GMGF 2023 PENTADBIRAN KEWANGAN
DEFINISI
PENGURUSAN KEWANGAN
Pengurusan
Kewangan adalah proses yang melibatkan jentera pentadbiran dan kaedah-kaedah di
mana dana untuk membiayai perbelanjaan awam diperolehi, dibelanja dan
diperakaunkan. Termasuklah proses-proses yang melibatkan perancangan,
pembentukan dan pelaksanaan dasar-dasar mengenai pencukaian, belanjawan,
perbelanjaan, perolehan, perakaunan dan lain-lain yang berkaitan dengannya.
AKTIVITI
UTAMA PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR AWAM
a) Menetapkan skop dan kandungan polisi fiskal
-menentukan program-program dan memperuntukkan
sumber-sumber yang perlu bagi melaksanakan program-program.
-mempertimbang dan menyelesaikan isu-isu pengangguran,
inflasi, pinjaman, percukaian dan perolehan hasil.
b)
Mewujudkan garis-garis panduan dan standard-standard
umum bagi memastikan wang dibelanja secara bertanggungjawab bagi mencapai
objektif-objektif yang telah ditentukan.
c) Menyediakan sistem kawalan dalaman dan struktur
organisasi yang sesuai untuk melaksanakan tugas-tugas dan tanggungjawab dengan
berkesan.
KENAPA
PENTINGNYA PENGURUSAN KEWANGAN
i)
Sumber-sumber
(manusia, wang, bahan-bahan dan masa) adalah terhad;
ii)
Permintaan
terhadap sumber-sumber tersebut tidak terhad;
iii)
Terdapat
alternatif dalam memperolehi dan menggunakan sumber-sumber tersebut;
iv)
Pengurusan
kewangan adalah nadi bagi sesuatu organisasi;
v)
Sumber-sumber
ekonomi tidak dapat digerakkan tanpa pengurusan kewangan yang teratur.
PENGENALAN SISTEM KEWANGAN DI MALAYSIA
Sistem kewangan di Malaysia terbahagi kepada dua bahagian iaitu sistem
perbankan dan sistem bukan perbankan. Sistem perbankan terdiri daripada bank,
syarikat kewangan dan syarikat diskaun. Bank adalah seperti Bank Negara
Malaysia dan Bank Perdagangan. Sistem bukan perbankan pula terdiri
daripada institusi yang berkaitan pembangunan kewangan seperti IMDF,
institusi tabungan seperti Bank Simpanan Nasional, Tabung Haji dan Bank Rakyat.
Institusi bukan perbankan lain ialah KWSP, Insurans dan Takaful, Institusi
Kredit Perumahan dan Institusi Amanah seperti ASB, ASN dan sebagainya.
UNDANG–UNDANG
& PERATURAN MENGENAI PENGURUSAN KEWANGAN AWAM
(
PERSEKUTUAN)
I)
Perlembagaan
Persekutuan;
II)
Akta
Acara Kewangan 1957;
III)
Arahan
Perbendaharaan;
IV)
Pekeliling
Perbendaharaan;
V)
Surat
Pekeliling Perbendaharaan; dan
VI)
Akta
Audit 1957.
SIAPA
BERTANGGUNGJAWAB MENGENAI PENGURUSAN KEWANGAN SEKTOR AWAM?
Menteri Kewangan adalah bertanggungjawab secara keseluruhan
ke atas Pengurusan Kewangan Kerajaan Persekutuan. Seksyen 6(1), Akta Acara
Kewangan 1957 (dipinda 1972) menyatakan :
“
Pengurusan Kumpulan Wang Disatukan dan kawalan dan arahan bagi semua
perkara berhubung dengan hal ehwal
Kewangan Persekutuan terletak hak pada Menteri.”
