‘Mahathirisme’
Istilah
‘Mahathirisme’ dicetuskan dari idea yang melihat keunikan pemerintahan Dr.
Mahathir bersama falsafah dan cara pengurusan negara yang ingin dibawanya ke
arah negara maju di tahun 2020. ‘Mahathirisme’ sebenarnya boleh dilihat
daripada bentuk ideologi politik yang melahirkan lima komponen dasar
pemerintahan beliau iaitu nasionalisme, kapitalisme, Islam, populisme dan
autoritarianisme (Khoo Boo Teik, 1995:7). Ada kajian lain pula yang
memperlihatkan Dr. Mahathir di dalam tiga konteks
(Ahmad
Fawzi Mohd Basri, 1996:1) iaitu:
1.
Dasar awam yang disutradarakan oleh Dr. Mahathir untuk mewujudkan sebuah negara
yang kukuh dan sebuah kerajaan yang mampu membawa negara ke satu era baru.
2.
Strategi politik Dr. Mahathir yang dipentaskannya dalam kerajaan dan parti.
3.
Gaya kepimpinan Dr. Mahathir dalam menguruskan parti dan juga kerajaan.
Oleh
itu, ‘Mahathirisme’ boleh diandaikan sebagai satu bentuk gaya kepimpinan yang
cuba merubah negara kepada satu landasan pembangunan berdasarkan pemikiran dan
falsafah diri yang dibawa oleh Dr. Mahathir sendiri. Semasa Dr. Mahathir
memerintah negara, prinsip dan amalan yang terkandung di dalam ‘Mahathirisme’
itu diterima oleh rakyat Malaysia keseluruhannya dalam menuju kepada
pembangunan dan kemajuan negara.
Pembentukan pemikiran Dr. Mahathir
Secara
keseluruhannya, terdapat beberapa faktor penting yang membawa kepada
pembentukan pemikiran Dr. Mahathir yang menjadikan beliau seorang yang sukar
diramal dan cara pemerintahannya yang terus menjadi perdebatan ramai. Terdapat empat
faktor utama yang membentuk falsafah politik beliau iaitu keluarga, penjajahan
negara, kedoktoran, dan ‘C.H.E. Det’.
Apabila
ditinjau daripada hasil didikan ibubapa yang diterima oleh Dr. Mahathir, jelas
sekali beliau diasuh dalam suasana penuh berdisiplin, tegas, dan galakan kepada
tuntutan pelajaran. Dr. Mahathir pernah menceritakan bahawa: Saya dibesarkan di
dalam suasana rumah yang penuh dengan disiplin. Bapa saya menjalankan disiplin
sepertimana di kelas. Bunyi batuk beliau ketika menghampiri rumah sudah cukup
menyebabkan saya dan abang-abang saya berkejaran mendapatkan buku (Morais
1982:1).
Atas
kepercayaan inilah dalam era pemerintahan beliau, Dr. Mahathir telah memperkenalkan
beberapa dasar yang berasaskan dua bentuk dasar utama iaitu 1) dasar-dasar ekonomi
dan pembangunan negara serta 2) dasar-dasar sosial dan etika dalam usaha
membentuk mutu dan kualiti rakyat serta warga pekerja untuk sama-sama berusaha
ke arah kemajuan dan pembangunan negara keseluruhannya. Apabila ditinjau
daripada hasil didikan ibubapa yang diterima oleh Dr. Mahathir, jelas sekali
beliau diasuh dalam suasana penuh berdisiplin, tegas, dan galakan kepada
tuntutan pelajaran. Dr. Mahathir pernah menceritakan bahawa:
Saya
dibesarkan di dalam suasana rumah yang penuh dengandisiplin. Bapa saya
menjalankan disiplin sepertimana di kelas. Bunyi batuk beliau ketika
menghampiri rumah sudah cukup menyebabkan saya dan abang-abang saya berkejaran
mendapatkan buku (Morais 1982:1).
Proses
sosialisasi di dalam keluarga menunjangi keperibadian beliau yang turut
terserlah di dalam pentadbirannya. Disiplin dirinya mendasari kemajuan yang
dikecapi oleh negara hari ini mengikut acuan sendiri dan nilai ini cuba
diterapkan ke dalam rakyat yang dianggap mesti memiliki sikap berdisiplin untuk
membangunkan negara. Atas kepercayaan inilah dalam era pemerintahan beliau, Dr.
