GMGM 2013 ORGANISASI & MASYARAKAT
PENGERTIAN
ORGANISASI SECARA UMUM
Organisasi
boleh dilihat dalam pelbagai persektif bergantung kepada kepentingan, dimensi,
kriteria dan skop kajian berkenaan. Bagaimanapun, pembentukan sesebuah
organisasi sering dianggap untuk mencapai matlamat tertentu. Oleh itu, ianya
sering menggabungkan kelompok-kelompok manusia tertentu berbanding secara
individu untuk mencapai matlamat berkenaan. Pihak pengurusan organisasi akan
menggabungkan dan menstrukturkan aktiviti ke arah pencapaian matlamat
organisasi. Menurut Etzioni (1970) organisasi adalah unit sosial (manusia) yang
dibina atau dirancang semula bagi mencapai matlamat tertentu. Manakala Homans
(1950), berpendapat bahawa organisasi seolah-olah sebuah syarikat yang besar
dan rasmi sama ada dimiliki oleh kerajaan atau pihak persendirian dalam
masyarakat moden iaitu kecenderungan untuk wujud dalam kelompok manusia. Ia
berasaskan kepada masyarakat moden. Robbins (1993) pula mendefinisikan
organisasi sebagai koordinasi unit sosial mengandungi dua atau lebih individu
yang berfungsi secara berterusan berdasarkan asas untuk mencapai matlamat.
Pengenalan
Konflik
Konflik
berasal dari kata kerja Latin configere yang berarti saling memukul. Secara
sosiologis, konflik diertikan sebagai suatu proses sosial antara dua orang atau
lebih dimana salah satu pihak berusaha menyingkirkan pihak lain dengan
menghancurkannya atau membuatnya tidak berdaya. Ini soalan pertama dan asas yang perlu ditanya sebelum
perbincangan lanjut mengenainya boleh dibuat.
Gardiner, P.D. dan Simmons, J.E.L. (1992, m.s.459 - 478),1 mendefinisikan “konflik” dalam konteks
pengurusan konflik ialah,
“Sebarang
perlencongan kepentingan-kepentingan, objektif atau keutamaan diantara
individu-individu, kelompok, atau organisasi, atau ketidakserupaan kepada
kehendak-kehendak sesuatu tugas, aktiviti atau proses”.
Nampaknya definisi ini
sama dengan definisi “perselisihan” seperti yang diberikan oleh pihak mahkamah
dan kamus undang-undang. Di dalam kes Kon Fatt Kiew lwn. Pendakwa Raya,2 Hakim Cussen menyatakan bahawa jika
sesuatu perkataan itu bukan perkataan
teknikal atau saintifik, maka perkataan itu perlu ditafsirkan mengikut
tafsiran yang lazim, dan tafsiran kamus boleh digunakan. Di dalam kamus The Random House Dictionary
(1980),3 perkataan “perselisihan” ialah “suatu
tahap yang mana seseorang berbeza atau tidak bersetuju dengan orang lain”. Contohnya didalam kes Kien Tan Sdn. Bhd lwn. Klokner Industrie - anlagen Gmblt,4 Mahkamah menyatakan bahawa telah terdapat
perselisihan diantara pihak-pihak dalam kontrak apabila telah berbangkit
persoalan sama ada sejumlah RM3 juta perlu dipindah kepada defenden dalam
bentuk sekuriti bagi tujuan pelaksanaan obligasi di bawah kontrak oleh plaintif
atau ia adalah sebagai penyaman oleh defendan.
Di dalam kes KSM Insurans Bhd.
lwn. Ong Ah Ba & seorang lagi,5 Mahkamah
menyatakan tidaklah wujud perselisihan apabila cuma satu pihak enggan membayar
tuntutan yang tidak pula dipertikaikan.
Sememangnya, dan biasanya, mahkamah akan mentafsir sedemikian kerana ia
telah dirujuk kepada pihak luar (pihak ketiga) iaitu mahkamah, yakni suatu
situasi konflik yang telah mencapai tahap “parah” yang terpaksa dirujuk kepada
pihak luar untuk penyelesaian. Namun di
dalam konteks pengurusan konflik, konflik yang timbul adalah masih diperingkat
dalaman lagi, dan apa yang diperlukan ialah menguruskan sewajarnya konflik itu
(jika timbul) atau mengelak wujudnya konflik.
Sebahagian besar dari konflik pula adalah bukan isu undang-undang.
Konflik.
Satu perkataan yang mudah disebut. Namun kesannya adalah besar. Contohnya, didalam industri pembinaan, jika
konflik tidak dibendung dan dimenafaatkan secara positif ia boleh mengakibatkan
kesan buruk kepada hasil kerja, mutu kerja, atau hatta ketahap peninggalan
(abandonment) kerja tanpa siap. Ia juga
boleh mewujudkan perbuatan sabotaj. Kos
ringgit dan sen juga mungkin meningkat kesan dari konflik. Adakah semua konflik itu negatif? Bagaimana konflik diuruskan? Dalam kehidupan seharian,
setiap manusia akan berhadapan dengan konflik. Konflik wujud di mana-mana
sahaja dan pada bila-bila masa. Konflik berlaku apabila tiada keserasian antara
kognitif atau emosi dalam diri individu atau antara individu dengan individu yang
lain. Konflik boleh juga berupa pergeseran dan pertentangan di antara dua pihak
akibat perbezaan nilai, kehendak, pendirian dan perasaan dalam usaha memenuhi
keperluan dan matlamat. Ia boleh juga wujud sama ada dalam perhubungan
peribadi, perhubungan perniagaan atau profesional, dalam sesebuah organisasi,
antara kumpulan dan organisasi atau antara negara. Sehingga kini, kebanyakan
ketua atau pemimpin merasakan konflik merupakan suatu yang tidak mempunyai
kebaikan dan perlu dielakkan (Fleetwood, 1987). Sebaliknya konflik sepatutnya
diselesaikan sebelum ia menjadi lebih parah lagi. Sebagai contoh, seorang pengurus
yang efektif seharusnya meleraikan konflik yang berlaku di antara pekerjanya
dan mencari jalan untuk mengelakkan perselisihan akan datang. Sekiranya konflik
sentiasa dianggap sebagai tandatanda tidak sihat dan menghancurkan, pihak yang
berkonflik akan menyebabkan aktiviti atau program yang dilaksanakan tidak
produktif serta boleh melemahkan prestasi sesebuah organisasi. Konflik
kadang-kala membahayakan sesebuah organisasi, tetapi terdapat konflik juga yang
berguna boleh dimanfaatkan. Oleh itu, sebagai seorang pemimpin yang bijak, dia seharusnya
dapat mengenal pasti di antara situasi konflik yang konstruktif atau
destruktif. Pendekatan seorang pengurus atau pentadbir menguruskan suatu
konflik amat penting dalam menyumbangkan kepada kecekapan sesebuah organisasi.