Mengikut Seksyen 15(A)1, Akta Acara Kewangan - Menteri
Kewangan dibenarkan untuk menurunkan
kuasanya kepada Pegawai Pengawalyang
juga menjadi Ketua Pegawai Perakaunan bagi agensi-agensi di bawah kawalannya
untuk melaksanakan tugas pengurusan
kewangan di Agensi masing-masing.[1]
Pegawai Pengawal pula secara
bertulis boleh melantik
pegawai-pegawai di bawah jagaannya untuk melaksanakan tugas dan
tanggungjawab tersebut. Namun, Pegawai Pengawal tidak boleh melepaskan diri
dari tanggungjawab tersebut. Pegawai yang dilantik oleh Menteri Kewangan atau
Menteri Besar di bawah Sek.15A(1) ATK 1957 yang bertanggungjawab dalam pengurusan wang awam dan juga sebagai Ketua Pegawai Perakaunan bagi agensi
di bawah kawalannya.
Manakala Pegawai
Perakaunan pula ialah pegawai yang ditugaskan berkenaan dengan apa-apa
wang atau barang-barang awam. Mengikut Akta Acara Kewangan 1957 : “Pegawai
Perakaunan” termasuklah tiap-tiap
pegawai awam yang dipertanggungjawabkan dengan
tugas-tugas berikut :
a) Memungut, menerima atau mengakaun wang awam;
b)Membayar atau membelanjakan wang awam; dan
c)menerima, menyimpan atau melupus barang-barang
awam.
KEMENTERIAN KEWANGAN
MALAYSIA/PERBENDAHARAAN
Fungsi
:
- Menggubal
dan melaksanakan dasar fiskal kewangan dan ekonomi bagi mempertingkat
pengagihan serta pengurusan sumber kewangan dilaksanakan dengan cekap dan
berkesan.
- Menggubal
dan menyediakan prosedur, prinsip dan tatacara sistem pengurusan kewangan
dan perakaunan untuk dilaksanakan oleh semua Jabatan/Agensi Kerajaan.
- Menyediakan
belanjawan tahunan.
- Memantau
pelaksanaan belanjawan tahunan.
- Mendapatkan
pinjaman bagi pihak Kerajaan dan memberi pinjaman kepada agensi-agensi
Kerajaan, sektor swasta bagi projek-projek penswastaan dan kakitangan
Kerajaan.
- Menubuh
dan menyusun semula syarikat-syarikat milik Menteri Kewangan Diperbadankan
(MKD).
- Memantau
syarikat-syarikat Kerajaan yang ditubuhkan di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan
diurus dengan berkesan.
- Memberi
kelulusan kepada perolehan Kerajaan yang besar nilainya dan menyertai
dalam proses perolehan di agensi-agensi Kerajaan lain.[2]
- Menggubal
dasar-dasar dan menguruskan pinjaman perumahan bagi kakitangan sektor
awam.
HASIL
KERAJAAN PERSEKUTUAN
Hasil
yang dikutip oleh Kerajaan Persekutuan seperti mana diperuntukkan di Bahagian
7, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan dapat dibahagikan kepada empat
kategori iaitu:
a)
Hasil Cukai
Terdiri
daripada dua jenis kutipan hasil iaitu hasil daripada cukai langsung dan cukai
tidak langsung. Hasil daripada cukai langsung adalah seperti cukai pendapatan
(perseorangan, syarikat, petroleum, sewa filem, harta pusaka, duti setem dan
cukai keuntungan harta). Hasil daripada cukai tidak langsung seperti cukai
perkhidmatan, duti eksais, duti import, levi kenderaan barang-barang, duti
kastam dan lain-lain.
b)
Hasil Bukan Cukai
Hasil
bukan cukai adalah hasil yang dikutip daripada perkhidmatan yang disediakan
oleh Kerajaan untuk rakyat di mana orang ramai akan dikenakan bayaran apabila
menggunakan perkhidmatan tersebut. Kadar bayaran yang dikenakan berasaskan
kepada peruntukan akta-akta mengenainya yang diluluskan oleh Parlimen.
