BPMM PENGANTAR PEMASARAN
1.0
Pengenalan
PROTON
(singkatan untuk Perusahaan Otomobil Nasional Sendirian Berhad) yang ditubuhkan
pada 7 Mei 1983 dengan modal berbayar sebanyak 150 juta ringgit, merupakan
pengeluar kereta pertama Malaysia. Penubuhannya merupakan gagasan Dr. Mahathir
bin Mohamad, Perdana Menteri ketika itu, untuk mencapai aspirasi negara
perindustrian. Proton buka sahaja membuat kereta tetapi juga menawarkan khdimat
selepas jualan iaitu menawarkan khidmat servis kenderaan melalui pusat servis
merka dan menjual alat ganti tulen. Laman web rasmi Proton ialah http://www.proton.com.my/.
Contoh senarai kenderaan/kereta keluaran PROTON adalah Proton Arena, Proton
Exora, Proton Gen-2, Proton Inspira, Proton Iswara, Proton Saga, Proton Iriz
dan lain-lain lagi[1].
Perodua
adalah syarikat kereta Malaysia yang kedua selepas Proton. Dilancarkan pada 27
Ogos 1994, kilangnya terletak di tapak seluas 80 hektar di Sungai Choh,
Serendah, Selangor. Nama Perodua merupakan singkatan untuk "Perusahaan
Otomobil Kedua". Perodua juga buka sahaja membuat kereta tetapi juga
menawarkan khdimat selepas jualan iaitu menawarkan khidmat servis kenderaan
melalui pusat servis mereka dan menjual alat ganti tulen. Laman web rasmi
Perodua ialah http://www.perodua.com.my/.
Antara model yang dikeluarkan ialah Perodua Kancil, Viva, Kembara, Kenari,
Kelisa, Alza dan Axia[2].
UMW
Toyota Motor adalah Pengedar Toyota yang telah ditetapkan dalam Toyota Motor
Corporation, yang berpangkalan di Jepun. UMW Toyota Motor terlibat dalam
pemasangan, pemasaran dan pengedaran kenderaan dan produk Toyota di Malaysia.
Ia juga bertanggungjawab untuk jualan & pemasaran, operasi perniagaan dan
pengiklanan untuk jenama LEXUS di Malaysia. Ibu pejabatnya terletak di Shah
Alam manakala bilik pameran terbesar adalah di SS16, Subang Jaya. Laman web
rasmi ialah http://www.umw.com.my/toyota.
Jenis kenderaan Toyota yang Dijual di Malaysia merangkumi sedan, suv, mpv, trak
dan kenderaan niaga[3].
Anjur
Kayangan Auto Sdn Bhd merupakan pengedar kenderaan Proton yang berdaftar.
Pemiliknya ialah Mohd Fauzi Mustakim dan ditubuhkan pada tahun 2011. Laman web
rasmi ialah http://proton-4u.blogspot.my/[4]. Perkhidmatan yang disediakan
ialah memberi khidmat nasihat rundingan secara percuma kepada pembeli,
perkhidmatan pintu ke pintu sehingga ke pejabat atau rumah anda secara percuma
dan memproses pinjaman kenderaan pelanggan. Khidmat untuk insurans kenderaan juga
disediakan. Antara panel bank bagi pinjaman kenderaan yang disediakan ialah
Maybank, Hong Leong Islamic Bank, Bank Islam, Ambank, Rhb Bank dan Public Bank.
Anjur Kayangan Auto mempunyai showroom yang terletak di alamat Lot 18 & 20,
Jalan 7/2, Taman Serdang Jaya, 43300 Seri Kembangan, Selangor. Selain menjadi
pengedar kepada kenderaan Proton, mereka juga menjadi pengedar kepada kenderaan
Perodua dan juga Toyota.
GAMBAR SYARIKAT ANJUR
KAYANGAN AUTO SDN. BHD.
2.0 Audien
Sasaran
Proton dan Perodua memfokuskan pelanggan
yang berpendapatan sederhana kerana harga kenderaan mereka lebih murah
berbanding kenderaan import seperti Toyota. Bukan sahaja ansuran bulanan
pinjaman kenderaan bagi Proton dan Perodua lebih murah berbanding Toyota malah
kos penyelenggraan juga lebih rendah. Proton dan Perodua juga ada menawarkan
pinjaman kenderaan kepada pelajar. Manakala Toyota pula mensasarkan pelanggan
yang mempunyai pendapatan tinggi kerana harga kenderaan mereka lebih mahal dan
ekslusif berbanding Proton dan Perodua. Kos alat ganti kenderaan Toyota juga
lebih tinggi. Hanya pengguna yang berpendapatan tinggi mampu memiliki kenderaan
Toyota. Toyota dikira jenama kenderaan mewah di negara yang sedang membangun
seperti Malaysia ini.
3.0 Objektif
Laman Web bagi tujuan menjual produk atau pemasaran produk
Berdasarakan pemerhatian saya herhadap
laman web Proton ini, mereka menjual produk iaitu khusus kenderaan proton dan
juga menyediakan perkhidmatan lain seperti penyelenggaraan kenderaan melalui
pusat servis yang dilantik. Selain itu mereka menjual alat ganti tulen. Laman
web ini bukan sahaja menjual produk atau servis tetapi juga menjalankan
aktiviti promosi dan juga hebahan. Contohnya dibahagian kolum promosi laman web
proton menawarkan kadar faedah pinjaman kenderaan sebanyak 2.80%, rebet sebanyak Rm 3,000.00 dan 0 wang
pendahuluan.