Mahathir telah memperkenalkan beberapa dasar yang berasaskan dua bentuk dasar
utama iaitu 1) dasar-dasar ekonomi dan pembangunan negara serta 2) dasar-dasar
sosial dan etika dalam usaha membentuk mutu dan kualiti rakyat serta warga
pekerja untuk sama-sama berusaha ke arah kemajuan dan pembangunan negara
keseluruhannya.4
Selain
daripada itu, pengalaman sewaktu penjajahan asing banyak mempengaruhi gaya
kepimpinan Dr. Mahathir yang memiliki semangat nasionalisme tinggi untuk
mentadbir dan menghasilkan pemerintahan sendiri tanpa campurtangan kuasa asing.
Dr.
Mahathir sering mengingatkan rakyat Malaysia supaya tidak mengabaikan sejarah
perjuangan menuntut kemerdekaan. Di samping itu, beliau menggalakkan rakyat
Malaysia supaya sentiasa bersatu padu melawan ancaman negara asing untuk
menjajah semula Malaysia. Dalam perutusan sempena dengan Hari Kebangsaan
Malaysia ke 40, Dr. Mahathir menyatakan bahawa:
Walau
apa pun terjadi pada kita, kita tidak harus melupakan sejarah perjuangan
kemerdekaan negara kita. Sebab itulah kita mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan
atau Hari Kebangsaan setiap tahun. Selain daripada menanam semangat cintakan
negara di kalangan rakyat, Hari Kebangsaan mengingatkan kita kepada sejarah
perjuangan kemerdekaan negara kita. Dengan mengetahui sejarah negara sendiri,
kita boleh merancang masa depan negara kita dengan lebih baik dan berkesan
(dalam Teuku Haji Ibrahim Alfian, 1998:126).
Sepanjang
hidup beliau, Dr. Mahathir telah melalui kehidupan di bawah penjajahan tiga
kuasa asing iaitu British, Jepun, dan Siam. Beberapa perkara telah diperhatikan
oleh beliau yang seterusnya menjadi landasan pemikiran beliau. Kekalahan
British di tangan Jepun telah memberi keyakinan kepada beliau bahawa orang
Barat bukanlah bangsa yang terlalu agung sehingga sukar untuk disaingi. Dengan
kejayaan Jepun, beliau menyedari bahawa keteguhan dan disiplin tentera Jepun
membolehkan mereka menandingi Barat dan menjadi sebuah kuasa dunia yang kuat
khususnya dari segi ketenteraan. Ini telah menarik perhatian Dr. Mahathir
(1999b:19-20):
Orang
Jepun sudah tentu merupakan orang yang sangat berdisiplin, bertatatertib dalam
cara mereka sendiri, dalam cara mereka menabik, dan menyapa ketua mereka.
Kesemua ini meninggalkan kesan ke atas diri saya dan kemudiannya menyakinkan
saya bahawa dengan disiplin anda boleh menguasai hampir segala perkara. Oleh
yang demikian terdapat satu kesedaran di kalangan kami bahawa jika kami mahu,
kami boleh menjadi seperti orang Jepun. Kami mempunyai kebolehan untuk
memerintah negara kami sendiri dan mampu bersaing pada tahap yang sama dengan
orang Eropah.
Di
samping itu, ilmu perubatan juga banyak membantunya mengenalpasti bagaimana
cara terbaik mentadbir sebuah negara dengan menggunakan ilmu itu sebagai
strategi untuk berhadapan dengan ancaman politiknya. Ini kerana setiap doktor
mesti melalui proses memeriksa pesakit, menyelidik rekod sejarah perubatan
pesakit, rawatan fizikal, ujian makmal, dan seterusnya mendiagnosiskan pesakit.
Menurut Dr. Mahathir (1999a:20-21, 1995a:132), peranan doktor sama dengan
pemimpin politik kerana kita perlu memerhatikan setiap masalah termasuklah
mengenalpasti dimensi sejarahnya, menganalisis tanda-tanda dan punca-punca
permasalahan tersebut, dan akhir sekali mencari jalan penyelesaian yang terus
membawa kepada proses tindakan. Cara-cara penyelesaian begini banyak digunakan
oleh Dr. Mahathir sepanjang beliau menerajui kepimpinan negara. Pemikiran Dr.