Pendapatan daripada hasil bukan cukai adalah seperti bayaran lesen dan permit,
bayaran perkhidmatan, jualan barang-barang, sewaan, faedah dan perolehan dari
pelaburan, denda dan hukuman dan bayaran ganti dari luar negara dan tempatan.
c)
Terimaan Bukan Hasil
Juga
dikenali sebagai pendapatan daripada Pelbagai Terimaan. Terimaan bukan hasil
merupakan kutipan-kutipan yang bukan berasaskan mana-mana Akta atau
Perundangan. Contoh pendapatan daripada terimaan bukan hasil adalah seperti pulangan
perbelanjaan dan terimaan daripada agensi-agensi kerajaan.
d) Hasil
Wilayah Persekutuan
Hasil yang
dikutip di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya. Contohnya premium
dan cukai tanah.
Hasil
Kerajaan Negeri
Hasil yang
dikutip oleh Kerajaan Negeri adalah seperti yang dinyatakan di dalam Bahagian
3, Jadual 10 Perlembagaan Persekutuan. Bagi Sabah dan Sarawak, Bahagian 5
jadual yang sama selain hasil
yang
dinyatakan di Bahagian 3 jadual tersebut. Contoh hasil Kerajaan Negeri adalah
seperti hasil cukai tanah, bayaran permit pembalakan, royalti, lesen pembalakan
dan lain-lain.
Hasil
Kerajaan Tempatan
Kerajaan
Tempatan ditubuhkan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171), Ordinan
Kerajaan Tempatan 1961 (Sabah), Ordinan Kuasa Tempatan 1996 (Sarawak) dan
undang-undang lain yang berkuatkuasa dengannya. Kategori Kerajaan Tempatan
adalah terdiri daripada Majlis/Dewan Bandaraya, Majlis Perbandaran dan Majlis
Daerah. Hasil yang dikutip oleh Kerajaan Tempatan adalah seperti cukai
pintu/cukai taksiran, bayaran permit penjaja dan lain-lain.
Hasil
Majlis Agama Islam
Hasil
Majlis Agama Islam adalah terdiri daripada pengurusan zakat dan fitrah,
Baitulmal, harta wakaf dan apa-apa yang dibenarkan di bawah undang-undang
negeri masing-masing atau Akta 505.
Hasil
Badan Berkanun Persekutuan
Hasil
Badan Berkanun Persekutuan adalah meliputi pendapatan dan keuntungan daripada
operasi seperti keuntungan pelaburan, dividen, faedah dan apa-apa yang
dibenarkan di bawah Akta Tubuh agensi berkenaan.[3]
PERBELANJAAN
KERAJAAN
Kerajaan
membuat perbelanjaan pada umumnya untuk membolehkan ia melaksanakan program
serta aktivitinya untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Pengurusan perbelanjaan
meliputi aktiviti membuat perolehan, memproses bayaran serta mengakaunkannya. Perbelanjaan
dibuat melalui sama ada peruntukan tanggungan, mengurus dan juga pembangunan.
Langkah kawalan perbelanjaan yang sempurna menjamin wang awam dibelanjakan
dengan cekap dan berhemah selaras dengan undang-undang dan peraturan yang telah
ditetapkan. Pengurusan perbelanjaan yang berhemah, cekap dan berkesan dapat mengelakkan
pembaziran, penyelewengan dan kerugian kepada Kerajaan.
Perbelanjaan
Mengurus
Perbelanjaan
mengurus adalah perbelanjaan operasi bagi aktiviti harian yang berulang dan
berterusan. Bagi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, perbelanjaan mengurus
dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu perbelanjaan tanggungan dan
perbelanjaan perbekalan.
a)
Perbelanjaan Tanggungan
Perbelanjaan
tanggungan ialah perbelanjaan yang ditanggung terus kepada Kumpulan Wang Yang
Disatukan tanpa perlu mendapat kelulusan Parlimen selaras dengan Artikel 98,
Perlembagaan Persekutuan. Antara perbelanjaan tanggungan termasuklah peruntukan
bagi elaun diraja, gaji Ketua Hakim Negara dan hakimhakim, perbelanjaan
Suruhanjaya, bayaran pencen, elaun bersara dan ganjaran.
b) Perbelanjaan
Perbekalan
Perbelanjaan
perbekalan ialah semua jenis perbelanjaan bagi membiayai kegiatan harian
Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan untuk menyampaikan perkhidmatan. Perbelanjaan
perbekalan tidak boleh dipertanggungkan terus kepada Kumpulan Wang Yang
Disatukan tanpa kelulusan Parlimen melalui Rang Undangundang Perbekalan
terlebih dahulu.
