https://shortest-miner.com?ref=acf5e30201 http://cdn.mobicow.com/feed/link/pub/18223/sub/15589

              ANALISIS FIRMA DAN PERNIAGAAN  NORDIN BATIK KELANTAN
Rounded Rectangle: ABSTRAK 
Faktor-faktor kejayaan merupakan elemen terpenting bagi mencapai kelebihan bersaing bagi usahawan-usahawan yang sedia ada di Malaysia. Walaupun ramai pencipta dan inventor adalah terdiri daripada kalangan usahawan, namun terdapat ramai usahawan yang berjaya bukannya hasil pencapaian penciptaan. Faktor–faktor kejayaan juga menunjukkan prestasi samada suatu perusahaan itu telah berjaya atau tidak berjaya mencapai sasaran misi dan visi yang telah dibentuk sebelum organisasi tersebut ditubuhkan. Organisasi yang berjaya mengenalpasti dan menggunakan faktor-faktor kejayaan akan membentuk keunikan bagi membolehkan mereka mencapai kelebihan bersaing. Tugasan ini juga mengenal pasti keadaan pembangunan Nordin Batik di Malaysia  terutamanya negeri Kelantan dan juga akan membincangkan secara terperinci  latar belakang kehidupan dan faktor-faktor kejayaan utama dan kritikal Tokoh Usahawan Batik Di Kelantan iaitu Tuan Haji Nordin Bin Mahmood, menghuraikan  ciri-ciri  seseorang usahawan serta apa yang perlu ada untuk menjadi individu yang bergelar usahawan berjaya. Berbeza dengan seorang peniaga, usahawan merupakan seorang yang berfikiran kreatif, inovatif dan bersedia mengambil risiko dalam mengusahakan usaha teroka perniagaan yang diceburinya. Perbincangan juga menjurus kepada amalan keusahawanan,pengaruh persekitaran luaran dan dalaman, tindakan kreatif dan inovatif dan cadangan tindakan kreatif atau inovatif  yang dilakukan dalam perniagaan batik  dan bagaimana mereka menempa kejayaan  dalam perniagaan yang diceburi diterangkan secara ringkas bagi tujuan memberi gambaran rahsia kejayaan mereka.



Rounded Rectangle: PENGENALAN

Bidang keusahawanan merupakan salah satu bidang yang sangat penting bagi mana-mana negara di dunia ini. Ini kerana keusahawanan merupakan salah satu bentuk disiplin ilmu yang menjadi tonggak kepada perkembangan, pembangunan dan pertumbuhan ekonomi bagi sesebuah negara. Masyarakat yang mempunyai paling ramai usahawan dianggap sebagai sebuah kumpulan masyarakat yang sempurna, berbakat, berdisiplin, berdikari, berjaya dan lebih maju dari segi perkembangan mental dan sosio-ekonominya. Menjadi seorang usahawan yang berjaya bukanlah satu tugas yang mudah. Namun, ianya juga bukanlah satu tugas yang sukar untuk dicapai. Dalam membentuk individu menjadi seorang usahawan berjaya, mereka haruslah memahami konsep asas keusahawanan dan memiliki ciri-ciri yang seharusnya ada pada usahawan berjaya. Golongan usahawan memainkan peranan di dalam membantu menggerakkan pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan daya inovasi sesebuah negara. Ini kerana, tanpa kehadiran usahawan, maka banyak sumber alam tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya, dan kerugian sumber akan berlaku. Usahawan juga merupakan daya penggerak penerokaan bidang-bidang baru dan terkini selari dengan kehendak masyarakat. Peranan usahawan itu sendiri dalam menyediakan menyediakan ruang-ruang dan peluang-peluang perniagaan dan pekerjaan kepada masyarakat sekeliling tidak boleh dipertikaikan. Justeru itu, usahawan dianggap sebagai pemangkin dan pemacu terpenting dalam proses pertumbuhan ekonomi sesebuah negara dan kehadiran usahawan sememangnya amatlah diperlukan.




DEFINISI USAHAWAN DAN KEUSAHAWANAN
Disiplin ilmu keusahawanan merupakan satu disiplin ilmu yang masih muda usianya berbanding dengan disiplin ilmu lain. Oleh itu, masih banyak isu-isu yang belum diterokai dan diperjelaskan oleh para penyelidik dan ahli akademik. Maka, tidak hairanlah jika istilah keusahawanan sering disamaertikan dengan peniaga, walaupun kedua-duanya adalah berbeza dari beberapa sudut penjelasan, penerangan dan pentafsiran.
Usahawan
Perkataan ‘entrepreneur’ (usahawan) adalah dalam bahasa Inggeris juga berasal daripada bahasa Perancis iaitu ‘entreprendre’ yang bermaksud memikul (tugas), tanggungjawab, menggalas atau mencuba. Dalam Bahasa Malaysia istilah usahawan sebenarnya berasal daripada perkataan ‘usaha’. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (2007), ‘usaha’ ialah daya upaya termasuk ikhtiar, kegiatan, perbuatan, dan lain-lain hal untuk melaksanakan atau menyempurnakan sesuatu tugas dan pekerjaan bagi tujuan untuk mencapai kejayaan. Usahawan disifatkan sebagai seorang yang berkebolehan untuk mengesan dan merebut sesuatu peluang perniagaan, melibatkan diri secara berterusan dan secara langsung, mencipta peluang baru dalam perniagaan, dan mengusahakan perniagaan tersebut bagi tujuan mencapai ganjaran dari segi kewangan (keuntungan) dan kepuasan diri. Biasanya usahawan dilihat sebagai seseorang yang dinamik dan sentiasa mempunyai sifat ingin mencuba atau mencipta sesuatu yang baru. Usahawan dikatakan sanggup mengambil risiko perniagaan untuk berjaya.Stoner (1995) mendefinisikan usahawan sebagai pengasas kepada sesuatu usaha teroka dan mewujudkan satu organisasi baru bagi usaha tersebut dan seterusnya menguruskannya untuk mendapat keuntungan.