Walaupun konflik boleh member kesan konstruktif atau destruktif, ia perlu
dianalisis dan diurus dengan berhati-hati (Venkaih, 1991). Misalnya, seorang
pentadbir sekolah perlu melihat tahap konflik yang wujud dalam keadaan tertentu
untuk mengenal pasti kaedah manakah yang berkesan digunakan untuk menangani
situasi konflik tersebut. Ini kerana ia amat penting untuk mencapai matlamat
individu dan organisasi.
Konflik
dalam Organisasi
Konflik
di dalam organisasi bukanlah suatu perkara yang pelik atau aneh. Konflik adalah
satu gejala yang lumrah terutama dalam kehidupan berkumpulan seperti di dalam
organisasi. Konflik juga berlaku di antara dua individu atau dua kumpulan atau
di antara organisasi dengan pihak luar dan sebagainya. Menurut Pondy konflik
juga wujud antara unit-unit dalam organisasi dan antara objektif unit dengan
objektif organisasi. Kajian menunjukkan bahawa pengurus-pengurus menghabiskan hampir
20 peratus daripada aktiviti-aktiviti kerja mereka secara langsung atau tidak
langsung mengurus konflik (duBrin). Merton, Selznick dan Michels melihat
konflik dalam organisasi sebagai insiden yang pasti terjadi. Mereka berpendapat
bahawa kepentingan dalam organisasi akan bertumpu di kalangan sekumpulan kecil
yang memegang kuasa atau autoriti. Selznick menyatakan bahawa manusia dalam
organisasi sering berkelakuan berlawanan dengan organisasi. Ada ahli-ahli
organisasi yang mudah terperangkap dengan unsur pemesongan atau menyimpang dari
matlamat. Kesannya merugikan. Antaranya ialah
(i)
Gejala permusuhan peribadi.
(ii)
Kepuakan/kelompokan.
(iii)
Pergelutan merebut kuasa.
(iv)
cemburu dan fitnah, korupsi.
(v)
pertelingkahan kepentingan.
Menurut
Merton konflik dalam organisasi tidak terhad kepada struktur atau berasaskan
peranan dan perilaku individu. Konflik juga boleh terjadi dalam bentuk konflik
moral antara organisasi dan individu yang menerajui organisasi. Menurut beliau
anggota organisasi khususnya birokrat mudah terikat oleh tradisi red tape. Ini
menyebabkan daya usaha kaku dan hilang kepekaan terhadap perubahan-perubahan
yang berlaku dalam masyarakat dan alam sekeliling.
Jenis
konflik
Menurut
Steers akibat dari rasa kekecewaan boleh membawa kepada sekurang-kurangnya
empat jenis Konflik.
(i)
Konflik matlamat -
konflik matlamat boleh wujud apabila seseorang atau kumpulan mengkehendaki
hasil yang berbeza daripada yang lain. Pertentangan ini hanyalah mengenai
matlamat yang hendak dicapai.
(ii)
Konflik kognitif - konflik kognitif boleh berlaku apabila seseorang atau
kumpulan berpegang kepada pendapat atau pandangan yang tidak konsisten dengan
pihak lain. Konflik jenis ini jelas di dalam perdebatan polititk
(iii)
Konflik afektif - Konflik afektif wujud apabila perasaan atau emosi seseorang
atau kumpulan tidak serasi dengan yang lain. Konflik seperti ini boleh dilihat
dalam situasi dua individu yang tidak sehaluan.
(iv)
Konflik kelakuan - konflik jenis ini wujud apabila seseorang atau kumpulan
membuat sesuatu atau berkelakuan yang tidak dapat diterima oleh pihak lain.
Sebagai contoh berpakaian di tempat kerja yang menyentuh perasaan orang lain
atau menggunakan bahasa yang celupar.
Punca
– punca Konflik
Dalam sesebuah organisasi
pekerjaan, konflik bukan sahaja berlaku di antara pekerja dengan majikan atau
di antara satu jabatan dengan jabatan lain malah sering juga berlaku konflik
interpersonal dan konflik dalaman. Di antara punca-punca berlakunya konflik
adalah :
- Halangan untuk mencapai sesuatu matlamat
oleh satu atau lebih pihak lain merupakan punca utama berlakunya konflik
dalam sesebuah organisasi atau antara individu. Contohnya, keinginan
seorang atau sebuah jabatan untuk mengajurkan seminar atau majlis untuk
kepentingan diri atau organisasi dihalang oleh pihak lain kerana
sebab-sebab tertentu boleh menimbulkan konflik.
- Kekurangan sumber seperti kewangan,
tenaga kerja dan fizikal yang terhad untuk diagihkan dengan adil kepada
semua pihak. Merujuk kepada contoh di atas, halangan untuk mengadakan
seminar atau majlis tertentu mungkin disebabkan oleh peruntukan kewangan
atau tenaga kerja yang terhad.
- Tiadanya koordinasi di antara dua atau
beberapa pihak seperti pergantungan maklumat kepada pihak lain untuk
mencapai sesuatu matlamat. Contohnya matlamat bahagian personel sesebuah
organisasi untuk membuat pengambilan tenaga kerja baru telah terhalang
kerana tiada maklumat lengkap mengenai keperluan tenaga kerja daripada
ketua jabatan daripada bahagian-bahagian lain. Bagi konflik interpersonal
ia bolah disebabkan oleh perasaan iri hati atau cmburu dengan kejayaan
orang lain.
