GMGA 3033 OPERASI DASAR AWAM
1.0 PENGENALAN
Portal
Rasmi Perlimen yang ada sekarang diasaskan sejak tahun 2009 oleh Parlimen
Malaysia. Bilangan pengunjung portal sejak ia diasaskan sehingga hari ini 28
November 2016 adalah seramai 12,876,064 orang.. Di dalam Portal Rasmi Parlimen
pelbagai maklumat dipaparkan seperti aturan urusan mesyuarat, Penyata Rasmi
Dewan Rakyat, maklumat ahli-ahli parlimen, fungsi Dewan Negara dan Dewan Rakyat
serta lain-lain lagi maklumat[1].
Parlimen
adalah badan perundangan bagi Kerajaan Persekutuan yang melulus dan meminda
undang-undang Persekutuan, memeriksa dasar-dasar kerajaan serta meluluskan
bajet kerajaan dan cadangan cukai yang baru. Parlimen juga menjadi forum untuk
membincangkan perkara-perkara berkaitan kepentingan orang ramai. Bagi
membolehkan Parlimen menjalankan tanggungjawab dengan sepenuhnya dan dengan
lebih berkesan, Perlembagaan telah memperuntukkan beberapa hak dan pengecualian
yang dipanggil "Keistimewaan Ahli-ahli Parlimen" kepada ahli Parlimen.
Setiap
Dewan mempunyai kuasa untuk mengawal selia tatacaranya sendiri, mempunyai kuasa
mutlak atas prosiding masing-masing yang mana kuasa-kuasa ini tidak boleh
dicabar di dalam mana-mana mahkamah; dan setiap Dewan boleh mengenakan hukuman
ke atas pelanggaran hak keistimewaan atau menghina (contempt) di dalam Dewan
tersebut. Secara amnya, ahli Dewan menikmati imuniti daripada prosiding sivil
dan jenayah terhadap perkara yang dibahaskan dan yang dibuat di dalam sesi
Parlimen.
Laporan
Penyata Rasmi persidangan Dewan Rakyat dapat diterbitkan dengan jayanya setiap
hari. Ahli-ahli Parlimen dan orang awam dapat mengakses Laporan Penyata Rasmi
tersebut di dalam Portal Rasmi Parlimen Malaysia pada jam 3 petang keesokan
hari. Sepanjang tahun 2014 Seksyen Penyata Rasmi telah menerbitkan sejumlah 57
laporan Penyata Rasmi Dewan Rakyat. Selaras dengan pindaan Peraturan Mesyuarat
20(1) pada 27 November 2012, Penyata Rasmi bagi tahun 2014 diedarkan kepada
Ahli Yang Berhormat dalam bentuk CD. Kaedah digital ini telah dapat menjimatkan
kos kerana penggunaan kertas dapat dikurangkan. Sepanjang tahun 2014 juga,
Cawangan Penyata Rasmi telah menerbitkan sejumlah 47 Laporan Prosiding
Mesyuarat Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara dan masing-masing satu Laporan
Prosiding Mesyuarat Jawatankuasa Dewan dan Jawatankuasa Peraturan Mesyuarat.
Seperti
tahun sebelumnya bagi membantu mengekal taraf ‘5 Bintang Portal Rasmi Parlimen
Malaysia’,
Seksyen ini sentiasa mengemas kini paparan laporan-laporan Penyata Rasmi Dewan Rakyat
di dalam Portal Parlimen[2].
2.0 Laporan parlimen 2015
(Penggal Ketiga)
Bagi
Laporan Parlimen 2015 Penggal Ketiga, sebanyak 62 mesyuarat telah dijalankan.
Mesyuarat khas telah dijalankam sebanyak dua kali pada 26-27 Januari 2015,
mesyuarat pertama dijalankan sebanyak 20 kali pada 09 Mac – 09 April 2015,
mesyuarat kedua dijalankan sebanyak 16 kali sepanjang 18 Mei – 18 Jun 2015 dan mesyuarat
ketiga dijalankan sebanyak 24 kali sepanjang 19 Oktober - 03 Disember 2015. Pelbagai
isu atau agenda mesyuarat yang dibincangkan oleh ahli-ahli parlimen dalam
mesyuarat tersebut merangkumi sosial, ekonomi, politik dan juga isu semasa. Semua
jumlah mesyuarat yang telah berjaya dihasikan sepanjang Laporan Parlimen 2015
dapat saya rumuskan seperti Jadual 1
di bawah :
JADUAL 1 : KEKERAPAN
BILANGAN MESYUARAT PARLIMEN BAGI TAHUN 2015
BIL
|
JENIS MESYUARAT
|
TARIKH
|
JUMLAH
|
1.