Perbelanjaan
Pembangunan
Perbelanjaan
pembangunan ialah perbelanjaan modal dalam tempoh jangka masa pendek atau
sederhana dan memberi pulangan dalam jangka masa panjang. Perancangan perbelanjaan
pembangunan berasaskan rancangan pembangunan lima tahun. Ia mengandungi ciri
berikut:
a)
Memerlukan jumlah modal yang besar
b) Aliran
wang keluar masuk bagi sesuatu tempoh yang panjang
c)
Dibiayai dengan dana dalaman
d) Melibatkan
kos penyenggaraan dan pembaikan pada masa hadapan
e) Memberi
kesan terhadap matlamat pembangunan Negara
PROSES
BELANJAWAN
PROSES
PENYEDIAAN BAJET
Sumber
: Perbendaharaan Malaysia (www.treasury.gov.my)
PENGURUSAN
BELANJAWAN
DEFINASI :
“Belanjawan
merupakan satu pernyataan hasil dan perbelanjaan bagi masa hadapan yang
digunakan sebagai alat perancangan sumber ekonomi bagi memenuhi keperluan
negara/ rakyat”.[3]
SEJARAH SISTEM BELANJAWAN DI MALAYSIA
i)
SISTEM
BELANJAWAN TRADISIONAL (Sebelum merdeka sehingga 1968)
ii) SISTEM BELANJAWAN PROGRAM DAN PRESTASI (Pekeliling Perbendaharaan Bil.
5/1968)
iii) SISTEM BELANJAWAN DIUBAHSUAI (Pekeliling Perbendaharaan Bil. 1 / 1990)
OBJEKTIF
SISTEM BELANJAWAN DIUBAHSUAI
a) mengukuhkan lagi ekonomi
negara melalui agihan
sumber yang lebih baik dan teratur.
b) mencapai
perbelanjaan seimbang (balanced budget)
c) meningkatkan
kemajuan pelaksanaan SBPP.
d) membantu pengurus
program meningkatkan prestasi.
e) meningkatkan
akauntabiliti para pengurus.
PRINSIP
PENTING MODIFIED BUDGETING SYSTEM (MBS)
“Let Managers Manage” iaitu kuasa membuat keputusan perlulah
diberikan
seberapa praktikal yang boleh kepada peringkat bawahan dan
kuasa membuat keputusan perlulah bersesuaian dengan peringkat akauntabiliti.
Komponen dalam MBS ialah Dasar Sedia
Ada, Dasar Baru dan peruntukan One – Off.[4]
AKAUNTABILITI
KEWANGAN
Tanggungjawab dan ketelusan
seseorang yang diberi kuasa/amanah terhadap sesuatu sumber awam untuk
melaporkan mengenai pengurusan atau pentadbiran sumber-sumber tersebut. Tanggungjawab
pegawai/kakitangan melaksanakan tugas mengikut undang-undang, peraturan,
prosedur dan arahan-arahan Akaun yang diselenggarakan boleh dipercayai dan
semua urusniaga dilakukan dengan teratur serta mematuhi undang-undang dan
peraturan-peraturan kewangan:-
a) Jumlah perbelanjaan tidak
melebihi peruntukan
b) Hasil dikutip mengikut kadar
yang betul
c) rekod kewangan dan lain-lain
rekod diselenggara dengan betul dan kemaskini
d) penyata kewangan dan laporan
kewangan dikemukakan dengan lengkap
e) peraturan dan tatacara kerja
dipatuhi semasa menguruskan perolehan
SISTEM
PENGURUSAN KEWANGAN & PERAKAUNAN KERAJAAN PERSEKUTUAN (GFMAS)
Sistem GFMAS telah memasuki tahun keempat (4) semenjak ianya
mula dilancarkan pada tahun 2006. Sepanjang tahun 2009, GFMAS telah mengalami
banyak proses penambahbaikan dan pembaharuan supaya ianya sentiasa dapat
memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan dengan mengambil kira keperluan
semasa Perakaunan Kerajaan Persekutuan. Sejajar dengan perkembangan
dan kemajuan dalam bidang infrastruktur dan teknologi, adalah
amat penting bagi GFMAS untuk terus ditambah nilai agar ianya pada setiap masa
dapat memenuhi kehendak semua pelanggan di samping tidak mengabaikan aspek
keselamatan serta selari dengan kehendak prosedur perakaunan kerajaan. GFMAS dibangunkan untuk memantapkan lagi proses pembayaran kerajaan dan
