secara gabungan. Oleh yang demikian, National Conference
telah ditubuhkan pada awal tahun 1953. Kesemua parti politik sama ada kecil
mahupun besar telah dijemput oleh Malcom Mac Donald, Gabenor General Asia Tenggara ke King’s House. Parti-parti
yang terlibat ialah UMNO, MCA, MIC, IMP dan MTUC. Hasil daripada persidangan
itu, satu keputusaan telah dicapai, iaitu penubuhan paarti politik gabungan
yang dinamakan National Conference. Namun, pada 21 Ogos 1953, Tunku Abdul Rahman telah mengadakan National Covention sebagai memenuhi janjinya kepada British
untuk menubuhkan organisasi yang baru, namun beliau sanggup membahagikan Tanah Melayu
kepada dua sekiranya tidak dapat menyelesaikan masalah politik perkauman. Namun
begitu, hal itu tidak terjadi kerana
National Convention telah menjadi Perikatan kemudiannya. Pada awal tahun 1953, Parti Perikatan telah
mendesak pihak British supaya mempercepatkan proses devolusi kuasa politik kepada elit politik
tempatan.
Dalam pilihanraya majlis perbandaran yang
diadakan pada tahun 1952 danawal 1953, perikatan UMNO-MCA telah menang, oleh yang
demikian,mereka bertindak untuk mendesak British supaya mengadakan pilihanraya
di peringkat Persekutuan pula. Desakan ini dilakukan bertujuan untuk mempercepatkan
proses penubuhan kerajaan sendiri. Pemimpin Perikatan merasa oleh kerana tempoh
Majlis Perudangan Persekutuanyang dilantik akan berakhir pada Januari 1954,
ketika itu masa yang sesuai untuk mendesak British memperkenalkan pilihan raya
untuk perwakilan dalam Majlis Perundangan Persekutuan (Federal Legislative
Council). Desakan ini juga berpunca daripada kemerdekaan yang dikecapi oleh
beberapa negara Asia serta Singapura dan
Gold Coast di Afrika kerana mereka telah diperkenalkan dengan pilihan raya. Walaupun Parti Perikatan telah menang besar dalam
pilihan raya diperingkat persekutuan, namun mereka masih tidak merasa puas
kerana dominasi pemimpin Pro-IMP
dalam Majlis Perundangan Persekutuan.
Pada
17 Mac 1953, Parti Perikatan telah mengumumkan bahawa mereka akan mengadakan
satu konvensyen kebangsaan untuk semua parti politik bagi mengkaji
langkah-langkah yang wajar diambil untuk mempercepatkan proses menuju ke arah
kemerdekaan. Parti Perikatan telah menuntut 44 daripada 75 ahli Majlis
Perundangan Persekutuan dipilih melalui
pilihan raya umum dengan 31 orang dilantik. Mereka juga ingin 60 peratus
daripada ahli Majlis Perundangan Persekutuan dipilih melalui pilihan raya. Berikutan
kemenangan majoriti dalam pilihan raya majlis pembandaran, Parti Perikatan mahu
pengiktirafan dengan mengagihkan kuasa mengundi dalam persidangan, namun
cadangan ini tidak diterima. Semasa pembukaan konvensyen nasional pada 23 Ogos
1953, Parti Perikatan membuat tuntutan kemerdekaan secara lebih agresif dan terbuka dibandingkan Joseph M. Fernando,
“Parti Perikatan dan Peranannya dalam Menuntut Kemerdekaan”, tuntutan
sebelumnya yang lebih terfokus kepada isu kerajaan sendiri. Mereka bertegas
untuk mengadakan pilihan raya peringkat Persekutuan selewat-lewatnya pada tahun
1954. Mereka juga menetapkan bahawa sekurang-kurangnya 3/5 majoriti haruslah
dipilih secara langsung melalui pilihan raya. Namun begitu, Templer tidak bersetuju
dengan rancangan ini. Dapat dilihat bahawa Parti Perikatan tetap tegas dalam tindakan
menuntut pilihanraya peringkat Persekutuan supaya dapat mempercepatkan proses kemerdekaan Tanah
Melayu.
Ø Rundingan Tunku Abdul Rahman Dengan
Pegawai British
Faktor
lain yang menyumbang British memberi kemerdekaan kepadaTanah Melayu ialah tindakan Tunku Abdul Rahman yang berunding dengan
Pegawai British untuk menuntut kemerdekaan. Parti Perikatan tidak berstuju
dengan majoriti tipis yang yang
diluluskan oleh Templer dan Majlis Raja-raja dan memutuskan untuk merayu secara
langsung kepada Setiausaha Pejabat Tanah Jajahan Oliver Lyttelton di London. Walaupun
pada mulanya delegasi itu enggan diterima oleh Pejabat Tanah Jajahan, atas bantuan Lord
Ogmore, delegasi itu diterima. Namun
begitu, delegasi ini hanya sia-sia kerana Lyttelton tetap dengan pendiriannya.