|
Mesyuarat khas
|
26 Januari 2016
27 Januari 2016
|
2
|
2.
|
Mesyuarat Pertama
|
09 Mac 2015
10 Mac 2015
11 Mac 2015
12 Mac 2015
16 Mac 2015
17 Mac 2015
18 Mac 2015
19 Mac 2015
23 Mac 2015
24 Mac 2015
25 Mac 2015
26 Mac 2015
30 Mac 2015
31 Mac 2015
01 April 2015
02 April 2015
06 April 2015
07 April 2015
08 April 2015
09 April 2015
|
20
|
3.
|
Mesyuarat Kedua
|
18 Mei 2015
19 Mei 2015
20 Mei 2015
21 Mei 2015
25 Mei 2015
26 Mei 2015
27 Mei 2015
28 Mei 2015
08 Jun 2015
09 Jun 2015
10 Jun 2015
11 Jun 2015
15 Jun 2015
16 Jun 2015
17 Jun 2015
18 Jun 2015
|
16
|
3.
|
Mesyuarat Ketiga
|
19 Oktober 2015
20 Oktober 2015
21 Oktober 2015
22 Oktober 2015
23 Oktober 2015
26 Oktober 2015
27 Oktober 2015
28 Oktober 2015
29 Oktober 2015
02 November 2015
03 November 2015
04 November 2015
05 November 2015
16 November 2015
17 November 2015
18 November 2015
19 November 2015
23 November 2015
24 November 2015
25 November 2015
26 November 2015
30 November 2015
01 Disember 2015
02 Disember 2015
|
24
|
|
JUMLAH
|
62
|
3.0 ISU UTAMA YANG DIPILIH
Saya telah memilih Laporan
Parlimen Ketiga Belas, Penggal Ketiga Mesyuarat Kedua yang telah dijalankan
pada 18 Jun 2015 berkenaan isu Penggubalan Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2015/2025, Pendidikan Tinggi ataupun PPPMPT.
Saya berpendapat bahawa isu ini adalah merupakan recurrent issues kerana
PPPMPT merupakan kesinambungan ataupun continuity daripada Pelan Pembangunan
Pendidikan (PPPM) sektor sekolah yang telah dilancarkan pada tahun 2013. PPPMPT ini telah dibangunkan secara inklusif dan
komprehensif dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak yang berkepentingan
daripada 10,500 orang termasuk 100 pemegang ‘Taro’, 30 pakar daripada tempatan
dan juga antarabangsa. Penggubalan pelan pendidikan ini juga berpandukan
laporan kajian yang telah dilaksanakan oleh agensi antarabangsa seperti Bank
Dunia, UNESCO dan O dan OECD.
Sebagai langkah-langkah dalam perancangan untuk
melaksanakan dan menjayakan PPPMPT ialah seperti berikut. Antaranya ialah untuk
mempraktikkan lonjakan pertama pelan tersebut untuk melahirkan graduan yang
holistik, berciri keusahawanan dan seimbang. Pelan telah memperkenalkan Program
Akademik Sarjana Muda berbentuk 2+2 iaitu yang melibatkan pembelajaran selama 2
tahun di kampus dan juga 2 tahun luar kampus ataupun pembelajaran industri. Ini
akan melengkapkan lagi pengalaman dan keyakinan pelajar semasa mereka
bekerja.Keduanya, melaksanakan sistem gred purata nilai gred kumulatif yang
bersepadu ataupun integrated CGPA yang mana bukan hanya pencapaian
akademik semata yang diukur tetapi juga mengukur sumbangan sosial, kemahiran
berkomunikasi, kemahiran sosial pelajar-pelajar tersebut. Ketiganya mewujudkan
4 laluan kerjaya kepada ahli akademik, yang mana ahli akademik boleh memberi
tumpuan sama ada mereka ini mengajar, keduanya ingin menyelidik, ketiga menjadi
pemimpin di peringkat universiti ataupun kita akan jemput pensyarah-pensyarah
profesional dari luar.