- Dasar dan struktur perkhidmatan yang
diamalkan oleh sesebuah organisasi. Konflik mungkin berlaku dalam soal
struktur gaji. Contohnya perbezaan gaji yang terlalu jauh di antara
struktur perjawatan atau gaji sama dalam struktur perjawatan tetapi beban
tugas yang berlainan. Begitu juga dengan dasar sesebuah organisasi yang
terlalu mementingkan keuntungan tanpa mempertimbangkan keselesaan tempat
bekerja dan kebajikan pekerja.
STRATEGI MENGATASI KONFLIK
Terdapat lima strategi atau teknik yang boleh digunakan dalam menyelesaikan konflik yang berlaku seperti yang ditunjukkan dengan lebih jelas dalam rajah di atas. Kenneth Thomas, sarjana pengurusan telah menyarankan strategi persaingan, permuafakatan, kompromi, pengelakan dan penyesuaian bagi mencapai matlamat dan perpaduan dalam pasukan.
Strategi persaingan selalunya digunakan untuk mengalahkan pihak lawan dan ia mewujudkan situasi menang-kalah kerana kedua-dua pihak yang berkonflik bersaing untuk mencapai matlamat masing-masing. Keadaan ini berlaku dalam kumpulan yang kurang mementingkan perpaduan dan lebih mengutamakan pencapaian matlamat yang ditetapkan. Teknik ini juga digunakan untuk menjaga status, membuat keputusan dengan cepat, memudahkan situasi dan memuaskan kehendak semula jadi manusia apabila kedua-dua pihak enggan untuk bertolak ansur.
Strategi yang kedua ialah pengelakan. Isu-isu konflik dipendamkan atau tidak diendahkan buat sementara waktu untuk mengumpulkan maklumat dan menganalisis masalah yang berlaku. Ahli kumpulan cuba mengelak tercetusnya perbalahan kerana perpaduan pasukan yang rendah dan keinginan untuk mencapai matlamat adalah rendah. Adakalanya isu-isu konflik sengaja diketengahkan oleh pihak-pihak tertentu atas sebab-sebab tertentu.
Terdapat lima strategi atau teknik yang boleh digunakan dalam menyelesaikan konflik yang berlaku seperti yang ditunjukkan dengan lebih jelas dalam rajah di atas. Kenneth Thomas, sarjana pengurusan telah menyarankan strategi persaingan, permuafakatan, kompromi, pengelakan dan penyesuaian bagi mencapai matlamat dan perpaduan dalam pasukan.
Strategi persaingan selalunya digunakan untuk mengalahkan pihak lawan dan ia mewujudkan situasi menang-kalah kerana kedua-dua pihak yang berkonflik bersaing untuk mencapai matlamat masing-masing. Keadaan ini berlaku dalam kumpulan yang kurang mementingkan perpaduan dan lebih mengutamakan pencapaian matlamat yang ditetapkan. Teknik ini juga digunakan untuk menjaga status, membuat keputusan dengan cepat, memudahkan situasi dan memuaskan kehendak semula jadi manusia apabila kedua-dua pihak enggan untuk bertolak ansur.
Strategi yang kedua ialah pengelakan. Isu-isu konflik dipendamkan atau tidak diendahkan buat sementara waktu untuk mengumpulkan maklumat dan menganalisis masalah yang berlaku. Ahli kumpulan cuba mengelak tercetusnya perbalahan kerana perpaduan pasukan yang rendah dan keinginan untuk mencapai matlamat adalah rendah. Adakalanya isu-isu konflik sengaja diketengahkan oleh pihak-pihak tertentu atas sebab-sebab tertentu.
Strategi kompromi pula menggunakan teknik arbitrasi rundingan dan tawar menawar. Strategi ini memberi faedah kepada kedua-dua pihak yang berkonflik daripada penyelesaian yang dilakukan. Kedua-dua pihak terpaksa mengorbankan kepentingan masing-masing untuk menerima faedah bersama yang telah dipersetujui. Ini bermakna berlaku situasi menang- menang. Kebiasaannya teknik ini melalui proses penyelesaian dengan melibatkan orang ketiga yang bertindak sebagai mediator yang menjadi kepercayaan kedua-dua pihak.
Seterusnya strategi penyesuaian yang biasanya bermatlamat untuk memelihara perhubungan dan kedudukan, ingin mendapatkan kerjasama dan menyelesaikan konflik dengan cepat. Sesetengah ahli kumpulan akan mengalah kepada pihak yang lebih dominan kerana keadaan perpaduan kumpulan yang tinggi. Teknik ini hanya memuaskan sebelah pihak sahaja dan lazimnya digunakan oleh majikan yang terlalu berkuasa. Ini bermakna kumpulan kerja tersebut mementingkan perpaduan pasukan namun kepentingan mencapai matlamat adalah rendah. Strategi yang terakhir ialah permuafakatan. Dalam teknik ini, kedua-dua pihak mencapai matlamat masing-masing dalam situasi menang-menang. Sikap bertolak ansur dan mementingkan pencapaian matlamat serta perpaduan pasukan menjadi keutamaan.
Klasifikasi
konflik
Konflik
dapat diklasifikasikan kepada konflik di peringkat organisasi, konflik di
peringkat kumpulan dan konflik di peringkat individu. Konflik di peringkat
organisasi adalah seperti konflik antara organisasi, konflik intra organisasi,
konflik yang wujud dalam institusi dan konflik yang berlaku antara organisasi
formal dan tidak formal atau antara kesatuan sekerja dan pihak pengurusan atau
majikan. Konflik di peringkat kumpulan terjadi di antara kumpulan atau intra
kumpulan dan konflik di peringkat individu boleh berpunca daripada konflik
personaliti, konflik falsafah atau konflik persepsi.
(a) Klasifikasi konflik di peringkat
organisasi
(i)
Konflik antara organisasi- konflik antara organisasi ini boleh wujud di antara
dua organisasi atau antara ketua pejabat dengan bahagian-bahagiannya atau
antara agensi kerajaan dan pihak swasta atau syarikat persendirian.
(ii)
Konflik intra organisasi – konflik intra organisasi boleh terjadi dalam bentuk
konflik individu atau konflik intra kumpulan atau konflik antara kumpulan.