Tindakan yang dilakukan oleh Tunku setelah mengadakan mesyuarat pada 24
Mei 1954 ialah menghantar telegram kepada Lyttelton bagi menyuarakan
ketidakpuasan hatinya. Perkara yang dicadangkan oleh Tunku ialah menubuhkan
suruhanjaya bebas yang terdiri daripada pakar perundangan luar negara untuk mengkaji Perlembagaan Persekutuan
1948. Cadangan itu ditolak, lalu Parti Perikatan telah
mengadakan tindakan boikot Kertas Putih kerajaan. Perikatan menganjurkan
perarakan di seluruh negara untuk menyokong tuntutan mereka. Mesyuarat yang
diadakan bersama Mac Gillivray mendatangkan hasil apabila parti majoriti akan
dijemput melantik lima ahli dalam Majlis Perundangan Persekutuan. Hal ini
menunjukkan usaha yang selama ini dilakukan oleh Parti Perikatan membuahkan
hasil.
Ø Pilihanraya 1955
Faktor
penting yang membawa perubahan status Tanah Melayu kepad anegara yang merdeka
ialah Pilihanraya 1955, iaitu dalam pilihanraya tersebut memihak kepada
kemenangan Parti Perikatan yang menyebabkan mereka mampu untuk menubuhkan
kerajaan sendiri. Kemenangan yang diperolehi sebanyak 51 daripada 52 buah
kerusi menyebabkan elit politik tempatan mampu unuk menjawat jawatan dalam
kerajaan sendiri. Menurut Tunku Abdul Rahman, kemenangan yang diperolehi ini tidak mungkin
diraih tanpa sokongan para pengundi.
Sehubungan dengan itu, pada 22 Ogos 1955, iaitu sebulan selepas kemenangan
dalam pilihanraya Persekutuan Tunku Abdul
Rahman telah bertemu dengan Setiausaha Pejabat Tanah Jajahan Alan Lennox-Boyd. Antara
salah satu daripada tujuh perkara penting yang diutarakan dalam Manifesto Parti
Perikatan yang dikemukakan semasa Pilihanraya 1955 ialah kemerdekaan dalam masa
empat tahun.
Namun
begitu, Parti Perikatan
mendapati bahawa proses untuk menuju kemerdekaan itu sangat
perlahan. Oleh yang demikian, dalam bulan Januari, 1956, rombongan dari Tanah
Melayu yang terdiri daripada wakil-wakil para Raja dan menteri-Menteri
Perikatan telah pergi ke London bagi
mengadakan rundingan kemerdekaan
Tanah Melayu. Sebagai Ketua Menteri Tanah Melayu pada waktu itu, Tunku Abdul Rahman telah mengetuai rombongan
itu. Tarikh kemerdekaan telah diputuskan setelah persetujuan mengenai tarikh
kerajaan dicapai, iaitu pada 31 0gos 1957.
Walaupun pada mulanya British hanya ingin memberi tahap kerajaan sendiri
penuh sahaja, Tunku Abdul Rahman tetap tegas
dengan pendiriannya bahawa Tanah
Melayu harus dimerdekakan pada 31
0gos 1957. Parti Perikatan tidak akan pulang ke Kuala Lumpur
selagi British tidak
memberi persetujuan berkenaantarikh kemerdekaan.