Untuk melaksanakan laluan keempat pensyarah
profesional dari luar, kerajaan memperkenalkan program CEO @ Faculty, dengan
izin ataupun CEO The Faculty bagi perkongsian tokoh-tokoh korporat terkenal
contohnya Tan Sri Azman Mokhtar, Khazanah, Tan Sri Tony Fernandez AirAsia,
Ketua Eksekutif Shell, Ketua Eksekutif Samsung. Selain itu juga terdapat
beberapa langkah lain yang turut dilaksanakan seperti memberi autonomi kepada
majoriti universiti awam dalam beberapa bidang termasuk tadbir urus, proses
pemilihan, sumber manusia dan penawaran kursus, melaksanakan massive online
courses, melaksanakan pembelajaran sepanjang hayat dan juga melahirkan
graduan TVET yang berkualiti[3].
4.0 Matlamat Dasar berkaitan isu
PPPMPT
Matlamat dasar merupakan satu kriteria untuk menilai
dasar awam yang mana matlamat merupakan satu standard atau ukuran dalam
menilai (assessment) dasar yang dilaksanakan. Dengan kata lain, kejayaan
sesuatu dasar ialah apabila dasar yang dilaksanakan mampu mencapai matlamat
yang telah digariskan
4.1 Matlamat Kesaksamaan
Maksud kesaksamaan ialah treating others alike adalah
berlandaskan kepada persoalan tentang pengagihan sumber-sumber yang dimiliki
oleh sesebuah negara seperti barangan dan perkhidmatan, harta kekayaan dan
pendapatan, kesihatan dan penyakit ataupun peluang dan disadvantage.
Pengagihan sumber-sumber ini dilakukan melalui proses politik. Dasar PPPMPT ini
diwujudkan supaya wujud kesaksamaan masyarakat dalam menerima perkhidmatan
pendidikan yang sama rata demi pembangunan sosial dan ekonomi yang mapan dan
mengelakkan jurang sosial atau ekonomi yang terlampau tinggi.
4.2 Matlamat Kecekapan
Efisien hanyalah satu idea yang bersifat perbandingan.
Efisien merupakan satu cara untuk menilai (judging) secara merit
berhubung dengan pelbagai cara atau alternatif untuk melakukan sesuatu. Anda
tentu pernah mendengar tentang konsep nisbah atau ratio. Ianya
menggambarkan nisbah input dan output, usaha dan keputusan,
perbelanjaan dan pendapatan, kos dan faedah dan sebagainya. Dalam konteks yang
luas, kita melihat pengagihan sumber yang sedia ada secara cekap akan memberi
pulangan yang banyak kepada masyarakat keseluruhannya. Antaranya ialah kerajaan
akan melatih sehingga akhir tahun ini 22,500 guru-guru bahasa Inggeris untuk
memastikan mereka mencapai tahap CPT C1 ataupun Cambridge Placement Test C1 dan
C2 agar mereka boleh mengajar bahasa Inggeris dengan baik. Tidak kurang juga
kita mempunyai 360 native speakers ataupun dipanggil orang putih, orang
yang bahasa penuntut jati bahasa Inggeris yang mengajar, mendidik, menjadi
mentor 5,000 guru-guru kita. 100 guru ETA, English Teaching Assistant yang
sedang berada di sekolah-sekolah kita di samping program-program Teach for
Malaysia dan sebagainya yang sedang dilaksanakan untuk memastikan mula
daripada sekolah lagi ianya bermula. Untuk kemasukan universiti, MUET untuk
memastikan mereka mencapai tahap bahasa Inggeris yang diperlukan. Program 2+2
ini adalah satu program yang pernah dilaksanakan di sebuah universiti di Canada
sebenarnya. Dalam mengkaji kebolehpasaran graduan-graduan kita, mereka tidak
mampu untuk masuk pasaran dengan baik kerana mereka tidak mempunyai kemahiran
komunikasi katakanlah antaranya juga bahasa Inggeris, tidak mempunyai kemahiran
sosial yang mencukupi. Dengan adanya Program 2+2 ini, mereka didedahkan dengan
apa yang dikehendaki oleh pasaran. Bukan hanya Program 2+2 mempunyai Program Integrated
CGPA di mana mereka bukan hanya diukur mengikut kemahiran akademik mereka
semata-mata, tetapi juga mengikut kemahiran komunikasi mereka, kemahiran sosial
mereka dan juga nilai-nilai kepimpinan yang ada pada mereka[4].
