BPMN 3023 PENGURUSAN STRATEGIK JA191
1.0
LATAR
BELAKANG ORGANISASI
Pengenalan
& Logo
Institusi
Audit telah wujud di Tanah Melayu sejak pentadbiran British pada awal abad ke
20 bagi memperkukuhkan sistem pentadbiran kewangan Kerajaan. Pada ketika itu ia
wujud secara berasingan mengikut negeri iaitu Negeri Melayu Bersekutu dan
Negeri Selat. Di setiap Negeri Melayu Bersekutu, Institusi ini dikenali dengan
nama Audit Office dan diketuai oleh State Auditor. Ibu pejabat bagi Audit office
ini terletak di Kuala Lumpur dan diketuai oleh seorang Chief Auditor.
Institusi
Audit Negara yang lebih tersusun dari segi struktur dan bidang tugasnya bermula
pada tahun 1906 di mana Ketua Audit Negara untuk Negeri Melayu Bersekutu
pertama iaitu W.J.P Hume dilantik. Pada tahun 1932 kedua-dua Institusi
digabungkan dan diletakkan di bawah kawalan Director of Colonial Audit yang
berpusat di London. Tugas pengauditan dipertanggungjawabkan kepada Auditor of
the Straits Settlements and the Federated Malay States yang berpusat di Kuala
Lumpur. Menjelang kemerdekaan Tanah Melayu pada tahun 1957, jawatan Director of
Audit Malaya ditukar kepada nama Ketua Audit Negara. Pelantikan Ketua Audit
Negara serta tanggungjawabnya termaktub di bawah Perkara 105 Perlembagaan
Persekutuan dan Akta Audit 1957[1].
Keterangan Logo :
Lambang Persekutuan
– Melambangkan punca kuasa dan kebebasan yang diperuntukkan kepada Ketua Audit
Negara bagi melaksanakan akaun Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Badan
Berkanun Persekutuan serta aktiviti Kementerian/Jabatan/Agensi/Syarikat
Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
Dua Tangkai Padi
– Melambangkan usaha dan kegigihan warga Audit untuk meningkatkan produktiviti
Jabatan secara berterusan serta pelaporan seimbang yang diamalkan oleh Jabatan
Audit Negara
Bentuk Bulat
– Melambangkan keteguhan dan keutuhan semangat kerja berpasukan di kalangan
warga Audit sebagai penyumbang utama ke arah kecemerlangan pengurusan kewangan
dan akauntabiliti sektor awam dalam menghadapi era globalisasi
Warna Maroon
– Melambangkan imej korporat dan identiti Jabatan Audit Negara
Warna Kuning
– Melambangkan kedaulatan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai
Ketua Negara yang melantik Ketua Audit Negara atas nasihat Perdana Menteri selepas
berunding dengan Majlis Raja-raja
Warna Putih
– Melambangkan keikhlasan dan ketelusan Jabatan dalam melaksanakan
tanggungjawabnya untuk memastikan wujudnya akauntabiliti dan integriti dalam
pengurusan kewangan sektor awam
Jabatan
Audit Negara yang dahulu dikenali sebagai Audit Office ditubuhkan pada tahun
1906 dengan tujuan untuk memperkukuhkan sistem pentadbiran kewangan Kerajaan.
Kerangka kerja sistem pemerintahan negara yang berasaskan system Westminster
telah membentuk kerangka kerja JAN dalam sistem yang sama. Berasaskan kepada
sistem ini, Pejabat Audit Negara diketuai oleh Ketua Audit Negara yang dilantik
di bawah Perlembagaan. Semua hak, kuasa dan tanggungjawab adalah diletakkan
kepada Ketua Audit Negara secara personal, dan bukannya dalam sebuah institusi.
Bagi menjalankan tugas-tugas pengauditan, Ketua Audit Negara dibantu oleh
pegawai-pegawai Audit yang dilantik di bawah perkhidmatan awam. Ketua Audit
Negara bebas daripada eksekutif dan dijangka meneliti dan melaporkan dengan
saksama mengenai akaun Kerajaan.