4.0
Implikasi
Kemerdekaan kepada Hubungan Etnik pada masa itu dan pada masa sekarang
Menelusuri
sejarah negara, asas permulaan pembinaan perpaduan di Tanah Melayu sebelum
kemerdekaan negara adalah melalui persetujuan bersama Kontrak Sosial dalam
kalangan pemimpin Melayu dan bukan Melayu.Persetujuan ini dicapai setelah
rundingan dan tolak ansur dilakukan hasil permuafakatan parti-parti politik
berasaskan kaum yang diwakili iaitu Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Persatuan
Cina Malaya (MCA) dan Kongres India Malaya (MIC). Kontrak Sosial tidak harus
dianggap sebagai persetujuan pemimpin atau kelas elit kaum-kaum berkenaan
sahaja tetapi merupakan simbolik kepada peretujuan pemimpin yang mewakili kaum
masing-masing. Permuafakatan itu mendapat sokongan rakyat yang dibuktikan
dengan kemenangan Parti Perikatan dalam pilihan raya umum pertama negara pada
1955 (Abdul Manaf Ahmad 2009). Persetujuan dan penerimaan telah dicapai oleh
generasi terdahulu yang telahpun merintis jalan perpaduan untuk generasi
berikutnya. Faktanya ialah, Kontrak Sosial adalah persetujuan atau janji dua
belah pihak yang dicapai melalui proses muafakat dan musyawarah demi
pembentukan sebuah negara merdeka yang perlu bertunjangkan perpaduan penduduk berbilang
kaum pada ketika itu. Walaubagaimanapun, Kontrak Sosial kini tidak lagi
dianggap perintis perpaduan yang perlu diteruskan oleh sesetengah pihak yang
enggan mengenang sejarah negara khususnya berkaitan Kontrak Sosial.
Masyarakat
majmuk menurut pandangan Furnivall (1948)[7], merujuk kepada masyarakat yang
dicirikan dengan perpecahan akibat wujud perbezaan dari segi ras dan etnik.
Selain itu pengasingan kegiatan ekonomi dan sosial akibat Dasar Pecah dan
Perintah British menyumbang kepada isolasi keetnikan daripada etnik yang lain
sehingga memudahkan berlakunya ketegangan dan ketidakstabilan hubungan etnik.
Kemajmukan di Malaysia adalah impak era kolonial British yang telah menjalankan
dasar campur tangan dalam struktur sosio-politik masyarakat Melayu tradisi.Selain
itu faktor migrasi masyarakat asing khususnya dari Tanah Besar China dan India
turut membentuk kemajmukan kaum.Kehadiran imigran tersebut menjadi sumber
bekalan buruh kepada British untuk mengerjakan kegiatan perlombongan bijih
timah dan pengeluaran getah di Tanah Melayu (Shamsul Amri 1997)[8].
Menjelang
detik menghampiri era kemerdekaan, Kontrak Sosial secara tersirat merupakan
jalan menyelesaikan perbezaan kepentingan etnik masing-masing.Selain itu, untuk
memastikan kepentingan majoriti dan minoriti diambil kira tanpa menjejaskan hak
dan kepentingan, persetujuan yang dicapai perlulah kekal dan diwarisi
turun-temurun demi memelihara perpaduan yang telah dibina suatu masa dahulu.
Persetujuan dan penerimaan tersebut adalah janji yang diwariskan kepada
generasi seterusnya untuk dipelihara agar tidak bercanggah atau dikhianati pada
masa depan. Berdasarkan persetujuan Kontrak Sosial, orang Melayu menerima dan
mengiktiraf orang Cina dan India sebagai warganegara yang sebenarnya
beracuankan konsep Jus Soli British tetapi telah diperkemas. Sebagai balasan
dan penghargaan tersebut, orang Cina dan India mengiktiraf kedudukan dan
keistimewaan orang Melayu dari segi bahasa, agama Islam, kedaulatan raja-raja
Melayu dan hak-hak istimewa lain yang diperuntukkan kepada orang Melayu (Abdul
Manaf Ahmad 2009).
Kemerdekaan
yang dikecapi secara tidak langsung telah melahirkan sebuah negara yang bebas
daripada penjajahan dan rakyat yang perlu mempunyai satu identiti
kebangsaan.Pembentukan sebuah negara merdeka harus seiring dengan pembentukan
bangsa negara tersebut agar menepati konsep negara-bangsa yang
diidamkan.Negara-bangsa ditakrifkan dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2010)[9]
sebagai negara berdaulat yang didiami oleh satu bangsa. Konsep negara-bangsa
Malaysia yang diimpikan ialah negara berdaulat dan rakyat yang mempunyai satu
identiti atau pengenalan yang sama. Kehidupan yang aman, bersatu padu dan
berpegang kepada kepelbagaian tradisi sosiobudaya menunjukkan bahawa impian
pembentukan negara-bangsa tidak menghadkan ras, suku kaum, agama ataupun
kepercayaan (Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010). Mok Soon Sang
(2009)[10] berpandangan, membina negara-bangsa ialah untuk melahirkan
warganegara yang berciri global dan patriotik. Pembentukan negara-bangsa juga
pernah disuarakan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam
usaha mengejar sasaran negara maju pada tahun 2020. Gagasan Wawasan 2020
menyenaraikan pembinaan negara-bangsa sebagai cabaran pertama yang perlu
diwujudkan seperti pernyataan berikut:
“Mewujudkan
bangsa Malaysia yang bersatu padu, mempunyai matlamat serupa dan dikongsi
bersama, berintegrasi di peringkat wilayah dan antara kaum berasaskan persamaan
hak dan keadilan”.