4.3 Matlamat Keselamatan
Matlamat
keselamatan berkait rapat dengan keperluan manusia (needs of human beings).
Terdapat pelbagai aspek keperluan kepada keselamatan seperti keselamatan
ekonomi, keselamatan fizikal, keselamatan psikologi dan sebagainya. Aspek
keselamatan atau jaminan kepada keperluan seringkali menimbulkan isu yang
bersifat kontroversi dalam tuntutan politik khususnya dasar awam. Ini kerana
beberapa persoalan timbul berhubung dengan isu keperluan. Antaranya ialah
(i) Apa yang perlu disediakan oleh
kerajaan?
(ii) Apakah bentuk keperluan yang perlu
dipenuhi?
(iii)
Bagaimanakah menjadikan keperluan sebagai satu pengagihan tanggungjawab bersama
ini dapat dilaksanakan?
Secara
ringkasnya, definisi keperluan ini merujuk kepada what is necessary for
physical survival. Dengan kata lain apakah yang diperlukan oleh manusia untuk
memenuhi keperluan fizikal. Dalam konteks ini apakah standard atau ukuran yang
paling minimum yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan. Dengan kata yang
mudah kerajaan perlu memastikan setiap individu mempunyai makan dan tempat
tinggal yang secukupnya. Oleh itu melalui dasar pendidikan Negara PPMPT ini
diperkenalkan kerajaan kerana Negara ingin melihat rakyat mempunyai jaminan
keselamatan dalam hidup mereka melalui kemudahan pendidikan dan pelajaran keran
ia penting dalam memastikan survival kehidupan manusia bahawa ilmu pendidikan
adalah penyuluh kehidupan.
4.4 Matlamat kebebasan
Dalam
kehidupan seharian, wujudnya konflik atau tension antara keputusan atau
kepentingan individu dengan keputusan atau kepentingan yang bersifat kolektif.
Individu sepatutnya mempunyai kuasa untuk membuat pilihan dan kerajaan
sepatutnya kurang mencampuri urusan individu seperti yang dinyatakan. Namun
campur tangan kerajaan adalah perlu memandangkan sesetengah perkara atau tindakan
individu memberi kesan dan melibatkan kepentingan orang lain. Semua rakyat
Malaysia mempunyai kebebsan untuk mendapatkan khidmat pendidikan samaada secara
percuma atau berbayar yang disediakan
oleh pihak kerajaan mahupun swasta.
5.0 Bentuk
– Bentuk Penyelesaian Dasar
Terdapat
lima bentuk penyelesaian yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah awam.
Bentuk-bentuk penyelesaian dasar ini boleh dijadikan sebagai kaedah untuk
mengaplikasikan sesuatu dasar bagi masalah awam tertentu. Lima bentuk tersebut
ialah dorongan, peraturan, fakta, hak dan kuasa. Penganalisis dasar boleh
menggunakan satu atau lebih bentuk penyelesaian untuk satu masalah. Penggunaan
bentuk penyelesaian bergantung kepada kesesuaian masalah awam tersebut.
Saya
berpendapat dalam isu PPPMPT ini dasar penyelesaian yang digunakan oleh pihak
kerajaan ialah berbentuk dorongan dan hak.
5.1 Dorongan
Dorongan
merupakan kaedah untuk mengubah tingkah laku manusia dengan menggunakan ganjaran
dan hukuman. Ganjaran merupakan satu insentif untuk masyarakat agar bertindak
sesuatu seperti yang diingini oleh kerajaan dalam menjayakan sesuatu dasar.
Selain itu, dorongan juga boleh berlaku secara serentak iaitu, sekiranya rakyat
melakukan apa yang kerajaan kehendaki, mereka akan mendapat ganjaran,
sebaliknya jika mereka mengingkari, mereka akan mendapat hukuman.
Antaranya ialah untuk mempraktikkan lonjakan
pertama pelan tersebut untuk melahirkan graduan yang holistik, berciri
keusahawanan dan seimbang. Pelan telah memperkenalkan Program Akademik Sarjana
Muda berbentuk 2+2 iaitu yang melibatkan pembelajaran selama 2 tahun di kampus
dan juga 2 tahun luar kampus ataupun pembelajaran industri. Ini akan
melengkapkan lagi pengalaman dan keyakinan pelajar semasa mereka bekerja.