Institusi
Audit berperanan sebagai `check and balance` sistem akauntabiliti dalam
pentadbiran Kerajaan. Dalam satu sistem akauntabiliti negara, peranan Institusi
Audit ialah pihak yang mengesahkan semua aktiviti dan kewangan yang telah diluluskan
oleh Parlimen dan di laksana oleh cabang eksekutif. Institusi Audit juga
merupakan òversight’ agensi kepada Parlimen. Ini dapat diperjelaskan berasaskan
kepada Perlembagaan Persekutuan, Institusi Audit tidak diletakkan di mana-mana
cabang tetapi dibincangkan dalam Bab Kewangan bagi menjelaskan satu pihak yang
bertanggungjawab menyemak akauntabiliti pengurusan kewangan awam bagi pihak
Parlimen. Semasa kemerdekaan, Pejabat Audit terdiri daripada Ibu Pejabat,
Cawangan Persekutuan, Cawangan Perbadanan dan Cawangan-cawangan Negeri. Selepas
kemerdekaan, JAN bertambah besar selaras dengan perkembangan Sektor Awam negara
yang melihatkan pertambahan Kementerian dan Agensi.
Pada
tahun 1983, JAN mula menjalankan pengauditan prestasi selaras dengan pindaan Akta
Audit. Kini, sejajar dengan Agenda Transformasi Kerajaan, struktur organisasi
JAN telah berubah daripada berasaskan kepada jenis akaun kepada pengkhususan
pengauditan. Mulai September 2016, terdapat lima Sektor utama iaitu Sektor
Kewangan, Sektor Prestasi, Sektor Tadbir Urus, Sektor Pengurusan dan Pejabat
Ketua Audit Negara. Dalam tempoh 110 tahun penubuhannya, JAN telah berusaha
memberi perkhidmatan audit yang merangkumi pengauditan penyata kewangan,
pengauditan prestasi dan indeks akauntabiliti. Pengenalan AG Dash Board pada
tahun 2013 adalah pembaharuan dalam sistem maklum balas Laporan Ketua Audit
Negara. Pembaharuan ini adalah selaras dengan Pelan Transformasi Kerajaan dalam
usaha menambah baik pengurusan kewangan Sektor Awam. Indeks Akauntabiliti juga
adalah antara asas penilaian pencapaian prestasi pegawai Pengurusan Tertinggi
di Kementerian dan Agensi. Aktiviti Indeks Akauntabiliti juga telah menjadi
rujukan negara-negara luar dalam menambah baik sistem pengauditan pematuhan.
Selain
itu berdasarkan arahan kabinet, JAN dikehendaki menjalankan pengauditan
terhadap projek-projek yang kosnya melebihi RM100 juta ke atas. Selain peranan
JAN di peringkat dalaman, JAN turut memainkan peranan penting di peringkat
antarabangsa. Penglibatan JAN dalam INTOSAI, ASOSAI dan ASEANSAI adalah aktif
dan sentiasa memainkan peranan penting bagi menyokong pembangunan kapasiti
Supreme Audit Institutions bagi mencapai Millennium Goals dan terkini
Sustainable Development Goals. Ketua Audit Negara Malaysia juga telah dilantik
sebagai Pengerusi ASOSAI bagi tempoh 2015 hingga 2018. Penubuhan ASEANSAI pada
November 2011 adalah satu inisiatif untuk merapat hubungan antara Supreme Audit
Institution dikalangan negara ASEAN dengan fokus untuk meningkatkan pembangunan
kapasiti negara ASEAN.
2.0
LATAR
BELAKANG INDUSTRI ORGANISASI
Fungsi Jabatan Audit Negara
Fungsi
Jabatan Audit Negara adalah untuk menambah baik prestasi sektor awam dan
menyokong akauntabiliti dan transparensi dalam pentadbiran kerajaan Malaysia
melalui laporan Audit yang bebas kepada Parlimen Malaysia, Eksekutif dan pihak
awam. Ketua Audit Negara adalah seorang Pegawai bebas yang mana tugas dan
tanggungjawabnya telah diperincikan dalam Akta Audit 1957. Bidang pengauditan
yang dilaksanakan ialah pengauditan terhadap Pengurusan Kewangan, Penyata
Kewangan dan Pengauditan Prestasi terhadap Kementerian, Jabatan dan Agensi
Kerajaan. Bagi menjalankan tugas tersebut, Ketua Audit Negara adalah dibantu
oleh Jabatan Audit Negara yang dahulunya dikenali sebagai Audit Office dan Pejabat
Ketua Audit Negara.