Keusahawanan
Hisrich R.D., Peters M.P., and Shepherd D.A., (2007) mendefinisikan bahawa keusahawanan pula merupakan bidang kerja yang bermakna bukan sahaja kepada diri dan keluarga, tetapi juga kepada masyarakat, agama, bangsa dan negara. Keusahawanan secara ringkasnya adalah merupakan satu proses dinamik dalam penghasilan kekayaan secara berperingkat. Seorang usahawan yang berjaya, mampu merealisasikan impiannya dan bijak dalam mengatur strategi perniagaan dengan menggabungkan input-input yang sedia ada, membuat pengubahsuaian dan bersedia menghadapi risiko untuk menjayakan sesebuah perniagaan bagi tujuan mencapai keuntungan.  Dalam era globalisasi dan dunia informasi kini, usahawan perlu meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahirannya dari semasa ke semasa. Justeru itu, keusahawanan adalah merupakan satu bidang yang memerlukan disiplin yang tinggi, dinamik, dan berterusan. Pelbagai disiplin seperti pengurusan, ekonomi, sosiologi, sosio-psikologi ataupun psikologi menyumbang ke arah kematangan dan kemajuan disiplin keusahawanan sebagai suatu bentuk disiplin yang unik dan  tersendiri.
Menurut Hisrich dan Peter (2007), keusahawanan adalah suatu proses dinamik untuk mencipta kekayaan. Kekayaan dicipta oleh individu yang menanggung risiko besar dalam ekuiti, masa dan komitmen kerjaya atau menyediakan nilai untuk sesuatu produk atau perkhidmatan. Ia adalah proses penciptaan sesuatu yang baru dengan mengambil kira masa dan usaha dan juga risiko kewangan, psikologi dan social. Ganjaran dari usaha itu, maka usahawan akan menerima manfaat dari segi kewangan, kepuasan peribadi dan kebebasan.





Rounded Rectangle: LATAR BELAKANG FIRMA DAN PERNIAGAAN


Secara amnya, Kelantan adalah sebuah negeri yang memang dikenali sebagai sebuah negeri yang kaya dengan pelbagai hasil kesenian yang halus dan bermutu tinggi. Antaranya ialah songket, pertukangan perak, wau bulan dan hasil kraftangan termasuk juga batik. Batik merupakan satu kesenia yang halus dan menarik kerana ianya menuntut kepakaran dan kehalusan yang tinggi. Antaranya pengusaha batik yang terkenal dan tersohor di Kelantan adalah Tuan Haji Nordin Bin Mahmood. Beliau merupakan antara golongan terawal yang mempelopori industri batik di Kelantan dan tokoh batik yang masih berdiri gagah di arena pembatikkan sehingga kini. Hasil kerja keras tanpa mengenal penat lelah dan iltizam yang tinggi, beliau tidak pernah jemu untuk menceburi sektor batik dan pernah melalui pahit getir sepanjang pembabitan beliau lebih dari  empat puluh sembilan tahun dalam bidang ini. Kini, beliau mampu berbangga dengan hasil kerja kerasnya selama ini dengan terbina  megahnya Wisma Nordin, iaitu satu-satunya pusat pameran dan jualan batik yang pertama dan  terbesar di negeri Kelantan yang


 pernah dimiliki kaum bumiputera khususnya dalam kalangan pengusaha batik Kelantan. Perniagaan Nordin Batik Sdn . Bhd. adalah sebuah syarikat bumiputera yang menjalankan perusahaan batik di negeri Kelantan. Syarikat   milik tuan Haji Nordin Bin Mahmood ini telah ditubuhkan pada tahun 1993 iaitu tambahan kepada perniagaan yang dahulunya didaftarkan di bawah Ordinan Perniagaan 1956 sebagai pemilik tunggal pada 1hb September 1981. Dewasa ini, Nordin Batik telah menjadi syarikat yang terulung di negeri Kelantan malah kewujudan Wisma Nordin adalah satu mercu tanda perniagaan batik tersebut dan ianya terletak pada Lot 74, Kampung Paloh Pintu Geng, Kota Bharu, Kelantan yang mana bernilai lebih kurang RM2 juta. Di samping mengusahakan perusahaan batik, Tuan Haji Nordin  juga telah mengorak langkah dengan membangunkan sebuah hotel bajet yang dikenali dengan nama Paloh Inn yang terletak pada bangunan yang sama, di mana sekarang ini diuruskan oleh anak ketiganya, Pn. Azlizan Bt. Nordin. Di bangunan Wisma Nordin juga, terletaknya Showroom Nordin batik yang diuruskan oleh anaknya yang sulung iaitu Pn. Azlinda Bt. Nordin dan dibantu oleh En. Ruhi Mukhlis Muhammad selaku Penolong Pengurus Showroom Nordin batik.












BIODATA PENGERUSI EKSEKUTIF
    
Tuan Haji Nordin Bin Mahmood, dilahirkan pada 24 September 1949, di Jalan Gajah Mati, Kota Bharu, Kelantan berusia 60 tahun merupakan Pengerusi Eksekutif Wisma Nordin Group. Beliau menetap di Lot 1905, Jalan Wakaf Stan, Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Padang Garong, Kota Bharu dan beliau telah melanjutkan pelajarannya di Sultan Ismail College (SIC). Penglibatan beliau di dalam bidang batik mula timbul sejak dari zaman kanak-kanaknya lagi, di mana beliau telah terdedah kepada dunia batik. Sebenarnya, batik telah menjadi sebahagian daripada hidup Tuan Haji Nordin kerana bapanya, iaitu Haji Mahmood bin Muhammad sendiri adalah seorang penggiat batik di sekitar awal  40-an. Haji Mahmood telah menjadikan batik sebagai sumber pendapatan utama keluarga dengan membuat sarang batik (batik cop) dan mengusahakan batik secara tradisional di bawah rumahnya, di Jalan Gajah Mati bersama
seorang pekerja, yang mana ia diusahakan secara kecil-kecilan.