juga mengakaunkan kutipan hasil kerajaan dengan cepat dan cekap selaras dengan
tag line JANM “ Excellent
Accounting @ Your Service ”.[5]
Keupayaan GFMAS
Sumber :
Jabatan Akauntan Negara (www.anm.gov.my)
GFMAS merupakan
sistem bersepadu yang berupaya memudahkan perancangan kewangan, kawalan bajet
dan perakaunan kerajaan. Ia menggabungkan semua fungsi perakaunan yang meliputi
pembayaran, penerimaan, pengurusan gaji, Wang Tak Dituntut, pinjaman kerajaan,
pinjaman dan pendahuluan kepada kakitangan awam, pelaburan dan penyediaan Akaun
Awam ke dalam satu platform bersepadu.
Sistem
Perakaunan Berkomputer Standard Kerajaan Negeri (SPEKS)
Sistem Perakaunan Berkomputer Standard Kerajaan Negeri
(SPEKS) adalah sistem perakaunan bersepadu yang dibangunkan untuk
Kerajaan-Kerajaan Negeri di Semenanjung Malaysia. Sejak tahun 2003 sistem ini
telah beroperasi di semua negeri yang terlibat. Pembangunan SPEKS masih
memantau dan menambah baik sistem dari masa ke semasa yang bertujuan untuk
menambah kecekapan pengurusan kewangan dan menyediakan kerajaan negeri ke era
Kerajaan Elektronik.
SISTEM e-PEROLEHAN
Sistem
perolehan elektronik itu yang lebih dikenali sebagai ePerolehan, akan
memudahkan aktiviti perolehan kerajaan dan meningkatkan kualiti
perkhidmatan-perkhidmatan yang disediakan. ePerolehan dijangka akan menukarkan
proses perolehan tradisional (secara manual) di dalam jentera kerajaan kepada
perolehan elektronik menerusi Internet. ePerolehan membolehkan para pembekal
mempamerkan produk mereka di dalam jaringan web sedunia, menerima, mengurus dan
memproses pesanan pembelian serta menerima bayaran daripada agensi-agensi
kerajaan menerusi Internet. Katalog produk para pembekal akan ditukarkan ke
bentuk katalog elektronik atau eCatalogue, yang boleh dilihat dari mana-mana
desktop menggunakan perisian pelayar web. Pembekal juga berupaya
menghantar sebutharga, mendapatkan dokumen tender dan menghantar tawaran tender
menerusi ePerolehan.
ePerolehan
membolehkan para pembekal mendaftar atau memperbaharui pendaftaran mereka
dengan Kementerian Kewangan menerusi Internet. Para pembekal akan dapat
menghantar permohonan, memeriksa status permohonan dan membayar bayaran
pendaftaran melalui ePerolehan. Dengan berdaftar di ePerolehan, para pembekal
akan dapat mengambil bahagian di dalam sistem perolehan kerajaan. Apabila
sistem ePerolehan dilaksanakan sepenuhnya nanti, kesemua empat jenis perolehan
iaitu Kontrak Pusat, Pembelian Terus, Sebutharga dan Tender akan dapat
digunakan. Pelaksanaan sistem ePerolehan dilakukan secara fasa demi fasa. Komponen GFMAS yang merangkumi pelbagai modul perakaunan
telah mengalami proses pembaharuan dan penambahbaikan yang ketara sejak ianya
mula diperkenalkan.[6]
Bank Negara Malaysia
Ordinan Bank Pusat Malaya 1958
memberikan kuasa kepada Bank Negara Malaysia menerbitkan mata wang, mengurus
mata wang dan mengawal bank-bank perdagangan melalui syarat-syarat tertentu. Di
samping itu, Bank Negara Malaysia boleh menjalankan beberapa banyak jenis
urusan lain yang berkaitan dengan urusan bank pusat. Termasuk menerbitkan,
mengurus dan memasarkan pinjaman kerajaan, mentadbirkan hal penjelasan cek
serta melaksanakan Ordinan Kawalan Pertukaran. Bank Negara Malaysia juga
dikehendaki menyimpan cadangan aset luar begeri yang tidak kurang daripada 35%
liability depositnya.