Mahathir boleh diumpamakan dengan penyakit barah di kaki. Sebelum barah di kaki
itu merebak ke anggota badan lainnya, maka haruslah dipotong kaki tersebut.
Begitu juga di dalam politik, beliau akan cuba mencari jalan penyelesaian ke
atas cabaran kepimpinannya sebelum ia berlanjutan supaya ia tidak menjejaskan urusan
pentadbiran atau menggugat kestabilan negara.
Akhir
sekali, faktor ‘C.H.E. Det’ menggambarkan usaha Dr. Mahathir menyebarkan
idealisme beliau melalui penulisan. Penulisan yang beliau lakukan bukan sahaja
mampu memberi pulangan wang kepada beliau ketika menuntut di Singapura malah
bakat menulis digunakan untuk menyalurkan idea-idea pemikiran beliau berkenaan
situasi semasa. Ketika menulis menggunakan nama samaran ‘C.H.E. Det’, beliau
banyak menulis berkenaan isu-isu kemasyarakatan khususnya berkenaan pendidikan
tinggi masyarakat Melayu, kebebasan wanita Melayu, tarian tradisional dan
kehidupan masyarakat Melayu (Mahathir, 1995b). Kebolehan ini juga digunakan
sewaktu peringkat awal bersama UMNO dimana beliau bersama dengan sekumpulan
pemimpin muda UMNO telah menghasilkan sebuah akhbar bertajuk ‘Pemerhati’. Walau
bagaimanapun, akhbar tersebut hanya bertahan selama 18 bulan sebelum
penerbitannya dihentikan oleh kepimpinan UMNO pada ketika itu (Funston,
1998:10). Hasil kreativiti beliau di dalam bidang penulisan ini membolehkan
beliau menulis karya yang penuh kontroversi seperti ‘The Malay Dilemma’ dan
‘The Challenge’. Melalui penulisan ini, beliau telah menonjolkan idea bukan
sahaja berkenaan masyarakat Malaysia malahan meliputi senario Asia dan global
terutama isu yang berkaitan dengan ekonomi dan pembangunan negara.
Untuk
mengubah sesuatu masyarakat maka nilai, budaya, dan etika masyarakat itu
perlulah diubah supaya ia sesuai dengan keperluan semasa yang dilihat sebagai
intisari kepada kebangkitan sesuatu masyarakat atau bangsa itu. Ketika
menyampaikan perutusan Sempena Tahun Baru 1996, Dr. Mahathir menyatakan :
Maju
mundurnya sesuatu bangsa tidak bergantung kepada keturunan kaum atau warna
kulit. Sebab itu ada bangsa Eropah yang amat mundur dan ada bangsa Asia yang
termaju sekali. Maju mundurnya sesuatu bangsa bergantung kepada budaya bangsa
itu. Dan budaya bukan sesuatu yang tetap dan tidak dapat diubah. Budaya berubah
sepanjang masa dan boleh dicorak secara sengaja. Oleh kerana itulah, beberapa
dasar kerajaan yang digubal ketika pentadbiran beliau bertujuan untuk membaiki
sistem nilai, budaya, dan etika ini pada bukan sahaja masyarakat Melayu malah
seluruh kaum yang ada di Malaysia. Misalnya Dasar Pandang Ke Timur; Kempen
Bersih, Cekap, dan Amanah; Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam Di Dalam
Pentadbiran; dan Kempen Kepimpinan Melalui Teladan yang merupakan dasar-dasar
yang berkehendakkan satu tindakan sosial dan etika kerja yang positif. Ini akan
mengubah pemikiran dan budaya masyarakat itu kepada sesuatu yang progresif
iaitu ke arah kemajuan dan kemakmuran negara.