Berkat dari pemerhatian sejak kecil, minat Tuan Haji Nordin terhadap batik mula tersemai. Pada tahun 1963, beliau telah mula membantu bapanya di dalam pembatikkan, dan kemudian telah keluar mencari pengalaman berniaga batik dengan bapa saudaranya sendiri, Tuan Haji Muhammad Amin bin Idris. Pada tahun 1968 sehingga 1972, berbagai pengalaman yang ditimba sepanjang terbabit di dalam bidang penjualan yang mana Tuan Haji Nordin sebagai jurujual di kedai bapa saudaranya yang terletak di Pasar Lama Kota Bharu, atau lebih dikenali sebagai ‘Pasar Zink Merah’. Selepas lebih empat tahun sebagai jurujual, Tuan Haji Nordin telah membuat keputusan untuk mengambil upah membuat batik sendiri, sekaligus mewarisi tradisi batik dari bapanya. Dengan bermodalkan RM500, beliau telah membuka tapak di Kampung Sireh dengan menubuh sebuah kilang dan diusahakan dengan dibantu oleh tiga orang pekerja.Beliau membuat batik secara mengambil upah dari pembatik-pembatik di sekitar Kota Bharu selama lebih kurang lima belas tahun. Berkat kesabaran, komited yang tinggi, dan idea yang kreatif, beliau berjaya bertahan dan muncul sebagai penggiat batik yang tersohor di Kelantan. Pada tahun 2002, beliau memenangi tempat kedua bagi Anugerah Tokoh Usahawan Kraf 2002 Peringkat Akhir, sebagai ahli Persatuan Pembatik-pembatik Kelantan dan aktif sebagai ahli persatuan amal. Sebagai seorang ketua keluarga, beliau merupakan seorang suami dan bapa yang penyayang dan bertanggungjawab. Isteri beliau, Puan Hjh. Asiah Bt Mohd Zain, merupakan pengurus pusat jualan Nordin Batik di Bazaar Buluh Kubu. Bapa kepada enam orang cahaya mata ini, telah berjaya membesarkan anak-anak beliau, dan menjadikan mereka sebagai bakal pewaris kepada perniagaan beliau, yang mana anak sulung beliau, Azlinda bt. Nordin



telah dilantik sebagai Pengurus Showroom Nordin Batik Sdn. Bhd,  anak keduanya iaitu Fadli B. Nordin di pertanggungjawabkan menjaga dan menyelia kilang kedua yang terletak di Kg. Penambang, Jalan PCB, Kota Bharu, manakala anak ketiganya iaitu Azlizan Bt Nordin pula bertindak sebagai Pengurus Pentadbiran Paloh Inn. Aziana Bt Nordin pula merupakan anak ke empat ,memperolehi Diploma Kesetiausahaan daripada Universiti Teknologi MARA Cawangan Dungun, Terengganu. Manakala anaknya yang kelima iaitu Mohd. Faizal, bertanggungjawab ke atas kerja-kerja pembinaan bagi projek terbaru Tuan Haji Nordin iaitu industri burung layang-layang. Seterusnya anak bongsu beliau, Nur Afiqah masih lagi menuntut di sekolah menengah.   



Rounded Rectangle: PROFIL NBSB          

Nama Syarikat                        : Nordin Batik Sdn. Bhd.

            No. Pendaftaran Syarikat    : 280166 X 

Alamat                                      : Lot 184, Kampong Pintu Geng,

                                                    15100 Kota  Bharu,

                                                     Kelantan Darul Naim.

           Tarikh Penubuhan                 : 29 hb Oktober 1993

           
            Setiausaha Syarikat             : SAIFULDIN & PARTNER (M) SDN. BHD.
                                                                4355-D, Lot 1006, Seksyen 27, Tingkat 1,
                                                       Jalan Pengkalan Chepa,
                                                                15400 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

            Status Syarikat                   :  Sendirian Berhad

            Telefon                                  :  09-748 5394

            Modal Berbayar                  :  RM 500,000.00

            Bank / No. akaun                :  PBB 3094046717
                                                              RHB 20303910137040
                                                               BCB 03010048987058

            Jualan Setahun.     : RM 3,500,000.00 (TAHUN 2009)

Kapasiti Pengeluaran Sebulan:             i.   Batik Stensil – 4,600 helai
                                                                    ii.   Kain Kemeja Stensil – 3,000 helai
                                                                   iii.   Kaften Stensil– 2,000 helai




Kapasiti Pengeluaran Sebulan:         
                                         
                                          i.   Batik Stensil – 4,600 helai
                                         ii.   Kain Kemeja Stensil – 3,000 helai
                                        iii.   Kaften Stensil– 2,000 helai

Jenis Produk Yang Dikeluarkan:       

                                                                              i.    Batik Pasang Lukis
                                                                            ii.    Batik Kaften Lukis
                                                                           iii.    Batik Skaf Lukis
                                                                           iv.    Batik Pasang Stensil
                                                                            v.    Batik Kaften Stensil
                                                                           vi.    Batik Skaf Stensil
                                                                          vii.    Batik Sarong
                                                                        viii.    Kain Kemeja Stensil

 Saluran Pengedaran:   

                                                                          i.      Agensi Kerajaan

                                                                        ii.      Pelancong
                                                                       iii.      Jualan terus kepada pembekal
                                                                       iv.      Jualan terus kepada pengguna

Nilai Eksport         : RM 220,000.00


Punca Bahan Mentah:
Kain putih diimport terus dari Negara China dan Singapura manakala ubat kain dibeli dari pembekal tempatan.

 

Pengalaman dalam bidang batik:       38 tahun

 

Kajian dan Penyelidikan:

Sentiasa mengadakan perbincangan dan kajian dengan kakitangan yang terlibat mengenai masalah yang timbul terutama sekali di bahagian stensil dan teknik mewarna supaya ianya dapat menghasilkan mutu yang menarik dan cantik.