(iii)
Institutionalised conflict - konflik yang pernah berlaku dalam institusi
adalah seperti konflik antara jabatan-jabatan, konflik berhierarki (hierarichical)
atau konflik kakitangan
lini.
(iv)
Konflik emergent – konflik emergent adalah konflik yang baru
muncul antara organisasi formal dan tidak formal atau antara kesatuan sekerja
dan pengurusan atau majikan.
(b)
Klasifikasi konflik di peringkat kumpulan
Kumpulan
dikatakan terdiri daripada sejumlah orang yang interaksi mereka pada ketika
tertentu telah menjana ciri-ciri atau sifat-sifat berikut: satu sistem nilai,
norma dan tindakan yang muncul bersesuaian dengan tabii tugas yang mereka
kerjakan yang telah mewujudkan satu set tafsiran peranan dan status hubungan
yang saling bergantungan.
(i)
Konflik intra kumpulan – boleh wujud sekurang-kurangnya melalui tiga cara iaitu
•
Apabila kumpulan tersebut berhadapan dengan tugas atau masalah yang baru.
Umpamanya sebuah organisasi yang mahu peralatan baru yang semi automatik
bekerja tanpa henti meminta pekerja-pekerja yang beroperasi dengan jentera
berkenaan berehat berperingkat-peringkat seorang demi seorang. Ini boleh
menjadi punca konflik kerana mereka yang beroperasi tidak boleh bersama-sama
pada waktu rehat.
•
Tindakan membenarkan, memberi peluang yang sama dan tiada diskriminasi yang berhubungan
dengan warna kulit, wanita dan homoseksual dalam suatu kumpulan kerja boleh
mewujudkan konflik intra kumpulan kerana perbezaan nilai, kepercayaan dan
sikap.
•
Konflik juga boleh wujud apabila peranan tambahan seseorang individu dalam satu
kumpulan berkonflik dengan peranan kumpulannya.
(ii)
Konflik antara kumpulan - konflik antara kumpulan adalah bentuk konflik yang
paling lumrah mengakibatkan kerosakan dalam organisasi.
(iii)
Konflik intra kumpulan - antara seorang ahli dengan kumpulannya jika tidak
ditangani boleh membawa kepada konflik antara kumpulan jika dia berhenti dan
memulakan kumpulannya sendiri.
1.
Bentuk konflik antara kumpulan
Konflik
antara kumpulan dalam organisasi termasuklah konflik-konflik antara jabatan-jabatan
fungsional, kakitangan lini jabatan-jabatan, organisasi-organisasi tidak formal
dan formal atau kesatuan dan pengurusan. Konflik antara jabatan boleh berlaku
atas sebab-sebab berikut:
Pertamanya,
adalah bertambahnya jabatan-jabatan pengkhususan di bidang-bidang
fungsional. Pertumbuhan organisasi dalam skala yang besar telah membawa kepada
percambahan jabatan-jabatan fungsional dengan sub system kesetiaan yang pasti
berlaku. Dengan pertumbuhan tersebut matlamat-matlamat dan nilai-nilai juga
terpencar yang memburukkan konflik antara mereka. Di samping itu, tidak
terdapat persetujuan antara mereka berhubung dengan status dan autoriti. Ini digambarkan
oleh ketidaksetujuan mereka berhubung dengan pola aliran kerja dan interaksi
antara mereka seperti siapa memulakan kepada siapa? dan siapa pula yang respon?
Konflik
antara organisasi tidak formal dan formal tercetus
apabila adanya amalan-amalan pengurusan yang sebarangan atau sewenangwenang dan
standard industri kejuruteraan yang tidak adil atau tidak wajar. Menurut
sesetengah ahli sosiologi organisasi-organisasi yang tidak formal ini telah
muncul menjadi organisasi yang lebih formal seperti kesatuan sekerja yang
memelihara konflik antara pekerja-pekerja dan majikan berhubung dengan upah,
masa kerja, dan terma-terma lain serta syarat-syarat pekerjaan.
Konflik
kakitangan lini adalah disebabkan oleh perbezaan
peranan dan orientasi mereka. Umpamanya, kakitangan personel mempunyai kelayakan
yang tinggi, pengkhususan dan berorientasi professional. Mereka menjalankan
peranan tugas penasihatan mereka secara agresif, membantu dan menilai dengan
bersikap dan berkelakuan kritikal dan preskriptif.
Konflik
berhierarki boleh terjadi antara individu di
peringkat hirarki yang berbeza dalam organisasi disebabkan perbezaan persepsi
terhadap masalah yang sama. Sebenarnya setiap peringkat hirarki mempunyai sedikit
sebanyak konflik dengan peringkat di atasnya. Sebagai contoh, penyelia lini
berasa terkilan kerana pengurus atasan mengenepikan pendapatnya walaupun
pendiriannya betul untuk mendisiplinkan pekerja pekerjayang bermasalah.
(c)
Klasifikasi konflik di peringkat individu
Konflik
di peringkat individu berpunca dari perbezaan-perbezaan individu dalam aspek personaliti,
falsafah atau persepsi.
1.
Personaliti- Perbezaan personaliti mewujudkan konflik antara individu- individu
yang berbeza dari segi perangai atau tabiat mereka seperti sifat agresif,
pasif, ekstovert, introvert, bercita-cita tinggi, berpuashati dengan keadaan
yang ada, boleh menerima kritikan atau sangat sensitif dan sebagainya.
2.
Falsafah - Falsafah atau perbezaan pandangan tentang hidup disebabkan perbezaan
proses sosialisasi termasuklah perbezaan seperti pendidikan, sosial dan
faktor-faktor etnik. Falsafah yang tidak sama berserta dengan sikap dan pegangan
yang berbeza mewujudkan konflik antara individu-individu.
3.
Persepsi - Perbezaan persepsi atau situasi organisasi seperti berikut boleh
menjadi punca kepada konflik individu. Konflik yang wujud disebabkan perbezaan
persepsi boleh jadi benar atau imaginasi.
(i)
Persepsi hilang autoriti – sebagai contoh berlaku suatu perubahan tugasan kerja
atau lokasi kerja membuat seseorang pengurus merasakan atau mempunyai tanggapan
hilang autoriti.