Keduanya,
melaksanakan sistem gred purata nilai gred kumulatif yang bersepadu ataupun
integrated CGPA yang mana bukan hanya pencapaian akademik semata yang diukur
tetapi juga mengukur sumbangan sosial, kemahiran berkomunikasi, kemahiran
sosial pelajar-pelajar tersebut. Ketiganya mewujudkan 4 laluan kerjaya kepada
ahli akademik, yang mana ahli akademik boleh memberi tumpuan sama ada mereka
ini mengajar, keduanya ingin menyelidik, ketiga menjadi pemimpin di peringkat
universiti ataupun kerajaan menjemput pensyarah-pensyarah profesional dari
luar.
Untuk
melaksanakan laluan keempat pensyarah profesional dari luar, kerajaan
memperkenalkan program CEO @ Faculty, ataupun CEO The Faculty bagi perkongsian
tokoh-tokoh korporat terkenal contohnya Tan Sri Azman Mokhtar, Khazanah, Tan
Sri Tony Fernandez AirAsia, Ketua Eksekutif Shell, Ketua Eksekutif Samsung.
Selain itu juga terdapat beberapa langkah lain yang turut dilaksanakan seperti
memberi autonomi kepada majoriti universiti awam dalam beberapa bidang termasuk
tadbir urus, proses pemilihan, sumber manusia dan penawaran kursus,
melaksanakan massive online courses, melaksanakan pembelajaran sepanjang hayat
dan juga melahirkan graduan TVET yang berkualiti.
5.2 Hak
Apabila
kita bercakap mengenai hak, kita akan lihat akan hak-hak yang ada pada
seseorang individu. Contohnya, hak untuk bergerak, bersuara, untuk mendapatkan
pelajaran, kesihatan dan lain-lain lagi. Walaupun hak ada kalanya bertentangan
dengan kepentingan politik dalam pentadbiran sesebuah negara, tetapi hak juga
merupakan salah satu pendekatan yang digunakan oleh kerajaan untuk membentuk
tingkah laku masyarakat bagi mencapai tujuan yang kolektif. Hak melibatkan
sesuatu yang berkaitan dengan peraturan dan autoriti (sanction) tertentu,
tetapi strategi dasar berbentuk hak biasanya lebih digunakan bagi penyelesaian
tingkah laku dalam sistem penyelesaian sesuatu konflik. Ada dua bentuk hak
iaitu positif dan normatif. Hak berbentuk positif adalah hak yang disokong oleh
peraturan tertentu. Ia merupakan jangkaan tentang apakah yang sepatutnya
diterima atau bagaimana seseorang dilayani menurut peraturan tertentu.
Dalam
isu ini, hak rakyat Malaysia mendapatkan keperluan pendidikan dan kerajaan
bersusaha memperkenallam PPPMPT ini bagi menwujudkan pencapaian yang holistic
dalam bidang pendidikan Negara. Kerajaan berusaha menggubal dasar ini supaya
wujudnya kerajasama di anatar IPTA dan IPTS dalam mengintegrasikan penawaran
perkhidmatan yang berkualiti tinggi kepada rakyat Malaysia khususnya.
6.0 Kaedah
Perlaksanaan Dasar
Pelaksanaan
dasar awam melibatkan kaedah atau teknik-teknik tertentu supaya pengawalan
dasar boleh dilakukan agar objektif yang ditetapkan dapat dicapai. Terdapat
tiga teknik pelaksanaan dasar yang akan dibincangkan iaitu teknik berbentuk
paksaan yang juga dikenali sebagai teknik perintah dan kawal (command and
control), teknik bukan berbentuk paksaan (non-coercive form) dan teknik
pemberian insentif ekonomi (economic incentives).]
Salah
satu teknik yang kerajaan gunakan dalam PPPMPT ini adalah Teknik Berbentuk
Paksaan atau Perintah dan Kawal. Teknik ini digunakan bagi memastikan setiap
individu atau organisasi yang terlibat secara langsung dalam menjayakan dasar
yang dilaksanakan mematuhi keperluan dasar tersebut. Tindakan undang-undang
atau penalty boleh dikenakan ke atas mana-mana individu atau organisasi
sekiranya gagal mematuhi perkara-perkara yang telah ditetapkan dalam
pelaksanaan dasar. Antara mekanisme yang digunakan dalam teknik ini adalah
seperti berikut:
(i)
Penetapan standard -
Pelaksana dasar akan meletakkan satu piawai yang seragam bagi memastikan semua
individu atau organisasi yang terlibat menjalankan arahan yang sama.