                                 AMALAN KEUSAHAWANAN

Nordin Batik Sdn. Bhd. adalah merupakan sebuah Syarikat Sendirian Berhad yang ditubuhkan bagi tujuan mengilang dan mengedar batik tradisional untuk pasaran di dalam dan di luar negeri Kelantan. Ianya ditubuhkan pada tahun 1993 tambahan kepada perniagaan yang dahulunya didaftarkan dibawah Ordinan Perniagaan 1956 sebagai pemilik tunggal pada 1hb. Sept. 1981. Dengan kegigihan dan ketabahan pemiliknya iaitu Tuan Haji Nordin bin Mahmood, syarikat ini telah berkembang maju tahun demi tahun di dalam perusahaan batik tradisional. Beliau telah pun memulakan perusahaan batik ini semenjak 1972, bertempat di Kampung Sireh, Kota Bharu dengan 3 orang pekerja. Pengeluaran pada masa itu bertumpukan kepada batik sarong dan batik ela. Di sini juga dinyatakan peringkat-peringkat amalan keusahawanan yang diamalkan oleh Tuan Haji Nordin dalam pembuatan batiknya iaitu:-
Input - Sentiasa mengenal pasti jenis kain yang bermutu dan diimport. Kebanyakan kain yang diimport adalah dari China. Jenis kain juga dikelaskan mengikut gred-gred yang tertentu. Gred yang mahal akan menghasilkan batik yang mahal dan bermutu nilainya.
Transformasi - Pada awalnya, pengilangan dibuat dengan 15 orang pekerja. Syarikat mendapat bekalan kain putih dari  Koperasi Pembatik - Pembatik Kelantan Berhad untuk mengilang batik sarong dan batik ela. Tahap pengeluaran adalah sebanyak 15-20 pasang sehari. Kerja-kerja ini dilakukan secara mengambil upah dari pembatik-pembatik di


sekitar Kota Bharu.Syarikat terpaksa berpindah ke Kampung Pintu Geng, Kota Bharu, kerana proses pembesaran di mana tempat lama didapati tidak lagi sesuai kerana sempit. Pada masa ini bilangan pekerja telah meningkat kepada 50 orang dengan kuantiti pengeluaran sebanyak 100 meter sehari.Syarikat memasuki era baru di dalam industri batik tradisional dengan mengeluarkan batik tulis yang terdiri dari kain sutera Jacquard, Rayon Jacquard dan Rayon Fuji. Bilangan pekerja meningkat kepada 60 orang dengan pengeluaran sebanyak 100 pasang sehari (400 meter).
Output -Syarikat telah dilesenkan sebagai pengilang berlesen    dibawah Seksyen 13, Akta Cukai Jualan. Syarikat telah diberi kebenaran oleh Jabatan Kastam dan Eksais DiRaja untuk mengimport kain putih dari China dan Singapura tanpa bayaran cukai jualan. Di samping itu, syarikat juga diberi pengecualian duti import oleh Perbendaharaan Malaysia untuk tujuan yang sama. Jumlah pekerja meningkat kepada 80 orang dan pengeluaran meningkat kepada 120 pasang sehari (480 meter). Bilangan pekerja bertambah kepada 110 orang seiring dengan pertambahan permintaan di mana pengeluaran meningkat kepada 440 pasang sehari (1760 meter). Syarikat telah menambahkan bilangan pekerja kepada 140 orang dengan purata pengeluaran di antara 550 – 750 pasang sehari dengan penggunaan kain putih di antara 2200 hingga 3000 meter sehari dan semuanya adalah terdiri daripada kain sutera yang diimport terus daripada negara China.





PENGARUH PERSEKITARAN

Perkembangan fesyen terkini menjadikan industri batik semakin    berkembang dengan pelbagai idea yang dihasilkan oleh pelukis batik adalah sangat berdaya saing. Ini salah satu faktor mengapa pengurusan harus sentiasa peka dengan keadaan semasa. Persekitaran memainkan peranan penting dan amat dititikberatkan oleh Tuan Haji Nordin dalam memastikan kualiti batik yang dihasilkan benar-benar memberi kepuasan kepada citarasa pelanggan malah pengaruh persekitaran yang sering memberi kesan adalah dari sudut:-
            Luaran-Persekitaran luaran seperti pelanggan, persaingan,pengaruh kerajaan, pembekal, Institusi kewangan dan pertubuhan bukan kerajaan adalah persekitaran yang mempengaruhi secara langsung aktiviti keusahawanan dari luar usaha teroka. Malah dengan terbentuknya faktor-faktor ini maka      pengusaha batik yang lain sentiasa bertungkus lumus bagi memastikan produk mereka sentiasa mendapat tempat dihati pelanggan dengan pelbagai variasi corak yang terbaru dan terkini. 
            Dalaman-Komponen persekitaran dalaman terdiri daripada                 sumber, struktur dan budaya. Sumber merupakan aset utama bagi pengeluaran produk. Sumber ini termasuklah usahawan sendiri, aset kewangan, sumber manusia, bahan mentah, kemudahan fizikal, teknologi dan reputasi. Usahawan perlu menguruskan sumber-sumber ini dengan cekap agar perniagaan


terus maju. Usahawan sendiri merupakan sumber yang paling dekat dengan perniagaan. Diri  usahawan yang menyumbang tenaga, idea, kemahiran, pengetahuan dan pengalaman. Usahawan perlu bekerja keras, jujur, berwawasan, bersemangat, tidak mudah putus asa, menepati janji. Sumber kewangan diperlukan untuk mendapat lain-lain sumber. Sumber kewangan terdiri daripada modal sendiri, pinjaman bank, pinjaman daripada saudara mara atau rakan, pelabur-pelabur dan penajaan sumber kewangan dalaman. Sumber manusia atau pekerja amat dititikberatkan malah pekerja itu sendiri yang akan merealisasikan matlamat usahawan dan menjadikan sektor batik bermutu nilainya. Manakala sumber fizikal pula adalah harta digunakan dalam penegluaran dan pentadbiran usaha teroka Ianya terdiri daripada bangunan, peralatan, mesin dan jentera serta semua harta yang ada di lokasi usaha teroka. Selain itu, struktur usaha teroka adalah kaedah mengorganisasikan terma komunikasi, rantaian perintah, autoriti dan aliran kerja. Usahawan batik perlu menanam budaya yang positif dalam organisasi perniagaan daripada peringkat awal penubuhan usaha teroka. Ini perlu untuk memastikan satu suasana yang kondusif atau baik wujud dalam organisasi bagi pengurusan  yang lebih berkesan. Dalam pada itu juga,suasana tempat mencanting batik atau tempat  melukis batik juga haruslah mempunyai ruang yang mencukupi dan luas agar