Realiti Cabaran
Pembinaan Negara-Bangsa dan Merintis Perpaduan Nasional
Malaysia
selepas setengah abad menyambut kemerdekaannya masih bergelut dengan pencarian
identiti kebangsaan dan pembentukan perpaduan nasional yang sewajarnya.Tempoh
setengah abad bukanlah satu masa yang panjang sekiranya dibandingkan dengan
pembinaan dan perkembangan sesebuah tamadun masa lalu. Sebagai negara yang
dikira masih baru, yang diasaskan pada 1963 selepas membentuk Persekutuan
Malaysia bersama Sabah dan Sarawak, tempoh ini masih terlalu muda untuk
mencapai satu tahap perpaduan nasional ideal yang dicita-citakan. Abdul Rahman
Embong (2000) menyatakan dari segi sejarah, bangsa Malaysia adalah satu konsep
baru bagi rakyat berbilang kaum di negara ini walaupun pembentukan negara
Malaysia sudah berlaku.Begitu juga apabila Malaya diisytiharkan merdeka, sebuah
negara baru telah terbentuk tetapi bukannya bangsa Malaya dan konsep negara
bangsa sebenarnya dilihat masih jauh untuk dicapai.Kenyataan sarjana ini
menjelaskan bahawa pembentukan negara ini sekadar pembentukan wilayah geografi
namun tidak membawa aspirasi perpaduan bangsa wilayah tersebut.Malahan
polarisasi perkauman dalam kalangan penduduk Tanah Melayu menyebabkan perpaduan
nasional perlu dibangunkan secara agresif ke arah pembinaan negara bangsa yang
sebenar.Sekiranya wujud sekalipun perpaduan pada masa ini, ianya bersifat
sementara, tidak holistik, malahan mungkin palsu kerana dinamikanya yang
sentiasa mengalami perubahan mengikut peredaran dan perkembangan semasa.
Situasi
ini bukan bersifat domestik kerana di kebanyakan negara lain yang juga sifatnya
majmuk seperti Malaysia sentiasa memikirkan kaedah mengekalkan perpaduan
nasional dalam kalangan masyarakatnya. Dengan kata lain isu pembentukan
perpaduan nasional bukan satu isu statik yang dapat dicapai secara mutlak pada
sesuatu masa tetapi bagaimana untuk mengekalkannya adalah satu usaha yang
memerlukan pemantauan dan perundingan di peringkat tertinggi negara khususnya
yang berkaitan sensitiviti dan diversiti masyarakat. Perpaduan nasional juga
tidak dapat lari daripada konsep pembentukan negara bangsa. Manakala kedua-dua
isu ini pula saling bersangkut-paut dengan isu perbezaan kaum atau diversiti
dalam kalangan masyarakat. Kerencaman dari segi bahasa, agama, kepercayaan,
tradisi, budaya dan sebagainya adalah satu isu besar yang menuntut penerimaan
secara total untuk mencapai perpaduan nasional yang diharapkan.
Walaubagaimanapun, perbezaan inilah yang menjadi halangan utama dan cabaran
besar kepada kepimpinan negara untuk merealisisasikan kesepaduan dalam
kepelbagaian. Maka pemaknaan dan pentafsiran istilah-istilah seperti „perpaduan
nasional, „kesetiaan kepada negara‟, „keharmonian‟ dan „tolak ansur‟ perlu
difahami dan diterapkan dalam amalan dan kehidupan rakyat (Ruslan Zainuddin
et.al 2005)[11].
Dalam konteks Malaysia, salah satu langkah yang
diambil untuk menyatupadukan kepelbagaian masyarakat ialah dengan memelihara
dan mengekalkan tradisi budaya setiap kaum sejak era kemerdekaan negara.Dasar
kerajaan yang menginginkan citra identiti setiap kaum di Malaysia dikekalkan
agar dapat diterjemah sebagai identiti kebangsaan inilah yang dimaksudkan
sebagai cabaran besar kepada negara. Hal ini kerana setiap dasar yang digubal
perlu mengambil kira faktor „identiti kebangsaan‟ di samping mengangkat dasar
afirmatif yang meletakkan kepentingan kaum Bumiputera sebagai keutamaan.
5.0
Analisis
item pembinaan kerangka kesepaduan sosial di Malaysia berdasarkan kepada
Kemerdekaan.