Fungsi
JAN adalah untuk mengaudit, menyiasat dan melapor sebagaimana yang termaktub
dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta Audit 1957, Ketua Audit Negara
melaksanakan empat jenis pengauditan seperti berikut:
a. Pengauditan/Pengesahan Penyata Kewangan
b. Pengauditan Pengurusan Kewangan (Indeks
Akauntabiliti)
c. Pengauditan Prestasi
d. Pengauditan Tadbir Urus Syarikat Kerajaan
Mulai tahun 2013, dengan penubuhan Bahagian
Susulan Audit, Ketua Audit Negara juga perlu menyusul tindakan yang diambil
oleh Kementerian/Jabatan/Agensi terhadap isu yang dilaporkan dalam Laporan
Ketua Audit Negara.
Carta
Organisasi Jabatan
STAKEHOLDERS JABATAN AUDIT NEGARA
HALA TUJU STRATEGIK
OBJEKTIF JABATAN AUDIT NEGARA
NILAI UTAMA
3.0
PENILAIAN
PERSEKITARAN LUARAN
4.0
PENILAIAN
PERSEKITARAN DALAMAN
5.0
PEMBENTUKAN
STRATEGI (ANALISIS SWOT & MATRIKS TOWS
Pelan Strategik JAN 2016- 2020
Pelan
strategik JAN 2016-2020 menggariskan bagaimana hasrat JAN untuk menyampaikan perkhidmatannya
dalam tempoh lima tahun akan datang. Fokus penyampaian perkhidmatan JAN adalah
untuk menambah baik prestasi pengurusan kewangan Sektor Awam serta menyokong
prinsip akauntabiliti dan ketelusan dalam Sektor Kerajaan melalui laporan yang
bebas kepada Parlimen,Eksekutif dan orang awam. Selaras dengan sasaran Kerajaan
menjadi sebuah negara maju menjelang 2020, JAN telah mengenal pasti beberapa
sasaran utama yang perlu dicapai dan direalisasikan. Pelan strategik JAN telah
disediakan dengan empat fokus utama dengan objektif untuk;
i.
Menjadi
Institusi Audit yang bebas dan sentiasa responsif dalam hubungan dengan
Parlimen dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara serta membantu Sektor Awam
menambah baik prestasi pengurusan kewangan;
ii.
Merangka
dan menjana strategi untuk meningkatkan profesionalisme pegawai-pegawai Audit
dengan Pelan Pembangunan Kapasiti yang dikenal pasti;
iii.
Mengekalkan
persekitaran kerja yang bekerjasama dan produktif yang menyokong keupayaan JAN
untuk mencapai taraf Institusi Audit sebuah negara maju;
iv.
Menambah
baik prosedur dan teknik pengauditan sedia ada bagi memastikan standard
pengauditan antarabangsa dipatuhi.
Pelan
ini menyenaraikan strategi dan langkah yang akan dilaksanakan bagi tempoh 2016
hingga 2020 bagi mencapai sasaran tersebut. Strategi dan langkah tersebut juga
akan dipantau sebagai langkah kawalan dan mengenal pasti masalah dalam
pelaksanaannya. Pelan ini juga menjelaskan kerangka kerja pengukuran prestasi
yang berasaskan kepada Key Performance Indicator. Pelan
Strategik JAN menggariskan Empat Teras Strategik yang jelas dan munasabah
selaras dengan fungsi dan objektif JAN. Hala tuju tersebut diterjemahkan dalam
pelan tindakan yang menggariskan strategi-strategi dan tindakan yang perlu
dilaksanakan bagi memperkukuh dan meningkatkan keupayaan pencapaian
perkhidmatan awam di samping meningkatkan akauntabiliti dan ketelusan dalam
pentadbiran negara.