Ramai
pengkaji politik Malaysia berbelah-bahagi dalam menjelaskan bentuk pemerintahan
yang dijalankan oleh rejim Dr. Mahathir ini. Ada yang beranggapan bahawa
Malaysia telah mengubah suai bentuk demokrasi (Means 1976, Milne dan Mauzy
1977, Von Vorys, 1975). Sesetengah penganalisis politik menganggap Malaysia
hanya mengamalkan sistem separuh demokrasi (Zakaria Haji Ahmad, 1989) dan ada
juga menganggap Malaysia telah mengamalkan autoritarianisme (Crouch, 1996).
Secara luarannya, Malaysia masih mengamalkan struktur perlembagaan demokrasi
dan pemerintahan yang bercorak demokrasi berparlimen. Namun beberapa proses
terpenting demokrasi seperti ‘rule of law’, kebebasan bersuara, kebebasan akhbar,
keadilan sosial, dan sebagainya telah dibatasi oleh pihak pemerintah demi menjaga
kestabilan politik Malaysia dan kemakmuran negara.
Dalam
temuramah beliau dengan Cable News Network (CNN) pada 2 September 1997, Dr.
Mahathir menjelaskan bahawa proses demokrasi yang diamalkan oleh Malaysia banyak
berkait rapat dengan sokongan dari proses pilihan raya yang dipraktikkan lima tahun
sekali:
Prinsip
demokrasi diamalkan di Malaysia. Ini kerana rakyat yang memilih kerajaan dan
kehadiran kami adalah kerana sokongan rakyat. Jika rakyat tidak menyukai kami,
mereka boleh mengenepikan kami. Namun rakyat telah menunjukkan sokongan kepada
kami dalam pelbagai cara dan kami rasakan ini (sokongan rakyat) adalah bukti
demokrasi. Yang nyata ialah sesetengah rakyat tidak bersetuju (satu ketidakpersetujuan
yang minoriti) tidak menunjukkan bahawa kami tidak demokratik. Kami percaya
kepada demokrasi dan kami mengamalkan demokrasi.
Sementara
itu, ketika berucap dalam Konvensyen Ulangtahun UMNO ke-50, Dr. Mahathir
menyatakan lagi bahawa: Kita di Malaysia telah memilih demokrasi kerana kita
percaya rakyat lebih tahu bagaimana mereka harus diperintah. Bahawa mereka berasal
daripada masyarakat feudal terbukti dengan pengekalan perkataan ‘Kerajaan’,
iaitu pemerintahan oleh Raja, sebagai nama untuk institusi pemerintahan. Walaupun
di Malaysia kita masih kekalkan Sistem Beraja tetapi Raja tidak lagi memerintah
atau mempunyai kuasa mutlak. Bahawa kita mengamalkan demokrasi menjadi jelas
kerana badan yang memerintah, iaitu Jemaah Menteri, dianggotai oleh wakil-wakil
yang dipilih oleh rakyat. Raja diletak sebagai kepala negara. Sistem ini yang
diambil daripada Raja Berperlembagaan … memberi tempat kepada Raja tanpa
menidakkan hak rakyat.
Maka
jelaslah Dr. Mahathir mempunyai tanggapannya sendiri berkenaan demokrasi yang
harus diamalkan di Malaysia. Bagi beliau Malaysia tidak harus mengamalkan demokrasi
sepertimana yang diamalkan di negara-negara Barat kerana pegangan nilai masyarakat
Malaysia yang berlainan tentang pentingnya setiap majoriti rakyat mendapat
haknya yang terbaik dan seterusnya menjamin berlakunya kestabilan politik. Suara
ramai dan amalan demokrasi di satu negara boleh menjadi penindasan dan penyeksaan
di negara lain. Ini kerana di negara-negara demokrasi sendiri rakyat tidak dapat
hidup aman, stabil dan tenteram kerana demokrasi melumpuhkan peranan siapa sahaja
yang dipilih untuk memerintah. Bagi Dr. Mahathir, apabila demokrasi rakyat berpecah-belah
bukan sahaja suara ramai atau majoriti yang menentukan siapa yang memerintah