Polarisasi
Kaum dan Agama
Seperti
masyarakat Indonesia, Malaysia juga dikategorikan sebagai negara yang mempunyai
masyarakat berasaskan budaya (culture-based) namun dari segi pembentukan
masyarakat berasaskan negara bangsa (nation state-based), Malaysia ketinggalan
jika dibandingkan dengan Indonesia yang berjaya melaksanakan indoktrinasi
“pengIndonesiaan” dalam kalangan rakyatnya yang berbilang etnik. Di Malaysia,
migrasi masyarakat bukan Melayu ke negara ini sama ada disebabkan oleh
penjajahan kuasa asing ataupun kerana faktor pergolakan politik di negara asal
mereka telah mewujudkan masyarakat majmuk (Wan Norhasniah 2011). Dasar Pecah
dan Perintah yang dilaksanakan oleh British telah meninggalkan kesan mendalam
dan sukar untuk diubah. Masyarakat Melayu, Cina dan India kebiasaannya
dibesarkan dalam persekitaran yang spesifik berdasarkan sosio-budaya keetnikan
masing-masing. Perbezaan bahasa, amalan agama dan budaya kaum seakan sudah
menjadi „alat‟ yang membeza-bezakan kaum sehingga tidak kelihatan identiti
Bangsa Malaysia atau nation-state based community. Seperti yang telah
disebutkan, permasalahan ini berlaku disebabkan pemisahan fizikal tempat
tinggal akibat faktor penjajahan, perbezaan aliran sekolah dan pengasingan diri
mengikut kaum masing-masing disebabkan sifat perkauman yang masih menebal.
Perpaduan yang wujud pada hari ini belum boleh dikatakan sebagai perpaduan
nasional kerana perpaduan yang ada hanyalah perpaduan yang terbentuk dalam
kalangan etnik yang sama (Shamsul Amri 2009)[12].
Hakikatnya
kerajaan telah mengambil pelbagai langkah dan menggerakkan inisiatif untuk
membawa perubahan ke arah semangat pembinaan perpaduan nasional serta
pengintegrasian kaum dari semasa ke semasa. Walaubagaimanapun proses tersebut
dan keberkesanannya tidak mengambil masa yang singkat untuk dilihat.
Corak perhubungan
masyarakat di negara ini cenderung kepada dikotomi Melayu-Islam dengan Bukan
Melayu-Bukan Islam. Kedua-dua kumpulan ini saling menegakkan status quo
masing-masing dan faktor inilah yang dilihat oleh Shamsul Amri sebagai
perpaduan dalam kalangan etnik atau kumpulan yang sama. Sebahagian yang lain
pula bersifat liberal yang mahukan kesamarataan apabila membicarakan
perkara-perkara yang menyentuh hak dan peruntukan istimewa dalam Perlembagaan
Persekutuan. Dikotomi ini akan sentiasa wujud selagi mana tidak terbentuk
Bangsa Malaysia sebenar memandangkan kumpulan-kumpulan ini saling membawa
aspirasi dan kepentingan berorientasikan kaum atau agama masing-masing. Sifat
perkauman atau apa jua bentuk polarisasi merupakan penghalang terbesar dalam usaha
pembentukan perpaduan nasional (Lee Lam Thye 2017)[13]. Isu-isu yang
dibincangkan bukan bersifat fiksyen atau teori semata-mata, akan tetapi
merupakan realiti kerencaman budaya di Malaysia yang sebenarnya memerlukan
campur tangan kerajaan agar pembuatan dasar dan keputusan dilakuan secara
berhemah dan diterima pelbagai pihak secara amnya.
Asimilasi
Umumnya,
di Malaysia, pemerintah dan masyarakat sedaya upaya untuk tidak mengubah atau
menghilangkan kebudayaan masing-masing. Justeru negara bangsa perlu penilaian
yang teliti dan kajian yang mendalam bagi mencadangkan proses asimilasi dan
mewujudkan integrasi kepada seluruh etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun,
asimilasi boleh berlaku dalam pelbagai aspek tanpa menghilangkan kesemuanya
memandangkan kebudayaan mempunyai beberapa ciri.Perlu difahami konsep
kebudayaan dalam antropologi adalah sebagai sistem iaitu sistem pelambangan
vokal iaitu bahasa, sistem pengetahuan, sistem organisasi sosial, sistem
peralatan hidup dan teknologi, sistem mata pencarian hidup, sistem agama dan
kesenian (Koentjaraningrat 2003). Asimilasi boleh juga berlaku dalam
perkongsian nilai yang sama. Proses pembinaan suatu sistem nilai sepunya perlu
menimbangkan kemajmukan budaya (cultural plurality) serta eleman „hak‟ dan
„kepentingan‟ setiap komponan masyarakat semasa mencadangkan, mengenalpasti dan
merumus tatacara yang „betul‟ dan „salah‟ (Zurina Mahadi & Hukil Sino 2006)[14].