Pelan
Strategik merupakan elemen penting pengurusan sesebuah organisasi bagi
menentukan hala tuju dan fokus organisasi pada jangka masa panjang. Pelan
strategik diwujudkan bagi memperjelaskan bagaimana Jabatan Audit Negara (JAN)
menyampaikan perkhidmatannya dengan berkesan dan berkualiti dalam tempoh lima
tahun akan datang dan menjadi panduan sebagai sebuah Jabatan yang bebas dan profesional
dalam Sektor Awam. Pelan strategik juga membantu pihak pengurusan dan anggota
organisasi mendapat gambaran yang jelas mengenai apa yang sepatutnya dilakukan
bagi memberi nilai tambah terhadap pencapaian matlamat organisasi.
Pelan
Strategik JAN 2016-2020 ini merupakan sumber rujukan utama yang menetapkan hala
tuju JAN untuk tempoh 5 tahun akan datang, yang mana ia menggariskan rangka
tindakan strategik untuk pelaksanaan dasar, perancangan program dan aktiviti
pengauditan serta pembangunan JAN. Tempoh ini adalah selaras dengan tempoh
pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesebelas. Perancangan strategik dan inisiatif
yang diperjelaskan dalam pelan ini telah diteliti secara terperinci bagi
memastikan pelaksanaannya adalah relevan dengan persekitaran semasa, kehendak
stakeholders serta pelanggan dan pencapaian pembangunan lestari. Diharapkan
Pelan Strategik JAN 2016- 2020 ini dapat memberi penjelasan, panduan dan
matlamat masa hadapan yang jelas serta terperinci kepada warga JAN untuk terus
memberikan perkhidmatan yang cemerlang dan menambah baik taraf pengauditan
sedia ada sebagaimana negara maju bagi meningkatkan tadbir urus Sektor Awam[2].
5.1
Analisis
SWOT
SWOT
adalah singkatan dari Strengths (kekuatan), Weaknesses (kelemahan),
Opportunities (peluang) dan Threats (ancaman). Analisis SWOT adalah kaedah
perancangan strategi yang digunakan untuk mengenalpasti kekuatan (Strengths), kelemahan (Weaknesses),
peluang (Opportunities), dan ancaman (Threats) dalam suatu projek atau suatu
perniagaan. Analisis SWOT membolehkan
untuk mengenalpasti positif dan negative di dalaman organisasi atau
perniagaan (SW) dan di luar atau dalam lingkungan luaran (OT)[3].
JADUAL 1 : SWOT ANALISIS
Analisis
seluruh faktor dalaman dan luaran yang ada. Dari matriks tiga dapat dihasilkan
empat strategi organisasi dengan karekternya masing-masing, seperti berikut:
1. Strategi SO adalah strategi yang harus
dapat menggunakan kekuatan sekaligus memanfaatkan peluang yang ada.
2. Strategi WO adalah strategi yang harus
ditunjukkan untuk mengurangkan kelemahan yang dihadapi dan pada saat yang
bersamaan memanfaatkan peluang yang ada.
3. Strategi ST adalah strategi yang harus
mampu menonjolkan kekuatan untuk mengatasi ancaman yang mungkin timbul.
4. Strategi WT adalah strategi yang
bertujuan mengatasi kelemahan serta meminimumkan kesan dari ancaman yang ada.
JADUAL 2 : SWOT ANALISIS PEMBENTUKAN STRATEGI
JABATAN
AUDIT NEGARA
INTERNAL
(DALAMAN)
EKSTERNAL
(LUARAN)
|
STRENGTH
(S)
1. Kecekapan dan kemahiran
Pegawai
Audit
2. Pegawai dan kemahiran yang pakar dalam bidang
pengauditan
3.Personaliti pekerja yang gigih dan rajin
1.