Misalnya,
selaras dengan dasar kerajaan yang mahu rakyat Malaysia menjalani cara hidup
yang sihat dan bebas daripada amalan merokok, kerajaan telah mewartakan
kawasan-kawasan tertentu sebagai kawasan larangan merokok. Penetapan standard
atau piawaian ini bertujuan untuk memastikan dasar tersebut dapat mencapai
objektifnya. Dalam PPPMPT kerajaan akan melatih sehingga akhir tahun ini 22,500
guru-guru bahasa Inggeris untuk memastikan mereka mencapai tahap CPT C1 ataupun
Cambridge Placement Test C1 dan C2 agar mereka boleh mengajar bahasa Inggeris
dengan baik. Tidak kurang juga kita mempunyai 360 native speakers ataupun
dipanggil orang putih, orang yang bahasa penuntut jati bahasa Inggeris yang
mengajar, mendidik, menjadi mentor 5,000 guru-guru kita. 100 guru ETA, English
Teaching Assistant yang sedang berada di sekolah-sekolah di samping
program-program Teach for Malaysia dan sebagainya yang sedang dilaksanakan
untuk memastikan mula daripada sekolah lagi ianya bermula.
Untuk
kemasukan universiti, kita ada MUET untuk memastikan mereka mencapai tahap
bahasa Inggeris yang diperlukan. Program 2+2 ini adalah satu program yang
pernah dilaksanakan di sebuah universiti di Canada sebenarnya. Bukan perkara
baru. Dalam kita mengkaji kebolehpasaran graduan-graduan kita, mereka tidak
mampu untuk masuk pasaran dengan baik kerana mereka tidak mempunyai kemahiran
komunikasi katakanlah antaranya juga bahasa Inggeris, tidak mempunyai kemahiran
sosial yang mencukupi. Dengan adanya Program 2+2 ini, mereka didedahkan dengan
apa yang dikehendaki oleh pasaran. Bukan hanya Program 2+2 kita mempunyai
Program Integrated CGPA di mana mereka bukan hanya diukur mengikut kemahiran
akademik mereka semata-mata, tetapi juga mengikut kemahiran komunikasi mereka,
kemahiran sosial mereka dan juga nilai-nilai kepimpinan yang ada pada mereka.
7.0 KESIMPULAN
Secara
kesimpulannya, Dasar merupakan satu panduan kepada kerajaan untuk membawa
negara masing-masing ke peringkat yang lebih tinggi dan mampu bersaing dengan
negara-negara lain. Setiap dasar yang digubal mempunyai matlamat yang
tersendiri kerana matlamat merupakan satu bentuk justifikasi wujudnya sesuatu
dasar. Namun begitu, dalam usaha kerajaan untuk mencapai matlamat PPPMPT yang
ditetapkan, ada kalanya matlamat tersebut bercanggah ataupun wujudnya trade-off
dengan matlamat lain yang wujud dalam dasar yang lain. Dalam hal ini,
kerajaan perlu membuat pilihan dan memberi pertimbangan yang sewajarnya dalam
memilih matlamat manakah yang menjadi keutamaan kerajaan.Peringkat penentuan
agenda merupakan peringkat pertama dan penting dalam kitaran dasar. Ini kerana
ia menjadikan satu-satu masalah awam mendapat perhatian yang sewajarnya
daripada kerajaan. Selain itu, isu juga penting di mana isu yang tertentu
sahaja yang akan bertukar menjadi agenda. Penstrukturan masalah pula penting untuk
mengenal pasti masalah yang benar-benar tepat daripada agenda yang mendapat
perhatian sama ada dari pihak masyarakat ataupun pemerintah.
8.0 RUJUKAN
[2] Laporan Tahunan 2014 Parlimen
Malaysia M/S 84
[3] Dr.18.6.2015, Dewan Rakyat Parlimen Ketiga Belas Penggal Ketiga
Mesyuarat Kedua M/S 2
[4] Dr.18.6.2015, Dewan Rakyat
Parlimen Ketiga Belas Penggal Ketiga Mesyuarat Kedua M/S 4
Comments