Proses reproduksi kebudayaan merupakan proses aktif yang menegaskan
keberadaannya dalam kehidupan sosial sehingga mengharuskan adanya adaptasi bagi
kelompok yang memiliki latar belakang kebudayaan yang berbeza.
Asimilasi
dianggap suatu perkara yang baik dalam aspek politik bagi penubuhan
negara-bangsa, namun tidak bagus pada mereka yang mempunyai dogmatik pada nilai
adat sendiri kerana mengangkat superior. Begitu juga pada kelompok yang satu
lagi akan beranggapan sebagai nilai rasisme kerana tidak suka kepada nilai
budaya atau adat yang mereka bawa dari negara asal. Situasi ini merupakan
cabaran dan halangan sejak sekian lama di Malaysia sehingga membantutkan usaha
pembinaan Bangsa Malaysia dan negara-bangsa yang bersatu padu dalam identitinya
yang satu. Disebabkan wujudnya sifat superior dan anggapan berlakunya rasisme
di Malaysia, ditambah pula dengan pendekatan pemimpin Malaysia sejak dahulu
yang banyak bertoleransi dan berkompromi dengan kaum-kaum utama, maka proses
membina negara-bangsa Malaysia memerlukan kaedah lain yang berbeza berbanding
pelaksanaan di Indonesia. Proses ideal yang dianggap oleh pandangan pemerintah
tentu sahaja mengambil masa yang lama bagi berlakunya integrasi dalam
masyarakat pelbagai etnik.
Melihat
dari sudut pandang yang lain, polarisasi hubungan etnik di Malaysia masih wujud
dan perlu ada elemen kawalan yang berterusan agar tidak mencetuskan kekacauan
sosial. Kaedah mengawal dan menangani isu-isu sensitif dilakukan secara bottom
up dan top down bagi memperlihatkan realiti kemajmukan di negara ini yang
bersifat fleksibel .Perpaduan ialah kesamaan atau kesatuan, hakikatnya
perpaduan yang diidamkan masih belum wujud dan berkemungkinan bersifat utopia
yang tidak dapat dilaksanakan (Shamsul Amri 2016).Kerangka konseptual yang
diutarakan dalam menggambarkan hubungan etnik di Malaysia ialah suatu bentuk
hubungan yang rapuh, retak dan penuh dengan pertentangan dan
persengketaan.Gambaran ini boleh disimpulkan sebagai suatu kerangka konseptual
yang berorientasikan paradigma konflik.Oleh itu, konsep yang berhubung kait
dengannya seperti konsep polarisasi, segregasi, ketegangan, persaingan,
persengketaan, pertentangan, perbezaan atau perpecahan digunakan sebagai alat
analisis dan pengukur untuk memahami permasalahan tersebut di Malaysia.
Shamsul
Amri (2016) seterusnya mengatakan dalam keghairahan mengangkat paradigma
konflik sebagai teras dan orientasi memahami permasalahan yang wujud di
Malaysia, realitinya tahap kehidupan harian masyarakat awam berada dalam
kesepaduan sosial yang relatifnya adalah bersifat aman dan stabil.Dalam tempoh
lebih daripada empat dekad yang lalu Malaysia secara relatifnya masih belum
goyah dengan konflik etnik mahupun konflik agama namun kadang-kadang kesannya
boleh mengancam perpaduan sedia ada.Keadaan ini adalah realiti kehidupan sosial
yang wujud di Malaysia dan jarang diungkapkan para sarjana kajian etnik.Realiti
yang lebih positif, dominan serta lebih terserlah secara umumnya terlepas
pandang daripada penghujahan para sarjana kajian etnik.Keadaan ini adalah
kerana sudut pandang melalui paradigma konflik dan situasi negatif terlalu lama
mendominasi wacana etnik di Malaysia sehingga ianya seolah-olah diterima
sebagai sesuatu yang masih berlarutan dan sukar diatasi.