|
WEAKNESESS
(W)
1. Program latihan yang tidak
memberi
Impak
2.Kurangnya sikap
Profesionalisme dan
Integriti pegawai Audit
3. Kekurangan perjawatan
berbanding
tugasan
|
THREAT
(T)
1.Kebebasan yang disekat
2.Auditi mencabar Pengauditan
dan Laporan Audit
3.Pelbagai kerenah Auditi
|
STRATEGI
ST
Gunakan S untuk menghindari T
|
STRATEGI
WT
Minimumkan W dan Hindari T
|
OPPORTUNITY
(O)
1.Penggunaan teknologi dan
transformasi digital
2.Agenda Pembangunan Lestari
3. Perubahan Dasar Diperingkat
Antarabangsa dan Standard
Pengauditan
2.
|
STRATEGI
SO
Gunakan S untuk manfaatkan O
|
STRATEGI
WO
Atasi W dengan meanfaatkan O
|
5.2
Matriks
TOWS
TOWS
adalah singkatan dari Threats (ancaman),Opportunities (peluang), Weaknesses
(kelemahan) dan Strengths (kekuatan) kedua mengacu pada hal yang sama
Analisis
TOWS adalah sebuah proses yang mengharuskan pengurusan untuk berpikir secara kritis operasinya. Analisis
TOWS adalah analisis yang mengutamakan mempelajari dan mengenalpasti peluang
faktor eksternal (luaran), kerana dianggap bersifat lebih dinamik dan bersaing,
setelah itu baru menganalisis faktor internal (dalaman). Dengan memengenalpasti
beberapa elemen yang dapat meningkatkan sesuatu perniagaan atau urusan,
analisis TOWS memungkinkan pengurusan untuk memilih beberapa strategi yang
paling efektif dan memanfaatkan peluang yang tersedia[4].
EKSTERNAL
(LUARAN)
INTERNAL
(DALAMAN)
|
THREAT (T)
1.Kebebasan yang disekat
2.Auditi mencabar Pengauditan
dan Laporan Audit
3.Pelbagai kerenah Auditi
|
OPPORTUNITY (O)
1.Penggunaan teknologi dan
transformasi digital
2.Agenda Pembangunan Lestari
3. Perubahan Dasar Diperingkat
Antarabangsa dan Standard
Pengauditan
|
STRENGTH (S)
1.
Kecekapan dan kemahiran Pegawai
Audit
2. Pegawai dan kemahiran yang
pakar dalam bidang pengauditan
3.Personaliti pekerja yang gigih dan rajin
|
STRATEGI
TS
Gunakan T untuk menilai S
|
STRATEGI
OS
Guna O untuk mendapatan S
|
WEAKNESESS (W)
1.Program
latihan yang tidak memberi
Impak
2.Kurangnya sikap
Profesionalisme dan
Integriti pegawai Audit
3. Kekurangan perjawatan
berbanding
Tugasan
|
STRATEGI
TW
Guna T untuk nilai W
|
STRATEGI
OW
Guna O untuk nilai W
|
6.0
CADANGAN
– CADANGAN STRATEGI
Yang
pertama ialah memperkasakan kebebasan institusi audit dalam perkhidmatan awam.
Menjadi Institusi Audit yang bebas dan sentiasa responsif dalam hubungan dengan
Parlimen dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara serta membantu Sektor Awam
menambah baik prestasi pengurusan kewangan. Meneruskan Program Transformasi
Jabatan bagi mendapat pengiktirafan taraf kebebasan sebenar iaitu
Ø Memperkukuh Perkara
106, Perlembagaan Persekutuan
Ø Penubuhan Suruhanjaya
Perkhidmatan Audit
Ini
semua tertakluk kepada persetujuan dan situasi sosial dan politik Negara kerana
ia memerlukan kelulusan Jemaah Menteri.