Manakala Laman web Perodua bukan sahaja menjual
produk dan servis bagi kenderaan mereka malah promosi bagi penyelenggaraan
kenderaan juga turut ditawarkan. Bagi pelanggan yang berbelanja sebanyak RM
188.00 di Pusar Servis Perodua layak menyertai pertandingan Win Angpow sempena
Tahun Baru Cina yang bernilai sehingga RM 11,888.00. Pertandigan ini dibuka
dari 01 Januari 2016 – 29 Februari 2016. Perodua juga mempromosikan Nitrogen
Tire inflation service dengan pakej harga RM 15.90 bagi 4 buah tayar.
UMW Toyota Malaysia pula bukan sahaja
menawarkan produk kenderaan mereka dan khidmat servis penyelenggaraan kenderaan
malah juga membuat berapa promosi. Antaranya bermula 01-31 Januari 2016 Toyota
menwarkan rebet tunai dan tambahan aksesori percuma bagi beberapa model
kenderaan yang terpilih contohnya seperti Toyota Vios.
Laman web rasmi ialah http://proton-4u.blogspot.my/
bagi Syarikat Anjur Kayangan Auto yang merupakan pengedar rasmi kenderaan
proton pula tidak menyediakan kolum promosi dalam laman web mereka. Mereka
hanya menawarkan jualan kenderaan proton dan juga wakil bagi kenderaan Perodua
dan Toyota.
4.0 Kebaikan
dan kelemahan laman web pemasar
Kebaikan yang ada pada laman web Proton,
Perodua dan UMW Toyota Malaysia ialah laman web mereka menarik, padat dengan
info dan mempunyai banyak hebahan atau promosi. Manakala laman web Syarikat
Anjur Kayangan Auto pula lebih ringkas,
mudah difahami dengan Bahasa Malaysia dan info yang padat.
Kelemahan
bagi laman web Proton, Perodua dan UMW Toyota Malaysia pula ialah mereka tidak
menyediakan laman web dalam Bahasa Malaysia, terlalu banyak iklan dan terlalu
banyak kandungan kolum. Manakala Laman web Syarikat Anjur Kayangan Auto pula
terlalu ringkas, tiada hebahan promosi dan kurang publisiti.
5.0 Perbandingan
laman web dengan pesaing
Pesaing yang paling hampir bagi Proton
ialah Perodua kerana mereka menjual kenderaan bagi golongan yang berpendatan
rendah. Berdasarkan pengamatan saya, laman web kedua-keduanya sama iaitu
menjual produk dan menyediakan servis kenderaan serta alat ganti tulen. Hebahan
promosi juga sama turut disertakan di laman web masing-masing. Namun kedua-dua
laman web ini menjadi perhatian ramai rakyat Malaysia kerana kedua-duanya
adalah jenama kenderaan buatan Malaysia. Cuma Proton mempunyai kelebihan kerana
ia bertapak lebih lama dari kewujudan Perodua dan menwarkan lebih banyak model
berbanding Perodua.
Manakala pesaing terdekat Toyota pula
ialah Honda. Kedua-duanya menwarkan produk dan khidmat servis kenderaan Cuma
yang menariknya lama web Honda lebih menarik berbanding Toyota. Ini kerana seni
grafik laman web http://www.honda.com.my/
lebih futuristik dan menarik dengan iklan kenderaan. Selain itu, Kerajaan
Malaysia juga menjalinkan kerjasama dengan Honda melalui Proton dengan
memperkenalkan kenderaan Perdana V6 yang menggunakan enjin honda bagi kenderaan
rasmi pegawai awam yang berpangkat tinggi. Malah ia diguanakan sejak zaman
berzaman oleh Perdana Menteri Malaysia[5].
6.0 Cadangan
penambahbaikan laman web pemasar
Bagi
laman web pihak pemasar produk seperti Proton, Perodua, Toyota dan Honda mereka
boleh memasukkan video yang lawak dalam web mereka supaya ia lebih menarik
perhatiaan pengguna. Selain itu, mereka patut membangunkan web dalam Bahasa
Malaysia kerana ia lebih mudah difahami oleh pengguna berbagsa Melayu. Yang
ketiga laman web harus lebih menarik dengan penggunaan warna dan grafik yng
sesuai dan yang terakhir saya mencadangakan laman web mereka menyiarkan gamabr
atau video dari bintang-bintang sukan kereta yang menggunakan jenama kenderaan
mereka. Contohnya syarikat Shell yang menaja pasukan Ferrari dalam perlumbaan
F1 selalu memasukkan gambar bintang pelumba Ferrari, Sebastian Vettel dalam
laman web mereka bagi mecari publisiti dan megukuhkan lagi jenama mereka di
pentas antarabangsa.
7.0 Pendapat peribadi mengenai perbezaan
Laman web menjual produk dengan laman web menjual servis.
Pada
pendapat saya laman web yang terlibat dalam menjual produk mempunyai kandungan
yang padat kerna pelbagai produk yang dijual oleh mereka. Contohnya Proton
menjual pelbagai jenis model kenderaan Proton manakala laman web yang menjual
serivs biasanya lebih ringkas kerana mereka hanya menawarkan satu atau dua
jenis servis sahaja. Contohnya laman web syarikat Anjur Kayangan Auto hanya
menjadi ejen jualan kepada Proton dan menwarkan khidmat pinjaman kenderaan bagi
pelanggan.
RUJUKAN
Comments