tetapi yang menentukan siapa yang sebenarnya berkuasa ialah sebilangan minoriti
yang berkehendakkan kepentingan mereka diutamakan. Sementara itu, jika demokrasi
bermakna pemerintahan oleh majoriti, maka orang Melayu yang menjadi majoriti
rakyat Malaysia boleh menggunakan sentimen perkauman untuk mendirikan pemerintahan
Melayu sahaja dengan menindas kaum-kaum lain, menukarkan sempadan pilihan raya,
dan mengambil semua kekayaan negara. Sebaliknya dengan menggunakan demokrasi
cara UMNO, masyarakat Melayu memilih untuk bekerjasama dengan kaum-kaum lain
dengan tidak mengenepikan hak minoriti sebagai mengutamakan keadilan untuk
semua pihak supaya politik menjadi lebih stabil dan
sistem
demokrasi termasuklah pilihan raya dapat diamalkan secara berterusan (Mahathir,
1998:40). Dr. Mahathir juga berpendapat bahawa sistem demokrasi tidaklah
sempurna kerana terdapat banyak kecacatan dalam demokrasi. Tetapi berbanding
dengan sistem-sistem pemerintahan yang lain, ia adalah sistem yang terbaik sekali
yang pernah dicipta oleh manusia di seluruh negara berbilang kaum dan agama
seperti Malaysia. Malah Dr. Mahathir juga beranggapan bahawa sistem demokrasi
sesuai dengan system pemerintahan Islam terutama yang bersangkutan dengan
pemilihan pengganti pemimpin utama negara yang menekankan sokongan negara. Ini
kerana baik apa juga sistem sama ada Islam atau pun demokrasi, sekiranya
manusia lemah dan tidak patuh kepada sistem, apa juga sistem yang dipilih tentu
ada kelemahan dan kegagalannya.
Islam
pula pada pandangan Dr. Mahathir, sedang mengalami zaman merosot yang disebabkan
umat Islam kini tidak lagi mengamalkan nilai-nilai asal yang disebarkan oleh
Islam. Nilai-nilai Islam menurut beliau ialah juga merupakan nilai-nilai
sejagat yang sama atau diterima oleh bangsa dan agama lain iaitu nilai-nilai
seperti bersih, jujur, keadilan, disiplin, amanah, cekap, dan sebagainya,
bukannya undang-undang
Islam
seperti yang difahami oleh orang lain (Abdul Rahman Haji Abdullah 1998:218- 219).
Tambah Dr. Mahathir (1999c:145) lagi, Nabi Muhammad s.a.w. menyeru umat Islam
ke arah perpaduan dan persaudaraan, sebaliknya yang berlaku ialah perpecahan dan
permusuhan sesama penganut Islam. Permusuhan sesama Islam ini telah memudahkan
pihak Barat mengecap masyarakat Islam di dunia ini sebagai pengganas. Malah
media-media asing pula dengan mudah memperkenalkan istilah-istilah seperti fundamentalis,
ekstrimis, dan terrorist bagi menggambarkan keburukan Islam yang melahirkan
umat yang ganas.
Oleh
sebab itu, Dr. Mahathir menyeru tokoh-tokoh Islam
Dalam
temuramah beliau dengan Cable News Network (CNN) pada 2 September 1997, Dr.
Mahathir menjelaskan bahawa proses demokrasi yang diamalkan oleh Malaysia banyak
berkait rapat dengan sokongan dari proses pilihan raya yang dipraktikkan lima tahun
sekali: Prinsip demokrasi diamalkan di Malaysia. Ini kerana rakyat yang memilih
kerajaan dan kehadiran kami adalah kerana sokongan rakyat. Jika rakyat tidak
menyukai kami, mereka boleh mengenepikan kami. Namun rakyat telah menunjukkan
sokongan kepada kami dalam pelbagai cara dan kami rasakan ini (sokongan rakyat)
adalah bukti demokrasi. Yang nyata ialah sesetengah rakyat tidak bersetuju
(satu ketidakpersetujuan yang minoriti) tidak menunjukkan bahawa kami tidak demokratik.