ianya dapat memberi keselesaan kepada pelukis batik agar dapat menterjemahkan serta menghasilkan batik yang bermutu nilainya.
            Kebaikan-Aspek kebaikan yang diterapkan terutamanya disiplin para pekerja atau sumber manusia itu sendiri memainkan peranan penting di samping dapat menaikkan imej firma.Selain itu juga, ianya dapat membantu keluarga masing-masing terutama pekerjanya yang terdiri golongan remaja dan ibu-ibu tunggal dengan kepakaran yang dimiliki malah memberi peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat dalam penghasilan produk batik. Setiap produk yang dihasilkan disusun dengan lebih teratur, lebih kemas agar ianya mampu menarik minat pelanggan untuk melihat hasil keluaran batik. Selain itu, faktor demografi dilihat dikenal pasti dan dianalisa oleh usahawan dalam bentuk umur, jantina dan lain-lain yang akan mempengaruhi usahawan dalam membuat keputusan tentang lokasi dan jenis keluaran.
            Keburukkan-Masalah kain yang tidak bermutu serta tidak tahan lama akan memberi kesan kepada penghasilan batik malah mutu warna itu sendiri juga memainkan peranan penghasilan produk batik. Di samping itu juga, kes-kes jenayah juga sering menghantui seperti kecurian, pecah rumah malah membantutkan penghasilan batik eksklusif untuk dihasilkan dengan sebaik mungkin. 




            Masalah-Kebanyakan masalah pengusaha batik adalah bermula daripada persaingan dalam pasaran. Selain itu, lokasi firma haruslah strategik dan memudahkan para pelanggan untuk singgah selain kurangnya publisiti, iklan serta promosi. Selain itu, masalah faktor cuaca menjadi pemangkin kepada warna dalam menghasilkan corak dan batik yang menarik serta eksklusif. Selain itu, masalah kelembapan dan kegawatan ekonomi telah melanda negara, semua perniagaan menjadi lembap, begitulah juga dengan perniagaan industri batik menerima nasib yang sama. Walau bagaimanapun dengan pengalaman yang ada pada En. Nordin Mahmood, beliau masih lagi bertahan untuk mengeluar dan memasarkan keluaran kilang beliau. Di samping itu, beliau juga telah berjaya mengubah haluan corak batik daripada corak lukis tangan kepada corak stensil (skrin printing – manual) yang menjadi kesukaan orang ramai. Skrin printing menggunakan meja meja panjang dan mampu mengeluarkan 2000 meter sehari jika perlu.





Rounded Rectangle: TINDAKAN KREATIF DAN INOVATIF     


    -       Syarikat memberi peluang kepada tenaga kerja untuk mencurahkan idea mereka bagi menghasilkan batik yang lebih bermutu. Semangat harus diberikan kepada mereka bagi mendapatkan hasil kerja yang lebih baik. Di samping itu,  dengan perbanyakkan pameran merupakan satu alternatif dalam memperkenalkan industri batik di persada antarabangsa dengan lebih produktif dan kompetitif.
                      -       Syarikat telah diluluskan Lesen Pengilang dibawah Akta                         Penyelarasan Perindustrian 1975 oleh  Kementerian                                     Perdagangan Antarabangsa Dan Industri Malaysia                                                                                             Sebagaimana Rujukan No. MIDA 100/32114/0061/0003                                ACI pada 27 November 2000.
-     Syarikat telah diluluskan Pengecualian Duti Import /   Cukai             Jualan Ke atas Mesin dan Peralatan oleh MIDA         sebagaimana Rujukan MIDA 100/32114/0061/002       JKM    pada 19  September 2000. Dengan kelulusan ini         syarikat telah  menempah 2 buah mesin iaitu mesin           kelender dan mesin  clureng dari  Pekalongan, Indonesia            dengan  harga RP125,000,000.00 juta =RM52,500.00  dan           dijangkakan syarikat akan memperolehi mesin tersebut         pada pertengahan bulan Jun ini. Kegunaan mesin         adalah untuk pengering dan pengilat  khusus untuk     pengeluaran batik sarong dan Batik Jawa Tulin.
.


Rounded Rectangle: CADANGAN TINDAKAN KREATIF DAN INOVATIF


Input – Mengadakan bengkel atau seminar kepada para pengusaha termasuk pelukis batik bagi mencurahkan idea mereka dalam menghasilkan tahap batik yang tinggi nilai komersialnya. Menghasilkan pelbagai corak sama ada bebas, abstrak atau tumbuh-tumbuhan mengikut gaya semasa dan terkini.Di samping itu, mengadakan pameran di setiap ekspo sama ada di peringkat negeri atau antarabangsa, menempatkan beberapa orang wakil yang mampu memberikan maklum balas kepada para pelanggan.
Transformasi – Mengadakan kesedaran kepada orang ramai tentang pentingnya batik kerana ianya menggambarkan budaya kita sebagai orang  Melayu yang tidak dapat dipisahkan dengan batik. Selain itu, tahun 2003 telah menyaksikan kejayaan besar dalam sejarah perniagaan bagi Tuan Haji Nordin. Setelah melalui pelbagai rintangan dan jatuh bangun di dalam industri batik serta mendapat persaingan yang sengit dari pengusaha-pengusaha batik profesional di sekitar Kota Bharu, beliau telah mengambil langkah  yang berani pada masa yang tepat untuk mengembangkan lagi empayar perniagaannya. Dengan tertubuhnya WISMA NORDIN pada pertengahan 2003, yang terbahagi kepada beberapa cabang perniagaan, iaitu ruang pameran dan pusat jualan kraftangan (SHOWROOM NBSB), tempat penginapan dengan bilik berhawa dingin serta kemudahan yang selesa (PALOH INN), dewan untuk pelbagai