Selain
itu, Dato’ Sri Akhbar bin Satar yang merupakan mantan pengarah Badan Pencegahan
Rasuah (BPR) sekarang dikenali sebagai (SPRM) dan Presiden Persatuan Fraud
Bertauliah Malaysia (Association of Certified Fraud Examiners, Malaysia
Chapter) berkata seperti di Lampiran B jika perlu JAN boleh
bertindak mengaudit setiap program kerja projek atau aktiviti dan dapat
mencadangkan tindakan punitif awal hatta sehingga ke peringkat pemantauan
kontraktor projek. Tindakan segera meminda Perlembagaan dan Akta Audit adalah
perlu bagi mengembalikan keyakinan pelabur luar dan dalam negeri. Jabatan Audit
perlu ditentukan 'bebas' dan jelas fungsinya meliputi:
Ø Ketua
Audit Negara hendaklah ditentukan bebas melaksanakan mandat dan disebut dengan
jelas di dalam Perlembagaan serta Akta Audit yang baru. Boleh mengaudit apa
sahaja terimaan dan bayaran nyata atau tidak nyata, geran dan tanggungan serta
apa-apa kumpulan wang termasuk kumpulan wang rahsia;
Ø Jabatan
Audit perlu diberi autonomi dalam mengurus sumber manusia, kuasa hire and fire
dan mempunyai Suruhanjaya Perkhidmatan Audit tersendiri serta memiliki modul
latihan bersifat profesional;
Ø Autonomi
kewangan juga perlu ditentukan dimiliki oleh Jabatan Audit Negara supaya
bajetnya terus di bawah Parlimen bagi melicinkan fungsi dan tugas pengauditan.
Ø Selain
itu, dalam melaksanakan pindaan ke atas Akta Audit Negara 1957, JAN perlu
kelihatan lebih bebas dan mempunyai mandat yang lebih jelas. Agensi ini perlu
diberi lebih kebebasan dalam menjalankan proses audit. Kerajaan boleh
menimbangkan keperluan memperkasakan atau meningkatkan keberkesanan JAN.
Perkuatkan kawalan dalaman bagi membantu mengurangkan kerugian organisasi.
Ø Ketua
jabatan khususnya ketua setiausaha kementerian perlu membantu dengan memberikan
kerjasama kepada Ketua Audit Negara demi mengelak ketirisan dan penyelewengan.
Akhir sekali, kita hanya perlu satu sistem yang mudah tetapi memastikan
pengendalinya mempunyai integriti. Banyak masalah ketirisan dapat diatasi[5].
Pemerkasaan
JAN menjadi sebuah institusi yang bebas telah disyorkan oleh Mantan Ketua Audit
Negara, Tan Sri Ambrin bin Buang pada tahun 2017 seperti keratan akhbar di
Lampiran A. Menurut beliau, Jabatan Audit Negara (JAN) perlu diperkasakan lagi
dari segi kebebasan daripada kawalan luar jabatan serta diberi autonomi dari
segi pengurusan sumber manusia dan bajet. Dalam satu temu bual pada 22 Februari
2017, beliau berkata langkah itu penting ke arah menjadikan jabatan itu sebuah
institusi audit negara yang benar-benar bertaraf dunia dan setanding dengan
negara-negara maju[6].
Yang
kedua ialah menambahbaik dan memperkemas laluan kerjaya Juruaudit. Mengenal
pasti Pelan Penggantian dan menambah baik skim sedia ada seperti menambah baik
Skim Perkhidmatan Juruaudit menjelang tahun 2020. Untuk ini Jabatan Audit
Negara perlua bekerjasama dengan pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA),
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan (MOF). Cadangan Elaun
Pakar bagi Juruaudit yang mempunyai pencapaian dalam Badan profesional iaitu
CPA, CIA, CFE dan CISA sebagai insentif tambahan. Kesemua ini memerlukan kelulusan dasar dan Persetujuan Jemaah Menteri.
Yang
ketiga ialah Memperkukuhkan program latihan bagi meningkatkan kepakaran dan
kemahiran dalam pengauditan. Memperkukuh latihan pengauditan bagi semua jenis
audit melalui sistem eLearning dan menyemak program kokurikulum latihan bagi
memantapkan program latihan kepada Juruaudit. Bilangan pegawai menyertai
program anjuran IDI/ASOSAI/ASEANSAI iaitu kursus di Luar Negara harus
dipertingkatkan.