6.0
Kesimpulan
dan Cadangan
Kemajmukan
memperlihatkan kepelbagaian berasaskan identiti setiap etnik.Kepelbagaian
menjurus kepada perbezaan yang wujud dalam sesebuah masyarakat yang kemudiannya
menjadi cabaran kepada pembinaan identiti kebangsaan dan perpaduan
nasional.Matlamat membina sebuah masyarakat yang berasaskan negara-bangsa perlu
seiring dengan perpaduan dalam kalangan pelbagai etnik.Pemimpin Tanah Melayu yang
kemudiannya membentuk Persekutuan Malaysia sejak sebelum kemerdekaannya telah
merintis jalan perpaduan pelbagai kaum melalui Kontrak Sosial.Permuafakatan
tersebut kemudiannya diterjemahkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu 1957 dan kekal hingga kini. Tidak seperti Indonesia dan Thailand,
Malaysia mempraktikkan cara dan acuannya yang tersendiri untuk membina
perpaduan nasional dan membentuk identiti kebangsaan di samping memastikan
hubungan antara kaum sentiasa terpelihara.
Acuan
besar dalam konteks masyarakat pelbagai etnik tidak bersifat statik, tetapi
sentiasa dinamik dalam proses pengukuhan berterusan yang didukung oleh struktur
sosial, ekonomi, politik dan budaya. Dalam konteks Malaysia, proses
transformasi hubungan etnik tersebut berlaku secara umumnya melalui rundingan
sosial yang berterusan antara faktor sosial dalam masyarakat awam untuk
memenuhi kepentingan masing-masing. Hakikatnya dalam mengekalkan perpaduan
ianya merupakan satu proses yang rumit dan hanya akan dapat dijayakan jika rakyat
memahami kepentingan negara dalam menyemai rasa toleransi tanpa sifat
prasangka, stereotaip dan etnosentrisme dalam diri masing-masing.
Kita
harus sedar bahawa nikmat kemerdekaan ini tidak mungkin dapat dirasai tanpa
kesepakatan, permuafakatan dan perpaduan yang kukuh dalam kalangan rakyat.
Justeru, saya melihat kepada keamanan dan komitmen penuh setiap seorang
daripada kita adalah dua prasyarat utama untuk sesebuah negara itu berkembang
maju dan progresif. Ia berkait rapat dengan sifat serta amalan toleransi,
hormat-menghormati dan saling bantu-membantu yang mesti terus disuburkan.
Malah, ia mesti sentiasa dipupuk, agar tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek
panas. Maka atas sebab itu, kita mesti berjiwa patriotik. Patriotik dalam
menterjemahkan erti kemerdekaan itu demi kelangsungan Malaysia yang lebih
gemilang. Biar ribut melanda tanah air tercinta. Jatuh bangunnya, kitalah
penentu. Kemakmurannya dan kerukunan rakyatnya, kita jualah menjadi pagar yang
menghalang setiap tombak-tombak petualang.
Bersempena
tarikh keramat 31 Ogos yang bakal tiba, marilah kita semarakkan rasa cinta dan
perbaharui tekad serta iltizam untuk mempertahankan negara ini, walau apa jua
halangan dan dugaan menimpa. Jika dahulu onak berduri, cabaran peluru dan
letusan meriam menanti sepanjang laluan para pejuang negara.Hari ini, cabaran
yang kita tempuhi mengancam kita dalam bentuk digital, penjajahan minda dan
kekangan ekonomi serta persepsi. Malah, ledakan maklumat yang bergerak sepantas
kerlipan mata, memungkinkan kita terjajah dek kepalsuan berita. Ketirisan ilmu
kita menilai buruk baik dan padah sesuatu, memungkinkan kita dijajah semula
dalam bentuk tindakan dan pemikiran. Ia umpama kitalah hamba setia kepada
penjajah. Justeru, kita perlu merungkai semua ini dengan penuh keilmuan, dengan
mengisi kemerdekaan itu bersama sikap yang sarat dengan erti merdeka, dengan
ilmu yang penuh di dada, minda berkelas dunia dan dengan acuan merdeka yang
kita sendiri arcakan.
Kita
perlu meraikan kerencaman dalam kalangan kita, pada setiap sudut pandang kita
yang berbeza. Tidak kira bangsa dan pegangan agama kerana itulah bangsa
Malaysia yang berjiwa merdeka. Kempen yang saban tahun kita laksanakan iaitu
mengajak seluruh rakyat Malaysia mengibarkan Jalur Gemilang, sebagai satu cara
meraikan sambutan Hari Kemerdekaan, kembali lagi. Sebahagian daripada kita,
mungkin menganggap ini adalah cara paling mudah untuk mempamerkan rasa bangga
sebagai rakyat Malaysia, rakyat sebuah negara yang bukan sekadar merdeka,
tetapi berjaya dan membangun. Ada juga yang merasakan mengibarkan Jalur
Gemilang adalah aksi patriotik, penzahiran rasa betapa kasih dan cintanya kita
kepada tanah air. Sementara, bagi sebahagian pula, ia mungkin tidak mengundang
apa-apa rasa dan makna. Ia tidak lebih dari kibaran kosong yang tiada fungsi
dan tiada sebarang erti.