(ii)
Persepsi konflik peranan - konflik peranan muncul kerana ketidakpastian
mengenai peranan yang dijangkakan oleh seseorang atau lebih ahli berhubung set peranannya.
Konflik peranan berlaku apabila individu tidak berupaya respon kepada sesuatu
ekspektasi. Sebagai contoh konflik peranan yang dialami oleh penyelia lini pertama
sebagai orang tengah.
(iii)
Persepsi layanan yang tidak saksama/adil- biasanya apabila seseorang individu
mempunyai tanggapan bahawa dia dihukum secara yang tidak adil, atau ganjaran
yang diterima tidak setimpal atau didakwa tanpa diberi peluang untuk membela
diri, boleh mengakibatkan konflik dan kekecewaan terjadi.
(iv)
Persepsi perbezaan status - keadaan status yang tidak kongruen boleh
mengakibatkan konflik apabila seseorang yang dilantik ke status yang lebih
tinggi tetapi tidak diberi simbol status tersebut. Umpamanya seorang pengurus syarikat,
lambang atau simbol status ialah diberi sebuah kereta, seorang setiausaha dan
sebagainya.
(v)
Persepsi konflik matlamat – ia berlaku apabila seseorang individu mempunyai
tanggapan bahawa dia disekat daripada mencapai matlamatnya seperti kenaikan
pangkat. Konflik matlamat juga berlaku apabila matlamat yang dihajati dilihat
mempunyai aspek positif dan aspek negative atau beberapa matlamat dilihat
menarik. Terdapat tiga jenis konflik matlamat.
•
Konflik pendekatan- berlaku apabila seseorang individu dipaksa memilih antara
dua idaman tetapi keduanya ada persamaan matlamat yang eksklusif.
•
Konflik mengelak – berlawanan dengan konflik pendekatan. Ia berlaku disebabkan
pilihan yang ada dilihat sebagai tidak menarik.
•
Konflik pendekatan-mengelak – konflik ini berlaku dalam situasi apabila
seseorang individu mahu mencapai suatu objektif tertentu tetapi apabila dia mendekatinya
atau berada hampir dengannya dia berfikir sekali lagi.
Strategi
untuk menyelesaikan konflik dalam organisasi
(a)
Pengurusan konflik organisasi
Pengurusan
Konflik organisasi akan cuba mengenalpasti sumber-sumber dan sebab-sebab konflik.
Setelah itu tindakan diambil untuk mengurangkan, menangani atau mengalih semula
konflik. Tindakan ini akan berpandukan teknik-teknik yang terkenal dalam
pembangunan organisasi bersama pengalaman-pengalaman orang lain yang menggunakannya.
(b)
Pengurusan konflik di peringkat individu
Konflik
yang muncul akibat perbezaan individu dalam personaliti dan falsafah adalah
sukar untuk dikurangkan atau diarah semula kerana sifatnya sejak lahir dan
bentuknya yang tetap. Walau begitu terdapat beberapa cara untuk menangani
konflik-konflik ini. Di antaranya ialah
(i)
Mengubah atau meminda angkubah–angkubah manusia seperti pertukaran, penamatan
dan sebagainya.
(ii)
Meminda struktur angkubah-angkubah seperti menempatkan pihak-pihak yang
berkonflik di dalam syif yang berbeza atau mewujudkan penampan (buffer).
(iii)
Penampan menyelesaikan konflik yang diakibatkan oleh perbezaan status dan
autoriti.
(iv)
Kaunseling personal atau individu boleh menangani konflik interpersonal.
(v)
Melalui latihan sensitiviti dapat menggalakkan kesedaran diri yang lebih dan
sensitiviti interpersonal.
Konflik
yang timbul dari perbezaan persepsi individu mengenai kehilangan autoriti,
layanan yang tidak adil, konflik peranan, konflik matlamat dan sebagainya dapat
ditangani seperti berikut:
(i)
Jika persepsi tersebut adalah betul maka hendaklah diarah kepada mekanisme
menangani rungutan.
(ii)
Jika persepsi tersebut salah ia akan jadi masalah komunikasi interpersonal.
Dalam hal ini penyelia atau kumpulan rujukan boleh memperjelaskan realitinya.
(c)
Pengurusan konflik di peringkat kumpulan
1.
Pengurusan konflik intra kumpulan
Konflik
di antara individu dan kumpulan formalnya dikawal oleh sekatan yang
dipersetujui oleh kumpulan. Manakala konflik dalam kumpulan formal boleh
ditangani dengan:
(i) Latihan penyeliaan untuk menangani konflik
(ii)
Pembentukan pasukan - memastikan suatu penyelesaian yang dapat bertahan lama.
Aktiviti-aktiviti
pembentukan pasukan mencakupi suatu usaha yang luas yang dapat seiring dalam
menangani konflik dalam kumpulan-kumpulan kerja. Model interpersonal pembentukan
pasukan dapat mengurangkan kemungkinan salah persepsi. Model ini atau prinisip-prinsip kumpulan T yang
menggalakkan komunikasi interpersonal. Model peranan pembentukan pasukan boleh
menangani konflik yang timbul akibat kesamaran peranan dengan berkesan. Model ini
bergantung kepada teknik–teknik seperti analisis peranan dan peranan rundingan.
Pertemuan pembentukan pasukan kumpulan keluarga pula adalah usaha komprehensif
untuk mendiagnos dan menyelesai masalah dalam kumpulan seperti komunikasi,
hubungan interpersonal, kepemimpinan, dan masalah tugas dan kaitan dengan
teknikal.
Analisis
transaksional memberi fokus ke atas bidang
seperti struktur personaliti, transaksi interpersonal, permainan dan cara masa
distruktur supaya konflik dapat dikurangkan. Analisis transaksional juga dapat dimasukkan
dalam pembentukan pasukan.
(b)
Pengurusan konflik antara kumpulan
Menurut
Neilson terdapat beberapa teknik untuk menyelesaikan konflik antara kumpulan
iaitu dengan memisahkan secara fizikal pihak-pihak yang terlibat dengan
membenarkan interaksi berbagai peringkat di antara mereka. Di antaranya adalah
seperti matlamat superordinat, peranan pihak ketiga, perundingan bilateral atau
pertukaran personel antara kumpulan-kumpulan.