Objektif penubuhan Bank Negara
Malaysia adalah menggalakkan kestabilan monetari dan struktur kewangan negara
yang kukuh, bertindak sebagai jurubank dan penasihat kewangan kepada Kerajaan,
menerbitkan mata wang dan menyimpan rizab bagi menjaga nilai mata wang tersebut
dan mempengaruhi kedudukan kredit bagi kepentingan negara ini.
Matlamat dan Fungsi
Utama Bank Negara
Bank Negara hendaklah terus kekal
turun-temurun dan mempunyai suatu meterai perbadanan dan boleh membawa guaman
dan dibawah guaman terhadapnya atas namanya sendiri. Bank Negara mempunyai Ibu
Pejabat di Kuala Lumpur dan membuka cawangan dan melantik ejen dan koresponden
di dalam atau di luar Malaysia.
Matlamat Bank Negara adalah umtuk
menggalakkan kestabilan monetari dan kestabilan kewangan yang kondusif kepada
pertubuhan ekonomi Malaysia yang mampan. Fungsi utama Bank negara adalah
merumuskan dan mengendalikan dasar monetari di Malaysia, mengeluarkan mata wang
di Malaysia, mengawal selia dan menyelia institusi kewangan yang tertakluk
kepada undang-undang yang dikuatkuasakan oleh Bank, mengadakan pengawasan ke
atas pesaran wang dan pasaran pertukaran asing dan menjalankan pengawasan ke
atas sistem pembayaran.
Selain itu, menggalakkan sistem
kewangan yang kukuh, progesif dan merangkumi semua, memegang dan menguruskan
rizab luar negara Malaysia untuk menggalakkan rejim kadar pertukaran asing yang
selaras dengan asas ekonomi dan bertindak sebagai penasihat kewangan, jurubank
dan ejen kewangan Kerajaan. Bank Negara hendaklah mempunyai segala kuasa yang
perlu, bersampingan atau berkaitan untuk melaksanakan matlamatnya dan
menjalankan fungsinya. Bank Negara dalam melaksanakan matlamatnya dan
menjalankan fungsinya dibawah Akta Bank Negara Malaysia 2009 hendaklah
mengambul kira kepentingan negara.[7]
LEMBAGA
HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA (LHDNM)
Lembaga
Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) adalah salah satu agensi utama memungut
Hasil di bawah Kementerian Kewangan. Jabatan Hasil Dalam Negeri Malaysia
diperbadankan pada 1hb Mac 1996 dan dikenali sebagai Lembaga Hasil Dalam Negeri
Malaysia . Lembaga Hasil Dalam Negeri ditubuhkan di bawah Akta Lembaga Hasil
Dalam Negeri Malaysia 1995 untuk memperolehi lebih kuasa terutamanya dalam
bidang kewangan dan pengurusan kakitangan bagi meningkatkan kualiti pentadbiran
percukaian.[8]
Fungsi
Lembaga
a.