Mereka
dari kelompok ini hanya melihat kibaran jutaan Jalur Gemilang sekadar
pemandangan biasa-biasa dan tidak langsung terbit apa jua perasaan. Kerana
alasan itulah, maka saya menyarankan kepada mereka dari kelompok yang tiada
perasaan, tiada rasa patriotik dan tiada rasa bangga ini agar di setiap hati
dan jiwa nurani mereka, ditiupkan nilai dan kesedaran, disuntik rasa bangga,
dijentik rasa cinta pada negara. Janganlah rasa itu dibiarkan mati, tanpa nilai
dan tanpa punya apa-apa getaran kerana Jalur Gemilang itu bukan hanya kain yang
dikibar-kibarkan kosong. Ia adalah simbol paling penting untuk negara kita. Ia
adalah ‘jiwa nurani’ Malaysia dan tanpanya, apalah makna kehidupan bernegara.
Tiada
simbol lain sepenting dan sehebat Jalur Gemilang. Biar berapa kali pun lautan
dalam kita terokai, biar berapa kali pun puncak Everest kita mendaki. Namun,
tidak sama nilainya dengan selembar Jalur Gemilang. Sebagai mengenang jasa,
sebagai tanda bangsa berterima kasih yang tidak terhingga, marilah kita
semarakkan perasaan bahawa kita bukan mengibarnya kerana kita sekadar meraikan
pesta kemerdekaan. Kita mengibarkannya, di seluruh pelosok tanah air kerana
kita ingin mengajak semua rakyat mengenang tanah air, mengenang pendiri bangsa,
mengenang kejayaan kita selama enam dekad, mengenang perjalanan luar biasa
Malaysia dan mengenang betapa beruntungnya kita hidup di Malaysia yang
sejahtera. Mudah-mudahan kita semua terus diberi kekuatan dengan iltizam dan
istiqamah untuk Malaysia yang damai sejahtera, maju dan tenteram selamanya.
Mudah-mudahan Malaysia terus kekal berdaulat dan merdeka, kekal kukuh
selamanya, maju dan makmur rakyatnya. Inilah nikmat KEMERDEKAAN yang sebenarnya.
7.0
Rujukan
[2] Nota Abdul Rahman
Embong, Negara-bangsa: Proses dan Perbahasan, Edisi Kedua, Universiti Kebangsaan
Malaysia: Bangi, hlm. 17.
[3] Ho Hui Ling. 2004.
Darurat 1948–1960: Keadaan sosial di Tanah Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia:
Kuala Lumpur, hlm. 128.
[5]Lotfi Ismail,
Sejarah Malaysia 1400-1963, Kuala Lumpur, Utusan Publication &
Distributors, 1974, hlm. 274.
[6] Ramlah Adam,
“Kemelut Politik semenanjung Tanah Melayu”, hlm. 2.5Ibid; hlm. 6.
[7] Furnivall, John.
1948. Colonial Policy and Practice: A Comparative Study of Burma and
Netherlands India. New York: New York University Press
[8] Shamsul Amri
Baharudin. 1997. The making of a 'plural' Malaysia: a brief survey. Dlm. D.Y.U.
Wu, H.MacQueen & Yamamoto Y (pnyt.) Emerging pluralism in 50 Asia and the
Pacific, pg 67-83.Hong Kong: The Chinese University of Hong Kong.
[9] Kamus Dewan (Edisi
Keempat). 2010. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[10] Mok Soon Sang.
2009. Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Puchong: Penerbitan Multimedia.
[11] Ruslan Zainuddin,
Mohd Mahadee Ismail, Zaini Othman. 2005. Kenegaraan Malaysia. Shah Alam: Fajar
Bakti.
[12] Shamsul Amri
Baharudin. 2009. Managing A “Stable Tension”, Ethnic Relations
[13] Lee Lam Thye.
2017. Uniting Anak-anak Malaysia. Yayasan1Malaysia Official Website.http://yayasan1malaysia.org/2017/01/01/uniting-anak-anak
[14] Zurina Mahadi
& Hukil Sino. 2006. Hubungan nilai masyarakat dan pembangunan: satu
analisa. Jurnal Pengajian Umum, Universiti Kebangsaan Malaysia, bil. 8, pp.
77-94.
Comments