(i)
Pertukaran personel – pertukaran personel di antara jabatanjabatan functional
boleh menggalakkan apresiasi masalah dan keprihatinan bersama dengan lebih
baik. Contoh kitaran kerja eksekutif Jepun memberi peluang kepada eksekutif
untuk mengetahui apa yang dibuat oleh rakan yang lain.
(ii)
Matlamat superordinat – matlamat ini menjadi hasrat setiap pihak yang terlibat
dalam persaingan namun ia tidak dapat dicapai oleh satu pihak dengan
sendirinya. Matlamat superordinat dikatakan memberi pihak-pihak yang terlibat
satu rangkakerja rujukan untuk menganalisis perbezaan-perbezaan dan menyelesaikannya.
Matlamat superordinat hanya mungkin dicapai apabila dua atau lebih kumpulan
mendapat satu halatuju yang setiap kumpulan berusaha tanpa mengorbankan apa
yang menjadi aspirasi ahli-ahlinya. Matlamat ini akan gagal jika antara kumpulan
tidak bersedia untuk membuat terapi meninjau dan menghapuskan perasaan
permusuhan yang mendalam antara kumpulan.
(iii)
Makmal antara kumpulan Blake dan Mouton - telah membantu membongkarkan sikap sikap
negatif yang dipegang oleh pihakpihak yang terlibat dan sebab-sebab yang
menjadi asas sikap tersebut bagi menangani halangan sikap dalam penyelesaian konflik
antara kumpulan.
(iv)
Meluaskan sumber - meluaskan sumber-sumber adalah teknik penyelesaian antara kumpulan
untuk jangka pendek seperti mewujudkan kekosongan baru untuk menggalakkan mereka
yang layak atau melencongkan dana daripada modal perbelanjaan untuk meluaskan sumber-sumber
perbelanjaan semasa.
(v)
Menyekat konflik - konflik dapat disekat dengan menggunakan kaedah birokrasi
yang percaya bahawa kuasa mutlak yang diberi kepada pegawai tertentu boleh
menghapuskan konflik. Dalam hal ini pendapat ini terlepas pandang bahawa akan
berlaku tindak balas terhadap organisasi.
(vi)
Penyelesaian masalah – kaedah yang paling ideal untuk menyelesai masalah ialah non-zero-sum.
Ahli-ahli behavioris percaya bahawa kebanyakan situasi organisasi adalah non-zero-sum.
Pandangan optimistic ahli-ahli behavioris menyenaraikan beberapa intervensi
pembangunan organisasi untuk menangani konflik seperti:
•
Teknik analisis peranan.
•
Teknik perundingan peranan.
•
Teknik pembentukan pasukan antara kumpulan.
•
Pendamaian pihak ketiga.
•
Perbahasan dialektikal.
•
Perundingan integratif lawan distributif.
•
Usaha pendidikan dengan memberi fokus kepada kesan strategi konflik dan
pendekatan sistem.
Latihan
dan pembangunan
Secara
tradisi, latihan dan pembangunan tidak dilihat sebagai satu aktiviti yang boleh
membantu organisasi atau syarikat menghadapi cabaran-cabaran yang komparatif
dengan jayanya. Namun pada masa kini , pandangan sedemikian kian berubah. Organisasi
yang menggunakan latihan yang berinovatif dan memperkenalkan amalanamalan baru
dilihat sebagai lebih berpotensi dan kukuh dari segi kewangan berbanding dengan
organisasi yang tidak mempunyai latihan. Pelanggan masa kini, menuntut
perkhidmatan dan produk yang bermutu tinggi. Akibatnya, seorang pekerja harus
mempunyai pemahaman dan berpengetahuan bagi membolehkannya memantau dan memperbaiki
kualiti perkhidmatan dan produk. Pekerja hanya akan mampu berbuat demikian,
jika ada amalan latihan dan pembangunan dalam organisasinya. Peranan latihan
pada masa kini sedang berkembang. Ia bukan lagi hanya sekadar merekabentuk
program, bahkan sebahagian sumber manusia, pengerusi latihan dan jurulatih haruslah
berkeupayaan untuk mendorong pekerja belajar, menimba pengetahuan dan berkongsi
pengetahuan tersebut bersama rakan-rakan sekerja yang lain.
Apa
sebenarnya latihan? Latihan adalah usaha yang dirancang oleh syarikat untuk
memudahkan pembelajaran pekerja mengenai keperluan berkaitan dengan prosedur
kerja mereka. Antara keperluankeperluan ini termasuklah pengetahuan, kemahiran
dan tingkah laku yang diperlukan supaya pekerja menjalankan tugas dengan
efektif. Oleh itu matlamat latihan ialah supaya pekerja dapat memperolehi kemahiran,
menguasai pengetahuan dan tingkahlaku yang boleh dipraktikkannya dalam
pekerjaan seharian. Latihan digunakan untuk
memperolehi
faedah yang kompetitif dan untuk mewujudkan 'intellectual capital'.
'Intellectual capital' ini termasuklah:
(i)
kemahiran asas untuk menjalankan tugas masing-masing.
(ii)
kemahiran lanjutan iaitu bagaimana menggunakan teknologi untuk berkongsi
maklumat dengan pekerja lain;
(iii)
pemahaman mengenai pelanggan atau sistem pengeluaran dan kreativiti yang
didorong sendiri.
Objektif
Latihan dan Pembangunan
Organisasi
terdiri daripada manusia dan melalui usaha mereka sendiri, organisasi boleh mencapai
objektif dengan jayanya. Objektif organisasi boleh terdiri daripada pengeluaran
barangan kepada member perkhidmatan. Oleh yang demikian, latihan dan
pembangunan memberi sumbangan kepada kejayaan organisasi dan membolehkan
pekerja untuk:
•
Mengembangkan sikap yang sihat dan membina. Program latihan dalam organisasi
adalah bertujuan membentuk sikap pekerja supaya menyokong aktiviti-aktiviti
terancang organisasi dan untuk memperolehi lebih kerjasama dan
komitmen/kesetiaan.