 kegunaan (DEWAN CENGKIH) dan sektor pemaju perumahan (NBM ENGINEERING & DEVELOPMENT) yang dibina di atas tapak dengan keluasan 2 ¼ ekar di alamat 74, Kg. Paloh Pintu Geng, 15050 Kota Bharu, Kelantan.  Pada masa yang sama, pihak kerajaan telah mengadakan kempen penggalakkan pemakaian batik di kalangan kakitangan kerajaan dan juga swasta sebagai sebahagian pakaian rasmi semasa bekerja. Hasil dari galakan daripada kerajaan juga, industri pembatikkan Malaysia telah menunjukkan perkembangan yang positif. Usaha ini disambut baik oleh seluruh pengusaha batik, dan pihak syarikat Tuan Haji Nordin juga tidak ketinggalan untuk menghasilkan produk yang lebih baik, mempelbagaikan corak dan fabrik kain demi memenuhi permintaan pasaran yang semakin meningkat.
Output – Ianya sebagai pemangkin  kepada kemajuan negara dalam meningkatkan ekonomi negara di samping memperkenalkan batik di persada antarabangsa. Ia juga menjadi amalan masyarakat di negara ini agar menjadikan pakaian batik sebagai satu wadah atau kemestian dalam menghadiri majlis-majlis rasmi   tidak kira mereka Melayu, Cina dan India serta kaum lain juga sebagai jati diri rakyat Malaysia dalam merealisasikan semangat 1Malaysia.
Secara umumnya, analisis SWOT (Strengths, Weakness, Opportunities & Threats) telah digunakan untuk membuat penilaian dan analisis setelah semua maklumat diperoleh. Pendekatan SWOT adalah satu model analisis yang paling hampir kepada situasi sebenar kerana ia memberi peluang untuk penilaian secara serentak dalam membuat keputusan, menilai objektif, pelbagai faktor dan strategi (Siti Maimon,


2003). Dalam pendekatan SWOT, saya mengambil langkah  untuk mengetahui serba sedikit tentang perniagaan Tuan Haji Nordin dari segi:-
Kekuatan (Strengths). Apakah kecekapan yang ada pada perniagaan anda?Apakah yang anda benar-benar cemerlang dalam melakukan sesuatu?
Ya, sentiasa peka dengan perkembangan semasa dalam industry batik kerana sekarang banyak persaingan di antara pengusaha batik sama ada dalam Kelantan atau luar dari Kelantan. Saya mesti sentiasa kemaskinikan corak serta padanan warna yang terbaru agar setiap batik yang dihasilkan lebih berkualiti dan mendapat tempat pertama di hati pelanggan.
Kelemahan(Weakness). Adakah perniagaan anda kekurangan daripada segi sumber-sumber atau kebolehan? Adakah perniagaan anda terdedah kepada ancaman pesaing-pesaing?
Boleh dikatakan banyak kekurangan terutamanya permintaan yang banyak dari para pelanggan, semakin banyak permintaan maka banyaklah jumlah kain yang diperlukan dan di situlah sumber-sumber kain dari pengedar perlu kita hubungi. Selain daripada itu, para pekerja dilatih untuk mengetahui tentang mutu kain, warna, fabrik dan sebagainya.Ya,banyak persaingan serta ancaman dari pesaing-pesaing lain terutamanya dari segi sumber kain.
Peluang-peluang(Opportunities). Bolehkah perniagaa anda menjual lebih banyak atau mencari pasaran baru atau membuat produk/ servis baru?



Seperti yang dikatakan tadi, perniagaan ini boleh berkembang jika wujudnya idea-idea baru untuk dihasilkan bagi menjamin mutu batik yang tinggi. Banyak peluang boleh diketengahkan dan produk ini bukan sahaja setakat kain atau kemeja batik sahaja, mungkin kita akan perkenalkan produk baru berasaskan batik seperti lampu, kotak, pensel, payung dan pelbagai barangan lain yang mempamerkan ciri-ciri batik.
Ancaman(Threats). Adakah produk dan teknologi anda boleh ditewaskan? Atau adakah pasaran semakin mengecil?
Ya, kemungkinan ianya boleh berlaku di kalangan pengusaha batik sekarang terutamanya timbul cara baru yang lebih lengkap, lebih canggih dan ada juga di kalangan pengusaha yang berkemampuan akan menggunakan teknik lukisan batik secara digital, dan itulah yang menjadikan kita tewas. Sebenarnya banyak cara yang boleh kita ketengahkan dalam menghasilkan produk batik yang lebih berkualti dan bermutu.














PROSES PEMBUATAN BATIK


Rounded Rectangle: PADDING





Left Arrow Callout: FILEM DIGUNAKAN UNTUK PROSES SKRIN

                                   


KAIN DI ‘CHANTING’
 

PROSES SKRIN
 
Up Arrow Callout: DICORAKKAN DI ATAS FILEM


Right Arrow Callout: PROSES 
PEMBUNGKUSAN

Down Arrow Callout: PROSES GOSOK

Down Arrow Callout: PROSES MEMBASUH

Down Arrow Callout: ME‘MATI’KAN WARNA PADA KAIN AGAR TIDAK LUNTUR (FIX)

Down Arrow Callout: KAIN DIWARNAKAN


Right Arrow Callout: WARNA KAIN DIBANCUH SEBELUM DIGUNAKAN

 


Up Arrow Callout: LAKARAN DI ATAS KERTAS (SKETCHING)
Up Arrow Callout: LAKARAN DI ATAS KERTAS (SKETCHING)


 

PRODUK SEDIA UNTUK DIPASARKAN
 













 

Rounded Rectangle: SHOWROOM NORDIN BATIK

                           