Untuk bertindak sebagai ejen Kerajaan dan memberi perkhidmatan
dalam pentadbiran, penaksiran, pemungutan dan penguatkuasaan pembayaran cukai
pendapatan, cukai pendapatan petroleum, cukai keuntungan harta tanah, duti
harta pusaka, duti setem dan apa apa cukai lain sebagaimana yang dipersetujui
antara Kerajaan dengan Lembaga,
b. Untuk menasihati
Kerajaan mengenai perkara-perkara yang berhubungan dengan percukaian dan
menghubungi Kementerian dan badan berkanun yang sewajarnya mengenai
perkara-perkara tersebut,
c. Untuk turut serta di dalam
atau di luar Malaysia berkenaan dengan perkara-perkara yang berhubungan dengan
percukaian,
d. Untuk melaksanakan apa-apa
fungsi lain yang diberi kepada Lembaga oleh mana-mana undang-undang bertulis
lain
PENGURUSAN
ASET DAN INVENTORI KERAJAAN
Pengurusan
aset merupakan antara aspek penting dalam pengurusan kewangan Kerajaan dan wajar
diberi keutamaan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan. Aset bermaksud harta
benda atau milikan atau di bawah kawalan Kerajaan yang dibeli atau disewa
dengan wang Kerajaan, yang diterima melalui sumbangan atau hadiah atau yang
diperolehi melalui proses perundangan yang boleh dipindahkan dari satu tempat
ke satu tempat yang lain termasuk asset yang dibekalkan atau dipasang bersekali
dengan bangunan.
Aset alih
bermaksud aset yang boleh dipindahkan dari satu tempat ke satu tempat yang lain
termasuk aset yang dibekalkan atau dipasang dengan bangunan. Aset alih ini seterusnya
terbahagi kepada dua kumpulan iaitu harta modal dan inventori. Bagi harta modal
dan inventori masing-masingnya mempunyai ciri-ciri khas yang membezakan antara
satu dengan yang lain sebagaimana berikut:
1.1 Harta
Modal
Harta
Modal merujuk kepada aset alih seperti loji, jentera berat, kenderaan,
peralatan, telekomunikasi, penyiaran, perubatan, pejabat, makmal, dapur,
bengkel, sukan, kelengkapan ICT dan barang-barang stor berdasarkan kepada
ciri-ciri berikut:
a) Harga
perolehan asalnya RM1,000 dan ke atas setiap satu atau
b) Tanpa
mengira harga perolehan asal seperti di (a) tetapi memerlukan penyenggaraan secara
berjadual. Penyenggaraan secara berjadual merujuk kepada penyenggaraan seperti
yang telah disyaratkan di dalam manual/buku panduan pengguna.
1.2
Inventori
Inventori
ialah item-item yang mempunyai ciri-ciri berikut:
a) Aset
alih yang harga perolehan asalnya kurang daripada RM1,000 setiap satu dan tidak
memerlukan penyenggaraan berjadual seperti peralatan, telekomunikasi, penyiaran,
perubatan, pejabat, makmal, dapur, bengkel, sukan, kelengkapan ICT dan barang-barang
stor; atau
b) Tanpa
mengira harga perolehan asal, aset alih yang tidak memerlukan penyenggaraan berjadual
seperti perabot, hamparan, hiasan, langsir dan pinggan mangkuk.
Lapan
aspek utama yang perlu diberi perhatian terhadap pengurusan aset dan inventori
adalah
seperti
berikut:
3.1
Pengurusan Umum
3.2
Penerimaan
3.3
Pendaftaran
3.4
Penggunaan, Penyimpanan dan Pemeriksaan
3.5
Penggunaan Kenderaan Jabatan
3.6
Penyenggaraan
3.7
Pelupusan
3.8
Kehilangan dan Hapus Kira
Untuk
memastikan penerimaan, penyimpanan, penggunaan, penyenggaraan dan pelupusan
aset, inventori dan barang-barang stor adalah dibuat dengan teratur dan kemas
kini bagi mengelak daripada berlakunya salah guna, pembaziran, penyelewengan
dan pemborosan.[9]
JABATAN
AUDIT NEGARA
Mandat audit
diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan dan diperincikan melalui Akta
Audit 1957. Perkara 106 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Audit 1957
menggariskan tanggungjawab Ketua Audit Negara untuk mengaudit Akaun Kerajaan
Persekutuan dan Negeri, Agensi Kerajaan, Pihak Berkuasa Awam Lain dan
Badan-badan yang ditentukan dengan perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan
Agong.