•
Menambah keyakinan dan moral pekerja. Dengan bertambahnya pengetahuan dan
kemahiran yang telah diberikan, pekerja akan menghadapi kerjanya dengan penuh
keyakinan dan kepastian. Kepercayaan kepada diri sendiri secara langsung akan
meningkatkan kemahirannya berlipat kali ganda.
•
Mewujudkan hubungan kukuh antara pekerja dengan kerjanya, iaitu hubungan
optimum manusia-kerja.
•
Meningkatkan kemahiran dan mengelak fenomena keusangan (obsolenscene).
Kerja-kerja yang dilakukan oleh pekerja tidak statik. Ia berubah-ubah dan
kadangkala tanpa disedari. Perubahan ini disebabkan perkembangan pesat dalam
bidang teknologi. Supaya maju seiring dengan teknologi, mekanisasi, automasi,
data pemerosesan elektronik dan sebagainya, latihan
menjadi
keperluan mandatori bagi pekerja. Mereka perlu mengemaskinikan kemahiran dengan
mempelajari perkara baru supaya mereka boleh meningkatkan keberkesanan mereka bekerja.
•
Menyediakan pekerja untuk menghadapi tugasan pada masa hadapan. Manusia tidak
akan merasa kepuasan sekiranya mereka bekerja dalam jawatan yang sama pada
jangka waktu yang panjang. Mobiliti adalah faktor utama dalam motivasi. Salah
satu objektif latihan ialah memberi pekerja peluang untuk meningkat dalam
kedudukan hierarki organisasi atau beralih kepada tugasan yang akan mendapat
kenaikan pangkat.
•
Memperbaiki prestasi pekerjaan dan seterusnya memperbaiki prestasi organisasi.
Cara yang paling kos-efektif dan efesien dalam menjalankan sesuatu tugasan atau
pekerjaan dipelajari oleh pekerja semasa latihan. Ini akan mengakibatkan produktiviti
bertambah dan lebih berkualiti. Kreativiti dan inisiatif di kalangan pekerja
juga akan digalakkan. Latihan juga bertujuan untuk menyampaikan pengetahuan
'broad-based' kepada pekerja berkenaan kilang, bahan, jentera, produk, kualiti dan
standard.
•
Mencapai kenaikan pangkat dan seterusnya berjaya dalam kerja yang dipilih.
•
Mencapai kelayakan profesional atau meningkatkan tahap pendidikan.
•
Memperbaiki kualiti pekerjaan dan mengurangkan pembaziran dan kesilapan.
Kesilapan dalam operasi di tahap minima kerana dalam latihan pekerja diberi
peluang untuk mendapatkan kemahiran bekerja yang baru dan telah diperbaiki.
Pembaziran, penggulangan dan kerosakan berkurangan. Kekurangan dalam metode kerja
juga diselesaikan dalam sesi latihan. Ini menyebabkan pengurangan bahaya dan
kejadian kemalangan. Akibatnya persekitaran kerja yang selamat dan baik diwujudkan.
•
Memperolehi kepuasan kerja. Latihan diberikan supaya kadar pusing ganti dan
absenteeism dikurangkan. Latihan di sini merupakan satu alat yang menyemarakkan
rasa kepunyaan serta
bangga
di kalangan pekerja. Kedua-dua memberi sumbangan kepada mekanisma menghalang
dan mengurangkan pusing ganti dan absenteeism.
Untuk
mengurus tempat kerja yang mempunyai tenaga kerja yang 'diversified', pengurus
dan pekerja harus dilatih set kemahiran yang baru termasuk:
•
Berkomunikasi secara lebih berkesan dengan pekerja yang mempunyai berbagai
latar belakang.
•
Melatih dan membangunkan pekerja daripada kumpulan umur berbeza, latarbelakang
pendidikan berbeza serta memiliki kebolehan fizikal yang berbeza.
•
Memberi maklum balas prestasi yang bebas daripada nilai dan stereotaip
berasaskan gender, etniksiti dan 'handicap fizikal'.
•
Mewujudkan persekitaran kerja yang memungkinkan pekerja daripada berbagai latar
belakang supaya kreatif dan berinovatif.
Latihan
boleh menolong syarikat menepati cabaran kualiti dengan mengajar pekerja proses
kawalan statistikal dan lain-lain kemahiran bersangkutan dengan kemahiran
kualiti. Mereka dapat mengeluarkan barangan bermutu. Cabaran kualiti juga
memaksa pekerja dan pengurus belajar kemahiran interpersonal yang amat
diperlukan dalam memastikan pengeluaran dan perkhidmatan berkualiti. Pengurus
harus memastikan pekerja memahami kenapa mereka dilatih untuk mempelajari
kemahiran baru dan diberitahu bagaimana latihan akan memberi kesan kepada
pekerjaan mereka. Hasil daripada cabaran kualiti ini timbul 'Total Quality
Management' (TQM).
Latihan
Sebagai Pelaburan Dan Memperolehi Komitmen Rakan
Sekerja.
Jika
program latihan ingin berjaya, ia memerlukan komitmen bukan sahaja dari orang
yang terlibat secara langsung seperti jurulatih dan pelatih, tetapi juga perlu
ada penglibatan orang lain. Sebagai contoh di mana seorang konsultan latihan di
sebuah syarikat ingin memperkenalkan program latihan yang memakan masa lima
hari kepada pengurus. Perbelanjaan yang terlibat untuk program ini tinggi dan
memerlukan pengiktirafan agensi luar. Jadi program ini memerlukan kelulusan
Lembaga Pengarah syarikat dan memerlukan komitmen pengurus kanan jika mahu
program berjalan lancar dan berjaya. Bagi mana-mana program latihan yang ingin
berjaya, perlulah dikenalpasti dahulu siapakah 'key player'. 'Key player' ini
bukan sahaja terdiri dari pelatih dan jurulatih tetapi juga mereka yang akan terlibat
secara langsung dalam proses menjayakan program latihan tadi. Apabila 'key
player' telah dikenalpasti perlu juga dikaji atau dinilai darjah sokongan yang
akan diberikan oleh `kery player' kepada program. Mereka harus dini lai setakat
mana mereka memahami program dan untuk tujuan ini, haruslah ada taklimat
mengenai program. Kemudian 'key player' akan diminta memberi komen dan cadangan
pada peringkat awal perancangan program supaya idea mereka boleh diambil kira
dan dimasukkan ke dalam program. Juga harus mengenalpasti masalah atau bantahan
yang mungkin ditimbulkan oleh individu. Bagi menyelesaikan masalah ini,
individu-individu berkenaan harus diberitahu mengenai faedah-faedah yang mereka
akan perolehi jika menyokong dan mengambil bahagian dalam program. Galakkan mereka
untuk sama-sama mengikut program walaupun mereka bukan peserta yang telah dikenalpasti.