                  Showroom Nordin Batik ialah sebuah pusat jualan kraftangan yang terletak di bangunan Wisma Nordin, Lot 74, Kampung Paloh Pintu Geng, Kota Bharu, Kelantan. Sebagai sebuah pusat kraftangan yang pertama seumpamanya di bandar Kota Bharu. Usaha syarikat ini untuk memperkenal dan menaikkan kembali martabat hasil kraftangan tempatan yang mana satu-satunya warisan tradisi nenek moyang kita dapat dihargai oleh semua lapisan masyarakat dan dipelihara hasil seninya. Penumpuan syarikat ini ialah untuk memasarkan barangan kraftangan dan hasil produk batik dan juga songket. Pemilik Showroom Nordin Batik, Tuan Haji Nordin Bin Mahmood telah mendapat khidmat nasihat dari pihak Kraftangan Malaysia untuk menjalankan perusahaan penjualan kraftangan. Pada mulanya, Tuan Haji Nordin merancang untuk menjadikan tapak jualan ini sebagai sebuah pusat pameran dan jualan barangan batik sahaja, tetapi setelah dikaji dan ditinjau oleh pihak Kraftangan Malaysia, tapak jualan ini berpotensi untuk dimajukan sebagai sebuah pusat kraftangan yang mengumpulkan pelbagai jenis hasil seni dan kraftangan yang unik dan menarik. Dengan inisiatif pemilik, maka wujudlah sebuah pusat pameran dan jualan kraftangan yang pertama di negeri Kelantan dengan keluasan 11,200 kaki persegi yang dikenali sebagai Showroom Nordin Batik. Bersama kakitangan seramai sepuluh orang yang diuruskan oleh pengurus pusat pameran, Puan Azlinda bt Nordin dan saya pasti Showroom Nordin Batik mampu muncul sebagai
                  pusat kraftangan yang terkenal di Malaysia.


1.Objektif
                  Pusat pameran dan jualan kraftangan yang diwujudkan adalah salah satu projek pelancongan yang bakal menarik minat pelancong bagi mengenali lebih dekat kesenian dan kehalusan kraftangan masyarakat tempatan. Showroom Nordin Batik diharapkan dapat mengiktiraf produk kraftangan ke peringkat antarabangsa, sekaligus dapat memartabatkan nilai budaya Melayu yang sebenar. Syarikat juga berharap agar pusat kraftangan ini dapat menjadi salah satu destinasi pelancongan yang terkenal di negeri Kelantan, khusus bagi pelancong yang ingin mendapatkan produk kraftangan yang terbaik dan pelbagai dengan harga yang berpatutan.
2. Misi / Visi
                  Misi utama syarikat dalam mewujudkan pusat pameran dan jualan kraftangan ini ialah untuk menyedia dan memasarkan produk-produk kraftangan dan tradisional yang mempunyai ciri-ciri keaslian nilai seni dan budaya yang tinggi.
3. Sasaran Pelanggan
                  Syarikat telah mengenalpasti beberapa kategori pelanggan yang disasarkan bagi melancarkan pameran dan penjualan produk kraftangan :
1.            Rombongan pelancong luar negeri
2.            Rombongan pelancong tempatan
3.            Kakitangan kerajaan dan perbadanan
4.            Pemborong-pemborong tempatan dan luar negeri




4. Produk Pembuatan dan Jualan
                  Beberapa produk yang bakal dijadikan bahan pameran dan jualan di pusat kraftangan syarikat ialah:
1.        Produk batik (kain, baju siap, beg, bekas pensil dan lain-lain)
2.        Barang-barang haji dan ihram (kain ihram, tali pinggang haji,         seluar haji dan telekong sembahyang)
3.        Produk perak (pasu, mangkuk, perhiasan, replika dan lain- lain)
4.        Produk kayu ukir (bekas pensil, bingkai gambar, perhiasan,           bingkai cermin dan lain-lain)
5.        Pasu antik (terdiri daripada pasu yang dibentuk dan             dicorakkan     dengan teknik tradisional)
6.        Produk songket (kain, beg dan perhiasan rumah)
7.        Produk tembikar (terdiri daripada produk tembikar dalam     pelbagai saiz dan bentuk)

8.        Produk kaca (diimport khas dari negara China seperti gelas            kaca, pasu bunga, buah-buahan hiasan dan lain-lain)
9.        Produk mengkuang dan rotan ( terdiri daripada tudung saji,            beg,    bakul, topi, bekas bunga dan lain-lain)
10.     Produk khat dalam pelbagai bentuk dan saiz dengan ukiran          ayat-   ayat suci Al-Quran.
11.     Alatan sembahyang (seperti tasbih, sejadah, kopiah,            songkok dan baju melayu untuk dewasa dan kanak-kanak)





5. Aktiviti Pelancongan
                  Beberapa aktiviti pelancongan telah dirancang dan dijadualkan yang mana akan beroperasi di salah satu sudut di tapak Showroom Nordin Batik ini bagi memberi peluang kepada pelancong yang berkunjung untuk melihat dengan lebih dekat bagaimana produk kraftangan dihasilkan. Antara aktiviti yang syarikat sediakan ialah mini bengkel untuk mendemonstrasikan cara pembuatan batik bermula dari proses  ‘chanting’ dan mewarna. Syarikat juga  mengadakan demostrasi membuat wau dan tenunan songket.
6. Kemudahan dan Keistimewaan
                  Sebagai sebuah pusat pameran yang bakal dikunjungi oleh pelbagai lapisan masyarakat dan dari serata negeri, syarikat akan memastikan pengunjung yang datang mestilah dilayan dengan sebaik mungkin, dan kerana menyedari hakikat tersebut syarikat akan menempatkan kakitangan yang mencukupi dan mesra pelanggan untuk melayan pelanggan syarikat di setiap bahagian yang diwujudkan. Bukan itu sahaja, antara kemudahan lain ialah kemudahan musalla, dan kawasan meletak kereta yang mencukupi bagi menampung kehadiran pelancong. Syarikat juga telah mewujudkan beberapa replika berbentuk produk kraftangan seperti rebana, keris, kain batik dan ‘chanting’. Dengan adanya replika ini mungkin boleh menarik minat pelancong untuk berhenti dan singgah di pusat kraftangan syarikat ini.





7.  Strategi Pemasaran
                  Syarikat telah merancangkan beberapa strategi pemasaran bagi memberikan maklumat kepada umum berkenaan pusat pameran dan jualan kraftangan yang diwujudkan melalui beberapa media seperti internet, akhbar dan media elektronik  yang mana dari segi penerimaan maklumat yang lebih menyeluruh dan meluas. Melalui promosi yang bakal diadakan, syarikat dapat menarik minat pelancong dan masyarakat tempatan untuk membeli produk kraftangan dengan harga istimewa. Di samping itu, syarikat juga giat mempromosikan rangkaian produk dengan mengadakan lawatan promosi  dari sekolah ke sekolah, lawatan ke jabatan-jabatan kerajaan, agensi pelancongan, dan menaja pakaian bagi pengacara televisyen dan artis, selain dari mengadakan karnival jualan dengan tawaran harga yang menarik.