Yang
Keempat memperluaskan pengauditan berasaskan ICT. Perolehan infrastruktur bagi
menambah baik peralatan ICT sedia ada dan menambah baik sistem sedia ada dan
menyediakan platform bagi melanjutkan penggunaan sistem eAudit bagi semua jenis
pengauditan.
7.0
KESIMPULAN/RUMUSAN
Jabatan
Audit Negara memainkan peranan penting sebagai ‘check and balance’ dalam sistem
akauntabiliti pentadbiran Kerajaan Malaysia. JAN adalah pihak yang mengesahkan
semua aktiviti dan kewangan yang telah diluluskan oleh Parlimen dan
dilaksanakan oleh Kementerian dan Agensi atau cabang Eksekutif. Berasaskan
kepada konsep `oversight’, Jabatan Audit Negara menyemak semula pengurusan
kewangan Kementerian dan Agensi dan melaporkan semula kepada Parlimen sama ada
bagi tujuan pematuhan terhadap peraturan yang telah ditetapkan, pengesahan
akaun serta penilaian terhadap kecekapan, keberkesanan dan ekonomi sesuatu
aktiviti. Peranan JAN di peringkat antarabangsa telah diiktiraf dan komitmen
yang tinggi sentiasa diberikan kepada pertubuhan Supreme Audit Institutions
sama ada INTOSAI, ASOSAI atau pun ASEANSAI.
Selaras
dengan Resolusi Pertubuhan Antarabangsa yang menjelaskan perlu Institusi Audit
bebas dengan pematuhan terhadap prinsip Mexico Declaration, JAN turut mengambil
langkah untuk memperkukuhkan status kebebasan sedia ada. Selaras dengan Program
Transformasi, sebagai salah satu entiti Kerajaan JAN turut perlu mengatur
langkah dan menyusun strategi bagi mencapai matlamat yang ditetapkan iaitu
status negara berpendapatan tinggi.
Oleh
demikian, pelbagai strategi perlu disusun serta diselaraskan supaya visi dan
misi yang ditetapkan dapat dicapai. Penyusunan strategi bagi menghasilkan
laporan berkualiti dan pembangunan kapasiti sama ada struktur organisasi atau
modal insan adalah langkah meningkatkan kualiti pengauditan setaraf negara
maju. Program pembangunan bagi meningkatkan profesionalisme Juruaudit juga
dirasakan perlu agar lebih ramai pakar dalam bidang kawalan dalaman,
pengauditan forensik dan fraud, serta pengauditan ICT khususnya system komputer
dapat dihasilkan. Berasaskan kepada Pelan strategik JAN 2016 hingga 2020 ini,
diharapkan JAN dapat terus mengorak langkah bagi mencapai visi sebagai Institusi
Audit yang lebih bebas dan profesional serta bertaraf antarabangsa serta misi
untuk
melaksanakan
pengauditan secara profesional berlandaskan standard pengauditan antarabangsa
bagi menghasilkan laporan audit yang berkualiti bagi memenuhi kehendak pelanggan.
Pelan Strategik ini akan membolehkan institusi ini menyusun program dan
aktiviti bagi bertindak balas dan membuat penyesuaian dengan persekitaran
operasi bagi melaksanakan objektifnya kepada semua stakeholders.
8.0
RUJUKAN
[1]
www.audit.gov.my
[2]
Pelan Strategik Jan 2016-2020
[3]
KEVIN P. KEARNS (Fall 1992)“From Comparative Advantage to Damage Control:
Clarifying Strategic Issues Using SWOT Analysis,” Nonprofit Management and Leadership,
Vol. 3, No. 1. New York: Henry HoltUniversity
[4]
Will Edwards. (2012)Inspiration personal development. TOWS Analysis: Defining
Successful Partnerships. Weblog [Online] 5th January. Available
from:http://www.whitedovebooks.co.uk/blog/2012/01/tows-analysis-defining-successful-partnerships/.[Accessed
26/09/12]
[5]
Memperkasa Jabatan Audit Negara, Kolumnis, Berita Harian, Khamis 7 April 2016,
Akhbar Satar
[6]
Perkasakan Jabatan Audit Negara – Ambrin, Rencana Berita Harian, 13 April 2017
Comments