Latihan dan pembangunan mempertingkatkan kemahiran individu dan menambah kepada
pencapaian organisasi, namun kita masih menganggap latihan dalam organisasi
sebagai `kos'. Adalah bernilai bagi syarikat jika menekankan kepentingan supaya
menganggap perbelanjaan ini bukan sebagai `kos' tetapi sebagai pelaburan. Dalam
mengendalikan sesebuah organisasi, pelaburan untuk peralatan baru atau
pembangunan produk sering dibincangkan, namun perbincangan tidak timbul
mengenai mereka yang memberi pulangan iaitu manusia. Bagaimanakah agaknya
reaksi orang ramai jika sekiranya perkataan `kos ' diganti dengan `pelaburan'
bila memperkatakan tentang latihan.
Fungsi
konflik yang membina dan meruntuh
Tidak
semua konflik adalah buruk dan patut dihapuskan. Dalam keadaan–keadaan tertentu
konflik yang sederhana boleh membantu. Antaranya : -
(i) Konflik boleh membawa kepada pencarian
idea-idea baru dan mekanisme baru sebagai penyelesaian kepada masalah-masalah organisasi.
(ii)
Konflik juga boleh merangsang inovasi dan perubahan.
(iii)
Konflik boleh merangsang motivasi pekerja dalam kes-kes pekerja yang ingin
cemerlang lantaran itu menekan diri mereka untuk memenuhi objektif-objektif
percapaian prestasi.
(iv)
Konflik boleh juga membantu pertumbuhan dan membangun identiti diri
individu-individu dan ahli-ahli kumpulan.
Konflik
juga boleh mendatangkan kesan negatif kepada individu-individu dan
organisasi-organisasi seperti
(i)
Banyak usaha dan tenaga dihabiskan untuk menyelesaikan konflik daripada
mencapai matlamat dan prestasi
(ii)
Konflik yang berterusan boleh memberi kesan psikologi kepada kesihatan
khususnya menyumbang kepada stres dan boleh mengakibatkan tekanan psikofizikal
(iii)
Konflik yang berterusan juga boleh menjejaskan iklim sosial kumpulan dan
keutuhan kumpulan.Bolehlah disimpulkan bahawa konflik boleh menjuruskan kepada fungsional
atau tidak fungsional. Dalam situasi kerja bergantung kepada bentuk konflik,
iaitu intensitinya dan jangka masa manakala dalam pengurusan isunya ialah bukan
bagaimana untuk menghakiskan konflik tetapi bagaimana untuk mengurus dan
menyelesai konflik jika ia berlaku.
Kesimpulan
Sebagaimana
yang kita sedia maklum konflik wujud di dalam organisasi di semua peringkat.
Secara kasarnya konflik berkembang dari sebab-sebab seperti peranan yang tidak
jelas, persaingan untuk sumber-sumber yang terhad, halangan-halangan
komunikasi, tiada penyelesaian sebelum berlaku konflik dan perbezaan keperluan,
nilai dan matlamat individu. Walaupun dalam pembangunan organisasi terdapat
teknik-teknik yang menarik untuk menyelesai konflik di berbagai peringkat,
namun kita memerlukan mekanisme yang bersepadu untuk menangani konflik organisasi.
Menurut Jeff Harris secara idealnya mekanisme baru itu hendakalah mempunyai
potensi menghala konflik ke arah suatu yang membina, mensepadukan
pandangan–pandangan yang tidak sehaluan bagi kepentingan individu dan
organisasi sehabis baik, membina kesatuan dan kerjasama dan mencapai satu penyelesian
yang mampu menyokong sepenuhnya pihak-pihak yang terlibat. Ia adalah suatu yang
tidak ternilai untuk diusahakan. Secara ringkasnya, pengurusan konflik adalah
penting. Konflik boleh timbul semenjak
dari awal hingga ke akhir projek. Tahap
besar kecilnya juga berbeza. Begitu juga
pihak-pihak yang terlibat. Pihak-pihak
berkenaan, mahu tidak mahu mesti menyelesaikan konflik itu sebelum ia memberi
kesan negetif atau parah kepada projek.
Metodologi penyelesaian adalah pelbagai dari jenis dokumen atau tanpa
dokumen, hingga kepada hubungan tak formal.
Ia bergantung kepada masa, tempat dan keadaan.
Sebagai cetusan renungan dan
panduan awalan, cuba kita sama-sama renungi apa yang Allah ( s.w t. ) telah
perintahkan kepada kita:
“Dan bermusyawaratlah engkau (ya Muhammad)
dengan mereka dalam segala urusan, maka apabila engkau telah mempunyai pendapat
yang tetap maka jalankanlah, serta tawakkal kepada Allah, sesungguhnya Allah
suka kepada orang yang bertawakkal”.
Ali Imran : 159
Bibliografi
1 Gardiner, P.D. dan Simmons, J.E.L. (1992) The analysis of conflict and change in
construction projects, Construction Management and Economics, 10(4), m.s.
459 - 478.
2 Pusat Sumber Laman Informasi & Aktiviti
INTAN Wilayah Utara
3 The
Random House Dictionary, 1980, New York: Ballantine Books.
4
Jurnal Latihan dan pembangunan oleh Faizah Yunus
Jabatan Pentadbiran dan Keadilan Sosial,
Universiti Malaya
5 Buletin Integriti Menjana Kecemerlangan &
Jati Diri Bil.5/2009 Mac 2009 terbitan Risda
6 Al-Sedairy, S.T. (1985), Large-scale Construction Projects, London: Batsford Academic and Educational.
8 Gardiner, P.D. dan Simmons, J.E.L. (1995), Case Explorations in Construction Conflict
Management, Construction Management
and Economics, 13, m.s. 219.
Comments