Rounded Rectangle: SENARAI ROMBONGAN YANG PERNAH BERKUNJUNG KE SHOWROOM NORDIN BATIK SDN. BHD.


1.            Pada 10 Dis 2003      
             LAWATAN PARA PELAJAR UITM, CAWANGAN       KELANTAN (seramai 15 orang)

2.                  Pada 15 Dis 2003
            ROMBONGAN PARA PENGARAH DAN PEGAWAI KANAN            JABATAN KASTAM MALAYSIA (seramai 80 orang)

3.                  Pada 22 Dis 2003      
            LAWATAN PARA PELAJAR UITM SHAH ALAM, JURUSAN            SENIREKA (seramai 40 orang)

4.                  Pada 28 Dis 2003      
             ROMBONGAN PELAWAT DARI KEDAH.(seramai 45 orang)

5.                  Pada 15 Jan 2004     
            LAWATAN SEMPENA BREAST CANCER HUSM (lebih kurang      80 orang)

6.                                                            Pada 16 Jan 2004        
             LAWATAN PARA PELAJAR DARI UNIVERSITI OF   MINNESOTA, AMERIKA SYARIKAT (lebih kurang 45 orang)

7.                  Pada 28 Jan 2004     
            LAWATAN PARA PELANCONG DARI TAIWAN (seramai 30            orang)



Rounded Rectangle: KESIMPULAN

 


Usahawan yang mengusahakan batik merupakan seseorang yang berfikiran kreatif, inovatif dan bersedia mengambil risiko dalam mengusahakan usaha teroka yang diceburinya. Usahawan akan cuba menghasilkan idea-idea perniagaan yang baru, mengoptimumkan penggunaan sumber-sumber yang sedia ada dalam membangunkan perniagaannya sehingga berjaya. Usahawan juga dikatakan mencipta kekayaan dari hasil usaha terokanya. Peranan usahawan adalah sangat penting dalam membina masyarakat yang sempurna dan sihat. Pihak kerajaan telah mewujudkan banyak program-program bagi menggalakkan penyertaan individu sebagai usahawan. Persediaan untuk menjadi usahawan bolehlah diibaratkan sebagai langkah bersiap sedia menuju medan perang. Individu yang terlibat hendaklah mempastikan bahawa mereka bukan sahaja mempunyai kelengkapan fizikal yang standing dengan musuh dalam bidang perniagaan yang akan diceburi tetapi juga mempunyai kekuatan spiritual dan mental yang seimbang dengan cabaran yang akan ditempuhi. Walaupun kerjaya sebagai usahawan sesuatu yang dianggap mencabar, namun pada masa yang sama hasil dan ganjarannya amatlah memberangsangkan.Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, seseorang individu itu perlu mempunyai ciri-ciri unik seorang usahawan. Ciri-ciri inilah yang membezakan individu yang bergelar usahawan dengan bukan usahawan. Seseorang usahawan itu boleh menjadi seorang pengurus dan peniaga kecil, namun belum pasti mereka ini  boleh menjadi usahawan yang berjaya. Profil usahawan berjaya boleh dijadikan contoh dan sumber inspirasi kepada seseorang individu dalam mengejar cita-citanya menjadi usahawan berjaya dan cemerlang.

Comments

Widya Okta said…
Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.
Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.
Unknown said…
Bismillah
Nama saya Ramuna Mohammad, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi kesaksian tentang bagaimana Allah telah membantu saya dalam hidup saya, saya seorang wanita miskin, saya telah mengalami hutang, kehidupan menjadi tidak boleh ditanggung untuk saya kerana saya cuba mendapatkan pinjaman daripada firma yang berlainan Dan bank dan mereka semua gagal saya, saya mendapat scammed dan ditolak, saya alomost menyerah dalam hidup, sehingga saya dapat melihat kesaksian Puan Afizah Abdulwakil, kesaksian bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman (James Althouse Firm Finance) Puan Afizah memberi keterangan bahawa dia mendapat pinjaman dari James Althouse Finance Firm, saya memikirkannya sejak sekian lama kerana saya tahu ia adalah sukar untuk mencari pemberi pinjaman pinjaman yang legit dan saya takut telah ditipu lagi, selepas banyak menghubungi Puan Afizah ( Afizahabdulwakil@gmail.com) dan bertanya kepadanya apakah kesaksian itu benar dan dia meyakinkan saya bahawa kesaksiannya tidak lain hanyalah kebenaran, bahawa saya harus menghubungi Encik James dan memohon pinjaman yang saya perlukan begitu banyak, saya tidak boleh percaya Dia jadi saya bertanya bagaimana dia mendapat tahu tentang Encik James dan dia memberitahu Saya melihat kesaksian seorang Puan Aiyah Tayfik yang juga mendapat pinjaman dari Encik James. Dia memberi saya e-melnya (aisyahtaufik23@gmaill.com) untuk menghubungi beliau jika saya mahu yang saya lakukan selepas membuat hubungan dengannya saya mendapati Encik James adalah benar dan dia seorang yang jujur ​​saya menghubungi Encik James dengan e-mel yang mereka berikan saya (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) dan saya memohon pinjaman MYR150,000 untuk memulakan perniagaan dan membayar hutang, Selepas beberapa saat pinjaman saya telah diluluskan oleh Encik James dan saya dengan baik mendapat perhatian MYR150,000 dari James Althouse Finance Firma saya sangat gembira, dan saya berterima kasih kepada Allah SWT atas bimbingannya, saya ingin mendesak anda semua yang memerlukan pinjaman harus menghubungi En. James dengan e-mel ini: jamesalthousefinancefirm@gmail.com
Di sini ialah e-mel saya: ramunamohammad23@gmail.com
Mr.James adalah peminjam pinjaman sah.
Assalamualaikum
Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
Annisa Ahmad said…
Halo

Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} Anda juga bisa menghubungi kami dengan cara BBM pin (DB5121C1) kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
Assalamu`alaikum wr wb,

Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Popular posts from this blog

CONTOH KERTAS KERJA PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT : ANAK YATIM

KOMUNIKASI

ANALISA PEKERJAAN