Ketua Audit Negara berkuasa penuh untuk mendapatkan segala maklumat dan
keterangan serta penjelasan dalam menjalankan kewajipannya. Beliau berhak
memeriksa semua dokumen dan boleh meminta individu tertentu memberi keterangan
secara bersumpah serta memberi kuasa kepada mana-mana individu menjalankan
penyiasatan dan pemeriksaan bagi pihak beliau. Di samping itu, Ketua Audit
Negara juga boleh mendapatkan khidmat nasihat perundangan bagi menjalankan
tugasnya. Segala keterangan dan maklumat yang didapati oleh Ketua Audit Negara
berkaitan dengan kewajipannya adalah rahsia.
Pengauditan boleh
ditakrifkan sebagai suatu pemeriksaan, analisa dan nilaian yang berterusan dan
sistematik ke atas penyata kewangan, rekod, operasi dan pentadbiran sesuatu
organisasi bagi menentukan samada prinsip-prinsip am perakaunan, polisi-polisi
pengurusan, peraturan dan prosedur dipatuhi. Pengauditan
Penyata Kewangan - untuk mengesahkan penyata kewangan tahunan yang dikemukakan
oleh Kerajaan Persekutuan/Negeri/Agensi Kerajaan bagi memenuhi keperluan
undang-undang dan standard perakaunan. Melalui pengauditan ini Ketua Audit
Negara akan memberi pendapat sama ada penyata yang disediakan menggambarkan
kedudukan kewangan yang benar dan saksama serta rekod-rekod perakaunan
mengenainya telah diselenggarakan dengan teratur dan dikemas kini.[10]
JENIS LAPORAN YANG DIKELUARKAN OLEH KETUA AUDIT NEGARA :
(i) Penyata Akaun Awam dan
Pengurusan Kewangan Kementerian/Jabatan Kerajaan Persekutuan
(ii) Aktiviti
Kementerian/Jabatan dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Persekutuan
(iii) Penyata Kewangan
Kerajaan Negeri dan Pengurusan Kewangan Jabatan/Agensi Negeri
(iv) Aktiviti dan Kajian Khas
Jabatan/Agensi Kerajaan Negeri
(v) Pengurusan Kewangan dan
Aktiviti Badan Berkanun Persekutu
KESIMPULAN
Pengurusan
Kewangan Negara melibatkan pelbagai agensi kerajaan di mana ia bermula daripada
kutipan hasil sehinggalah kepada proses perancangan, perbelanjaan, pembayaran,
pelaporan dan pemantauan atau “check and balance” oleh Jabatan Audit
Negara/Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara. Tugas mengendalikan pengurusan
kewangan Negara dengan cekap dan berkesan adalah merupakan satu amanah besar
bagi setiap pegawai Kerajaan. Pencapaian dan kejayaan organisasi diukur melalui
pengurusan kewangan yang teratur dan berhemah. Ini hanya boleh dicapai
sekiranya prinsip integriti dan akauntabiliti diamalkan dalam mengurus dana
awam.
Pada tahun
2005, Jabatan Audit Negara telah memperkenalkan Indeks Akauntabiliti bagi
menilai prestasi pengurusan kewangan di semua Kementerian/Jabatan/Agensi
Kerajaan. Kelemahan dalam pengurusan kewangan, terutamanya isu berhubung
pembaziran, pemborosan dan penyelewengan dana awam dapat dikawal dan satu
budaya pengurusan kewangan yang cemerlang diwujudkan di sektor awam. Pengurusan
kewangan merupakan satu aktiviti penting untuk mencapai objektif Kementerian/
Jabatan/Agensi Kerajaan. Setiap Pegawai Pengawal/Ketua Agensi perlu memastikan
pengurusan kewangan dikendalikan dengan teratur, cekap dan berkesan. Pengurusan
kewangan yang lemah akan memberi ruang kepada isu negatif seperti
penyelewengan, pemborosan dan pembaziran. Oleh itu, semua pegawai yang terlibat
dalam pengurusan kewangan perlu merancang dan menilai tindakan yang dapat
menyelesaikan masalah dan mengatasi kelemahan yang dikenal pasti. Slogan ‘membetulkan
yang biasa dan membiasakan yang betul’ dalam pengurusan kewangan perlu
dihayati dan dibudayakan.[11]
Comments