Kami percaya kepada demokrasi dan kami mengamalkan demokrasi. Sementara itu,
ketika berucap dalam Konvensyen Ulangtahun UMNO ke-50, Dr. Mahathir menyatakan
lagi bahawa:
Kita
di Malaysia telah memilih demokrasi kerana kita percaya rakyat lebih tahu
bagaimana mereka harus diperintah. Bahawa mereka berasal daripada masyarakat feudal
terbukti dengan pengekalan perkataan ‘Kerajaan’, iaitu pemerintahan oleh Raja,
sebagai nama untuk institusi pemerintahan. Walaupun di Malaysia kita masih kekalkan
Sistem Beraja tetapi Raja tidak lagi memerintah atau mempunyai kuasa mutlak. Bahawa
kita mengamalkan demokrasi menjadi jelas kerana badan yang memerintah, iaitu
Jemaah Menteri, dianggotai oleh wakil-wakil yang dipilih oleh rakyat. Raja
diletak sebagai kepala negara. Sistem ini yang diambil daripada Raja Berperlembagaan
… memberi tempat kepada Raja tanpa menidakkan hak rakyat. Maka jelaslah Dr.
Mahathir mempunyai tanggapannya sendiri berkenaan demokrasi yang harus
diamalkan di Malaysia. Bagi beliau Malaysia tidak harus mengamalkan demokrasi
sepertimana yang diamalkan di negara-negara Barat kerana pegangan nilai masyarakat
Malaysia yang berlainan tentang pentingnya setiap majoriti rakyat mendapat
haknya yang terbaik dan seterusnya menjamin berlakunya kestabilan politik.
Keadilan
sosial dari segi ekonomi ini menghuraikan berkenaan ‘hak sama rata’ atau ‘equality’
yang menjamin kekayaan negara dan kemajuan ekonomi dikongsi bersama oleh setiap
kaum yang ada di Malaysia secara permuafakatan, adil dan saksama. Di dalam buku
berjudul ‘The Malay Dilemma’, Dr. Mahathir (1982b:82) pernah membangkitkan
kepada perlunya hak sama rata bagi semua kaum dari segi sosial, ekonomi dan
politik. Hal ini dikaitkan dengan penduduk Malaysia yang terdiri dari pelbagai
kaum. Oleh sebab itu, dasar-dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Dasar
Pembangunan Nasional (DPN) diperlukan bagi pembasmian kemiskinan dan
penyusunan
semula masyarakat yang bertujuan memperbaiki ketidakseimbangan social dan
ekonomi antara kaum. Ini seterusnya akan menyumbang ke arah mengukuhkan perpaduan
negara. Ini juga dapat mengurangkan ketidakseimbangan ekonomi di antara golongan
kaya dengan miskin dan juga di kalangan etnik. Ketidakseimbangan ekonomi ini
akan dapat dikurangkan berasaskan prinsip pembangunan seimbang dan pengagihan kekayaan
negara yang saksama untuk mencapai keadilan sosial dan seterusnya memperkukuhkan
perpaduan negara. Ini menunjukkan penggabungan keseimbangan kaum dengan
pertumbuhan ekonomi mampu membawa negara ke arah kestabilan politik dan
wujudnya satu jalinan hubungan yang harmonis antara golongan-golongan kaum yang
terdapat di Malaysia (Mahathir, 1999c:119).
Kesimpulan
Secara
keseluruhannya, kita dapat melihat bagaimana istilah ‘Mahathirisme’ ini dibentuk
bukan sahaja melalui penguatkuasaan dasar pembangunan dan kestabilan masyarakat
itu sendiri, malah ia juga melibatkan gaya kepimpinan dan falsafah diri yang
diterjemahkan oleh Dr. Mahathir dalam amalannya mentadbir negara. Sosialisasi yang
diterima oleh Dr. Mahathir sebelum menceburi politik banyak membantunya mengembangkan
bakat dari segi kepimpinan yang seterusnya menjadikan beliau salah seorang
Perdana Menteri Malaysia yang berpandangan jauh. Idea-idea bernas dan falsafah
yang unik membolehkan beliau melakukan sesuatu yang sukar diramal dalam membawa
Malaysia ke landasan kemajuan. Pemerintahan Malaysia yang diperkenalkan oleh
Dr. Mahathir jelas menunjukkan satu bentuk pemerintahan demokrasi mengikut
acuan sendiri yang mengutamakan kestabilan politik, kemakmuran ekonomi dan
kemajuan negara. Selepas 22 tahun mentadbir negara, beliau bersara pada 31
Oktober 2003 dan penggantinya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi masih
mempertahankan beberapa agenda perjuangan Dr. Mahathir walaupun melaksanakannya
dengan gaya dan corak pentadbiran yang berbeza.
Comments